eitaa logo
کانال بزرگ احکام بانوان
917 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
22 فایل
خدمات و بارگذاری‌های ما در کانال به ترتیب اهمیت: ۱. احکام شرعی ۲. احکام متفرقه فقهی ۳- مسائل اخلاقی و سیاسی ۴- پاسخ به سؤالات شرعی مدیر @banihashemi توجه؛ (۱) سؤالتان مختصر با ذکر نام مرجع تقلید باشد (۲) از تبلیغ کانال‌های غیرفرهنگی و غیر معتبر معذوریم
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله اگر شناختن اعلم مشکل باشد ♻️ فتوای مراجع عظام 🌸آیةالله العظمی وحید خراسانی: اگر بین دومجتهدیابیشتر در فتاوای مورد ابتلاء علم به اختلاف باشد - اگرچه اجمالاً - در صورتی که بداند یا حجّت شرعیه برتساوی آنان در علم باشد باید به فتوای کسی که فتوای او مطابق با احتیاط است عمل کند و چنانچه فتوای یکی از آنان مطابق با احتیاط نباشد - مثل اینکه یکی فتوا به قصر و دیگری فتوا به تمام بدهد - احتیاط کند بین جمع بین آن دو. و اگر احتیاط ممکن نباشد- مثل اینکه یکی فتوا به وجوب عملی و دیگری فتوا به حرمت عملی بدهد-یا مشقت داشته باشد بنابراحتیاط باید به فتوای کسی که ورع او بر فتوا دادن بیشتر است عمل کند، و اگر در این جهت هم متساویند مخیر است.و همچنین است در غیراینصورت - چه وجود اعلم معلوم ولی معین نباشد و یا وجود اعلم محتمل باشد - اگر احتیاط ممکن بوده و مشقت نداشته باشد. و اگر احتیاط ممکن نباشد یا مشقت داشته باشد، در صورتی که وجود اعلم معلوم ولی معین نباشد، چنانچه احتمال اعلمیت دریک طرف بیشتر باشد بایدبه فتوای او عمل کند، و اگر مساوی باشد بنابراحتیاط باید به فتوای اورع در فتوا عمل نماید و اگر در این جهت هم متساویند مخیّر است. و درصورتی که وجود اعلم محتمل باشد بنابراحتیاط باید به فتوای کسی که گمان دارد یا احتمال می دهد اعلم است یا احتمال اعلمیت در او اقوی است عمل کند، وگرنه بنابراحتیاط باید به فتوای اورع در فتوا عمل نماید ، و اگر در این جهت هم متساویند مخیر است. 🌸آیةالله العظمی شبیری زنجاني: اگر انسان اختلاف بين مجتهدين را در مسائل مورد ابتلا را احتمال دهد و يقين داشته باشد كه يكي از مجتهدين از ديگران اعلم است ولی نتواند اعلم را تشخيص دهد ،باید در صورت امكان، احتياط نمايد واگر احتياط ممكن نيست ،از كسي كه به اعلم بودن وي گمان داشته باشد تقليد كند و اگر گمان نداشته باشد ،از هر كسي كه احتمال اعلم بودن او را بدهد مي تواند تقليد كند.و اگر يقين نداشته باشد كه يكي از مجتهدين از ديگران اعلم است بايد از كسي تقليد كند كه گمان به اعلم بودن او دارد و احتياط كردن لازم نيست ،بلكه اگر احتمال اعلم بودن يكي را بدهد وبداند ديگري از او اعلم نيست ،بايد از او تقليد نمايد،اگرچه گمان داشته باشد كه با هم مساويند واگر هيچ يك از افراد در احتمال اعلم بودن بر ديگري ترجيح نداشته باشد،از يكي از آنها تقليد نمايد. 🌸آیةالله العظمی مكارم شیرازی: هر گاه شناختن اعلم بطور قطع ممكن نشود ،احتياط آن است از كسي تقليد كند كه گمان به اعلم بودن او دارد،و در صورت شكّ ميان چند مجتهد و عدم ترجيح آنها، از هر كدام بخواهد مي تواند تقليد كند. 🌸آیةالله العظمی مظاهری: درصورتی که شناخت اعلم مشکل باشد، یا آن که اهل تشخیص در شناخت اعلم اختلاف داشته باشند اعلم بودن شرط نیست و اگر چند نفر در نظر او اعلم از دیگران و با یکدیگر مساوی باشند از هر کدام که بخواهد می تواند تقلید کند، بلکه می تواند در بعضی از مسائل ازکسی و در بعضی دیگر از دیگری تقلید نماید. 🌸آیات عظام: امام خامنه ای و سیستانی و سبحانی این مسأله را در رساله خود نیاورده اند. : توضیح المسائل مراجع م ۴. ــــــــــــــ انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد. http://eitaa.com/banevan
🔹 حکم شرعی زنانه. : سلام. آیا برای نماز باید لباس زیر را که به دلیل ترشحات عادی زنانه مرطوب هست را عوض کرد؟ : سلام علیکم. ترشحات زنانه یا مردانه پاک هست و موجب نجاست بدن یا لباس نمیشود. مگر اینکه یقین به بول یا منی بودن ترشحات باشد. ــــــــــــــ انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد. http://eitaa.com/banevan
راههای به دست آوردن فتوای مجتهد ♻️فتوای_مراجع_عظام 🌸آیات عظام: امام خمینی، بهجت، نوری همدانی: به دست آوردن فتوي، يعني دستور مجتهد چهار راه دارد: اول: شنيدن از خود مجتهد. دوم: شنيدن از دو نفر عادل كه فتواي مجتهد را نقل كنند. سوم: شنيدن از كسي كه مورد اطمينان و راستگوست (آیةالله بهجت: اگر اطمينان به كلام او دارد بنابر أحوط). چهارم: ديدن در رساله مجتهد در صورتي كه انسان به درستي آن رساله اطمينان داشته باشد. (آیةالله بهجت: بنابر أحوط). 🌸آیةالله العظمی اراکی: به دست آوردن فتوي ،يعني دستور مجتهد چهار راه دارد: اول: شنيدن از خود مجتهد. دوم: شنيدن از دو نفر عادل كه فتواي مجتهد را نقل كنند. سوم: شنيدن از كسي كه مورد وثوق مي باشد واز گفته او اطمينان پيدا شود. چهارم: ديدن در رساله مجتهد در صورتي كه انسان به درستي آن رساله اطمينان داشته باشد. 🌸آیات عظام: خوئی، تبریزی، سیستانی: به دست آوردن فتوي ،يعني دستور مجتهد چهار راه دارد: اول: شنيدن از خود مجتهد. دوم: شنيدن از دو نفر عادل كه فتواي مجتهد را نقل كنند. سوم: شنيدن از كسي كه مورد اطمينان و راستگوست. چهارم: ديدن در رساله مجتهد در صورتي كه انسان به درستي آن رساله اطمينان داشته باشد. (آیةالله تبریزی: و در صورتي كه نقل شخص معتبر با نوشتۀ رسالۀ معتبره مخالفت كند و اشتباه در يكي معلوم نگردد،شخص بايد تا روشن شدن فتواي مجتهد عمل به احتياط كند و اگر ناقل نقل خود را نسبت به رساله بدهد كه در آن رساله خلاف نقل مذكور است،نقل او اعتبار ندارد). 🌸آیات عظام: گلپایگانی، صافی گلپایگانی: به دست آوردن فتوي، يعني دستور مجتهد چهار راه دارد: اول: شنيدن از خود مجتهد. دوم: دوم: شنيدن از دو نفر عادل. سوم: شنيدن از كسي كه انسان به گفته او اطمينان دارد. چهارم: ديدن در رساله مجتهد در صورتي كه انسان به درستي آن رساله اطمينان داشته باشد. 🌸آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: به دست آوردن فتوای مجتهد سه راه دارد: اول: شنیدن از خود مجتهد. دوم: شنیدن از دو نفر عادل که فتوای مجتهد را نقل می کنند, و اكتفا به خبر دادن يك نفر عادل اشكال دارد مگر آنكه از قول او علم يا اطمينان حاصل شود. سوم: دیدن فتوا در رساله مجتهد در صورتی که انسان به درستی آن رساله اطمینان داشته باشد يعني بداند كه تمام رساله را خود مجتهد ويا افراد مورد وثوق وي ملاحظه نموده اند. 🌸آیةالله العظمی امام خامنه ای: راههای دستیابی به فتوای مجتهد: ۱. شنیدن از خود مجتهد. ۲. شنیدن از دو یا یک نفر عادل. ۳. شنیدن از یک نفر مورد اطمینان. ۴. دیدن در رساله‌ی مجتهد در صورتی که رساله‌ی وی مصون از اشتباه باشد. : در تصدی نقل فتوای مجتهد و بیان حکم شرعی، اجازه داشتن از مجتهد شرط نیست، ولی کسی که دچار خطا و اشتباه می‌شود جایز نیست متصدی این کار شود، و اگر در موردی اشتباه کرد، چنانچه متوجه اشتباه خود شد، بر او واجب است شنونده را از آن اشتباه آگاه نماید. به هر حال، بر مستمع جایز نیست تا اطمینان به صحت گفتار گوینده پیدا نکرده، به نقل او عمل کند. : (۱) توضیح المسائل مراجع م ۵. (۲) رساله آموزشی آیةالله العظمی امام خامنه ای، درس ۳، ص ۱۲. ــــــــــــــ انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد. http://eitaa.com/banevan
راههای به دست آوردن فتوای مجتهد ♻️فتوای مراجع عظام 🌸آیةالله العظمی وحیدخراسانی: به دست آوردن فتوي ،يعني دستور مجتهد چهار راه دارد: اول: شنيدن از خود مجتهد. دوم: شنيدن از دو نفر عادل كه فتواي مجتهد را نقل كنند. سوم: شنیدن از شخصی که مورد وثوق است و ظنّ بر خلاف گفتۀ او نیست، یا به گفتۀ او اطمینان دارد. چهارم: ديدن در رساله مجتهد در صورتي كه انسان به درستي آن رساله اطمينان داشته باشد. 🌸آیةالله العظمی شبیری زنجاني: بدست آوردن فتوا، يعني نظر مجتهد، دو راه دارد: اوّل : از هر طريقي كه علم يا اطمينان براي خود انسان يا نوع مردم حاصل شود مثل شنيدن از خود مجتهد يا ديدن در رساله ایشان يا شنيدن از كسي كه از گفته وي اطمينان حاصل شود،و درصورتي كه انسان فتوايي را از خود مجتهد بشنود ولي به جهتي مثلأمخالفت آن فتوا با رساله مجتهد احتمال بدهد كه مجتهد درنقل فتواي خود اشتباه كرده است ،نمي تواند به گفته مجتهد اعتماد كند و همچنين تا به درستي رساله مجتهد اطمينان حاصل نشود، نمي تواند بدان عمل كند. دوّم : شنيدن از دو مرد عادل ضابط كه فتواي مجتهد را نقل كنند،و مراد از ضابط كسي است كه اشتباه او در نقل، از متعارف مردم بيشتر نباشد. 🌸آیةالله العظمی مكارم شیرازی: براي آگاهي از فتواي مجتهدچند راه وجود دارد: اوّل : شنيدن از خود مجتهد يا ملاحظه دستخطّ او. دوّم : ديدن در رساله اي كه مورد اطمينان باشد. سوّم : شنيدن از كسي كه مورد اعتماداست. چهارم : مشهور بودن در ميان مردم به طوري كه سبب اطمينان شود. 🌸آیةالله العظمی سبحانی: به دست آوردن فتوای مجتهد در مسأله چهار راه دارد: اول: شنيدن از خود مجتهد. دوم: شنیدن از فرد عادل که فتوای مجتهد را نقل کند. سوم: شنيدن از كسي كه مورد اطمينان و راستگوست. چهارم: ديدن در رساله مجتهد در صورتي كه انسان به درستي آن رساله اطمينان داشته باشد. 🌸آیةالله العظمی مظاهری: به دست آوردن فتوای مجتهد سه راه دارد: اول: شنیدن از خود مجتهد. دوم: شنیدن از کسی که مورد اطمینان است. سوم: دیدن در رساله مجتهد. : توضیح المسائل مراجع م ۵. ــــــــــــــ انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد. http://eitaa.com/banevan
وظیفه مکلّفی که احتمال دهد فتوای مرجع عوض شده ♻️فتوای مراجع عظام 🌸آیات عظام: امام خمینی، گلپایگانی، خوئی، اراکی، تبریزی، بهجت، فاضل لنکرانی، امام خامنه ای، سیستانی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی: تا انسان يقين نكند كه فتواي مجتهد عوض شده است مي تواند به آنچه در رساله نوشته شده عمل نمايد، و اگر احتمال دهد كه فتواي او عوض شده جستجو لازم نيست. (آیةالله تبريزي: و همچنين است اگر احتمال دهد مجتهدي راكه از او تقليد مي كرده ،در حال حاضر شرائط تقليد را ندارد – آیةالله بهجت:ولي اگر بعدأ معلوم شود كه فتوايش عوض شده بود بايد نسبت به گذشته به وظيفه عمل نمايد). 🌸آیةالله العظمی مكارم شیرازی: اگر احتمال دهد فتواي مجتهد عوض شده مي تواند به فتواي سابق عمل كند و جستجو لازم نيست . 🌸آیةالله العمظمی شبیری زنجاني: اگر انسان احتمال عقلايي بدهد كه فتواي مجتهد عوض شده است و تحقيق كردن براي او حرجي نباشد -كار حرجي : كاري است كه به قدري مشقت دارد كه معمول مردم در امور خود آن را متحمل نمي شوند – لازم است تحقيق كند، و در زمان تحقيق مي تواند به فتواي سابق عمل كند،به شرط آنكه در اولين زمان ممكن اقدام به تحقيق کرده باشد؛ ولي اگربدون عذر تحقيق را تأخير انداخته در زمان تحقيق بايد احتياط كند. 🌸آیةالله العظمی مظاهری: تا انسان اطمینان نكند كه فتواي مجتهد عوض شده است مي تواند به آنچه در رساله نوشته شده عمل نمايد، و اگر احتمال دهد كه فتواي او عوض شده جستجو لازم نيست. 🌸آیةالله العظمی سبحانی این مسأله را در رساله خود نیاورده اند. : (۱) توضیح المسائل مراجع م ۶. (۲) سؤال از دفتر آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدظله). ــــــــــــــ انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد. http://eitaa.com/banevan
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله برای سلامتی و فرج آقا امام زمان (علیه السلام) و رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای و رزمندگان اسلام و جبهه مقاومت و پیروزی‌شان ✓تشکر می‌کنم از بزرگوارانی که وقتشون رو در اختیار بنده گذاشتن تا عرایضی داشته باشم ✓و تشکر از مدیریت محترم جامعه که به بنده فرصت صحبت دادند ✓غالباً مبنای ساختن و آباد کردن معنویت کشور حوزه‌های علمیه و طلاب و فضلای علوم دینی هستند ✓طلاب و فضلای علوم دینی و حوزه‌های علمیه پس از تقریباً فارغ التحصیل شدند غالباً در دو جا به خدمت مشغول می‌شوند. ۱- خطابه و منبر و سخنرانی ۲- امامت و مدیریت مسجد ✓اما آنچه که مهمه اینه که همانطور که اگر کشوری دولتی قوی و نیرومند از نظر علمی و معنوی و اقتصادی داشته باشند در جهان دارای عزت و آبرو می‌شوند در حوزه‌های علمیه هم اگر طلاب و فضلایی عالم و فرهیخته و متقی و متخلق به اخلاق داشته باشیم کشوری آباد و با نشاط و با فرهنگ خواهیم داشت؛ ✓فرزندانی که در مساجد حضور دارند و در محضر امام جماعت تلمذ و استفاده می‌کنند یا در پای سخنرانی‌های و عاظ و خطبای گرامی مستفیض می‌شوند ✓و همان فرزندان تربیت شده ائمه جماعات و وعاظ و سخنرانان در آینده کشور؛ یا وزیر یا وکیل یا رئیس جمهور یا تاجر یا استاد دانشگاه یا معلم یا رئیس نهاد یا ارگان یا سازمانی می‌شود ✓مسئول اداره تبلیغات مسئول امور مساجد باید حتماً حتماً در صدد ساختن مساجد و هیئاتی انقلابی و علمی و اخلاقی باشند تا امید به تربیت افراد موجه و مفید و متدین برای مناصبی باشند که عرض کردیم ✓الان غالب هیئات سکولارن الان غالب مساجد سکولارن ✓داستان مرحوم آیةالله کلباسی عالم و مجتهد اصفهانی که طلبه‌ای را برای امامت منطقه‌ای فرستاده بود ✓داستان امام جماعتی در شهرک شهید محلاتی تهران ✓داستان اخلاق مداری روحانی در فرودگاه که در کل کشور منش او پیچیده شده و موجب افتخار روحانیت شده ✓داستان امام جماعتی که یقه رئیس هیئت را گرفته بود ✓داستان واعظی که قبل از منبر از بنده مطلب درخواست می‌کرد. کانال بزرگ احکام بانوان اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم وَ اَهلِک وَالْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین
4_1123896570887012409.pdf
6.02M
پی دی اف توضیح المسائل جامع حضرت آیةالله العظمی سیستانی (مدظله). جلد اول. ــــــــــــــ انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد. http://eitaa.com/banevan
وظیفه مکلّف زمانی که مرجع تقلیدش فتوا دهد یا احتیاط کند ♻️فتوای مراجع عظام 🌸آیات عظام: امام خمینی، اراکی، گلپایگانی، بهجت، امام خامنه ای، صافی گلپایگانی، نوری همدانی: اگر مجتهد اعلم در مسأله اي فتوي دهد، مقلّد آن مجتهد يعني كسي كه از او تقليد مي كند نمي تواند (آیات عظام: گلپايگاني، صافي گلپایگانی: بنا براحتياط ) در آن مسأله به فتواي مجتهد ديگر عمل كند. ولی اگر فتوي ندهد و احتیاط کند، مثلأ بفرمايد: احتياط آن است كه در ركعت سوم وچهارم نماز سه مرتبه تسبيحات اربعه يعني :«سُبحانَ اللّهٍ وَالحَمدُ لِلّهِ وَ لا اِلْه اِلّااللّهُ وَاللّهُ اكبَرُ» بگويند، مقلّد بايد يا به اين احتياط-كه احتياط واجبش مي گويند- عمل كند و سه مرتبه بگويد ،يا (آیات عظام: امام خمینی، اراکی، بهجت، امام خامنه ای، نوری همدانی: بنا بر احتياط واجب) به فتواي مجتهدي كه علم او از مجتهد اعلم كمتر و از مجتهدهاي ديگر بيشتر است (آیةالله بهجت: بيشتر ويا مساوي است با احراز ساير شرايط تقليد) عمل نمايد ،پس اگر او يك مرتبه گفتن را كافي بداند مي تواند يك مرتبه بگويد و همچنين است اگر مجتهد اعلم بفرمايد مسأله محلّ تأمّل يا محلّ اشكال است. 🌸آیات عظام: خوئي،تبريزي،سيستاني: اگر مجتهد اعلم در مسأله اي فتوي دهد، مقلّد آن مجتهد يعني كسي كه از او تقليد مي كند نمي تواند در آن مسأله به فتواي مجتهد ديگر عمل كند. ولی اگر فتوي ندهد و احتیاط کند، مثلأ بفرمايد: احتياط آن است كه در ركعت اوّل و دوّم نماز ،بعد از سوره حمد يك سوره تمام بخواند ،مقلّد بايد يا به اين احتياط كه احتياط واجبش مي گويند عمل كند و يا به فتواي مجتهد ديگري (آیات عظام: خوئي، تبريزي: كه تقليدش جايز است - آیةالله سيستاني: با رعايت الا علم فالاعلم) عمل نمايد،پس اگر او فقط سوره حمد را كافي بداند ،مي تواند سوره را ترك كندو همچنين است اگر مجتهد اعلم بفرمايد مسأله محلّ تأمّل يا محلّ اشكال است. 🌸آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: اگر مجتهد اعلم در مسأله اي فتوي دهد، مقلّد آن مجتهد يعني كسي كه از او تقليد مي كند نمي تواند در آن مسأله به فتواي مجتهد ديگر عمل كند. ولی اگر فتوي ندهد و احتياط واجب نمايد ،مقلّد مي تواند يا به اين احتياط عمل كند يا به مجتهدي كه علم او از مجتهد اوّل كمتر يا مساوي است رجوع نمايد. 🌸آیةالله العظمی وحید خراسانی: اگر مجتهد اعلم در مسأله ای فتوا دهد ، کسی که وظیفه اش تقلید از اوست نمی تواند در آن مسأله به فتوای مجتهد دیگری عمل کند ولی اگر فتوا ندهد و بفرماید: احتیاط آن است که فلان طور عمل شود – مثلاً بفرماید : احتیاط آن است که در رکعت سوم و چهارم نماز سه مرتبه بگوید: «سُبحانَ اللّهٍ وَالحَمدُ لِلّهِ وَلا اِلْه اِلّااللّهُ وَاللّهُ اكبَرُ» -مقلد باید یا به این احتیاط که احتیاط واجبش گویند عمل کند، یا به فتوای مجتهد دیگری که بعد از او از دیگران اعلم باشد و می گوید یک مرتبه کفایت می کند عمل نماید، و همچنین است اگر مجتهد اعلم بفرماید مسأله محل تأمل یا محل اشکال است. و در فعل مستحبات و ترک مکروهات ذکر شده در این رساله قصد رجاء شود. : (۱) توضیح المسائل مراجع م ۷. (۲) سؤال از دفتر حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه). ــــــــــــــ انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد. http://eitaa.com/banevan
وظیفه مکلّف زمانی که مرجع تقلیدش فتوا دهد یا احتیاط کند ♻️فتوای مراجع عظام 🌸آیةالله العظمی شبیری زنجاني: اگر مجتهد اعلم در مسأله اي فتوا دهد ،مقلّد آن مجتهد ،يعني كسي كه از او تقليد مي كند نمي تواند درآن مسأله به فتواي مجتهد ديگر عمل كند.لازم به ذكر است كه علاوه بر مواردي كه مسأله بدون هيچ قيدي ذکر شده، مواردي كه در آن عباراتي نظير «اقوي آن است »، «بنابر اقوي »،«اظهر آن است »،و «بعيد نيست »، و مانند آن بكار رفته است ؛فتوا مي باشد.در اين رساله در برخي موارد كلمه احتياط به كار رفته است؛احتياط بر سه قسم است : الف: احتياط مستحب ؛در جايي است كه قيد «استحبابي»يا «مستحب » همراه احتياط آمده است ،مثل آنكه گفته شود:«احتياط مستحب آن است كه پيش از نماز اذان و اقامه گفته شود ».عمل به احتياط مستحب ،واجب نيست ،بلكه شايسته است . ب: احتياط واجب:در جايي است كه قيد «وجوبي»يا «واجب » همراه احتياط ذکر شده باشد ،مثل آنكه گفته شود :«بنابر احتياط واجب باید برای قضای نماز آیات غسل کرد».عمل به اينگونه احتياط ،واجب است و نمي توان در آن به فتواي مجتهدديگري رجوع کرد. ج:احتياط مطلق:در جايي است كه احتياط بدون هيچ قيدي بكار رفته است،مثل آنكه گفته شود :بنا بر احتياط بايد از آب قليلي كه بعد از برطرف شدن عين نجاست براي آب كشيدن چيز نجس روي آن مي ريزند وازآن جدا مي شود اجتناب كرد.در احتياط مطلق ، مقلد می تواند به احتياط عمل نکند ،بلكه مطابق فتواي مجتهد ديگر-با رعايت شرط اعلمیت نسبی- رفتارنماید.عبارت «محل اشكال است » نيز در موارد احتياط مطلق به كار مي رود. 🌸آیةالله العظمی مكارم شیرازی: در جایي كه مجتهد صريحأ فتوي ندارد، بلكه مي گويد احتياط آن است كه فلان گونه عمل شود اين احتياط را «احتياط واجب» مي گويند و مقلّد يا بايد به آن عمل كند و يا به مجتهد مساوی یا به مجتهدی که بعد از مرجع تقلید فرد، اعلم از دیگر مجتهدان باشد مراجعه نمايد ولی اگر فتواي صريحي داده مثلأ گفته است اقامه براي نماز مستحب است سپس گفته احتياط آن است كه ترك نشود، اين را «احتياط مستحبّ » مي گويند و مقلّد مي تواند به آن عمل كند يا نكند،و در مواردي كه مي گويد«محلّ تأمّل »يا «محلّ اشكال»است مقلّد مي تواند عمل به احتياط کند یا به ديگري مراجعه نمايد، امّا اگر بگويد«ظاهر چنين است» يا «أقوي چنين است»اين تعبيرها فتوا محسوب مي شود و مقلّد بايد به آن عمل كند. 🌸آیةالله العظمی سبحانی: اگر مجتهد اعلم در مسأله ای فتوا دهد مقلد آن مجتهد نمی تواند در آن مسأله به فتوای مجتهد دیگر عمل کند، ولی اگر فتوا ندهد، مثلاً بگوید:احتیاط آن است که در رکعت سوم و چهارم نماز ، تسبیحات اربعه یعنی : « سُبحانَ اللّهٍ وَالحَمدُ لِلّهِ وَلا اِلْه اِلّااللّهُ وَاللّهُ اكبَرُ»را سه مرتبه بگویند در این صورت مقلد باید یکی از دو راه را برگزیند: ۱- به این احتیاط که به آن «احتیاط واجب» می گویند عمل کند و سه مرتبه بگوید. ۲- به فتوای مجتهدی که پس از وی «اعلم» به شمار می رود عمل نماید. پس اگر او یکمرتبه گفتن را کافی بداند، می تواند یک مرتبه بگوید. 🌸آیةالله العظمی مظاهری: اگر مجتهد اعلم در مسأله ای فتوا دهد، مقلد آن مجتهد نمی تواند در آن مسأله به فتوای مجتهد دیگر عمل کند ولی اگر فتوا ندهد و بفرماید:احتیاط آن است که فلان طور عمل شود، مقلد باید یا به این احتیاط - که احتیاط واجبش می گویند - عمل کند یا به فتوای مجتهدی که علم او از مجتهد اعلم کمتر و از مجتهدهای دیگر بیشتر است عمل نماید و همچنین است اگر مجتهد اعلم بفرماید مسأله محل تأمل یا محل اشکال است. : توضیح المسائل مراجع م ۷ . ــــــــــــــ انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد. http://eitaa.com/banevan
سلام علیکم و رحمةالله. وقت شما بخیر و سعادت با لطف الهی پس از پیاده روی اربعین؛ توفیق تشرف به حرم آقا امام حسین علیه السلام و آقا ابوالفضل العباس علیه السلام سپس در کاظمین به زیارت آقا موسی بن جعفر و امام جواد علیهما السلام و نیز در سامرا به زیارت آقا امام هادی و امام حسن عسکری علیهما السلام فراهم شد و البته در آن اماکن شریف نایب الزیاره و دعا گو شما اعضاء محترم و صبور کانال بودم و ان شاء الله پس از رفع خستگی و کسالت در خدمت شما بزرگواران خواهم بود. از باب شروع خدمت و انجام وظیفه؛ حدیث ارزشمند اخلاقی ذیل به شما بزرگواران هدیه میشود و البته از خداوند متعال درخواست دارم که توفیق عمل به نصیحت امام علیه السلام به همه ما عنایت فرماید. 🍀 حرمت پدر و مادر 🍀 امام صادق(علیه السلام): کسی که از روی نفرت به پدر و مادرش که باو ستم کرده اند نگاه کند، نمازش در درگاه الهی پذیرفته نمی شود. 🔹منبع: اصول کافی، ج ۴، ص ۵۰ ــــــــــــــ انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد. http://eitaa.com/banevan
🍀 برطرف کردن اندوه مؤمن 🍀 آقا امام رضا(علیه السلام) میفرماید: هر کس اندوه و مشکلی را از مؤمنی برطرف كند خدا در روز قیامت اندوه را از قلبش برطرف کند. 🔹 منبع: کافی، ج۳،ص۲۶۸. شهادت امام رضا علیه السلام تسلیت ــــــــــــــ انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد. http://eitaa.com/banevan