eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.5هزار دنبال‌کننده
14.5هزار عکس
5.5هزار ویدیو
122 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام چطور میشه ولایت فقیه رو اثبات کرد؟ به کسی که ولایت فقیه رو قبول ندارن چطور میتونیم اثبات کنیم؟
هدایت شده از محمد حسین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬆️ سلام واحترام کلام بسیار زیبای علامه حلی، در اثبات ولایت مطلقه فقیه!! ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و ادب ⬇️👇 ✅🌴 دلیل اثبات ولایت فقیه هم عقلی است و هم نقلی . ولایت فقیه را علاوه بر عقل و دلائل عقلی هم از آیات و هم از روایات می شود برداشت کرد. یعنی از برخی از آیات که شرایط حاکم جامعه را مشخص می کنند می توان فهمید که حاکم جامعه اسلامی باید اسلام شناس یعنی فقیه باشد. ⬅️ فقیه یعنی دین شناس هم می توان امام معصوم باشد و هم فقیه امروزی روایات نیز بر این مساله به روشنی دلالت میکنند. مانند توقیع شریف امام زمان و یا مقبوله حنظله. اما مهم ترین دلیل بر ولایت فقیه را می توان در نگاه توحیدی پیگیری کرد. 🔸 نگاه توحیدی به ما می گوید که خداوند خالق این عالم، ولیّ و سرپرست این عالم، رب و مربی این عالم است. فقط خداست که این ویژگی ها را دارد قرآن با نگاه انحصاری می فرماید: الله هو الولی یعنی فقط خدا سرپرست است. اگر غیر خدا هر کسی که باشد حتی پیامبر و امام بخواهد سرپرست باشد ، بخواهد حکومت کند باید از طرف خداوند اجازه و اذن داشته باشد. لذا خداوند به پیامبر و امام اذن می دهد خداوند در سوره مبارکه المائدة آیه ۵۵ می فرماید: إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاةَ وَيُؤتونَ الزَّكاةَ وَهُم راكِعون سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند؛ همانها که نماز را برپا می‌دارند، و در حال رکوع، زکات می‌دهند. ⏫این آیه چه می فرماید؟؟؟ 👈می فرماید ای پیامبر ، ای جانشینان معصوم پیامبر من به شما ولایت می دهم، من به شما اجازه سرپرستی می دهم، من به شما اجازه حکومت کردن می دهم. غیر از پیامبر و امام معصوم هر کسی که باشد در زمان وجود پیامبر و امام اگر حکومت تشکیل دهد ، حکومتش طاغوتی است. حکومت یا الهی است یا طاغوتی. حال در زمان غیبت چه می شود⁉️ بر اساس نگاه توحیدی چه کسی از طرف خداوند اجازه ی تشکیل حکومت دارد؟؟ چه کسی حق سرپرستی دارد⁉️ 🔻 هر کسی که بخواهد وارد میدان شود ، فقیه باشد یا غیر فقیه باشد باید اذن حکومتش را نشان دهد‌. پس اولین مطالبه از اشکال کننده متن این است که به روشنی اذن خداوند را به افراد مورد نظرش نشان دهد. آیا این کار را انجام داده؟؟ خیر . اما طرفداران ولایت فقیه با تمسک به ادله عقلی و نقلی این کار را انجام داده اند. 🌹یکی از دلائل قرآن است. با استفاده از آیات قرآن که در مورد حاکم جامعه سخن فرموده می توان به راحتی استفاده کرد که او باید فقیه و دین شناس و عادل و مدیر باشد. در ادامه به برخی از آیات اشاره میکنم شرایط حاکم شرط اول: اسلام و ایمان. خداوند می فرماید: « لَن یجَْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلی المُْؤْمِنِینَ سَبِیلا ـ خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان سلطه نمی دهد.» (نساء/141) « لَّا یتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرِینَ أَوْلِیاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَن یفْعَلْ ذَالِک فَلَیسَ مِنَ اللَّهِ فی شی ءٍ إِلَّا أَن تَتَّقُواْ مِنْهُمْ تُقَئة ـ افراد باایمان نباید به جای مؤمنان، کافران را دوست و سرپرست خود انتخاب کنند و هر کس چنین کند، هیچ رابطه ای با خدا ندارد. (و پی وند او به کلّی از خدا گسسته می شود) » (آل عمران/28) شرط دوم: عدالت عدالت در مقابل ظلم است. خداوند حکومت و ولایت ظالمین را نمی پذیرد پس حاکم و ولی باید عادل باشد. فرمود: « وَ لَا تَرْکنُواْ إِلی الَّذِینَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّکمُ النَّارُ ـ و بر ظالمان تکیه ننمایید، که موجب می شود آتش شما را فرا گیرد.» (هود/113) و این رکون در روایات به رکون دوستی و اطاعت تفسیر شده است. (تفسیر علی بن ابراهیم ج 1 ص 338) و در شرط امامت به حضرت ابراهیم فرمود: « قَالَ إِنی جَاعِلُک لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَ مِن ذُرِّیتی قَالَ لَا ینَالُ عَهْدِی الظَّالِمِین ـ خدا فرمود: من تو را پیشوای مردم گماردم گفت: و از فرزندان من؟ فرمود: عهد من به ستمکاران نمی رسد.» (بقره/124) 🔹روایات نیز به روشنی اجازه حکومت را به فقیه می دهد مانند توقیع شریف و روایت عمرو بن حنظله ⬅️ اما دلیل عقلی یکی از دلائل عقلی اینگونه است. با وجود معصوم بهترین حکومت کدام حکومت است⁉️ عقل می گوید بهترین حکومت آن حکومتی است که حاکم یک فرد معصوم باشد و تمام کارگزاران حکومت نیز معصوم باشند ⁉️حال اگر تمام کارگزاران معصوم نبودند چه حکومتی در نوبت بعد بهترین حکومت است؟؟ 🔆عقل می گوید آن حکومتی که حاکم معصوم باشد. اگر معصوم نبود که حاکم شود کدام حکومت بهترین حکومت است؟ عقل می گوید آن حکومتی که حاکم از جهت ویژگی های حکومتی و حاکمی نزدیک ترین فرد به معصوم باشد. یعنی اگر معصوم 🌹 اسلام شناس صد در صد است. 🌹اگر عادل صد در صد است. 🌹مدیر صد در صد است. ⏮کسی حاکم شود که اسلام در مجموع شناس ترین، عادل ترین، مدیرترین فرد جامعه باشد. 🔆چون اسلام شناس را فقیه می نامند چنین فردی باید فقیه باشد.
هدایت شده از جان من و سید علی💕
یک مهندس اگر این سه شرط را داشته باشد او را حاکم قرار می دهیم ولی چون اسلام شناس نیز هست به او مهندس نمی گوییم بلکه فقیه می گوییم. ⁉️ سوال چرا باید حتما اسلام شناس باشد؟ در جواب گفته می شود علاوه بر آیات و روایات که شرط حاکم را عالم بودن می داند ، عقل نیز می گوید حاکم‌باید اسلام شناس باشد. زیرا اگر قرار است اسلام پیاده شود، آیا می شود حاکم اسلام را نشناسد بعد بخواهد اسلام را پیاده کند؟؟؟ بنابراین تمام کسانی که اسلام را فهمیده اند دخالت فقیه را قبول کرده اند . هیچ اسلام شناسی نیست که دخالت فقیه را نپذیرفته باشد. یکی از نمونه های دخالت، حاکم بودن فقیه است که این نوع دخالت مورد تایید قرآن، روایات و عقل است . چنانچه در بالا بیان شد. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام و درود سوال اینکه مگر نمیگن که حضرت آدم و حوا بهشت بودن بعد شیطان گمراه کرده و از سیب ممنوعه خوردن و... آیا شیطان اجازه ورود به بهشت را داشته که آنها را گمراه کند ؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام واحترام ◀️ برخی تصور کرده‌اند که مراد از بهشت آدم و حوا همان بهشت موعود آخرتي است، ولی مراد از بهشت محل سكونت آنها همان بهشت موعود نیست، زيرا اخراج از آن بهشت معنا ندارد ؛ اما سؤال اين است كه آن بهشت موقت و محل سكونت ايشان كجا بود و چه حقيقتي داشت ؟ در اين خصوص در بين علما اختلاف نظري وجود دارد که برخی از این نظریات را بیان می کنیم : 👈1. باغ آسمانی : بعضى از مفسرین معتقدند که: این بهشت در یکى از کرات آسمانى بوده ، هر چند بهشت جاویدان نبوده، زیرا در بعضى از روایات اسلامى با کلمه« سماء » به بودن این بهشت در آسمان اشاره شده است (3) . 2. باغ زمینی :برخى از مفسران هم نوشته‏اند : اين بهشت یکى از باغ هاى دنیا و روى زمین بوده و جمله: « اهْبِطُوا» نیز بر این دلالت ندارد که از بالا به پايین بیايید، بلکه به معنى انتقال آن ها بعد از خوردن میوه ممنوعه به نقطه ديگر زمین است. على بن ابراهیم قمى در تفسیر خود می نگارد: از امام جعفر صادق علیه السّلام راجع به بهشت حضرت آدم جویا شدند: آیا از بهشت‏هاى دنیا یا از بهشت‏هاى آخرت بوده، فرمود: از بهشت‏هاى دنیا بود که خورشید و ماه در آن طلوع می کرد. اگر از بهشت‏هاى آخرت ‏بود، هیچ گاه حضرت آدم از آن خارج نمی شد.(4)بهشت برزخي: عده ايی نیز معتقدند که: منظور از این بهشت ، بهشت برزخی بوده ، نه بهشت زمینی دنیایی ؛ علامه طباطبائی در دفاع از این نظر و در توجیه روایاتی مربوطه، می فرماید : مراد از این که از بهشت‏هاى دنیا بوده، این است که از بهشت‏هاى برزخى بوده، که در مقابل بهشت خلد است. این مطلب از برخی روایاتی که از طرف اهل بیت علیهم السلام‏ رسیده است، روشن می شود، چرا که در بعضى از قسمت هاى این روایات آمده است که آدم بر صفا، و حوا بر مروه، هبوط کرد، و از این جهت که برزخ در همین جهان قرار دارد ، پس در زمین بودن(دنيايي بودن) این بهشت منافاتی با برزخی بودنش ندارد .(5)مجموع اين نظرات مي توان به اين نتيجه رسيد كه به يقين بهشتی که حضرت آدم و حوا در آن سکونت داشته اند، بهشت اُخروی نبوده است، زیرا بهشت اُخروی هرگز جای ابلیس نمی‌باشد . آن جا محدوده ای نیست که شیطان و شیطنت و عصیان در آن راه داشته باشد. خیال باطل و نافرمانی در آن جا نیست. از سوی دیگر: کسی که به جنت خلد وارد شود، دیگر خارج نخواهد شد. نتيجه : پس اين بهشت اخروي نبوده و شيطان -كه مترصد اغواي انسان ها است- توانسته در آن موقعيت حاضر شده و به نوعي، آدم عليه السلام را فريب دهد .پی نوشت ها : 1. اعراف (7) آيه 13. 2. طباطبايى سيد محمد حسين‏ ،الميزان فى تفسير القرآن‏ ، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم‏ ، قم‏ ، 1417 ق‏ ، ج 8 ص 29. 3. مکارم شیرازى ناصر، تفسیر نمونه، ج‏1، ص: 186، دار الکتب الإسلامیه ، تهران، چاپ اول، 1374 ش. 4. ترجمه تفسیر المیزان، ج‏1، ص 212، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم ، قم، 1374 ش. 5. آیت الله جوادی، تفسیر تسنیم، ج 3، ص 337 نشر موسسه اسراء ، قم . ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
هدایت شده از لبیک یا خامنه ای
1_1548962278.ogg
533.3K
♨️ مکانی که حضرت آدم بود کجا بود ؟ ✅ حجت الاسلام دهبان
هدایت شده از لبیک یا خامنه ای
1_1548964593.ogg
350.3K
♨️ آیا با خوردن یه سیب حضرت از بهشت رفت!؟ کدوم بهشت؟ ✅ حجت الاسلام دهبان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یه نکته جالب توی کلامتون بود مگه فرشته ها قدرت تفکر و تعقل دارن؟؟ تا جایی که در روایات اومده تک بعدی هستن یا برای عبادت خلق شدن یا حوری هستن یا کارشون گرفتن جان یا ارسال پیام هستش پس بنابر این چطور میشه که شیطان مثل انسان قدرت تفکر حسادت و فریب داشته تازه آینده نگری هم میکرده؟؟مگه نه شیطان فرشته بود و رانده شد اینا خیلی تناقض داره با هم میشه توضیحی ساده و کامل بدید؟؟
هدایت شده از محمد حسین
سلام واحترام استثناء «ابلیس» در آیات قرآن از جمع «ملائکه»، این تصور را به وجود مى آورد که «ابلیس» فرشته بوده! اما آیه 50 سوره «کهف» و روایات اسلامی، مى گویند او از اجنه بود، ضمن این که قرآن براى ابلیس «ذریّه»؛ (فرزندان) قائل شده است، در حالى که فرشتگان ذریّه ندارند؛ لذا ابلیس هرگز فرشته نبوده، ولى از آنجا که در صف آنها قرار داشت و آن قدر پرستش خدا کرده بود که، به مقام فرشتگان مقرب خدا تکیه زده بود، مشمول خطاب آنها در سجده بر آدم شده و سرپیچى او به صورت یک استثناء در آیات قرآن، بیان گردیده است. ⬇️⬇️ درباره این‌که شیطان از فرشته بوده است یا جن دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. منشأ این اختلاف، جریان خلقت حضرت آدم(ع) بود که با فرمان الهى، فرشتگان بر آدم(ع) سجده کردند ولى شیطان سجده نکرد. عده‌اى که می‌گویند شیطان (ابلیس) از فرشتگان بود، استدلالشان این است که: چون در آیه شریفه، ابلیس از بین ملائکه استثنا شده (همه ملائکه سجده کردند الاّ ابلیس) پس ابلیس باید از جنس ملائکه باشد. جواب: استثنا شدن ابلیس از بین ملائکه نشان دهنده هم‌جنس بودن او با ملائکه نیست؛ بلکه نهایتاً می‌رساند که ابلیس (به واسطه عبادت چند ساله‌اش) میان ملائکه و در صف آنها بوده است؛ ولى بعدها به دلیل استکبار و نافرمانى و عناد در پیشگاه خداوند سبحان، از بهشت رانده می‌شود. تأیید بر این مدّعا چند مطلب است: 1⃣ خداوند در سوره کهف می‌فرماید: «شیطان (ابلیس) از جنس جنیّان است». 2⃣ خداوند، معصیت را به طور عام از ملائکه سلب نموده است. پس ملائکه موجوداتى معصوم هستند و هرگز مرتکب گناه، عناد، تفاخر، استکبار و... نمی‌شوند. 3⃣ در برخى آیات قرآن، سخن از آباء و اجداد شیطان به میان آمده. و این مطلب می‌رساند که توالد و تناسل در مورد شیطان و به طور عام در میان جنیّان راه دارد و حال آن‌که ملائکه موجوداتى روحانى هستند که این قبیل مسائل یا حتى خوردن و آشامیدن و... در مورد آنها راه ندارد. 4⃣ خداوند در برخى آیات قرآن فرموده است که ملائکه را رسولانى قرار داده است. رسول؛ یعنى فرستاده خدا و کسى که عنوان رسول، برازنده وى می‌گردد، احتمال هر گونه کفر و خطا و معصیت در او از بین می‌رود. پس چگونه ممکن است شیطان با این معصیت بزرگى که مرتکب شد، جزو ملائکه باشد؟! علاوه بر این؛ اجماع علما و اخبار متواترى از ائمه معصومین(ع) به ما رسیده و حاکى از این است که: شیطان جزو ملائکه نبوده است. و همان‌گونه که می‌دانیم تواتر یکى از مهم‌ترین ابزار کاشفیت در صدق حدیث می‌باشد. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرسی از جوابت اول اجنه بود یا انسان یا ادم؟؟ اگر جن قدرت تفکر و تصمیم گیری داشت پس چرا ما مقدم هستیم با اینکه اجنه خیلی جلوتر از ما خدا رو عبادت میکردن نمونش هم همین شیطانی که خودتون فرمودید! هر طور حساب کنی باز تناقض و جود داره میشه کاملتر و ساده تر توضیح بدید؟؟
هدایت شده از محمد حسین
◀️انسان از آن‌ها برتر است به دلیل اینکه تمام پیامبران الهی از انسان‌ها برگزیده شده‏اند و گروهی از آن‌ها به پیامبر اسلام، که از نوع بشر است، ایمان آوردند و از او تبعیت کردند و واجب شدن سجده در برابر آدم بر شیطان، که بنا بر تصریح قرآن از طایفه جن بود (کهف/50) دلیل بر فضیلت نوع انسان بر جن می‏باشد. 👈قرآن به صراحت می‏فرماید: خداوند از روح خود در کالبد آدم و فرزندان او دمیده است (حجر/29 و الم سجده/7-8) این روح الهی با استعداد فوق‌العاده‌ای که در آن نهفته است، می‏تواند تجلیگاه انوار الهی و عظمت بخش انسان باشد. علم انسان به اسماء و حقایق جهان هستی و استعداد شگرف او در علم و عمل و قرب الهی.این نکته نیز قابل توجه است که جن گاهى بر یک مفهوم وسیع‌تر اطلاق مى‏شود که انواع موجودات ناپیدا را شامل مى‏‌شود، اعم از آنها که داراى عقل و در کند و آنها که عقل و درک ندارند، و حتى گروهى از حیواناتى که با چشم دیده مى‌‏شوند و معمولًا در لانه‌‏ها پنهانند، نیز در این معنى وسیع وارد است.قرآن می‏فرماید: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِکَةِ فَقالَ أَنْبِئُونی‏ بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ؛ سپس علم اسماء [علم اسرار آفرینش و نامگذارى موجودات‏] را همگى به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: (اگر راست مى‏گویید، اسامى اینها را به من خبر دهید!)» (بقره/31)این امتیازات درباره انسان و مخصوص اوست و نشان می‏دهد که مقام انسان والاتر از مقام جن است. 💠 تحقیقاً این برتری موجب پیشرفت او از نظر معلومات و مفاهیم ذهنی و معنوی و نیز از نظر پیشرفت و ترقی اجتماعی و صنعتی شده است. در حالی که ملائکه و جن همان‌طور که آفریده شده‏اند و در محدوده اختیاری که دارند، زندگی می‏کنند. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر از اساتید محترم وقتی تذکر حجاب میدیم طرف به ما میگه(سن بین ۱۰ تا ۱۵)سنم پایینه حتی یکی از مادرا که به دخترش تذکر دادیم که بزرگ شده و شال یا روسری سرش کنه برگشت گفت هر وقت ۱۸ سالش شد میپوشه خودم روسری سرمه کافیه(با لحن طلبکارانه) چه جوابی باید به این قشر بدیم ممنون میشم جواب بدین
هدایت شده از محمد حسین
سلام واحترام ◀️می دانیم مرد و زن مسلمان وقتی به سن تکلیف رسیدند، تمام احکام الزامی از وجوب و حرمت بر عهده آنها قرار می گیرد آری آنچه مهم است این است که دختر در سن نه سالگی به تکلیف می‌رسد بدون شک نسبت به گناهانى که به‌طور علنى و آشکار، در سطح جامعه انجام می‌شود وظیفه نهى از منکر دارند و الا جایى براى انجام این وظیفه مهم باقى نمى‌ماند. البتّه با این تفاوت که مردم باید به نهى از منکر زبانى اکتفا کنند. حجاب از ضروریات دین است و تمام فِرَق مسلمین آن را واجب مى شمرند به ایو جهت اولیاء دین سفارش نمودند که فرزندان را قبل از رسیدن به سن بلوغ به تکالیف شرعی عادت دهید . تا در موقع رسیدن به سن بلوغ نتایج بعضی از تکالیف برای آنها مقداری ملموس و محسوس باشد. البته از نظر اسلام توجه بفرمائید که در جعل و تشریح احکام مجموعه ای از عوامل اثر گذار می باشند یعنی در مورد بحث ما ممکن است به لحاظ خود دختر 9 ساله این تکلیف، کمی زود به نظر آید اما به لحاظ مردمی که در مواجهه با این دختر هستند، لازم باشد این دختر مسائلی را مراعات کند و لو اینکه خودش هنوز در این فضا داخل نگشته است و این تکلیف می تواند از آسیب های زیادی که ممکن است متوجه جامعه و حتی همین دختر 9 ساله گرددجلوگیری نماید و شاید نیاز نباشد که متذکر گردیم که توجه جنسی به کودکان در دنیای کنونی، بیش از هر زمان دیگر، ما را وادار می کند که فکری برای در امان ماندن آنان از آسیب های جنسی و اجتماعی بکنیم و اسلام حجاب را برای دختران و در چنین سنی بخاطر این واجب کرده است که آنها کمتر در معرض تعرضات جنسی انسانهای دیو سیرت قرار گیرند. این که گفتید دختران در این سن برای فهم نتایج اشتباهات و گناهانشان خیلی جوان هستند باید عرض کنیم، فهم نتایج اشتباهات ربطی به تکلیف ندارد، چون چه بسا افرادی که در سنین بالاتری هستند، و نتایج عمل خودشان را درک نمی کنند حال یا بخاطر شرائط محیطی و خانوادگی و عدم آموزش صحیح و یا هر دلیل دیگر. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ممنون از شما جایی در قرآن یا قانون کشورمون هست که مشخص شده باشه دختران در سن ۹ سالگی به تکلیف میرسند'یا ملزم به رعایت حجاب می باشند ممنون میشم جواب بدین و دستمون رو برای پاسخگویی به شبهه افکنان پرکنید اجرتون با خدا و امام زمان (عج)
هدایت شده از محمد حسین
سلام دوست عزیز ◀️در قران چیزی به نام سن تکلیف و عدد مشخصی یافت نمی شود اما تنها چیزی که هست می گوید زمانی که آنها به بلوغ رسیدند احکام الهی بر آنها واجب می شود از این رو این همان بلوغ است که پسرها در ۱۵ سالگی و دخترها در ۹ سالگی به آن می‌رسند از غیبت کبری تا به حال علمای شیعه، قریب به اتفاق، سنّ بلوغ را در پسران 15 و در دختران 9 سال دانسته‏اند.و اگر احیانا در لابلای بعضی از کتب نظر مخالفی به صورت احتما یا احتیاط آمده باشد، آن ادعاء به حدّی شاذ و نادر است که فقهای امامیه آن را در نظر نمی‏آورند.روایت بدون اینکه شرایط دیگر بلوغ را در نظر بیاورد صریحا به مسأله سن اشاره می‏کند.یعنی وقتی که دختر 9 ساله شد، چه شرایط دیگر بلوغ را داشته باشد یا نداشته باشد، بالغ به حساب می‏آید.شارع مقدس برای سنّ بلوغ میانگینی معیّن نموده تا در سراسر دنیا، قابل اجراء باشد و حدود الهی در آن سنّ خاص، بر افراد جاری گردد.حال اگر کسی در شرایط خاصی، مثلا شرایط جغرافیایی، جسمی، روحی، ...نتوانست خود را با آن میانگین وفق دهد باید خود را بر شرع عرضه کند. مسلّما مکتب جاودانه اسلام، برای این مسائل راه حل‏های مناسبی را در نظر گرفته است و لزومی ندارد که ما برای درست کردن ابرو، چشم را کور کنیم.علاوه شارع اسلام می‏خواهد دختران را زودتر در کنترل قرار دهد و خدا می‏داند که به هم زدن این مهار و کنترل شرعی چه مفاسدی در بر دارد. کسانی که عجولانه مطالبی ابراز می‏دارند واقعا مسئول می‏باشند.اساسا مسئولیتها بر اساس درک و شعور است و شعور دختران زودتر از پسران می‏رسد.این مطلب را هم بگوییم که بر هم زدن یک اعتقاد عمومی مربوط به یک حکم اسلامی موجب سست شدن عامه مردم در بسیاری از احکام میباشد پس‌‌ 🔺بلوغ جسمی برای خانمها در سن ۹ سالگی و برای آقایان در ۱۵ سالگی شروع میشه... 🔺ولی بلوغ عقلی و بلوغ اجتماعی برای هر کسی متفاوته و به سن و شرایط و أگاهی و مسوولیت پذیری و...مربوط میشه... موفق باشید و سربلند ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟 ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام، وقت بخیر‌. شیعه کردن کسی، چقدر ثواب دارد؟
هدایت شده از محمد حسین
سلام واحترام امام صادق(ع) می‌فرماید: اگر فردی بتواند دست کم، یک فرد را از راه گمراهی به راه هدایت بکشاند مانند آن است که تمام مردم را به راه راست هدایت کرده باشد. بنابر این هدایت کردن یک نفر به راه توحید و دین حق، ثواب و پاداش فراوانی دارد؛ زیرا هدایت سبب حیات ابدی است، و هر کس را که خداوند حىّ و زنده نام نهد، هرگز نمرده است، هر آینه او را از سراى محنت و سختى به سراى عطا و راحت انتقال می‌دهد. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟