هدایت شده از جان من و سید علی💕
❌❌شبهه.....⁉️⁉️
دینی که با خوردن آب در ملا عام به خطر بیفتد ولی خوردن حق مردم تکانش هم ندهد، دین نیست، توهمی است برای عوام و نعمتی است برای مسئولین.
روزه تمرین شایسته زیستن عرب در بادیه خشک عربستان بود. وقتی شتری هفت روز بی آب و علف صحرا می پیمود، سزاوار بود که سوارش بتواند دست کم یک روز از صبح تا شام نخورد و نیاشامد. روزه اما برای نیاکان ما تاوان شکست در قادسیه بود و برای خود ما تاوان ناتوانی از اندیشیدن.
«صادق هدایت»
📌 پاسخ به شبهه👇
🔹 منظور از دین، در اینجا احتمالاً ایمان دینداران است. بله، مؤمنی که نسبت به گناهان کوچک حساس باشد و از گناهان بزرگ راحت بگذرد، ایمانش عیب و نقص دارد.
👈 البته کسی هم نمی تواند بگوید که «آقا روزه خواران را رها کنید، بروید و جلوی مال مردم خورها را بگیرید...» برخورد با هر دو، وظیفه ای شرعی است که خداوند بر گردن مؤمنان قرار داده و رسیدگی به هر دو امر هیچ منافاتی با هم ندارد.
❌ این ادعا که «روزه، تمرین شایسته زیستن عرب در بادیه خشک عربستان بود»، ادعایی غلط و خلاف واقعیت است.
✳️ اصل روزه داری، یعنی امساک و پرهیز از خوردن و آشامیدن، در همه ادیان وجود داشته و ارتباطی با فرهنگ و سبک زندگی عرب ندارد.
🔹 در آیین های زرتشت، مسیحیت و اسلام روزه داری یک تکلیف قطعی است هرچند تفاوتهایی در شیوه روزه داری وجود دارد.
http://fna.ir/1989q
👇 همانطور که خداوند متعال نیز به تکلیف روزه برای امت های پیشین اشاره کرده است:
🔆 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (بقره / 183)
اى افرادى كه ايمان آورده ايد! روزه بر شما واجب شده، همانگونه كه بر كسانى كه قبل از شما بودند واجب شد تا پرهيزكار شويد.
#جهاد_تبیین
📚 ابرگروه براهین؛ پاسخگوی پرسش ها شبهه ها در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال «براهین»👈 @barahin
#شبهه
همه چیز را از ملت بلوچ گرفته اند تنها چیزی مانده همین لباس است که خواهان نابودی آن هستند.
حالا هم ایرانیان نژادپرست از هر فرصتی استفاده می کنندکه ملت بلوچ را حذف و یا در فرهنگ خود ذوب بکنند و هر بار با بهانه های واهی آنها را از دم تیغ خود می گذرانند و الان با ترفندی قدیمی خودشان می خواهند پای ملت بلوچ وافغان را به جنگ مذهبی بکشند تا به عمر نظام خود بی افزایند، وحمله اخیرکه به سه آخوند در خراسان رضوی وداخل حرم صورت گرفته بود فرد ضارب محل جرم را ترک نکرد و او رادر سر حادثه محل جرم گرفتند، و او هم انگیزه قتل رابه آنها توضیح داده،پس چرا شمابه دیگران حمله می کنیدآیا اگریکی جرمی بکند باید تمام آن ملت ومذهب باید قصاص بشوندآیا به این می گویند فرهنگ و انسانیت!
شما پانفارس ها که ادعامی کردید مهدفرهنگ وعلم وتمدن هستید،کجاشده فرهنگ وتمدن شما،آیاشما هم می خواهیدافرادی نادان مثل شما عمل بکنند وفارس های ایرانی رادر هرجای بلوچستان ویادر افغانستان موردحمله قرار بدهند.
اگر قدرت اداره کشوری را ندارید سعی نکنید آنرا باکشتار وجنگ های مذهبی سرپا نگهدارید،چون شمادرطی 43 سال بااین جنگ های ملل دربند ایران را اسیرکرده اید و معادن و ذخایر واشیاء آنها را به غارت برده اید و در عراق وسوریه ولبنان ویمن آفریقا...خرج کرده اید و الان دیگه این ملل فریب ترفندهای شما را نمی خورند وهرچه زودتر این عوامل خطرناک و تروریست وآدم کشان خود راجمع بکنید وآنها بنام ملت عادی فارس ودیگر ملت ها ربط ندارد و ملت را به قتل وکشتار و جنگ های مذهبی و عقیده دعوت ندهید، چون دیگرملت هاودنیاازترفند شماآگاه شده اند.
وازملت بلوچ می خواهیم که لباس بلوچی خودراحفظ کنید،وهرکسی به ملت بلوچ درشهرهای ایران حمله کند مطمئن باشید ملت بلوچ ازشماانتقام سخت می گیرندچون شمابیش ازچهل سال است ملت بلوچ رابا شگردهای گوناگون می کشید وهمچنان جلوتر رضاشاه وپسرش ملت بلوچ را قتل عام کرده اند و در طول تاریخ شما ایرانیان به بلوچستان حمله کرده اید وملت بلوچ راقتل عام کرده ایدوآنها راتضعیف کردید وسرزمین آنها را اشغال کرده اید وآنها را به بردگی واسارت گرفته اید و الان ملت بلوچ آگاه شده اند و با چنگ و دندان از ملت و جغرافیای خود دفاع می کنند تا آنرا از شما پس بگیرند و تا دیگر شما پریشان لباس وزبان ما نباشیدودرشهرهای خود نگران دیدن بلوچ نشوید و به امید خدا درآینده ای نزدیک همسایه ای خوب برای بلوچستان باشید.
سلام خدمت همه شهروندان فارسی مشهد اصفهان یزد هرکجا که دارید روافغان ها چاقومی کشید این نمیشه که هر بلوچی رابالباس خودش بزنید ما همه نگاه بکنیم فارس هاکم نیستند توشهرما بیام تاهمونجا سکتتون بکنیم مابالباس بلوچی می یایم بیرون باهمین لباس بدنیا آمده ایم با همین لباس می میریم برای ما خط نشان نکشید سرتون تولاک خودتون باشه این احمق بازی هارابزارید کنا مااگر شروع بکنیم تا ته هستیم جانمی زنیم خون همه بلوچ ها چوش اومده لطفاً این پخش بکنید تا به دستشون برسه
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام.
✅️این نوشتار نمیتواند مربوط به یک بلوچ باشد چون بلوچ در طول تاریخ اثبات کرده که غیور است و هم متدین و هم میهن دوست.
❌️معلوم نیست این اظهارات غیر واقعی که نشان از آغاز یک عملیات روانی بین ایرانیان دارد از کدام منبع دشمن استکبار است اما از نوع مکاتبه معلوم است که مزدور تفکر دشمنان قسم خورده ی قوم محترم بلوچ است.
✅️در نزد حاکم نظام اسلامی، اقوامی که در شرق و غرب و جنوب و شمال کشور مقتدر ایران اسلامی مستقراند، از بهترین و بیناترین و شجاع ترین و متعهد ترین اند به ایران اسلامی.
❌️نویسنده مطالب بالا، سعی بر آن دارد تا دامن بزند به اختلافاتی که وجود خارجی ندارند و بهمین علت هم نویسنده و هم منتشر کننده ی این مطالب گناهی بس نابخشودنی مرتکب میشوند.
✅️ما در میان این قوم غیور بوده و هستیم و ضمن تایید محرومیت ها و دشواریهای جغرافیایی، تا کنون جز وفا داری و وطن دوستی و تعهد مشاهده نکرده و نشنیده یم.
❌️بهتر است این سفره ی متعفن را در جای دگر خارج از خاک ایران گسترید چون در سیستان و بلوچستان مشتری ندارد.
♦️هموطنان مراقب توطئه های دشمن باشند.
#یا_زینب
الاقل...محسن خاکزاد
#جهاد_تبیین
ابرگروه براهین
#شبهه👇
فتوای محمد مجتهد شبستری استاد برجسته دانشڪده الهیات دانشگاه تهران:
من بر این باورم ڪه در عبادات هم باید تجدیدنظرهایی بشود...
به نظر من در عبادات باید مفهوم «وجوب» را ڪنار گذاشت و بهجای آن، مفهوم «توصیه» را باید قرار داد.
مفهوم وجوب ڪه واجب است ظهر چنین نماز بخوانید و واجب است ڪه روزه بگیرید.
این مفهوم به باور من اعتبار خود را از دست داده است.
عبادات را بهعنوان یڪ سلسله اعمال بدنی، روحی و روانی ڪه به منظور تعالی روحی مفیدند، میتوان «توصیه» ڪرد. این عبادات (اگر) با مراعات اصول اخلاقی و زیستن اخلاقی باشد، برای عدّهی زیادی بهداشت روانی به دنبال داشته و آنان را تعالی میبخشد.
من عرض میڪنم: آنچه اصل و اساس تقرّب انسان به خداست، فضیلتهای اخلاقی و اعمال متناسب با آنها است، «خُلق» شریف است نه دولا راست شدن.
باید توصیه ڪرد ڪه خُلق عوض شود و ساختار فضیلتی تغییر یابد.
اگر آن ساختار فضیلتی تغییر نڪند هزار بار هم آدمی عبادت ڪند، به هیچ جایی نمیرسد.
یعنی درست برعڪس آنچه اڪنون رایج است ڪه به عبادات اصالت داده میشود. من با این رویّه ڪاملاً مخالفم.
توصیه باید به ڪسب فضایل اخلاقی و مزیّن شدن به خلقهای انسانی باشد.
آیا احڪام روزه صرفا معطوف به جسم است؟
"فقه"، عموما ناظر به جسم و بدن مومنان است. اگر فتوا و حڪمی صادر میڪند، و اگر چیزی را حلال ویا حرام میداند، نیز معطوف به مدیریت و مهندسیِ بدن است.
در هر چه امر و یا نهی میڪند، در واقع بدن را امر و یا نهی میڪند.
همچنان ڪه در دینداری عارفان، دل مومن و آن چه امروزیان از آن به ساحت عواطف، احساسات و یا بعد وجودی آدمی یاد میڪنند، محل اعتنا و توجه است.
عارف میخواهد مومن با وجود و قلب خویش با هستی رابطه برقرار ڪند.
از این رو ایمان نزد عارف، توجه قلبی و وجودیِ تمام عیار به امر متعال است. اما ایمان نزد فقیه، مجموعهای از حرڪات بدنی در آستانهی هستی است.
به عنوان مثال،
نمازِ فقیه پسند، مجموعهی آدابی است ڪه تنها جسم آدمی را درگیر میڪند.
مانند: وضوی دست و صورت، ایستادن و خم و راست شدن و حرڪات زبانی و تلفظ صحیح الفاظ.
روزه، امساڪ از خوردن و آشامیدن بدن و ڪشیدن بار گرسنگی است.
حج در این رویڪرد، حرڪت بدنی، انتقال و چرخیدن و دویدن و موی سر را تراشیدن است.
این همه اصرار بر حجاب زنان به دلیل توجه بیش از حد فقه به تن زنان است.
در عموم احڪام فقهی، آن چه نادیده انگاشته میشود، ساحت روان و درون آدمی است.
همان ڪه مورد توجه عارفان و علمای اخلاق از یڪ سو و از سوی دیگر، روانشناسان و روانپزشڪان قرار میگیرد.
بنابر این وقتی در حڪم فقهی میگویند: اگر احتمال عقلانی و ترس از ضرر میدهید، نباید روزه بگیرید. منظورشان به نحو اغلب، ترس از ضرر و آسیب به جسم است.
به همین علت است ڪه برای تشخیصِ ضرر و زیان، پای پزشڪان را در میان میڪشند.
وقتی فقیه به این آیه میرسد ڪه "خدا هیچ ڪس را تڪلیف نڪند مگر به قدر توانایی او"(۲۷۶/بقره)، از توانایی مورد نظر در این آیه، توانایی جسمی و بدنی برداشت میڪند.
از این رو در هنگامی ڪه جواز فقهی برای تعدد زوجات مردان صادر میڪند، اساسا به " تابآوری روانشناختی" زنان بی توجه است.
و یا هنگامی ڪه ازدواج زودهنگام دختران خردسال را مجاز مییابد و یا تڪالیف زنان را در قبال همسران معلوم میڪند، توانایی روانشناختیشان را در میان نمیآورد.
گویی وسع و ظرفیت و توانایی انسان به همان توانایی و وسع بدنی خلاصه میشود.
همان گونه ڪه اشاره شد، منظور عموم فقیهان از ضرر احتمالی ناشی از روزه گرفتن (ڪه فرد را از این فریضه معاف میدارد)، آسیب و ضرر جسمی است.
به سخن دیگر، گویا نزد ایشان اساسا سلامت و تعادل روان و ساحت درون چندان به رسمیت شناخته نشده است.
در حالی ڪه بسیار ڪسانی هستند ڪه در وقت گرسنگی و تشنگی، شدیدا بیحوصله، زودرنج، ڪج خلق و ڪم طاقت میشوند و به همین علت، خشم و عصبانیتهای زودهنگام، گاهی خمودی و افسردگی از خود بروز میدهند.
وقتی تعادل درون ڪاهش مییابد، اخلاق نیز در آنها ڪمرنگ شده و در نهایت، رفتارشان نیز به سمت غیراخلاقی شدن ڪشیده شده میشود.
خلاصه آن ڪه فقیه نسبت به آثار و نتایج روانشناختی صدور فتوا و احڪام، ڪه نتایجش در ڪوتاه و بلندمدت نشان داده میشود، التفاتی نمیڪند و تو گویی نزد فقیهان، آدمی، تڪ بعدی و تڪ ساحتی است و آن هم بعد جسمانی است.
شاید همین بیتوجهی به ساحت روان آدمی است ڪه فقیه را امروزه دچار چالشی بزرگ ڪرده است.
اگر فقیهان به بعد دوم انسان عطف توجه میڪردند و تڪلیف فقهی را متناسب با وسعِ تن و روان بر دوش مومنان میگذاشتند، بسیاری از احڪام فقهی این نبود ڪه امروزه شاهدش هستیم.
به نظر می رسد توجه و اهتمام جدی فقیهان به ساحت روان، ضرورتی اجتنابناپذیر است و اساسا لازمهی ادامهی حیات فقه، بازخوانی و بازسازی بر اساس توان و تحمل روانشناختی است.
هدایت شده از برزگری
1. اولین اشکال این متن، تیتر قابل تامل آن است. میگوید (فتوای ...) اما صاحب فتوا را یک استاد دانشگاه معرفی میکند. این یعنی حمله مستقیم به مربیان دین. محور این مقاله بر اساس حذف مراجع تقلید و ارائه یک قرائت جدید از دین است که از زمان محمد خاتمی این بحث مطرح شد و آیت الله مصباح یزدی فرمودند از صدر اسلام تا کنون این (یعنی بحث قرائتهای مختلف از دین)، خطرناکترین شبههای است که علیه دین مطرح گردیده.
2. اگر این شبهه را تجزیه و آنالیز کنیم پی خواهیم برد که نویسنده قصد دارد (ایمان) را از (عمل صالح) تفکیک نماید. میخواهد کل دین را در نیت و عرفان و روح و روان و قلب خلاصه نماید و اعمال جوارحی را بیارزش نشان دهد. در پاسخ فقط کافی است که بگوییم: پنجاه آیه در قرآن هست که (ایمان) و (عمل صالح) را کنار هم آورده و به هم عطف نموده است و میفرماید فقط کسانی بهشت میروند که هم ایمان داشته باشند هم عمل صالح. عمل صالح میوه و نتیجهی دین است. نویسنده این مقاله در مقام حذف این مهم است.
3. نویسنده محترم به این نکته توجه نکرده است که مهمترین بحث در فقه، نیت است. مگر میشود گفت فقیه فقط به فکر بدن و اعمالی که از بدن صادر میشود بوده است و به قلب کاری نداشته است؟!!! در فقه بیان شده که هیچ عبادتی بدون نیت صحیح نیست.
4. ایشان ادعا کرده که توجه زیاد فقها به حجاب، به دلیل توجه بیش از حد فقه به تن زنان است. در پاسخ باید گفت: اتفاقا کاملا برعکس است. توجه به رعایت حجاب نشان از اهمیت کنترل دل و قلب و روح و روان انسانهای موجود در جامعه است که میخواهند آزادانه و راحت رفت و آمد نمایند. مگر میتوان انکار کرد که جاذبه بین زن و مرد وجود دارد. اگر زنی با زیباییهای خود دل مردان غریبه را برباید دیگر چه ضمانتی برای کنترل آن مردان وجود خواهد داشت؟ اصرار بر رعایت حجاب در جامعه بخاطر این است که یک عدهای مردم را مجبور نکنند که جهنم بروند، بخاطر ایجاد آزادی روح و روان در جامعه و رعایت بهداشت روح است.
5. این نوشته سعی دارد دین را ساختهی فکر فقها معرفی کند و حال آنکه تمام احکام موجود در رسالهها مستند به آیات و روایات است. هیچ فقیهی حتی یک واو از خودش در رسالهاش نمینویسد. این دین با ساختار همان دینی است که تمام پیامبران و ائمه علیهمالسلام مردم را به آن سفارش میکردند. و البته آن موقع هم عدهای بودند که سعی می کردند در فتاوای پیامبر خدا اثر گذار باشند لذا در آیه 91 سوره حجر اشاره میفرماید که اینها میخواهند قرآن را تکهتکه کنند (جعلوا القرآن عضین). یا در آیه اول سوره احزاب به پیامبرخدا دستور میدهد که مبادا از کافران و منافقین اطاعت کنی. یا در آیات 73 و 74 سوره اسراء تصریح میکند که اینها میخواهند در فتاوای تو اثر گذار باشند اگر به حرفشان گوش کنی در دنیا و آخرت، تو را دو برابر عذاب میکنیم.
التماس تفکر
.# سوال
میشه یه منبع بگید که اسلام دستور به قربانی ،داده باشه ؟؟
سریع جواب میخواهم .ممنون وتشکر
هدایت شده از غفّار🇮🇷
.
ریشه قربانی کردن در اسلام👇
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.pasokh.org/fa/Article/View/110001047&ved=2ahUKEwjcyZWY6or3AhVdSPEDHfh5Cj0QFnoECAMQAQ&usg=AOvVaw0X-viJLkQdpPoZxKj7GVRa
.
#جهادتبیین
ابرگروه(براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
✅بازنشر کلیه مطالب ابرگروه براهین جهت روشنگری عموم مردم ، حتی بدون پیوند (لینک) مجاز است.
🔴 با گذشت بیش از ۸ ماه از شعارها ، صدای حاج سعیدحدادیان هم از ناکارامدی دولت بلند شد
#ناهارچیداریم