هدایت شده از جان من و سید علی💕
#سوال
آیا در زمان ظهور، کشتار زیادی به وسیله امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف انجام میشود⁉️
#پاسخ ⬇️⬇️
✅🌴 اول: دشمنان اهل بیت آنهایی که موقعیت و قدرت خودشان در خطر هست و با آمدن امام زمان بساط آنها برچیده میشود یا کسانی که اعتقاد به آمدن امام زمان برای آنها خطرناک است و دوست ندارند مردم با انگیزه و اعتقاد به آمدن منجی در برابر ظلم بایستند این شبهه را پرورش دادهاند؛ که اگر امام زمان بیاید کشت و کشتار راه میاندازد چون میدانند اگر مردم اعتقاد به آمدن امام زمان داشته باشند در برابر ظلم و ستم سکوت نمیکنند.
🔷 دوم: در روایات داریم که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، شبیهترین مردم به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است.[1] او همان طوری رفتار میکند که پیامبر رفتار کرده است.[2]
🔻 پیامبری که باعث رحمت برای تمام جهانیان است، چگونه عمل کرد؟! آیا دست به کشتار مردم زد؟!
🔻 حتی در جنگها تا میتوانست اجازه فرار به دشمن میداد تا از قتل و خونریزی جلوگیری شود.
🔻 مسلماً امام زمان هم مثل ایشان رفتار میکند. و اگر در برخی روایات گفته شده امام زمان عج مردم را میکشد، این روایات ضعیف و جعلی هستند چون اولا مخالف آیات قرآن هستند و دوما مخالف روایات صحیح دیگری هستند که گفته شده امام زمان عج با مهربانی و نرمی با مردم رفتار میکند.
🔶 سوم: امام زمان باعث صلح و شادی جهانیان است و همه با آمدنش خوشحال میشوند. پس چگونه میتواند دست به کشتار مردم بزند؟!
♦️ چهارم: امام زمان تا جایی که امکان دارد با صلح و دوستی مردم را به دین خدا میخواند؛ اما با ظالمان و زورگویان دنیاطلبی که حق را نمیپذیرند و به مردم ظلم میکنند، میجنگد و آنها را نابود میکند.
🔷 پنجم: علاوه بر اینها اکثر مردم دنیا یا مسیحی هستند یا مسلمان. مسلمانان که اعتقاد به امام زمان دارند و او را میپذیرند. مسیحیان هم با آمدن حضرت عیسی علیهالسلام که به امام زمان عج اقتدا میکند به او اقتدا میکنند و به آن حضرت میپیوندند.
🔻 امام باقر علیه السلام فرمود: «القائم .... یبلغ سلطانه المشرق و المغرب ...و ینزل روح الله عیسیبنمریم فیصلی خلفه؛ قائم ... سلطنتش مشرق و مغرب عالم را فرا خواهد گرفت...و روحالله عیسیبنمریم فرود میآید و پشت سر او اقامه نماز خواهد کرد».[3]
🔻 بنابراین تنها ظالمان و انسانهای دنیاطلب و بدکاران و مستکبران هستند که در برابر امام زمان قرار میگیرند. ازاینرو آن حضرت با اینهاست که میجنگد تا جهان از ظلم و ستم پاک شود.
پینوشت:
✅ [1]. صدوق، محمد بن علی، کمالالدین و تمام النعمة، ص۲۸۷.
✅ [2]. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص353.
✅ [3]. مجلسی، بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۹۱.
:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/43
#دانش_آموزی
#نوجوان
#پاسخ_به_شبهات
#امام_زمان
میگن
🔺مقصر وضع موجود
رهبر و سپاه هست. جواب چیه ؟! چی بگیم
🔹#باید_بگیم اولا
برید قانون اساسی را بخونید ،شرح وظایف رهبر و نیروهای مسلح را بخونید ، بعد قضاوت کنید مقصر وضعیت موجود چه کسانی هستند!!!
🔸 #در_قانون_اساسی
تمام امور معیشت و اقتصاد مملکت دست رییس جمهور گذاشته شده ، با تمام اختیارات بیش از حد ، همه وزارتخانه ها ، گمرک ، بانک مرکزی ، صادرات نفت و گاز و ..... ، همه چی دست دولت هست. دولت توسط انتخابات و رأی مردم روی کار میاد ، حالا مقصر رهبر و سپاه شد؟!!!!
🔸#چرا_چهار_سال_اول
دوره احمدی نژاد خوب بود؟!!! رهبر و سپاه که تغییری نداشتن ، چون رئیس جمهور در دور اول ، با رویکرد انقلابی و بکارگیری نیروی انقلابی کار کرد که اوضاع کشور هم خوب بود که مردم صاحب مسکن شدن ، جنس ارزان بود ، بازار خوب بود ، کسبه و مردم راضی بودن ، چرا الان با همون رهبر و همون سپاه ، فریاد ملت بلند شده؟!!!
🔸 آها ، #چون_رییس_جمهور
حسن روحانی هست ، چون توان مدیریتی ندارند ، بلد نیستن ، کار نمی کنند ، بازار نظارت نداره ، همه چی رها شده و.... !!!! «ضمناً احمدی نژادهم ، در دور دوم ، تفکر انحرافی بهاری را بر کشور حاکم کرد و بازهم کشور دچار مشکل شد .»
🔹 #پس_لطفا آدرس غلط ندهید ،
مشکل جای دیگه هست ، لطفا به رهبر و سپاه ربطش ندهید. ظاهرا دیوار رهبری و سپاه از همه کوتاه تر هست!!!!!!
🔸#رهبر_معظم_انقلاب
ناخدای کشتی است که باید مراقب جهت حرکت باشد . سلامت، نظافت و تغذیه مسافران کشتی به عهده او نیست .
🔹#همچنانکه
تعمیر موتور کشتی و تعویض قطعاتش به عهده دیگران است
🔸#اگر_کشتی
مورد تهدید قرار گرفت ،
فرمان جنگ و صلح و سپردن مسئولیت ها به عهده اوست
🔸#اصل_صد_و_ده
قانون اساسی را که مرور کنیم ابعاد دیگر این مثال برایمان روشن تر می شود.
#انتشار_حداکثری
#سوال
دانش آموز از من پرسیدن که چرا اسلام ارزش زن رو کمتر از مرد میدونه؟
گفتم چطور! گفت بخاطر اینکه دیهٔ مرد دو برابر دیهٔ زن هست.و من بهشون گفتم اینم خودش دلیل بر اینه که اسلام اتفاقا هوای خانما رو داره و اون دیه قراره برسه به بازمنده و اونم خانم هست و چون سرپرست و نان آور خونه از بین رفته اسلام بخاطر زن بوده که دیه مرد رو دو برابر گذاشته(امیدوارم درست پاسخ داده باشم البته)
بلافاصله گفت خب اون نان آور بوده ..پس چرا حتی جنین پسر دیه ش دو برابر جنین دختره؟
حالا اگه ممکنه پاسخی بدید که در حد فهم دانش آموز باشد.ممنونم.خدا خیرتون بده🙏
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام.
طاعات قبول الهی.
❌️دیه جنین چند مرحله از نطفه تا شکل گیری استخوان و...دارد و تا وقتی روح به جنین دمیده نشود، (حدود سه مرحله)، دیه ی جنین مذکر و مونث تفاوتی ندارد.
♦️وقتی روح به جنین دمیده میشود مقدار دیه هم متفاوت میگردد اما؛
❌️دیه بیانگر فاقد و یا کم شدنِ ارزش کالا نیست بلکه جبران خسارت اقتصادی محسوب میشود که در اسلام و ادیان و برخی مذاهب غیر الهی و...تامین آن اقتصاد و معیشت بدوش مردِ(شوهر) است و در واقع این شوهر است که برون سالار است لذا از همان ابتدا(دمیدن روح به جنین)، این حکم لازم الاجراء شد چرا که اگر به هر زمان دیگر و یا سنین دیگری موکول میشد، بهانه جویان بگونه ی دیگر شبهه افکنی میکردند.
🟢در ذات اسلام انسانها با یکدیگر برابرند و تفاوت آنها فقط در تقوی هست. ان اکرمکم عندالله اتقیکم.
♦️با اینکه علت تفاوت دیه ی زن و مرد بطور واضح در بیانات معصوم علیهم السلام(غیر از مورد ذکر شده)، موجود نیست ولکن بفرموده ی حضرت صادق علیه السلام؛
🟢خدا حکیم است و اوامر و نواهی اش هم از روی حکمت، گرچه برای ما روشن نباشد...
#یا_زینب
الاقل...محسن خاکزاد
#جهاد_تبیین
📚 ابرگروه براهین؛ پاسخگوی پرسش ها شبهه ها در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال «براهین»👈 @barahin
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام
#پاسخی_دیگر👇⬇️⬇️
✍️ #پاسخ به
#شبهات_دانش_آموزی
⁉️ چرا دیه جنین دختر حتی از دیه جنینی که معلوم نیست دختر است یا پسر است کمتر است؟
🔰 #جواب👇
🔷 اول: دیهی جنین تا قبل از اینکه روح در آن دمیده شود و مشخص نباشد پسر است یا دختر یکی است.
🔶 دوم: بعضی از چیزها قانون کلی است و فرقی بین بزرگ و کوچک هم ندارد. مثلا غذا خوردن و درد و گریه کردن و خندیدن. چه بچه باشد، چه مرد بزرگ نیاز به غذا دارد. نمیشود بگویی چون بچه است نیاز به غذا ندارد. یا چون بچه است درد را حس نمیکند. بنابراین خیلی چیزها جز قانون کلی خدا است و خدا آن را قرار داده است. وقتی خدا فرموده دیهی مرد دو برابر زن است، بزرگ و کوچک ندارد.
🔻 سوم: مرد نان آور خانواده است و خرج زندگی بر دوش اوست اگر نباشد زندگی خانواده مختل میشود. هر چند ممکن است زنی خودش ثروتمند باشد ولی بر او واجب نیست خرج زندگی را بدهد بلکه وظیفهی مرد است که خرج زندگی را بدهد. این جنینی که در حال حاضر جنین است، روزی مرد آیندهی خانواده و نان آور خانواده میشود. پس اگر میماند، نان آور و کمک خرج خانواده بود.
📝 لینک مطلب: 👇
https://btid.org/fa/news/190337
#دانش_آموزی
#نوجوان
#پاسخ_به_شبهات
#دیه_جنین
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
#سوال
با سلام آیا جواب قانع کننده ای برای قیمت های سربه فلک کشیده و نجومی بازار خودرو هست ؟
و چرا با وجود این قیمت ها هنوز تقاضا در بازار خودرو بالاست؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام
هرچند ما نباید پاسخگوی قیمت بازار خودرو باشیم و وزیر صمت جناب فاطمی امین وسایر مسئولین باید پاسخگو بوده و مشکل درهم تنیده چندین دهه بازار تولید و عرضه و تقاضای خودرو را سر وسامان دهند .
بهر حال محتوایی هر چند کوتاه ارائه میشود گرچه شاید مطالعه شده باشد 👇⬇️⬇️
هدایت شده از جان من و سید علی💕
نامه مهم وزارت صمت به خودروسازها
▪️عرضه خودرو در بورس کالا را افزایش دهید
🔹معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت در نامهای به شرکتهای ایران خودرو، سایپا، بهمن موتور و آرین پارس موتور شرایط عرضه محصولات خودروسازها در بورس کالا را اعلام کرد.
🔹طبق ابلاغ وزارت صمت به خودروسازها، حداقل عرضه هر محصول در هر دوره به تعداد ۲۰۰۰ دستگاه برای دو خودروساز بزرگ و برای سایر شرکتهای خصوصی حداقل به میزان ۵۰۰ دستگاه تعیین شد.
tn.ai/2820513
هدایت شده از جان من و سید علی💕
ایرانخودرو خواستار آزادسازی قیمت خودرو شد
مدیرعامل ایرانخودرو:
🔹هیچ مخالفتی با واردات خودرو نداریم، ولی حال که نخستین سری از خودروها به کشور در حال ورود است، درخواست داریم به موازات این اتفاق، محدودیتهای قیمتگذاری برای صنایع خودروسازی برداشته شود.
🔹تعداد خودروهایی که به بورس عرضه میشوند باید افزایش یابد و هم، زمان تحویل را از سه ماه به دو ماه و به تدریج به سمت یک ماه کاهش دهیم.
🔹شرکتهای زیرمجموعه ایرانخودرو در موضوع واردات خودرو برنامهریزی خواهند داشت، اما بدیهی است در سری اول واردات خودرو و تا پایان سال، برنامهای برای واردات خودرو نداریم.
#خودرو
tn.ai/2820595
#شبهه
نعمت احمدی، وکیل دادگستری در مصاحبهای با روزنامهٔ اعتماد گفت «اصل حکم محاربه دربارهٔ شکاری محل تشکیک است». او افزود «برای مجازات حکم محاربه لازم به صدور قطعی حکم اعدام نیست… در ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی کشیدن سلاح به قصد ترساندن مردم مسئله اصلی محاربه عنوان شدهاست» و از قول وی ادامه داد که مطابق ماده ۱۵۷ قانون مجازات اسلامی «انجام وظیفه مأمورین باید عمل معمولی و به میزان معمول باشد اگر بیش از آن از قدرت استفاده کردند و مردم در برابر مأمورین مقاومت کردند، رفتار مردم «دفاع مشروع» محسوب میشود».
محسن برهانی، دکترای حقوق قضا و جرم شناسی و عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران ، نیز اعلام کرد که از اساس حکم محاربه با وضعیت شکاری همخوانی نداشته و اعدامش خلاف شرع و قانون بودهاست.
عماالدین باقی، فعال حقوق بشر در ایران، نیز حکم اعدام را نامعتبر دانسته و گفت «گشادهدستی در صدور احکام محاربه که چه بسا با عقل و شرع هم مغایرت دارد، اگر ارعابی باشد اما نفرت درو میکند
محمد علی ایازی ، عضو مجمع محققین حوزه علمیه قم، با انتقاد از حکم صادر شده گفت «محاربه آن جایی است که حرب اتفاق بیافتد
هدایت شده از محمدتقی عارفیان
.
آقای جلیل محبی با آقای برهانی دربارۀ این موضوع مناظره کرد
پاسخش رو هم بر مبنای قانون و فقه داد
آقای برهانی اونجا حرفی برای گفتن نداشت
در رسانهها سروصدا راه میندازن تا از وحشیهای آدمکش دفاع کنن و دربارۀ اجرای احکام و حدود الهی در دل مردم تردید ایجاد کنن.
امثتال عمادالدین باقی که تکلیفشون معلومه
کسانی که به نیابت از رژیم نامشروع و کودککش صهیونیستی دارن با جمهوری اسلامی میجنگن، همینکه دارن توی این کشور آزاد میگردن برای ما جای تعجب و نقد داره!
بعد به احکام اسلامی و مسائل مربوط به نظام اسلامی تشکیک هم میکنن!
باید به امثال این اصلاحطلب معلومالحال با اون پروندۀ درخشانش! گفت:
شما به فکر رژیم خودتون باشید که داره دستوپاهای آخر رو میزنه!
همۀ مشکلات امروز ما از همین تعطیلی احکام و حدود الهی است.
اللهم اهدنا الصراط المستقیم
واجعل عواقب امورنا خیرا
یا حق
هدایت شده از محمدتقی عارفیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
📹 مناظره
محاربه در فقه و قانون
بخشی از مناظرۀ دکتر محسن برهانی و حجتالاسلام جلیل محبی با موضوع
🎋
#سوال
آیا کتابی برای پاسخ به شبهات
کتاب الله اکبر مسعود انصاری نوشته شده؟
هدایت شده از مهاجر
💠 اساسا جعلیات و اهانتهای مسعود انصاری در این کتاب در آن میزان از تراز علمی و فلسفی نیست که نیاز به نوشتن کتاب مستقل داشته باشد
💠کسی که به هر دلیل و یا ضرورتی این گونه نوشته ها را می خواند باید قبل از آن اطلاعات خود را در زمینه معارف دینی تکمیل کرده باشد و حداقل در حد متوسط یک دوره مبانی اعتقادی اسلامی را مورد تدقیق وتحقیق قرار داده باشد که اگر این مهم انجام گرفته باشد پاسخ همه این شبهات سخیف را می داند.
💠 اجمالا برای آشنایی با بعضی اشکالات این نوشته به لینک زیر مراجعه فرمایید:
http://shahaab.blogfa.com/post/92
سلام و عرض ادب خواهش میکنم کمکم کنید
#سوال
.:
ای کسانی که ایمان آوردهاید! حکم قصاص در مورد کشتگان، بر شما مقرر شده است: آزاد در برابر آزاد، و برده در برابر برده، و زن در برابر زن. پس اگر کسی از سوی برادر دینی خود، چیزی به او بخشیده شود، و حکم قصاص تبدیل به خونبها گردد، ولی مقتول باید از راه پسندیده پیروی کند؛ و شرایط پرداخت کننده را در نظر بگیرد و او نیز به نیکی دیه را به ولی مقتول بپردازد و مسامحه نکند؛ این، تخفیف و رحمتی است از ناحیه پروردگار شما. و کسی که بعد از آن تجاوز کند، عذاب دردناکی خواهد داشت. و قصاص برای شما مایه حیات و امنیت است، ای صاحبان خرد! شاید پرهیزکاری پیشه کنید.[۴]
اون قسمت که میگه آزاد در برابر آزاد و برده در برابر برده و زن در برابر زن یعنی چی؟
میشه توضیح بدین؟
هدایت شده از مهاجر
1️⃣
شأن نزول آیه 178 سوره بقره :
عادت عرب جاهلی بر این بود که اگر کسی از قبیله آنها کشته میشد تصمیم میگرفتند تا آنجا که قدرت دارند از قبیله قاتل بکشند، و این فکر تا آنجا پیش رفته بود که حاضر بودند بخاطر کشته شدن یک فرد تمام طایفه قاتل را نابود کنند این آیه نازل شد و حکم عادلانه قصاص را بیان کرد.
این آیه اشاره دارد که اولا باید فرد قاتل به خاطر ارتکاب قتل کشته شود نه فرد یا افراد دیگری به جای قاتل.
همچنین اشاره دارد که از جمله شرایط قصاص، تساوى در حریت وبندگی و تساوی در جنسیت قاتل و مقتول است ؛یعنی حکم قصاص در صورتی قطعی ومسلم است که قاتل ومقتول هم جنس وهم تراز در حریت وبندگی باشند لذا اگر قاتل ومقتول هر دو مرد یا هر دو زن باشند یا هر دو آزاد و یا هر دو بنده باشند حکم قصاص مسلم است ولی اگر مثلا انسان آزاد بردهای را به قتل برساند ، قصاص نمیشود؛بلکه باید دیه او را میپردازد. البته اگر فردی به کشتن بردگان عادت کند ، کشته می شود ، و اجازه برده کشی را ندارد .
همچنین اگر مردی زنی را بکشد برای قصاص مردقاتل باید نصف دیه او به خانواده اش پرداخت شود چرا که او سرپرست ونان آور بوده و با قصاصش خانواده او بدون سرپرست خواهند شد واین دیه کمک خرجی برای خانواده مرد قاتل است .
قرآن در اینجا تصریح دارد که زن در مقابل زن قرار میگیرد و مرد در عوض زن قرار نمیگیرد، چراکه اگر با کشته شدن یک زن، خانوادهای دچار تزلزل میشود، با قصاص شدن یک مرد در مقابل آن، خانوادهای دیگر بیسرپرست گشته و به کلّی به سوی نابودی خواهد رفت، و یا اگر مرد قاتل دارای خانواده نباشد، با زنده ماندن، با زندگی بهطور طبیعی و ایدهآل که موردنظر اسلام است، میتواند سرپرستی چندین خانواده را به عهده بگیرد. در باب حكمت هاى تفاوت قصاص زن و مرد مطلب لینک زیر را مطالعه بفرمایید:
https://marifat.nashriyat.ir/node/1948
واما تفاوت مجازات قصاص بین برده و آزاد:
۱ در نظر خداوند ، هیچ تفاوتی در ریختن خون برده یا آزاد نیست و هر کس بی گناهی را بکشد ، چه بیگناه برده باشد یا آزاد ، به همان اندازه قبح و زشتی و مجازات در برابر خداوند دارد .
در آیه ۳۲ سوره مائده آمده است: «به همین جهت بر بنى اسرائیل مقرر داشتیم که هر کس، انسانى را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روى زمین بکشد، چنان است که گویى همه انسانها را کشته است».
در آیه ۹۳ سوره نساء آمده است ؛ « هرکس فرد با ایمانى را از روى عمد به قتل برساند مجازات او دوزخ است در حالى که جاودانه در آن خواهد بود و خداوند بر او غضب مى کند و او را از رحمتش دور مى سازد و مجازات بزرگى براى او آماده ساخته است»
از تعبیر به «خلود و جاودانگى در آتش» چنین بر مى آید که قاتلِ عمد ، چه نسبت به برده و چه نسبت به فرد آزاد ، باایمان از دنیا نخواهد رفت، زیرا مى دانیم هیچ فرد باایمانى خلود و جاودانگى در آتش ندارد.
در حدیثى از پیامبر گرامی نقل شده است ؛
«تمام دنیا ویران شود در پیشگاه خداوند آسانتر از این است که خونى به ناحق ریخته شود»میزان الحکمه ج ۹ ص ۲۸۹
۲ خداوند می فرماید ؛
« اى افرادى که ایمان آورده اید! حکم قصاص در مورد کشتگان بر شما نوشته شده است، آزاد در برابر آزاد، و برده در برابر برده، و زن در برابر زن، پس اگر کسى از ناحیه برادر (دینى) خود مورد عفو قرار گیرد (و حکم قصاص او تبدیل به خونبها گردد) باید از راه پسندیده پیروى کند (و در طرز پرداخت دیه، حال پرداخت کننده را در نظر بگیرد) و قاتل نیز به نیکى دیه را به ولى مقتول بپردازد (و در آن مسامحه نکند) این تخفیف و رحمتى است از ناحیه پروردگار شما و کسى که بعد از آن تجاوز کند عذاب دردناکى خواهد داشت.» ( بقره ۱۷۸)
این که آزاد در برابر قتل برده قصاص نمی شود ، به این خاطر نیست که مثلا خون آزاد از خون برده رنگین تر و ارج و قربش نزد خداوند بیشتر است ، زیرا خواندیم که ارزش خون هر دو در نزد خداوند برابر است و هر دو اگر بیگناه کشته شده اند ، برای قاتل به یک اندازه مجازات در نزد خداوند است .
فلسفه تفات در قصاص بین آزاد و برده ، بازگشت می کند به تفاوت کارکرد اجتماعی و اقتصادی برده و آزاد .
افراد آزاد و دارای کسب و کار مستقل ، غالبا در جامعه ، می توانند عضو مؤثر اقتصادى باشند و مخارج خانواده را متحمل مى شوند و با فعالیتهاى اقتصادى خود چرخ زندگى خانواده را به گردش در مى آورند .
مثلا زن و فرزند و حتی برخی از بردگان ، تحت تکفل فرد آزاد هستند ، در حالی که فرد برده هیچ کسب و کار مستقلی ندارد و نان خور و تحت تکفل فرد آزاد است ، اگر فرد آزاد در برابر قتل برده قصاص شود ، افراد تحت تکفل او و بردگانی که مثلا نانخور او هستند ، متحمل خسارات جدی می شوند ، اما اگر برده کشته شود ، کسی تحت تکفل او نیست که متحمل خسارت شود .
هدایت شده از مهاجر
2️⃣
بنابراین عدم قصاص فرد آزاد ، برای جبران خسارتی است که در صورت قصاص او ، بر افراد تحت تکفل او وارد می آید ، نه آنکه محبوبیت فرد آزاد در نزد خداوند ، بیشتر از فرد برده باشد .
خلاصه آنکه ، تفاوت میان از بین رفتن فرد آزاد و برده ، از نظر اقتصادى و جنبه هاى مالى و استقلال ، بر کسى پوشیده نیست که اگر این تفاوت مراعات نشود خسارت بى دلیلى به بازماندگان فرد آزاد و مثلا فرزندان بى گناه تحت تکفل او و یا بردگان تحت تکفل او وارد مى شود، لذا اسلام با جعل حکم مذکور در مورد تفاوت قصاص ، رعایت حقوق همه افراد را کرده و از خلاء اقتصادى و ضربه نابخشودنى که به یک خانواده و افراد تحت تکفل فرد آزاد وارد می شود ، جلوگیرى نموده است ، اسلام هرگز اجازه نمى دهد که به بهانه لفظ” تساوى” حقوق افراد دیگرى مانند فرزندان و خانواده و بردگان تحت تکفل فرد آزاد پایمال گردد.
۳ بر همین اساس برخی در این رابطه چنین می نویسند ؛
« گفته شده که اگر جان انسانها ارزشمند است در این جهت فرقی بین برده و عبد و کنیز با انسانهای آزاد و حرّ نیست، پس چرا اگر انسان آزاد، برده ای را به قتل برساند حکم قصاص در مورد آنها جاری نمی شود؟
پاسخ ؛
قاتل و مقتول باید از نظر طبقه اجتماعی هر دو آزاد و یا هر دو برده باشند. بنابراین اگر انسان آزادی مرتکب قتل عمد یک برده شود قصاص نخواهد شد. این مسأله از نظر فقهای امامیه و اکثر فقهای اهل سنت مسلّم و غیرقابل تردید است….
در نظام برده داری، یک برده که هیچ اختیاری خارج از خواست مولای خود ندارد و حتی حقّ تملّک برای او شناخته شده نیست. از نظر موقعیت اجتماعی در سطح پایینی قرار دارد و ارزش اجتماعی او به دلیل عدم برخورداری از قدرت تصمیم گیری و عملکرد مستقل، بسیار پایین تر از کسی است که در تصمیم گیری آزاد است، و طبعاً این چنین کسی در جامعه قابل مقایسه با افراد آزاد نیست. …
اسلام در همان زمان نیز علی رغم پذیرش این نظام، حقوق و امتیازاتی را برای این گروه اجتماعی به رسمیت شناخت که قبل از آن سابقه نداشت. در عین حال تفاوت انکار ناپذیر این افراد نسبت به افراد آزاد، موجب شده است که در بسیاری از حقوق اجتماعی با دیگران تفاوت داشته باشند؛ از جمله موارد حقّ قصاص که تساوی جرم و مجازات در آن باید کاملاً رعایت شود، و عدم تساوی در نقش و جایگاه اجتماعی مانع از آن شده است که قتل یک برده توسط یک فرد آزاد، موجب حقّ قصاص شود، چون جرم ، کشتن یک انسان فاقد هر گونه آزادی و اختیار است و مجازات نباید کشتن یک انسان آزاد و مستقل باشد. بنابراین، با عدم امکان قصاص، راهی جز جبران خسارت مالی باقی نمی ماند.
آری، برای این که برده کشی یک عادت در جامعه نشود، در اسلام مقرّر شده است که اگر کسی کشتن بردگان را عادت قرار دهد و مکرّر مرتکب این عمل ناشایست شود محکوم به مجازات مرگ است، البته نه از باب قصاص، بلکه به دلیل افساد در زمین. »
۴ فرد آزاد ، اگر چه در برابر کشتن برده قصاص نمی شود ، اما موظف است که قیمت او را به عنوان دیه ، پرداخت کند و حاکم اسلامی ، او را تحت مجازات و شکنجه و تازیانه های شدید و پر درد قرار می دهد ، تا سزای آنچه انجام داده است را ببینید ، لذا در روایات آمده است که فرد آزاد باید در قبال کشتن برده ، شدیدا ضربه و تازیانه پر درد بخورد ، و زندانی و تبعید شود ؛ « یضرب ضربا شدیدا » ، « یضرب ضربا وجیعا » _ « ادب و حبس » _« ینفی عن مسقط راسه »التهذیب ج ۱۰ ص ۲۳۶ _ الفقیه ج ۴ ص ۹۶ _ الکافی ج ۷ ص ۳۰۳
۵ چنان که گفته شد ، اگر فردی به کشتن بردگان عادت کند ، کشته می شود ، و اجازه برده کشی را ندارد ؛ « الا ان یکون معروفا بقتل الممالیک ، فیقتل به »الکافی ج ۷ ص ۳۰۳
۶ برده ای هم که فرد آزاد را کشته است ، لزوما قصاص نمی شود ، بلکه امر او به خانواده فرد آزاد واگذار شده است که اگر بخواهند او را قصاص کنند ، یا به بردگی بگیرند ؛ « دفع الی اولیاء المقتول ، فان شاءوا قتلوه و ان شاءوا استرقوه »وسائل الشیعه ج ۲۹ ص ۹۹
از آنجایی که برده قاتل به عنوان ملک و دارایی اولیاء مقتول آزاد ، محسوب می شود ، کشتن او در ازای قتل فرد آزاد ، نوعی خسارت مالی برایشان تلقی می شود ، لذا ممکن است اکثرا از کشتن او صرف نظر می کنند و نهایتا او را به دیگری می فروشند ، بنابراین لزوما مجازات اعدام و قصاص هم در انتظار برده قاتل نمی باشد .
برای مطالعه:
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=43&lid=0&catid=27411&mid=409140#14211632_2
https://wikiporsesh.ir/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA_%D8%AF%DB%8C%D9%87_%D9%85%D8%B1%D8%AF_%D9%88_%D8%B2%D9%86