eitaa logo
«برگ هایی زرین از تاریخ»
209 دنبال‌کننده
319 عکس
389 ویدیو
41 فایل
مطالب و تحلیل هایی در مورد تاریخ اسلام و معاصر و ...بیان خواهدشد. «﷽» 🕌امام علی(ع) خطاب به امام حسن(ع): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ سعید احمدوند ارتباط با ادمین : @saeedahmad75
مشاهده در ایتا
دانلود
10.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹چرا امام حسین(ع) قیام کرد؟ 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی واعظ 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
اخیراً به مطلبی در خصوص زندگی شاه نعمت‌الله و اشعار منتسب به ایشان و یکسری از پیشگویی‌ها برخورد کردم. آیا اشعار و پیشگویی‌های او درباره انقلاب ایران واقعیت دارد؟ بسیاری از این اشعار، متعلق به شاه نعمت‌الله نیست و در دوران معاصر سروده شده است. سید نورالدین نعمت‌الله بن محمّد کرمانی معروف به نعمت‌الله ولی (متوفّای ۸۳۲ یا ۸۳۴ هجری قمری) از صوفیان سرشناس سده هشتم و نهم هجری و قطب دراویش نعمت‌اللهی است. او را شیعه دانسته‌اند.(۱) او بسیاری از مطالب خود را در قالب شعر عرضه کرده و تقریباً تمام آثار انبوه او اختصاص به عرفان و عقاید صوفیانه دارد؛ ولی اشعار او ازنظر ارزش ادبی، متوسّط شمرده می‌شود. (۲) یکی از قصاید معروف وی، قصیده‌ای است که در نسخه‌های چاپی دیوان شاه نعمت‌الله ولی با عدد ۲۱ شماره‌گذاری شده، با این ابیات آغاز می‌شود: قدرت کردگار می‌بینم / حالت روزگار می‌بینم حکم امسال صورتی دگر است / نه چو پیرار و پار می‌بینم از نجوم این سخن نمی‌گویم / بلکه از کردگار می‌بینم…(۳) در قصیده مزبور، ضمن اشاره به اوضاع‌واحوال کلی دوران غیبت ولی‌عصر(عج) و سختی‌های این دوران، به ظهور آن حضرت در پسِ این دوران مژده می‌دهد. برخی از ابیات آن، گویی اشاره به حوادث آینده (نسبت به زمان سراینده) دارد؛ ولی آن‌قدر کلی است که نمی‌توان گفت که منظور وی، حادثه‌ای خاص بوده، بلکه به نظر می‌رسد بر اساس روایات ملاحم و فتن، به فتنه‌های آخرالزمانی اشاره دارد. مثل این دو بیت: قصّه‌ای بس غریب می‌شنوم / غصّه‌ای در دیار می‌بینم جنگ و آشوب و فتنه و بیداد / از یمین و یسار می‌بینم به‌هرحال، این قصیده به آینده نظر دارد و لحنی پیش‌گویانه به خود گرفته و همین باعث شده که دیگران نیز در همین وزن و حتّی با همین ردیف و قافیه، اشعاری برای بیان حوادث تاریخی و بعضاً با لحن پیش‌گویانه بسرایند؛ مانند اشعار دکتر سید احمدعلی خسروی همدانی.(۴) در دوران انقلاب نیز یعنی اواسط سال ۱۳۵۷، برخی از انقلابیون ابیاتی در همین وزن و سیاق منتشر کردند که درباره رویدادهای انقلاب ایران بود و در ضمن، خبر از حتمی بودن سقوط شاه می‌داد. این ابیات، باحال و هوای آن روزها بسیار سازگار بود و به مذاق انقلابیون نیز خوش می‌آمد و باعث تقویت امید و انگیزه در نیروهای انقلاب می‌شد. ازاین‌رو، به‌سرعت تکثیر و منتشر شد و به‌سرعت میان مردم شهرها و روستاهای کشور دست‌به‌دست گشت و از سوی دیگر، چون از جهت وزن و قافیه و ردیف، شباهت بسیاری با قصیده معروف شاه نعمت‌الله ولی داشت، برخی پنداشتند که این اشعار هم سروده نعمت‌الله ولی است. البتّه شاید هم برخی برای باورپذیر کردن این پیش‌گویی (سقوط حتمی شاه) و یا برای جلوگیری از تعقیب سراینده و ناشر اشعار توسّط عوامل ساواک، عمداً این اشعار را لابه‌لای ابیات شاه نعمت‌الله گنجانده بودند. دراین‌باره تحقیق جامعی به دست ما نرسیده و نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد که چرا و چگونه آن ابیات به نعمت‌الله ولی نسبت داده شد. امّا این انتساب چه عمدی بوده باشد و چه سهوی، به‌هرحال، ابیات مذکور همراه با اشعار دیگری که قبلاً در همین وزن و قافیه سروده شده بود،(۵) به‌عنوان ابیات شاه نعمت‌الله ولی معرفی شد. همین ذهنیت، باعث شد که برخی، دیگر ابیات را که واقعاً سروده خود نعمت‌الله ولی است با همین دید تفسیر و تحلیل کنند و گاه باکم و زیاد و یا پس‌وپیش کردن برخی ابیات، مجموعه ابیات مذکور (اعم از اصیل و جعلی) را به نفع انقلاب تفسیر کنند. در نسخه دکتر نوربخش که جزو معتبرترین چاپ‌های دیوان شاه نعمت‌الله است و مستند به نسخه‌های خطّی کهن و نزدیک به زمان مؤلّف تدوین‌شده تعداد ابیات این قصیده، تنها ۵۶ بیت است؛ ولی آنچه امروزه به وی نسبت داده می‌شود، در برخی نسخه‌ها به ۲۰۸ و یا ۲۰۹ بیت می‌رسد. آقای دکتر محسنیان راد از اساتید شناخته‌شده در علوم ارتباطات، در تحقیق مفصّلی که درباره این اشعار انجام داده، در پاسخ به این سؤال که چه کسی ۱۵۲ بیت دیگر این شعر طویل را سروده، به این نتیجه رسیده است که: «احتمالاً در پنجاه سال گذشته، چند شاعر، حسب شرایط سیاسی روز، بر تعداد این ابیات و درنتیجه، شکل محتوای آن افزوده‌اند». (۶) بنا بر آنچه گذشت، هیچ‌یک از ابیاتی که در آن‌ها نام یا اوصاف شاهان صفوی و قاجار و پهلوی آمده و نیز ابیاتی که اشاره به انقلاب و رهبری امام خمینی دارند (و در سؤال شما نیز به آن‌ها اشاره‌شده)، سروده شاه نعمت‌الله ولی نیستند و به تعبیر دقیق باید بگوییم: «همگی جعلی‌اند» یعنی پیش‌گویی نیستند، بلکه ذکر حوادث تاریخی به زبان شعر و نظم‌اند که لباس پیش‌گویی به خود گرفته‌اند. کسانی که با پژوهش‌های تاریخی آشنایی دارند، می‌دانند که مواردی ازاین‌دست، فراوان است.
پی‌نوشت‌ها: 1.برای اطّلاع از شرح‌حال کامل او، رجوع کنید به: زندگی و آثار شاه نعمت‌الله ولی، تألیف جواد نوربخش، چاپ ۱۳۳۷ ش. 2.رجوع کنید به: محمد شریفی، فرهنگ ادبیات فارسی،(ص) ۸۷۱. 3.کلیات اشعار شاه نعمت‌الله ولی، با تصحیح و مقدمه دکتر جواد نوربخش، انتشارات خانقاه نعمت‌الله، چاپ ۱۳۴۷ شمسی،(ص) ۷۱۶ ۷۱۹. 4.رجوع کنید به: سید سلیمان مدنی تنکابنی، جهان در آستانه ظهور، ج ۱(ص) ۵۴ و(ص) ۵۵. 5.مانند اشعاری که در کتاب «علائم الظهور» نوشته ناظم الاسلام کرمانی (منتشرشده در سال ۱۳۲۹ هجری قمری، یعنی اواخر دوران قاجار) چاپ‌شده بود. 6.مهدی محسنیان راد، در حسرت فهم درست: روایت ۴۲ سال پژوهش ارتباطی در ایران، انتشارات سیمای شرق، چاپ اول، ۱۳۹۳ ش.
21.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥حضرت علی اکبر(ع) چگونه شخصیتی است و چه مقامی دارد؟ 🎙 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
🟣 خشم دشمن، معیار عمل 🟣 🔵 سوره ی مبارکه ی توبة آیه ی ۱۲۰ ما كانَ لِأَهلِ المَدينَةِ وَمَن حَولَهُم مِنَ الأَعرابِ أَن يَتَخَلَّفوا عَن رَسولِ اللَّهِ وَلا يَرغَبوا بِأَنفُسِهِم عَن نَفسِهِ ۚ ذٰلِكَ بِأَنَّهُم لا يُصيبُهُم ظَمَأٌ وَلا نَصَبٌ وَلا مَخمَصَةٌ في سَبيلِ اللَّهِ وَلا يَطَئونَ مَوطِئًا يَغيظُ الكُفّارَ وَلا يَنالونَ مِن عَدُوٍّ نَيلًا إِلّا كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجرَ المُحسِنينَ﴿۱۲۰﴾ سزاوار نیست که اهل مدینه، و بادیه‌نشینانی که اطراف آنها هستند، از رسول خدا تخلّف جویند؛ و برای حفظ جان خویش، از جان او چشم بپوشند! این بخاطر آن است که هیچ تشنگی و خستگی، و گرسنگی در راه خدا به آنها نمی‌رسد و هیچ گامی که موجب خشم کافران می‌شود برنمی‌دارند، و ضربه‌ای از دشمن نمی‌خورند، مگر اینکه به خاطر آن، عمل صالحی برای آنها نوشته می‌شود؛ زیرا خداوند پاداش نیکوکاران را تباه نمی‌کند! 🔶 حضور در راهپیمایی و هر تجمع و مجلسی که باعث خشم دشمن شود، عمل صالحی هست که بر آمده ی از ایمان و اعتقاد راسخ می باشد. 🟢وَالَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولٰئِكَ أَصحابُ الجَنَّةِ ۖ هُم فيها خالِدونَ و آنها که ایمان آورده، و کارهای شایسته انجام داده‌اند، آنان اهل بهشتند؛ و همیشه در آن خواهند ماند. سوره مبارکه البقرة آیه ۸۲ ‌ 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
✅ نارِئُ القُری به چه معناست و لقب کدام یک از بنی‌هاشم است؟ در بین فرزندان بنی‌هاشم، تنها به حضرت علی اکبر علیه‌السلام، لقب نَارِئُ القُرَی داده‌اند. و این نشان از سخاوت بسیار حضرت دارد. این لقب به کسی گفته می‌شد که بر بام خانه خود، شعله آتشی را بر می‌افروخت تا مستمندی، بیچاره‌ای، غریبی و یا مهمانی که پناه ندارد، به سمت شعله‌های کرامت او بیاید و پای سفره اطعام و مهمان نوازی‌اش بنشیند. این شخص، به قدری هیزم میهمان نوازی‌اش را زیاد می کرد که هر فقیر و درمانده‌ای‌ از دورترین نقطه، آن را می‌دید و نظرش را جلب می‌کرد. 📖 مجمع البحرین، یازجی، ج۱، ص۳۵ ♦️ نقل است که: ... وَ لَم تُذکر هَذِهِ المُکرَّمَةُ مِن نَارِئ القُرَی لِوَاحِدِِ مِن أَبنَاءِ الأَئِمَّةِ إِلَّا لِشَبِیهِ رَسَوُلِ اللهِ صلی الله علیه و اله، عَلِی الأَکبَرِ علیه السلام. لقب با کرامت نارئ القری به هیچ یک از فرزندان ائمه اطهار علیهم السلام نسبت داده نشده است، مگر به حضرت علی اکبر سلام‌الله‌علیه که شبیه حضرت رسول اکرم بود. 📖 فُرسان الهیجاء، محلاتی، ج۱، ص۴۱ 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
یک ايراني در امریکا برای شغل دوم یک کلینیک باز می کند بایک تابلو به این مضمون: "درمان بیماری شما با 50 دلار. در صورت عدم موفقیت 100 دلار پرداخت می شود." یک دکتر آمریکایی برای مسخره کردن او و کسب 100 دلار به آنجا می رود و می گوید: من حس ذائقه خود را از دست داده ام  ؛ ایرانیه به دستیار خود می گوید: از داروی شماره 22 سه قطره  بهش بده . دکتر دارو را می چشد اما آن را تف می کند و می گوید این دارو نیست که گازوییل است! ایرانیه می گه شما درمان شدید! چون طعم گازوییل را حس کردید و 50 دلار می گیرد. چند روز بعد دکتر آمریکایی برای انتقام بر می گردد و می گوید که حافظه اش را از دست داده است. ایرانیه به دستیار خود می گوید: از داروی شماره 22 سه قطره  بهش بده . دکتر اعتراض می کند که این دارو که  مربوط به ذائقه بود!  و ایرانیه می گوید شما حافظه خود را به دست آوردید و درمان شدید !!!! و 50 دلار می گیرد. به عنوان آخرین تلاش دکترچند روز بعد مراجعه می کند و می گوید که بینایی خود را از دست داده است. ایرانیه می گه متاسفانه نمی توانم شما را درمان کنم، این 100 دلاری را بگیرید! اما دکتر اعتراض می کند که این یک50دلاری است. ایرانیه می گوید شما درمان شدید و 50دلار دیگر می گیرد. ايرانيه میزنه رو شونه دکتر آمریکایی و میگه : هيچوقت ایرانی هارو دست كم نگير اینو به اون ترامپ هم بگو 😂😂😂
⭕️پرسش: عریضه انداختن در چاه جمکران درست است؟ 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
10.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗡سلاح امام زمان هنگام ظهور چیه؟ شمشیر یا سلاح پیشرفته روز؟💣 (پاسخ: مرتضی‌ کهرمی ) 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
🎬 قرآن با علی است ؛ علی با قرآن است این استدلالی است که یک پژوهشگر وهابی شده را شیعه میکند.. عصام العماد عصام یحیی عماد (به عربی: عصام علي يحيى العماد) محقق ، و مذهب وی بود و در اثبات شیعه کتاب اصله بین الاثنی عشریه و فرق الغلاه را نوشت🙄 ولی با مطالعه کتب فراوان شیعه شد و سپس کتاب رحلت من از وهابیت به دوازده امامیت رو نوشت 🙂 او شیعه‌شناس، متخصص در علم و و ، مدرس مجمع جهانی اهل بیت و فارغ‌التحصیل دانشگاه مذاهب عربستان سعودی است. پارسا حدادی در گفت گویی به راز شیعه شدن او میرسد. 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
10.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ آخونده میگه : مرقد مجلل امام خمینی، یعنی مرگ انقلاب و شعارهای انقلاب ❌ (پاسخ : شیخ مرتضی کهرمی ) 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh