فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : علت ازدواج نکردن حضرت معصومه سلام الله علیها
🎙 #حجت_الاسلام_والمسلمین_دکتر_جباری
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
💠 #دیوانه
مردی از کنار رسول خدا و اصحابش گذشت. بعضی که او را میشناختند گفتند: دیوانه است.
🔸 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
این مرد دیوانه نیست، بلکه مبتلا به مرضی است. دیوانه حقیقی آن زن و مردی هستند که جوانی خود را در غیر طاعت الهی صرف کرده باشند.
📚 مشکات الانوار/ص153
عمر گرانمایه در این صرف شد
تا چه خورم صیف و چه پوشم شتا
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
قاضی درستکار
در زمان مهدی عباسی، (عافيه بن یزید) قاضی بغداد بود. روزی هنگام ظهر عافيه همراه با دفتر دیوان قضاوت بر مهدی وارد شد و از او خواست که دفتر را از او بگیرد و استعفای او را بپذیرد. پرسید: سبب استعفا چیست؟
قاضی گفت: دو نفر برای حل مشکلی نزد من امدند و هر کدام دلیل و شاهدی اوردند که محتاج به تامل و اندیشه بود. انها را رد کردم تا شاید بروند اشتی کنند و نزاع بر طرف شود.
یکی از انان متوجه شده بود که من به رطب علاقه دارم؛ لذا مقداری رطب عالی تهیه و به خادم هم پول قابل توجهی داده بود که ان را به من برساند. تا چشمم به رطب افتاد، به خادم گفتم: به صاحبش برگردان! امروز دوباره ان دو نفر برای قضاوت امدند. دیدم در نظر من صاحب رطب مقدم و محبت من به او بیشتر است.
این است داستان من که هنوز هدیه را قبول نکرده، ان گونه تمایل به صاحب رطب دارم. بعد از قبول هدیه چه خواهد شد؟ من می ترسم فریب هدیه ها را بخورم و نتیجه اش فساد در میان مردم باشد؛ لذا مرا معاف دار!)
📚تاريخ بغداد ت بشار : الخطيب البغدادي ج : 14 ص : 254
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
Achaemenians and economics.jpg
987.9K
#اقتصاد
▪️ تورم در شاهنشاهی هخامنشی چگونه بود؟
❌ گفت: در شاهنشاهی هخامنشی، مردم در رفاه بودند! ولی امروز...
☑️ گفتم: طبق اسناد موثق تاریخی، در دوران هخامنشی، اشراف و تنها بخش اندکی از جامعه در رفاه بودند، اما اکثر مردم در فقر دست و پا میزدند. هایدماری کخ (Heidemarie Koch) ایرانشناس آلمانی مینویسد: «با دستمزد یک مَرد کارگر، به زحمت میشد نیم کیلو نان در روز پخت».
🔸 هاید ماری کخ، از زبان داریوش، ترجمه پرویز رجبی، تهران ۱۳۷۶، ص ۶۰-۶۹.
والتر هینتس (Walther Hinz) دیگر ایرانشناس آلمانی میگوید: «پیداست که زندگی یک کارگر ساده در ایران باستان یک زندگی پررنج و نیاز بوده است.»
🔸 والتر هینتس، داریوش و ایرانیان، ترجمه پرویز رجبی، تهران: نشر ماهی، ۱۳۹۲، ص ۳۴۸ و ۳۵۱.
حتی در زمان #خشایارشا، ظرف مدت چند ماه، قیمت گندم و جو، ۷ برابر گران شد، یعنی تورم چندصد درصدی... البته خشایارشا کوشید که برخی از اشراف و درباریان را برکنار کند، ولی آنان به اندازهای قدرت و نفوذ داشتند که خشایارشا را کشتند.
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
⁉️ #پرسش_و_پاسخ
قسمت اول
🔻 دراين خصوص مطالعات جداگانه اي نداشتم اما همين قدر ميدانم که رضاخان پس از حدود ۳ سال زندگی در تبعید، در ۴ مرداد ۱۳۲۳ در افريقاي جنوبي درگذشت.
🔷 جنازه رضاخان پس از مرگ وی به مصر منتقل شد و در آنجا طبق آداب اسلامي غسل و نماز خوانده شد، سپس مومیایی شد با تضمين 150 سال سالم ماندن و بهمدت ۶ سال در مسجد رفاعی نگهداری شد.
🔸 وقتي جنازه موميايي شده رضاشاه را به ايران اوردند تا آيت الله بروجردي بر جنازه اونماز بخواند، ایشان فرمودند “تشریف ببرید، من کارهای او را هیچ فراموش نکردم؛ میگویم بلند شوید و تشریف ببرید” آنها عقب عقب رفتند و یکی از آنها که تولیت آستان حضرت معصومه را داشت، گفت: حضرت آیتالله؛ ما به اعلیحضرت قول دادیم که شما نماز میخوانید. آقا فرمودند “من به شما گفتم تشریف ببرید، تشریف ببرید.”
🔸 رفتند منزل آیت الله حجت و تقاضا کردند. ایشان هم فرموده بود: سبحان الله! مرجع بزرگ آقای بروجردی هستند. ایشان نماز بیایند ما هم میآییم، ایشان نیایند ما نخواهیم آمد.
🔸 رفتند خدمت آیتالله صدر. ایشان بهخاطر اینکه فجایع رضا شاه را در ماجرای مسجد گوهرشاد دیده بود، با صدای بلند فرمود: کسی کارهای او (رضاشاه) را فراموش نکرده است. من نخواهم آمد نماز و اول مخالف هم من هستم و مخالفت هم خواهیم کرد.
🔸 فرستادگان شاه نزد آیتالله سید محمدتقی خوانساری هم رفتند. ایشان پیشکارش را صدا کرد و گفت که “بیا به این آقا بگو برود بیرون!”
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
قسمت دوم
🔰 آیتالله بروجردی امر کردند روز تشییع جنازه رضاشاه حوزه و مدرسه تعطیل است. درهای مدرسه فیضیه را بستند و گفتند هیچ کس حق ندارد بیرون بیاید.
ما جوانها رفتیم بالای پشت بام و دیدیم که چند نظامی و سرباز تابوتی را بردند حرم و زیارتی کردند و رفتند.
روز تشییع جنازه رضاشاه در قم هیچ کس بیرون نیامد.
اين شد که شاه مجبور شد جسد را به تهران منتقل کند
‼️ در تهران نیز مردم با سردی از جسد او استقبال کردند. مردمی که دیکتاتوری، خشونتها رضاخان را همچنان در خاطر داشتند، علیرغم تبلیغات زیاد حکومتی به تشییع جسد رضاشاه نرفتند. خیابانهای شهر خلوت بود و بیشتر نظامیان و کارمندان دولتی پشتسر جنازه حضور داشتند.
سرانجام ايشان را در شاه عبدالعظيم حسني دفن کند.
🗣 راوی: آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی، مؤسس و استاد عالی حوزه علمیه که از شاگردان مبرز مرحوم آیت الله بروجردی و حضرت امام خمینی(ره) بودند
🌐 به نقل از سايت مركز اسناد انقلاب اسلامي
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
💠 #لجبازی
🔹 امام حسن عسکری (علیه السلام)
بحث بیخود و لجبازی موجب از بین رفتن ارزش انسان می شود.
📚 بحار الانوار/ج 17/ص317
✍🏼 هر انسانی حریمی دارد و حرمت #مومن از کعبه بیشتر است و انسانی که در مسیر خودسازی قدم بر می دارد، باید مواظب حرمت خود باشد و با لجبازی و جدل خود را #تحقیر نکند.
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ مذهبیهایی که عاقبتبخیر نمیشن
#الگوی_خدمت
#سیدالشهدای_خدمت
#شهید_جمهور
#برای_وطن
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ فردوسی مسلمان شیعه بود.
🔻 شاهنامهپژوه نامدار، دکتر جلال خالقیمطلق: ابوالقاسم فردوسی، بیتردید مسلمان و شیعه بود.
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نخلستانهای امام علی(ع) در مدینه منوره
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
🍁 انسان ذاتا طغیانگر است !
🔊 اگر انسان انگیزه الهی نداشته باشد هر گونه اغنایی پیدا کند به همان میزان طغیان میکند ، مانند طغیان علمی ، طغیان مالی ، طغیان سیاسی و ....(امام خمینی ره)
_ انگیزه هایمان باید الهی باشد تا به مصیبت طغیان گرفتار نشویم .
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
💠 #نیرنگ
🔹 رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم
کسی که در #معامله، مسلمانی را فریب دهد، خداوند برکت را از مال او بر می دارد و زندگی را برایش تیره و سخت می کند و او را به خودش واگذار می کند.
📚 بحارالانوار/ج76/ص365
✍🏼 از مصادیق فریبکاری:
-فروش اتومبیل رنگ دار بجای بی رنگ
-پاک کردن تاریخ انقضای محصولات
-گذاشتن میوه های نامرغوب زیر میوه های با کیفیت و...
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منظره ای زیبا و شکوهمند از نماز جماعت شیعیان شمال پاکستان در میان رشته کوه های هیمالیا
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
📌نخست وزیری که کارش گیر شتر چران افتاد
داستان دلجویی علی بن یقطین، وزیر خلیفه عباسی و شیعه امام موسی کاظم(ع)، از یک مرد شتربان یکی از بهترین الگوهای برخورد مومنانه با اربابرجوع از منظر دین اسلام است. علی بن یقطین به دستور امام کاظم(ع) در دربار هارون فعالیت میکرد و تا جایگاه نخست وزیری هم پیش رفت. در کتاب «الثاقب فی المناقب» گزیده این داستان ذکر شده است.
داستان این است که یکی از شیعیان امام کاظم(ع) به نام ابراهیم جمّال که شغلش ساربانی و شتربانی بود برای بیان مسئلهای به منزل علی بن یقطین، وزیر حکومت وقت مراجعه کرد اما او مانع از ورود ابراهیم به خانهاش شد.
در همان سال که علی بن یقطین به زیارت خانه خدا مشرف شد، فرصت را مغتنم دید که به محضر امام کاظم(ع) برسد. وقتی خواست به محضر امام شرفیاب شود، امام کاظم(ع) اذن ورود به او نداد.
روز دوم در بیرون منزل با آن حضرت ملاقات نمود و عرض کرد: مولای من گناه من چه بوده است که دیروز اجازه ورود به من ندادید؟ امام کاظم(ع) فرمودند: حجبتک لأنک حجبت أخاک إبراهیم الجمال؛ تو را راه ندادم چون برادرت ابراهمی جمال را راه ندادی.
علی بن یقطین که نیک دریافته بود امام کاظم(ع) از او راضی نخواهد شد مگر اینکه از ابراهیم دلجویی کند، گفت: در این زمان چگونه او را بیابم؛ چراکه علی بن یقطین در مدینه بود و ابراهیم در شهر کوفه و مسافت بینشان بسیار زیاد بود.
امام کاظم(ع) نه منصب حکومتی علی بن یقطین و نه بُعد مسافت را موجب معافیت وزیر عباسی در خصوص دلجویی کردن یکی از شیعیانی که در درگاه حکومت به او بیحرمتی شده بود، ندانست و به قدرت ولایی خود مقدمات سفر علی بن یقطین به کوفه را فراهم کرد.
وقتی وی به خانه ابراهیم رسید از او عذرخواهی کرد و ابراهیم نیز برای او طلب رحمت کرد. علی بن یقطین که شاگرد مکتب اهل بیت(ع) بود به این میزان هم راضی نشد و برای اینکه ابراهیم، قلباً از او راضی شود، گونهاش را روی خاک نهاد و از ابراهیم درخواست کرد که پای خود را بر روی صورت او بگذارد! ابراهیم بنا به اصرار زیاد او، خواهشش را اجابت کرد و پایش را بر روی صورت او گذاشت.
👈🏻در حکومت اسلامی ریاست و پست و مقام به معنی تسلط و تکبر و تآمر بر مردم نیست ، بلکه فرصتی است برای خدمت به مومنین و مبرهن است که شان خادم در مقابل ولی نعمتش چیست ؟
📗الثاقب فی المناقب ج۱ ص۴۵۸
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️️️آخرین حضور سردار حاج قاسم سلیمانی در مراسم رحلت امام خمینی، خرداد سال٩٨
🏴 بهمناسبت ایام سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
نگرانی امام #خمینی(ره)
😰 یک نگرانی که ما داریم این است که دوستهایی که نادان هستند [و] توجه به مسائل ندارند موجب این بشوند که اسلام را طور دیگری نشان بدهند.
👈 اگر خدای نخواسته در شهرستانها، در جاهایی که علما و روحانیون هستند، یک اختلاف نظری باشد که منتهی به #اختلاف ظاهر بشود، مکتب ما خدشهدار میشود و این مسئولیت بزرگی است متوجه به روحانیین.
⚖ اگر دادگاههای ما برخلاف موازین اسلامی، بر خلاف #عدالت رفتار کنند، مکتب ما خدشهدار میشود. اگر پاسدارهای ما... کاری بکنند که بر خلاف موازین پاسداری باشد، مکتب ما خدشهدار میشود و این مسئولیت بزرگی است.
⚠️ امروز اگر کار خلاف بکنیم مکتب شکست میخورد. مصیبت آن است که مکتب شکست بخورد.
❇️ ملت ایران، بانوان محترم، برادران محترم، به داد اسلام برسید! اسلام امروز امانت است در دست شما؛ خیانت نکنید به این امانت.
🪓 کارهای خلاف ما اسلام را بد جلوه میدهد؛ اسلام را دفن میکند که تا آخر به آن توجه نشود.
❌ دست از اختلافات بردارید... دست از هواهای نفسانی بردارید
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
🗓25 ذی القعده
روز بیست و پنجم ذی قعده هم زمان با «دَحْوُ الاَرْض » (گسترش یافتن زمین) است.
در شب این روز نیز طبق روایتی از امام هشتم علیهالسلام ولادت حضرت ابراهیم علیهالسلام و حضرت عیسی علیهالسلام واقع شده است.(1)
همچنین این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود علیهالسلام معرّفی شده است.(2)
این روز، جزء چهار روز(3) معروفی است که روزه آن پاداش و ثواب هفتاد سال روزه را دارد.(4)
🔸معنای دحوالارض
«دَحْو» بر وزن «مَحْو» به معنای گسترش است، بعضی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محل اصلیش تفسیر کرده اند، و چون این دو معنی لازم و ملزوم هم میباشند، به یک ریشه باز میگردند.
منظور از «دحوالارض» این است که درآغاز، تمام سطح زمین را آبهای حاصل از بارانهای سیلابیِ نخستین فرا گرفته بود، این آبها تدریجا در گودالهای زمین جای گرفتند و خشکیها از زیر آب سر بر آوردند و روز به روز گستردهتر شدند.(5)
از طرف دیگر زمین در آغاز به صورت پستیها و بلندیها یا شیبهای تند و غیر قابل سکونت بود، بارانهای سیلابی مداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شستند و دره ها گستردند، و تدریجا زمینهای مسطّح و قابل استفاده برای زندگی انسان و کشت و زرع به وجود آمد. مجموع این گسترده شدنها به «دَحو الارض» تعبیر میشود.(6)
🔹دحو الارض در آیات و روایات
به مسأله فوق هم در قرآن کریم و هم در روایات اشاره شده است. در قرآن کریم میخوانیم:
«وَالاَرْضَ بَعْدَ ذلِکَ دَحیها»؛(7)
«و زمین را بعد از آن (آفرینش زمین و آسمان) گسترش داد.»
مراد از «دَحیها» که از مادّه «دَحْو» است، همان «دحو الارض» میباشد.
▫️در آیه دیگری میخوانیم:«وَالاَرْضِ وَماطَحیها»؛(8)
«و قسم به زمین و کسی که آن را گسترانید.»
کلمه «طَحیها» از مادّه «طَحْوْ» بر وزن «سَهْوْ» هم به معنای انبساط و گستردگی و هم به معنای راندن و دور کردن و از میان بردن است و در اینجا به معنای گستردن میباشد.
در روایات فراوانی بر فضیلت روز «دحو الارض» تأکید شده است که به یک نمونه از آنها اشاره میشود:
▫️امام هشتم علیهالسلام فرمود:
«صُومُوا فَاِنَّنی اَصْبَحْتُ صائِما؛
روزه بگیرید، من امروز روزهدار هستم.»
عرض کردند: «جُعِلْنا فِداکَ اَیُّ یَوْمٍ هُوَ؟»؛ فدایت شویم، امروز چه روزی است؟»
فرمودند: «یَوْمٌ نُشِرَتْ فیه الرَّحْمَةُ وَدُحِیَتْ فیهِ الاَرْضُ وَنُصِبَتْ فیهِ الْکَعْبَةُ وَهَبَطَ فیهِ آدَمُ؛(9)
روزی است که در آن رحمت خداوند فراگیر شده است، زمین گسترش یافته است، کعبه نصب شده است و حضرت آدم علیهالسلام به زمین فرود آمده است.»
1️⃣ علی بن طاووس الحسینی، الاقبال (چاپ قدیم موجود در کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامی قم، 1314)، ص525.
2️⃣ همان.
3️⃣سه روز دیگر عبارتند از: 18 ذی حجة (روز غدیر خم)، بیست و هفتم رجب (سالروز مبعث نبی اکرم) و هفدهم ربیع، (سالروز ولادت پیامبر اکرم و ولادت امام صادق علیهالسلام ).
4️⃣علی بن طاووس حسینی (همان)، ص525؛ شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، اعمال ماه ذی قعده؛ محمد باقر مجلسی، بحارالانوار (داراحیاء التراث العربی، چاپ سوّم، 1403 ه.)، ج94، ص122، روایت 1.
5️⃣ آیت اللّه ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه (تهران، دارالکتب الاسلامیة، چاپ نهم،1370)، ج26، ص101، 100.
6️⃣همان، ج 27، ص43؛ علاّمه سید محمد حسین طباطبایی، المیزان، (قم، جامعه مدرسین)، ج20، ص190 و ص297.
7️⃣نازعات /30.
8️⃣ شمس /6.
9️⃣علی بن طاووس الحسینی، الاقبال (چاپ قدیم، 1314)، ص525.
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
با برکت ترین مولود اسلام
🔸يحيى صنعانى گويد:
در مكّه به حضور امام رضا عليه السّلام شرفياب شدم، ديدم كه موز پوست مىكند و به امام جواد عليه السّلام مىخوراند.
🔸عرض كردم: فدايت شوم! اين همان مولود بابركت است؟
🔹فرمود: آرى اى يحيى! اين، مولودى است كه در اسلام مانند او متولد نشده است كه بركتش بر شيعيان ما بيشتر و بزرگتر از او باشد.
🔸عنْ يَحْيَى اَلصَّنْعَانِيِّ قَالَ:
دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ بِمَكَّةَ وَ هُوَ يُقَشِّرُ مَوْزاً وَ يُطْعِمُهُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ
جُعِلْتُ فِدَاكَ هَذَا اَلْمَوْلُودُ اَلْمُبَارَكُ
🔹قالَ نَعَمْ يَا يَحْيَى هَذَا اَلْمَوْلُودُ اَلَّذِي لَمْ يُولَدْ فِي اَلْإِسْلاَمِ مِثْلُهُ مَوْلُودٌ أَعْظَمُ بَرَكَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنْهُ .
📚الکافي ج۶ ص۳۶۰
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
◾️ #علت_ترس_افراد_از_مرگ
👈🏼👈🏼 روزی شخصی از امام جواد علیه السلام سؤال نمود:
چرا اکثر مردم از مرگ می ترسند و از آن هراسناک می باشند؟
➖ امام جواد علیه السلام در پاسخ اظهار داشت:
" چون مردم نسبت به مرگ نادان هستند و از آن اطّلاعی ندارند، وحشت می کنند.
و چنانچه انسان ها مرگ را می شناختند و خود را بنده خداوند متعال و نیز از دوستان و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام قرار می دادند، نسبت به آن خوش بین و شادمان می گشتند و می فهمیدند که سرای آخرت برای آنان از دنیا و سرای فانی، به مراتب بهتر است.
➖ آیا میدانید که چرا کودکان و دیوانگان نسبت به بعضی از داروها و درمانها بدبین هستند و خوششان نمیآید، با این که برای سلامتی آنها مفید و درد و ناراحتی آنها را برطرف میکند؟
آنها از دارو میترسند چون جاهل و نادان هستند و نمیدانند که دارو، نجات بخش خواهد بود.
➖ کسی که هر لحظه خود را آماده مرگ بداند و نسبت به اعمال و رفتار خود بیتفاوت و بیتوجّه نباشد، مرگ برایش بهترین درمان و نجات خواهد بود".
📚 الإعتقادات، شیخ مفید، ص۵۵
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
بیوگرافی تهیهشده توسط ساواک از امام خمینی در سال ۱۳۴۲
«حاج آقا روحالله خمینی در خمین متولد شده. برای تحصیل به قم آمده. چند سال در قم تحصیل کرده. سپس به اصفهان رفته و چند سال هم در آنجا تحصیل کرده. مجدداً به قم آمده و در محضر آقای حاج شیخعبدالکریم یزدی به تحصیل اشتغال داشته. مدتی هم تحصیل حکمت نموده. مجتهد مسلّم است. در علوم معقول و منقول بسیار وارد و متخصص است. ابتدا در قم تدریس علوم معقول میکرده و بعد روحانیون وقت او را به علت اینکه فقط تدریس معقول داشته و منقول تدریس نمیکرد، هو کردند، ولی حاج شیخ عبدالکریم از او حمایت کرد و او را مأمور تدریس فقه و اصول نمود... پس از فوت حاج شیخعبدالکریم مورد احترام مرحوم [آیتالله سیدحسین] بروجردی بوده و در زمان مرحوم بروجردی از مدرسین درجه اول حوزه علمیه قم بوده است. شخصی است خیلی متین و کم حرف. ۶۳ سال دارد. پدر او از مالکین در خمین بوده و خیلی عصبانی و شجاع بوده است و با منازعه و اختلافی که با حاکم [محلی] وقت داشته، به دست حاکم وقت کشته میشود. خودش هم مثل پدرش خیلی بیباک و شجاع است. به علوم جدید و سیاستِ روز هم آشنایی زیاد دارد. در سالهای ۲۳ و ۲۴ کتابی علیه اعلیحضرت فقید[رضاشاه] نوشته است. همیشه اهل مبارزه و سیاست بوده. پنج سال قبل رساله نوشته و در مقام مرجع تقلید قرار گرفته و پیروانی هم داشته است. داماد آقای حاج میرزامحمد ثقفی نوری، از روحانیون تهران ساکن پامنار کوچه صدراعظم نوری، است و سه فرزند دارد
تاریخ سند: ۲۹ خرداد ۱۳۴۲
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
🏴 کیفیت شهادت حضرت امام جواد عليهالسلام
علامه مجلسی رحمهالله در جلاء العیون مینویسد:
کیفیّت شهادت آن مظلوم چنانچه در کتاب عیون المعجزات روایت کرده آن است که: چون حضرت وارد بغداد شد و معتصم لعین، انحراف امالفضل (دختر برادرش، مأمون ملعون) را از آن حضرت دانست، آن ملعونه را طلبید و او را به قتل آن سروَر راضی کرده، زهری برای او فرستاد که در طعام آن جناب داخل کند؛ آن ملعونه انگور رازقی را زهرآلود کرده به نزد آن امام مظلوم آورد؛ چون حضرت از آن تناول نمود، اثر زهر در بدن مبارکش ظاهر شد و آن ملعونه از کردۀ خود پشیمان شد و چارهای نمیتوانست کرد و گریه و زاری میکرد؛ حضرت فرمود: «ای ملعونه! الحال که مرا کشتی، گریه میکنی؟! به خدا سوگند به بلائی مبتلا خواهی شد که مرهم پذیر نباشد! به درستی که مستمند خواهی گردید که در دنیا و آخرت رسوا شوی!»
چون آن نونهالِ جویبار امامت در اوّل سنّ جوانی (۲۵ سالگی) از آتش زهر دشمنان از پای در آمد، معتصم آن ملعونه را به حرم خود طلبید و در آن زودی، ناسوری (زخمی) در فَرج (شرمگاه) او به هم رسید و هر چند اطبّاء معالجه کردند مفید نیفتاد، تا آنکه از حرم آن ملعون بیرون آمد و آنچه داشت از مال دنیا صرف مداوای آن مرض کرد و چنان پریشان شد که از مردم سؤال (گدایی) میکرد و با بدترین احوال به عذاب خداوند قهّارِ ذوالجلال واصل شد و زیانکار دنیا و آخرت گردید!
📜 جلاء العیون (علامهمجلسی)، ص۹۶۷
🔥 «اَللّهُمَّ العَن اَوّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَآخَرَ تابِعٍ لَهُ عَلَی ذَلِک.»
▪️آجرک الله یا علیّ بن موسی الرّضا
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
📌چرا با وجود آنکه امام جواد علیه السلام می دانست، همسرش ام الفضل او را مسموم می کند، با او ازدواج کرد؟
✍️پاسخ
1⃣این پرسشی دو لبه است. یک سوی آن به مأمون عباسی برمیگردد و سوی دیگر آن به امام جواد علیه السلام. پیشنهاد ازدواج از سوی مأمون عباسی بود.
2⃣دلیل پیشنهاد مأمون عباسی: نخست آنکه، او مانند هر پدری دوست دارد، بهترین داماد را برای خود داشته یا از نسل پیامبر نوه ای داشته باشد. از سوی دیگر او از فضل امام جواد علیه السلام آگاه بود و این پیشنهاد را مطرح کرد. او در برابر مخالفت عباسیان با این ازدواج می گوید: «اما اینکه من محمد بن علی (امام جواد) را برای دامادی خود برگزیدم، به خاطر برتری اوست با خردسالیش در علم و دانش بر همه دانشمندان زمان است و راستی که دانش او شگفت انگیز است.» (الارشاد، ج2، ص282)
3⃣همچنین او نیک میدانست که امام جواد علیه السلام، امام شیعیانی است که حکومت او را قبول ندارند. بهترین راهکار برای زیرنظر گرفتن امام علیه السلام، فرستادن دخترش به خانه اوست. ضمن آنکه این ازدواج میتوانست تأیید حکومت مامون تلقی شود.
4⃣اما چرا امام جواد علیه السلام قبول کرد؟ اولاً زندگی امام علیه السلام بر پایۀ علم غیب نیست، بلکه او بر پایۀ علم عادی زندگی می کند و نمی توان با قاطعیت اعلام کرد که امام جواد علیه السلام در آن زمان می دانسته که ام الفضل، قاتل او خواهد شد.
5⃣ ضمن آنکه، تاریخ نیز، خصیصۀ منفی دربارۀ ام الفضل گزارش نکرده تا امام به خاطر آن، از ازدواج با او خودداری کند.
6⃣ثانیاً وقتی پیشنهاد ازدواج از سوی مأمون عباسی داده میشود، با توجه به نکتۀ اول، امام علیه السلام دلیل قانع کننده ای برای رد این پیشنهاد ندارد. روشن است که نمی تواند ازدواج با ام الفضل را به دلیل آنکه دختر مأمون عباسی است، رد کند. چراکه تبعات فراوانی هم برای امام دارد و هم برای شیعیان.
7⃣بنابراین، این ازدواج، هرچند از طرفی، یک ازدواج سیاسی قلمداد می شود، اما مانع شرعی با توجه به تبعاتی که می توانست متوجه امام و شیعیان باشد، قبول آن، رجحان داشت.
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh