eitaa logo
«برگ هایی زرین از تاریخ»
215 دنبال‌کننده
285 عکس
298 ویدیو
39 فایل
مطالب و تحلیل هایی در مورد تاریخ اسلام و معاصر و ...بیان خواهدشد. «﷽» 🕌امام علی(ع) خطاب به امام حسن(ع): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ سعید احمدوند ارتباط با ادمین : @saeedahmad75
مشاهده در ایتا
دانلود
خبرنگار کربلا 💡 حادثه عظیم عاشورا به وسیله افرادی مانند یاران بازمانده امام و نیروهای دشمن ثبت شده و به ما رسیده است. 🎤 در این میان بسیاری از محققان، حمید بن مسلم اَزْدی را وقایع‌نگار کربلا دانسته‌اند. ⁉️ درباره او آگاهی چندانی بخصوص قبل از واقعه عاشورا در دست نیست. 🤝 خود گفته که از دوستان عمر بن سعد بودم و گاهی مأموریت‌هایی در قالب پیک به او محول می‌کرده است. 📝 به نظر می‌رسد از سوی حکومت برای ثبت و ضبط وقایع در حاضر شده است. @Mostabin ❌ با این حال در روز فردی بی‌طرف بود و نه تنها در مقابل کاروان حسینی اقدامی انجام نداد بلکه گاهی در جایگاه دفاع از آنان بر آمد. ⛔️ هنگامی که لشکر به خیمه‌ها حمله کرد، عده‌ای خواستند امام (ع) را در حال بیماری به شهادت برسانند ولی مانع شد و امام در حق او دعا کرد. 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
⭕️ پرسش: وقتی امام حسین (ع) می دانست با رفتن به سمت کوفه به شهادت خواهد رسید، چرا حتی بعد از شهادت مسلم نیز از این کار منصرف نشد؟ 🔸امام حسین علیه‌السلام قیامش را با هدف اصلاح دین جد خویش و احیای امر به معروف و نهی از منکر آغاز کرد. یزید نیز دستور داده بود که امام یا بیعت کند یا کشته شود. هنگامی‌که امام در مکه بود و مردم را برای قیام دعوت می‌نمود تنها مردم کوفه برای یاری امام اعلام آمادگی کردند. تعداد زیاد بیعت‌کنندگان با امام به حدی بود که حجت را بر ایشان تمام کرد و آن حضرت تصمیم گرفت تا به سمت کوفه حرکت کند. بعد از شهادت مسلم بن عقیل نیز آن حضرت با توجه به مشورتی که با یاران خویش داشتند ادامه سفر به سمت کوفه را انتخاب کردند. 👈لینک پاسخ تفصیلی: https://mmps.ir/BRnrz 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
پنج توصیه امام رضا (ع) به عزاداران سید الشهدا (ع) امام رضا (ع) در روایت شریفی ، ۵ توصیه را برای عزاداران اباعبدالله (ع) ذکر کرده اند : ابن شبیب نقل می کند که در روز اول محرم خدمت امام رضا (ع) رسیدم . ایشان فرمودند : ◀️اولین توصیه برای عزادار ابی عبدالله را حضرت اینگونه معرفی می کنند : اى پسر شبیب! اگر بر حسین (ع) گریه كنى تا اشک‌هایت بر گونه‏ هایت روان شود، خداوند هر گناهى که كردى از کوچک و بزرگ و كم و زیاد می ‏آمرزد. خیلی مراقب باشید که بعد از آنکه در روضه اشک ریختید گناه نکنید ؛ زیرا گناهان قبلی شما آمرزیده شده و دوباره نباید دچار گناه شد . یکی از آثار روضه رفتن باید ترک گناه باشد . ◀️اما دومین توصیه ی حضرت : اى پسر شبیب! اگر میخواهی که خدا را ملاقات کنی در حالی که گناهى نداری ، به زیارت امام حسین (ع) برو . در باب زیارت امام حسین (ع) روایات بسیار زیادی نقل شده است . اگر توانایی زیارت کربلا را ندارید ، از همین راه دور زیارت بخوانید . حتماً سعی کنید در این دهه محرم ، خودتان را بیشتر به امام حسین (ع) نزدیک کنید ، بیشتر به حضرت توجه کنید . توصیه ی سوم : اى پسر شبیب! اگر میخواهی در غرفه‏ هاى ساخته‌شده در بهشت با پیامبر و اهل بیتش (علیهم ‌السّلام) ساكن شوى، بر قاتلان حسین (ع) لعنت بفرست. بسیاری از بزرگان ما در این دهه ی اول محرم زیارت عاشورا را همراه با صد لعن و صد سلام می خواندند و بر آن مداومت داشتند . اگر فرصت این کار را ندارید لااقل یک مرتبه روزانه لعن و سلام زیارت عاشورا را بخوانید . امام رضا (ع) در ادامه فرمودند : « يا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ يَكُونَ لَكَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع فَقُلْ مَتَى ذَكَرْتَهُ‏ يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً » : اى پسر شبیب! اگر میخواهی ثوابی مانند ثواب کسانی که با اباعبدالله (ع) شهید شدند برای تو باشد، هر وقت به یادش افتادى بگو: «یا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً»: «ای كاش با آن‏ها بودم تا به فوز عظیمى مى ‏رسیدم» چقدر دلمان می خواست که این روزها با کاروان امام حسین بودیم و جان خودمان را فدای حضرت می کردیم . ای کاش ما هم در کربلا بودیم و در آغوش ارباب جان می دادیم . چه مقامی سراغ دارید که از این بالاتر باشد ؟ اما آخرین توصیه ی حضرت : «يا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلَايَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا أَحَبَّ حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَعَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» : ابن شبيب! اگر دوست دارى با ما در درجات عالى بهشت همراه باشى ، در اندوه ما اندوهگين و در خوشحالى ما ، خوشحال باش! این روزها باید حال و هوای شهر و خانه ی ما حال حزن و اندوه و عزاداری برای اهل بیت (علیهم السلام) باشد . فرزندان مان را با عشق به اباعبدالله (ع) بزرگ کنیم ! انشاالله به این توصیه های امام رضا (ع) عمل کنیم... 📚 منبع : بحارالأنوار ، ج ۴۴ ، ص ۲۸۵ 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
⭕️پرسش: حضرت عباس علیه‌السلام با شمر فامیل بودند؟ 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
⭕️ پرسش: آیا در کربلا غیر از مردم کوفه، شامیان هم حضور داشتند؟ 🔸با توجه به‌تصریح برخی از مورّخان بر کوفی بودن همه لشکریان عمر سعد و نیز با توجه به قرائن و شواهد تاریخی، با اطمینان می‌توان گفت که هیچ لشکری از شام، به کربلا نیامد و تعابیری همانند «اهل شام»، اگر ناشی از اشتباه راوی با نویسنده نباشد، حاکی از ماهیت سیاسی سپاه عمر سعد است و نه سکونتگاه آنان. بااین‌حال، بعید نیست که برخلاف تصریح مسعودی، چند نفر شامی به‌صورت فردی ـ و نه در قالب یک لشکر ـ در کربلا حضور یافته باشند. 👈لینک پاسخ تفصیلی: https://mmps.ir/wVNJS 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
💠 🔸 رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: سه چیز در هر کس باشد منافق است هر چند بخواند و بگیرد و خود را مسلمان بداند. ◀️کسی که در امانت خیانت کند ◀️به هنگام سخن گفتن دروغ گوید ◀️ هرگاه وعده ای دهد تخلف کند. 📚صحیح مسلم/کتاب الایمان/ح 89 ✍🏼 مواظب باشیم نماز و روزه و اعمال عبادی خود را با اعمال منافقانه باطل نکنیم. 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
عروسی قاسم 📌 داستان ازدواج قاسم بن الحسن در کربلا، نخستین بار در کتاب نامعتبر و قصه‌گونه آمده است. ✍️ کاشفی مؤلف این کتاب می‌گوید امام (ع) هنگام شهادتش به برادر فرمود: دخترت نامزد پسرم باشد و به وقتش او را به ازدواج در بیاور. ↩️ آنگاه ذیل حادثه کربلا دوباره از این قصه یاد کرده و می‌گوید امام (ع) به وصیت برادر عمل کرد. 🧩 کاشفی با تفصیل بسیار، داستانی عاطفی و اندوهبار از جدایی این زوج جوان ترسیم کرده و نیم‌صفحه مقتل صحیح این نوجوان هاشمی در نقل ابومخنف (طبری، 447/5) را به 10 صفحه تبدیل کرده است. @Mostabin ❎ نویسندگان برای عاطفی و احساسی کردن شهادت قاسم، همسری برادرش حسن بن حسن مجتبی (الحسن المثنی) با دختر امام حسین(ع) را به قاسم نسبت داده و آن را در دانسته‌اند. مطلبی که در هیچ منبع معتبر و حتی غیر معتبری تا 850 سال پس از واقعه نقل نشده است. ⛔️ مرحوم آن را نمی‌پذیرد. ❌ محدث نوری آن را نادرست می‌داند. 🎤 شهید مطهری بر آن اعتراض می‌کند. 📑 اما همچنان عده‌ای مایلند تاریخ را تحریف‌گونه روایت کنند. 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
گاهی در ایام مختلف مانند محرم یا سایر اوقات برای حضرت قاسم ابن الحسن (علیه‌السلام) حجله عروسی درست می‌کنند، ولی سؤال بنده این است که آیا سن ایشان در سال ۶۱ هجری قمری به ازدواج می‌خورده یاشگ خیر؟ متاسفانه موضوع عروسی حضرت قاسم در مراسمات مذهبی رنگ و لعاب خاصی به خود گرفته است که از نظر تاریخی و روایی صحت ندارد. طبق نظر برخی از مورخین حضرت قاسم به سن بلوغ نرسیده بود.(۱) اولین کسی که به موضوع عروسی حضرت قاسم با دختر امام حسین در کربلا اشاره نموده است ملا حسین کاشفی سبزواری متوفای سال ۹۱۰ قمری است. منابع بعدی هم از او ازواج را نقل کردند. علاوه بر اینکه کاشفی در آثار خود به داستان پردازی و افسانه سرایی پرداخته است و مورخین و وقایع نگاران نگاه مثبتی به آثار او ندارند درباره استناد عروسی حضرت قاسم به یک بیت از ابوالمخافر رازی از شعرای قرن پنج و شش اشاره نموده است که نمی‌توان بر اساس آن واقعه‌ای تاریخی را اثبات نمود.(۲) خصوصا که محتوایی موهوم دارد و کسی هم در منابع دست اول و متقدم به آن اشاره نکرده است. بنابراین مطلب عروسی حضرت قاسم صحت ندارد. شرح زندگی ایشان را از کتاب احلی من العسل نوشته مجید زجاجی مطالعه بفرمایید. منابع ۱. المکّی، مقتل الخوارزمی، تحقیق: شیخ محمد سماوی، ج۲، ص۳۱ ۲. کاشفی روضة الشهدا، ص۳۲۲ 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تأثیر دراز مدت قیام امام حسین علیه‌السلام 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
⭕️پرسش: شهادت امام حسین علیه‌السلام تقدیر بود یا تصمیم خود حضرت؟ 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ پرسش: دعوای امام حسین علیه‌السلام با یزید بر سر زنی به نام اُرینب بوده ❌تذکر این داستان فقط در کتاب الامامة و السیاسیه ابن قتیبه دینور نقل شده و در هیچ منبع متقدمی ذکر نشده است 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ماها اگر مسئول گزینش کربلا بودیم،دو سوم یاران امام حسین رو رد میکردیم 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
📌شخصیت ‏ذي الجوشن در فضای مجازی مطالبی غیر تحقیقی درباره شَمِربن ذی الجوشن مطرح می گردد که مناسب آمد تا از منابع کهن مطالبی در معرفی چهره او مطرح گردد: ◀️شمِر بن‌ذي‌الجوشن هیچگاه نبوده و مانند همه کسانی که در حکومت اسلامی با امیرمؤمنان (ع) کردند، او نیز جزو سپاه امام بود؛ لذا نباید بپنداریم که او ولایت مدار بوده است. ◀️شمر، در جزء لشكريان (ع) بوده است و با تنها هدف مبارزه با بنی امیه در سپاه امام حضور داشت؛ در اين مبارزه اَدْهَم بن‌محرز ابتدا ضربه شمشيري به صورت شمر مي‏زند و او را مي‏كند. شمر نيز به او ضربه‌اي مي‌زند ولي ضربه‌اش کاري نمي‌شود، لذا برمي‏گردد و آب مي‏خورد و نيزه‌اي برمي‌دارد و دوباره به ميدان مي‏رود و با ضربت نيزه، ادهم را بر زمين مي‏افكند؛ شمر، جزء كساني است كه برضدّ بن‌عَدِي و به كفر او شهادت دادند. شمر، عصر روز پنجشنبه نهم با فرمان جديد بن زیاد ملعون و به همراه چهار هزار نفر سرباز به رسيد و نزد 3عمربن‌سعد رفته، نامه ابن‌زياد را تسليم او كرد؛ ◀️طبق گزارش بلاذری(م279ق) و شیخ مفید(م413ق)، امام (ع) پس از اهانت شمر، وی را پسر زن بُزچران خطاب کرد؛(فَقَالَ لَهُ يَا ابْنَ رَاعِيَةِ الْمِعْزَى‏: این عبارت از نظر برخی حکایت از نامشروع بودن تولد شمر دارد.) شمر، به خيمه امام حسين(ع) كرد و با نيزه‏اش به خيمه زد و با صداي بلند گفت: «آتش بياوريد تا اين خيمه را با ساكنانش به بكشم.» ◀️شمر، به دستور داد تا بدن امام حسین(ع) را هدف قرار دهند. سپس با فرمان او، همه به سوی امام حمله بردند و کسانی از جمله سِنان بن اَنَس و زُرْعَة بن شریک ضربه‌های نهایی را بر امام وارد کردند؛ ◀️شمر، پس از واقعه در جواب شخص که از او پرسید آیا برای حمله به پسر پیامبر پشیمان نیستی، در پاسخ گفت: «موظّف بوديم كه چنين كنيم و اگر فرمان نمي‏برديم همچون اين حيوانات بوديم.» وی، در توجیه شرکت در قتل امام حسین(ع) می‌گفت: «از امرای خود فرمان برداری کرده است.» ◀️شمر، بعدها در جريان قيام مختار در جنگ برضدّ مختار شركت كرد و پس از شكست از ، فرار كرد و در حين فرار به دست عبدالرّحمن بن‌عُبَيْد كشته شد. 📚منقری،‌ وقعة صفين، ص 268؛ 📚طبري، تاريخ الأمم و الملوك، ج 5، ص270، ص28، ج6، ص18 و 44 و 52 و 53 📚ابن‌شهراشوب، مناقب آل‌ابي‌طالب، ج 4، ص 115. 📚ابن‌سعد، ترجمة الحسين و مقتله، فصلنامة تراثنا، شماره 10، ص179، 📚شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص96؛ 📚بلاذری، انساب الاشراف، ج3، ص187. 👇👇 🌻 @ahlebait110
چرا بعد از حدود ۱۴۰۰ سال هنوز برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنیم و سوگواریم؟ عزاداری برای اهل بیت به ویژه سید شهیدان حسین بن علی(ع) و یاران مظلومش از آثار و فواید اجتماعی فراوانی بهره‌مند است. از جمله: ا) محبت و دوستی: قرآن و روایات، دوستی خاندان رسول اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) را بر مسلمانان واجب کرده.(۱) دوستی لوازمی دارد. دوستدار صادق، کسی است که شرط دوستی را - چنان که باید و شاید - به جا آورد. یکی از مهم‌ترین لوازم دوستی، همدردی و همدلی با دوستان در مواقع سوگ و اظهار سرور و شادی در شادی آنان است(۱)از این رو در احادیث، بر برپایی جشن و سرور در ایام شادی اهل‌بیت(ع) و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان، تأکید فراوان شده است. حضرت علی(ع) می‌فرماید: «یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا و یبذلون اموالهم و انفسهم فینا،اولئک منّا و الینا؛(۲) شیعه و پیروان ما در شادی و حزن ما شریکند و دارایی و جان خویش را در راه ما بذل می‌کنند، آنان از ما هستند و بازگشتشان به سوی ما است.» امام صادق(ع) فرمود: «شیعتنا جزء منا خلقوا من فضل طینتنا یسوؤهم ما یسؤنا و یسرّهم ما یسرّنا؛(۳) شیعیان ما پاره‌ای از وجود ما هستند.از زیادی گل ما آفریده شده‌اند؛ آن چه که ما را بدحال یا خوشحال می‌سازد، آنان را بدحال و خوشحال می‌گرداند.» بر این اساس وظیفه عقلانی و شرعی، ایجاب می‌کند که در ایام عزاداری اهل‌بیت، حزن و اندوه خود را به «زبان حال»؛ یعنی، با اشک، آه و ناله و زاری،، و با کم خوردن و کم آشامیدن مانند افراد غم زده اظهار نماییم؛ طبق فرموده امام صادق(ع): عزاداران سیدالشهدا در روز عاشورا از آب و غذا دوری جویند تا آن که یک ساعت از وقت فضیلت نماز عصر بگذرد، آن گاه به جامی از آب بسنده می‌کنند. (۴) از نظر پوشاک، با پوشیدن لباسی که از حیث جنس و رنگ و نحوه پوشش در عرف، حکایت‌گر اندوه و ناراحتی است، آشکار می‌سازیم. در روایت دیگر امام رضا(ع) به ریان بن شبیب، که روز اول محرم به محضر حضرت شرفیاب شد، فرمود: «ان کنت باکیا لشیئ فابک علی الحسین فانه ذبح کما یذهب الکبش...؛(۵) اگر بر مصیبتی گریه می‌کنی، بر حسین بن علی گریه کن چون که آن بزرگوار را همانند گوسفند سر بریدند. همراه او هیجده تن از اهل بیت او -که در زمین همانندی نداشتند- به شهادت رسیدند. » سپس فرمود: «...فاحزن لحزننا و افرح لفرحنا؛(۶)اگر خوشحال می‌شوی از این که در درجات عالی بهشت با ما باشی،در حزن ما محزون ودر شادی ما شاد باش. » ب) انسان سازی: از آن جا که در فرهنگ شیعی، عزاداری باید از سر معرفت و شناخت باشد؛ همدردی با آن عزیزان، یادآور فضایل، مناقب و آرمان‌های آنان است و بدین شکل، آدمی را به سمت الگوگیری و الگوپذیری از آنان سوق می‌دهد. فردی که با معرفت در مجالس عزاداری، شرکت می‌کند، شعور و شور و شناخت و عاطفه را درهم می‌آمیزد. در پرتو آن، انگیزه‌ای قوی در او پدیدار می‌گردد. هنگام خروج از مراسم عزاداری مانند محبی می‌شود که فعّال و شتابان به دنبال پیاده کردن اوصاف محبوب در وجود خویشتن است. ج) جامعه سازی: هنگامی که مجلس عزاداری، موجب انسان سازی گشت؛ تغییر درونی انسان به عرصه جامعه نیز کشیده می‌شود. آدمی می‌کوشد تا آرمان‌های اهل‌بیت(ع) را در جامعه حکم‌فرما کند. عزاداری بر اهل‌بیت با یک واسطه زمینه را برای حفظ آرمان‌های آنان و پیاده کردن آن‌ها فراهم می‌سازد. به همین دلیل می‌توان گفت: یکی از حکمت‌های عزاداری، ساختن جامعه براساس الگوی ارائه شده از سوی اسلام است. د) انتقال دهنده فرهنگ شیعی به نسل بعد: کسی نمی‌تواند منکر این حقیقت شود که نسل جدید در سنین کودکی، در مجالس عزاداری با فرهنگ اهل‌بیت آشنا می‌شوند. عزاداری و مجالس تعزیه، یکی از عناصر و عوامل برجسته‌ای است تا آموزه‌های نظری و عملی امامان راستین، به نسل‌های آینده منتقل شود. مراسم عزاداری، به دلیل قالب و محتوا، بهترین راه برای تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایی آنان با گفتار و کردار اهل‌بیت است. ه) زنده نگه داشتن و ترویج دائمی مکتب: احیا و زنده داشتن نهضت عاشورا موجب زنده نگه داشتن و ترویج دائمی مکتب قیام و انقلاب در برابر طاغوت‌ها و تربیت کننده و پرورش دهنده روح حماسه و ایثار است. گریه بر مصائب سالار شهیدان باعث زنده نگه داشتن نهضت حسینی است. چنان که به اسارت رفتن خاندان امام باعث پایمال نشدن خون شهیدان کربلا شد. در اثر رساندن پیام امام به مردم کوفه و شام توسط امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نهضت عاشورا به ثمر نشست. گریستن در سوگ شهدای کربلا، تجدید بیعت با عاشورا و فرهنگ شهادت و تغذیه فکری و روحی با این مکتب است. اشک ریختن نوعی بیعت و امضا کردن پیمان و قرارداد دوستی با سید الشّهدا و ابراز انزجار و تنفّر از قاتلان حضرت است. از این رو ائمه(ع) به گریستن بر مظلومیت شهدای کربلا تأکید کرده‌اند. 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
برای گریه بر مصیبت‌های امام حسین(ع) ثواب‌ها و فضیلت‌های فراوان ذکر کرده و فرموده‌اند که چشم گریان بر کربلائیان، چشمه فیض خدا است،(۱۰) زیرا اشک ریختن در عزای حسین(ع) نشانه پیوند قلبی با اهل بیت و سیدالشّهدا است. اشک، دل را سیراب می‌کند، عطش روح را برطرف می‌سازد، و نتیجه محبتی است که نسبت به اهل بیت حاصل می‌شود. نیز نشانه همدلی و هماهنگی روحی با ائمه اطهار است. قلبی که مهر حسین(ع) داشته باشد، به یاد مظلومیت و شهادت او می‌گرید. فضیلت‌ها و ثواب‌های زیادی که برای گریه بر امام حسین در روایات ذکر شده، در صورتی است که گناه و فسق و آلودگی انسان در حدی نباشد که مانع رسیدن فیض الهی گردد. اشکی که مبین پیوند عاطفی و رابطه مکتبی واتصال روحی با راه و فکر و خطّ سید الشهدا است، حتماً زمینه ساز پرهیز از گناه می‌گردد. به تعبیر شهید مطهری «گریه بر شهید، شرکت در حماسه او و هماهنگی با روح وی و موافقت با نشاط و حرکت او است». (۱۱) آری چنین اشکی سزاوار آن همه ثواب است. گریه در فرهنگ عاشورائیان سلاح همیشه برّانی است که فریاد اعتراض به ستمگران را دارد. اشک زبان دل است و گریه فریاد عصر مظلومیت، رسالت اشک نیز پاسداری از خون شهید است. به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) «گریه کردن در عزای امام حسین، زنده نگهداشتن نهضت است. گریه بر مظلوم، فریاد مقابل ظالم است».(۱۲) گرچه در واقع امام حسین(ع) پیروز شد.ولی ظلم وجنایات غیر قابل تصوری، نسبت به اهلبیت(ع) انجام شد. که همانندش تا کنون واقع نشده ودر اینده نیز واقع نخواهد شد.وپیروزی امام حسین(ع)، مرهون همین عزاداری‌ها وزنده نگهداشتن عاشورا ومحرم وپاسداشتن این مراسم باشکوه است. حفظ وتقویت وزنده نگهداشتن عاشورا، در واقع موجب حفظ اسلام ومکتب تربیتی وهدف امام حسین(ع) است. پی نوشت‌ها: ۱. شهید مرتضی مطهری، شهید (ضمیمه قیام و انقلاب مهدی) ۱۱۷- ۱۱۸. ۲.نهج البلاغه، نامه ۲۳. ۳. شوری (۴۲)، آیه ۲۳؛ هود (۱۱)؛ آیه ۲۹؛ میزان‌الحکمه، ج۲، ص۲۳۶. ۴. المحبه فی الکتاب والسنه، محمد محمدی ری شهری، ص۱۶۹ - ۱۷۰ و ۱۸۱ - ۱۸۲. ۵. بحارالانوار، ج۴۴، ص۲۸۷. ۶. همان، ج۶۵، ص۲۴. ۷. سفینةالبحار، ج۳، ص۴۹۷ ماده عشر. ۸.. امالی صدوق، ص۱۱۲، مجلس۲۷، حدیث۵. ۹. همان، ص۱۱۳. ۱۰. بحارالأنوار، ج۴۴، ص۲۸۶. ۱۱. مرتضی مطهری، شهید (ضمیمه قیام و انقلاب مهدی) ص۱۲۴. ۱۲. صحیفه نور، ج۸، ص۷۰. 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
شیری اُفتاد زِ پا وَ هَمِگے شیر شُدَند گُـذَر گُرگ بـه آهوی حَـرَم‌ هـا اُفـتـاد 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصاویری از نبرد سنگین و خاموش سربازان گمنام امام زمان با تروریست‌ها در ۵۰ روز اخیر ❌ امنیت اتفاقی نیست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ پرسش: چطور ممکن است با وجود دو رود در کربلا، امام حسین علیه‌السلام و یارانش دچار عطش شده باشند؟ 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
⭕️پرسش: قاتل حضرت عباس علیه‌السلام دقیقا چه کسی بود؟ 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁در کدام سمت تاریخ بایستیم 🔊تفاوت فلسفه غربی با فلسفه اسلامی به ما آموخت هم رنگ جماعت شدن غلط است. اکثریت همیشه حق نیستند، لذا باید با حق بود، ولو با ۷۲ نفر   همراه باشیم نه اکثریت 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥یزید رو اگه گیر بیاریم پوستش رو می‌کنیم❗️ 🎙استاد رحیم پور ازغدی 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
📌 بعد از به دستور ، تصمیم گرفتند خیمه ها را بزنند. در این هنگام، - و - با پای برهنه، در حالیکه و شیون می کردند بیرون آمدند و پا به گذاشند. آنان حتی قصد کشتن امام (ع) داشتند، اما حضرت مانع اقدام آنان گردید. طبق بررسی اخبار، عمربن‌سعد موافق به خیام بوده زیرا وی جنایات زیادی را در کربلا مرتکب گردید و طبق برخی اخبار وی دستور آتش زدن خیام را داده است. 📚ابن اعثم، الفتوح، ج5، ص120 📚ابن طاوس، لهوف، ص180، 📚ابن نما حلی، مثیرالاحزان، ص77 📚صدوق، الامالی، ص190. 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh