eitaa logo
«برگ هایی زرین از تاریخ»
215 دنبال‌کننده
285 عکس
298 ویدیو
39 فایل
مطالب و تحلیل هایی در مورد تاریخ اسلام و معاصر و ...بیان خواهدشد. «﷽» 🕌امام علی(ع) خطاب به امام حسن(ع): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ سعید احمدوند ارتباط با ادمین : @saeedahmad75
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ پرسش: دعوای امام حسین علیه‌السلام با یزید بر سر زنی به نام اُرینب بوده ❌تذکر این داستان فقط در کتاب الامامة و السیاسیه ابن قتیبه دینور نقل شده و در هیچ منبع متقدمی ذکر نشده است 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ماها اگر مسئول گزینش کربلا بودیم،دو سوم یاران امام حسین رو رد میکردیم 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
📌شخصیت ‏ذي الجوشن در فضای مجازی مطالبی غیر تحقیقی درباره شَمِربن ذی الجوشن مطرح می گردد که مناسب آمد تا از منابع کهن مطالبی در معرفی چهره او مطرح گردد: ◀️شمِر بن‌ذي‌الجوشن هیچگاه نبوده و مانند همه کسانی که در حکومت اسلامی با امیرمؤمنان (ع) کردند، او نیز جزو سپاه امام بود؛ لذا نباید بپنداریم که او ولایت مدار بوده است. ◀️شمر، در جزء لشكريان (ع) بوده است و با تنها هدف مبارزه با بنی امیه در سپاه امام حضور داشت؛ در اين مبارزه اَدْهَم بن‌محرز ابتدا ضربه شمشيري به صورت شمر مي‏زند و او را مي‏كند. شمر نيز به او ضربه‌اي مي‌زند ولي ضربه‌اش کاري نمي‌شود، لذا برمي‏گردد و آب مي‏خورد و نيزه‌اي برمي‌دارد و دوباره به ميدان مي‏رود و با ضربت نيزه، ادهم را بر زمين مي‏افكند؛ شمر، جزء كساني است كه برضدّ بن‌عَدِي و به كفر او شهادت دادند. شمر، عصر روز پنجشنبه نهم با فرمان جديد بن زیاد ملعون و به همراه چهار هزار نفر سرباز به رسيد و نزد 3عمربن‌سعد رفته، نامه ابن‌زياد را تسليم او كرد؛ ◀️طبق گزارش بلاذری(م279ق) و شیخ مفید(م413ق)، امام (ع) پس از اهانت شمر، وی را پسر زن بُزچران خطاب کرد؛(فَقَالَ لَهُ يَا ابْنَ رَاعِيَةِ الْمِعْزَى‏: این عبارت از نظر برخی حکایت از نامشروع بودن تولد شمر دارد.) شمر، به خيمه امام حسين(ع) كرد و با نيزه‏اش به خيمه زد و با صداي بلند گفت: «آتش بياوريد تا اين خيمه را با ساكنانش به بكشم.» ◀️شمر، به دستور داد تا بدن امام حسین(ع) را هدف قرار دهند. سپس با فرمان او، همه به سوی امام حمله بردند و کسانی از جمله سِنان بن اَنَس و زُرْعَة بن شریک ضربه‌های نهایی را بر امام وارد کردند؛ ◀️شمر، پس از واقعه در جواب شخص که از او پرسید آیا برای حمله به پسر پیامبر پشیمان نیستی، در پاسخ گفت: «موظّف بوديم كه چنين كنيم و اگر فرمان نمي‏برديم همچون اين حيوانات بوديم.» وی، در توجیه شرکت در قتل امام حسین(ع) می‌گفت: «از امرای خود فرمان برداری کرده است.» ◀️شمر، بعدها در جريان قيام مختار در جنگ برضدّ مختار شركت كرد و پس از شكست از ، فرار كرد و در حين فرار به دست عبدالرّحمن بن‌عُبَيْد كشته شد. 📚منقری،‌ وقعة صفين، ص 268؛ 📚طبري، تاريخ الأمم و الملوك، ج 5، ص270، ص28، ج6، ص18 و 44 و 52 و 53 📚ابن‌شهراشوب، مناقب آل‌ابي‌طالب، ج 4، ص 115. 📚ابن‌سعد، ترجمة الحسين و مقتله، فصلنامة تراثنا، شماره 10، ص179، 📚شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص96؛ 📚بلاذری، انساب الاشراف، ج3، ص187. 👇👇 🌻 @ahlebait110
چرا بعد از حدود ۱۴۰۰ سال هنوز برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنیم و سوگواریم؟ عزاداری برای اهل بیت به ویژه سید شهیدان حسین بن علی(ع) و یاران مظلومش از آثار و فواید اجتماعی فراوانی بهره‌مند است. از جمله: ا) محبت و دوستی: قرآن و روایات، دوستی خاندان رسول اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) را بر مسلمانان واجب کرده.(۱) دوستی لوازمی دارد. دوستدار صادق، کسی است که شرط دوستی را - چنان که باید و شاید - به جا آورد. یکی از مهم‌ترین لوازم دوستی، همدردی و همدلی با دوستان در مواقع سوگ و اظهار سرور و شادی در شادی آنان است(۱)از این رو در احادیث، بر برپایی جشن و سرور در ایام شادی اهل‌بیت(ع) و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان، تأکید فراوان شده است. حضرت علی(ع) می‌فرماید: «یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا و یبذلون اموالهم و انفسهم فینا،اولئک منّا و الینا؛(۲) شیعه و پیروان ما در شادی و حزن ما شریکند و دارایی و جان خویش را در راه ما بذل می‌کنند، آنان از ما هستند و بازگشتشان به سوی ما است.» امام صادق(ع) فرمود: «شیعتنا جزء منا خلقوا من فضل طینتنا یسوؤهم ما یسؤنا و یسرّهم ما یسرّنا؛(۳) شیعیان ما پاره‌ای از وجود ما هستند.از زیادی گل ما آفریده شده‌اند؛ آن چه که ما را بدحال یا خوشحال می‌سازد، آنان را بدحال و خوشحال می‌گرداند.» بر این اساس وظیفه عقلانی و شرعی، ایجاب می‌کند که در ایام عزاداری اهل‌بیت، حزن و اندوه خود را به «زبان حال»؛ یعنی، با اشک، آه و ناله و زاری،، و با کم خوردن و کم آشامیدن مانند افراد غم زده اظهار نماییم؛ طبق فرموده امام صادق(ع): عزاداران سیدالشهدا در روز عاشورا از آب و غذا دوری جویند تا آن که یک ساعت از وقت فضیلت نماز عصر بگذرد، آن گاه به جامی از آب بسنده می‌کنند. (۴) از نظر پوشاک، با پوشیدن لباسی که از حیث جنس و رنگ و نحوه پوشش در عرف، حکایت‌گر اندوه و ناراحتی است، آشکار می‌سازیم. در روایت دیگر امام رضا(ع) به ریان بن شبیب، که روز اول محرم به محضر حضرت شرفیاب شد، فرمود: «ان کنت باکیا لشیئ فابک علی الحسین فانه ذبح کما یذهب الکبش...؛(۵) اگر بر مصیبتی گریه می‌کنی، بر حسین بن علی گریه کن چون که آن بزرگوار را همانند گوسفند سر بریدند. همراه او هیجده تن از اهل بیت او -که در زمین همانندی نداشتند- به شهادت رسیدند. » سپس فرمود: «...فاحزن لحزننا و افرح لفرحنا؛(۶)اگر خوشحال می‌شوی از این که در درجات عالی بهشت با ما باشی،در حزن ما محزون ودر شادی ما شاد باش. » ب) انسان سازی: از آن جا که در فرهنگ شیعی، عزاداری باید از سر معرفت و شناخت باشد؛ همدردی با آن عزیزان، یادآور فضایل، مناقب و آرمان‌های آنان است و بدین شکل، آدمی را به سمت الگوگیری و الگوپذیری از آنان سوق می‌دهد. فردی که با معرفت در مجالس عزاداری، شرکت می‌کند، شعور و شور و شناخت و عاطفه را درهم می‌آمیزد. در پرتو آن، انگیزه‌ای قوی در او پدیدار می‌گردد. هنگام خروج از مراسم عزاداری مانند محبی می‌شود که فعّال و شتابان به دنبال پیاده کردن اوصاف محبوب در وجود خویشتن است. ج) جامعه سازی: هنگامی که مجلس عزاداری، موجب انسان سازی گشت؛ تغییر درونی انسان به عرصه جامعه نیز کشیده می‌شود. آدمی می‌کوشد تا آرمان‌های اهل‌بیت(ع) را در جامعه حکم‌فرما کند. عزاداری بر اهل‌بیت با یک واسطه زمینه را برای حفظ آرمان‌های آنان و پیاده کردن آن‌ها فراهم می‌سازد. به همین دلیل می‌توان گفت: یکی از حکمت‌های عزاداری، ساختن جامعه براساس الگوی ارائه شده از سوی اسلام است. د) انتقال دهنده فرهنگ شیعی به نسل بعد: کسی نمی‌تواند منکر این حقیقت شود که نسل جدید در سنین کودکی، در مجالس عزاداری با فرهنگ اهل‌بیت آشنا می‌شوند. عزاداری و مجالس تعزیه، یکی از عناصر و عوامل برجسته‌ای است تا آموزه‌های نظری و عملی امامان راستین، به نسل‌های آینده منتقل شود. مراسم عزاداری، به دلیل قالب و محتوا، بهترین راه برای تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایی آنان با گفتار و کردار اهل‌بیت است. ه) زنده نگه داشتن و ترویج دائمی مکتب: احیا و زنده داشتن نهضت عاشورا موجب زنده نگه داشتن و ترویج دائمی مکتب قیام و انقلاب در برابر طاغوت‌ها و تربیت کننده و پرورش دهنده روح حماسه و ایثار است. گریه بر مصائب سالار شهیدان باعث زنده نگه داشتن نهضت حسینی است. چنان که به اسارت رفتن خاندان امام باعث پایمال نشدن خون شهیدان کربلا شد. در اثر رساندن پیام امام به مردم کوفه و شام توسط امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نهضت عاشورا به ثمر نشست. گریستن در سوگ شهدای کربلا، تجدید بیعت با عاشورا و فرهنگ شهادت و تغذیه فکری و روحی با این مکتب است. اشک ریختن نوعی بیعت و امضا کردن پیمان و قرارداد دوستی با سید الشّهدا و ابراز انزجار و تنفّر از قاتلان حضرت است. از این رو ائمه(ع) به گریستن بر مظلومیت شهدای کربلا تأکید کرده‌اند. 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
برای گریه بر مصیبت‌های امام حسین(ع) ثواب‌ها و فضیلت‌های فراوان ذکر کرده و فرموده‌اند که چشم گریان بر کربلائیان، چشمه فیض خدا است،(۱۰) زیرا اشک ریختن در عزای حسین(ع) نشانه پیوند قلبی با اهل بیت و سیدالشّهدا است. اشک، دل را سیراب می‌کند، عطش روح را برطرف می‌سازد، و نتیجه محبتی است که نسبت به اهل بیت حاصل می‌شود. نیز نشانه همدلی و هماهنگی روحی با ائمه اطهار است. قلبی که مهر حسین(ع) داشته باشد، به یاد مظلومیت و شهادت او می‌گرید. فضیلت‌ها و ثواب‌های زیادی که برای گریه بر امام حسین در روایات ذکر شده، در صورتی است که گناه و فسق و آلودگی انسان در حدی نباشد که مانع رسیدن فیض الهی گردد. اشکی که مبین پیوند عاطفی و رابطه مکتبی واتصال روحی با راه و فکر و خطّ سید الشهدا است، حتماً زمینه ساز پرهیز از گناه می‌گردد. به تعبیر شهید مطهری «گریه بر شهید، شرکت در حماسه او و هماهنگی با روح وی و موافقت با نشاط و حرکت او است». (۱۱) آری چنین اشکی سزاوار آن همه ثواب است. گریه در فرهنگ عاشورائیان سلاح همیشه برّانی است که فریاد اعتراض به ستمگران را دارد. اشک زبان دل است و گریه فریاد عصر مظلومیت، رسالت اشک نیز پاسداری از خون شهید است. به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) «گریه کردن در عزای امام حسین، زنده نگهداشتن نهضت است. گریه بر مظلوم، فریاد مقابل ظالم است».(۱۲) گرچه در واقع امام حسین(ع) پیروز شد.ولی ظلم وجنایات غیر قابل تصوری، نسبت به اهلبیت(ع) انجام شد. که همانندش تا کنون واقع نشده ودر اینده نیز واقع نخواهد شد.وپیروزی امام حسین(ع)، مرهون همین عزاداری‌ها وزنده نگهداشتن عاشورا ومحرم وپاسداشتن این مراسم باشکوه است. حفظ وتقویت وزنده نگهداشتن عاشورا، در واقع موجب حفظ اسلام ومکتب تربیتی وهدف امام حسین(ع) است. پی نوشت‌ها: ۱. شهید مرتضی مطهری، شهید (ضمیمه قیام و انقلاب مهدی) ۱۱۷- ۱۱۸. ۲.نهج البلاغه، نامه ۲۳. ۳. شوری (۴۲)، آیه ۲۳؛ هود (۱۱)؛ آیه ۲۹؛ میزان‌الحکمه، ج۲، ص۲۳۶. ۴. المحبه فی الکتاب والسنه، محمد محمدی ری شهری، ص۱۶۹ - ۱۷۰ و ۱۸۱ - ۱۸۲. ۵. بحارالانوار، ج۴۴، ص۲۸۷. ۶. همان، ج۶۵، ص۲۴. ۷. سفینةالبحار، ج۳، ص۴۹۷ ماده عشر. ۸.. امالی صدوق، ص۱۱۲، مجلس۲۷، حدیث۵. ۹. همان، ص۱۱۳. ۱۰. بحارالأنوار، ج۴۴، ص۲۸۶. ۱۱. مرتضی مطهری، شهید (ضمیمه قیام و انقلاب مهدی) ص۱۲۴. ۱۲. صحیفه نور، ج۸، ص۷۰. 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
شیری اُفتاد زِ پا وَ هَمِگے شیر شُدَند گُـذَر گُرگ بـه آهوی حَـرَم‌ هـا اُفـتـاد 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصاویری از نبرد سنگین و خاموش سربازان گمنام امام زمان با تروریست‌ها در ۵۰ روز اخیر ❌ امنیت اتفاقی نیست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ پرسش: چطور ممکن است با وجود دو رود در کربلا، امام حسین علیه‌السلام و یارانش دچار عطش شده باشند؟ 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
⭕️پرسش: قاتل حضرت عباس علیه‌السلام دقیقا چه کسی بود؟ 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁در کدام سمت تاریخ بایستیم 🔊تفاوت فلسفه غربی با فلسفه اسلامی به ما آموخت هم رنگ جماعت شدن غلط است. اکثریت همیشه حق نیستند، لذا باید با حق بود، ولو با ۷۲ نفر   همراه باشیم نه اکثریت 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥یزید رو اگه گیر بیاریم پوستش رو می‌کنیم❗️ 🎙استاد رحیم پور ازغدی 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
📌 بعد از به دستور ، تصمیم گرفتند خیمه ها را بزنند. در این هنگام، - و - با پای برهنه، در حالیکه و شیون می کردند بیرون آمدند و پا به گذاشند. آنان حتی قصد کشتن امام (ع) داشتند، اما حضرت مانع اقدام آنان گردید. طبق بررسی اخبار، عمربن‌سعد موافق به خیام بوده زیرا وی جنایات زیادی را در کربلا مرتکب گردید و طبق برخی اخبار وی دستور آتش زدن خیام را داده است. 📚ابن اعثم، الفتوح، ج5، ص120 📚ابن طاوس، لهوف، ص180، 📚ابن نما حلی، مثیرالاحزان، ص77 📚صدوق، الامالی، ص190. 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
🏴سلام بر حسین بن علی علیه السلام پدر آزداگان اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ. عاشورای حسینی تسلیت باد. 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
📷 اثر جدید روح‌الامین به بهانه شهادت امام حسین علیه السلام 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
«اهل تپه‌ ندبه» چه کسانی بودند و در کربلا چه کردند؟ برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=16229 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
⭕️پرسش: برگزاری مراسم عقد و عروسی در ایام محرم و صفر و دیگر ایام عزاداری ائمه علیهم‌السلام چه حکمی دارد؟
وقتی امام حسین(ع) می دانست با رفتن به سمت کوفه به شهادت خواهد رسید، چرا از این کار منصرف نشد. چرا پس از شهادت مسلم بن عقیل تصمیم امام عوض نشد؟ اصلا اگر قرار بود که تصمیمشان عوض نشود چرا مسلم بن عقیل را برای بررسی اوضاع به کوفه فرستادند؟ ◀️یزید در ابتدای حکومتش به والی خود در مدینه دستور داد که حسین بن علی علیه‌السلام باید با او بیعت کند و در صورت عدم بیعت باید کشته شود.(۱) ◀️ اما آن حضرت حاضر به بیعت با یزید نشد و حتی بیان داشت که: مثلی لایبایع مثل یزید(۲) از سوی امام با هدف امر به معروف و نهی از منکر و زنده کردن دین جدش قیام خود را علیه حکومت اموی و شخص یزید آغاز کرد.(۳) ◀️امام حسین علیه‌السلام بعد از عدم پذیرش بیعت با یزید برای حفظ جان خویش و یارانش از ۲۸ رجب سال ۶۰ه.ق شبانه از مدینه به سمت مکه حرکت کردند(۴) و از ۳ شعبان سال ۶۰ ه.ق(۵) تا روز ۸ ذی‌الحجه همان سال در مکه مقیم شدند و در طول این مدت سعی کردند تا دیگر مسلمانان را نیز متوجه خطری که جامعه اسلامی را تهدید می‌کنند بنمایند. ◀️نکته قابل تأمل این است که یزید هیچ وقت حاضر نشد درخواست بیعت خود از امام حسین علیه‌السلام و تهدید به قتل امام علیه‌السلام را در صورت عدم بیعت بردارد. امام در جوابی که به ابن عمر دادند این مسئله را به صراحت بیان کردند. کلام آن حضرت این بود: ان القوم لایترکونی...فلایزالون حتی ابایع وانی کاره فیقتلونی(۶) (این گروه مرا رها نخواهند کرد...تا من بیعت کنم و من نمی‌خواهم چنین کنم؛ بنابراین آن‌ها مرا خواهند کشت). یزید به حدی بر این تصمیم خود جدی بود که عده‌ای مسلح را با هدف ترور امام در ایام حج به مکه فرستاده بود.(۷) همین امر سبب گردید تا حضرت در این فکر باشند تا از مکه خارج شوند. ◀️در طول مدت اقامت امام حسین علیه‌السلام در مکه مردم کوفه با فرستادن نامه‌های متعدد از آن حضرت درخواست کردند تا ایشان به کوفه بیاید تا با کمک آن‌ها بتواند در مقابل حکومت یزید و امویان قیام کند. کثرت این نامه‌ها و درخواست‌ها به‌گونه‌ای بود که آن حضرت برای بررسی صحت و سقم ادعای کوفیان مسلم بن عقیل را به سوی آنان فرستاد. ◀️مسلم نیز بعد از رسیدن به کوفه در نامه‌ای به امام حسین علیه‌السلام تعداد زیاد بیعت‌کنندگان را تأیید کرد و امام را به کوفه دعوت کرد.(۸) بر اساس این نامه تعداد بیعت‌کنندگان ۱۲ هزار(۹) یا ۱۸ هزار(۱۰) و بر اساس نقل برخی مورخان تمام مردم کوفه برای بیعت و حمایت از امام با مسلم پیمان بسته بودند.(۱۱) بر اساس این نامه تعداد بیعت‌کنندگان برای برپایی قیامی در کوفه کافی بود و با اتکا به همین موضوع بود که امام حسین علیه¬السلام با دریافت نامه مسلم، رهسپار کوفه شد.(۱۲) ◀️اما بعد از اینکه خبر شهادت مسلم، در میانه راه به امام حسین علیه¬السلام رسید آن حضرت به چند دلیل حرکت خویش به سمت کوفه را ادامه دادند: ۱. درخواست فرزندان و برادران مسلم انتقام‌گیری از قاتلان مسلم بن عقیل بود(۱۳) که آنان نشان دادند با کشته شدن مسلم دچار ترس و هراس نشده و مسیر مبارزه با یزید را ادامه خواهند دارد. لذا این موضع گیری، امام حسین(ع) را برای ادامه راه مصمم‌تر کرد. ۲. موقعیت امام با حضرت مسلم فرق داشت و این احتمال که کوفیان در مواجهه با امام به خود بیایند وایشان را یاری فرمایند وجود داشت. این مطلب را برخی یاران حضرت به ایشان عرض کردند: و الله ما انت مثل مسلم ابن عقیل ولوقدمت الکوفه لکان الناس الیک اسرع(۱۴) (شما مثل مسلم نیستید، اگر به کوفه بروید مردم به سرعت به شما خواهند پیوست). پی‌نوشت‌ها: ۱. یعقوبی، احمد بن ابی یعقوب، تاریخ یعقوبی، بیروت، دار صادر، بی‌تا، ج ۲، ص ۲۴۱. ۲. ابن اعثم، الفتوح، تحقیق علی شیری، بیروت، دارالاضواء، چاپ اول، ۱۴۱۱ ه.ق، ج ۵، ص ۱۱. ۳. خوارزمی، موفق بن احمد، مقتل الحسین علیه¬السلام، تحقیق و تعلیق محمد السماوی، قم، مکتبه المفید، بی‌تا، ج ۱، ص ۱۸۸. ۴. بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، تحقیق محمدباقر محمودی، بیروت، دارالتعارف، چاپ اول، ۱۹۷۷ م، ج ۳، ص ۱۶۰. ۵. همان. ۶. ابن اعثم، همان، ج ۵، ص ۲۵. ۷. علامه مجلسی، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، ۱۴۰۳ ه.ق ـ، ج ۴۵، ص ۹۹. ۸. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک (تاریخ الطبری)، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت، دارالتراث، چاپ دوم، ۱۹۶۷ م، ج ۵، ص ۳۹۵.
۹. دینوری، ابوحنیفه احمد بن داوود، الاخبار الطوال، تحقیق عبدالمنعم عامر مراجعه جمال‌الدین شیال، قم، منشورات رضی، ۱۳۶۸ ش، ص ۲۴۳. ۱۰. ابن سعد، الطبقات الکبری متمم الصحابه الطبقه الخامسه، تحقیق: محمد بن صامل السلمی، طائف، مکتبه الصدیق، ۱۴۱۴ ه.ق، ۱۹۹۳ م، ج ۱، ص ۶۵. ۱۱. طبری، همان، ج ۵، ص ۳۹. ۱۲. تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا، قم، موسسه امام خمینی (ره)، ۱۳۹۲ ش، ج ۱، ص ۵۸۸-۵۹۲. ۱۳. بلاذری، همان، ج ۳، ص ۱۶۸. ۱۴. طبری، همان، ج ۵، ص ۳۹۸. 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
✅ پیروزِ کربلا: 🔶 پس از ماجراي ، هنگامی که کاروان پس از تحمل مصائب فراوان و رنج اسارت وارد مدينه شدند، ابراهيم‌بن‌طلحه در پرسشی (طعن آلود) از امام (علیه السلام) پرسید: «چه کسي پيروز شد»؟! امام سجاد(عليه السلام) در پاسخی محکم و استوار فرمود: «اگر مي‌خواهي بداني که چه کسي پيروز شد، ‌چون وقت نماز شد، و اقامه بگو». کنايه از اين‌که دشمنان می خواستند نام رسول خدا(ص) را دفن کنند؛ اما آن نام و راه همچنان زنده و پایدار است. 📚طوسي، الامالي، ص677؛ پيامبر از ديدگاه اهلبيت (ع)، ص229. 🔸«آنان مي‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولي خدا نور خود را کامل مي‌کند هر چند کافران خوش نداشته باشند»؛ يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ» (صف، 8). 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منافق‌ترین فرد تاریخ را بشناسید... ♨️ تا به حال مثل چنین فردی ندیده‌اید👆 💢 مرد هزار چهره‌ی واقعی!!! 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
📌شواهدی بر خاکسپاری امام حسین علیه السلام توسط امام سجاد علیه السلام علی بن ابی حمزة بطائنی به امام (ع) گفت: برای ما از پدرانت روایت شده است که کسی، متولی امر امام نمی گردد، مگر امامی همچون او. امام رضا (ع) به او فرمود: پس به من خبر بده از حسین بن علی(ع) که آیا امام بود یا غیر امام؟! گفت: امام بود. امام فرمود: پس متولی امر او که بود؟ بطائنی گفت: علی بن الحسین(ع). امام فرمود: علی بن الحسين(ع) کجا بود؟ بطائنی گفت: در کوفه. ایشان در دست عبيد الله بن زياد بود. در حالیکه ، نمی دانستند، از بیرون رفت تا اینکه متولی امر پدرش گردید و سپس بازگشت. پس امام رضا(ع) به بطائنی فرمود: کسی که علی بن الحسین(ع) را متمکن نمود تا به رود و امر پدرش را تولی نماید، همانا او، صاحب این امر را نیز تمکن می بخشد تا به بغداد رود و تولی امر پدرش را نماید و سپس بازگردد، در حالیکه نه در حبس است و نه در اسارت. 📚شیخ طوسی، اختیار معرفه رجال کشی، ص۴۶۴_ ۴۶۳. 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
📌 آیا امام حسین علیه‌السلام نمی‌توانست با نیروی ماورایی خود، آب از زمین کربلا بیرون آورد؟ ✍ پاسخ 1⃣امام باقر علیه السلام فرمودند که آصف بن برخیا وصی حضرت سلیمان علیه‌السلام که توانست تخت بلقیس را با نیروی ماورایی خود نزد حضرت سلیمان علیه‌السلام حاضر کند، یک اسم از ۷۳ اسم اعظم الهی را داشت. ما امامان، ۷۲ اسم از آن ۷۳ اسم اعظم الهی را داریم.(الکافی، ج۱، ص۲۳۰) 2⃣بر این اساس، امام حسین علیه‌السلام توانایی انجام کارهای خارق العاده مانند درآوردن آب از زیر زمین در کربلا را داشت. 3⃣در عین حال، چنانکه خدای متعال، کار دنیا را از طریق اسباب خودش پیش می‌برد، به همین سان، اصل اولیه بر آن است پیامبران، امامان و اولیای الهی در زندگی خود، جز موارد بسیار خاص، از این نیروی ماورایی بهره نمی‌بردند و گرنه، هیچ پیامبری کشته یا زخمی نمی‌شد و هیچ امامی نیز مسموم نمی‌شد. 4⃣ضمن آنکه، لازمه‌ی داشتن اختیار برای انسان و امتحان او آن است که بتواند با بهره‌گیری از اسباب شناخته‌شده، اراده‌ی خود را محقق سازد. بر این پایه، چنانکه تیر مختار بر بدن حرمله اثر دارد، تیر حرمله نیز بر بدن علی اصغر علیه السلام اثر دارد. 5⃣بنابراین، بنای امام حسین علیه‌السلام نیز همچون خداوند متعال بر آن است که خوبان و بدان بتوانند اراده‌ی خود بر انجام کار خوب و بد را از طریق اسباب محقق سازند و خود نیز از همین اسباب عادی در این جنگ استفاده می‌کند. 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh
چه شخص یا اشخاصی بدن مطهر امام حسین(ع) را دفن نمودند؟ آیا امام سجاد(ع) كه در زندان كوفه بسر می بردند در تدفین حاضر شدند؟ نسبت به این موضوع داده های تاریخی متفاوت است: الف: بنی اسد در برخی از منابع حدیثی و تاریخی گفته شده؛ وقتی عمر سعد از كربلا به طرف كوفه حركت كرد و از آن مكان دور شد، گروهی از قبیله بنی اسد كه ساكن قریه ""غاضریه"" بودند آمدند و بر حسین(ع) و اصحابش نماز خواندند و دفن كردند و حسین(ع) را در همین مكانی كه هم اكنون مرقد مطهرش می باشد به خاك سپردند و علی بن حسین را پائین پای آن حضرت دفن كردند و برای دیگر شهدای اهل بیت و اصحاب كه در آن حوالی بودند حفره ای كندند از جانب پای آن حضرت و همه را با هم در یك جا به خاك سپردند و عباس بن علی را در آن جا كه به شهادت رسیده بود در راه ""غاضریه""(۱) دفن كردند و اكنون قبر او در آن مكان قرار دارد. ب: امام سجاد(ع) نخست لازم است بیان كنیم كه برخی از احادیث شیعه متضمن این معنا است كه لازم است هر امامی را هنگام كفن و دفن امام بعدی تجهیز و تدفین و نماز بخواند. در احتجاج امام رضا بر واقفیه است كه علی بن حمزه به آن حضرت گفت: ""ما از پدران تو روایت كرده ایم كه متولی امر امام نمی شود مگر امامی مثل او، حضرت در جواب فرمودند: مرا خبر ده كه حسین(ع) امام بود یا نبود گفت: امام بود، امام فرمود متولی امر او كه شد؟ علی بن حمزه گفت: علی بن حسین(ع) امام فرمودند: علی بن حسین كجا بود؟ او كه در زندان و محبوس به دست عبیدالله بود! علی گفت: پنهان و پوشیده از كسان عبیدالله بیرون رفت و متولی امر پدر شد و بازگشت، امام فرمود: آن كسی كه علی بن حسین را قدرت داد كه به كربلا آمده و عهده دار دفن و كفن شهدا باشد، قدرت می دهد صاحب این امر به بغداد آمده و وظیفه كفن ودفن پدربزگوار خودرا انجام دهد، در حالی كه نه در زندان بود و نه اسیر. (۲) و آن حضرت را بدون غسل دفن كردند. چون شهید نیازی به غسل ندارد. پی نوشت ها: ۱. شیخ مفید، الارشاد، قم، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، ج۲، ص۱۱۴. ۲. مقرم، عبد الرزاق، مقتل الحسین(ع)، بیروت، دارالكتاب الاسلامی، ۱۳۹۹ق، ص ۳۱۹ و ۳۲۰. 🆔 برگ هایی زرین از تاریخ 🔉@bargzarinaztarikh