📌چه شخص یا اشخاصی بدن مطهر امام حسین(ع) را دفن نمودند؟ آیا امام سجاد(ع) كه در زندان كوفه بسر می بردند در تدفین حاضر شدند؟
نسبت به این موضوع داده های تاریخی متفاوت است:
الف: بنی اسد
در برخی از منابع حدیثی و تاریخی گفته شده؛ وقتی عمر سعد از كربلا به طرف كوفه حركت كرد و از آن مكان دور شد، گروهی از قبیله بنی اسد كه ساكن قریه ""غاضریه"" بودند آمدند و بر حسین(ع) و اصحابش نماز خواندند و دفن كردند و حسین(ع) را در همین مكانی كه هم اكنون مرقد مطهرش می باشد به خاك سپردند و علی بن حسین را پائین پای آن حضرت دفن كردند و برای دیگر شهدای اهل بیت و اصحاب كه در آن حوالی بودند حفره ای كندند از جانب پای آن حضرت و همه را با هم در یك جا به خاك سپردند و عباس بن علی را در آن جا كه به شهادت رسیده بود در راه ""غاضریه""(۱) دفن كردند و اكنون قبر او در آن مكان قرار دارد.
ب: امام سجاد(ع)
نخست لازم است بیان كنیم كه برخی از احادیث شیعه متضمن این معنا است كه لازم است هر امامی را هنگام كفن و دفن امام بعدی تجهیز و تدفین و نماز بخواند.
در احتجاج امام رضا بر واقفیه است كه علی بن حمزه به آن حضرت گفت: ""ما از پدران تو روایت كرده ایم كه متولی امر امام نمی شود مگر امامی مثل او، حضرت در جواب فرمودند: مرا خبر ده كه حسین(ع) امام بود یا نبود گفت: امام بود، امام فرمود متولی امر او كه شد؟ علی بن حمزه گفت: علی بن حسین(ع) امام فرمودند: علی بن حسین كجا بود؟ او كه در زندان و محبوس به دست عبیدالله بود! علی گفت: پنهان و پوشیده از كسان عبیدالله بیرون رفت و متولی امر پدر شد و بازگشت، امام فرمود: آن كسی كه علی بن حسین را قدرت داد كه به كربلا آمده و عهده دار دفن و كفن شهدا باشد، قدرت می دهد صاحب این امر به بغداد آمده و وظیفه كفن ودفن پدربزگوار خودرا انجام دهد، در حالی كه نه در زندان بود و نه اسیر. (۲) و آن حضرت را بدون غسل دفن كردند. چون شهید نیازی به غسل ندارد.
📚۱. شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۱۱۴.
📚۲. مقرم، عبد الرزاق، مقتل الحسین(ع)ص ۳۱۹ و ۳۲۰.
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
تحلیلی جدید پیرامون ماهیت قیام سیدالشهدا
آیت الله سید احمد مددی
یزید بر علیه امام کودتا کرد یا امام علیه یزید قیام کرد؟
◀️به نظر می آید که امام حسین(ع) علیه یزید قیام نکرد، بلکه یزید علیه امام قیام کرد.
◀️به عبارتی بعد از معاویه از یک سو امام حسین ع، حاکم اسلامی را فردی میدانست که به احکام و شریعت عامل و عالم باشد و از سوی دیگر جامعه اسلامی نیز حاکمیت امام حسین (ع) را پذیرفته بود و امام حاکم بود.
◀️در زمان معاویه با صلحی که امام حسن انجام داد، جامعه اسلامی معاویه را پذیرفت ولی بعد معاویه، یزید به هیچ وجه جایگاه حاکم را نداشت و در همان زمان هم در کوفه بحثهای زیادی بر سر حاکمیت یزید بعد از معاویه مطرح شد. لذا قصد یزیدیان این بود که علیه امام کودتا و قیام کنند و ایشان را با محاصره ترور کنند و از بین ببرند تا بدون رقیب حاکمیت یزید را اثبات کنند.
◀️جو جامعه اسلامی به هیچ وجه یزید را به عنوان حاکم نمیپذیرفت و معاویه با ارعاب و پول میخواست جا برای یزید باز کند ولی جامعه اسلامی بعد از معاویه، یزید را در حد حاکم اسلامی نمیدانست لذا بیعت با او را خیلیها حرام میدانند چه برسد به امام حسین علیهالسلام که خود را حاکم به حق میدانست و جامعه اسلامی ایشان را حاکم میدانست، لذا ایشان بیعت با مثل یزید را حرام میدانست.
1⃣
قرائن تحلیل
◀️مثلا یزیدیان در عاشورا، راه را بستند و نگذاشتند کسی بیاید و با ارعاب و پول، نیرو جذب کردند تا جلوی حرکت یاران امام حسین علیهالسلام را به کربلا ببندند. این نشان میدهد که امام یارانی داشت و جامعه اسلامی تا آخرین لحظه قصد داشت از حاکم اصلی خودش حمایت کند ولو به شمشیر و جنگ
◀️برای مثال در تاریخ داریم که راههای کوفه را بستند و به زور از پیوستن به ایشان جلوگیری کردند و بعضیها هم به زور و از راه شط خود را به امام رساندند.
◀️یا در تاریخ نقل است فردی که در بعضی نقلها داماد امام هم معرفی شده است، با 12 هزار نفر از بصره به سمت کربلا راه افتاده بود و وقتی رسید که واقعه کربلا رخ داده بود.
همچنین قضایای حر و غیره نشان میدهد که اینها قصد ترور امام را داشتند و حاکمیت خودشان را با وجود امام در خطر میدانستند؛ لذا حاکم جامعه اسلامی امام بود و میخواستند با حذف ایشان، با ارعاب حکومت خود را تشکیل دهند.
◀️علاوه بر بصره و کوفه، از مناطق مختلف اسلامی نیز گروههایی قصد پیوستن به امام را داشتند که خیلیها دیر رسیدند و بعدها قیامهایی را انجام دادند.
◀️همچنین امام در جاهای مختلف بیان کردند که « مَا الْإِمَامُ إِلَّا الْحَاكِمُ بِالْكِتَابِ الْقَائِمُ بِالْقِسْطِ الدَّائِنُ بِدِينِ الْحَقِّ الْحَابِسُ نَفْسَهُ عَلَى ذَاتِ اللَّهِ وَ السَّلَامُ.» این نشان میدهد که امام و حاکم جامعه اسلامی در نظر امام کسی بود که توانایی اجرای احکام الهی را داشته باشد و یزید را به عنوان حاکمی اینچنین نمیپذیرفتند.
◀️با توجه به قرائن فوق حاکم جامعه اسلامی امام بوده و این همان شجره طیبهای است که از زمان پیامبر بود؛ یزید نیز همان شجره خبیثهای است که علیه جریان حکومت اصیل کودتا میکند. همچنانکه ابوسفیان علیه پیامبر اقدام میکرد ولی هیچکس او را حاکم اسلامی نمیدانست یا معاویه علیه امیرالمومنین علیه السلام در جنگ صفین اقدام میکرد و باز هیچ کس او را حاکم اسلامی نمیدانست. در زمان امام حسین علیهالسلام هم یزید میخواست همین کودتا را رقم بزند و لذا راهها را بست، میخواست به زور برای خودش بیعت بگیرد تا به جامعه اسلامی بفهماند که امام با او بیعت کرده است و در نهایت در کربلا ایشان را محاصره و شهید کردند. در حالی که جامعه اسلامی امام را حاکم میدانستند. لذا عبارت درستتر در مورد حرکت امام حسین علیهالسلام این است که بگوییم امام قیام نکردند علیه یزید بلکه یزید با کودتا علیه امام حرکت کرد و به عبارتی یزید علیه امام قیام کرد و با ارعاب و نفوذی که داشت، ایشان را ترور کرد.
2⃣
📌گناهی بزرگ
ايـّاكَ وَالاِْبْتـِهاجَ بالِذَّنْبِ، فاِنَّ الاِْبْتِهاجَ بِهِ اَعْظَمُ مِنْ ركُوُبِهِ.
امام سجاد علیه السلام :
✅مبادا به گناهى كه انجام دادهاى خوشحال باشى، زيـرا اظـهار شـادى بخـاطـر گـناه از انجام آن «گناه» بزرگتر است
📚كشف الغمه، ج 2، ص 108
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
📌حضرت زینب(س) در دو جا، جان امام سجاد(ع) را نجات داد
1⃣مورد اول :
در روز عاشورا، هنگامی که شمر بن ذی الجوشن وارد خیمه شد و قصد کشتن امام سجاد(ع) را داشت.
حضرت زینب کبری(س) چون از قصد شمر و یارانش مطلّع شد، امام(ع) را در آغوش کشید و فرمود :
به خدا قسم او کشته نمی شود مگر اینکه من کشته شوم پس آنان منصرف شدند(۱)
2⃣مورد دوم :
وقتی کاروان اسراء درکوفه به مجلس عبیدالله بن زیاد وارد شدند، عبیدالله نیز دستور به کشتن امام سجّاد(ع) داد که زینب کبری(س) دست بر گردن امام سجاد(ع) انداخت و فرمود :
اگر قصد كشتن او را دارى، مرا نيز با او بكش
ابن زياد در اين هنگام از كشتن امام سجّاد(ع) صرف نظر كرد(۲)
📚منابع :
۱)المنتظم فی التاریخ ابن جوزی، ج۵، ص۳۴۱
۲)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۶
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
📌اولین کسانی که درباره واقعه کربلا کتاب نوشتند چه کسانی بودند
1⃣ اَصبَغ بن نباته مجاشعی
◀️از برخی اسناد به دست میآید نخستین کسی که اقدام به ثبت واقعه کربلا کرد، اصبغ بن نباته مجاشعی است.
◀️ اوکتابی نوشت به نام «مقتل الحسین(ع)»(۱)
◀️درگذشت وی را برخی بعد از قرن اوّل هجری(۲) و برخی سال ۶۴ه به بعد نوشتهاند.(۳)
2⃣ جابر بن یزید جُعفی
◀️دومین کسی که در مورد حادثه کربلا کتاب نوشته جابر بن یزید جعفی است.
◀️کتاب او نیز به نام «مقتل الحسین» است.(۴)
◀️جابر از محدثان سرشناس کوفه و شاگرد امام باقر است که بیشتر دانش خود را در مدت هیجده سال شاگردی از آن حضرت فراگرفته و محضر امام صادق(ع) را نیز درک کرده است.
◀️او در سال ۱۲۸ه درگذشته است.(۵)
3⃣ ابو مِخنَف (لوط بن یحیی)
کسی که به صورت مفصل واقعه کربلا را با عنوان «مقتل الحسین» به نگارش در آورد
◀️ ابو مخنف لوط بن یحیی بن سعید بن مخنف بن سلیم ازدی غامدی کوفی است.
◀️این کتاب مرجع بیشتر مورخان قرار گرفت. وی که در قرن دوم (متوفای ۱۵۸ه) میزیست (۶)
◀️کتاب «مقتل الحسین» ابو مخنف وجود ندارد، و آن چه از مطالب آن به دست ما رسیده، گزارشهایی است که در تاریخ طبری، ارشاد شیخ مفید و مقاتل الطالبیین ابو الفرج اصفهانی آمده است.
◀️به عنوان «مقتل ابو مخنف» مقاتل گوناگونی چاپ و منتشر شده که هیچ کدام «مقتل الحسین» ابو مخنف نیست. تنها مأخذی که روایات ابو مخنف را مبسوط نقل کرده تاریخ طبری است که دانشمند فرزانه، جناب آقای شیخ هادی یوسفی غروی، آنها را استخراج و به عنوان «وقعة الطف لابی مخنف» منتشر کرده است.
4⃣ ابو مُنذر، هشام بن محمد بن سائب کلبی کوفی
وی از دانشمندان بزرگ قرن دوم و اوائل قرن سوم، نیز از بزرگانی است که درباره واقعه کربلا، کتاب نوشته است.
ابن سعد در طبقات الکبری، مسعودی در مروج الذهب و طبری در تاریخ الامم و الملوک مطالب زیادی از هشام کلبی نقل کرده و او را موثق دانستهاند. از مأخذ مهم یعقوبی در نقد تاریخ، نوشتههای هشام است.
📚منابع
۱ عبرات المصطفین فی مقتل الحسین، ج ۱ص ۶
۲الذریعه الی تصانیف الشیعه، آغا بزرگ طهرانی، ج ۲۲،(ص) ۲۳.
۳عبرات المصطفین، ج ۱،(ص) ۶.
۴ رجال نجاشی، ج ۱، ص۳۱۳ و ۳۱۵، شماره ۳۳۰.
۵ ترجمه میراث مکتوب شیعه از سه قرن نخستین هجری، ص۱۲۴، ۱۲۵،۱۴۱و ۱۴۲.
۶رجال نجاشی، ج۱،(ص) ۳۱۴.
۷وقعة الطف،(ص) ۸.
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
امام حسين عليه السلام :
حاجت خود را جز نزد سه كس مَبَر:
1️⃣ نزد ديندار
2️⃣ جوانمرد
3️⃣بزرگ زاده؛
✅زيرا ديندار، براى حفظ دين خود نيازت را برآوَرَد
✅وجوانمرد، از مردانگى خود شرم مى كند
✅وبزرگ زاده، مى داند كه تو با رو انداختن به او آبرويت را فروختى و او با برآوردن نيازت، آبروى تو را حفظ مى كند
📚تحف العقول،ص۲۴۷
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
📌کار وتلاش
مُعَلی بن خنیس میگوید امام از یارانش درباره مردی که نیازمند شده بود پرسید امروز چه میکند؟
عرض شد در خانه به عبادت خدا مشغول است
پرسید مخارجش از کجا تأمین میشود؟
✅پاسخ دادند از ناحیه برخی برادران فرمود:
به خدا سوگند کسی که هزینۀ او را پرداخت میکند عبادتش از این برتر است
📚الکافی ج۵ص۷۸ح۴
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
📌پرداخت مزد بدون تأخیر
فردی به نام شُعَیب عدهای کارگر را برای امام صادق (ع)اجیر کرده بود تا در مزرعه و باغی کاری را تا عصر آن روز انجام دهند.ش
آن حضرت در پایان کار به مُعَتِّب _متصدی امور مالی اش- فرمودند :
✅ که مزدشان را پیش از خشک شدن عرقشان بپردازد
📚 الکافی ج ۵ص۲۸۹ح۳
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
✍️ امام حسین علیهالسلام:
🌸 إنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنيا،
▫️و الدّينُ لَعقٌ عَلى ألسِنَتِهِم
▫️ يحوطونَهُ ما دَرَّت مَعايِشُهُم،
▫️فإِذا مُحِّصوا بِالبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ؛
✅مردم، بنده دنيايند
✅و به ظاهر دم از دين مىزنند
✅و تا زمانى كه زندگیشان تأمين شود،از آن دفاع میكنند
✅امّا چون در بوته آزمايش قرار گيرند،
دينداران اندک اند
📚تحف العقول، ص۲۴۵
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
🔻حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا مطهری عنوان کرد؛
عزاداری محرم سیره و سنت ائمه معصومین(ع) بوده است
🔹به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرگزاری ایکنا، حجتالاسلام و المسلمین حمیدرضا مطهری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۴ مردادماه در نشست علمی «سوگواری اهل بیت(ع) بر امام حسین(ع)» که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم برگزار شد، گفت: آنچه مشخص است، این است که ما اهل بیت(ع) را در همه موارد الگوی خود میدانیم و در سوگواری بر امام حسین(ع) هم برای ما الگو هستند. یکی از مسائلی که اهل بیت(ع) در تمام شرایط بر آن تأکید داشتند، زندهنگهداشتن یاد و نام امام حسین(ع) و قیام ایشان بوده است و آنچه تاکنون به دست ما رسیده، مدیون و مرهون تلاش ائمه(ع) است.
🌐 مطالعه مشروح خبر
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
📌اهمیت کار علما
امام صادق(ع) فرمودند:
علماى شيعۀ ما همچون مرزداران، مانع يورش شياطين به شيعيان ناتوان شده، و جلوى غلبۀ ناصبان شيطان صفت را مىگيرند
پس بدانيد هر كه اين گونه در مقام دفاع از شيعيان ما برآيد فضيلتش از جهادكنندۀ با روم و ترك و خزر، هزاران بار بيشتر است، زيرا آن از كيش پيروان ما دفاع مىكند و اين از جسم آنان
.
📚الاحتجاج ج۱ ص۱۷
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
توضیحاتی مستند و دقیق در مورد عاقبت قاتلین سیدالشهدا توسط استاد ارجمند حجتالاسلام والمسلمین جباری👇👇👇
35.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 عقوبت قتلهی سیدالشهدا علیه السلام
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
📌فلسفه قیام امام حسین(ع)از زبان خود امام حسین علیه السلام
✍امام حسین(ع) هنگامی که به منزلگاه «بیضه» رسیدند در جمع یاران خود و سپاه حرّ، پس از حمد و ثناى الهى چنین فرمودند:
اى مردم! پیامبر خدا(ص) فرمودند:
❌هر کس سلطان ستمگرى را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده
❌پیمان الهى را شکسته و با سنّت رسول خدا مخالفت ورزیده
❌در میان بندگان خدا به ستم رفتار مى کند
✅و او با زبان و کردارش با وى به مخالفت بر نخیزد، سزاوار است خداوند او را در جایگاه آن سلطان ستمگر (دوزخ) بیاندازد
هان اى مردم! این گروه (بنى امیّه) به طاعت شیطان پایبند شده و از پیروى خداوند سرپیچى کرده اند
◀️فساد را آشکار ساخته و حدود الهى را تعطیل کرده اند
◀️آنان بیت المال را به انحصار خویش درآورده
◀️حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام شمرده اند
✅ و من (که فرزند رسول خدایم) به قیام براى تغییر این اوضاع، از همه کس سزاوارترم
📚تاریخ طبرى، ج 4، ص 304
📚کامل ابن اثیر، ج 4، ص 48
📚فتوح ابن اعثم، ج 5، ص 144-145.
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
چکمههاى پدرم
🔹در سال 1342 شاه از طریق تیمسار پاکروان پیام محرمانهای را به آیتالله خمینی که در آن موقع در قم به سر میبرد منتقل نمود. در این پیام آمده بود: اگر از انتقاد و تحریک مردم علیه دولت دست برنداری، چکمههای پدرم را به پا میکنم.
🔹آیتالله خمینی که یک خطیب عالی بود، همان موقع جوابی نداد اما اواخر همان روز به مسجد رفت. در آن جا او ضمن تکرار پیام شاه با تحقیرآمیزترین لحن گفت جواب من به او این است: چکمههای پدرت برایت خیلی بزرگ است
📚خاطرات منصور رفیع زاده. ص464
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
📌 فرعون موفق نشد حضرت موسی را بکشد چون....
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) فِي قَوْلِ فِرْعَوْنَ ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسى
فَقِيلَ لَهُ مَنْ كَانَ يَمْنَعُهُ
قَالَ كَانَ لِرُشْدِهِ لِأَنَّ الْأَنْبِيَاءَ وَ الْحُجَجَ لَا يَقْتُلُهَا إِلَّا أَوْلَادُ زِنًا وَ الْبَغَايَا
از حضرت آقا امام صادق(ع) درباره سخن فرعون که گفته بود: اجازه دهید موسی را بکشم
سوال کردند؛ چه کسی مانع فرعون میشد؟
امام فرمود: حلال زاده بودنش، زیرا که پیامبران و حجت های خدا را فقط فرزندان زنا و حرام زاده به قتل می رسانند
📚کامل الزیارات باب 25 ما جاء في قاتل الحسين و قاتل يحيى بن زكريا علیهما السلام ح 7
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
New Doc 2.pdf
32.99M
منابع درآمد معصومان علیهم السلام
قسمت اول: فعالیتهای کشاورزی
برگرفته از کتاب سیره معیشتی معصومان اثر یدالله مقدسی
تهیه و تنظیم : سعید احمدوند
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
📌فضیلت تربت امام حسین(ع)
◀️ حضرت بقیة الله روحی له الفداء فرمودند:
از فضایل تربت حضرت سیّدالشهدا علیه السلام آن است که چنانچه تسبیح تربت حضرت در دست گرفته شود، ثواب تسبیح و ذکر را دارد، گر چه دعایى هم خوانده نشود
◀️ در روایت دیگری امام رضا(ع) می فرمایند:
کسی که با تسبیح تربت حضرت سیدالشهدا علیه السلام ذکر «سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر» را بگوید، در مقابل هر عدد از دانههای تسبیح شش هزار حسنه برای او نوشته میشود و شش هزار گناه از او بخشیده میگردد و شش هزار درجه بر درجات او افزوده میشود
📚احتجاج، ج 2، ص 489.
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
ملاحظاتی بر بیانیه استاد علیدوست.docx
26.4K
📌ملاحظاتي بر بيانيه آيت الله ابوالقاسم #عليدوست با عنوان "دفاعی عقیم و پرهزینه" که درباره مقایسه اوضاع حکومت امیرالمومنین #علی(ع) و نظام جمهوری اسلامی است.
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمونه ای از کارهای فرهنگی امام سجاد علیه السلام
✅آیت الله حسینی قزوینی
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
📌در تاریخ یعقوبی درباره امام سجاد علیه السلام آمده است:
◀️او برترين مردم زمانش بود و شدیدترین آنان در عبادت بود و او زین العابدين نامگذاری شده بود
◀️ و همچنین به ایشان ذا الثفنات گفته میشد چرا که در صورت ایشان اثر سجده بود و ایشان در شبانه روز هزار رکعت نماز میخواندند
◀️ و هنگامی ایشان را غسل میدادند، بر روی دوش ایشان اثر جراحت مانند زخم شتران بود؛ به خانواده ایشان گفته شد: اینها آثار چیست؟ پاسخ دادند: اثر حمل غذا در شب است که بر منزل فقرا میبردند
◀️ سعید بن مسیب گفت: برتر از علی بن حسین نديدم
📚 تاریخ الیعقوبی، جلد ۲، صفحه ۲۲۸-۲۲۹
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥ازدواج شوم... دختر ایران
💥۲۳ مرداد ۱۳۵۰ بحرین به عنوان چهاردهمین استان ایران با دسیسه انگلیس و خیانت پهلوی از ایران جدا شد.
🆔 برگ هایی زرین از تاریخ
🔉@bargzarinaztarikh