eitaa logo
برنامه های مسجدجامع امام علی (علیه السلام)پرند
574 دنبال‌کننده
18هزار عکس
8.8هزار ویدیو
172 فایل
اطلاعات مربوط به برگزاری مراسم و کلاس ها و اردوهای پایگاه خواهران حضرت فاطمه (س) از طریق این کانال به اطلاع شما خواهد رسید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀امام صادق (ع) فرمود: هرکس زمینه ازدواج مجردی را فراهم کند، از کسانی است که خدا در روز قیامت به او نگاه لطف آمیز می کند🍀 از خواهران و برداران عزیز دعوت میشود تا در این امر خدا پسندانه (اهدای جهیزیه )شرکت کنند . مبالغ کم ما میتواند زندگی دو جوان را پیوند زند . @yaa_molaa @barnamehaye_farhangi
کوچولوهای عزیزم ،شاد و‌سلامت باشید
کوچولوهای عزیزم ،شاد و‌سلامت باشید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از صالحین پرند
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم یایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک وان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس ان الله لا یهدی القوم الکافرین. (۶۷)مائده ✨ای پیامبر!آنچه را از سوی پروردگارت به تو نازل شده است(در مورد ولایت وجانشینی حضرت علی علیه السلام )اعلام کن واگر چنین نکنی، رسالت الهی را نرسانده ای و(بدان که )خداوند تو را از( شر)مردم(وکسانی که تحمل شنیدن این پیام مهم را ندارند)حفظ می کند. همانا خداوند گروه کافران را هدایت نمی کند.✨ این آیه به دلایلی که خواهد آمد مربوط به جانشینی حضرت علی (علیه السلام) ونصب او به ولایت در غدیر خم به هنگام بر گشت پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله )از سفر حج در سال دهم هجری است.جالب اینکه این آیه در میان دو آیه ای قرار گرفته که مربوط به اقامه ی کتاب آسمانی است وشاید اشاره به این باشد که میان رهبر معصوم و کتاب آسمانی، پیوند محکمی بر قرار است. آری، امام است که می تواند کتاب آسمانی را به پا دارد واین کتاب خداست که می تواند امام واقعی معرفی کند. همه ی مفسران شیعه به اتکای روایات اهل بیت ( علیهم السلام )ونیز بعضی از مفسران اهل سنت به عنوان یکی از مصادیق، آیه را مربوط به نصب حضرت علی(علیه السلام )در غدیر خم به ولایت وامامت دانسته اند. در تمام قرآن تنها در این آیه است که پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله )نسبت به کتمان پیام، تهدید شده که اگر نگویی، تمام آنچه را که در ۲۳سال رسالت گفته ای هدر می رود. پس باید دید چه پیام مهمی است که این گونه بیان می شود؟ پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله )به حضرت علی( علیه السلام )فرمود:لولم ابلغ ما امرت به من ولایتک لحبط عملی. 《 اگر آنچه درباره ولایت تو است به مردم نرسانم تمام اعمال من حبط می شود. 》 نکات آیه: 1⃣ سوره مائده در اواخر عمر شریف پیامبر اسلام نازل شده است. 2⃣ در این آیه به جای( یا ایها النبی ) (یاایها الرسول) آمده است، که نشانه ی یک رسالت مهم است. 3⃣ به جای فرمان( ابلغ ) فرمان( بلغ)آمده که نشانه ی ابلاغ قطعی ورسمی و مهم است. 4⃣ پیامبر نسبت به نرساندن یک پیام تهدید می شود که اگر نگوید، همه ی،زحماتش به هدر می رود . 5⃣ رسول خدا از عواقب کاری هراس دارد که خداوند او را دلداری می دهد که ما تو را از شر مردم نگه می داریم. 6⃣ پیامبر از جان خود نمی ترسید. زیرا در روز گار تنهایی که با بت پرستان مبارزه می کرد ودرجنگ هایی که با مشرکان در گیری نظامی داشت، از خطرها نمی ترسید. 7⃣ محتوای پیام،باید مساله ای اساسی باشد، وگر نه در مسائل جزئی وفردی، این همه تهدید ودلداری لازم نیست. 8⃣ پیام آیه مربوط به توحید ونبوت ومعاد نیست، چون این اصول، در روزهای اول بعثت در مکه بیان شده ونیازی به این همه سفارش در اواخر عمر پیامبر ندارد. 9⃣ پیام آیه ،مربوط به نماز ،حج ،روزه،جهاد،زکات، خمس هم نیست، چون اینها در طول ۲۳سال دعوت پیامبر بیان شده ومردم نیز به آنها عمل کرده اند وهراسی در کار نبوده. @salehin_parand
هدایت شده از صالحین پرند
محتوای این پیام مهم که در اواخر عمر شریف پیامبر (ص)نازل شده چیست؟ روایات بسیاری از شیعه و سنی ما را از تحیر نجات داده وراه را نشان می دهد. روایات می گوید:آیه مربوط به هیجدهم ذیحجه سال دهم هجری در سفر حجه الوداع پیامبر اسلام است، که آن حضرت در بازگشت به سوی مدینه، در مکانی به نام(غدیر خم )به امر الهی فرمان توقف داد وهمه در این منطقه جمع شدند. مکانی که هم آب و درخت داشت و در گرمای حجاز، کار ساز بود وهم محل جدا شدن کاروانهای زائران مکه بود و اهل یمن، عراق ،شام،مدینه وحبشه از هم جدا می شدند. در،آنجا، پیامبر خدا در میان انبوه یاران، بر فراز منبری از جهاز شتران قرار گرفت خطبه ای طولانی خواند. ابتدای خطبه، توحید، نبوت ومعاد بود که تازگی نداشت. سخن تازه ای که بود این بود که پیامبر، خبر از رحلت خود داد و نظر مسلمانان را نسبت به خود جویا شد. همه نسبت به کرامت و عظمت وخدمت ورسالت او در حد اعلا اقرار کردند. وقتی مطمئن شد که صدایش به همه ی مردم، در چهار طرف می رسد،پیام خود را نسبت به آینده بیان کرد.وفرمود: (من کنت مولاه فهذا علی مولاه) هر که من مولای اویم، علی مولای اوست وبدین وسیله جا نشینی حضرت علی( علیه السلام )را پس از خود به صراحت اعلام داشت. الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم واخشون الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی ورضیت لکم الاسلام دینا. (۳)مائده 《امروز(روز هجدهم ذی الحجه سال دهم هجری) کافران از دین شما مایوس شدند، پس از آنان نترسید واز من بترسید. امروز دینتان را برای شما کامل کردم ونعمت خود را بر شما تمام نمودم واسلام را به عنوان(دین)برایتان بر گزیدم. 》 اگر هر یک از اکمال دین، اتمام نعمت، رضایت حق ویاس کفار به تنهایی در روزی اتفاق افتد، کافی است که آن روز از(ایام الله )باشد. تاچه رسد به روزی مثل غدیر... @salehin_parand
هدایت شده از صالحین پرند
بسم الله الرحمن الرحیم در دعای( چهل و هفتم) صحیفه سجادیه این چنین از خدا طلب می کنیم:اللهم وصل علی اولیائهم المعترفین بمقامهم، المتبعین منهجهم المتمسکین بولایتهم الموتمین بامامتهم...المسلمین لامرهم... خدایا بر دوستان ائمه علیهم السلام که مقام آنان را شناختند وبه روش آنها رفتند واثار آن را پیروی کردند وبه آن پیوستند ولایت آنان را دستاویز خود ساختند وپیشوائی آنها را پذیرفتند وفرمان آنها را گردن نهادند ودر اطاعت آنها کوشیدند ودر انتظار دولت آنها نشستند وچشمان خود را سوی آنها دوختند درودها نثار کن پاک وفرخنده وبرومند هر بامداد وهر شامگاه... 🍀 غدیر در نهج البلاغه نبودن ذکر صریح حدیث غدیر در نهج البلاغه هرگز بدان معنا نیست که امام علی علیه السلام برای اثبات بر حق بودن خود به این حدیث استدلال واحتجاج نکرده است. بلکه از مطالعه وبررسی منابع حدیثی وتاریخی بر ما معلوم می شود که امام بارها در برابر مخالفان و احیانا در برابر مردمی که در حجه الوداع نبوده وحادثه غدیر را به چشم خود ندیده بودند، برای اثبات ولایت خود به حدیث غدیر استدلال کرده و حاضران وناظران آن حادثه را به شهادت فرا خوانده است: در روز شوری به سال( ۳۷ق)وقتی عمر خلافت را میان شش تن به شوری وانهاد، بنا به نقل ابو الطفیل عامر بن واثله که بر در ایستاده بود علی (علیه السلام )بر یک یک مناقب خود از حاضران اقرار گرفت واز جمله در مقام احتجاج به اعضای شوری گفت:شما را به خدا سوگند می دهم آیا در میان شما جز من کسی هست که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم )در باره اش گفته باشد(من کنت مولاه فهذا علی مولاه....) حاضران گفتند نه. وزمانی که شنید مردم سخن وی را در مقدم داشتن او بر دیگران توسط پیامبر، قبول نمی کنند در جایی به نام(رحبه )در کوفه به میان مردم آمد ودر پاسخ به منازعه کنندگان، مردم را سوگند دادکه هر کسی در روز غدیر خم آن سخن را از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله )شنیده است به پا خیزد وجز کسی که از رسول خدا شنیده به پا نخیزد، در آنجا شماری از صحابه که تعداد آنها بنا بر روایات مختلف بین ۱۰تا۱۴تن روایت شده به پا خواستند وشهادت دادند. همچنین حکیم نیشابوری به سند خود از رفاعه بن ایاس ضبی از پدرش از جدش نذیر که از کبار تابعین است، آورده که گفت:در روز جنگ جمل همراه علی ( علیه السلام )بودیم، او به طلحه پیغام فرستاد که به دیدار من بیا، طلحه پیش آمد. امام گفت:تو را به خدا سوگند می دهم آیا از پیغمبر نشنیدی که می گفت:(من کنت مولاه فهذا علی مولاه...)طلحه گفت آری. امام گفت:پس چرا با من می جنگی؟ طلحه گفت فراموش کرده بودم. در نتیجه این گفتگو طلحه منصرف شد. @salehin_parand