شناخت جریانی فتنه ۱۴۰۱. .aac
13.7M
شناخت جریانی فتنه ۱۴۰۱
#محمد_رضوی_قره_قشلاق
@barsakht_rubika
در تلگرام و ایتا نیز ما را با آدرس @barsakht دنبال کنید..☝️
ویژگی های جامعه کوتاه مدت ایران از نگاه کاتوزیان.aac
3.27M
#محمد_رضوی_قره_قشلاق
#برساخت
سلسله مباحث ایران و توسعه - بخش ۳۳
دکتر علی همایون کاتوزیان یکی از اقتصاددانان و کاوشگران مطرح در رشته های علوم سیاسی و تاریخ نگاری ایران است.
او عضو هیات علمی موسسه شرق شناسی دانشگاه آکسفورد بوده و دارای تالیفاتی در بحث هستی سیاسی ، تاریخی و اجتماعی ایران است.
یکی از مهمترین کتابهای وی در بحث از شناخت ایران و دلایل توسعه نیافتگی آن، کتابی است با عنوان «ایران، جامعه کوتاه مدت» که توسط آقای عبدالله کوثری ترجمه و به وسیله انتشارات نی به چاپ رسیده است.
دکتر کاتوزیان معتقدند که مباحث و نظریه وی پیرامون ایران، حاصل یک مطالعه قیاسی بین تاریخ اروپا و جامعه ایرانی است.
وی ریشه های توسعه یافتگی در اروپا را مغایر با ایران می داند . برای نمونه، جوامع اروپایی به عنوان جوامعی بلند مدت، دارای حاکمیت قانون، طبقات اجتماعی مستقل از قدرت حکومتی و سنخ قدرت پخش شده در بین نهادهای مختلف، هستند .
این در حالی است که جامعه ایران به عنوان یک جامعه کوتاه مدت، واجد سه ویژگی عمده بوده است:
۱_ نبود قواعد سیاسی مشخص برای کسب قدرت و در نتیجه چالش مشروعیت و جانشینی.
۲_ بی اعتبار بودن مال و جان مردم و در نتیجه عدم تمایل به تولید و پس انداز
۳_ چالش انباشت سرمایه در تاریخ ایران .
دکتر کاتوزیان معتقد بود که این سه ویژگی عمده در طول تاریخ باعث شده اند که ایران همیشه به عنوان یک جامعه کوتاه مدت نتواند پایه های اساسی لازم برای رسیدن به توسعه را به دست آورد...
این بحث ادامه دارد...
@barsakht
هدایت شده از محمد رضوی قره قشلاق
چالش مشروعیت و جانشینی در ایران از نگاه کاتوزیان.aac
6.42M
#محمد_رضوی_قره_قشلاق
#barsakht
#برساخت
سلسله مباحث ایران و توسعه _ بخش۳۴
در بحث چالش مشروعیت و جانشینی در ایران، آقای دکتر کاتوزیان معتقد است که در ایران هیچ قانون و یا قاعده ای وجود نداشته که بحث جانشینی را قبل از وقوع آن مطرح و حل و فصل کند.
به عبارت دیگر در تاریخ ایران، اساسی ترین اصل در بحث جانشینی و مشروعیت، این نبوده که لاجرم هر فرزندی که بزرگتر باشد از موقعیت بهتری برای جانشینی برخوردار می بود، بلکه قاعده اصلی، برخورداری از فره ایزدی یا فیض الهی بود و به تبع آن، هرکس که از این فیض الهی بهره ای داشت، می توانست بر تخت پادشاهی بنشیند و حکومت او هم با این طریق مشروع میشد ..
@barsakht
در واقع در ایران، بحث جانشینی یک امری پیش بینی ناپذیر بود و حتی تا یکصد سال قبل ، عده ای از پادشاهان، جانشینی و مقام جانشینی را در عوض پول به یک فرد دیگری واگذار می کردند ویا می فروختند و این کار هیچ ننگ و عاری هم نداشت..
از این رو، اساس انتخاب جانشین وابسته به موفقیت فرد در کسب قدرت و نگهداری آن بود و به همین خاطر در طول تاریخ ایران مباحثی مثل فرزندکشی، برادرکشی، پدرکشی، شاه کشی و وزیر کشی در خاندان شاهی در حد بسیار زیادی رواج داشت و حتی صفویان افرادی را کور می کردند و یا به صورت دائمی در حبس میانداختند تا به مقام جانشینی نرسد و البته داستان بلاهای جانشینی در ایران از دوران سامانی تا به امروز همچنان ادامه دارد...
@barsakht
کاتوزیان ویژگی های ایران بعنوان جامعه کوتاه مدت.aac
12.4M
سلسله مباحث ایران و توسعه -بخش ۳۵
#محمد_رضوی_قره_قشلاق
در این فایل صوتی به صورت مختصر در خصوص ویژگی های جامعه کوتاه مدت ایران از نگاه آقای دکتر کاتوزیان در مقابل جامعه بلند مدت اروپا بحث کردهام و اینکه تاریخ ایران رشته هایی از دوران کوتاه مدت میباشند که در هر کدام، تغییرات فراوان با تحرکات اجتماعی بسیار زیاد را مشاهده می کنیم که نتیجه آن، عدم انباشت سرمایه و عدم شکل گیری نهادهای اجتماعی و در نتیجه انقلاب های زیاد و دگرگونی های فراوان در نظام های سیاسی ایران در طول تاریخ را مشاهده می کنیم ....
تاریخ ایران سرشار از دوران کوتاه مدت بیست و یا سی سالگی است و آقای دکتر کاتوزیان از آنها به عنوان عمارت کلنگی و کهنه یاد می کند.
ویژگی مهم جامعه کلنگی یا کوتاه مدت آقای کاتوزیان این است که هر دوره نسبت به دوره های قبل خود به نوعی انقطاع از تجربه پیدا می کند و این باعث از دست رفتن حافظه بلندمدت و حاکم شدن فرهنگ و افق نگاه کوتاه مدت در اذهان ایرانیان شده است که نتیجه آن چیزی نیست به غیر از عدم رسیدن به توسعه ...
ویژگی های عمده جامعه کوتاه مدت از نگاه آقای دکتر کاتوزیان:
۱- نبود قواعد سیاسی مشخص برای کسب قدرت و در نتیجه وجود چالش مشروعیت و جانشینی
۲- بی اعتبار بودن جان و مال مردم و صاحبان حرفه ها و در نتیجه عدم تمایل آنها به تولید و پس انداز
۳- چالش انباشت سرمایه در ایران
۴- چالش فرد پرستی و عدم برنامه ریزی
با ما در کانال #برساخت در تلگرام و ایتا به نشانی @barsakht همراه باشید...
سلسله مباحث ایران و توسعه بخش ۳۶
دکتر مقصود فراستخواه از اساتید موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی می باشد و در رشته های فلسفه و الهیات و برنامه ریزی توسعه تحصیل کرده است..
دکتر فراستخواه توسعه را یک الگوی زیستن مبتنی بر یک گرامر یا دستور زبان اجتماعی ی ارتقا یافته می داند که در سطوح مختلف حیات جمعی و از طریق مشارکت و در میان مدت و بلندمدت آموخته می شود.
دکتر فراستخواه معتقد است که توسعه یعنی ارتقای سطح سازمان یافتگی درونزا در یک جامعه در راستای افزایش قابلیت های تجمعی انسانی و با هدف گسترش رفاه و کیفیت زندگی و گسترش انتخاب ها.
@barsakgt
دکتر فراستخواه با کمک نخبگان و دانشگاهیان و با انجام برخی از کارهای پیمایشی معتقد بود که ویژگی ها و یا خلقیات ما ایرانیان از قبیل ضعف فرهنگ کار جمعی، رودربایستی ، عدم شفافیت ، خودمحوری ، غلبه احساسات بر خرد ورزی ،رواج دروغ و رفتارهای غیرقابل پیش بینی، نقش بسیار مهمی در توسعه نیافتگی داشته اند...
برخی از عادت واره های اجتماعی ما باعث شده اند که ایرانیان به عنوان یک ملت گمینشافتی جلوه کنند ...
علاقه ی بسیار به ارتباط رودررو ، روابط گرایی ، گرایش به نیهیلیسم و پوچ گرایی و نیز فرار از مسئولیت اجتماعی در عین احساس کرختی و قربانی بودن از عادت واره های ما ایرانیان است... تمامی این ویژگی های اجتماعی موجب شده اند که به نظر برسد که ما یک ترومای فرهنگی (آسیب وارد شده از خارج بر جسم) داریم...
البته این ویژگی ها ذاتی نیستند بلکه برخی از عوامل در پیدایش آنها در طول تاریخ دخیل بودند، مثل ساختار دولت ، مناسبات بین دین دولت ، تاریخ پر از حادثه ، مناسبات تولید و ساختار اقتصادی و یا کاهش سرمایه شماعی در برهه های زمانی مختلف.....
@barsakht
ادامه بحث در پست های بعدی...
گمینشافت و گزلشافت از مفاهیم کلیدی اندیشه های فردیناند تونیس هستند که منظور از گمینشافت ، اجتماع بود که به تجمعات انسانی قبل از تجدد یا ساختارهای قبیلهای و قومی اشاره می شد و بیشتر بر پایه عاطفی، احساس، سنت و خویشاوندی بنا شده بودند و منظور از گزلشافت ، جامعه بود که حاصل شهرنشینی بوده و افراد در آن بیشتر به دنبال منافع شخصی و تخصصگرایی بودند.
@barsakht
سخنی با مردمان کردزبان ایران زمین
✍️محمد رضوی قره قشلاق
https://basirat.ir/fa/news/341728