eitaa logo
برتر خبر
192 دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
0 فایل
🇮🇷تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران مهم ترین اخبار گلستان و ایران #حوادث #شرق_گلستان #روستاها #انتصابات آی دی پیج ما در اینستاگرام @bartarkhabar ✍️خبرنگار: رحمت الله گلستانی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️کنایه روحانی به دیوار کشیدن در پیاده رو! ┄┅═○◇✧❀💠❀✧◇○═┅┄ 📡 اخبار و را با ما دنبال کنید↙️↙️↙️ 🆔️ @bartarkhabar
🔸قتل همسر به خاطر پخت غذا 🔹بازپرس ویژه قتل مشهد: مردی جوان با ضرب‌و‌شتم و ضربات چاقو همسر خود را در مقابل چشم ۲ دختر ۵ و ۶ ساله‌اش به قتل رسانده بود. 🔹متهم به قتل ۳۳ ساله درخصوص انگیزه قتل همکاری ندارد و فقط عنوان کرده که بر سر پخت غذا با همسر ۴۱ ساله‌اش درگیر شده بود. ┄┅═○◇✧❀💠❀✧◇○═┅┄ 📡 اخبار و را با ما دنبال کنید↙️↙️↙️ 🆔️ @bartarkhabar
🔸️نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۳، ۱۰ درصد است 🔹سازمان امور مالیاتی: به‌موجب قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و به‌منظور تامین منابع لازم برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق فولاد، نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۳ به‌میزان یک واحد درصد(از ۹% به ۱۰%) افزایش یافته است. 🔹مؤدیان مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده در موارد عرضه کالا و خدمات مشمول به استثنای کالاهای خاص موضوع ماده(۲۶) مکلف‌اند از ابتدای سال ۱۴۰۳ و در زمان صدور صورتحساب مالیات و عوارض ارزش افزوده را به نرخ ۱۰ درصد در صورتحساب درج و از خریدار دریافت کنند. ┄┅═○◇✧❀💠❀✧◇○═┅┄ 📡 اخبار و را با ما دنبال کنید↙️↙️↙️ 🆔️ @bartarkhabar
آزادی بیان چیست ؟ آزادی بیان از مصادیق آزادی و یکی ‌از پایه‌های دموکراسی و رفتارهای سیاسی مردم است که تاثیرگذاری آن به واسطه اظهار دیدگاه‌های خود، بر تصمیمات و عملکردهای دولت و دولت‌مردان مشهود است. آزادی بیان یکی از آزادی‌های مدنی بنیادین تلقی می‌شود که در برگیرنده هر دو ارتباط نوشتاری و گفتاری است و در نخستین نگاه، به نظر می‌رسد که با دموکراسی رابطه‌ای آشکار و مستقیم دارد: بیان آزاد مستلزم دموکراسی و دموکراسی مستلزم بیان آزاد است. بر عکس، نظام‌های تام‌گرا از آزادی بیان جلوگیری می‌کنند زیرا ثبات آنها را تهدید می‌کند. براساس آزادی بیان که در جوامع مردم‌سالار حقّ طبیعی انسان‌ها به شمار می‌آید شهروندان می‌توانند آزادانه مسائل سیاسی را طرح و تحلیل نمایند. هم‌چنان‌که آزادی فرد در بیان عقیده و ایراد نطق و خطابه، بدون ترس از دخالت دولت، آزادی بیان می‌باشد. معمولا برای آزادی بیان چهار دلیل عرضه می‌شود. ۱- آزادی بیان به رشد شخصی فرد کمک می‌کند. ۲- زمینه‌ را برای حقیقت جویی فراهم می‌سازد. ۳- مانع سوء استفاده از قدرت سیاسی می‌شود. ۴- به شهروندان کمک می‌کند تا در حوزه عمومی سیاست دست به انتخاب آگاهانه بزنند. در واقع، موضوع آزادی گسترده بیان تنها به پشتوانه تحولات فلسفی دوران روشنگری در سده‌های هفدهم و هجدهم (تحولاتی که بر وجود معیارهای دقیق برای شناخت، یعنی بر روش علمی تاکید داشتند و بیش از بیش بر شان و مقام فرد تکیه می‌کردند) قوت گرفت و با دموکراسی پیوند یافت. روش علمی، با سودمندی‌های متعددش برای دفاع ملی و رفاه مادی، این حقیقت تازه تعریف شده را به صورت هدفی درآورد که برای جامعه سیاسی اهمیت غیرقابل تردید داشت.[۶] علی‌رغم تضمین قوانین اساسی بعضی کشورها در مورد آزادی بیان، نظام‌های حقوقی، آزادی بیان را به طور مطلق نپذیرفته‌اند. در میان آشکارترین محدودیت‌های آزادی بیان می‌توان به قوانین رادع توهین به باورهای مذهبی، فتنه‌انگیزی و آشوب‌گری، تحریک، هتک حرمت و آبروریزی، هجو، افترا و ناسزا اشاره کرد. بدین معنا که آزادی بیان دارای حدّ و مرزی است و به نام آزادی بیان افراد مجاز به هر عملی نیستند؛ مثلاً مقدسات ادیان دیگر را نمی‌توان به نام آزادی بیان مجاز شمرد. انتقال افکار از کانال آزادی بیان از طریق گفتگو و صحبت کردن یا نشریات و تلویزیون و اینترنت و... صورت می‌گیرد. اگر بخواهیم دولت پاسخگوی عرصه عمومی باشد، باید حقّ آزادی بیان را که حقّی اساسی و بنیادین است، رسمیت بشناسیم. آزادی بیان به خصوص در ارتباط با سخنان تحریک کننده و رنجش‌آمیز ضرورت دارد؛ زیرا اگر در چنین مواردی سانسور دولتی مجاز باشد، مقامات مسئول و دولتمردان به میزان زیادی وسوسه می‌شوند تا سخنان انتقادی نسبت به خود را ناحقّ جلوه دهند. آزادی بیان حتّی اگر شامل مباحث جدل‌آمیز باشد، باز برای جوامع ضروری است، تا موضوعات کلیدی در حوزه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تبیین گردند؛ زیرا تابوها اغلب موضوعات قابل توجه علائق عمومی را پنهان می‌کنند و حال آنکه این علائق به بهترین نحو از طریق بحث آزاد و شرافت‌مندانه بین دیدگاه‌های گوناگون مشخص می‌شوند. اگر چه قوانین بین‌المللی حقوق بشر، قیود معینی را بر حق آزادی بیان اعمال می‌کند؛ ولی وظایف مهمی که برای این حق تعریف می‌شود، نیاز به تفسیر حداقلی و مضیق از این قیود و محدودیت‌ها دارد. ┄┅═○◇✧❀💠❀✧◇○═┅┄ 📡 اخبار و را با ما دنبال کنید↙️↙️↙️ 🆔️ @bartarkhabar
♨️سانسور، بی قانونی بنام قانون 🔷️امروزه یکی از نابهنجاری‌های مذموم که گریبانگیر لایه لایه ساختار و حاکمیتی این سرزمین است، تلخکامی ناشی از شرنگ پدیده‌ای بنام است که شاید در ظاهر همچون دغدغه معیشت، آبی و نانی جلوه نمی‌نماید، اما دقیقاً حل شدن منطقی و خردمندانه آن سرآغاز روند اصلاح بسیاری از مشکلات و خواهد بود. به ژرفای تاریخ کهن این خاک همواره از تنگناها و ناملایمات و سختی‌ها گله کرده‌ایم و خون نالیده‌ایم که کجاست این ریشه‌های سانسور و منابع تغذیه و نیرومندی آن؟ و چرا همواره وجود داشته و در چشم انداز نزدیک هم امیدی به بهبود یا حداقل خردمندی در مواجهه با آن به چشم نمی‌آید؟ 🔷️سانسور با اینکه لغتی فرانسوی است و ریشه آن را در ساختار فرهنگی فرانسوی‌ها می‌یابیم لیکن ذات آن چنان در تاروپود هر ایرانی جای گرفته و جای خود را در فرهنگ و اخلاق ایرانیان بازنموده گویی زاییده نامبارک ادبیات این مرز و بوم است و شوربختانه شاهدیم که خوش‌نشین بافت و مناسبات فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی ایرانیان گشته است. 🔷️اگر مقوله اخلاق را در جایگاه خود که بسیار هم رفیع بوده و به صورت قانونی نانوشته همواره مورد خلق الناس بوده در بالای سر بنشانیم، سانسور را با چه وجه تمیز و سنگ محکی از قانون مترقی بسنجیم؟ آن هم در روزگارانی که از سویی در بزنگاه‌های مقاطع حساس کنونی پایان‌ناپذیر دوستان شگفت زده‌ایم و از سویی شاهد طنازی چماق سانسوری هستیم که بی‌مماشات و نفس چاق کردن، پشت به پشت از سوی به اجرا گذاشته می‌شود و از حمایت و قدرت نظام حکمرانی نیز برخوردار است. 🔷️این نگرش وقتی با ترکه تفکر نواخته نشد، حال نتیجه‌اش آن شده که تنه اصلی پدیده سانسور در قلب فرهنگ ایرانی، مخفیانه زندگی کرده و کردار و پندار آن هم درست از زمانی جلوه‌گر می‌شود که هر یک از ما خواهان حذف چیزی می‌شویم که مطابق سلیقه یا مطابق اندیشه ما نیست. 🔷️سانسور، غایت و یا به درستی ماهیت وجودی است و جوهر سانسور به طورکلی بر تصور استوار است و این نگاه سالهاست که به شیوه های مختلف تولید و باز تولید می شود تا با همین توجیه امکان هر نوع حرکتی را از شهروندان سلب کند. به طوری که گاه مشاهده یا شرکت کردن در نزاع های روزمره خیابانی ناشی از تصادفات رانندگی یا درگیری های ناموسی که در هر کوی و برزنی مدافعانی دارد طبیعی تر و بی هزینه تر از مشاهده یا شرکت کردن در تجمع های اعتراضی زنان، کارگران ، دانشجویان... تلقی می شود. دخالت در مورد نخست حرکتی مردمی ، جوانمردانه و دفاع از ناموس... و در مورد دوم تحریک و تعریف می شود. 🔷️ هم سنگ محک خویش است و هم سنگ محک و در قاب سانسور است که از حقیقت وجود دارد نه ترس از دروغ واین عاملی است که از بیخ و بن ما را دچار و یأس می کند. 🔷️ قانون به من اجازه نوشتن و بیان کردن می دهد، اما باید به سبکی بنویسم و بگویم که متعلق به من نیست و تا می توانم کلام و بیان خود را به دست مشاطه سپارم تا چهره جدید از خود به نمایش گذارم. کدام انسان با که بویی از شرافت برده است این و گستاخی را بر می تابد؟ این است بر شرافت انسانی از ترس رسیدن به نتیجه و به عبارتی شیواتر وسیله ای است برای جلوگیری از رسیدن به حقیقت و اینگونه است که من را در فراخنای بی هویتی رها نموده و دیگر باید گفت که من صاحب آن نیستم، او صاحب من است.  🔷️ که معیار اصلی شان نه نفس عمل، بلکه چارچوب فکری عمل کننده است، چیزی نیست جز پشتیبانی مطلق از بی قانونی و من تا آنجا وارد قملرو واقعیت وحوزه عمل می شوم که ازخود تظاهر بیرونی نشان دهم اما قانونی که گرایش فکری را مجازات کند مرا تنها به خاطر آنچه انجام می دهم نمی کند، بلکه جدا از اعمال من، مرا به خاطر آنچه فکر می‌کنم مجازات می کند و چنین قانونی و تجاوزی است به شرافت و شهروندان. 🔷️در قانون، مجازات می کند و در قانون سانسور، آزادی مجازات می شود . قانون سانسور قانون علیه آزادی است  و این است که نسبت به فردی و شهروندان ازسوی قانون و آن اعمال می شود. ما به دولت ها یاد آور می شویم که حق دریافت و انتقال و عقاید از راه رسانه ها در ماده 19 اعلامیه جهانی محفوظ نگه داشته شده است. سانسور ، اطلاعات ، ارعاب ، دخالت و یا نفی مردم سالاری ، برای توسعه و علیه امنیت و است. 🔷️آیا سانسور به این مسئله پی نبرده اند که سانسور نشانه به آزادی انسانی است و همان گونه که انسان در انتخاب لباس، غذا، مسکن و کار خود آزاد است باید در ابراز و دانستن نیز آزاد باشد زیرا ...
🔸️جزئیات افزایش دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ 🔹با تصویب شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال۱۴۰۲، به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. 🔹میزان افزایش دستمزد سایر سطوح هم ۲۲ درصد به اضافه رقم ثابت ماهانه ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۸۰ ریال تعیین شد. 🔹حق اولاد به تبع حداقل مزد از ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار به ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار ریال افزایش یافت. 🔹پایه سنواتی ثابت ماند اما کمک هزینه اقلام مصرفی ۳۰۰ هزار تومان زیاد شد و از ۱.۱ میلیون تومان به ۱.۴ میلیون تومان افزایش یافت. 🔹همچنین کمک هزینه مسکن ۹۰۰ هزار تومان ثابت ماند و حق تاهل ۵۰۰ هزار تومانی هم برای اولین بار به کارگران متاهل اعطا خواهد شد. ┄┅═○◇✧❀💠❀✧◇○═┅┄ 📡 اخبار و را با ما دنبال کنید↙️↙️↙️ 🆔️ @bartarkhabar
زلزله سرخه سمنان را لرزاند 🔺زلزله‌ای به بزرگی ۴.۴ ریشتر سرخه سمنان را لرزاند 🔺 این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است. ┄┅═○◇✧❀💠❀✧◇○═┅┄ 📡 اخبار و را با ما دنبال کنید↙️↙️↙️ 🆔️ @bartarkhabar
غیبت داده‌های رسمی و افزایش پنهان‌کاری در اقتصاد فرشاد مؤمنی اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ماجرای حذف ارز ۴۵۰۰ تومانی، افرادی به دنبال تغییر صورت مسئله بودند اما هیچکس از منطق این ارز دفاع نمی‌کرد. در حالیکه حذف ارز ترجیحی اسم رمز تشدید سیاست‌های تورم‌زا و محرومیت بخش‌های بزرگی از جمعیت از قیمت‌های کمتر فاجعه‌آمیز و دسترسی به ابتدایی‌ترین نیازهای اساسی خود بود. در توجیه حذف ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی گفتند که «رانت اعصابمان را خرد کرده‌ است» و وقتی ما با عدد و رقم ثابت کردیم که شوک تورمی ناشی از این تصمیم و اندازه رانت ضدتوسعه‌ای آن چند ۱۰برابر رانتی است که از آن تبری می‌جویند، مسیر بحث را تغییر دادند. بعد از اتفاقات فاجعه آمیز در دولت و تاثیر این خطاهای فاحش که باعث بی‌سابقه‌ترین جهش در قیمت ارزاق عموم در افق کوتاه مدت شد، افرادی در برابر نظر کارشناسان مشفق که این اقدامات را منع می‌کردند، وعده‌های در باغ سبز نشان می‌دادند. حالا بعد از فاجعه نمی‌گوییم این افراد از مقام خود خلع شوند ولی حداقل توجیه کنید تا حرف‌های بی‌ضابطه نزنند. وقتی مقام اقتصادی حرف غیرعادی می‌زند صرفه نظر از اعتبار آن شخص، اعتبار نهاد حکومت هم زیر سوال می‌رود. چرا باید این کج‌فهمی وجود داشته باشد که تذکردهنده مشفق را عنصر نامطلوب بنامند و دروغگویانی را که حرف‌های بی‌پایه و اساس می‌زنند را ارتقای مقام دهند. تحت عنوان مولد‌سازی، ارزشمندترین دارایی‌های کشور، بدون نظارت بایسته و با قیمت غیر شفاف به گروه‌های نامشخص واگذار می‌شود. پیش از مولدسازی با ابزار به اصطلاح «خصوصی‌سازی» این اقدامات انجام گرفت. آیا نمی‌خواهید بدانید چه پیوند تکان‌دهنده‌ای بین خصوصی‌سازی‌های آن دوره با سقوط بنیه تولید، تشدید فقر و فلاکت مردم و سقوط توان مالی حکومت وجود دارد؟ البته وقتی ما نسبت به مولدسازی هشدار دادیم، پاسخ دادند که یعنی شما می‌گویید دولت از دارایی‌های خود استفاده نکند؟ ما بارها مشاهده کردیم که ذیل پرچم‌های خیلی خوب، کارهای خیلی بد انجام شد. براساس گزارش‌های رسمی که ۱۰ سال بعد از فاجعه خصوصی سازی توسط سازمان برنامه در سال ۷۷ منتشر شد، همه عواملی که باعث عدم فعالیت بنگاه‌های بزرگ دولتی می‌شدند، به بنگاه‌های خصوصی هم اجازه کار نمی‌دادند. یعنی باید ابتدا مانع را برطرف کرد و سپس راجع به مالکیت تصمیم گرفت. در حوزه مولدسازی، بی‌محابا رقم‌های وحشتناکی نوشته می‌شود بدون اینکه هیچ برنامه‌ای برای نحوه تخصیص آن وجود داشته و سیستم نظارت برای آن تعبیه شده باشد. چقدر باید برای یک حکومت داعیه‌دار فرهنگ ناپسند باشد که یکی از پاکدامن‌ترین و برجسته‌ترین خیریه‌های مدرسه‌ساز، اعتراض کند که مدارس ساخته‌ شده توسط خیرها را در طرح مولدسازی قرار داده‌اند. اگر رانت به انباشت ظرفیت‌های سرمایه انسانی و به ارتقاء بنیه تولیدی بینجامد، رانت توسعه‌گرا و ارزش‌افزا خواهد بود. اما اگر درب‌هایی را بگشاید برای بلعیدن بیشتر ثروت‌های ملی و به سمت مصرف سوق دهد، تاثیر ضد‌توسعه‌ای خواهد داشت. الان صدبار اعلام کردیم براساس چه مناسباتی برق مال‌ها و واحدهای عرضه کالاهای لوکس وارداتی را قطع نمی‌کنند اما برق تولیدکنندگان قطع می‌شود؟ سپس بین خودشان «مدال عدم قطع برق توزیع می‌کنند» که باعث تاسف است. در ادبیات توسعه گفته می‌شود؛ حکومتی که اولویت تقویت انگیزه‌های تولیدی نسبت به انگیزه‌های مصرفی را نداند، محکوم به نابودی است. یعنی ابتدا باید بنیه تولید را افزایش داد و سپس اجازه مصرف متناسب با آن را بدهید. از الان هشدار داده می‌شود، سال آینده نمی‌توانیم هزینه برق و گاز واحدهای تولیدی بزرگ کشور را تامین کنیم، خودتان به فکر باشید. چطور حکومت متوجه نمی‌شود که اگر ما به تولید ضربه بزنیم، یعنی باب تسلط خارجی‌ها را به اقتصاد باز کرده‌ایم؟ می‌خواهند ریشه صنعت خودروی کشور را بخشکانند، ژست حفاظت از محیط زیست می‌گیرند. اگر می‌خواهید محیط زیست را حفظ کنید، باید روی ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی سرمایه‌گذاری کنید نه اینکه افرادی را بیاورید که طرفدار واردات هستند. در واقع، پشت این ماجراها تاجرباشی‌ها و خارجی‌ها هستند و هر کاری که علیه تولیدکنندگان انجام می‌شود ریختن آب به آسیاب خارجی است. طنز تلخی است که در دانشکده‌های اقتصاد مناسباتی پدیدآمده که افراد متخصص ترجیح می‌دهند نظر ندهند، انگار گرد مرگ بر دانشکده‌های اقتصادی پاشیده شده است. این همه فاجعه اقتصادی گریبانگیر کشور است اما صدایی شنیده نمی‌شود...
عاملان درگيري و ايجاد رعب و وحشت در آزادشهردستگير شدند جانشين فرمانده انتظامي آزادشهر گفت: عاملان درگيري و شرارت در يکي از محلات شهرستان دستگيرشدند. به گزارش خبرگزاري پليس، سرهنگ "محمد رضا ميردار" اظهار داشت: در پي اعلام مرکزفوريتهاي پليسي 110 مبني بريک مورد درگيري، بلافاصله ماموران به محل مورد نظر اعزام شدند. وي افزود: با هوشياري و تلاش ماموران کلانتري 11 تعداد 5 نفر از متهمان اصلي و عاملان شرارت  شناسايي و دستگير شدند. سرهنگ ميردار با بيان اينكه متهمان پس از تشکيل پرونده براي سير مراحل قانوني در اختيار مرجع قضائي قرار گرفتند، گفت: امنيت و آرامش مردم خط قرمز پليس است و هرکس كه بخواهد اين مهم را خدشه‌دار کند با برخورد قاطع و قانوني مجموعه انتظامي روبرو خواهد شد.