ویژه نامه سالگرد فتح خیبر و ظهور فضائلی از امیرالمومنین علیه السلام 👈 sawari.blog.ir/post/204
ـــــــــــــ
پایگاه جامع «بصائر»👈🏼 zil.ink/basaer
animation.gif
143.6K
ویژه نامه شهادت
امام موسی کاظم علیه السلام👈 balagh.ir/content/20586
پایگاه جامع «بصائر»👈🏼 zil.ink/basaer
ویژه نامه وفات سیدالبطحاء و مؤمن قریش حضرت ابوطالب پدر بزرگوار امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیهما السلام👈 sawari.blog.ir/post/121
پایگاه جامع «بصائر»👈🏼 zil.ink/basaer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فرض کنیم آمریکا به ایران حمله کنه ...
#دروس_معارف #ایران_قوی #جهاد_تبیین
💠 امیدبان
🌐https://eitaa.com/omidban
پایگاه جامع «بصائر»👈🏼 zil.ink/basaer
animation.gif
209.5K
ویژه نامه عیدمبعث در ویژه نامه های👇
پایگاه جامع «بصائر»👈🏼 zil.ink/basaer
animation.gif
482.5K
ویژه نامه ماه شعبان را در قسمت فصل بندگی
پایگاه جامع «بصائر»👈🏼 zil.ink/basaer
ببیــــــــــنیـــــــــد.
animation.gif
819.6K
شش مقام برای حضرت عباس(ع)
در کلام امام هادی(ع)👈 B2n.ir/v-abbass
پایگاه جامع «بصائر»👈🏼 zil.ink/basaer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیان تصویری👆 حدیثی تکان دهنده
متن و سند حدیث👈 B2n.ir/h-a-z
پایگاه جامع «بصائر»👈🏼 zil.ink/basaer
براء بن معرور و گوشت مسموم
یکی از داستانهای رسول خدا که از جهات مختلف آموزنده است، جریان گوشت مسموم زن یهودی و براءبنمعرور است که در ادامه به آن اشاره میشود.
پس از اینکه پیامبر از خیبر برگشتند، زنی یهودی که اظهار اسلام میکرد، ذراعی پختهشده و مسموم را خدمت حضرت آورد.
حضرت فرمود: این چیست؟ زن یهودی گفت: پدر و مادرم فدای شما یا رسول الله، شنیده بودم که خیبر مردان قدرتمندی دارد، وقتی شنیدم میخواهید به خیبر بروید، نذر کردم اگر به سلامت برگردید، گوسفندی ذبح کنم و گوشت ذراعش را برای شما بیاورم.
امیرالمؤمنین و براءبنمعرور نیز در مجلس حضور داشتند. پیامبر نان درخواست کردند.
دستدرازی براء به گوشت
[در این فاصله] براء دستش را دراز کرد و مقداری از گوشت کند و در دهان قرار داد.
امیرالمؤمنین فرمود: «يَا بَرَاءُ لَا تَتَقَدَّمْ رَسُولَ اللَّهِ» براء، بر پیامبر پیشی نگیر.
همسو: بر خدا و رسول پیشی نگیرید (حجرات/۱-۳)
براء که شخصی اعرابی بود گفت: «يَا عَلِيُّ كَأَنَّكَ تُبَخِّلُ رَسُولَ اللَّهِ» گویا تو رسول خدا را بخیل و خسیس میدانی!
امیرالمؤمنین فرمود: بخیل نمیپندارم «لَكِنِّي أُبَجِّلُهُ وَ أُوَقِّرُهُ» بلکه بهجهت بزرگواری و کرامت ایشان میگویم دستدرازی نکن.
«لَيْسَ لِي وَ لَا لَكَ وَ لَا لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ أَنْ يَتَقَدَّمَ رَسُولَ اللَّهِ بِقَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ وَ لَا أَكْلٍ وَ لَا شُرْبٍ» نه من و نه تو و نه هیچیک از خلایق نباید بر پیامبر تقدم جویند. نه در گفتار، نه در افعال، نه در خوردن و آشامیدن.
[علاوه بر اینکه] این گوشت را زن یهودیه آورده و ما او را نمیشناسیم. اگر به دستور پیامبر از آن بخوری، سلامتت تضمینشده است و اگر بدون اذن ایشان بخوری، سلامتیات بر عهده خودت میباشد.
امیرالمؤمنین سخن میگفت و براء همچنان مشغول خوردن بود و لقمه را فرو داد.
ناگهان گوشت به سخن در آمد و گفت: یا رسول الله، مرا نخورید که مسمومم.
در همین اثنا، حال براء [بر اثر آن زهر] به هم خورد و به حالت احتضار افتاد و از دنیا رفت.
به انگیزه امتحان رسول خدا!
حضرت آن زن را خواستند و به وی فرمودند: چه چیزی تو را به این جنایت وا داشت؟
زن یهودیه گفت: مصیبت بزرگی به من وارد ساختی، تو باعث مرگ پدر و عمو و شوهر و برادر و فرزندم شدی! با خود گفتم اگر او پادشاهی بیش نباشد، با این کار انتقامم را میگیرم و اگر پیامبر باشد، او وعده فتح مکه را داده، پس خدا جانش را حفظ خواهد کرد.
پیامبر فرمود: راست گفتی، ولی به مرگ براء دلخوش نباشی! خداوند او را بهخاطر تقدمش بر رسول امتحان کرد و اگر صبر میکرد، خدا شرّ این سم را از او دفع میکرد.
پس پیامبر، عدهای از بهترین اصحاب، منجمله: سلمان، مقداد، ابوذر، عمار، صهیب و بلال را فرا خواندند و دور گوشت حلقه زدند، پیامبر دستشان را بر گوشت نهادند و بر آن فوت کردند و فرمودند:
«بِسْمِ اللَّهِ الشَّافِي بِسْمِ اللَّهِ الْكَافِي بِسْمِ اللَّهِ الْمُعَافِي بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ وَ لَا دَاءٌ فِي الْأَرْضِ وَ لَا فِي السَّمَاءِ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»
سپس فرمود: بخورید. همه خوردند تا سیر شدند و بعد از آن، آب نوشیدند.
زن یهودیه را هم حبس کردند. روز دوم، او را آوردند و گفتند: مگر همینها نبودند که پیش تو آن گوشت مسموم را خوردند؟ گفت: چرا! یا رسول الله، من تاکنون در نبوتت شک داشتم، الآن یقین کردم که رسول خدایی و شهادتین بر زبان جاری کرد.
نماز میت بر براء
از آن طرف، جنازه براء را خدمت پیامبر آوردند تا بر او نماز بخوانند. حضرت پرسید: علیبنابیطالب کجاست؟ گفتند: یکی از مسلمانان کاری داشت، ایشان به مسجد قبا رفتهاند.
پیامبر نشستند و نماز را اقامه نکردند. از حضرتش وجه آن را سؤال کردند! فرمود: خداوند دستور داده که نماز را به تأخیر اندازم تا علیبنابیطالب حاضر شود و او را بهخاطر آن حرفی که زده بود، حلال کند تا خداوند مرگ براء را کفاره آن کلامش قرار دهد!
یکی از افرادی که شاهد حرف براء بود، گفت: یا رسول الله، براء با علیبنابیطالب شوخی کرد، جدی نگفت تا مورد مؤاخذه پروردگار قرار گیرد.
پیامبر فرمود: «لَوْ كَانَ ذَلِكَ مِنْهُ جِدّاً لَأَحْبَطَ اللَّهُ تَعَالَى أَعْمَالَهُ كُلَّهَا وَ لَوْ كَانَ تَصَدَّقَ بِمِثْلِ مَا بَيْنَ الثَّرَى إِلَى الْعَرْشِ ذَهَباً وَ فِضَّةً» اگر جدّی گفته بود، خداوند همۀ اعمالش را حبط و نابود میکرد، گرچه بهمانند ما بین زمین تا آسمان، طلا و نقره در راه خدا انفاق کرده بود؛ لکن او شوخی کرد و گناهی بر او نیست؛ ولی میخواهم کسی در دلش گمان نکند که علیبنابیطالب بر او غضبناک است، او بیاید و حلالیتش را اعلام کند و برای براء استغفار کند تا منزلتش پیش پروردگار بالا رود.
دعای امیرالمؤمنین برای براء
امیرالمؤمنین رسیدند، کنار جنازه ایستادند و فرمودند: «رَحِمَكَ اللَّهُ يَا بَرَاءُ فَلَقَدْ كُنْتَ صَوَّاماً قَوَّاماً وَ لَقَدْ مِتَّ فِي سَبِيلِ اللَّه» ای براء، خدای تو را رحمت کند، تو فردی بودی که زیاد روزه میگرفتی و بسیار نماز میخواندی، و در راه خدا از دنیا رفتی.
پیامبر فرمود: اگر بنا بود شخصی از نماز میت پیامبر بینیاز باشد، همین براء است، با این دعایی که علیبنابیطالب برایش نمود. سپس بلند شدند و بر او نماز خواندند و دفنش کردند.
بعد در جمع عزاداران براء قرار گرفتند و فرمودند: «أَنْتُمْ يَا أَوْلِيَاءَ الْبَرَاءِ بِالتَّهْنِيَةِ أَوْلَى مِنْكُمْ بِالتَّعْزِيَة» ای اقوام براء، شما به تبریک سزاوارتر از تعزیه هستید! [زیرا براء بهشتی از دنیا رفت] و هر گناهی داشت با طلب مغفرت علی(ع) آمرزیده شد.
کاری کنید که علی(ع) برایتان دعا کند
«فَتَعَرَّضُوا عِبَادَ اللَّهِ لِدُعَاءِ عَلِيٍّ لَكُمْ وَ لَا تَتَعَرَّضُوا لِدُعَاءِ عَلِيٍّ عَلَيْكُمْ»
ای مردم دنبال این باشید که علیبنابیطالب برایتان دعا کند، نه اینکه مشمول نفرین او واقع شوید.
«فَإِنَّ مَنْ دَعَا عَلَيْهِ أَهْلَكَهُ اللَّهُ وَ لَوْ كَانَتْ حَسَنَاتُهُ عَدَدَ مَا خَلَقَ اللَّهُ كَمَا أَنَّ مَنْ دَعَا لَهُ أَسْعَدَهُ اللَّهُ وَ لَوْ كَانَتْ سَيِّئَاتُهُ بِعَدَدِ مَا خَلَقَ اللَّهُ»
اگر او کسی را نفرین کند، خداوند هلاکش میکند، اگرچه حسناتش بهمقدار تمام خلایق باشد! و کسی که علیبنابیطالب برایش دعا کند، نجات مییابد، اگرچه گناهانش بهعدد خلایق باشد.
بحار الانوار، ج۱۷، ص۳۱۸
https://mnbr.ir/3952/
پایگاه جامع «بصائر»👈🏼 zil.ink/basaer
پاسخ مستند به یک شبهه مهم ومعروف
آیا؟؟؟ 👈 aparat.com/v/sFo6Z
پایگاه جامع «بصائر»👈🏼 zil.ink/basaer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسیار ویدیوی آموزنده ای است حتما ببینید. پایگاه جامع «بصائر»👈🏼 zil.ink/basaer
شیخ طبرسى و کفعمى و دیگران از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت کردهاند که به یاران خود فرمود: آیا ناتوانید از اینکه هر صبح و شام، نزد خداى جهانیان عهدى بگیرید؟ گفتند: چگونه عهد بگیریم؟ فرمود: این دعا را بخوانید، هرکه این دعا را بخواند، بر آن مهرى مىزنند، و زیر عرش الهى مىگذارند، چون روز قیامت شود، منادى ندا سر مىدهد، که کجایند آنانکه نزد خداى رحمان عهدى دارند؟ پس آن عهد را به ایشان دهند، و با آن عهد وارد بهشت شوند. شیخ طوسى این دعا را در تعقیب نماز صبح آورده است:
اَللّهُمَّ فاطِرَ السَّمواتِ وَالاَْرْضِ عالِمَ الْغَیْبِ وَالشَّهادَةِ الرَّحْمنَ الرَّحیمَ اَعْهَدُ اِلَیْکَ فى هذِهِ الدُّنْیا اَنَّکَ اَنْتَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ وَحْدَکَ لا شَریکَ لَکَ وَاَنَّ مُحَمَّدا صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ عَبْدُکَ وَرَسُولُکَ اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَلا تَکِلْنى اِلى نَفْسى طَرْفَةَ عَیْنٍ اَبَدا وَلا اِلى اَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ فَاِنَّکَ اِنْ وَکَلْتَنى اِلَیْها تُباعِدْنى مِنَ الْخَیْرِ وَتُقَرِّبْنى مِنَ الشَّرِّ اَىْ رَبِّ لا اَثِقُ اِلّا بِرَحْمَتِکَ فِصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّیِّبینَ وَاجْعَلْ لى عِنْدَکَ عَهْدا تُؤَدّیهِ اِلَىَّ یَوْمَ الْقِیمَةِ اِنَّکَ لا تُخْلِفُ الْمیعادَ
خدایا، اى آفریننده آسمانها و زمین، داناى پنهان و پیدا، اى بخشنده مهربان، با تو در این دنیا عهد مىکنم، که به راستى تویى خدا، معبودى جز تو نیست، یگانهاى، و براى تو شریکى نیست، و محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) بنده و فرستاده توست، خدایا بر محمّد و خاندانش درود فرست، و مرا هیچگاه، به اندازه یک چشمبرهم نهادن به خویشتن و نه به هیچیک از آفریدگانت وامگذار اگر مرا به خویشتن واگذارى، از خیر دورم مىکند، و به شرّ نزدیکم مىکند، اى پروردگارم جز به رحمتت اطمینان ندارم، پس بر محمّد و خاندان پاکیزهاش درود فرست، و براى من پیش خود عهدى قرار ده، که آن را در روز قیامت به من بپردازى، به راستى که تو خلف وعده نمىکنى
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ویدئویی بسیار عجیب از حسین یزدی!
✍ پس از مرگ حسین یزدی جاسوس ساواک و حامی رضا پهلوی ویدیویی منتشر شد که همه (خصوصا اپوزیسیون ) را شگفت زده کرد 😅😅
خییییلی خوب بود ، خییییییلی 😂😂
خدا رحمتش کنه
پایگاه جامع «بصائر»👈🏼 zil.ink/basaer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدن این فیلم تا آخر مفیده. پایگاه جامع «بصائر»👈🏼 zil.ink/basaer
animation.gif
102.6K
ویژه نامه میلاد باسعادت علی اکبر فرزند رشید امام حسین علیهما السلام را در
صفحه ماه شعبان قسمت فصل بندگی پایگاه جامع «بصائر»👈🏼 zil.ink/basaer
ببینیـــــــــــــــــــد.
در آبادان، رشت و ملایر انتخابات الکترونیکی انجام می شود👈راهنمای استفاده از دستگاه رایگیری الکترونیکی 👇
در پایگاه جامع «بصائر»👈🏼 zil.ink/basaer
مشاهده فیلم بصورت مستقیم👈 B2n.ir/EnEL
ـــــــــــ
moi.ir/x3TVM 👈لینک کمکی👈
ــــــــــــ
پایگاه جامع «بصائر»👈🏼 zil.ink/basaer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز یکشنبه روز میلاد باسعادت امام عصر حجة بن الحسن العسکری عجل الله فرجه، بارندگی در همه ایران در همه31 استان ایران بارندگی ان شاءالله خواهد بود.
پایگاه جامع «بصائر»👈🏼 zil.ink/basaer
✅لزوم برقراری انتخابات در آیه 25 سوره حدید:
در این آیه خداوندمتعال می فرماید: ما پیامبران را فرستادیم، کتاب و وسیله سنجش(ائمه[علیهم السلام])همراه آنها فرستادیم: تا مردم در سایه تعلیمات پیامبران و کتاب های آسمانی و با کمک ائمه علیهم السلام، عدالت را در بین خودشان اجراء کنند.آهن را هم فروفرستادیم که باکمک آن عدالت اجرا بشود.
حال: اجرای عدالت بدون تشکیل حکومت مگر امکان پذیر هست؟
برای تشکیل #حکومت مردم باید تعدادی از بهترین ها و متخصصین ها از بین خودشان را #انتخاب کنند تا #نماینده آنها باشند برای آن مأموریتی که خدا به آنها داده است.زیرا همه مردم نمی توانند باهمدیگر در دولت باشند.
لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ (۲۵ حدید)
همانا ما پيامبرانمان را با معجزات و دلايل آشكار فرستاديم و همراه آنان كتاب (آسمانی) و وسيله سنجش فرو فرستاديم تا مردم به دادگری برخيزند و آهن را كه در آن نيرويی شديد است و منافعی برای مردم دارد فرو آورديم (تا از آن بهره گيرند) و تا خداوند معلوم دارد چه كسی او و پيامبرانش را به ناديده و در نهان ياری میكند. همانا خداوند، قوی و شكستناپذير است.
نكتهها:
مراد از «البينات»، معجزاتِ روشنگر است كه حجّت را بر مردم تمام میكند و مراد از «الْكِتابَ»، وحی آسمانی است كه بايد مكتوب شود و كتاب گردد.
مراد از «ميزان»، يا همين ترازوی مورد استفاده در داد و ستدهاست كه نماد قسط و عدالت است و يا قوانين شريعت كه معيار سنجش حق از باطل است و يا عقلِ بشر، كه ميزان شناخت نيك از بد است.۱
برخی روایات مراد از میزان را «ائمه» و «امام» ذکر کرده اند
مراد از انزال آهن در «أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ»، شبيه انزال چهارپايان در «أَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ»۲ میباشد. زيرا بر اساس آيهی «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ»۳ منشأ وجودی هر چيز نزد خداوند است و او هر موجودی را پس از تعيين حدود وجوديش، به اين عالم میآورد، كه اين خود نوعی نزول است.۴
مراد از يَنْصُرُهُ ... بِالْغَيْبِ آن است كه خدای ناديده و رسولان او را بی آنكه ديده باشند ياری كنند و روشن است كه مراد از ياری خدا، ياری دين اوست كه توسط رسولان به مردم ابلاغ شده است.
بهرهگيری از آهن، بارها در قرآن مطرح شده است. ذوالقرنين برای ساختن سد معروف خود، از مردم، آهن تقاضا كرد. نرم شدن آهن در دست حضرت داود، يكی از نعمتهای ويژه خداوند به اوست، «أَلَنَّا لَهُ الْحَدِيدَ»۵ در اين آيه نيز برای آهن كلمه منافع به كار رفته است، در قيامت نيز برخی ابزار عذاب مجرمان از آهن است. «وَ لَهُمْ مَقامِعُ مِنْ حَدِيدٍ»۶
پيامها:
۱- در مديريّت به هر كس مسئوليّت میدهيم بايد ابزار كار او را در اختيارش قرار دهيم. أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ ... الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ
۲- در مديريّت صحيح، راهنمايی از مدير، و عمل از مردم است. أَرْسَلْنا ... الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ ... لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»
۳- عدالت واقعی در سايه قانون و رهبر الهی است. رُسُلَنا ... الْكِتابَ ... لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
۴- فلسفه نبوّت، ايجاد عدالت است. أَرْسَلْنا رُسُلَنا ... لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
۵- بعد از اتمام حجّت از طرف خداوند، مسئوليّت با مردم است كه برای عمل و اجرا بپاخيزند. أَرْسَلْنا ... أَنْزَلْنا ... لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
۶- عدالت در تمام ابعاد مطلوب است. «بِالْقِسْطِ» مطلق آمده كه شامل همه چيز میشود. «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»
۷- تمام انبيا، يك هدف دارند. أَرْسَلْنا رُسُلَنا ... لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
۸- مردم بايد حكومت و تشكيلات داشته باشند تا بتوانند برای قسط بپاخيزند و جلو طغيانگران را بگيرند. «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»
۹- اول كار فرهنگی و تربيتی، بعد اعمال قدرت و تنبيه. أَنْزَلْنا ... الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ ...
وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ
۱۰- جامعه به سه قوه نياز دارد: مقنّنه، «الْكِتابَ»، قضائيّه «الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» و مجريّه. «أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ»
۱۱- با موانع گسترش عدالت، بايد برخورد شديد كرد. «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ»
۱۲- پذيرش دعوت انبيا در حقيقت نصرت خداست.
«وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ»
۱۳- حمايت از دين و اوليای خدا، زمانی ارزش دارد كه از باطن دل و طيب نفس باشد. «مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ»
۱۴- گمان نكنيم خداوند به نصرت ما محتاج است. لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ ... إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ
۱ تفسير الميزان.
۲ زمر، ۶.
۳ حجر، ۲۱.
۴ تفسير الميزان.
۵ سبأ، ۱۰.
۶ حج، ۲۲.