eitaa logo
بصائر
1.2هزار دنبال‌کننده
411 عکس
75 ویدیو
30 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
این بیت حافظ را می توان برای اینگونه نیز خواند👇👇👇
" خطا" اگر چه نبود "اختیار" تو "سردار"!/ تو در طریق "جوانمردی" آن را پذیرفتی... @basaer_fi
🔰خون شهید سلیمانی با ترامپ چه کرده است که از شدت خشم، به ناسزاگویی و توهین روی آورده: 🔸"تَكَادُ تَمَيَّزُ مِنَ الْغَيْظِ؛ نزﺩﻳﻚ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﺧﺸﻢ ﻣﺘﻠﺎﺷﻲ ﺷﻮﺩ."(ملک:۸) @basaer_fi
✍️ چرا ایام اللهی همچون تشییع شهید سلیمانی را باید دائما برای مردم یادآوری نمود؟ 🔸«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ.»(ابراهیم/5) 🔰خداوند متعال در این آیه شریفه خطاب به جناب موسی (ع) می فرماید: ««ایام الله» را برای قومت یادآوری نما.» و منظور از «ایام الله»، ایامی است که بخاطر حوادث خاصی که در آن اتفاق افتاده،  امر خداوند و آیات و نشانه های بزرگی و اقتدار و سلطنت خداوند ظاهر و آشکار گردیده (ر.ک:المیزان؛ ج12، ص18) به عبارت دیگر، منظور از «ایام الله» روزهای خاصی است که در آن روزها دست قدرت و عزت الهی در جامعه ظهور و بروز بیشتری داشته و همگان به عینه دیدند و لمس کردند که اتفاقی(چه نزول نعمت و یا نزول عذاب) خارج از اسباب و علل مادی افتاده است. 🔰اصولاً باید گفت یکی از روش های تربیتی قرآن کریم، «تذکّر» و «یادآوری» است؛ و این روش، دقیقاً نقطه مقابل روش شیطان و جریان های شیطانی، همچون جریان نفاق است که یکی از کار ویژه هایشان را «انساء»(فراموشاندن) تعریف کرده اند: (مجادله: 19؛ انعام: 68، یوسف: 42، کهف: 63 ) در این میان، یکی از اموری که یاد خدا را در ذهن ها متبادر می کند، برخی حوادث عبرت آموزی است که در برخی ایام خاص در حیات یک جامعه به وقوع پیوسته است و مردم جامعه در آن ایام خاص، جلوه های رحمت یا غضب الهی را بطور ملموس درک نمودند.  از آنجا که انسان ها نوعا فراموشکار هستند، باید برخی وقایع خاص پیش آمده در جامعه که یاد خدا و سنت های الهی را به همراه دارد، همواره برای آنان یادآوری شود؛ چراکه این کار روحیه ای جدید در آنان برای ادامه مسیر ایجاد می نماید. 🔰قرآن کریم در آیات متعددی به یادآوری ایام الله در دوران هر پیامبری می پردازد؛ و این یادآوری ها آنقدر زیاد است که گویی تعمّدی برای بازگویی آن وجود دارد. برای مثال، در آیاتی که مربوط به داستان جنگ بدر در سوره مبارکه انفال آمده است، اشاره به عنایات خاص خداوند در جنگ بدر دارد که سپاه ۳۱۳ نفره اسلام در برابر سپاه هزار نفره دشمن با قاطعیت پیروز شد.(انفال/۷، ۹، ۱۱، ۲۶) یوم الله دیگر در قرآن کریم، ماجرای جنگ احزاب است:(احزاب/۹ و ۱۰) همچنین یکی از مواردی که خداوند قرآن کریم اصرار به یادآوری آنها دارد، شکست های عملکردی و گفتمانی منافقان است. در یک آیه سخن منافقان و بیماردلان در جنگ بدر یادآوری می شود: (انفال: 46) و در آیات دیگری، سخنان و کارشکنی های آنان در جنگ احزاب: (احزاب: 13-12). 🔰این یادآوری ها، علاوه بر کمک به تبیین بهتر گفتمان اسلام انقلابی، فواید متعددی دیگری هم برای عموم مردم جامعه اسلامی و هم برای خواص جامعه در پی دارد که به مبارزه با جریان نفاق کمک شایانی خواهد کرد. اولین فایده یادآوری ایام الله، افزایش وحدت در میان مردم است. 🔰فایده دیگر یادآوری ایام الله، افزایش اعتماد مردم به وعده های الهی، افزایش روحیه اعتماد به نفس و امید به آینده و افزایش روحیه مردم برای مقاومت در برابر سختی ها و در برابر دشمنان داخلی و خارجی است. 🔰همچنین علاوه بر ذلت دشمنان خارجی، رسوایی منافقین و فتنه گران داخلی نیز باید دائماً بازگو و یادآوری شود؛ چراکه منافقین وکفار همواره از این تذکر و یادآوری واهمه دارند و از آن فرار می کنند: 🔸"فَما لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضِينَ * كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَةٌ * فَرَّتْ مِنْ قَسْوَرَةٍ؛ چرا آنها اينهمه از یادآوری گريزانند. همچون گورخرانى رميده  كه از شير فرار كرده اند!"(مدثر/۵۱-۴۹) @basaer_fi
✍️ پاسخ سالهای گذشته رهبرانقلاب به سخنان دیروز روحانی: پیشرفت اقتصادی با مدیرانی همچون امکان پذیر است، نه کسانی که تحت نفوذ دشمن اند! 🔰جناب رئیس جمهور دیروز اظهار داشته اند که بلد نیستند بدون سرمایه گذاری خارجی، اقتصاد کشور را سامان دهند! حال بخوانید بیانات سالهای گذشته رهبرانقلاب در پاسخ به اظهارات امروز روحانی را... 🔰پیشرفت واقعی، یعنی کاری که سردار حاجی زاده کرد «مراد ما از پيشرفت، نيست، است. پيشرفت صورى اين است كه يك به اقتصاد بدهيم، يك مقدارى جنس و زرق‏ وبرقى بدهيم؛ اين مي شود پيشرفت صورى، اين فايده ‏اى ندارد، اين ممكن است على ‏العجاله مردم را يك مقدارى خشنود كند، امّا در نهايت به ضرر كشور تمام خواهد شد. «پيشرفت» بايد «حقيقى» باشد، «عميق» باشد و متّكى به پايه ‏ها و استوانه‏ هاى محكم داخلى باشد؛ اين مي شود «پيشرفت»؛ «پيشرفت واقعى» اين است. ديروز شنيدم كه اين فرمانده محترم سپاه‏( ) كه در تلويزيون راجع به اين موشكها و مانند اينها صحبت مي كرده، گفته است كه اگر تمام اطراف كشور ما را هم حصار بكشند كه هيچ ‏چيزى وارد نشود و هيچ‏ چيزى خارج‏ نشود، ما در ساخت اين موشك ها دچار مشكل نمي شويم؛ اين، يعنى «پيشرفت». جورى بايستى حركت بكنيد كه اگرچنانچه تحريم هم بكنند و فشار هم وارد بياورند، پيشرفت شما متوقّف نشود [بلكه‏] آن دشمن احساس كند كه نياز دارد بيايد جلو. اگر بخواهيم اين پيشرفت حقيقى انجام بگيرد، بايد خصوصيّات انقلابى ‏مان را حفظ كنيم، حركت جهادى ‏مان را حفظ كنيم، عزّت و هويّت ملّى ‏مان را حفظ كنيم، هضم نشويم، و در هاضمه ‏ى خطرناك فرهنگى و اقتصادى جهانى هضم نشويم؛ اگر اينها را رعايت بكنيم، اين درست خواهد شد.» (20/ 12/ 1394؛ ديدار با رئيس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى) 🔰نگاه به خارج برای رونق اقتصادی، نگاهی غلط، عقیم و بی فایده است 🔸«نگاه دوّم به اقتصاد كشور نگاه به پيشرفت اقتصاد با استفاده از كمك بيرون از مرزها است؛ مي گويد سياست خارجى ‏مان را تغيير بدهيم تا اقتصاد ما درست بشود؛ با فلان مستكبر كنار بياييم تا اقتصاد رونق پيدا كند؛ را در بخش هاى گوناگون و مسائل گوناگون بپذيريم تا اقتصادمان رونق پيدا كند؛ اين هم نگاه دوّم است. امروز شرايط كشور به ما نشان داده است كه اين نگاه دوّم يك نگاه كاملًا و و ‏_فایده است. همين تحريم هايى كه امروز عليه ملّت ايران اعمال مي شود، دليل محكم و متقنى است بر غلط بودن اين نگاه؛ يعنى شما وقتى كه به اميد قدرت هاى خارجى‏ نشستيد تا آنها بيايند اقتصاد شما را رونق بدهند و با زير بار آنها رفتن، اقتصاد را رونق بدهيد، آنها به حدّ كم قانع نيستند. وقتى كه شما نگاه مي كنيد به بيرون، مواجه مي شويد با يك مسئله ‏اى مثل كاهش قيمت نفت؛ ناگهان قدرت هاى مستكبر با همراهى ايادى منطقه‏ اى خودشان متأسّفانه به اين نتيجه مي رسند كه قيمت نفت را به نصف و گاهى كمتر از نصف برسانند؛ شما مواجه مي شويد با يك چنين مشكلى؛ وقتى نگاه به بيرون باشد، اين است. وقتى شما نگاه به درون كرديد، ديگر اين‏جور نيست. امروز خارجى‏ ها و رؤساى قدرت هاى مستكبر مي خواهند همين نگاه دوّم را در مردم ما تقويّت كنند.» (01/ 01/ 1394؛ بيانات در حرم مطهر رضوى) @basaer_fi
🔸امام امیرالمؤمنین(ع): «فَإِنَّ الْعَدُوَّ رُبَّمَا قَارَبَ لِيَتَغَفَّلَ فَخُذْ بِالْحَزْمِ وَ اتَّهِمْ فِی ذَلِكَ حُسْنَ الظَّنِّ؛ چه بسا دشمن #نزديك مى‏شود، تا #غافلگير كند؛ پس دور انديش و محتاط باش و خوشبينى خود را (به دشمن) متّهم كن.» (نهج البلاغه؛ نامه53) @basaer_fi
🔰 کسی است که از قاتلی که چندی پیش یکی از اعضاء خانواده اش را به شهادت رسانده، التماس کند و او جواب رد بدهد: 🔸«ها أَنْتُمْ أُولاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَ لايُحِبُّونَكُمْ؛ شما كسانى هستيد كه آنها را دوست مى‏ داريد، اما آنها شما را دوست ندارند.» (آل عمران: 119) 🔰کانال "بصائر" در "ایتا": @basaer_fi
🔰این سنت خداست که هرکس دلبسته به باشد، شیطان او را خواهد کرد: 🔸«وَ كانَ الشَّيْطانُ لِلْإِنْسانِ خَذُولاً؛ و شيطان هميشه خوار كننده انسان بوده است.» (فرقان: 29) 🔰کانال "بصائر" در "ایتا": @basaer_fi
🔸به این ، جز این سخن ابراهیم(ع) نمی توان گفت: «أُفٍّ لَكُمْ وَ لِما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ؛ افّ بر شما و بر آن معبودان غیر از خدا که مى ‏پرستيد!» (انبیاء: 67) 🔰"بصائر" در "ایتا": @basaer_fi
✍️ چرا ظریف و روحانی پس از ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا و پس از بدعهدی های مکرر آمریکا در برجام، باز هم به دنبال مذاکره با او هستند؟ 🔰خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم، پس از توبیخ کسانی که در برابر بدعهدی های دشمن واکنش قاطع و عملی از خود نشان نمی دهند، «علت روانی» این عدم واکنش را نیز بیان می فرماید: 🔸«أَلا تُقاتِلُونَ قَوْماً نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ وَ هَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ وَ هُمْ بَدَؤُكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ؛ چرا با گروهى كه پيمانهاى خود را شكستند و تصميم به اخراج پيامبر(ص) گرفتند پيكار نمى ‏كنيد؟ در حالى كه آنان نخستين بار (دشمنی و پیکار با شما را) آغاز كردند. آيا از آنان مى ‏ترسيد؟ با اينكه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسيد، اگر مؤمن هستيد.» (توبه: 13) 🔰نکته مهم و ظریف در عبارت «أَتَخْشَوْنَهُمْ؛ آیا از آنان می ترسید؟» این است که خداوند در آن، از واژه «خوف» و مشتقات آن استفاده نکرد و نفرمود: «أتخافونهم»، بلکه از واژه و مشتقات «خشیة» استفاده نمود، تا روان شناسی دقیق تری از این افراد ارائه داده باشد. توضیح آنکه، «خشیة» به معنای «ترس» همراه با «تعظیم» و «علم» است؛(راغب اصفهانی، حسین بن محمد؛ مفردات الفاظ القرآن؛ ص283) به عبارت دیگر، «خشیة»، ترسی است همراه با «علم» و «شعور» بالا نسبت به «عظمت» طرف مقابل؛ بگونه ای که فرد با همه وجود آن را «لمس»، «درک» و «حس» می کند و نسبت به مقوله مورد ترس، کاملاً «منفعل» است. در واقع باید گفت «خشیة»، خوفی است که به مرور زمان و در اثر افزایش «علم به عظمت شیء مورد ترس»، تقریباً در دل انسان «نهادینه» شده است؛ که نتیجه طبیعی این نوع «ترس نهادینه شده» از یک فرد یا موجود، «کرنش» و «انفعال» در برابر اوست. 🔰با این توضیح، باید گفت طبق بیان دقیق این آیه شریفه، کسانی که در مقابل بدعهدی های مکرر دشمن، اقدام متناسب و قاطعی نمی نمایند و حتّی به دنبال مذاکرات و پیمان های مجدّد با دشمن هستند، افرادی هستند که دشمنان خدا را «بزرگ» و «قدرتمند» می دانند و ترس از عظمت دشمنان خدا در آنان «نهادینه» شده و «عبودیّت دشمنان خدا» در دلشان ریشه دوانده و درنتیجه با «احترام» در مقابل آنان، «کرنش» و «تعظیم» می کنند؛ و تا زمانیکه این «عبودیّت» پابرجاست، محال است اقدام قاطعی از سوی آنان صورت گیرد. 🔰کانال "بصائر" در "ایتا": @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍️وقتی خداوند به احترام زهرا (سلام الله علیها)، نامی از «حورالعین» نمی برد! 🔸«إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً * عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً * يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً * وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً * إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً؛ به يقين ابرار (و نيكان) از جامى مى نوشند كه با عطر خوشى آميخته است * از چشمهاى كه بندگان خاص خدا از آن مى نوشند، و از هر جا بخواهند آن را جارى مى سازند! * آنها به نذر خود وفا مى كنند، و از روزى كه شرّ و عذابش گسترده است مى ترسند * و غذاى (خود) را با اينكه به آن علاقه (و نياز) دارند، به «مسكين» و «يتيم» و «اسير» مى دهند! * (و مى گويند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام مى كنيم، و هيچ پاداش و سپاسى از شما نمى خواهيم!» (9- 5) طبق روایات متعدد، آیات ابتدایی سوره مبارکه انسان در شأن اهل بیت (علیهم السلام) و به دنبال بخشیدن غذای خود به مسکین و یتیم و اسیر در سه روز متوالی نازل شده است. خداوند پس از این آیات، به نعمت های بهشتی که خداوند برای این «ابرار» در نظر گرفته است اشاره می فرماید. نعمت هایی همچون: «تخت هایی که ابرار در زیر سایه درختان بر آن تکیه می زنند»، «میوه های بهشتی»، «نوشیدنیهای بهشتی»، «جامهایی از طلا که پسران زیبارو نوشیدنیهای بهشتی را در آن جامها به ابرار می نوشانند» و ... . مرحوم علامه طباطبایی در ذیل این آیات و فارغ از توجه به نزول این آیات در شأن اهل بیت (علیم السلام)، می فرمایند: 🔰«اين را هم بايد دانست كه در آيات مورد بحث نعمت زنان بهشتى يعنى «حور العين» را جزو نعمتهاى بهشتى ذكر نكرده با اينكه در كلام مجيد خداى تعالى هر جا سخن از نعيم بهشت شده، حور العين جزو مهمترين آنها ذكر شده است. ممكن است از ظاهر جريان چنين فهميده شود كه علت آن اين بوده كه در بين ابرار مورد نظر آيات، كسى از طايفه زنان بوده (و خداى تعالى براى رعايت حرمت او سخن از حور العين به ميان نياورده است).» (المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج20، ص131) ایشان در ادامه می فرمایند: 🔰«تفسير روح المعانى (از تفاسیر اهل سنت) همين معنا را از لطايف قرآن دانسته و گفته: «در صورتى كه آيات در باره اهل بيت (ع) نازل شده باشد، ذكر نشدن حور العين از لطيفترين نكات خواهد بود، آرى اگر تصريح به «وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ» كرده و نامى از «حور العين» نبرده، به خاطر رعايت احترام بتول و قرة العين رسول بوده.» (آلوسى، محمود بن عبدالله، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم و السبع المثاني؛ ج15، ص174) ⚫️ شهادت حضرتش تسلیت باد. جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
✍️ رفاه طلبی، اصلی ترین عامل انحراف خواص پس از رحلت پیامبر(ص)، از دیدگاه حضرت زهرا(سلم الله علیها) خطبه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در مسجد پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم)، پس از مصائب دردناکی که برای ایشان به وقوع پیوست، بی شک یکی از مهمترین منابع معرفتی و سیاسی شیعه به شمار می رود. خطبه ای که مملو از معارف عمیق اعتقادی، تضمین های قرآنی بی نظیر و تحلیل های سیاسی و روان شناختی عمیق است. حضرت زهرا(سلام الله علیها) در بخشی از این خطبه بی نظیر، علت اصلی مخالفت با امر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و در نتیجه کتمان حقیقت غدیر و حقانیت علی(علیه السلام) را راحت طلبی، تن آسایی و رفاه طلبی خواص جامعه می دانند. ایشان پس از طرح این سؤالات از اصحاب که: «پس چرا امروز بعد از اقرار و اعتراف سرگردان شدید؟ و پس از آشکار کردن عقیده امروز پنهان کاری دارید؟ و بعد از آن پیشگامی و پیشرفت به عقب بر می گردید؟و بعد از ایمان مشرک شدید؟» می فرمایند: ✳️«أَلَا قَدْ أَرَى أَنْ قَدْ أَخْلَدْتُمْ‏ إِلَى‏ الْخَفْضِ‏، وَ أَبْعَدْتُمْ مَنْ هُوَ أَحَقُّ بِالْبَسْطِ وَ الْقَبْضِ، وَ خَلَوْتُمْ بِالدَّعَةِ، وَ نَجَوْتُمْ مِنَ الضِّيقِ بِالسَّعَةِ، فَمَجَجْتُمْ مَا وَعَيْتُمْ، وَ دَسَعْتُمُ الَّذِي تَسَوَّغْتُمْ، فَ: «إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ»؛ آگاه باشید که جز این نیست که به تن آسایی خو کرده اید و امام واقعی خود را از زمامداری دور کرده اید و با رفاه و آسایش خلوت کرده اید و از سختی زندگی به راحتی و خوشگذرانی رسیده اید. به همین سبب آنچه را حفظ کرده بودید، از دست دادید و آنچه را که فرو بردید بالا آوردید پس بدانید که «اگر شما و هر که در زمین است کافر شوید، خداوند بی نیاز از همگان است.»» (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏29، ص230) ارتباط با مدیر کانال: 👈👈 @basaer_admin جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
💫 از محقّق تا مقلّد، فرق‏هاست کاین چو داود است و آن دیگر، صداست‏! در کانالِ ، در پیِ یادداشت‌نویسیِ رسانه‌ای و تحلیلی دربارۀ عمده‌ترین مسأله‌های راهبردی و فرهنگیِ انقلاب هستیم؛ تحلیل‌ها و مباحثاتی که در امتدادِ نظراتِ رهبرِ انقلاب قرار دارند و اندیشه‌های ایشان را بسط و تفصیل می‌دهند. دوست‌دارانِ تفکّرِ راهبردی و تحلیلِ انقلابی، به ما پیوسته و در این سنگرِ معرفتی و فرهنگی، در کنارِ ما باشید. مهدی جمشیدی/ محقق و نویسنده eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
✍️ افشای دورویی و دروغگویی کسی که انتخابات را تشریفاتی می دانست! 🔰رهبرانقلاب در سخنان امروزشان(16/11/98)، ضمن دروغگو دانستن کسی که انتخابات را فرمایشی و مهندسی شده می دانست، «دورویی» او را اینگونه عیان کردند: 🔸«برخی که به وسیله انتخابات به جایی رسیده اند، انتخابات را زیر سؤال می برند! چگونه است که وقتی انتخابات به نفع شماست، صحیح است، اما وقتی به نفع شما نیست، خراب است؟» این جملات رهبرانقلاب، ذهن نگارنده را به این بخش از آیات سوره مبارکه نور در توصیف «بیماردلان» و «منافقان» رهنمون ساخت که در توصیف دورویی آنان می فرماید تنها اگر حکم پیامبر(ص) به نفع آنان باشد، آن را می پذیرند و در غیر اینصورت، نمی پذیرند: 🔸«وَ إِذا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ إِذا فَرِيقٌ مِنْهُمْ مُعْرِضُونَ * وَ إِنْ يَكُنْ لَهُمُ الْحَقُّ يَأْتُوا إِلَيْهِ مُذْعِنِينَ * أَفِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَمِ ارْتابُوا أَمْ يَخافُونَ أَنْ يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ رَسُولُهُ بَلْ أُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ و هنگامى كه از آنها دعوت شود كه به سوى خدا و پيامبرش بيايند تا در ميان آنان‏ داورى كند گروهى از آنها رويگردان مى‏شوند. * ولى اگر (داورى به نفع آنها بوده باشد و) حق داشته باشند، با نهايت تسليم به سوى او مى‏آيند. * آيا در دلهاى آنها است؟ يا شك و ترديد دارند؟ يا مى‏ترسند خدا و رسولش بر آنها ستم كند؟ اما خود اينها ستمگرند!» (نور: 50-48) ارتباط با مدیر کانال: 👈👈 @basaer_admin جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
🔸«وَ إِذا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ إِذا فَرِيقٌ مِنْهُمْ مُعْرِضُونَ * وَ إِنْ يَكُنْ لَهُمُ الْحَقُّ يَأْتُوا إِلَيْهِ مُذْعِنِينَ * أَفِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَمِ ارْتابُوا أَمْ يَخافُونَ أَنْ يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ رَسُولُهُ بَلْ أُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ و هنگامى كه از آنها دعوت شود كه به سوى خدا و پيامبرش بيايند تا در ميان آنان‏ داورى كند گروهى از آنها رويگردان مى‏شوند. * ولى اگر (داورى به نفع آنها بوده باشد و) حق داشته باشند، با نهايت تسليم به سوى او مى‏آيند. * آيا در دلهاى آنها #بيمارى است؟ يا شك و ترديد دارند؟ يا مى‏ترسند خدا و رسولش بر آنها ستم كند؟ اما خود اينها ستمگرند!» (نور: 50-48) @basaer_fi
🔰 این آیه شریفه، به بهترین شکل، شرایط قبل از انقلاب اسلامی و ۴۱ سال پس از آن را به تصویر می کشد: 🔸وَاذْكُرُوا إِذْ أَنتُمْ قَلِيلٌ مُّسْتَضْعَفُونَ فِي الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَن يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فَآوَاكُمْ وَأَيَّدَكُم بِنَصْرِهِ وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون؛َ ﻭ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﻧﺪﻙ ﺑﻮﺩﻳﺪ ، ﻭ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﻭ ﺯﺑﻮﻥ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﺪﻳﺪ ، ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻴﺪﻳﺪ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم (ﻣﺸﺮﻙ ﻭ ﻛﺎﻓﺮ) ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺑﺎﻳﻨﺪ (ﺗﺎ ﺷﻜﻨﺠﻪ ﻭ ﺁﺯﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪ ﻭﻧﺎﺑﻮﺩ ﻛﻨﻨﺪ) ﭘﺲ ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ (ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﻣﺪﻳﻨﻪ) ﺟﺎﻱ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺑﺎ ﻳﺎﺭﻳﺶ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪﺗﺎﻥ ﺳﺎﺧﺖ ، ﻭ ﺍﺯ (ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ) ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺍﺵ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻱ ﺑﺨﺸﻴﺪ ﺗﺎ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ.(انفال:۲۶). 🌹یوم الله ۲۲ بهمن مبارک باد!
🔸«وَجَعَلْنَاهَا وَابْنَهَاآيَةً لِلْعَالَمِينَ؛و او وپسرش رابراى جهانيان نشانه ای(از قدرت خدا) قرارداديم»(انبیاء:۹۱) 🌸میلادبانوی دوعالم حضرت زهراء(س)وفرزندصالحش امام خمینی(ره)مبارک باد! @basaer_fi
✍️ «کرونا» و درس دشمن شناسی 1️⃣شک ندارم که «کرونا» را شکست خواهیم داد؛ چرا؟ پاسخ یک جمله است: چون حقیقتاً باور کرده ایم که او «دشمن» ماست؛ و وقتی این باور در همه مردم و مسئولان شکل گرفت، همه گرفتند و در مواجهه با او و نمی کنند() و طبق دستور پزشکان، همه جوانب را رعایت می نمایند()؛ و به عبارت دیگر، برای غلبه بر او، از دو عنصر کمک گرفته اند: و ؛ و این رمز پیروزی در مواجهه با هر دشمنی است: 🔸«وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ؛ اگر (در برابر آنها) و پيشه كنيد، نقشه‏هاى (خائنانه) آنها به شما زيانى نمى‏رساند خداوند به آنچه آنها انجام مى‏دهند احاطه دارد.» (آل عمران: 120) 2️⃣اگر ما و مسئولان، را حقیقتاً دشمن فرض کنیم، آنگاه در برابر جنگ اقتصادی و رسانه ای او، خواهیم گرفت و در برابر او خواهیم کرد و همه جوانب احتیاط را نیز رعایت خواهیم نمود(). مشکل همین است که عمق دشمنی او درک نکرده ایم تا در برابرش آرایش جنگی بگیریم. به این بیانات رهبرانقلاب دقت کنید: 🔸«از همه طرف دشمن وارد شده. مسئولین کشور و آحاد توانا و آحاد مردم باید در مقابله‌ ی با این دشمن هر کاری که می توانند [انجام دهند]. در هر بخشی، در هر رشته‌ ای که می توانند، بایستی خودشان را آماده کنند، وارد میدان باشند. احساس مسئولیّت کنند. آرایش دشمن، است؛ از لحاظ اقتصادی آرایش جنگی گرفته؛ از لحاظ سیاسی آرایش جنگی گرفته؛ فقط از لحاظ نظامی علی‌الظّاهر آرایش جنگی ندارد که آن هم البتّه حواس نظامی ‌های ما جمع است؛ همان‌ طور که عرض کردم از لحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته؛ در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملّت ایران گرفته، ملّت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد، باید خودش را آماده کند در همه‌ی بخش های مختلف.» (11/2/98؛ دیدار با معلمان) 3️⃣خداوند در قرآن کریم پس از خلقت جناب آدم(ع)، خطاب به ایشان می فرماید این «شیطان» دشمن توست، مبادا دشمنی او را دست کم بگیری! 🔸«فَقُلْنا يا آدَمُ إِنَّ هذا عَدُوٌّ لَكَ وَ لِزَوْجِكَ فَلا يُخْرِجَنَّكُما مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقى؛ گفتيم: اى آدم! اين(ابلیس) دشمن تو و همسر تو است، مبادا شما را از بهشت بيرون كند كه به زحمت و رنج خواهى افتاد.» (طه: 117) اما مشکل این بود که جناب آدم(ع)، دشمنی شیطان را با همه وجود درک نکرد؛ که اگر می کرد، آنگاه باید در برابر او «آرایش جنگی» می گرفت و همه جوانب «تقوا» و «احتیاط» را رعایت می نمود و حتّی در توصیه های به ظاهر خیرخواهانه اش نیز به دیده تردید می نگریست: 🔸«فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطانُ ... * وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ * فَدَلاَّهُما بِغُرُورٍ ... وَ ناداهُما رَبُّهُما أَلَمْ أَنْهَكُما عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَ أَقُلْ لَكُما إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُما عَدُوٌّ مُبِينٌ؛ پس شيطان آنها را وسوسه كرد ... * و براى آنها سوگند ياد كرد كه من خيرخواه شما هستم! * و به اين ترتيب آنها را با فريب (از مقامشان) فرود آورد، ... و پروردگارشان آنها را ندا داد كه آيا شما را از آن درخت نهى نكردم و نگفتم براى شما است؟!» (اعراف: 22-20) خداوند در جای جای قرآن، به انسان توصیه می کند که «شیطان»، «دشمن» شماست؛ شما هم او را به دشمنی بگیرید و حقیقتاً به دیده «دشمن» به او بنگرید: 🔸«إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّما يَدْعُوا حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحابِ السَّعِيرِ؛ مسلما شيطان دشمن شماست، او را دشمن خود بدانيد، او فقط حزبش را به اين دعوت مى‏كند كه اهل آتش سوزان (جهنم) باشند!» (فاطر: 6) 🔸«أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ؛ آيا با شما عهد نكردم اى فرزندان آدم! كه شيطان را پرستش نكنيد كه او براى شما دشمن آشكارى است؟» (یس: 60) و در این میان، تنها اهل «تقوا» و «احتیاط» هستند که از گزند آسیب های شیطان مصون می مانند: 🔸«إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ؛ پرهيزكاران هنگامى كه گرفتار وسوسه‏هاى شيطان شوند به ياد (خدا و پاداش و كيفر او) مى‏افتند و (در پرتو ياد او راه حق را مى‏بينند و) بينا مى‏گردند.» (اعراف: 201) ارتباط با مدیر کانال: 👈👈 @basaer_admin جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🌹 چقدر این سخنان که ریشه در وعده‌های الهی دارد، جان‌بخش و امیدوارکننده در زندگی فردی و اجتماعی است. 📚 کانال تبیین http://eitaa.com/joinchat/1033961472C8a1cc59c8c
✍ "اسلام" بدون "ولایت" پذیرفته نیست. 🔰زمانیکه "ملکه سبا" قصد ورود به درگاه قصر سلیمان(ع) را داشت و پس از آنکه شکوه و عظمت قصر را مشاهده نمود، بلافاصله اظهار اسلام نمود. قرآن کریم در این باره می فرماید: 🔸"قِيلَ لَهَا ادْخُلِي الصَّرْحَ فَلَمَّا رَأَتْهُ حَسِبَتْهُ لُجَّةً وَكَشَفَتْ عَن سَاقَيْهَا قَالَ إِنَّهُ صَرْحٌ مُّمَرَّدٌ مِّن قَوَارِيرَ قَالَتْ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي وَأَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ؛ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺑﻪ ﺣﻴﺎﻁ ﻗﺼﺮ ﺩﺭﺁﻱ. ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﻳﺪ ، ﭘﻨﺪﺍﺷﺖ ﺁﺑﻲ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ [ﭼﻮﻥ ﺩﺭﻳﺎﭼﻪ] ﺍﺳﺖ؛ ﭘﺲ ﺩﺍﻣﻦ ﺟﺎﻣﻪ ﺍﺯ ﺩﻭ ﺳﺎﻕ ﭘﺎﻳﺶ ﺑﺎﻟﺎ ﺯﺩ [ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﻴﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﺏ ﺷﻮﺩ]، ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﮔﻔﺖ: ﺍﻳﻦ ﻣﺤﻮﻃﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﺻﺎﻑ ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭ ﺍﺯ ﺷﻴﺸﻪ [ﻧﻪ ﺍﺯ ﺁﺏ] . [ﻣﻠﻜﻪ ﺳﺒﺎ پس از مشاهده عظمت قصر سلیمان] ﮔﻔﺖ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﻗﻄﻌﺎً ﻣﻦ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺳﺘﻢ ﻛﺮﺩم؛ ﺍﻳﻨﻚ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ، ﺗﺴﻠﻴﻢ [ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺍﺣﻜﺎم]ﺧﺪﺍ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺷﺪم."(نمل:۴۴) 🔰 اما نکته مهم در این آیه شریفه این است که جناب بلقیس نفرمود: "اسلمت لله رب العالمین"، بلکه اسلامش را مستند به اسلام جناب سلیمان(ع) نموده و فرمود: " وَأَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ". این، یعنی اسلام واقعی، تنها در "معیت" ولی خدا و تنها از مسیر پذیرش ولایت او معنا می یابد و اسلام بدون پذیرش ولایت حجت خدا، اسلام واقعی نیست. 🌸میلاد امام امیرالمومنین(ع) بر همگان مبارک! @basaer_fi
✍️ «کرونا»، «شیطان» و بیماری های زمینه ای 🔰متخصصان می گویند ویروس کرونا بیشتر افرادی را از پا در می آورد که پیش از ابتلا به کرونا، دچار «بیماری های زمینه ای» بودند؛ و این، همان کار «شیطان» است که کسانی را در بزنگاههایِ زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی به پرتگاه می اندازد که از قبل، روحشان در اثر گناهان پی در پی، بیمار شده و زمینه لغزش در آنها فراهم شده باشد: 🔸«إِنَّ الَّذِينَ تَوَلَّوْا مِنْكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّيْطانُ بِبَعْضِ ما كَسَبُوا؛ آنان كه در روز روبرو شدن دو جمعيت با يكديگر (روز جنگ احد، از دشمن) فرار كردند، آنها را بر اثر پاره‏اى از گناهانى كه (از قبل) مرتكب شده بودند، به لغزش انداخت.» (آل عمران: 155) 🔰رهبرمعظم انقلاب در بیاناتی در تحلیل شخصیت کسانی که توانایی مقاومت در برابر را ندارند، پس از اشاره به همین آیه شریفه می فرمایند: 🔸«اينى كه مى ‏بينيد يك عده‏ اى در مقابل منهزم مى‏شوند، طاقت نمى‏ آورند، نمى‏ توانند ايستادگى كنند، به خاطر آن چيزى است كه قبلًا از اين ‏ها سرزده است؛ باطن خودشان را با «گناه» و با «خطا» خراب كرده‏اند. «لغزش ها» انسان را فاسد مى‏ كند. اين فساد، به «انحراف در عمل» و «گاهى به انحراف در عقيده» منتهى مى‏ شود. اين هم به مرور پيش مى‏ آيد؛ دفعتاً پيش نمى ‏آيد كه ما فكر كنيم يك نفرى شب مؤمن مى‏ خوابد، صبح منافق از خواب بيدار مى ‏شود؛ نه، به تدريج و ذره ذره پيش مى‏ آيد. اين، علاجش هم «مراقبت از خود» است. «مراقبت از خود» هم يعنى همين «تقوا». بنابراين علاجش تقواست. مراقب خودمان باشيم.» (20/ 06/ 1388؛ خطبه‏هاى نماز جمعه‏ى تهران ) ارتباط با مدیر کانال: 👈👈 @basaer_admin جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
✍چرا زینب (سلام الله علیها)، «عالمه غیر معلّمه» توصیف شده است؟ 🔰برخی مؤمنین «صابر»ند و برخی دیگر «صبور»؛ امّا خواص از مؤمنین اند که «صبّار»ند؛ یعنی در نهایت صبر. صبر در مصیبت ها و امتحانات الهی، صبر در عبودیت و اطاعت از دستورات الهی و صبر در ترک معصیت و گناه. همچنین برخی از مؤمنین «شاکر»ند و برخی دیگر «شکور». 🔰انسان مؤمنی که در تحمل مصیبت و انجام طاعت و ترک معصیت، صبّار باشد و صبرش نیز فقط برای کسب رضای خدا باشد و از همه بالاتر اینکه، نه تنها از دچار شدن به انواع سختی ها حتی اندکی هم در دلش احساس نارضایتی نمی کند، بلکه از خداوند بسیار هم شاکر باشد، آنگاه چشم دلش باز و فهمش از دین و منابع دینی، فهمش از زندگی، فهمش از موضوعات مختلف اجتماعی - سیاسی و فهمش از بسیاری مسائل دیگر، فهمی حکیمانه می شود. خداوند بندگان خاص خود را پس از طی کردن سختی هایی طاقت فرسا در زندگی، به فهمی حکیمانه نائل می سازد. و هرچه «صبر» و «شکر» انسان بیشتر باشد، فهمش نیز حکیمانه تر خواهد بود. 🔰و این همان معنای این کریمه قرآن است که می فرماید تنها کسانی به فهم عمیق و حکیمانه از آیات الهی دست می یابند که هم «صبّار» باشند و هم «شکور»: 🔸«إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ» (ابراهیم: 5، لقمان: 31، سبأ: 19، شوری: 33) 🔰 (سلام الله علیها) یکی از بارزترین مصادیق عینی این آیه شریفه است. زن مؤمنی که پس از تحمّل سختی ها و مصائب فوق العاده سنگین، همه آنان را زیبا می بیند، یعنی هم «صبّار» است و هم «شکور». و در نتیجه طبق فرمایش این آیه کریمه، علم و فهم او نیز علم و فهمی خدادای خواهد بود؛ همانگونه که امام سجاد(ع) خطاب به ایشان فرمودند: 🔸«وَ أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَة» (احتجاج طبرسی، ج2، ص305) جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 🆔eitaa.com/basaer_fi
🔸"وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا؛ ﻭ خداوند ﺟﻬﺎﺩﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﺎﻧﻪ ﻧﺸﻴﻨﺎﻥِ [ﺑﻲ ﻋُﺬﺭ] ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ." (نساء:۹۵) @basaer_fi🔸
✍️ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَ الْمَطْلُوبُ... 🔰ناتوانی انسان مدرن و مدّعی پیشرفت از مقابله با یک ویروس کوچک، و اتکاء و اعتماد او به همه ابزارهای پیشرفته مادی برای مقابله با آن، بیش از همه مضمون آیاتی از قرآن کریم را در ذهن تداعی می کند که خداوند در آن آیات، قدرت انسان در برابر «مگسی» که از او چیزی می رباید، را به چالش می کشد و آنگاه «قدرت» و «عزّت» خود را به انسان یادآور می شود: 🔸«يا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَ إِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبابُ شَيْئاً لا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَ الْمَطْلُوبُ * ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ؛ اى مردم مثلى زده شده است گوش به آن فرا دهيد: كسانى را كه غير از خدا مى‏خوانيد هرگز نمى‏توانند (حتی) یک «مگس» بيافرينند، هرچند براى اين كار دست به دست هم دهند و هرگاه «مگس» چيزى از آنها بربايد نمى‏توانند آن را باز پس گيرند؛ هم اين طلب كنندگان ناتوانند و هم آن مطلوبان (هم اين عابدان و هم آن معبودان). * آنها خدا را آن گونه كه بايد بشناسند نشناختند، خداوند قوى و شكست ناپذير است.» (حج: 74-73) گویی خداوند هر از چند گاه، با چنین پدیده هایی، بزرگی خود و کوچکی ما انسان ها و کوچکی ابزارهای پیشرفته مادی را به رخمان می کشد و به ما می فهماند که ابزارهای مادی پیشرفته که مسحور آنها شده ایم، بدون اذن و اجازه او قدرت تأثیرگذاری ندارند. 🔰به یاد دارم آیت الله مصباح یزدی(روحی له الفداء) در درس اخلاق خود درباره این سخن حضرت ابراهیم(ع) که فرمود: 🔸«وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ؛ و هنگامی که بیمار شوم، تنها اوست که شفا می دهد.» (شعراء: 80) می فرمودند ابراهیم (ع) می توانست بفرماید: «و اذا مرضت فیشفین»؛ امّا میان «فاء» و فعل «یشفین»، از ضمیر «هو» استفاده نمود تا بفهماند که او در شفای خود، با وجود بهره گیری از ابزارهای مادی همچون دارو و ...، تنها و تنها خدا را دخیل می بیند ولاغیر. 🔰در دنیایی که همه بیش از پیش به مادیات دلبسته اند، این تنها «ایمان به غیب» است که قدرت آرامش بخشی خود را نمایان کرده است. ارتباط با مدیر کانال: 👈👈 @basaer_admin جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
✍️آمریکا و پیشنهاد کمک به ایران در موضوع کرونا 🔰مقدمه نویسنده ای در برخی کانال های تلگرامی ضدانقلابی ضمن استناد به آیه ای از قرآن کریم که در آن خداوند به پیامبر(ص) توصیه می نماید که اگر دشمنان برای صلح با تو تمایلی از خود نشان دادند، تو نیز تمایل نشان بده و پیشنهادشان را رد نکن، تیجه گرفته است که رهبرانقلاب نباید پیشنهاد آمریکایی ها برای کمک به ایران در مهار ویروس کرونا را رد می نمود، حتی اگر دشمن با نیت فریب، چنین پیشنهادی داده باشد! و آن آیه شریفه چنین است: 🔸«وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ؛ و اگر (دشمنان) تمايل به صلح نشان دهند، تو نيز تمایل نشان بده و بر خداوند توکل نما كه او شنوا و داناست.» (انفال: 61) اما با دقت در تعابیر این آیه شریفه معلوم می شود که تحلیل این افراد تا چه اندازه سطحی و ساده اندیشانه است. 🔰تحلیل آیه دو تعبیر «جنحوا» و «فاجنح» در این آیه شریفه، از ماده «جَنَحَ»، به معنای «تمایل یافتن به یک جهت» است(المفردات فی الفاظ القرآن؛ ص207) و تفاوت آن با «رَغبَة»، این است که «رَغبَة» به معنای «میل باطنی» است، امّا «الجُنح» به معنای «میل همراه با عمل» است.( التحقیق فی کلمات القرآن الکریم؛ ج2، ص140) همچنین ماده «جَنَحَ» می تواند با دو حرف «لام» و «إلی» همراه شود؛ امّا زمانیکه با «لام» بکار می رود، بیانگر «میل حقیقی» است؛ یعنی گرایش آنان راستین است، نه ظاهری.( تفسیر تسنیم؛ ج32، ص658) بنابراین، معنای عبارت «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها» در این آیات شریفه این است که: ای پیامبر(ص)! اگر دشمن برای صلح با تو تمایل نشان داد، و این تمایل، نه فقط در «حرف» و «ادّعا»، بلکه در «عملش» نیز نمایان بود، و واقعی بودن آن برای تو احراز شد، آنگاه تو نیز به او برای صلح تمایل نشان بده. بنابراین، در برابر پیشنهاد صلح، مذاکره یا کمک از سوی دشمن، نباید «ذوق زده» شد و با «سرعت» و «عجله» آن را پذیرفت؛ بلکه دشمن باید ابتدا «عملاً» صداقتش را در این پیشنهاد نشان دهد؛ و اگر هیچ نشانه ای از «صداقت عملی» در پیشنهادش وجود نداشت، باید دانست که هدف دشمن از این پیشنهاد، «غافلگیری» و «فریب» است. به همین دلیل، خداوند در ادامه آیه مورد بحث، خطاب به پیامبراکرم(ص) می فرماید اگر آنها بخواهند با مطرح كردن صلح، تو را فريب دهند و نيرنگى در كار باشد، هرگز تسليم مشو و نگرانى به خود راه مده، چرا كه خداوند پشتيبان تو است(تفسیر نمونه؛ ج21، ص491): 🔸«وَ إِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ؛ و اگر بخواهند (در پیشنهاد صلح) تو را بفريبند(پیشنهادشان را نپذیر و تنها برخدا توکل نما؛ چراکه)، (يارى‏) خدا براى تو بس است. (زیرا) او بود كه تو را با يارى خود و مؤمنان نيرومند گردانيد.» (انفال: 62) ارتباط با مدیر کانال: 👈👈 @basaer_admin جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸