eitaa logo
بصائر
1.2هزار دنبال‌کننده
394 عکس
71 ویدیو
28 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بعضی لیست های انتخاباتی، مفهوم متعالی "وحدت" را به ابتذال کشانده اند. برای آنها توصیفی بهتر از مضمون این آیه شریفه پیدا نمی کنم: "تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ؛ گمان ﻣﻲ‌ﻛﻨﻲ ﻣﺘﺤﺪﻧﺪ؛ ﺩﺭﺣﺎﻟﻲ‌ﻛﻪ ﺩﻝ‌ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺩﻭﺭ ﺍﺳﺖ." (حشر: ١٤) @basaer_fi
⚠️ شرکت مردم در ، مصداقی از "تقوای جمعی" است که نتیجه اش باز شدن برخی گره های کور در مسیر پیشرفت کشور است: 🔸«وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً؛ و هرکس (و هر ملّتی) تقواى الهى پيشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‏ كند.» (طلاق: 2) @basaer_fi
⚠️ کسی که در انتخابات شرکت نمی کند، فقط به خودش ضرر نمیزند، بلکه همه از این رفتار او متضرّر خواهند شد: 🔸 «وَاتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً؛ و از فتنه ‏اى بپرهيزيد كه تنها به ستمكاران شما نمى‏ رسد (بلكه همه را فرا خواهد گرفت).» (انفال: 25) @basaer_fi
💠 گفتاری قابل تامل از علامه مصباح یزدی پیرامون "امر به معروف و نهی از منکر"/ در برخی زمانها جلوگيري از انجام گناه در جامعه با «محبت» ميسر مي‌شود، نه «امر به معروف و نهي از منکر».(بخش اول) ⚠️ به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به نقل از، پايگاه اطلاع رساني آثار آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در جمع تعدادي از خواهران فعال در عرصه امر به معروف و نهي از منکر اظهار داشت: ⚠️ "بر کسي پوشيده نيست که مسأله امر به معرف و نهي از منکر از فروع دين و ضروريات اسلام است؛ اما علي رغم جايگاه والاي اين فريضه در معارف اسلامي، هنوز ابهاماتي در باره آن وجود دارد و گاه بد فهمي‌ها، سبب رفتار‌هاي نامناسب و مغاير با هدف امر به معروف و نهي از منکر مي‌شود." آيت‌الله محمد تقي مصباح يزدي با بيان اين‌که امر به معروف و نهي از منکر در واقع نظارت عمومي براي کاهش تخلف است، خاطر نشان کرد: ⚠️ "امر به معروف و نهي از منکر داراي اقسام و انواع مختلفي است که يکي از آنها همان است که در رساله‌هاي عمليه با شرايط خاصي از جمله عدم احتمال ضرر و به صورت آمرانه و از موضع استعلاء ذکر شده است. اين نوع امر به معروف و نهي از منكر وظيفه مردم در شرايطي است كه حکومت اسلامي برقرار است و گناه علني مگر در موارد اندک و نادر صورت نمي‌گيرد." وي با اشاره به خطبه امام حسين(ع)، قيام آن حضرت را به خاطر امر به معروف و نهي از منکر دانست و خاطر نشان کرد: ⚠️ "زماني که حضرت قيام كردند، از قبل مشخص بود و خودشان هم آگاهي داشتند که اين حرکت، پيروزي ظاهري به همراه نخواهد داشت و به شهادت ايشان و يارانشان و اسارت خانواده‌شان مي‌انجامد. لذا اگر قرار بود، ايشان شرايطي كه در رساله‌هاي عمليه ذكر شده را در نظر بگيرند، اصلاً نبايد قيام مي‌کردند؛ زيرا نه فقط احتمال ضرر، بلکه يقين به آن وجود داشت." استاد اخلاق حوزه علميه قم خاطر نشان کرد: ⚠️ "بر همين اساس گاهي مصداق عملي امر به معروف و نهي از منکر قيام، جنگ و کشته شدن است، همان‌گونه که قيام امام‌(ره) نيز مصداقي از همين نوع امر به معروف و نهي از منکر بود؛ چون ايشان از تبعيد و شکنجه و سختي‌هاي آن آگاه بودند. گاهي نيز مصداق آن، امر به معروف و نهي از منکري است که حتي احتمال ضرر هم در آن نيست." علامه مصباح يزدي با بيان اين‌که مي‌دانيم خداوند متعال به ترك شعائر اسلامي در جامعه راضي نيست، تأكيد كرد که اگر مردم نسبت به احکام بي‌تفاوت باشند، تدريجاً احکام و ارزش‌هاي اسلامي فراموش مي‌شوند، و در ادامه اظهار داشت: ⚠️ "امر به معروف و نهي از منکر يکي از راه‌هايي است که مي‌تواند سبب احياي ارزش‌هاي الهي در جامعه شود. ما از هر راه صحيح شرعي و بدون ارتكاب گناه كه مي‌توانيم بايد ديگران را به انجام وظايفشان ترغيب کنيم و از انجام گناه علني در جامعه باز بداريم؛ حتي اگر عنوان امر به معروف و نهي از منکر بر آن صدق نكند، يا از موضع استعلاء و آمرانه نباشد؛ بلکه با خواهش و تمنا و محبت همراه باشد." آيت‌الله مصباح يزدي با اشاره به اين‌که گاهي امر و نهي نتيجه نمي‌دهد، افزود: ⚠️ "اما در همين مواقع نيز اگر جلوگيري از گناه در جامعه با انجام مقدماتي که ايجاد تنش نکند، امكان‌پذير است، بايد همان روش را پيش گرفت؛ هر چند مصداق امر به معروف و نهي از منکر اصطلاحي نباشد. هم‌چنان‌كه امروزه شايع شدن فرهنگ غربي در دنيا موجب شده آزادي عمل و رفتار مطابق دلخواه، يك حق تلقي مي‌شود و امر و نهي کمتر اثر گذار است." وي با بيان اين‌که بايد به دنبال راهکار‌هايي بود که افراد بهتر آن را بپذيرند، خاطر نشان کرد: ⚠️"«اولين راه، رفتار محترمانه و مودبانه همراه با محبت است». چون مخاطب زماني كه بفهمد شما او را دوست داريد و از سر دلسوزي مطلبي را به او مي‌گوييد، راحت‌تر مي‌پذيرد." عضو خبرگان رهبري تأکيد کرد: ⚠️ "لازم نيست اجراي احكام دين در چارچوب امر به معروف و نهي از منکر اصطلاحي انجام شود؛ بلکه هر عمل مشروعي که بتواند موجب پياده شدن ارزش‌هاي الهي در جامعه شود و از گناه علني در جامعه جلوگيري کند، مورد رضايت خداوند است." ادامه👇👇👇
💠 گفتاری قابل تامل از علامه مصباح یزدی، پیرامون "امر به معروف و نهی از منکر"/ در برخی زمانها جلوگيري از انجام گناه در جامعه با «محبت» ميسر مي‌شود، نه "امر به معروف و نهي از منکر"(بخش دوم) وي افزود: ⚠️«اگر امروز بخواهيم براي امر به معروف و نهي از منکر تمام شرايط آن را مثل آمرانه بودن، عدم احتمال ضرر و مانند آن را فراهم كنيم، ديگر جايي براي تأثيرپذيري مخاطب باقي نمي‌ماند؛ چون شرايطي که در رساله‌هاي عمليه براي امر به معروف و نهي از منکر ذکر شده، مربوط به زماني است كه در جامعه اسلامي گناه کمتر اتفاق مي‌افتد و امر و نهي در افراد متخلف، اثرگذار است.» علامه مصباح يزدي با ذکر نمونه‌هاي متعددي از تأثيرگذاري بر افراد متخلف و گناهکار و اصلاح آنها، ادامه داد: ⚠️ «نحوه برخورد با شخص متخلف، بايد متناسب با شأن هر فرد و شرايط و محيط زندگي وي باشد و سبب تحقير وي نشود؛ چون هر چند آن فرد تخلف و گناهي انجام داده، اما او هم مسلمان و مؤمن است و نبايد به خاطر يک عمل اشتباه، مورد تحقير قرار گيرد.» آيت‌الله مصباح يزدي با بيان اين‌که هدف از امر به معروف و نهي از منکر، برچيدن گناه از جامعه است، ادامه داد: ⚠️ «اگر در شرايطي، برخي زمينه‌ها به گونه‌اي است که نمي‌توان امر به معروف و نهي از منکر را با شرايط مذکور در رساله‌هاي عمليه محقق کرد، بايد به دنبال راهکار‌هاي جايگزين و شيوه‌هاي مناسب بود.» وي با بيان اين‌که بايد شيوه‌هاي مختلفي که مي‌تواند هدف امر به معروف و نهي از منکر را محقق کند، به کار گرفته شود، ادامه داد: ⚠️ «در اين صورت، تنش‌ها و اختلاف‌ها کمترشده و محبت و احترام متقابل بيشتر مي‌شود؛ در حالي‌كه گاه برخي کج‌فهمي‌ها از امر به معروف و نهي از منکر سبب افزايش دشمني‌ها و اختلافات شود.» عضو خبرگان رهبري با اشاره به روايتي ادامه داد: ⚠️ «کسي که با ديگران الفت نگيرد و ديگران با وي مأنوس نشوند، خيري در او نيست. لذا نمي‌توان با تحقير و بي‌احترامي ديگران را به راه خير دعوت کرد.» وي در پايان با اشاره به برکات نهضت امام(ره) و انقلاب اسلامي، خاطر نشان کرد: ⚠️ "اگر ما امروز جمع شده‌ايم و در باره چنين مسائلي سخن مي‌گوئيم، از برکت امام راحل است که با قيام خود سبب احياي معارف و ارزش‌هاي اسلام شد. اگر امروز بر خلاف دوران طاغوت، دانشجوي نمازخوان مورد تمسخر و طعنه ديگران قرار نمي‌گيرد، و اگر مراسمي مانند اعتکاف با اين شور و شوق برپا مي‌شود و بعضي از جوانان به خاطر اين‌که نتوانسته‌اند در اعتکاف شرکت کنند، گريه مي‌کنند، همه اين‌ها از برکات امام(ره) است. البته در عين حال امواج فرهنگ جهاني نيز به کشور ما نيز رسيده است و تسامح و تساهل برخي مسئولان هم در اين امر دخيل بوده است که مي‌توان با ارائه راهکار صحيح با اين تهاجمات مقابله کرد و فطرت پاک جوانان را زنده نگاه داشت." ✅ گفتني است اين مراسم يکم آبان ماه در سالن همايش‌هاي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) برگزار شد. لینک خبر در پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مصباح: http://mesbahyazdi.ir/node/5233/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%A8%D8%A7%D8%AD-%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AC%D9%84%D9%88%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%AD%D8%A8%D8%AA%D8%8C-%D9%85%DB%8C%D8%B3%D8%B1-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%B1-%D9%88-%D9%86%D9%87%DB%8C
⚠️ سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار "میخوانمت"، ان شاءالله از ۱ الی ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ و از ساعت ۱۷ تا ۲۴، در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. ⚠️ برخی بخشهای مهم و جذّاب نمایشگاه امسال عبارتند از: "کودک"، "نوجوان"، "هوش مصنوعی و نوآوری های قرآنی"، "نهج البلاغه"، "زن و خانواده"، "بین الملل"، "فروش کتاب های دینی و قرآنی"، "فروش محصولات حجاب و عفاف"، "حوزوی"، "صهیونیسم شناسی"، "حکمرانی قرآنی" و ... . ⚠️ ضمنا رویدادهای و مسابقات جذاب و متنوعی در بخشهای مختلف نمایشگاه امسال تدارک دیده شده و سفره های افطاری ساده نیز در نمازخانه پهن خواهد شد و مردم عزیز مهمان نمایشگاه خواهند بود. @basaer_fi
‏استقبال کم نظیر و میلیونی مردم از ‎ و برنامه تلویزیونی محفل و برگزاری محفل باشکوه و قرآنی امام حسنی ها در ورزشگاه آزادی و جزءخوانی های پرجمعیت قرآن در حرم های مطهر، مساجد و امامزادگان، همه و همه نشانه دلدادگی مردم عزیز ما به قرآن کریم است. قدر این ظرفیت بی نظیر را باید بدانیم... @basaer_fi
💠قرآن، کتاب محبوب ایرانیها ✍ دکتر علیرضا معاف 🔸 نظرسنجی‌های دقیق از نگرشهای ایرانیان در سالهای اخیر نشان می‌دهد ۹۵درصد ایرانیان، قرآن را کتابی «مقدس و آسمانی و به شدت قابل احترام» می‌دانند 🔸طی دو سه سال اخیر، رویدادها و برنامه‌هایی در حوزه قرآن تولید شده که هم مردمی بودن قرآن را نشان می‌دهد، هم چالش جذابیت-محتوا را حل کرده، هم توانسته میان معنویت و شادی جمع کند، هم قرآن را کتاب زندگی معرفی کند و هم از شیوه های مختلف بیانی و غیر بیانی برای معرفی قرآن به طیفهای مختلف بهره ببرد و جذابیت بالای هنری و رسانه ای هم داشته باشد 🔸پدیده تلویزیونی محفل، نمایشگاه بین‌المللی قرآن و محفل قرآنی صدهزارنفری ورزشگاه آزادی که استقبال گسترده مردمی از آنها نشان داد، قرآن همچنان محبوب‌ترین کتاب برای ایرانیهاست 🔸استقبال مردم از این اتفاقات قرآنی، پدیده‌ای مهم است که با نگاه پدیدارشناختی و با مولفه‌های نشانه‌شناختی و معناشناختی، نشان از وجود یک گرایش شدید در مردم به قرآن دارد. 👈👈👈 متن کامل در لینک زیر: https://dana.ir/2054253 @basaer_fi
به بهانه توصیه رهبرانقلاب به دانشجویان برای بهره گیری از آثار آیت الله مصباح بزدی در تدبّر آیات قرآن. نسخه مختصر.pdf
140K
💠 به بهانه توصیه رهبرانقلاب به دانشجویان برای بهره گیری از آثار آیت الله مصباح یزدی در تدبّر قرآن کریم/ تحلیلی از برخی ویژگی های منحصر به فرد مجموعه "معارف قرآن" آیت الله مصباح ✍ شبیر فیروزیان ⚠️ رهبرانقلاب در دیدار رمضانی با دانشجویان به آنها توصیه کردند برای فهم و تدبر در آیات قرآن از آثار مرحوم آیت الله مصباح یردی بهره ببرند: 🔸 «هرچه می توانید با قرآن مأنوس بشوید؛ همه چیز در قرآن هست، که با تدبّر در قرآن [به دست می‌آید]؛ البتّه این تدبّر با «راهنمایی» باید همراه باشد. اسم مرحوم آقای مصباح (رضوان الله‌ علیه) دو سه بار اینجا آورده شد که بجاست؛ از کتابهای ایشان استفاده بشود. حقّاً و انصافاً فکر این مرد بزرگ، فکر کمک‌کننده‌ی به حرکتِ درستِ فکریِ جوانهاست.» ⚠️ مرحوم آیت الله مصباح یزدی همچون استادش مرحوم علامه طباطبایی(رحمة الله علیه)، از معدود فیلسوفانی است که علاوه بر فکر و پژوهش در مباحث فلسفی، در حوزه مباحث قرآنی و روایی و اخلاقی نیز وارد شده و خلاقیت ها و ابتکارات متعددی را نیز در این حوزه ها رقم زده است. ⚠️ هرچند بسیاری از آثار مرحوم آیت الله مصباح یزدی مشحون از آیات قرآن و تبیین و تفسیر دقیق آنهاست، اما در این میان مجموعه «معارف قرآن» ایشان، که درواقع بیان فشرده یک دوره مبانی دینی و اسلامی بصورت موضوعی و با محوریت آیات قرآن کریم است، از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است که به باور نگارنده مطالعه آن بر هر جوان انقلابی که به دنبال کار فرهنگی و سیاسی است، واجب است. ⚠️در این مقاله برخی ویژگی های منحصر به فرد این تفسیر موضوعی قرآن بیان و تحلیل شده است. @basaer_fi
⚠️ پرواز موشک ها از آسمان‌ کربلا... استعاره ای از هم افزایی "قدرت نرم" و "قدرت سخت" جمهوری اسلامی... @basaer_fi
✍ یک اشتباه راهبردی در چگونگیِ مواجهه با مسئله «کشف حجاب»/ روش مواجهه اندیشمندانی همچون «آیت الله مصباح» با فتنه های فرهنگی- اجتماعی چگونه بود؟ 1⃣ تامّل در آیات قرآن کریم نشان دهنده این نکته راهبردی و مهم است که در نوع مواجهه با هر فتنه و ناهنجاری سیاسی، فرهنگی و اجتماعی (مانند مسئله «کشف حجاب»)، «اصل اساسی» و «اولویّت»، باید برخورد شدید و قهرآمیز با «ریشه ها»، «علّت ها»، «سامری ها» و «منافقانی» که عامل و نفوذیِ دشمن هستند و «شبکه های مولد ناهنجاری های اجتماعی» و «عاملان اصلیِ» ایجاد آن فتنه ها و ناهنجاری ها باشد، نه برخورد با معلول ها و قربانی های کف خیابانی. «گوساله های سامری» و «مسجد ضرارها»یی که پایگاه ایجاد ناامنی های عقیدتی، فرهنگی و سیاسی هستند باید با مدیریتی دقیق و هوشمند، سوزانده شوند یا تخریب شوند. 2⃣ امام امیرالمؤمنین(ع) در توصیه ای به محمد بن حنفیه که پرچم سپاه در جنگ جمل را به او داده بودند، می فرمایند: 🔸«ارْمِ بِبَصَرِكَ‏ أَقصَى‏ الْقَوْمِ‏ وَغُضَّ بَصَرَكَ وَاعلَم أَنَّ النَّصْرَمِن عِندِاللَّهِ سُبْحَانَه‏؛به انتهای سپاه دشمن بنگر و دیده ات را(از آنچه که اراده ات را سست می کند) فرو افکن و بدان که پیروزی از سوی خداوند سبحان است.»(نهج البلاغه؛خطبه11) درواقع توصیه امیرالمؤمنین(ع) به همه مجاهدان جهاد فرهنگی(اعم از فعالان خودجوش فرهنگی، اندیشمندان و کارگزاران) این است که در این جهاد، سرگرمِ مصادیق پیش پا افتاده و دمِ دستی و بدون اولویت نشوید؛ ماجرا را «راهبردی»، «عمیق»، «ریشه ای»، «جامع»، «برآیندی»، «فرآیندی»، «جریانی»، «چند ضلعی» و «چند بعدی» ببینید:«ارْمِ بِبَصَرِكَ‏ أَقْصَى‏ الْقَوْمِ؛به انتهای سپاه دشمن بنگر». همچنین می فرماید:«غُضَّ بَصَرَكَ». یعنی خیره نشو و چشمانت را نیمه بسته نگاه دار؛ از چه چیزی؟ از هرآنچه که ممکن است در میدان جنگ در تو «اختلال محاسباتی» ایجاد کند. از تعداد نفرات و تجهیزاتِ بزرگنمایی شده، از حواشی پر سر و صدا و از مصادیق و موضوعات غیراولویت دار. 3⃣ با توجه به آنچه گفته شد، در مسئله "کشف حجاب" نیز نباید فریب بزرگنمایی ها و حاشیه سازی های دشمن از "کشف حجاب های خیابانی" را خورد. بلکه باید «میدانِ اصلیِ نبرد» را درست تشخیص داد: ✅ امروز میدان نبرد اصلی در مسئله کشف حجاب، «مدیریت صحیحِ فضای مجازی»(بطور خاص، تلگرام و اینستاگرام) است. ✅ میدان نبرد اصلی، «نظارت دقیق بر شبکه نمایش خانگی» است. ✅ میدان نبرد اصلی، برخورد با «سلبریتی های قبح شکن و هتّاکِ مرتبط با سفارتخانه های غربی» است. ✅میدان نبرد اصلی، «برخورد با مافیای تولیدکننده و واردکننده و توزیع کننده لباسهای نامناسب» است. ✅ میدان نبرد اصلی، برخورد با سرشبکه های مرتبط با دشمن هستند که با وعده پول، افرادی را برای قبح شکنی و کشف حجاب های خیابانی اجیر و سازمان دهی می کنند. ✅ میدان نبرد اصلی، نظام آموزش و پرورش و آموزش عالیِ پر اشکال ماست که خروجی هایش در کف خیابان دیده می شود. ✅ میدان نبرد اصلی، اندیشه های فرهنگیِ خطرناکی است که از ابتدای انقلاب در ذهن برخی کارگزاران و تصمیم سازانِ کشور نقش بسته. ✅ میدان نبرد اصلی نفوذی هایی هستند برای در امان ماندن خود از تیغ انتقاد، ما را مشغول به معلول های خیابانی و حواشی و امور غیراولویت دار کردند و می کنند. آری! باید نیم نگاهی هم به خیابان داشت؛ولی نه بگونه ای که ما را دچار «ناامیدی»،«فریب» و «اختلال محاسباتی» کند تا بخش عمده سیاستگذاری ها و مطالبه گری ها را نیز به سمت خیابان سوق دهیم. برخورد با معلولها بدون برخورد جدی با علت ها، نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه بر شدت آن می افزاید. 4⃣ این اشتباهی بود که برخی در دهه هفتاد نیز که زمانه شروع تهاجم فرهنگیِ دشمن بود،مرتکب شدند؛ اما از آن سو امثال «شهید آوینی» و مرحوم «آیت الله مصباح یزدی» که درک عمیق تری از موضوع داشتند، ریشه ها و علت ها و سامری ها و منافقان و مرجفون و نفوذی های فرهنگیِ دشمن و سیاستگذاران پشت پرده فرهنگ را هدف می گرفتند و برخورد سخت با آنان را مطالبه می کردند. 5⃣همچنین سیاستگذاریها و قوانین در این زمینه نباید «تک بعدی» و تنها ناظر به «برخورد با مصادیق خیابانیِ کشف حجاب» طراحی شوند. برنامه عملیاتیِ دشمن در مسئله حجاب، منسجم، منظّم، چند بعدی، مکمل یکدیگر و به تعبیر قرآن، «صفّاً»(در یک صف واحد) است: 🔸«فَأَجمِعوا كَيدَكُم ثُمَّ ائتُوا صَفًّا؛ (فرعون گفت:)تمام نيرو و نقشه خود را جمع كنيد و دريك صف(به ميدان مبارزه)بيائيد.»(طه: 64) در نتیجه در جبهه حق نیز باید طرّاحی و برنامه عملیاتی و قوانین، چند لایه، منسجم، مکمل یکدیگر و «صَفًّا» باشد. این نوع جهاد فرهنگی است که دارای اتقان و مورد رضایت خداوند متعال است: 🔸"إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلونَ فِي سَبيلِهِ صَفًّاكَأَنَّهُم بُنيانٌ مَرصوصٌ"(صف:4) @basaer_fi