eitaa logo
بصائر
1.3هزار دنبال‌کننده
463 عکس
84 ویدیو
40 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 #اربعین موعد #بیعت مجدد با ولیّ خداست: «لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ؛ بی تردید خداوند از مؤ مناني كه با تو بيعت كردند راضي شد.» (فتح:18) @basaer_fi
✍بیعت اربعینی با ولیّ خدا و وعده های بی نظیر خداوند به بیعت کنندگان 🔰 موعد بیعت با ولیّ خداست و خداوند به کسانی که با حرکت به سوی ولیّ خدا با او بیعت می نمایند، 4 وعده قطعی داده است: رضایت الهی، آرامش روحی، فتوحات سیاسی و گشایش های اقتصادی: 🔸«لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا * وَمَغَانِمَ كَثِيرَةً يَأْخُذُونَهَا وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا؛ بی تردید خداوند از مؤمناني كه در زير آن درخت با تو كردند شد، پس آنچه را در درون قلب آنها (از صداقت و ايمان) نهفته بود مي دانست، لذا را بر دلهاي آنها نازل كرد، و نزديكي، به عنوان پاداش، نصيب آنها فرمود. * و بسياري كه آن را به دست ميآورند، و خداوند عزيز و حكيم است.» (فتح:18) جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸🔸
🔸«قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظِيمٌ * أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُونَ؛ بگو: اين خبری بزرگ است! * كه شما(دشمنان) از آن روي گردان هستيد.» (ص: 68-67) @basaer_fi
🔰با شنیدن خبر ، به یاد این توصیه امیرالمؤمنین(ع) به مالک افتادم که می فرمایند: 🔸«وَلا تَنقُض سُنَّةً صالِحَةً عَمِلَ بَها صُدورُ هذِهِ الأُمَّة وَ اجتَمَعَت بِها الأُلفَة وَ صَلَحَت عَلَیها الرَّعِیَّة. وَ لا تُحدِثَنَّ سُنَّةً تَضُرُّ بِشَیءٍ مِن ماضِی تِلکَ السُّنَن، فَیَکوُنَ الأجرُ لِمَن سَنَّها وَالوِزرُ عَلَیکَ بِما نَقَضتَ مِنها؛ را که بزرگان این امت به آن عمل کرده و سبب الفت میان مردم گشته و امور مردم بر پایه آن سامان یافته را . سنتی را پدید میاور که به یکی از سنت های خوب گذشته آسیب رساند که پاداش نیک آن برای کسی باشد که آن سنت های نیکو را بنیان گذارده و گناه آن بر تو باشد که آنها را شکسته ای.» (نهج البلاغه؛ نامه 53) جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸🔸
«يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ؛ خداوند كسانى را كه ايمان آورده اند و كسانى را كه علم به آنان داده شده درجات عظيمى مى بخشد.» (مجادله:11) @basaer_fi
✍چرا روزهایی همچون #۹دی باید دائماً شوند؟ ✅رهبرانقلاب: ۹دی جزو ایام الله به معنی حقیقی کلمه بود.دلها دست خداست.خدای متعال این دلها را آورد وسط صحنه؛ ملت ایران عظمت خودش را نشان داد.۸۹/۱۱/۱۵ 🔰قرآن کریم در آیات متعددی به یادآوری ایام الله در دوران هر پیامبری می پردازد. در بسیاری از آیات، برای بیان واقعه ای که در گذشته اتفاق افتاده است از تعابیری همچون «اذکروا» یا «إذ» (به معنای «به یاد بیاورید») استفاده شده است و در خلال بیان داستان نیز مدام این تعابیر را بکار می برد. برای مثال، در آیاتی که مربوط به داستان جنگ بدر در سوره مبارکه انفال آمده است، اشاره به عنایات خاص خداوند در جنگ بدر دارد که سپاه ۳۱۳ نفره اسلام در برابر سپاه هزار نفره دشمن با قاطعیت پیروز شد. و در ابتدای بیان هر بخش از داستان، برای تأکید و توجه بیشتر از تعبیر «إذ» استفاده می کند: (انفال/۷، ۹، ۱۱، ۲۶) این آیات و دهها آیه مشابه دیگر، نشان دهنده تأثیرات بالای تربیتی مسئله برای مردم و است. 🔰 یوم الله دیگر در قرآن کریم، ماجرای جنگ احزاب است. خداوند برای بیان این داستان نیز از تعابیر «اذکروا» و «اذ» استفاده می نماید: (احزاب/۹ و ۱۰) 🔰 نکته دیگر این آیات این است که تنها مسئله رویارویی با کفار و عنایت خداوند برای شکست دشمن را یادآوری نمی کند، بلکه توطئه و تحریک آنها برای عقب نشینی را نیز به یاد مؤمنین می آورد: ✳️«وَ إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاَّ غُرُوراً» (احزاب/۱۲) ✳️«وَ إِذْ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ يا أَهْلَ يَثْرِبَ لا مُقامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا ...» (احزاب/۱۳) 🔰فتنه ۸۸ یک جنگ احزاب واقعی بود. همه دشمنان خارجی اعم از آمریکا، صهیونیست ها، کشورهای اروپایی، و برخی کشورهای مرتجع عرب، سلطنت طلبان، شبکه های ماهواره ای، فضای مجازی متعلق به آنها، و همه دشمنان داخلی، اعم از «منافقین» و «مریض دلان» و «شایعه پراکنان» دست به دست هم دادند تا نظام اسلامی را کنند. اما دست قدرت خداوند مانع از این کار شد و در روز ۹دی یک یوم الله حقیقی اتفاق افتاد. قرآن کریم علاوه بر سوره مبارکه احزاب، در سوره مبارکه انفال نیز به یادآوری سخن منافقین می پردازد: ✳️«إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دِينُهُم»(انفال/۴۶) بنابراین علاوه بر ذلت دشمنان خارجی، رسوایی منافقین و فتنه گران داخلی نیز باید دائماً بازگو و شود؛ چراکه منافقین و کفار همواره از این تذکر و یادآوری واهمه دارند و از آن فرار می کنند: ✳️"فَما لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضِينَ * كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَةٌ * فَرَّتْ مِنْ قَسْوَرَةٍ؛ چرا آنها اينهمه از یادآوری گريزانند. همچون گورخرانى رميده كه از شير فرار كرده اند!"(مدثر/۵۱-۴۹) @basaer_fi
✳️"فَما لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضِينَ * كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَةٌ * فَرَّتْ مِنْ قَسْوَرَةٍ؛ چرا آنان اينهمه از #یادآوری گريزانند؟ همچون گورخرانى رميده كه از شير فرار كرده اند!"(مدثر/۵۱-۴۹) @basaer_fi
«يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ؛ خداوند كسانى را كه ايمان آورده اند و كسانى را كه علم به آنان داده شده درجات عظيمى مى بخشد.» (مجادله:11) @basaer_fi
✍️آیاتی و روایاتی عبرت آموز از قرآن و نهج البلاغه در سالگرد بعید می دانم آیات و روایات زیر نیاز به تفسیر و توضیح خاصی داشته باشند. کافی است این توصیه ها و دستورات قرآن و نهج البلاغه را نه فقط برای 1400 سال قبل، بلکه راه حلی برای مسائل امروزمان هم بدانیم. 🔰عدم به اظهار دوستی و لبخند دشمن 🔸امیرالمؤمنین(ع): «فَإِنَّ الْعَدُوَّ رُبَّمَا قَارَبَ لِيَتَغَفَّلَ فَخُذْ بِالْحَزْمِ وَ اتَّهِمْ فِي ذَلِكَ حُسْنَ الظَّنِّ؛ گاه دشمن نزديك مىشود تا غافلگير كند؛ پس دورانديش باش و خوشبينى خود را متّهم كن.» (نهج البلاغه؛ نامه53) 🔰 🔸«وَ لَنْ تَرْضى عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لا النَّصارى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ؛ هرگز (دشمنان) يهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد، (تا به طور كامل، تسليم خواسته هاى آنها شوى، و) از آيين آنان پيروى كنى.»(بقره/120) 🔰چه کسانی در اشتیاق دارند؟ 🔸«فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فِيهِمْ؛ پس را مى بينى كه در (دوستى با آنان)، بر يكديگر پيشى مى گيرند.» (مائده: 52) 🔰، اصلی ترین عامل برای اظهار دوستی و مذاکره با دشمن 🔸(ادامه آیه قبل) «يَقُولُونَ نَخْشى أَنْ تُصِيبَنا دائِرَةٌ؛ (مریض دلان) مى گويند: مى ترسيم حادثهاى براى ما اتفاق بيفتد (و نياز به كمك آنها داشته باشيم!)» (مائده: 52) 🔰فرصت دادن ولیّ مسلمین به مردم و خواصّ، برای پی بردن به اشتباهشان در اعتماد به دشمن 🔸امیرالمؤمنین (ع): «فَإِنَّمَا فَعَلْتُ ذَلِكَ لِيَتَبَيَّنَ الْجَاهِلُ وَ يَتَثَبَّتَ الْعَالِمُ؛ من اين كار (پذیرش اجباری حکمیّت و تعیین مدّت زمانی برای آن) را كردم تا نادان خطاى خود را (در اعتماد به دشمن) بشناسد، و دانا بر عقيده خود استوار بماند.» (نهج البلاغه؛ خطبه125) 🔰درصورت انجام توافق، متن پیمان نباید باشد 🔸امیرالمؤمنین(ع): «وَ لَا تَعْقِدْ عَقْداً تُجَوِّزُ فِيهِ الْعِلَلَ وَ لَا تُعَوِّلَنَّ عَلَى لَحْنِ قَوْلٍ بَعْدَ التَّأْكِيدِ وَ التَّوْثِقَةِ؛ هرگز (با دشمن) پيمانى را مبند كه در تعبيرات آن جاى گفتگو و بهانه جویی باقى بماند، و بعد از تأكيد و عبارات محكم، عبارات سست و قابل توجيه بكار مبر (كه اثر آن را خنثى مي كند).» (نهج البلاغه؛ نامه53) 🔰 همیشگی دشمن 🔸«كَيْفَ وَ إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لا يَرْقُبُوا فِيكُمْ إِلاًّ وَ لا ذِمَّةً يُرْضُونَكُمْ بِأَفْواهِهِمْ وَ تَأْبى قُلُوبُهُمْ وَ أَكْثَرُهُمْ فاسِقُونَ؛ چگونه (پيمان مشركان ارزش دارد)، در حالى كه اگر بر شما غالب شوند، نه ملاحظه خويشاوندى با شما را مى كنند، و نه پيمان را؟! شما را با زبان خود خشنود مى كنند، ولى دلهايشان ابا دارد؛ و بيشتر آنها فرمانبردار نيستند!» (توبه: 8) 🔸«وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ؛ و اگر پيمانهاى خود را پس از عهد خويش بشكنند، و آيين شما را مورد طعن قرار دهند، با پيشوايان كفر پيكار كنيد؛ كه آنها پای بند هیچ پيمانى نیستند؛ شايد (با شدّت عمل) دست بردارند!» (توبه: 12) 🔰با بدعهدی دشمن چه باید کرد؟ 🔸«فَمَا اسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ؛ تا زمانى كه در برابر شما (به پیمانشان) وفادار باشند، شما نيز وفادارى كنيد، كه خداوند پرهيزگاران را دوست دارد!» (توبه: 7) 🔸«وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ؛ و هرگاه (با ظهور نشانههايى،) از خيانت گروهى بيم داشته باشى (كه عهد خود را شكسته، حمله غافلگيرانه كنند)، بطور عادلانه به آنها اعلام كن كه پيمانشان لغو شده است؛ زيرا خداوند، خائنان را دوست نمى دارد!» (انفال: 58) جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸🔸
✍آیت الله جوادی آملی: «منافقینی» که معتقد به «اقتصاد اسلامی» نیستند، «سفیه» اند نه «عاقل»!/مردم نباید اموالشان را به دست این گروه بسپارند. 🔰«آن‌گاه فرمود: 🔸«وَ إِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ»؛ وقتي به اينها گفته مي‌شود به خدا و قيامت ايمان بياوريد، مي‌گويند اينها که مؤمن‌اند، عقب‌افتاده‌ میباشند، ضعيف‌الفکر هستند؛ ما روشنفکر هستيم، منوّرالفکر هستيم. اينها سفيه هستند، ما عاقل هستيم. ما چرا کار سفيهانه انجام بدهيم؟ کسي که دين را ـ معاذالله ـ ارتجاع مي‌داند، سفاهت مي‌داند، اين ديگر اوّل ايمان و بعد کفر نيست، اين از همان اوّل کافر است؛ منتها لساناً ايمان مي‌آورد باطناً کافر است، اين مي‌شود . «وَ إِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ»؛ قرآن کريم «عقل» و «سفه» را مشخص کرده است؛ نمونه عقل را انبيا دانستند؛ روش وجود مبارک ابراهيم خليل(سلام الله عليه) را عقل دانستند؛ بعد فرمود: 🔸 «وَ مَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهيمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَه»(بقره: 130)؛ ... عقل «العقل ما هو؟». «العاقل من هو؟». فرمود کسي که راه خليل حق را طي نکند سفيه است. کسي که پيرو خليل حق باشد عاقل است. «وَ مَنْ يَرْغَبُ»، اين «رغب» وقتي با کلمه «عن» استعمال بشود؛ يعني «اعراض». اگر با «في» استعمال بشود؛ يعني «ميل». «وَ مَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهيمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَه»، سفاهت اين است. اينها مي‌گويند پيروي راه خليل، سفاهت است: «وَ إِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ»، آن‌گاه ذات اقدس الهي مي‌فرمايد: «أَلاَ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ»، چرا؟ چون ما راه عقل را معين کرديم: «وَ لَقَدْ آتَيْنَا إِبْرَاهِيمَ رُشْدَهُ مِن قَبْلُ»؛ او را رشيد و عاقل معرفي کرديم، براهين او را هم عقلي دانستيم. پس اگر کسي بخواهد راه خليل حق نرود سفيه است. «أَلاَ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ»؛ منتها علم به سفاهت ندارند، نمي‌دانند سفيه هستند. پس سفه «ماهو»؟ را قرآن مشخص کرد. عقل «ما هو»؟ را قرآن مشخص کرد. سفيه «من هو»؟ را مشخص کرد. عاقل «من هو»؟ را مشخص کرد. اگر در اوايل سوره مبارکه «نساء» فرمود: 🔸 «لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماً»(نساء: 5)؛ يعني کسي که راه خليل حق را طي نکند، نمي‌تواند داراي باشد. کسي که عاقل نباشد، بيراهه برود، اين سفيه است. فرمود مالتان را، را دست اين گروه ندهيد، چون اينها هستند. اگر سفه در قرآن مشخص شد اين است. را مي‌داند. آنکه ظاهر و باطنش يکسان نيست، ظاهراً انقلابي است باطناً نيست. ظاهراً به نظام معتقد است باطناً نيست، اين سفيه است؛ «لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ»، : «أَلاَ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَ لكِن لاَ يَعْلَمُونَ»». (بیانات در جلسه دوم تفسیر سوره مبارکه منافقون) جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸🔸
✍️وقتی خداوند به احترام زهرا (سلام الله علیها)، نامی از «حورالعین» نمی برد! 🔸«إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً * عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً * يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً * وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً * إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً؛ به يقين ابرار (و نيكان) از جامى مى نوشند كه با عطر خوشى آميخته است * از چشمهاى كه بندگان خاص خدا از آن مى نوشند، و از هر جا بخواهند آن را جارى مى سازند! * آنها به نذر خود وفا مى كنند، و از روزى كه شرّ و عذابش گسترده است مى ترسند * و غذاى (خود) را با اينكه به آن علاقه (و نياز) دارند، به «مسكين» و «يتيم» و «اسير» مى دهند! * (و مى گويند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام مى كنيم، و هيچ پاداش و سپاسى از شما نمى خواهيم!» (9- 5) طبق روایات متعدد، آیات ابتدایی سوره مبارکه انسان در شأن اهل بیت (علیهم السلام) و به دنبال بخشیدن غذای خود به مسکین و یتیم و اسیر در سه روز متوالی نازل شده است. خداوند پس از این آیات، به نعمت های بهشتی که خداوند برای این «ابرار» در نظر گرفته است اشاره می فرماید. نعمت هایی همچون: «تخت هایی که ابرار در زیر سایه درختان بر آن تکیه می زنند»، «میوه های بهشتی»، «نوشیدنیهای بهشتی»، «جامهایی از طلا که پسران زیبارو نوشیدنیهای بهشتی را در آن جامها به ابرار می نوشانند» و ... . مرحوم علامه طباطبایی در ذیل این آیات و فارغ از توجه به نزول این آیات در شأن اهل بیت (علیم السلام)، می فرمایند: 🔰«اين را هم بايد دانست كه در آيات مورد بحث نعمت زنان بهشتى يعنى «حور العين» را جزو نعمتهاى بهشتى ذكر نكرده با اينكه در كلام مجيد خداى تعالى هر جا سخن از نعيم بهشت شده، حور العين جزو مهمترين آنها ذكر شده است. ممكن است از ظاهر جريان چنين فهميده شود كه علت آن اين بوده كه در بين ابرار مورد نظر آيات، كسى از طايفه زنان بوده (و خداى تعالى براى رعايت حرمت او سخن از حور العين به ميان نياورده است).» (المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج20، ص131) ایشان در ادامه می فرمایند: 🔰«تفسير روح المعانى (از تفاسیر اهل سنت) همين معنا را از لطايف قرآن دانسته و گفته: «در صورتى كه آيات در باره اهل بيت (ع) نازل شده باشد، ذكر نشدن حور العين از لطيفترين نكات خواهد بود، آرى اگر تصريح به «وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ» كرده و نامى از «حور العين» نبرده، به خاطر رعايت احترام بتول و قرة العين رسول بوده.» (آلوسى، محمود بن عبدالله، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم و السبع المثاني؛ ج15، ص174) ⚫️ شهادت حضرتش تسلیت باد. جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
🔸«وَجَعَلْنَاهَا وَابْنَهَاآيَةً لِلْعَالَمِينَ؛و او وپسرش رابراى جهانيان نشانه ای(از قدرت خدا) قرارداديم»(انبیاء:۹۱) 🌸میلادبانوی دوعالم حضرت زهراء(س)وفرزندصالحش امام خمینی(ره)مبارک باد! @basaer_fi