eitaa logo
بصائر
1.3هزار دنبال‌کننده
455 عکس
83 ویدیو
38 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کتاب جمکران 📚
👤 چهره‌های شاخص فرهنگی درباره کتاب چه گفتند؟ 📙 مجموعه 5 جلدی 🖋 📜 ترجمه و شرح ادیبانه سخنان گوهربار (ع) در برای تهیه کتاب کلیک کنید👇 https://ketabejamkaran.ir/110960 ✅ کانال رسمی کتاب جمکران: @ketabejamkaran
1_5564420042.pdf
159.5K
✍ یک اشتباه راهبردی در چگونگیِ مواجهه با مسئله «کشف حجاب»/ روش مواجهه اندیشمندانی همچون «آیت الله مصباح» با فتنه های فرهنگی- اجتماعی چگونه بود؟ 📝شبیر فیروزیان
✍ یک اشتباه راهبردی در چگونگیِ مواجهه با مسئله «کشف حجاب»/ روش مواجهه اندیشمندانی همچون «آیت الله مصباح» با فتنه های فرهنگی- اجتماعی چگونه بود؟ 📝شبیر فیروزیان 1⃣ تامّل در آیات قرآن کریم نشان دهنده این نکته راهبردی و مهم است که در نوع مواجهه با هر فتنه و ناهنجاری سیاسی، فرهنگی و اجتماعی (مانند مسئله «کشف حجاب»)، «اصل اساسی» و «اولویّت»، باید برخورد شدید و قهرآمیز با «ریشه ها»، «علّت ها»، «سامری ها» و «منافقانی» که عامل و نفوذیِ دشمن هستند و «شبکه های مولد ناهنجاری های اجتماعی» و «عاملان اصلیِ» ایجاد آن فتنه ها و ناهنجاری ها باشد، نه برخورد با معلول ها و قربانی های کف خیابانی. «گوساله های سامری» و «مسجد ضرارها»یی که پایگاه ایجاد ناامنی های عقیدتی، فرهنگی و سیاسی هستند باید با مدیریتی دقیق و هوشمند، سوزانده شوند یا تخریب شوند. 2⃣ امام امیرالمؤمنین(ع) در توصیه ای به محمد بن حنفیه که پرچم سپاه در جنگ جمل را به او داده بودند، می فرمایند: 🔸«ارْمِ بِبَصَرِكَ‏ أَقصَى‏ الْقَوْمِ‏ وَغُضَّ بَصَرَكَ وَاعلَم أَنَّ النَّصْرَمِن عِندِاللَّهِ سُبْحَانَه‏؛به انتهای سپاه دشمن بنگر و دیده ات را(از آنچه که اراده ات را سست می کند) فرو افکن و بدان که پیروزی از سوی خداوند سبحان است.»(نهج البلاغه؛خطبه11) درواقع توصیه امیرالمؤمنین(ع) به همه مجاهدان جهاد فرهنگی(اعم از فعالان خودجوش فرهنگی، اندیشمندان و کارگزاران) این است که در این جهاد، سرگرمِ مصادیق پیش پا افتاده و دمِ دستی و بدون اولویت نشوید؛ ماجرا را «راهبردی»، «عمیق»، «ریشه ای»، «جامع»، «برآیندی»، «فرآیندی»، «جریانی»، «چند ضلعی» و «چند بعدی» ببینید:«ارْمِ بِبَصَرِكَ‏ أَقْصَى‏ الْقَوْمِ؛به انتهای سپاه دشمن بنگر». همچنین می فرماید:«غُضَّ بَصَرَكَ». یعنی خیره نشو و چشمانت را نیمه بسته نگاه دار؛ از چه چیزی؟ از هرآنچه که ممکن است در میدان جنگ در تو «اختلال محاسباتی» ایجاد کند. از تعداد نفرات و تجهیزاتِ بزرگنمایی شده، از حواشی پر سر و صدا و از مصادیق و موضوعات غیراولویت دار. 3⃣ با توجه به آنچه گفته شد، در مسئله "کشف حجاب" نیز نباید فریب بزرگنمایی ها و حاشیه سازی های دشمن از "کشف حجاب های خیابانی" را خورد. بلکه باید «میدانِ اصلیِ نبرد» را درست تشخیص داد: ✅ امروز میدان نبرد اصلی در مسئله کشف حجاب، «مدیریت صحیحِ فضای مجازی»(بطور خاص، تلگرام و اینستاگرام) است. ✅ میدان نبرد اصلی، «نظارت دقیق بر شبکه نمایش خانگی» است. ✅ میدان نبرد اصلی، برخورد با «سلبریتی های قبح شکن و هتّاکِ مرتبط با سفارتخانه های غربی» است. ✅میدان نبرد اصلی، «برخورد با مافیای تولیدکننده و واردکننده و توزیع کننده لباسهای نامناسب» است. ✅ میدان نبرد اصلی، برخورد با سرشبکه های مرتبط با دشمن هستند که با وعده پول، افرادی را برای قبح شکنی و کشف حجاب های خیابانی اجیر و سازمان دهی می کنند. ✅ میدان نبرد اصلی، نظام آموزش و پرورش و آموزش عالیِ پر اشکال ماست که خروجی هایش در کف خیابان دیده می شود. ✅ میدان نبرد اصلی، اندیشه های فرهنگیِ خطرناکی است که از ابتدای انقلاب در ذهن برخی کارگزاران و تصمیم سازانِ کشور نقش بسته. ✅ میدان نبرد اصلی نفوذی هایی هستند برای در امان ماندن خود از تیغ انتقاد، ما را مشغول به معلول های خیابانی و حواشی و امور غیراولویت دار کردند و می کنند. آری! باید نیم نگاهی هم به خیابان داشت؛ولی نه بگونه ای که ما را دچار «ناامیدی»،«فریب» و «اختلال محاسباتی» کند تا بخش عمده سیاستگذاری ها و مطالبه گری ها را نیز به سمت خیابان سوق دهیم. 4⃣ این اشتباهی بود که برخی در دهه هفتاد نیز که زمانه شروع تهاجم فرهنگیِ دشمن بود،مرتکب شدند؛ اما از آن سو امثال «شهید آوینی» و مرحوم «آیت الله مصباح یزدی» که درک عمیق تری از موضوع داشتند، ریشه ها و علت ها و سامری ها و منافقان و مرجفون و نفوذی های فرهنگیِ دشمن و سیاستگذاران پشت پرده فرهنگ را هدف می گرفتند و برخورد سخت با آنان را مطالبه می کردند. 5⃣همچنین سیاستگذاریها و قوانین در این زمینه نباید «تک بعدی» و تنها ناظر به «برخورد با مصادیق خیابانیِ کشف حجاب» طراحی شوند. برنامه عملیاتیِ دشمن در مسئله حجاب، منسجم، منظّم، چند بعدی، مکمل یکدیگر و به تعبیر قرآن، «صفّاً»(در یک صف واحد) است: 🔸«فَأَجمِعوا كَيدَكُم ثُمَّ ائتُوا صَفًّا؛ (فرعون گفت:)تمام نيرو و نقشه خود را جمع كنيد و دريك صف(به ميدان مبارزه)بيائيد.»(طه: 64) در نتیجه در جبهه حق نیز باید طرّاحی و برنامه عملیاتی و قوانین، چند لایه، منسجم، مکمل یکدیگر و «صَفًّا» باشد. این نوع جهاد فرهنگی است که دارای اتقان و مورد رضایت خداوند متعال است: 🔸"إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلونَ فِي سَبيلِهِ صَفًّاكَأَنَّهُم بُنيانٌ مَرصوصٌ"(صف:4) ⚠️متن کامل تر این مقاله رابصورت فایل pdf در لینک زیرمطالعه نمایید: https://eitaa.com/basaer_fi/835 @basaer_fi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَم. 🔰 عیدالله الاکبر بر همه شیعیان امیرالمومنین(ع) مبارک🌹🌹🌹 @basaer_fi
🔰 مناسک سازی، اگر: ۱. خارج از چارچوب اصول شریعت نباشد و ۲. نتیجه اش تقویت "ایمان و امید" مردم باشد، نه تنها اشکالی ندارد، بلکه انجامش ضروری و مصداق این روایت پیامبر اکرم(ص) است: 🔸"مَن سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجرُهَا وَ أَجرُ مَن عَمِلَ بِها؛ کسي که سنت نيکويي را بنياد نهد، پاداش آن سنت و هر کسي که به آن عمل کند براي اوست." 🔰 روشنفکران غربزده آن را "مناسک سازی" می نامند، ولی در واقع باید نامش را "ایده پردازی دینی" گذاشت. خداقوت به بانیان برگزاری @basaer_fi
🔰 تجلیل و تحلیلی بر مهمانی باشکوه و دهها کیلومتری عید غدیر/ تحلیل جامع و قرآنی_رواییِ دکتر علیرضا معاف پیرامون "دینداری ایرانیان" که در خبرگزاری فارس منتشر شده را از طریق لینک زیر👇 بخوانید: https://www.farsnews.ir/news/14020418000199/%D9%85%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%DA%A9%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D8%AF%DB%8C%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86 🔰نویسنده در این تحلیل با استناد به آیات و روایات، به این دو سوال اساسی پاسخ داده است: 1⃣ شاخص های سنجش دینداری مردم جامعه چیست؟ 2⃣ آیا عملکرد جمهوری اسلامی در دیندارتر کردن مردم، موفق بوده است یا خیر؟ @basaer_fi
🔰 علت عصبانیت غربزده ها از برگزاری و آیین های مذهبیِ دیگر شبیه آن، یک چیز بیشتر نیست: 1⃣ اصلی ترین و مهمترین هدف انقلاب اسلامی و کلان گفتمان آن، تقویت ایمان و دینداری مردم بود؛ حتی شعارهای "استقلال"، "آزادی"، "عدالت" و ... هم برای تحقق همین هدف بود. 2⃣ استقبال انبوه مردم از آیین های مذهبیِ اینچنینی، با وجود انواع بسترهای هنری و رسانه ایِ مولّد فساد اخلاقی و شبهات معرفتی در دنیای امروز، کارآمدی انقلاب اسلامی در تحقق این هدف را عیان کرده و به رخ همه می کشد. @basaer_fi
🔰 امیرالمومنین(ع) در خطبه ۱۹۴ نهج‌البلاغه، در توصیف یکی از ویژگی های منافقان می فرماید: "حَسَدَةُ الرَّخاءِ" یعنی منافق همیشه نسبت به شادی و گشایش و آسایش در زندگی مردم حسادت می ورزد. هر چند حسادتش را لابلای تحلیل های جامعه شناسانه بظاهر علمی اش پنهان می کند. 🔰 البته این به این‌معنا نیست که هرکس به مراسم انتقاد کند، منافق است؛ ولی یقین دارم برخی انتقادات بظاهر علمی، "ریشه های نفسانی" دارد. @basaer_fi
💠وقتی مهمانی ده کیلومتری غدیر، ۵ دروغ تاریخی جریان غربگرا را برملا می‌کند! ✍️حسین نقی 🔻دروغ اول؛ مردم دوستی و طرفداری از مردم 🔹جریان پرهیاهوی غربگرا همیشه مدعی طرفداری از مردم هستند و از طرف دیگر، جریان انقلابی حامی نظام را مقابل مردم، روایت می کنند. حالا به این صحنه دقت کنید: مطابق آمار رسمی حدود ۶ میلیون ایرانی نوروز امسال به مشهد مقدس سفر کرده اند؛ هر ساله بیش از ۴ میلیون ایرانی به راهپیمایی اربعین می روند؛ میلیونها ایرانی همین جمعه گذشته در جشنهای متعدد عید غدیر در سراسر کشور با طیب خاطر شرکت کرده اند؛ از همه طیفها، سلیقه ها و تیپهای شخصیتی و اجتماعی هم در بین این جمعیت چندین میلیونی حاضر بوده است. طبیعتا جریانی که خود را طرفدار مردم ایران می داند باید از این کنش جمعی میلیونها ایرانی استقبال کند، خوشحال باشد! اما واکنش رسانه ها و چهره‌های جریان غربگرا به این حضورهای میلیونی؛ در بهترین حالت سکوت بود و در اکثر موارد تیترها و نوشته هایی علیه این اتفاقات. 🔹آیا اکنون ادعای مردم دوستی از سوی این جماعتِ مخالف مردم، پذیرفتنی است؟! شاید از نظر این جماعت غربزده، میلیونها ایرانی حاضر در جشن غدیر یا مراسم اربعین، جزو مردم محسوب نمی شوند! 🔻دروغ دوم؛ حق با اکثریت است 🔹چندین دهه است که اصلاح طلبان شعار میدهند «حق با اکثریت است»؛ اکنون در یک رویداد بی نظیر، میلیونها نفر در یک رخداد اجتماعی شرکت کرده اند؛ در مقابل، جماعت اندکی از مردم - که بخش قابل توجهی از همان جماعت اندک هم مردم نبودند بلکه اغتشاشگران تجزیه طلب بودند-، در اغتشاشات پاییز گذشته دست به شورش زدند و امنیت جامعه را بر هم‌زدند. واکنش جریان غربگرا در برابر رفتار این دو دسته را با هم مقایسه کنید؛ جمعیت میلیونی مهمانی غدیر اکثریت است یا اندک اغتشاشگران و آشوبگران پائیز ۱۴۰۱؟ از نظر جریان غربگرا در مقام شعار و حرف، حق با اکثریت است اما در عمل، حق با اقلیتی است که نظرشان با غربگراها یکی باشد؛ ولو این اقلیت، جماعت مزدور تجزیه طلب و اراذل قاتل جان مردم باشند. 🔻دروغ سوم؛ جمهوری اسلامی با شادی و نشاط مردم مخالف است 🔹سالهاست جماعت غربزده روشنفکرنما در رسانه ها و تریبونهای خود فریاد می زنند که اسلام دین گریه است! جمهوری اسلامی فقط برای گریاندن و عزاداری برنامه دارد! جمهوری اسلامی در حال سرکوب شادی جوانان است و دهها ادعای مشابه اینها. 🔹حالا پس از سالها یک قوه عاقله در حاکمیت با پیشنهاد مجموعه های مردمی، تصمیم گرفته از برپایی باشکوه یک جشن مذهبی مردمی با ابعاد ملی، حمایت کند. میلیونها نفر ایرانی آمده اند در یک جشن، بدون هیچ گونه هنجار شکنی و بدون عبور از خط قرمزهای اجتماعی و قانونی، یک خاطره جمعی ماندگار در اذهان خود و جامعه ثبت کرده اند؛ طبیعتا کسانی که آن ادعاهای ذکر شده را مطرح می کردند، اکنون باید از این جشن و شادی، استقبال کنند. اما نه تنها استقبال نکردند بلکه تا توانستند علیه آن فضاسازی کرده و وارونه نمایی کردند. روایت غربگراها از مهمانی غدیر، روایت تلخ کامی، بی نظمی، کثیفی، بی برنامگی و کلافگی بود. 🔻دروغ چهارم؛ مردم ایران غم زده، ناراحت و افسرده هستند 🔹در ادامه ادعای قبلی، جریان غربگرا مدعی است، جمهوری اسلامی کاری کرده که مردم ایران جزو غمگین ترین و افسرده ترین مردم در دنیا باشند. اکنون که میلیونها ایرانی در یک راهپیمایی و جشن بزرگ، جمع سالم شاد خانوادگی و مردمی را تجربه کرده اند و از کودک و بزرگ سر از پا نمی شناسند، غربزده ها، از این شادی، عصبانی شده اند و عمدا این شادیها را نمیبینند؛ احتمالا شادی از نظر این مدعیان مسلمانی، صرفا محدود بر مستی و عربده کشی در خیابان، رقص دختران و زنان نیمه عریان در کنار مردان، رفتن به کازینو و بار و دیسکو و رفتارهایی شبیه به اینهاست! 🔻دروغ پنجم؛ جمهوری اسلامی، مردم و جوانان را دین گریز کرده است 🔹از بدیهی ترین گزاره هایی که مراسماتی مانند مهمانی ده کیلومتری غدیر، آن را اثبات می کنند، رد نظریات جامعه شناسان سکولار درباره دین گریز شدن مردم و جوانان ایرانی طی چهار دهه گذشته است. حضور عاشقانه میلیونها ایرانی در یک جشن دینی به عشق امیرالمومنین، در کنار بروز و ظهور رفتارها و کنشهای متنوع دین مدارانه، جز نشانه دینداربودن این مردم، معنای دیگری ندارد. ظهور همدلی مومنانه و اخوت جوانمردانه و بروز محبت عاشقانه به اهل بیت در این جشن بزرگ، در واقع بروز و ظهور ملاکهای دینداری و دین‌ورزی است؛ آن هم از سوی تیپهای شخصیتی متنوع و مختلف مردم. 🔹طبیعتا باز هم می توان به این دروغها، مواردی را اضافه کرد؛ اما نکته مهم این است که مهمانی غدیر، همچون خود حادثه غدیر، توانست پرده‌های نفاق را کنار بزند و ذات و واقعیت جماعتی مسلمان‌نما را آشکار کند. @basaer_fi
🔰دستخط منحصر به فرد علامه طباطبایی خطاب به آیت‌الله مصباح در زمینه تصحیح و چاپ تفسیر شریف "المیزان": 🔸«جناب مستطاب عماد الاعلام آقای شیخ محمدتقی مصباح دامت برکاته؛ جلد پنجم تفسیر را اگر چنانچه وسائل چاپ فراهم شد، مشغول تصحیح و غلط‌گیری بشوید. دیگر هیچگونه مراجعه به اینجانب لزوم نداشته و در تصحیح و اتّخاذ کمک و اجازه چاپ و غیره، کاملاً مختارید. والسلام علیکم محمدحسین طباطبائی» 🔰پی نوشت: دستخط مذکور نشان‌گر جایگاه علمی والای علامه مصباح در نزد علامه طباطبایی است و بر اعتماد کامل علامه به ایشان و نیز مشارکت در تدوین و چاپ تفسیر شریف المیزان دلالت دارد که مسئله‌ای مهم در بازشناسی کارنامه علمی و جایگاه حوزوی علامه مصباح یزدی است. @basaer_fi
✍️ دیدار و همنشینیِ برخی خواص با فتنه گران/ آیا سیاست رهبرانقلاب درباره فتنه گران سال 88 تغییری کرده است؟ 🔰برخی مخاطبان گرامی این صفحه با ارسال عکس دیدار برخی از منصوبین و منسوبین رهبرانقلاب با سید محمد خاتمی پرسیدند: "آیا ممکن است ایشان بدون اجازه رهبر انقلاب با خاتمی همنشین شده باشند و با او خوش و بش کنند؟" و سپس نتیجه گرفته اند که احتمالاً سیاست نظام درباره مواجهه با فتنه گران سال ۸۸ تغییر یافته است. پاسخم این است: 🔰در مواجهه با «متشابهات» باید به «محکمات» رجوع کرد. به عبارت دقیق تر راه «تحلیل صحیح متشابهات»، «رجوع به محکمات» است. کار اشتباه افراد منصوب رهبرانقلاب را باید با محکمات رفتاری و گفتاریِ پرتکرار رهبرانقلاب تحلیل کرد. 🔰حال به چند مورد از محکمات رهبر انقلاب درباره فتنه سال ۸۸ اشاره می کنیم: ✅ ایشان بارها اعلام کردند که فتنه ۸۸ خط قرمز نظام است و عاملان آن را افرادی "نانجیب" توصیف کردند که نظام را تا لبه پرتگاه سوق دادند. ✅ ایشان بارها و بارها بر یادآوری و گرامیداشت حماسه ۹دی که پادزهر فتنه ۸۸ بود تاکید کرده اند. ✅ ایشان خاتمی را "باغی انقلاب" خواندند و شرط پذیرش ایشان برای ملاقات را (مطابق آیات ۱۵۹ و ۱۶۰ سوره مبارکه بقره) توبه علنی و اصلاح عملی دانستند. ✅ وقتی خواهر سید محمد خاتمی در سال ۹۳ از دنیا رفت، ایشان در رفتاری معنادار، بجای پیام تسلیت به خاتمی، خطاب به مادرش پیام تسلیت صادر می کند و هنگامی که در سال ۹۴،مادر سید محمد خاتمی از دنیا رفت، ایشان بجای پیام تسلیت به خاتمی، خطاب به مردم اردکان پیام تسلیت فرستادند. ✅ ایشان در ماههای اخیر نیز هیچ موضع گیری و یا رفتاری که نشان دهنده عقب نشینی ایشان از این مواضع صریح و محکم باشد، ابراز نکرده اند. ✅ همچنین طبق بیان خود رهبرانقلاب، مواضع علنی و غیرعلنیِ ایشان هیچ تنافی و تعارضی با هم ندارند. 🔰 با وجود اینهمه محکمات پرتکرار و معنادار در گفتارها و رفتارهای رهبرانقلاب باید گفت قطعاً دیدار با سید محمد خاتمی و روی خوش نشان دادن به او (از سوی هرکسی که باشد)، وقتی او هیچ «عذرخواهیِ علنی» و «اصلاح عملی» نکرده، مورد رضایت رهبر انقلاب نیست. 🔰 ملاقات با خاتمی به معنای تایید فتنه ای است که هم شکاف های اجتماعی و خانوادگی عمیقی را در جامعه ایران به وجود آورد و هم موجب طمع دشمن برای وضع تحریم های سنگین و بی سابقه و ایجاد مشکلات اقتصادی برای مردم گردید و هم موجب ریخته شدن خون جوانان بسیجی و انقلابی در کشور شد. دیدار با عاملان اصلی فتنه و روی خوش نشان دادن به آنها، پایمال کردن خون این شهداست. @basaer_fi
🔸 تصویر واقعی را انبوه دانشجویان سلیم النفسی تشکیل می دهند که در دهه محرم هر شب در عزای سیدالشهداء(ع) و یارانش اشک می ریزند، نه معدود دانشجویان بی ادب و فحاشی که در ایام اغتشاشات سال گذشته توسط رسانه های ضدانقلاب بزرگنمایی شدند. @basaer_fi
هدایت شده از بصائر
🔸 «...وَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ؛ و كسانیكه آمران به عدالت را به شهادت مى رسانند را از عذابى دردناك خبر ده.» (آل عمران: ۲۱) 🔰 ۱۱ مرداد، سالروز شهادت عالم‌ مجاهد، شیخ فضل الله نوری @basaer_fi
🔸 ابتکار آقای پناهیان برای برگزاری بزرگداشت مصداق کار آتش به اختیار تمیز و نقطه زن بود. 🔸 بزرگداشت شیخ فضل الله، یعنی یادآوری بخشی از تاریخ سیاه این کشور در اعتماد به غربزده ها؛ و طبیعی است که برخی ها از این یادآوری(همچون یادآوری و بزرگداشت روز ۹ دی) واهمه داشته باشند. ✍ شبیر فیروزیان @basaer_fi
✍ یادداشت حجت الاسلام مسعود عالی در نقد مطلب حجت الاسلام علیدوست پیرامون‌ "مقایسه حکومت امیرالمومنین(ع) با نظام جمهوری اسلامی" (بخش اول) بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم 🔰 بجاست برخی بزرگواران که بیشتر دستی در فقه و اصول دارند بهتر با مواضع فکری رهبر بزرگوارمان آشنا شوند تا دوستانی که در میدان مقابله با مفاسد سیاسی و اجتماعی صدایشان بلند است و در مقابل سیاه نمایی ها و بی اعتمادسازی های دشمن امیدآفرینی میکنند را نکوبند و بیشتر کمک بدهند و در میدان باشند. رهبر عزیزمان در بیاناتشان در جمع علما و روحانیون تبریز (۵ /۵/ ۱۳۷۲) می فرمایند: 🔸"این درست است که تا در یک گوشه مختصر نابسامانی به عقیده و سلیقه کسی پیدا شود او ریش بجنباند و بنا کند اعتراض و اشکال کردن؟! تا یک مشکل در اداره ای برایش پیدا شد یا یک مامور دولتی،چپ نگاهش کرد، یاوه بسراید که حالا هم مثل زمان فلان است؟! این ناشی از نفهمیدن آنچه واقع شده است نیست؟ این ناشی از عدم معرفت نعمت خدا نیست؟ یا خدای نکرده ناشی از انکار نعمت خداست؟ "یعرفون نعمه الله ثم ینکرونها"؛ این جفا نیست به این حرکت به این عظمت؟ مگر وقتی حکومت درست شد، صحیح شد، موازین حکومت موازین کاملی شد، در سراسر این حکومت همه کارها درست خواهد بود؟! از کجا چنین چیزی ثابت شده است؟ در زمان امیرالمومنین (علیه الصلاه و السلام) که مثال عدل و تقواست، _دیگر شما از امیرالمومنین(ع) که کسی را عادلتر و با تقواتر سراغ ندارید_ مگر حکامی که بر ولایات مسلط بودند و خود امیرالمومنین (علیه الصلاه والسلام) فرستاده بود، همه ابوذر و سلمان بودند؟! خیر چهار نفر مثل ابوذر و سلمان و عمار و فلان داشت، مابقی آدمهای عوضی بودند. تاریخ را بردارید نگاه کنید، این تاریخ است؛ یکی از استانداران امیرالمومنین(ع)، زیاد ابن ابیه، بر منطقه وسیعی حاکم بود، بسیاری از این قبیل در اطراف و اکناف بلاد اسلامی بودند. امام حسن مجتبی (علیه الصلاه و السلام) سردار بزرگ جنگش، عبیدالله ابن عباس بود که می دانید چه کار کرد. شبانه رفت با معاویه مذاکره کرد، پول گرفت لشگرگاه خودش را ترک کرد و به معاویه پناهنده شد...در راس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی (علیه الصلاه والسلام)". در بیانیه گام دوم هم رهبر بزرگوار به وجود فساد در دولت امام معصوم اشاره کردند و فرمودند نسبت فساد در میان کارگزاران حکومت جمهوری اسلامی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر و بخصوص با رژیم طاغوت که سرتاپا فساد و فسادپرور بود، بسی کمتر است و بحمدالله مامورین این نظام غالبا سلامت خود را نگه داشته اند. 🔰 جناب علیدوست می فرمایند: "حضراتی که این اندک تخلفات را برای برخی توجیهات جسیم می کنند از برخورد حضرت هم با امثال ابن هرمه بگویند!..." چه خوب است ایشان هم متوجه برخوردهای نظام در حد اعدام برخی سلطانها و احکام سنگین برای برخی گردن کلفتها در حد مهدی و فائزه هاشمی، طبری، سیف و.... هم باشند و از آن هم بگویند که نشان از غیر سیستمی بودن فساد در نظام است. ادامه👇👇👇 @basaer_fi
✍ یادداشت حجت الاسلام مسعود عالی در نقد مطلب حجت الاسلام علیدوست پیرامون‌ "مقایسه حکومت امیرالمومنین(ع) با نظام جمهوری اسلامی" (بخش دوم) 🔰 گفته اند: "در مقایسه و تشبیه باید به همه اقتضائات تشبیه توجه کرد!..." آیا ایشان از جمله مصطلح حوزویان که تشبیه از وجهی مقرب و از وجهی مبعّد است، غفلت نکرده اند؟! که وجه شبه در دو حکومت وجود فساد و یا افراد فاسد بصورت فی الجمله هست، در عین اینکه باز به دلیل ریل گذاری صحیح در هر دو حکومت، آن مقدار فساد هیچیک از دو حکومت را از اسلامی بودن خارج نمی کند و نباید به صرف دیدن برخی فسادها یا فاسدان فریاد وا اسلاما سر داد و حکومت را غیر اسلامی نامید. 🔰می فرمایند: "برخی مفاسد(حدود ۳۰ فساد) هیچ ربطی به امام نداشته و میراث حاکمان قبل بوده... و حضرت نمی توانستند با سرعت و به راحتی آنها را ریشه کن کنند..." مگر کسی ادعا کرده فسادهای در زمان حضرت، معاذالله ناشی از عملکرد ایشان بوده؟!! شکی نیست که یا ناشی از حکومتهای قبل بوده یا افسادهایی که نفوذی های معاویه در حکمرانی حضرت انجام می دادند که در کتاب "الغارات" به برخی از آنها اشاره شده است. در زمان ما هم فسادهای درون حاکمیت از حاکم عادل، مومنین یا نفس انقلاب نیست. همه یا میراث رژیم طاغوت یا نفوذی ها و غربزده ها یا افراد فرصت طلب است. پس شما هم پذیرفته اید که به هر دلیل فی الجمله در حکومت حضرت فسادهایی بوده که نمیشد با آنها به سرعت مقابله کرد. سخن دوستان هم همین است. بعد هم بحث سندی درباره یک روایت کرده اند و کتب تاریخ که پر است از مواردی از فسادهای موردی در محدوده حکومتی حضرت امیر علیه السلام را نادیده گرفته اند(که در بیانات فوق الذکر رهبری هم به کتب تاریخی استناد شده بود و توصیه ایشان هم به خواندن تاریخ بود.) 🔰در هرحال بجاست ایشان متوجه روح مطالب دوستان انقلابی که در مقابل انبوه سیاه نمایی و اعتماد زدایی، امید آفرینی می کنند و حرفشان هم بیشتر با محتوای کلام رهبر بزرگوار همخوانی دارد، باشند و با تعابیر: "عقیم بودن و خلاف واقع و راست ناقص و کم از کذب ناموجه بودن"، آنها را متهم نسازند. *انّ السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسئولا* مسعود عالی _ ۱۴۰۲/۵/۱۵ @basaer_fi
🔸 به جناب حجت الاسلام والمسلمین پیشنهاد می کنم کتاب بسیار خوب و محققانه "ریزش خواص در حکومت امیرمومنان(ع)" تالیف حجت الاسلام دکتر جواد سلیمانی را بخوانند تا نگاهشان نسبت به حکومت حضرت واقع بینانه تر شود و قدر جمهوری اسلامی را (علی رغم همه کاستی ها و اشکالات) بیشتر بدانند. ✍ شبیر فیروزیان @basaer_fi
هدایت شده از روزنه
ملاحظاتی تاریخی بر بيانيه‌ سیاسی "دفاعی عقیم و پرهزینه" پیرامون وجود فساد در حکومت علوی جوابیه اساتید و فضلای حوزوی به بیانیه سیاسی حاشیه‌ساز جناب آقای علیدوست/14 حضرات آقایان: محمد رضا جباری؛ جواد سلیمانی؛ حامد منتظری مقدم 🔻 در راستای تحقق اصل ، جوابیه احتمالی جناب استاد علیدوست به این یادداشت تخصصی را با اشتیاق منتشر خواهد کرد. @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 4] در روزهای اخیر بیانیه‌ای از سوی آيت‌الله از اساتید محترم حوزه علمیه، صادر و موجب نقدها و ملاحظاتی شده و طبعا خواهد شد؛ چنان که دشمنان نظام اسلامی نیز این‌گونه بیانیه‌های صادر از شخصیتهای علمی حوزوی را مجال و بهانه مناسبی برای نیل به مطامع‌شان یافته و می‌یابند. این‌ کمترین‌ها، ملاحظاتی را به قرار ذیل، متوجه این بیانیه می‌دانیم: 1. آن‌گونه که از تأمل در بیانیه به‌دست می‌آید گویا ایشان تصور دارند: بیان کاستی‌ها و مفاسد موجود در دوره حکومت علوی، به معنای نفی عدالت و نفی فسادستیزی در آن حکومت است، لذا بر خود تکلیف دانسته‌اند که رویّه برخی خطباء در شاهدآوردنِ وضعیت حکومت امیرمؤمنان(ع) را به‌ نقد کشند. این تصور به دلائلی که در ادامه بیان خواهد شد ناصحیح است. 2. ایشان تصور فرموده‌اند که خطبای محترم در صدد توجیه و دفاع از وضع موجودِ کشور هستند که این تصور نیز نادرست است. تأمل در سخنان آنان (ازجمله سخنان جناب حجة‌الاسلام و المسلمین آقای عالی در محضر رهبر معظم) گویای آن است که اینان، ضمن اذعان به کاستی‌ها و مشکلات، اما در صدد خنثا‌سازیِ سوء استفاده دشمن از مشکلات موجود برای ایجاد یأس و ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامی هستند؛ لذا ایشان در همان سخنرانی تأکید داشتند در نظام اسلامی مانند حکومت علوی، کاستی‌ها موجودند اما ریل‌گذاری و جهت‌گیری به‌درستی انجام گرفته است. 3. دغدغه تخریب نشدن مجاهدت‌های امام علی(ع) برای برقراری عدالت، بسیار دغدغه مقدسی است و ما با جناب استاد علیدوست در این زمینه هم‌رأی هستیم؛ ولی پرسش آن است که آیا گزارش کردن فساد مالی برخی از کارگزاران حضرت مانند (قاموس الرجال،ج10،ص389 ) والی بحرین، والی کسکر(تاریخ طبری، ج5،ص370)، فرماندار ری و دشتپی(الغارات، ج2،ص527) و فرماندار فیروزآباد(تاریخ دمشق، ج58،ص270) در کنار نقل بی‌کم‌وکاست و سراسر افتخارِ اقدامات اصلاحی آن حضرت، به‌معنی زیرسؤال‌بردن عدالت‌محوری امیرمؤمنان(ع) در عرصه حکومت‌داری است و مجاهدت‌های حضرت در این عرصه را زیر سوال می‌برد؟! آيا واقعا اين سخن درست است که بگوئيم همه کارگزاران حکومت علوی انسان‌های پاکدستی بوده‌اند؟! 🔶ادامه یادداشت: 👇 🔻صفحه دوم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/13165 🔻صفحه سوم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/13166 🔻صفحه چهارم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/13167 ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
4_5942810882990936120.mp3
11.37M
استاد شهریار زرشناس در برنامه دیشب جهان آرا (۱۴ مرداد ۱۴۰۲) بحث را از مشروطه آغاز کرد؛ به ریشه های فکری_ تاریخی مواجهه ایران و غرب مدرن در دوره قاجار پرداخت و اثرات آن بر جامعه ایران امروز را تشریح کرد. راه حل هایی را نیز بر اساس تجربه آلمان و روسیه مطرح کرد و البته انتقاد کرد که دولت فعلی نیز نتوانسته برای اداره کشور، تغییر پارادایم دهد و همچنان درب اداره کشور بر پاشنه توسعه غربی و گفتمان شبه مدرنیسم می چرخد. پیشنهاد میکنم سر فرصت گوش کنید. عضو کانال شوید 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1844903939C0e8d01846b
🔸 من یک تار موی این نیروی خدماتیِ شجاع که از نفوذ یک تروریست به داخل حرم #شاه_چراغ جلوگیری کرد را با صد تا مسئولِ ترسوی غربزده ای که پای جاسوس ها(که در واقع همان تروریست های اتوکشیده هستند) را به حرمِ جمهوری اسلامی باز کردند عوض نمی کنم. @basaer_fi
🔸 همان جریانی که دیدار خواص سیاسی با آن فتنه گرِ سال ۸۸ (خاتمی) را توجیه می کند، در عرصه "فرهنگ" و "اقتصاد" نیز بازگشت رشیدپورها و سلاح ورزی ها، که از فتنه گران سال ۱۴۰۱ حمایت کردند، را پیگیری می کند. هدف، یک چیز است: "قبح زدایی از فتنه" و "کم هزینه کردن آن برای فتنه گران". ‌@basaer_fi
✍ به بهانه تمسخر بشارت رهبرانقلاب توسط غربگرایان/ سنت الهی این است: "پیروزی های بزرگ از دل شرایط بظاهر بحرانی به دست می آید" شبیر فیروزیان 1⃣ برخی معاندین و مخالفینِ جمهوری اسلامی و غربگرایان طی چند روز گذشته در فضای مجازی، با بحرانی و فاجعه بار توصیف کردن شرایط امروز جمهوری اسلامی، این بشارت رهبر انقلاب را به تمسخر گرفته اند که فرمودند: "ما به قله ها نزدیک شده ایم، نبایدخسته شویم". اینگونه مطالب تمسخرآمیز، برای من یادآور واقعه ای تاریخی بود که در ادامه ضمن‌ بیان آن، تحلیلی در این زمینه ارائه خواهم کرد. 2⃣در شرایط بظاهر بحرانی و وحشت انگیز جنگ احزاب، مسلمانان با دیدن انبوه سپاه دشمن، احساس بن بست و شکست کردند و از شدت ترس به خود می لرزیدند(احزاب: ۱۱_۱۰)؛ اما پیامبراکرم(ص) در آن شرایط بظاهر بحرانی، به آنان بشارت پیروزی های بزرگ در آینده را می داد و می فرمود: 🔸"بزودی در امنیت کامل به طواف کعبه خواهیم رفت و خداوند کسری و قیصر را نابود کرده و گنجهای آنان را در راه خدا انفاق خواهیم کرد."(دلائل النبوه، بیهقی، ج۳، ص ۴۰۲) منافقان و بیماردلان این نوع بشارت های پیامبر(ص) را تمسخر می کردند و می گفتند:" ما الان در شرایطی هستیم که برای قضای حاجت نمی توانیم کمی آن طرف تر برویم، آنگاه محمد می پندارد که ما از گنجهای قیصر و کسری بهره مند می شویم!"(همان) آری! پیامبر(ص) با چشم بصیرتش آینده را می دید و بشارت می داد. بشارتی که در نهایت با فاصله کوتاهی محقق شد. 3⃣ آیات متعددی از قرآن کریم این نوید را به همه _ بخصوص مومنان جبهه حق _ می دهد که: "گاه خداوند پیروزی های بزرگ را از دل یک شرایط بظاهر بحرانی که همه احساس بن بست و احساس شکستِ قطعی می کنند، نصیب جبهه حق می کند": ✅ ماجرای عبور قوم‌ موسی(ع) از بن بست رود نیل در حالیکه سپاهیان فرعون پشت سرشان بودند. ✅ پیروزی سپاه اندک طالوت در مقابل انبوه سپاه جالوت. ✅ پیروزی سپاه اندک مسلمانان بر سپاه ۳ برابری کفار در جنگ بدر با وجود شرایط جغرافیایی بدتر از دشمن و تجهیزات بسیار کمتر از تجهیزات دشمن. ✅ شرایط عجیب و دلهره آور جنگ احزاب و پیروزی شگفت آور مسلمانان که پیشتر به آن اشاره شد. ✅ و موارد متعدد دیگر... 4⃣ بدیهی است جامعه شناسی و علوم سیاسیِ غربی که بر بنیانهای پوزیتیویستی بنا شده اند و درکی از واقعیاتِ غیبی عالَم ندارند، این بشارتها را نه واقعی، بلکه خرافی و برای تزریق "امید کاذب" به مردم می دانند و حتی آن را مسخره می کنند. اما اولیاء خدا و مومنان واقعی که اندیشه سیاسی و اجتماعی شان متکی به مبانی قرآنی است و علاوه بر "واقعیات عینیِ" عالَم، به "واقعیات غیبیِ" عالَم و وعده های غیبی خداوند نیز باور عمیق و قلبی دارند، تصویر دیگری از آینده دارند و پدیده های سیاسی و اجتماعی را بگونه ای دیگر تحلیل می کنند. @basaer_fi
💠 "انقلاب اسلامی"، "ذکرالله" و "معیشت ضَنک" ✍️ شبیر فیروزیان ⚠️ این جمله حاج قاسم سلیمانی را حتماً شنیده اید: "والله قسم هرکسی تیر به سمت این نظام انداخت، آواره شد." به نظرم این جمله حاج قاسم یک مبنای قرآنی هم دارد که توضیحش این است: ⚠️ انقلاب اسلامی، "یاد خدا" را _ نه فقط در ایران و نه فقط در دنیای اسلام، بلکه در همه دنیا و حتی در میان پیروان سایر ادیان_ زنده کرد. از این رو باید گفت "انقلاب اسلامی"، جلوه حکومتی و سیاسیِ "ذکرالله" در زمانه ماست؛ و مطابق آیه شریفه قرآن، هرکس از "ذکرالله" اعراض کند و با آن دشمنی ورزد، قطعاً زندگیش سخت و دشوار خواهد گذشت و «آرامش» از زندگی اش سلب خواهد شد: 🔸 "وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا؛ ﻭ ﻫﺮﻛﺲ ﺍﺯ ﻳﺎﺩ ﻣﻦ ﺭﻭﻱ ﺑﺮﺗﺎﺑﺪ، ﻗﻄﻌﺎً ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺗﻨﮓ ﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭﻱ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ."(طه: ۱۲۴) @basaer_fi
🔰 یکی از رویکردهای تحولیِ بسیار خوب در معاونت قرآن و عترتِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت آقای رئیسی، تلاش برای گفتمان سازی موضوع "حکمرانی قرآنی" است. به این معنا که مسئولان بخش ها، سازمان ها و وزارتخانه های مختلف باید تلاش کنند سیاستگذاری ها و راهبردهایشان را بر مبانی قرآنی منطبق سازند. 🔰مجموعه ای از اقدامات خوب در این زمینه درحال انجام است که یکی از آنها برگزاری سلسله جلسات است که در آن از مسئولان بخشهای مختلفِ نظام، دعوت می شود تا ضمن‌ ارائه بحث، هم با راهبردها و سیاستگذاری های قرآن در حوزه های مختلف حکومتی آشنا شوند و هم نقدها و مطالبات کارشناسان و پژوهشگران قرآنی را در این زمینه بشنوند. 🔰نشست پیشین با حضور سخنگوی دولت، جناب آقای بهادری جهرمی و در فضایی همدلانه و کاملا علمی برگزار شد و موضوع "چگونگی حکمرانی در موضوع اطلاع رسانی به مردم" به بحث گذارده شد و ضمن‌ نقد برخی رویکردهای دولت در حوزه اطلاع رسانی، راهبردهایی قرآنی در این زمینه از سوی کارشناسان به سخنگوی محترم دولت ارائه گردید. همانگونه که در تصویر مشاهده می کنید، ان شاءالله شنبه آینده نیز سومین جلسه از این سلسله جلسات برگزار خواهد شد. 🔰جلسات دیگری نیز در آینده با موضوعاتی همچون "میراث فرهنگی و گردشگری"، "امنیت و اطلاعات"، "سیاست خارجی"، "آسیب های اجتماعی"، "حکمرانی فضای مجازی"، "حکمرانی فرهنگی" و ... در نوبت برگزاری هستند و مسئولان ارشد مربوط به هر حوزه در این جلسات حضور خواهند یافت. 🔰 طبق اعلام معاونت قرآن و عترت، ان شاءالله خروجی مباحث این جلسات در آینده قالب کتاب، منتشر خواهد شد. @basaer_fi
20 نکته در تبیین و تحلیل علت سلسله اهانتها به قرآن کریم.pdf
286.8K
💢 تحلیل و تعلیل زنجیره اهانتها به قرآن کریم ✍علیرضا معاف 🔸علل هتک حرمت زنجیره ای قرآن کریم در اروپا چیست؟ متغیرهای اصلی در فهم رفتار زشت اروپا و غرب در مواجهه با قرآن کریم چیست؟ آیا غربیها نمی دانند که اهانت به قرآن به نفرت فزاینده جمعیت عظیم میلیاردی مسلمان از غرب می‌انجامد؟ اهانت و جسارت به ساحت مقدس قرآن کریم در اروپا اضلاع و ابعاد تازه‌تری پیدا کرده و لازم است تحلیل جامع و کاملی از اضلاع و اجزاء این ماجرا داشته باشیم. در این مقال در 20 سرفصل به ریشه‌ها، عوامل، مقتضیات، نتایج، پیامدها و دلالتهای مساله «توهین به قرآن کریم» پرداخته‌ایم. @basaer_fi
💠 پیاده رویِ اربعین، چگونه ما را به قلّه ها نزدیک تر می کند؟ ✍ شبیر فیروزیان رهبرانقلاب اخیراً در جمع فرماندهان سپاه فرمودند: «ما به قله نزدیک شده ایم، نباید خسته و ناامید شویم.» پیرامون این جمله رهبرانقلاب، سخن بسیار باید گفت و نوشت. در این نوشته تلاش خواهیم کرد با استناد به آیات قرآن کریم، نقش پیاده روی اربعین در رشد و پیشرفت مادی و معنوی جامعه و نزدیک تر شدن به قلّه ها و عبور از گذرگاههای سخت را تبیین نمائیم. 1⃣ در منطق اسلام هیچ "رشد" و "پیشرفتِ" حقیقی و عمیق مادی و معنوی، بدون شکل گیری رابطه قلبی، عاطفی و معرفتی و عملیِ میان امام و امّت حاصل نمی شود؛ چه برای یک فرد و چه برای یک جامعه. در منطق اسلام پیشرفت و رشد مادی و معنوی یک جامعه تنها از مسیر پذیرشِ عملیِ ولایت امام و تبعیت از او، حاصل می گردد. حضرت موسی(ع)، از جناب خضر(ع) درخواست می کند تا با او همراهی کند تا در نتیجه این تبعیت، به "رشد" برسد می فرماید: 🔸 «قالَ لَهُ مُوسى‏ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى‏ أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً؛ موسى(ع) به او گفت آيا من از تو پيروى كنم تا از آنچه به تو تعليم داده شده است و مايه رشد است به من بياموزى؟!» (کهف: 66) و در آیه دیگری، در مقابلِ نسخه رشد دهنده موسی(ع)، نسخه فرعون و فرعونیان عالَم را مایه «رشد» و «پیشرفت» یک جامعه نمی داند: 🔸 «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآياتِنا وَ سُلْطانٍ مُبِينٍ * إِلى‏ فِرْعَوْنَ وَ مَلائِهِ فَاتَّبَعُوا أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَ ما أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ؛ ما موسى را با آيات خود و دليل آشكار فرستاديم. * به سوى فرعون و اطرافيانش، اما آنها از فرمان فرعون پيروى كردند؛ در حالى كه فرمان فرعون مايه رشد نبود.» (هود: 97-96) 2⃣ خداوند متعال به ابراهیم(ع) درباره مناسک حج اینگونه فرمان می دهد: 🔸 «وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلى‏ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ * لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ...؛ و مردم را دعوت عمومى به حج كن تا پياده و سواره بر مركبهاى لاغر از هر راه دور به سوى تو بيايند * تا شاهد منافع گوناگون خويش (در اين برنامه حياتبخش) باشند...» (حج: 28-27) تعبیر «یَأْتُوكَ» در این آیه شریفه، تعبیر مهمی است. آیه نمی فرماید: مردم را به حج دعوت کن تا به سوی "خانه خدا" بیایند! بلکه می فرماید: به سوی «تو» (که ولیّ خدا هستی) بیایند؛ زیارت کعبه، به تنهایی کافی نیست؛ زیارت کعبه به همراه زیارت ولیّ خداست که منافع مادی و معنوی به دنبال دارد و موجب رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی و تمدنی است: «لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ» 3⃣ «اربعین»، موعد بیعت با ولیّ خداست؛ مردم همچون دستور آیه پیشین، پیاده و سواره، از راههای دور و نزدیک به زیارت ولیّ خدا می آیند: «يَأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلى‏ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ». این «زیارت جمعیِ ولیّ خدا»، علاوه بر منافع کوتاه مدت فردی، بی تردید منافع بلندمدت اجتماعی، سیاسی و تمدنی نیز به همراه دارد. 4⃣ خداوند متعال در آیه دیگری به کسانی که با حرکت به سوی ولیّ خدا با او بیعت می نمایند، ۴ وعده قطعی داده است: ⚠️«رضایت الهی»(رَضِيَ اللَّهُ عَن المُؤْمِنين) ⚠️«آرامش روحی»(فَأَنزَلَ السَّكينَةَ عَلَيهِم) ⚠️«فتوحات سیاسی»(وَ أَثَابَهُم فَتحًا قَريبا) ⚠️ و «گشایش های اقتصادی»(وَمَغانِمَ كَثيرَةً يَأخُذونَها): 🔸 «لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا * وَمَغَانِمَ كَثِيرَةً يَأْخُذُونَهَا وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا؛ بی تردید خداوند از مؤمناني كه در زير آن درخت با تو بيعت كردند راضي شد، پس آنچه را در درون قلب آنها (از صداقت و ايمان) نهفته بود مي دانست، لذا آرامش را بر دلهاي آنها نازل كرد، و فتح نزديكي، به عنوان پاداش، نصيب آنها فرمود. * و غنائم بسياري كه آن را به دست مي آورند، و خداوند عزيز و حكيم است.» (فتح: ۱۸ و ۱۹) مطابق وعده خداوند در این آیه شریفه، بی تردید «اربعین»، که موعد بیعت با ولیّ خداست، ما را به «فتح قلّه» نزدیک تر می کند: «وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا»؛ و پس از آن، «گشایش های اقتصادی» نیز به دنبالش خواهد آمد: «وَمَغانِمَ كَثيرَةً يَأخُذونَها». @basaer_fi