eitaa logo
بصائر
1.2هزار دنبال‌کننده
424 عکس
77 ویدیو
32 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸اقْتَرَبَتِ السَّاعَة و انْشَقَّ الْقَمَرُ ... و ماه دو نیم شد. @basaer_fi
🔸امام امیرالمؤمنین(ع): فَمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ: جامعه ای كه از جهاد و مقاومت در برابر دشمن روى برگردانند(و به سازش با دشمن روی آورند) 🔰ألْبَسَهُ اللَّهُ ثَوْبَ الذُّل ؛خداوند لباس ذلت بر تن آنها مىپوشاند 🔰و شَمِلَهُ الْبَلَاءُ؛ و (انواع و اقسام) "بلا" به آنان هجوم مى آورد. (نهج البلاغه؛ خطبه27) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍️حکایت عجیب غربگرایان داخلی 🔰اینکه انسان از دشمن خود، که هیچگاه راضی به پیشرفت او نیست، تقاضای کمک داشته باشد، عجیب است و از آن عجیب تر اینکه آن دشمن، در تدبیر خودش هم درمانده باشد و نتواند از پس امور خود نیز برآید؛ و این، حکایت غربگرایان امروز کشور ماست که بجای بهره گیری از ظرفیت های عظیم داخلی برای حل مشکلات کشور، از آمریکا و اروپایی کمک می خواهند که نه راضی به پیشرفت ما هستند و نه حتی قادر به حل بحران های متعدّد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خودشان هستند: 🔸«وَ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لا يَسْتَطِيعُونَ نَصْرَكُمْ وَ لا أَنْفُسَهُمْ يَنْصُرُون‏؛ و كسانى را كه به جاى او مى‏خوانيد، نمى‏توانند شما را يارى كنند و نه (حتی) خودشان را يارى دهند.» (اعراف: 197) ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: 👇 @basaer_admin🔸
هدایت شده از حمید رسایی
♻️ 🔰 حمید رسایی: در دیپلماسی علاوه بر زبان، بدن نیز سخن می‌گوید که به آن «body language» می‌گویند. نحوه نشستن، نحوه دست دادن، چگونه قدم برداشتن، قرار دادن پاهای روی هم، حرکات دست و نوع نگاه کردن و ... همگی در دیپلماسی بدن نقش دارند و حامل پیام هستند. بررسی تصاویر دیدارهای مقام معظم رهبری با خانواده معظم شهدا و دیدارهای ایشان با سران کشورهای خارجی، حکایت از تواضع رهبر انقلاب در برابر خانواده معظم شهدا (سر به زیر، دست‌ها بسته و روی زانو در حالی که به مبل تکیه نداده‌اند) و در دیدار با رؤسای کشورهای خارجی، حکایت از حالت عزت قدرتمندانه و برتری (تکیه داده به مبل، دست‌ها روی دسته مبل و سر افراشته) دارد. قران مجید در تعریف نشانه مؤمنین واقعی، آنها را «اذلة علی المؤمنین و اعزة علی الکافرین» معرفی می‌کند. بنابر قاعده قرآن کریم که اول «اذلة علی المؤمنین» را ذکر کرده و به دنبالش «اعزة علی الکافرین» را آورده، تا در برابر مؤمنین متواضع نباشیم به عزت در برابر کفار نخواهیم رسید. شاید راز عدم عزت‌یابی برخی از مسئولان کشور هم در همین باشد. 🔺کانال حمید رسایی🔻 @rasaee
🔸قرآن کریم می فرماید در مواجهه با دشمن باید بگونه ای باشید که آنان غلظت و خشونت را در چهره شما بیابند:"ولیجدوا فیکم غلظه"(توبه:۱۲۳) ⚠️منافقان و بیماردلان را می توان از حالت چهره هایشان در مواجهه با دشمن شناخت:"فلعرفتهم بسیماهم"(محمد:۳۰) @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍️نباید به منافق «دست مریزاد» گفت، تا مردم از او «رودست» نخورند/ "جزئی نگری" در تحلیل رفتارهای منافق، اشتباهی مبنایی است. 🔰یکی از ترفندهای منافقان برای فریب مردم و مؤمنین انقلابی، بیان سخنان انقلابی بدون پشتوانه های عملی است. آنان، گاه در دفاع از ولیّ خدا سخنانی انقلابی بر زبان جاری می کنند: 🔸«إِذا جاءَكَ الْمُنافِقُونَ قالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ» (منافقون: 1) و گاه در پاسخ به فرامین ولیّ خدا می گویند: «شنیدیم و اطاعت خواهیم کرد»، اما به هنگام «عمل»، از دستورات ولیّ خدا سرپیچی می کنند: 🔸«وَ يَقُولُونَ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالرَّسُولِ وَ أَطَعْنا ثُمَّ يَتَوَلَّى فَرِيقٌ مِنْهُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ ما أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنِين.» (نور: 49-47) آنان همچنین با شدّت هرچه تمام تر قسم یاد می کنند که اگر فرمان جهاد داده شود، حتماً اطاعت خواهیم کرد: 🔸«وَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمانِهِمْ لَئِنْ أَمَرْتَهُمْ لَيَخْرُجُنَّ» (نور: 53) امّا خداوند در پاسخ، بجای تمجید از این اظهارات ظاهراً انقلابی، آنان را به «عمل انقلابی» دعوت می نماید، تا دروغگویی شان برای همه معلوم شود: 🔸«قُلْ لا تُقْسِمُوا طاعَةٌ مَعْرُوفَةٌ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ؛ بگو سوگند یاد نکنید؛ «اطاعت شايسته» داشته باشید (که آن، بهتر از سوگند خوردن است) كه خداوند از اعمالى كه مى‏ كنيد آگاه است.» (نور: 54-53) 🔰این نوع مواجهه قرآن کریم با منافقان نشان می دهد بهترین راه برای افشای دروغگویی منافقان در بیان «سخنان انقلابی»، مطالبه از آنان برای «عمل انقلابی» است. چراکه هدف منافق از بیان اظهارات انقلابی، فریب دادن مردم و خواص انقلابی است تا پس از جلب اعتماد آنان، مواضع غیرانقلابی شان را به تدریج در ذهن مردم تئوریزه نمایند. 🔰بنابراین، هرگاه از زبان منافقی اظهارات انقلابی بیان شد، نباید به او «دست مریزاد» گفت و یا به «دست بوسی» او رفت؛ بلکه اتفاقاً باید بیشتر مراقب بود تا او از سخنان انقلابی اش به عنوان «سپر» در مقابل اقدامات غیرانقلابی اش استفاده نکند. خداوند متعال در سوره مبارکه منافقون، پس از بیان سخنان بظاهر انقلابی منافقان و سوگندهای آنان در حمایت از پیامبراکرم(ص) می فرماید: 🔸«اتَّخَذُوا أَيْمانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ ساءَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ؛ آنان سوگندهاى خود را [چون‏] سپرى بر خود گرفته و [مردم را] از راه خدا بازداشته‏ اند. راستى كه آنان چه بد مى ‏كنند.» (منافقون: 2) 🔰اصولاً نگاه «جزءنگرانه» به سخنان و رفتارهای منافق، بسیار آسیب زاست و نفاق او را بیشتر می پوشاند. نگاه صحیحِ منطقی و قرآنی، نگاه «کلّ نگرانه» به مقوله نفاق است. منافق را باید با همه ابعاد شخصیتی، همه سخنان، همه رفتارها و همه سوابقش، «یکجا» تحلیل کرد؛ اظهارات انقلابی منافق در موقعیّتی و شرایطی خاص که منافعش اقتضاء می کند، نباید موجب شود تا «بلافاصله» در تحلیل هایمان او را «انقلابی» بدانیم؛ بلکه باید با لحاظ همه سخنان و رفتارهای پیشین و فعلی او، سخنانش را تحلیل نمائیم. 🔰اگر فردی بصورت علنی اظهارات انقلابی بیان می کند، ولی: ⚠️در خفا به دنبال آماده سازی زمینه مذاکره با دشمنان انقلاب است؛ ⚠️همزمان، پالس مذاکره بر سر مسائل موشکی و منطقه ای و حقوق بشر برای دشمن می فرستد! ⚠️همزمان، بجای موضع طلبکارانه، با دشمنان انقلاب، قهقهه مستانه سرمی دهد! ⚠️همزمان، به دنبال تصویب و اجرای لوایح استعماری همچون FATF، سند 2030 و ... است! و ...، آیا می توان اظهارات انقلابی او را «صادقانه» دانست؟ آیا هدف او از بیان سخنان انقلابی، فریب افکارعمومی و جریان انقلابی برای پیشبرد رفتارهای غیرانقلابی اش نیست؟ 🔰تا زمانیکه «دل» در گرو دشمنان است، «زبان» حتی اگر انقلابی سخن بگوید، نباید آن را باور کرد و به آن «دست مریزاد» گفت. «دست مریزاد» و «دست بوسی» برای زمانی است که «دل»، «زبان» و «رفتار» فرد، هرسه، انقلابی باشند. نباید با برخی توجیهات ظاهراً اخلاقی و به بهانه رعایت «انصاف»، «ادب» و «اخلاق» و یا با توجیه «جذب» منافقی که امیدی به جذب او نیست، زمینه «فریب خوردن» دوباره افکار عمومی را فراهم نمائیم. 🔰عمارها و ابوذرهایی که برخی اقتضائات ولیّ خدا محدودشان نکرده است، به مثابه سپر و سربازان ولیّ خدا، باید از موضع آرمان گرایی، افشاگر چهره نفاق باشند، نه اینکه با مصلحت اندیشی محافظه کارانه رفتارهای او را توجیه نمایند تا دست ولیّ خدا را برای برخورد انقلابی با منافق بسته شود! ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: 👇 @basaer_admin🔸
🔸«إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا؛ اگر از [ميان] شما بيست نفر باشند بر دويست نفر (از دشمن) خواهند کرد و اگر از شما يكصد نفر باشند، بر هزار نفر از كافران مى گردند.» (انفال: 65) @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
🔰خداوند در آیه ۶۰ سوره مبارکه احزاب، از شبکه ای متشکل از سه گروه مرتبط با هم نام می برد که با همکاری یکدیگر، در نظام اسلامی آشوب ایجاد می کنند: ، و (اراجیف گویان و شایعه پراکنان). 🔰در این میان، "مرجفون" که در دامن زدن به آشوب ها، ظهور علنی بیشتری دارند، همواره آلت دست منافقان و بیماردلان پنهان کارند تا نظام اسلامی را به سمت براندازی سوق دهند. 🔰 ، نه منافق و بیماردل درون نظام، بلکه جزء "مرجفون" خارج نظام بود که اصولا بدون ارتباط با منافقان و بیماردلان سیاسی داخل نظام، نمی توانست کاری از پیش ببرد. 🔰حالا همه منتظرند با دستگیری او، طیف گسترده ای از منافقان، بیماردلان و نفوذی های درون نظام، افشا شوند. @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
هدایت شده از بصائر
🔸 #اربعین موعد #بیعت مجدد با ولیّ خداست: «لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ؛ بی تردید خداوند از مؤ مناني كه با تو بيعت كردند راضي شد.» (فتح:18) @basaer_fi
هدایت شده از بصائر
✍بیعت اربعینی با ولیّ خدا و وعده های بی نظیر خداوند به بیعت کنندگان 🔰 موعد بیعت با ولیّ خداست و خداوند به کسانی که با حرکت به سوی ولیّ خدا با او بیعت می نمایند، 4 وعده قطعی داده است: رضایت الهی، آرامش روحی، فتوحات سیاسی و گشایش های اقتصادی: 🔸«لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا * وَمَغَانِمَ كَثِيرَةً يَأْخُذُونَهَا وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا؛ بی تردید خداوند از مؤمناني كه در زير آن درخت با تو كردند شد، پس آنچه را در درون قلب آنها (از صداقت و ايمان) نهفته بود مي دانست، لذا را بر دلهاي آنها نازل كرد، و نزديكي، به عنوان پاداش، نصيب آنها فرمود. * و بسياري كه آن را به دست ميآورند، و خداوند عزيز و حكيم است.» (فتح:18) جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸🔸
🔸"وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَّا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ؛ﻭ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺍﻟﻔﺖ ﻭ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ، ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻱ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻲ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺍﻟﻔﺖ ﺍﻧﺪﺍﺯﻱ، ﻭﻟﻲ ﺧﺪﺍ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺍﻟﻔﺖ ﻛﺮﺩ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍوند ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ."(انفال:۶۳) #اربعین @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
🔰 غربگرا برای جلب نظر FATF، تحریم های شورای امنیت بر علیه کشورمان را به رسمیت شناخت. 🔰این از ویژگی های و است که تا جائیکه بتوانند و زمینه را فراهم ببینند، از اوامر دشمنان بر علیه نظام اسلامی، اطاعت می نمایند: 🔸"ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لِلَّذِينَ كَرِهُوا مَا نَزَّلَ اللَّهُ سَنُطِيعُكُمْ فِي بَعْضِ الْأَمْرِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِسْرَارَهُم؛ْ ﺍﻳﻦ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ [ﭼﻮﻥ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻭ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ] ﻛﻪ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻥ ﻭﺣﻲ ﺭﺍ ﺧﻮﺵ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ، ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺩﺭ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺭ [ﻛﻪ ﺑﺮ ﺿﺪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ] ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﻛﺮﺩ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍوند ﺍﺳﺮﺍﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ."(محمد:٢٦) @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍ پاسخ قرآنی آیت الله جوادی آملی به یک شبهه سیاسی 🔰 چندی پیش آقای مجید انصاری در توجیه خنده های وهن آمیز جناب رئیس جمهور با نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور فرانسه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، به دستور خداوند به حضرت موسی(ع) و حضرت هارون(ع) استناد نموده بود که فرمود با فرعون با زبان نرم سخن بگوئید: "و قولا له قولا لینا". 🔰 امروز در خلال مطالعه بخشی از جلد ۱۹ تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی، تصادفا به پاسخ ایشان به این شبهه برخوردم. تصاویر زیر را ببینید👇👇👇 @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍️ پاسخی قرآنی به تحریفات روحانی 🔰جناب روحانی بازهم برای توجیه عملکرد سراسر غلط و افتضاح خود در امضاء برجام و برای زمینه سازی تحمیل برجام های دیگر به ملّت و نظام، دست به تحریف مسلّمات تاریخی و قرآنی زد و (نعوذبالله) پیامبر(ص) را فردی ساده لوح و سازشکار جلوه داد که هرگاه دشمنان ایشان پیمانی که با ایشان بسته بودند را نقض می کردند، ایشان بار دیگر با آنان پیمان می بست! 🔰این ادعای جناب روحانی نه تنها بی اساس و غیرمستند است، بلکه نمونه های فراوانی در رفتارهای پیامبراکرم(ص) وجود دارد که ایشان به دلیل نقض عهدهای مشرکان و یهودیان(همچون بنی نضیر و بنی قریظه)، به نبرد با آنان پرداختند. 🔰علاوه بر این، باید گفت این ادعای جناب روحانی با نص صریح آیات قرآن تناقض دارد. چراکه از دیدگاه قرآن، زمانی که دشمنان پیمان و قراردای که با نظام اسلامی منعقد کرده اند را به زیان خود ببینند و یا منفعتی در نقض آن پیمان مشاهده نمایند، به راحتی آن را زیر پا می گذارند: 🔸«كَيْفَ وَ إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لا يَرْقُبُوا فِيكُمْ إِلاًّ وَ لا ذِمَّةً؛ چگونه (پيمان دشمنان ارزش دارد) در حالى كه اگر بر شما غالب شوند، نه ملاحظه خويشاوندى با شما را مى‏كنند و نه پيمان را.» (توبه: 8) 🔸«فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ؛ پس با پيشوايان كفر بجنگيد، چرا كه آنان را هيچ پيمانى نيست (به هیچ پیمانی پایبند نیستند).» (توبه: 12) 🔸«إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذِينَ كَفَرُوا فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ * الَّذِينَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی كُلِّ مَرَّةٍ وَ هُمْ لا يَتَّقُونَ؛ بدترين جنبندگان نزد خدا كسانى هستند كه راه كفر پيش گرفتند و ايمان نمى‏آورند. * كسانى كه با آنها پيمان بستى، سپس هر بار عهد خود را مى‏شكنند و (از پيمان شكنى و خيانت) پرهيز ندارند.» (انفال: 56-55) به دلیل همین خوی غیرانسانی دشمنان است که قرآن کریم پایبندی به عهد و پیمان با دشمنان را تنها تا زمانی که آنان خود را ملزم به آن بدانند، جایز می داند: 🔸«فَمَا اسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ؛ پس تا زمانیکه (دشمنان) با شما [بر سر عهد و پیمان] پايدارند، (شما نیز) با آنان پايدار باشيد.» (توبه: 7) قرآن کریم همچنین در توصیه ای دیگر می فرماید حتی اگر نشانه هایی در رفتار دشمن مشاهده کردید که می خواهد با نقض عهد، به شما خیانت نمایند، ضمن اعلام به آنها، از آن پیمان خارج شوید و آن قرارداد را به سمت آنان «پرتاب» کنید: 🔸«وَإِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى‏ سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ؛ و هرگاه (با ظهور نشانه‏هايى) از خيانت گروهى بيم داشته باشى (كه عهد خود را بشكنند و غافلگیرانه به شما حمله کنند)، آن پیمان نامه را به سوی آنان «پرت» کن و بطور عادلانه به آنها اعلام كن (كه پيمانشان لغو شده است)؛ زيرا خداوند خائنان را دوست نمى‏دارد.» (انفال: 58) @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍️ روان شناسی قرآن از کسانی که پس از بدعهدی های مکرر دشمنان، باز هم به دنبال مذاکره مجدد و بستن پیمان مجدد با آنان هستند! 🔰خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم، پس از توبیخ کسانی که در برابر بدعهدی های دشمن واکنش قاطع و عملی از خود نشان نمی دهند، «علت روانی» این عدم واکنش را نیز بیان می فرماید: 🔸«أَلا تُقاتِلُونَ قَوْماً نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ وَ هَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ وَ هُمْ بَدَؤُكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ؛ چرا با گروهى كه پيمانهاى خود را شكستند و تصميم به اخراج پيامبر(ص) گرفتند پيكار نمى‏كنيد؟ در حالى كه آنان نخستين بار (دشمنی و پیکار با شما را) آغاز كردند. آيا از آنان مى‏ترسيد؟ با اينكه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسيد، اگر مؤمن هستيد.» (توبه: 13) 🔰نکته مهم و ظریف در عبارت «أَتَخْشَوْنَهُمْ؛ آیا از آنان می ترسید؟» این است که خداوند در آن، از واژه «خوف» و مشتقات آن استفاده نکرد و نفرمود: «أتخافونهم»، بلکه از واژه و مشتقات «خشیة» استفاده نمود، تا روان شناسی دقیق تری از این افراد ارائه داده باشد. توضیح آنکه، «خشیة» به معنای «ترس» همراه با «تعظیم» و «علم» است؛(راغب اصفهانی، حسین بن محمد؛ مفردات الفاظ القرآن؛ ص283) به عبارت دیگر، «خشیة»، ترسی است همراه با «علم» و «شعور» بالا نسبت به «عظمت» طرف مقابل؛ بگونه ای که فرد با همه وجود آن را «لمس»، «درک» و «حس» می کند و نسبت به مقوله مورد ترس، کاملاً «منفعل» است. در واقع باید گفت «خشیة»، خوفی است که به مرور زمان و در اثر افزایش «علم به عظمت شیء مورد ترس»، تقریباً در دل انسان «نهادینه» شده است؛ که نتیجه طبیعی این نوع «ترس نهادینه شده» از یک فرد یا موجود، «کرنش» و «انفعال» در برابر اوست. 🔰با این توضیح، باید گفت طبق بیان دقیق این آیه شریفه، کسانی که در مقابل بدعهدی های مکرر دشمن، اقدام متناسب و قاطعی نمی نمایند و حتّی به دنبال مذاکرات و پیمان های مجدّد با دشمن هستند، افرادی هستند که دشمنان خدا را «بزرگ» و «قدرتمند» می دانند و ترس از عظمت دشمنان خدا در آنان «نهادینه» شده و «عبودیّت دشمنان خدا» در دلشان ریشه دوانده و درنتیجه با «احترام» در مقابل آنان، «کرنش» و «تعظیم» می کنند؛ و تا زمانیکه این «عبودیّت» پابرجاست، محال است اقدام قاطعی از سوی آنان صورت گیرد. @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍️ «منحرف»، «منافق»، «فتنه گر» و «نفسانی»، توصیفات قرآن و روایات، از نمایانی که دینشان، سیاسی است! 🔰خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم، کسانی که به تفسیر به رأی متشابهات می پردازند را منحرفانی می داند که به دنبال فتنه انگیزی در جامعه هستند: 🔸«فَأَمَّا الَّذِينَ فِی قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِه؛ اما آنها كه در قلبهایشان انحراف است، از متشابهات قرآن پیروی می نمایند، زیرا به دنبال فتنه‏انگيزى اند (تا مردم را گمراه سازند) و تفسير (نادرستى) براى آن مى‏طلبند.» (آل عمران: 7) این آیه شریفه، به یکی از روش های منافقان و بیماردلان فکری و سیاسی برای تغییر بینش مردم به نفع خود اشاره دارد و آن، «استناد به متشابهات قرآن کریم» است. 🔰هرچند این مسئله اختصاصی به «قرآن کریم» و «متشابهات» آن ندارد، بلکه بیماردلان و منافقان، برای فتنه انگیزی و گمراه نمودن مردم، به تفسیر به رأی متشابهات از هر متن و امر مقدس دیگری (همچون روایات اهل بیت(ع) و سیره آن بزرگواران) نیز می پردازند. آنان در واقع، آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) را به آنچه که «دلخواه نفس شان» است، «ارجاع» می دهند. 🔰امام امیرالمؤمنین(ع)، در توصیف این فریبکاران بیماردل می فرمایند: 🔸«وَ آخَرُ قَدْ تَسَمَّى عَالِماً وَ لَيْسَ بِهِ فَاقْتَبَسَ جَهَائِلَ مِنْ جُهَّالٍ وَ أَضَالِيلَ مِنْ ضُلَّالٍ وَ نَصَبَ لِلنَّاسِ أَشْرَاكاً مِنْ حَبَائِلِ غُرُورٍ وَ قَوْلِ زُورٍ قَدْ حَمَلَ الْكِتَابَ عَلَى آرَائِهِ وَ عَطَفَ الْحَقَّ عَلَى أَهْوَائِهِ؛ ديگرى، کسی است که خويش را عالم خوانده، در صورتى كه عالم نيست. او يك سلسله از نادانى‏ها را از جمعى نادان، اقتباس كرده و مطالبى گمراه كننده، از گمراهانى آموخته است و دام‏هايى از طناب‏هاى فريب و گفته‏هاى باطل، بر سر راه مردم نصب كرده است (تا نا آگاهان را به دام افكند)؛ قرآن را بر اميال و خواسته‏هاى خود تطبيق داده و حق را مطابق هوس‏هاى خويش تفسير كرده است.» (نهج البلاغه؛ خطبه 87) به نظر می رسد یکی از معانی و مصادیق این توصیف امیرالمؤمنین(ع) از «منافقان» نیز همین مسئله باشد که می فرمایند: 🔸«يَقُولُونَ فَيُشَبِّهُونَ وَ يَصِفُونَ فَيُمَوِّهُونَ؛ سخن می گویند ولی سخن باطل خود را شبیه حق جلوه می دهند و توصیف می کنند، ولی با توصیف زیبای خود از باطل، دیگران را فریب می دهند.» (نهج البلاغه؛ خطبه 194) 🔰بدیهی است در جامعه ای که اکثریت مردم آن مسلمان هستند، استناد به آیات قرآن و روایات و یا استناد به سیره اهل بیت(ع)، برای مردم حجّیت آور است؛ و این همان چیزی است که بیماردلان و منافقان در جهت باطل خود و برای تأثیرگذاری بر ذهن مردم، از آن بهره می گیرند. آنان دیدگاه و عملکرد نادرست خود را بگونه ای مستند به سخنان حق در آیات و روایات می کنند که برای مردم باورپذیر باشد. 🔰در روایات اهل بیت(ع)، از این روش منافقانه با عنوان «تفسیر به رأی» یاد شده است که صاحبان آن به شدّت مورد مذمّت و توبیخ قرار گرفته اند.(ر.ک: صدوق، محمد بن علی (ابن بابویه)؛ التوحید؛ ص68؛ حرعاملی، محمد بن حسن؛ وسائل الشیعه؛ ج27، ص190 و 202 و 205؛ ابن ابی جمهور؛ محمد بن زین الدین؛ عوالی اللئالی؛ ج4، ص104) 🔰همه این موارد نشان می دهد فردی که برای اثبات عقیده باطل و نفسانی خود و یا عملکرد غلط خود، بصورت گزینشی، غیراصولی و غیرقاعده مند به بیانات برحق قرآن کریم و اهل بیت(ع) و یا سیره آن بزرگواران استناد می کند، یکی از شاخصه های اصلی نفاق و بیماردلی را داراست. @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍️ چرا رهبرانقلاب حفظ و تثبیت ساختارهای قانونی نظام اسلامی را بر هر چیزی مقدم می دارند؟ / خضر زمانه ما و مرمّت دیوار درحال ریزش دولت غیرانقلابی (بخش اول) 🔰خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم به پیامبراکرم(ص) دستور می دهد تا در موضوعات گوناگون حکومتی، با اصحاب خود «مشورت» نمایند: 🔸«وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ؛ و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل‏كنندگان را دوست مى دارد.» (آل عمران: ۱۵۹) مشورت با اصحاب، چه پیش از نزول این آیه شریفه و چه پس از آن، سیره همیشگی و پرتکرار رسول خدا(ص) بوده است؛ به عنوان نمونه، ایشان پیش از جنگ احد، در جنگ احزاب، چگونگی نبرد با یهودیان بنی قریظه، چگونگی نبرد با یهودیان بنی نضیر، در ماجرای حدیبیه، در فتح مکه و هنگامی که آمدن ابوسفیان به ایشان گزارش شد، در غزوه طائف، در غزوه تبوک و در برخی انتصابات، با اصحاب خود مشورت نمودند. علاوه بر رسول خدا(ص)، سایر امامان معصوم(ع) نیز خود، ملتزم به این سیره بودند و مردم را نیز به آن دعوت می نمودند؛ همچنانیکه امیرالمؤمنین(ع)، دیگران را به مشورت دادن به خود توصیه می نمودند:(نهج البلاغه؛ نامه50) و کارگزارانشان را نیز به مشورت با دانشمندان ترغیب می نمودند.(نهج البلاغه، نامه 53) 🔰در این میان، یکی از مظاهر و مصادیق «مشورت» ولیّ خدا، بخصوص در زمانه ما، اجازه و فرصت دادن به ساختارهای متعدّد نظام اسلامی و به رسمیّت شناختن آنها، برای اتخاذ تصمیمات کارشناسانه و عدم دخالت در «جزئیات» تصمیمات آنهاست؛ ساختارهایی که مسئولان آن، عمدتاً با رأی مستقیم یا غیرمستقیم مردم انتخاب شده اند و حتی ممکن است جریانات و افراد غیرانقلابی بر آن ساختارها حاکم باشند. این رفتار سیاسی، اگرچه ممکن است در کوتاه مدت منشأ مشکلات و یا سؤالات و ابهاماتی باشد، اما در بلند مدت موجب «تثبیت» و «استحکام» بیشتر ساختارهای نظام اسلامی خواهد شد و این «تثبیت»، فوائد متعدّدی به همراه دارد؛ 🔰اولین و مهمترین فائده تثبیت ساختارهای نظام اسلامی، تقویت «قانون مداری» و جلوگیری از بی قانونی و ایجاد هرج و مرج در کشور است. یکی از مصادیق برجسته این مسئله، دفاع رهبرانقلاب از ساختارهای قانونی نظام اسلامی در انتخابات سال 88 و دعوت معترضین و فتنه گران به پیگیری مطالباتشان از راههای قانونی بود. اگر در آن فتنه، ایشان تحت تأثیر اعتراضات خیابانی و فشار فتنه گران، از ساختارهای قانونی نظام دفاع و حمایت نمی کردند، آنگاه جریان غیرانقلابی و فتنه گر به خود اجازه می داد در هر مسئله ای، از راههای غیرقانونی و ایجاد ناامنی، دیدگاه خود را به اکثریّت مردم و نظام اسلامی تحمیل نماید. ادامه در پایین👇👇👇 @basaer_fi ارتباط با ادمین: @basaer_admin
ادامه از بالا👆👆👆 ✍️ چرا رهبرانقلاب حفظ و تثبیت ساختارهای قانونی نظام اسلامی را بر هر چیزی مقدم می دارند؟ / خضر زمانه ما و مرمّت دیوار در حال ریزش دولت غیرانقلابی (بخش دوم) 🔰نکته دیگر آن است که هرچند استحکام ساختاری در برخی زمانها که جریانات غیرانقلابی بر آن ساختارها حاکمند، ممکن است در کوتاه مدت مضرّاتی داشته باشد، امّا زمانی که جوانان انقلابی به «بلوغ فکری» رسیده و بر ساختارهای استحکام یافته نظام اسلامی مسلّط شوند، آنگاه برکات و منافع فراوانی از همان ساختارهای مستحکم نصیب مردم خواهد شد. ممکن است خضر زمانه ما به دلایلی، برخی ساختارهای درحال سقوط نظام اسلامی (همچون دولت غیرانقلابی، غیرمحبوب و لیبرال) را مرمّت نماید؛ ساختارهایی که ممکن است افراد و جریانات غیرانقلابی برآنها حاکم باشند که در معیشت مردم نیز اختلال ایجاد نموده اند: 🔸«فَانْطَلَقا حَتَّى إِذا أَتَيا أَهْلَ قَرْيَةٍ اسْتَطْعَما أَهْلَها فَأَبَوْا أَنْ يُضَيِّفُوهُما فَوَجَدا فِيها جِداراً يُرِيدُ أَنْ يَنْقَضَّ فَأَقامَهُ؛ پس موسی و خضر(ع)) به راه خود ادامه دادند، تا به قريه‏اى رسيدند؛ از مردم آنجا خواستند كه به آنها غذا دهند، ولى آنها از مهمان كردنشان خوددارى نمودند؛ (با اينحال) آنها در آنجا ديوارى يافتند كه مى‏خواست فرود آيد، جناب خضر(ع)) آن را برپا داشت.» (کهف: 77) امّا ولیّ خدا این ساختار در حال فروپاشی را، اگرچه موقتاً جریان غیرانقلابی از آن منتفع شوند، «اقامه» نموده و «استحکام» می بخشد تا زمانیکه جوانان انقلابی به «بلوغ فکری» رسیدند و بر آن ساختارها حاکم شدند، بتوانند از دل همان ساختارها، گنج های قیمتی برای مردم استخراج نمایند: 🔸«وَ أَمَّا الْجِدارُ فَكانَ لِغُلامَيْنِ يَتِيمَيْنِ فِي الْمَدِينَةِ وَ كانَ تَحْتَهُ كَنْزٌ لَهُما وَ كانَ أَبُوهُما صالِحاً فَأَرادَ رَبُّكَ أَنْ يَبْلُغا أَشُدَّهُما وَ يَسْتَخْرِجا كَنزَهُما رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ؛ و اما آن ديوار متعلق به دو نوجوان يتيم در آن شهر بود، و زير آن گنجى متعلق به آنها وجود داشت، و پدرشان مرد صالحى بود، پروردگار تو مى‏خواست آنها به «بلوغ» برسند، و گنجشان را استخراج كنند، اين رحمتى از پروردگارت بود.» (کهف: 82) رعایت مصلحتی به نام «حفظ و استحکام ساختاری و قانونی کشور» آنقدر مهم است که ممکن است در نتیجه آن و در مقاطعی از زمان، مردم و خود ولیّ خدا نیز متحمّل سختی هایی شوند. 🔰براستی چرا یعقوب(ع)، که به گواهی آیات قرآن بدبینی شدیدی نسبت به پسرانش داشت، حاضر شد یوسف(ع) را همراه آنان به صحرا بفرستد و با این عمل خود، به پسرانش «اظهار خوش بینی» نماید؟ شاید اصلی ترین دلیل، یک چیز بود: «جلوگیری از فروپاشی ساختار خانواده پیامبرخدا(ع)»؛ خانواده ای که بر مبنای اعتماد و خوش بینی افراد به یکدیگر پایه گذاری شده و استحکام می یابد و فروپاشی آن می تواند امر دعوت دینی پیامبر خدا را دچار اختلال نماید. ساختارهای نظام اسلامی آنقدر مهم اند که برای حفظ و استحکام آنها، گاه یوسف ها هم باید متحمل سختی هایی شوند؛ و این همان مضمون جمله امام(ره) است که فرمود: 🔸«حفظ جمهورى اسلامى از حفظ يك نفر- و لو امام عصر(عج) باشد- اهميتش بيشتر است.» (صحيفه امام(ره)؛ ج‏15، ص365) @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍️اطاعت از ولیّ خدا در «محکمات» هنر نیست /عیار ولایتمداری در روزهای سخت و در مواجهه با رفتارهای «متشابه» ولیّ خدا سنجیده می شود. 🔰رهبر انقلاب در سخنانی در سال 73، پیرامون تأثیر پذیرش قطعنامه 598 در ایجاد تردید میان مؤمنین انقلابی نسبت به نظام اسلامی می فرمایند: 🔸«عامل ديگرى كه وجود دارد، اين است كه در جبهه‏ ى خودى، بعضاً به دلايلى، در پايبندى نظام به حرفها و آرمانهاى خودش، ترديد شد. اگر بخواهيم مثال كاملًا واضحى بزنيم- و البته در خصوص اين مثال، عاملى هم وجود داشت كه مشكل را تا حدودى برطرف مى‏كرد- مسأله ‏ى قبول قطعنامه‏ ى 598 و پايان جنگ بود كه عدّه ‏اى را مردّد كرد. منتها گفتم: در آن قضيه، عاملى وجود داشت كه همان «وجود امام(ره)» بود. چون امام كُر بود؛ دريا بود و مورد ترديد قرار نمى‏گرفت؛ لذا عدّه‏ ى كثير يا اكثرى- نمى‏گويم همه- به خاطرِ گُلِ روىِ امام و به اتكاى ايشان، حّجت را بر خود تمام شده دانستند. اما نفس اين حركت، خيلى از دلها را تكان داد كه: «هان! چه شد؟!» آنها در اينكه نظام به حرفهاى خودش پايبند است، احساس ترديد كردند. ناگفته نماند كه در طول پانزده سال اخير، از اين قبيل قضايا مكرّر اتّفاق افتاده است. گاهى احساس ترديد در عنصر خودى بجا، ولى اكثراً بیجا بوده است. چون خودِ من در سطوح تصميم‏گيرى كشور بوده‏ام و با خيلى از جوانان و عناصر مردّد ارتباطات عاطفى داشته‏ام، غالباً مى‏ديدم بيهوده دچار ترديد شده‏اند و اصلًا جاى ترديد و نگرانى نبوده است. آنها بيهوده احساس نگرانى مى‏كردند كه «هان! چه شد؟!» (22/ 04/ 1373؛ بيانات در ديدار هنرمندان و مسئولان فرهنگى كشور) آنگاه ایشان در ادامه می فرمایند: 🔸«اين ترديدها، در زمينه ‏هاى اقتصادى، در سياست و حتى در خودِ جنگ- همان‏طور كه گفتيم- ايجاد گرديد. اين هم عاملِ ديگرى از سايشْ در جبهه‏ى خودى است. بنده با خود فكر كردم اگر همين ترديد و تزلزل را، عوامل رزمنده ‏ى ما پيدا مى‏ كردند، چه فاجعه ‏اى اتّفاق مى‏ افتاد! فرض كنيد كه مثلًا فرماندهان و عناصر اصلى جنگ، ناگهان مردّد مى ‏شدند كه «آيا نظام، پاى حرفهايش ايستاده است يا نه؟» ببينيد در جنگ چه اتّفاقى رخ مى‏داد!» 🔰حالت تردید در میان برخی مؤمنین انقلابی، با ضریب و گستره بالاتری در مسئله پذیرش مشروط برجام توسط رهبرانقلاب و حمایت ایشان از تصمیم سران قوا در ماجرای سهمیه بندی بنزین نیز تکرار شد؛ بگونه ای که برخی مؤمنان انقلابی، نسبت به حقانیت نظام اسلامی و شخص رهبرانقلاب دچار تردید و تزلزل شدند. اصولاً رفتارهای متشابه ولیّ خدا که بعضاً به دلیل مصالح مهمتری انجام می شود، همواره ریزش هایی در میان مؤمنین انقلابی به وجود خواهد آورد. ریزش های مؤمنین انقلابی در وقایعی همچون پذیرش حکمیّت توسط امیرالمؤمنین(ع)، پذیرش صلح با معاویه توسط امام حسن(ع) و پذیرش ولایتعهدی مأمون توسط امام رضا(ع)، مصادیق تاریخی این گزاره هستند. 🔰«اطاعت از ولیّ» تنها در «محکمات»، هنر نیست. عیار ولایتمداری افراد در مواجهه با «متشابهات» ولیّ خدا سنجیده می شود. مؤمنین انقلابی اگر در روزها و ساعات سخت، از فرامین ولیّ خدا تبعیت نمایند، آنگاه رحمت و مغفرت الهی نیز شامل آنها خواهد شد: 🔸«لَقَدْ تابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِيِّ وَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي ساعَةِ الْعُسْرَةِ مِنْ بَعْدِ ما كادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍ مِنْهُمْ ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُفٌ رَحِيمٌ؛ خداوند رحمت خود را شامل حال پيامبر، و (همچنين) مهاجران و انصار كه در زمان عسرت و شدت از او پيروى كردند، نمود، پس از آنكه نزديك بود دلهاى گروهى از آنها از حق منحرف شود (و از ميدان جنگ باز گردند) سپس خدا توبه آنها را پذيرفت كه او نسبت به آنان مهربان و رحيم است.» (توبه: 117) مؤمنان انقلابی باید همچون «راسخان در علم» باشند که نسبت به متشابهات الهی نیز، اظهار اطاعت می نمایند: 🔸«وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا؛ راسخان در علم مى‏گويند: ما به همه آن (هم محکمات و هم متشابهات) ايمان آورديم، همه از طرف پروردگار ماست.» (آل عمران: 7) این تبعیت و اطاعت از ولیّ خدا در متشابهات، البته به معنای بستن راه فکر و تحقیق و پرسش نیست. بلکه به معنای عدم تردید در حقانیت اوست. همانگونه که راسخان در علم نیز ضمن اعتراف به حقانیت قرآن کریم و بدون کوچکترین تردید در این باره، با مراجعه به محکمات قرآن، به تفسیر و تحلیل آیات متشابه می پردازند. @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍️چرایی دفاع مصلحت اندیشانه امیرالمؤمنین(ع) از حکومت خلفا 🔰در سیره سیاسی امام امیرالمؤمنین(ع) مواردی از حمایت و دفاع مصلحت جویانه از برخی افراد و ساختارهایی که با اندیشه ها و انگیزه های ایشان فرسنگ ها فاصله داشتند، به چشم می خورد. به عنوان نمونه، ایشان علی رغم انتقادات فراوان روشی و مبنایی به عملکرد عثمان(خلیفه سوم)، در ماجرای شورش علیه او، با تصمیم معترضین برای قتل عثمان مخالف بود و آن را به دلایل متعدّد، به مصلحت جامعه اسلامی نمی دانست؛ تا جائیکه در این باره فرمودند: 🔸«وَ اللَّهِ لَقَدْ دَفَعْتُ عَنْهُ حَتَّى خَشِيتُ أَنْ أَكُونَ آثِماً؛ به خدا سوگند آنقدر از او دفاع نمودم که ترسیدم گناهکار باشم!»( نهج البلاغه؛ خطبه240) ایشان همچنین، علی رغم مشروع ندانستن خلافت خلفای پیش از خود و انتقادات مبنایی و روشی که نسبت به عملکرد آنان داشتند،(ر.ک: نهج البلاغه؛ خطبه3) همواره در امور مختلف حکومتی به آنان «مشورت» می دادند؛(برای نمونه رجوع کنید به خطبه های 134 و 146 نهج البلاغه) بگونه ای که از خلیفه دوم نقل شده که می گفت: 🔸«لَولا عَلیٌّ لَهَلَکَ عُمَر؛ اگر علی(ع) نبود عمر به هلاکت افتاده بود.»(ابن ابی الحدید، عزالدین ابوحامد؛ شرح نهج البلاغه؛ ج1، ص16) 🔰این نوع رفتارهای سیاسی امیرالمؤمنین(ع)، دلیلی جز این نداشت که امام(ع) معتقد بود در شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان، تضغیف حکومت خلفا، با وجود همه اشکالات مبنایی و روشی که به آنان وارد بود، موجب «طمع دشمنان برای نابودی اساس دین خدا» شده و همین حداقل ها هم از اسلام باقی نخواهد ماند. 🔰اگر دفاع امیرالمؤمنین(ع) از ساختارهای حکومتی که مسئولان آن را اساساً مشروع نمی دانستند، امری صحیح و منطقی است، چگونه دفاع از موجودیّت دولتی که در ذیل نظام اسلامیِ تحت ولایت ولیّ خدا قرار دارد و بارأی مستقیم مردم انتخاب شده است، منطقی نباشد؟ 🔰زمانی می توان تعریف و حمایت از افراد توسط ولیّ خدا را «واقعی»، و نه «مصلحت اندیشانه»، دانست که هم «اندیشه» و هم «عمل» آنان، بیشترین تطبیق را بر اندیشه و دستورات ولیّ خدا داشته باشد؛ در غیر اینصورت باید دانست حمایت از برخی ساختارهای قانونی و افراد غیرانقلابی «مصالحی» نهفته است. @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍ منافقان سفیه، قوام زندگی مردم را به هم می ریزند. خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم به مردم توصیه می کند که اموال و اقتصاد خود، که مایه قوام زندگی شان است، را به دست افراد سفیه و بی عقل نسپارند: 🔸«وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماً؛ و اموال خود را- كه خداوند آن را وسيله قوام [زندگى‏] شما قرار داده- به دست نسپارید.» (نساء: 5) یک مصداق این افراد «سفیه»، همان هستند که خداوند در آیه ای دیگر آنان را «سفیه» خطاب می کند: 🔸«أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ وَ لكِنْ لا يَعْلَمُونَ؛ بدانيد سفيهان واقعى اينها(منافقان) هستند، اما نمى‏دانند.» (بقره: 13) جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال "بصائر" دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍ برادر اندیشمندم جناب آقای دکتر مهدی جمشیدی، نمونه هایی از سیره حضرت امام(ره) درباره احترام ایشان به تصمیم سران قوا را به نقل از کتاب "برداشت‌هایی از سیره ی امام خمینی(ره)"، در کانالشان در پیامرسان "بله"(https://ble.im/mjamshidi) منتشر کرده اند که می تواند موید و تکمیل کننده تحلیل سابق حقیر در این کانال باشد.👇👇👇 @basaer_fi🔸🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin