eitaa logo
بصائر
1.2هزار دنبال‌کننده
424 عکس
77 ویدیو
32 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ «منحرف»، «منافق»، «فتنه گر» و «نفسانی»، توصیفات قرآن و روایات، از نمایانی که دینشان، سیاسی است! 🔰خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم، کسانی که به تفسیر به رأی متشابهات می پردازند را منحرفانی می داند که به دنبال فتنه انگیزی در جامعه هستند: 🔸«فَأَمَّا الَّذِينَ فِی قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِه؛ اما آنها كه در قلبهایشان انحراف است، از متشابهات قرآن پیروی می نمایند، زیرا به دنبال فتنه‏انگيزى اند (تا مردم را گمراه سازند) و تفسير (نادرستى) براى آن مى‏طلبند.» (آل عمران: 7) این آیه شریفه، به یکی از روش های منافقان و بیماردلان فکری و سیاسی برای تغییر بینش مردم به نفع خود اشاره دارد و آن، «استناد به متشابهات قرآن کریم» است. 🔰هرچند این مسئله اختصاصی به «قرآن کریم» و «متشابهات» آن ندارد، بلکه بیماردلان و منافقان، برای فتنه انگیزی و گمراه نمودن مردم، به تفسیر به رأی متشابهات از هر متن و امر مقدس دیگری (همچون روایات اهل بیت(ع) و سیره آن بزرگواران) نیز می پردازند. آنان در واقع، آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) را به آنچه که «دلخواه نفس شان» است، «ارجاع» می دهند. 🔰امام امیرالمؤمنین(ع)، در توصیف این فریبکاران بیماردل می فرمایند: 🔸«وَ آخَرُ قَدْ تَسَمَّى عَالِماً وَ لَيْسَ بِهِ فَاقْتَبَسَ جَهَائِلَ مِنْ جُهَّالٍ وَ أَضَالِيلَ مِنْ ضُلَّالٍ وَ نَصَبَ لِلنَّاسِ أَشْرَاكاً مِنْ حَبَائِلِ غُرُورٍ وَ قَوْلِ زُورٍ قَدْ حَمَلَ الْكِتَابَ عَلَى آرَائِهِ وَ عَطَفَ الْحَقَّ عَلَى أَهْوَائِهِ؛ ديگرى، کسی است که خويش را عالم خوانده، در صورتى كه عالم نيست. او يك سلسله از نادانى‏ها را از جمعى نادان، اقتباس كرده و مطالبى گمراه كننده، از گمراهانى آموخته است و دام‏هايى از طناب‏هاى فريب و گفته‏هاى باطل، بر سر راه مردم نصب كرده است (تا نا آگاهان را به دام افكند)؛ قرآن را بر اميال و خواسته‏هاى خود تطبيق داده و حق را مطابق هوس‏هاى خويش تفسير كرده است.» (نهج البلاغه؛ خطبه 87) به نظر می رسد یکی از معانی و مصادیق این توصیف امیرالمؤمنین(ع) از «منافقان» نیز همین مسئله باشد که می فرمایند: 🔸«يَقُولُونَ فَيُشَبِّهُونَ وَ يَصِفُونَ فَيُمَوِّهُونَ؛ سخن می گویند ولی سخن باطل خود را شبیه حق جلوه می دهند و توصیف می کنند، ولی با توصیف زیبای خود از باطل، دیگران را فریب می دهند.» (نهج البلاغه؛ خطبه 194) 🔰بدیهی است در جامعه ای که اکثریت مردم آن مسلمان هستند، استناد به آیات قرآن و روایات و یا استناد به سیره اهل بیت(ع)، برای مردم حجّیت آور است؛ و این همان چیزی است که بیماردلان و منافقان در جهت باطل خود و برای تأثیرگذاری بر ذهن مردم، از آن بهره می گیرند. آنان دیدگاه و عملکرد نادرست خود را بگونه ای مستند به سخنان حق در آیات و روایات می کنند که برای مردم باورپذیر باشد. 🔰در روایات اهل بیت(ع)، از این روش منافقانه با عنوان «تفسیر به رأی» یاد شده است که صاحبان آن به شدّت مورد مذمّت و توبیخ قرار گرفته اند.(ر.ک: صدوق، محمد بن علی (ابن بابویه)؛ التوحید؛ ص68؛ حرعاملی، محمد بن حسن؛ وسائل الشیعه؛ ج27، ص190 و 202 و 205؛ ابن ابی جمهور؛ محمد بن زین الدین؛ عوالی اللئالی؛ ج4، ص104) 🔰همه این موارد نشان می دهد فردی که برای اثبات عقیده باطل و نفسانی خود و یا عملکرد غلط خود، بصورت گزینشی، غیراصولی و غیرقاعده مند به بیانات برحق قرآن کریم و اهل بیت(ع) و یا سیره آن بزرگواران استناد می کند، یکی از شاخصه های اصلی نفاق و بیماردلی را داراست. @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍️ چرا رهبرانقلاب حفظ و تثبیت ساختارهای قانونی نظام اسلامی را بر هر چیزی مقدم می دارند؟ / خضر زمانه ما و مرمّت دیوار درحال ریزش دولت غیرانقلابی (بخش اول) 🔰خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم به پیامبراکرم(ص) دستور می دهد تا در موضوعات گوناگون حکومتی، با اصحاب خود «مشورت» نمایند: 🔸«وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ؛ و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل‏كنندگان را دوست مى دارد.» (آل عمران: ۱۵۹) مشورت با اصحاب، چه پیش از نزول این آیه شریفه و چه پس از آن، سیره همیشگی و پرتکرار رسول خدا(ص) بوده است؛ به عنوان نمونه، ایشان پیش از جنگ احد، در جنگ احزاب، چگونگی نبرد با یهودیان بنی قریظه، چگونگی نبرد با یهودیان بنی نضیر، در ماجرای حدیبیه، در فتح مکه و هنگامی که آمدن ابوسفیان به ایشان گزارش شد، در غزوه طائف، در غزوه تبوک و در برخی انتصابات، با اصحاب خود مشورت نمودند. علاوه بر رسول خدا(ص)، سایر امامان معصوم(ع) نیز خود، ملتزم به این سیره بودند و مردم را نیز به آن دعوت می نمودند؛ همچنانیکه امیرالمؤمنین(ع)، دیگران را به مشورت دادن به خود توصیه می نمودند:(نهج البلاغه؛ نامه50) و کارگزارانشان را نیز به مشورت با دانشمندان ترغیب می نمودند.(نهج البلاغه، نامه 53) 🔰در این میان، یکی از مظاهر و مصادیق «مشورت» ولیّ خدا، بخصوص در زمانه ما، اجازه و فرصت دادن به ساختارهای متعدّد نظام اسلامی و به رسمیّت شناختن آنها، برای اتخاذ تصمیمات کارشناسانه و عدم دخالت در «جزئیات» تصمیمات آنهاست؛ ساختارهایی که مسئولان آن، عمدتاً با رأی مستقیم یا غیرمستقیم مردم انتخاب شده اند و حتی ممکن است جریانات و افراد غیرانقلابی بر آن ساختارها حاکم باشند. این رفتار سیاسی، اگرچه ممکن است در کوتاه مدت منشأ مشکلات و یا سؤالات و ابهاماتی باشد، اما در بلند مدت موجب «تثبیت» و «استحکام» بیشتر ساختارهای نظام اسلامی خواهد شد و این «تثبیت»، فوائد متعدّدی به همراه دارد؛ 🔰اولین و مهمترین فائده تثبیت ساختارهای نظام اسلامی، تقویت «قانون مداری» و جلوگیری از بی قانونی و ایجاد هرج و مرج در کشور است. یکی از مصادیق برجسته این مسئله، دفاع رهبرانقلاب از ساختارهای قانونی نظام اسلامی در انتخابات سال 88 و دعوت معترضین و فتنه گران به پیگیری مطالباتشان از راههای قانونی بود. اگر در آن فتنه، ایشان تحت تأثیر اعتراضات خیابانی و فشار فتنه گران، از ساختارهای قانونی نظام دفاع و حمایت نمی کردند، آنگاه جریان غیرانقلابی و فتنه گر به خود اجازه می داد در هر مسئله ای، از راههای غیرقانونی و ایجاد ناامنی، دیدگاه خود را به اکثریّت مردم و نظام اسلامی تحمیل نماید. ادامه در پایین👇👇👇 @basaer_fi ارتباط با ادمین: @basaer_admin
ادامه از بالا👆👆👆 ✍️ چرا رهبرانقلاب حفظ و تثبیت ساختارهای قانونی نظام اسلامی را بر هر چیزی مقدم می دارند؟ / خضر زمانه ما و مرمّت دیوار در حال ریزش دولت غیرانقلابی (بخش دوم) 🔰نکته دیگر آن است که هرچند استحکام ساختاری در برخی زمانها که جریانات غیرانقلابی بر آن ساختارها حاکمند، ممکن است در کوتاه مدت مضرّاتی داشته باشد، امّا زمانی که جوانان انقلابی به «بلوغ فکری» رسیده و بر ساختارهای استحکام یافته نظام اسلامی مسلّط شوند، آنگاه برکات و منافع فراوانی از همان ساختارهای مستحکم نصیب مردم خواهد شد. ممکن است خضر زمانه ما به دلایلی، برخی ساختارهای درحال سقوط نظام اسلامی (همچون دولت غیرانقلابی، غیرمحبوب و لیبرال) را مرمّت نماید؛ ساختارهایی که ممکن است افراد و جریانات غیرانقلابی برآنها حاکم باشند که در معیشت مردم نیز اختلال ایجاد نموده اند: 🔸«فَانْطَلَقا حَتَّى إِذا أَتَيا أَهْلَ قَرْيَةٍ اسْتَطْعَما أَهْلَها فَأَبَوْا أَنْ يُضَيِّفُوهُما فَوَجَدا فِيها جِداراً يُرِيدُ أَنْ يَنْقَضَّ فَأَقامَهُ؛ پس موسی و خضر(ع)) به راه خود ادامه دادند، تا به قريه‏اى رسيدند؛ از مردم آنجا خواستند كه به آنها غذا دهند، ولى آنها از مهمان كردنشان خوددارى نمودند؛ (با اينحال) آنها در آنجا ديوارى يافتند كه مى‏خواست فرود آيد، جناب خضر(ع)) آن را برپا داشت.» (کهف: 77) امّا ولیّ خدا این ساختار در حال فروپاشی را، اگرچه موقتاً جریان غیرانقلابی از آن منتفع شوند، «اقامه» نموده و «استحکام» می بخشد تا زمانیکه جوانان انقلابی به «بلوغ فکری» رسیدند و بر آن ساختارها حاکم شدند، بتوانند از دل همان ساختارها، گنج های قیمتی برای مردم استخراج نمایند: 🔸«وَ أَمَّا الْجِدارُ فَكانَ لِغُلامَيْنِ يَتِيمَيْنِ فِي الْمَدِينَةِ وَ كانَ تَحْتَهُ كَنْزٌ لَهُما وَ كانَ أَبُوهُما صالِحاً فَأَرادَ رَبُّكَ أَنْ يَبْلُغا أَشُدَّهُما وَ يَسْتَخْرِجا كَنزَهُما رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ؛ و اما آن ديوار متعلق به دو نوجوان يتيم در آن شهر بود، و زير آن گنجى متعلق به آنها وجود داشت، و پدرشان مرد صالحى بود، پروردگار تو مى‏خواست آنها به «بلوغ» برسند، و گنجشان را استخراج كنند، اين رحمتى از پروردگارت بود.» (کهف: 82) رعایت مصلحتی به نام «حفظ و استحکام ساختاری و قانونی کشور» آنقدر مهم است که ممکن است در نتیجه آن و در مقاطعی از زمان، مردم و خود ولیّ خدا نیز متحمّل سختی هایی شوند. 🔰براستی چرا یعقوب(ع)، که به گواهی آیات قرآن بدبینی شدیدی نسبت به پسرانش داشت، حاضر شد یوسف(ع) را همراه آنان به صحرا بفرستد و با این عمل خود، به پسرانش «اظهار خوش بینی» نماید؟ شاید اصلی ترین دلیل، یک چیز بود: «جلوگیری از فروپاشی ساختار خانواده پیامبرخدا(ع)»؛ خانواده ای که بر مبنای اعتماد و خوش بینی افراد به یکدیگر پایه گذاری شده و استحکام می یابد و فروپاشی آن می تواند امر دعوت دینی پیامبر خدا را دچار اختلال نماید. ساختارهای نظام اسلامی آنقدر مهم اند که برای حفظ و استحکام آنها، گاه یوسف ها هم باید متحمل سختی هایی شوند؛ و این همان مضمون جمله امام(ره) است که فرمود: 🔸«حفظ جمهورى اسلامى از حفظ يك نفر- و لو امام عصر(عج) باشد- اهميتش بيشتر است.» (صحيفه امام(ره)؛ ج‏15، ص365) @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍️اطاعت از ولیّ خدا در «محکمات» هنر نیست /عیار ولایتمداری در روزهای سخت و در مواجهه با رفتارهای «متشابه» ولیّ خدا سنجیده می شود. 🔰رهبر انقلاب در سخنانی در سال 73، پیرامون تأثیر پذیرش قطعنامه 598 در ایجاد تردید میان مؤمنین انقلابی نسبت به نظام اسلامی می فرمایند: 🔸«عامل ديگرى كه وجود دارد، اين است كه در جبهه‏ ى خودى، بعضاً به دلايلى، در پايبندى نظام به حرفها و آرمانهاى خودش، ترديد شد. اگر بخواهيم مثال كاملًا واضحى بزنيم- و البته در خصوص اين مثال، عاملى هم وجود داشت كه مشكل را تا حدودى برطرف مى‏كرد- مسأله ‏ى قبول قطعنامه‏ ى 598 و پايان جنگ بود كه عدّه ‏اى را مردّد كرد. منتها گفتم: در آن قضيه، عاملى وجود داشت كه همان «وجود امام(ره)» بود. چون امام كُر بود؛ دريا بود و مورد ترديد قرار نمى‏گرفت؛ لذا عدّه‏ ى كثير يا اكثرى- نمى‏گويم همه- به خاطرِ گُلِ روىِ امام و به اتكاى ايشان، حّجت را بر خود تمام شده دانستند. اما نفس اين حركت، خيلى از دلها را تكان داد كه: «هان! چه شد؟!» آنها در اينكه نظام به حرفهاى خودش پايبند است، احساس ترديد كردند. ناگفته نماند كه در طول پانزده سال اخير، از اين قبيل قضايا مكرّر اتّفاق افتاده است. گاهى احساس ترديد در عنصر خودى بجا، ولى اكثراً بیجا بوده است. چون خودِ من در سطوح تصميم‏گيرى كشور بوده‏ام و با خيلى از جوانان و عناصر مردّد ارتباطات عاطفى داشته‏ام، غالباً مى‏ديدم بيهوده دچار ترديد شده‏اند و اصلًا جاى ترديد و نگرانى نبوده است. آنها بيهوده احساس نگرانى مى‏كردند كه «هان! چه شد؟!» (22/ 04/ 1373؛ بيانات در ديدار هنرمندان و مسئولان فرهنگى كشور) آنگاه ایشان در ادامه می فرمایند: 🔸«اين ترديدها، در زمينه ‏هاى اقتصادى، در سياست و حتى در خودِ جنگ- همان‏طور كه گفتيم- ايجاد گرديد. اين هم عاملِ ديگرى از سايشْ در جبهه‏ى خودى است. بنده با خود فكر كردم اگر همين ترديد و تزلزل را، عوامل رزمنده ‏ى ما پيدا مى‏ كردند، چه فاجعه ‏اى اتّفاق مى‏ افتاد! فرض كنيد كه مثلًا فرماندهان و عناصر اصلى جنگ، ناگهان مردّد مى ‏شدند كه «آيا نظام، پاى حرفهايش ايستاده است يا نه؟» ببينيد در جنگ چه اتّفاقى رخ مى‏داد!» 🔰حالت تردید در میان برخی مؤمنین انقلابی، با ضریب و گستره بالاتری در مسئله پذیرش مشروط برجام توسط رهبرانقلاب و حمایت ایشان از تصمیم سران قوا در ماجرای سهمیه بندی بنزین نیز تکرار شد؛ بگونه ای که برخی مؤمنان انقلابی، نسبت به حقانیت نظام اسلامی و شخص رهبرانقلاب دچار تردید و تزلزل شدند. اصولاً رفتارهای متشابه ولیّ خدا که بعضاً به دلیل مصالح مهمتری انجام می شود، همواره ریزش هایی در میان مؤمنین انقلابی به وجود خواهد آورد. ریزش های مؤمنین انقلابی در وقایعی همچون پذیرش حکمیّت توسط امیرالمؤمنین(ع)، پذیرش صلح با معاویه توسط امام حسن(ع) و پذیرش ولایتعهدی مأمون توسط امام رضا(ع)، مصادیق تاریخی این گزاره هستند. 🔰«اطاعت از ولیّ» تنها در «محکمات»، هنر نیست. عیار ولایتمداری افراد در مواجهه با «متشابهات» ولیّ خدا سنجیده می شود. مؤمنین انقلابی اگر در روزها و ساعات سخت، از فرامین ولیّ خدا تبعیت نمایند، آنگاه رحمت و مغفرت الهی نیز شامل آنها خواهد شد: 🔸«لَقَدْ تابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِيِّ وَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي ساعَةِ الْعُسْرَةِ مِنْ بَعْدِ ما كادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍ مِنْهُمْ ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُفٌ رَحِيمٌ؛ خداوند رحمت خود را شامل حال پيامبر، و (همچنين) مهاجران و انصار كه در زمان عسرت و شدت از او پيروى كردند، نمود، پس از آنكه نزديك بود دلهاى گروهى از آنها از حق منحرف شود (و از ميدان جنگ باز گردند) سپس خدا توبه آنها را پذيرفت كه او نسبت به آنان مهربان و رحيم است.» (توبه: 117) مؤمنان انقلابی باید همچون «راسخان در علم» باشند که نسبت به متشابهات الهی نیز، اظهار اطاعت می نمایند: 🔸«وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا؛ راسخان در علم مى‏گويند: ما به همه آن (هم محکمات و هم متشابهات) ايمان آورديم، همه از طرف پروردگار ماست.» (آل عمران: 7) این تبعیت و اطاعت از ولیّ خدا در متشابهات، البته به معنای بستن راه فکر و تحقیق و پرسش نیست. بلکه به معنای عدم تردید در حقانیت اوست. همانگونه که راسخان در علم نیز ضمن اعتراف به حقانیت قرآن کریم و بدون کوچکترین تردید در این باره، با مراجعه به محکمات قرآن، به تفسیر و تحلیل آیات متشابه می پردازند. @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍️چرایی دفاع مصلحت اندیشانه امیرالمؤمنین(ع) از حکومت خلفا 🔰در سیره سیاسی امام امیرالمؤمنین(ع) مواردی از حمایت و دفاع مصلحت جویانه از برخی افراد و ساختارهایی که با اندیشه ها و انگیزه های ایشان فرسنگ ها فاصله داشتند، به چشم می خورد. به عنوان نمونه، ایشان علی رغم انتقادات فراوان روشی و مبنایی به عملکرد عثمان(خلیفه سوم)، در ماجرای شورش علیه او، با تصمیم معترضین برای قتل عثمان مخالف بود و آن را به دلایل متعدّد، به مصلحت جامعه اسلامی نمی دانست؛ تا جائیکه در این باره فرمودند: 🔸«وَ اللَّهِ لَقَدْ دَفَعْتُ عَنْهُ حَتَّى خَشِيتُ أَنْ أَكُونَ آثِماً؛ به خدا سوگند آنقدر از او دفاع نمودم که ترسیدم گناهکار باشم!»( نهج البلاغه؛ خطبه240) ایشان همچنین، علی رغم مشروع ندانستن خلافت خلفای پیش از خود و انتقادات مبنایی و روشی که نسبت به عملکرد آنان داشتند،(ر.ک: نهج البلاغه؛ خطبه3) همواره در امور مختلف حکومتی به آنان «مشورت» می دادند؛(برای نمونه رجوع کنید به خطبه های 134 و 146 نهج البلاغه) بگونه ای که از خلیفه دوم نقل شده که می گفت: 🔸«لَولا عَلیٌّ لَهَلَکَ عُمَر؛ اگر علی(ع) نبود عمر به هلاکت افتاده بود.»(ابن ابی الحدید، عزالدین ابوحامد؛ شرح نهج البلاغه؛ ج1، ص16) 🔰این نوع رفتارهای سیاسی امیرالمؤمنین(ع)، دلیلی جز این نداشت که امام(ع) معتقد بود در شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان، تضغیف حکومت خلفا، با وجود همه اشکالات مبنایی و روشی که به آنان وارد بود، موجب «طمع دشمنان برای نابودی اساس دین خدا» شده و همین حداقل ها هم از اسلام باقی نخواهد ماند. 🔰اگر دفاع امیرالمؤمنین(ع) از ساختارهای حکومتی که مسئولان آن را اساساً مشروع نمی دانستند، امری صحیح و منطقی است، چگونه دفاع از موجودیّت دولتی که در ذیل نظام اسلامیِ تحت ولایت ولیّ خدا قرار دارد و بارأی مستقیم مردم انتخاب شده است، منطقی نباشد؟ 🔰زمانی می توان تعریف و حمایت از افراد توسط ولیّ خدا را «واقعی»، و نه «مصلحت اندیشانه»، دانست که هم «اندیشه» و هم «عمل» آنان، بیشترین تطبیق را بر اندیشه و دستورات ولیّ خدا داشته باشد؛ در غیر اینصورت باید دانست حمایت از برخی ساختارهای قانونی و افراد غیرانقلابی «مصالحی» نهفته است. @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍ منافقان سفیه، قوام زندگی مردم را به هم می ریزند. خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم به مردم توصیه می کند که اموال و اقتصاد خود، که مایه قوام زندگی شان است، را به دست افراد سفیه و بی عقل نسپارند: 🔸«وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماً؛ و اموال خود را- كه خداوند آن را وسيله قوام [زندگى‏] شما قرار داده- به دست نسپارید.» (نساء: 5) یک مصداق این افراد «سفیه»، همان هستند که خداوند در آیه ای دیگر آنان را «سفیه» خطاب می کند: 🔸«أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ وَ لكِنْ لا يَعْلَمُونَ؛ بدانيد سفيهان واقعى اينها(منافقان) هستند، اما نمى‏دانند.» (بقره: 13) جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال "بصائر" دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍ برادر اندیشمندم جناب آقای دکتر مهدی جمشیدی، نمونه هایی از سیره حضرت امام(ره) درباره احترام ایشان به تصمیم سران قوا را به نقل از کتاب "برداشت‌هایی از سیره ی امام خمینی(ره)"، در کانالشان در پیامرسان "بله"(https://ble.im/mjamshidi) منتشر کرده اند که می تواند موید و تکمیل کننده تحلیل سابق حقیر در این کانال باشد.👇👇👇 @basaer_fi🔸🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍️ توصیه معنادار سال گذشته رهبرانقلاب به جوانان انقلابی: در کنار «خشم انقلابی»، «صبر انقلابی» هم داشته باشید. 🔰رهبرانقلاب سال گذشته در دیدار رمضانی با دانشجویان ضمن اشاره معنادار به ماجرای غصب خلافت و تحمیل حکمیت به امیرالمؤمنین(ع)، بیاناتی فرمودند که بازنشر آن در شرایط فعلی کشور، بخصوص برای جوانان انقلابی بسیار مؤثر و راهگشاست: 🔸«یکی از موانع، «بی‌صبری» است. «بی‌صبری»؛ باباجان! این غذا را وقتی شما سرِ بار گذاشتید، نمی شود که به مجرّد اینکه آتش زیرِ غذا را روشن کردید، بنا کنید پا به هم کوفتن که من غذا می خواهم! خب باید صبر کنید تا بپزد. گاهی اوقات این‌جوری است؛ بعضی از فعّالیّت هایی که برادرها و خواهرهای خوب انقلابی یک جاهایی انجام می دهند، ناشی از «صبور نبودن» است؛ صبوری لازم است؛ صبر هم یکی از خصلت های انقلابی است. بله، «خشم انقلابی» داریم، امّا «صبر انقلابی» هم داریم. مظهر اتمّ و اکمل عدالت، امیرالمؤمنین است دیگر؛ از او عادل‌تر که نداریم؛ امّا امیرالمؤمنین هم یک جاهایی صبر کرد؛ تاریخ زندگی امیرالمؤمنین را می‌بینید دیگر. یک جا می گوید: «فَصَبَرتُ وَ فِی العَینِ قَذًی وَ فِی الحَلقِ شَجا؛ پس صبر کردم درحالیکه خار در چشم و اتخوان در گلو داشتم»(نهج البلاغه؛ خطبه3) یک جا هم در مقابل فشار خوارج و مانند اینها در جنگ صفّین صبر می کند و به «حکمیّت» تن می دهد؛ پس یک جاهایی «صبر» ضروری است؛ لازم است؛ یک جاهایی صبر، [از روی] ناچاری است، یک جاهایی هم نه، ناچاری نیست، اما لازم است که انسان این صبر را انجام بدهد... وقتی‌که حضرت موسی(ع) بعد از پیغمبری آمدند به مصر و آن معجزه را نشان دادند و دعوت و این حرفها - خب، بنی‌اسرائیل منتظر بودند دیگر؛ از گذشته خبر داده شده بود که یک منجی‌ای خواهد آمد و آن منجی هم موسی(ع) است؛ حالا موسی(ع) آمده، منتظر بودند به مجرّدی‌که موسی(ع) آمد، دستگاه فرعون کن‌ فیکون بشود؛ نشده بود. قرآن می گوید آمدند پیش حضرت موسی(ع) و گفتند که: «اوذینا مِن قَبلِ اَن تَأتِیَنا وَ مِن بَعدِ ما جِئتَنا»(اعراف: 129) تو که آمدی چه فرقی کرد؟ چه تفاوتی کرد؟ قبل از اینکه بیایی هم ما را آزار می کردند؛ زیر فشار بودیم؛ حالا هم که آمدی باز زیر فشاریم. ببینید! این آن حالت «بی‌صبریِ بنی‌اسرائیلی» است؛ «بی‌صبری». حضرت موسی(ع) گفت خب صبر کنید: «اِنَّ الاَرضَ لله یورِثُها مَن یَشاءُ مِن عِبادِه وَ العاقِبَةُ لِلمُتَّقین؛(اعراف: 128) تقوا اگر داشته باشید، عاقبت مال شما است؛ «صبر» لازم است. این حالت را نباید داشته باشید؛ اینکه ما بگوییم چرا نشد، چه‌جوری شد، پا به زمین بزنیم، درست نیست.» (بیانات رهبرانقلاب در دیدار با دانشجویان؛ 7/3/1397) جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال "بصائر" دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍️علف های هرزه در نظام اسلامی و تدبیر ولیّ خدا 🔰عیسی (علیه السلام) در انجیل با زبان تشبیه با شاگردان خود صحبت می کرد و می گفت: «برزگر وقتی «بذر» را در زمین پاشید و پس از مدتی در کنار بذر علف های هرزه نیز روییدند، او می بیند اگر بخواهد علف های هرزه را ریشه کن کند، گندم ها نیز ریشه کن خواهند شد، صبر می کند تا مزرعه به بار بنشیند و علف های هرزه نیز مجال رشد پیدا می کنند. آن وقت در فصل پاییز همه را درو کرده آنها را با هم می کوبد، آن گاه از هم جدا می سازد.» شاگردان عیسی (علیه السلام) از او خواستند تا مثال را تاویل کند. در مقام توضیح، گفت: «اگر خداوند فسادی را که مفسدین در عالم مرتکب می شوند ریشه کن کند، به مؤمنین نیز صدمه می رسد. از این رو مهلت میدهد، دوره تمام شود و هر کدام به فعلیت برسند، تا در قیامت حساب هر کس را در اختیار او قرار دهند.» (کتاب تمثیلات اعتقادی آیت الله حائری شیرازی، ص 49) 🔰گاه، ریشه کنی منافقان در حکومت اسلامی ممکن است، منجر به فروپاشی کل ساختار نظام اسلامی شود و عامه مردم و مؤمنین انقلابی نیز از این مسئله متضرر گردند. به همین دلیل، ولیّ خدا ممکن است به ناچار به منافقان فرصت دهد تا رشد کنند؛ آنگاه اگر مؤمنان انقلابی به وظیفه خود در و از چهره منافقان اقدام نمایند و در این راه و ، خداوند نیز با عنایت خود کاری خواهد کرد که در و امتحانات سخت، نفاق منافقان عیان شده و به دست خود مردم ریشه کن شوند. نفاق منافق تا ابد پنهان نمی ماند؛ فقط باید در به وظیفه خود عمل نمود و اندکی نیز کرد: 🔸«أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ يُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغانَهُمْ؛ آيا كسانى كه در دلهايشان بيمارى است گمان كردند خدا كينه‏هايشان را ظاهر نمى‏كند؟!» (محمد(ص): 29) جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال "بصائر" دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍️ چرا ایام اللهی همچون حادثه ۹دی را باید دائما برای مردم یادآوری نمود؟ 🔸«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ؛ ما موسى(ع) را با آيات خود فرستاديم (و دستور داديم:) قومت را از ظلمات به نور بيرون آر! و «ايّام اللَّه» را به آنان يادآور! در اين، نشانههايى است براى هر صبر كننده شكرگزار!»(ابراهیم/5) 🔰خداوند متعال در این آیه شریفه خطاب به جناب موسی (ع) می فرماید: ««ایام الله» را برای قومت یادآوری نما.» و منظور از «ایام الله»، ایامی است که بخاطر حوادث خاصی که در آن اتفاق افتاده، امر خداوند و آیات و نشانه های بزرگی و اقتدار و سلطنت خداوند ظاهر و آشکار گردیده (ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج12، ص18) به عبارت دیگر، منظور از «ایام الله» روزهای خاصی است که در آن روزها دست قدرت و عزت الهی در جامعه ظهور و بروز بیشتری داشته و همگان به عینه دیدند و لمس کردند که اتفاقی(چه نزول نعمت و یا نزول عذاب) خارج از اسباب و علل مادی افتاده است. 🔰اصولاً باید گفت یکی از روش های تربیتی قرآن کریم، «تذکّر» و «یادآوری» است؛ و این روش، دقیقاً نقطه مقابل روش شیطان و جریان های شیطانی، همچون جریان نفاق است که یکی از کار ویژه هایشان را «انساء»(فراموشاندن) تعریف کرده اند: (مجادله: 19؛ انعام: 68، یوسف: 42، کهف: 63 ) در این میان، یکی از اموری که یاد خدا را در ذهن ها متبادر می کند، برخی حوادث عبرت آموزی است که در برخی ایام خاص در حیات یک جامعه به وقوع پیوسته است و مردم جامعه در آن ایام خاص، جلوه های رحمت یا غضب الهی را بطور ملموس درک نمودند. از آنجا که انسانها موجوداتی فراموشکار هستند، باید برخی وقایع خاص پیش آمده در جامعه که یاد خدا و سنت های الهی را به همراه دارد، همواره برای آنان یادآوری شود؛ چراکه این کار روحیه ای جدید در آنان برای ادامه مسیر ایجاد می نماید. 🔰قرآن کریم در آیات متعددی به یادآوری ایام الله در دوران هر پیامبری می پردازد؛ و این یادآوری ها آنقدر زیاد است که گویی تعمّدی برای بازگویی آن وجود دارد. یکی از مواردی که خداوند قرآن کریم اصرار به یادآوری آنها دارد، سخنان و اقدامات منافقان برای سست کردن و مأیوس کردن مسلمانان و فتنه ها و کارشکنی های آنان در مسیر پیشرفت نظام اسلامی است که در همه موارد با عنایت الهی و رهبری بی نقص ولیّ خدا، با شکست مواجه شدند؛ در یک آیه سخن منافقان و بیماردلان در جنگ بدر یادآوری می شود: (انفال: 46) و در آیات دیگری، سخنان و کارشکنی های آنان در جنگ احزاب: (احزاب: 13-12). همچنین در آیات دیگری از قرآن کریم کارشکنی های منافقان در جنگ احد و عدم شرکت آنان در جنگ و همچنین فرار مسلمانان بیماردل و ضعیف الإیمان برای مسلمانان یادآوری شده است. خداوند متعال در آیه دیگری، پس از توبیخ مسلمانان بیماردل به دلیل کندی و سنگینی در حرکت به سوی جهاد و یاری رساندن پیامبر خدا(ص)، واقعه لیلة المبیت و خروج پیامبر(ص) از مکه و مخفی شدن در غار ثور را به مسلمانان یادآور می شود که خداوند پیامبرش را در اوج تنهایی و بدون هیچ یاوری، یاری نمود و او را از شر دشمنان محفوظ نگاه داشت: (توبه: 40) 🔰این یادآوری ها، علاوه بر کمک به تبیین بهتر گفتمان اسلام انقلابی، فواید متعددی دیگری هم برای عموم مردم جامعه اسلامی و هم برای خواص جامعه در پی دارد که به مبارزه با جریان نفاق کمک شایانی خواهد کرد. اولین فایده یادآوری ایام الله، افزایش وحدت در میان مردم است. پیش از این بیان شد که خداوند در سوره مبارکه انفال، برای ایجاد وحدت میان مسلمانانی که بر سر انفال اختلاف کرده بودند، به یادآوری الطاف خود در جنگ بدر پرداخت و در پایان، دوران سخت مکه و عنایت خداوند در نجات آنها از چنگال کفار را به آنها یادآوری کرد. فایده دیگر یادآوری ایام الله، افزایش اعتماد مردم به وعده های الهی، افزایش روحیه اعتماد به نفس و امید به آینده و افزایش روحیه مردم برای مقاومت در برابر سختی ها و در برابر دشمنان داخلی و خارجی است. و این دقیقاً نقطه مقابل اهداف جریان نفاق برای تأثیرگذاری در انگیزه و اندیشه مردم است. همچنین یادآوری مصادیق ناکارآمدی جریان نفاق و یا کارشکنی های آنان در راه پیشرفت جامعه اسلامی، موجب عدم اعتماد مردم به این جریان خواهد شد. اثر دیگر یادآوری، تأثیرگذاری بر خود منافقان است. چراکه، بی تردید وقتی ناکارآمدی ها و شکست های متعدد منافقان و بیماردلان دائماً بازگو شود، آنان نیز در مواجهه با نظام اسلامی تجدیدنظر کرده و یا حداقل با احتیاط بیشتری برخورد می نمایند. ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
هدایت شده از 
✅ مقدمه ای بر روان شناسی از دیدگاه قرآن بر اساس آثار آیت الله مصباح یزدی ✍️ تألیف: پژوهشگر ارجمند جناب آقای شبیر فیروزیان 📚 "روانشناسي" در اسلام، علمی است که دربارۀ واقعيات و حقايق نفس انسان سخن مي گويد. استاد مصباح يزدي در آثار متعدد خود، با بهره گيري از آيات قرآن کريم، به بررسي ويژگي ها و ابعاد مختلف "نفس" انسان پرداخته و نظام وارهاي متقن و منحصربه فرد از روانشناسي در اسلام ارائه داده اند. 📌 کتاب پيش رو، تلاشی است در جهت ارائۀ مبانی قرآنی روانشناسي اسلامی با محوريت ديدگاه ها آيت الله مصباح يزدي. www.hatif.ir 💰قیمت : 47000 تومان 📖 646 صفحه / 🛒 لینک خرید اینترنتی این کتاب http://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/3922
🔸و اینگونه است که ، را نزد مردم بی اعتبار می کند: «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِينَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقاعِدِينَ دَرَجَةً» (نساء: 95) ◾️بی تردید شهادت اندوه بار برکات بی شماری در آینده ایران و جهان خواهد داشت که کمترینش، پالایش از نظام اسلامی خواهد بود؛ ان شاءالله... @basaer_fi
✍️ خون حاج قاسم بی تردید شهادت ، برای ایران و همه دنیای اسلام خسارت بزرگی بود؛ امّا این خسارت بزرگ را جز خود حاج قاسم و خون او نمی تواند جبران نماید؛ خونی که برکات آن از هم اکنون، به وضوح قابل مشاهده است: 🔰درحالیکه در نتیجه و ، سرمایه های اجتماعی نظام اسلامی روز به روز در حال کاهش بود، ، چنان وحدت و دلبستگی به انقلاب در کشور ایجاد نمود که جریان انقلابی برای ایجاد آن باید سالها زحمت می کشد و میلیاردها خرج می کرد: 🔸«وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً ما أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيم‏؛ و در ميان دلهاى آنها الفت ايجاد نمود، اگر تمام آنچه روى زمين است صرف مى‏كردى كه در میان دلهاى آنها الفت بيفكنى نمى‏توانستى؛ ولى خداوند در ميان آنها الفت ايجاد كرد او توانا و حكيم است.» (انفال: 63) 🔰 از این پس یک «بیّنه»، «دلیل روشن» و «اتمام حجت» است؛ «بیّنه» ای که بسیاری را «هلاک» و از صحنه سیاسی کشور حذف خواهد کرد و به بسیاری نیز راه درست را نشان خواهد داد و آنان را با دلبستگی به «گفتمان مقاومت»، «زنده» خواهد نمود: 🔸«وَ لكِنْ لِيَقْضِيَ اللَّهُ أَمْراً كانَ مَفْعُولاً لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ يَحْيى‏ مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ إِنَّ اللَّهَ لَسَمِيعٌ عَلِيمٌ؛ ولى (همه اين مقدمات) براى آن بود كه خداوند كارى را كه مى‏بايست انجام شود تحقق بخشد تا آنها كه هلاك (و گمراه) مى‏شوند از روى اتمام حجت باشد، و آنها كه زنده مى‏شوند (و هدايت مى‏يابند) از روى دليل روشن باشد و خداوند شنوا و دانا است.» (انفال: 42) 🔰، همان «سوره محکمه ای» است که وقتی بر زمین ریخت و مسئله و جنگ با او، صرفاً در حد «حرف» در رسانه ها مطرح شد، نفاق برخی عیان شد؛ بگونه ای که می توان نشانه های را در رفتار و گفتارشان مشاهده کرد: 🔸«فَإِذا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ مُحْكَمَةٌ وَ ذُكِرَ فِيهَا الْقِتالُ رَأَيْتَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ نَظَرَ الْمَغْشِيِّ عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ فَأَوْلى‏ لَهُمْ؛ اما هنگامى كه سوره محكمى نازل مى‏گردد كه در آن نامى از جنگ است، بيماردلان را مى‏بينى همچون كسى كه در آستانه مرگ قرار گرفته به تو نگاه مى‏كنند، پس مرگ و نابودى براى آنها بهتر است.» (محمد: 20) 🔰در این شرایط تنها و است که می تواند دلهای مؤمنین را آرام بخشد: 🔸«قاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَ يَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ * وَ يُذْهِبْ غَيْظَ قُلُوبِهِمْ؛ با آنها پيكار كنيد كه خداوند آنان را به دست شما مجازات مى‏كند و آنها را خوار مى‏سازد و سينه گروهى از مؤمنان را شفا مى‏بخشد (و بر قلب آنها مرهم مى‏نهد). * و خشم دلهاى آنها را از ميان مى‏برد.» (توبه: 15-14) 🔰، نشانه یک «نبأ عظیم» و «خبر بزرگ» در آینده ای نزدیک است؛ خبری که برخی دوست ندارند حتی به آن فکر کنند: 🔸«قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظِيمٌ * أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُونَ؛ بگو: اين يك خبر بزرگ است! * كه شما از آن روى گردان هستيد.» (ص:68-67) 🔰خون حاج قاسم مقدمه یک در ایران و جهان خواهد بود؛ فتحی که مردم را گروه گروه به «دین خدا» که همان است و دالّ مرکزی اش، است، علاقه مند می کند؛ امروز و فردا همه، نشانه های این «فتح بزرگ» را در اهواز و تهران و مشهد و قم و کرمان و همه شهرهای دیگر با چشم خود می بینند: 🔸«إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْح‏ * وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً؛ هنگامى كه يارى خدا و پيروزى فرا رسد. * و ببينى مردم گروه گروه وارد دين خدا مى‏شوند.» (نصر:3-2) ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
🔸«وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً ما أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيم‏؛ و در ميان دلهاى آنها الفت ايجاد نمود، اگر تمام آنچه روى زمين است صرف مى ‏كردى كه در میان دلهاى آنها الفت بيفكنى نمى ‏توانستى؛ ولى خداوند در ميان آنها الفت ايجاد كرد او توانا و حكيم است.» (انفال:۶۳) #حاج_قاسم @basaer_fi🔸
🔰تشییع جنازه بی نظیر ، و نشانه غلبه در کشور بود؛ و این غلبه گفتمانی، سرآغاز اتفاقات بزرگی در آینده ای نزدیک است. اتفاقاتی که برخی حتی دوست ندارند به آن فکر کنند: 🔸«قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظِيمٌ * أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُونَ؛ بگو: اين يك است! * كه شما از آن روى گردان هستيد.» (ص:68-67) @basaer_fi🔸
✍️ حاج قاسم؛ شهید مقاومت، شهید برجام و شهید فتنه بنزینی 🔰حاج قاسم را نباید فقط «شهید قتال» دانست؛ او «شهید فتنه ها» نیز بود؛ و اگر «فتنه» از «قتل» شدیدتر و بالاتر است، که به تصریح قرآن کریم اینچنین است: 🔸«وَ الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْل‏» (بقره: 217) 🔸«وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ‏» (بقره: 191) پس کسی که عمق این مسئله را به درستی فهم کند، شهادت حاج قاسم نیز برایش جانسوزتر خواهد بود. امّا در توضیح این گزاره باید گفت: 1️⃣اگر «سازش کاران ترسو» پس از پاره کردن از سوی ترامپ، از خود و نشان نمی دادند و همانگونه که رهبرانقلاب فرموده بود، آن را «آتش» می زدند، امروز دشمن جرأت نمی کرد اینگونه حاج قاسم را به «آتش» بکشد. وقتی در برابر دشمن «مقاومت» نکنیم و با رفتار و گفتارمان، دائماً برای او بفرستیم، از «کید» او هم در امان نخواهیم بود؛ و این «مفهوم مخالف» این آیه شریفه است که می فرماید: 🔸«وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً؛ و اگر (در برابر دشمنان) «استقامت» بورزید و «تقوا» پيشه كنيد، نیرنگشان، اندک زيانى به شما نمى‏رساند.» (آل عمران:120) 2️⃣حاج قاسم، تنها، «شهید مقاومت» نیست، و تنها «شهید برجام» نیز نیست؛ او «شهید فتنه» نیز هست؛ «فتنه بنزین»؛ چراکه «تفرقه» و «درگیری» و «آشوب» و «اغتشاش»، «ابهت» و «اقتدار» کشور را از بین می برد: 🔸«وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ؛ و نزاع (و كشمكش) مكنيد تا سست نشوید و قدرت (و شوكت و هيبت) شما از ميان نرود.» (انفال: 46) و وقتی این «ابهت» و «اقتدار» با «فتنه» و «تفرقه» از میان رفت، دشمن جری تر , و امیدوارتر می شود؛ همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند: 🔸«اختلاف در درون، منازعه‏ى در درون، موجب «فشل» مى‏شود. قرآن به ما تعليم مى‏دهد: «وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ»(انفال: 46). اگر منازعه كنيم، سر مسائل گوناگون- مسائل سياسى، مسائل اقتصادى، مسائل شخصيتى- دست‏به‏يقه شويم، ‏شود. يك مقدار از جرأتى كه دشمن در سال هاى گذشته پيدا كرد، به خاطر بود.» (01/ 01/ 1391؛ دیدار با زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی) و در بیانی دیگر فرمودند: 🔸«گناه بزرگى كه برخى از دست‏اندركاران فتنه‏ها در كشور انجام مى‏دهند، است... اينها ايجاد ‏ كردند؛ لذا دشمن كه از حركت عظيم مردم مأيوس مى‏شد، شد كه بتواند به انقلاب صدمه و ضربه بزند.» (08/ 10/ 1389؛ ديدار با هزاران نفر از مردم استان گيلان) ایشان همچنین در بیانات مهم دیگری فرمودند: 🔸«دشمن با اختلاف ميان ما، وسوسه مى‏شود؛ همچنان كه در سال پنجاه و نه شد. سال پنجاه و نه، دو جريانىِ داخل نظام- كه آن رئيس‏جمهور فرارىِ مطرود]بنی صدر[ آن را راه انداخته بود- دشمن را وسوسه كرد. گفتند اختلاف شد و اين‏ها به جان هم افتادند. دشمن وسوسه شد و به ما حمله كرد. البته دشمن تودهنى خورد، اما خسارت هم وارد شد و هشت سال وقت ما به جنگ گذشت. نگذاريد با اختلافاتى كه گاهى اوقات به آن حتّى تظاهر مى‏شود، دشمن وسوسه شود و به ما ضربه ‏يى بزند.»(15/ 05/ 1382؛ ديدار با مسئولان و كارگزاران نظام جمهورى اسلامى ايران) ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
✍️ آغاز 🔰، یک فرد عادی نبود؛ او یک و فردی و دارای تأثیرات در ایران و جهان بود. بنابراین، انتقام خون او نیز باید انتقامی در این سطح باشد. دشمن یک فرد عادی را از ما نگرفت. او با این کار با «همه ملت ایران» و «همه جبهه مقاومت» اعلام جنگ نمود؛ با او باید در این سطح وارد مبارزه شد. عملیات موشکی دیشب، یک بود. وقتی دشمن "كَافَّةً" را هدف قرار داده، هدفگذاری انتقام از او نیز باید "كَافَّةً" باشد و بساط نظامیان آمریکایی از منطقه باید برچیده شود: 🔸«وَ قاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَما يُقاتِلُونَكُمْ كَافَّةً؛ و با همه مشركان بجنگيد، چنان‏كه آنان نيز با همه شما مى ‏جنگند.» (توبه: 36) @basaer_fi🔸
🔸«إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ؛ اگر ما اراده كنيم از آسمان بر آنها نشانه ای نازل مى‏كنيم كه گردنهايشان در برابر آن گردد!» (شعراء: 4) @basaer_fi
✍️ تحلیلی از مهمترین محورهای سخنرانی رهبرانقلاب در دیدار با مردم قم 1️⃣رهبرانقلاب فرمودند: وجود دو عنصر «ایمان» و «غیرت دینی» در مردم قم، موجب قیام مردم در 19 دی 56 شد و خداوند به این حرکت برکت داد و این حرکت را تا 22 بهمن 57(پیروزی انقلاب) امتداد داد که تاریخ ایران و منطقه و جهان را عوض کرد. ما می توانیم به برکت «ایمان» و «غیرت دینی» کارهای بزرگی انجام دهیم. «ابزارهای نظامی» آن وقتی فایده می بخشد که متکی باشد بر «ایمان» و «غیرت» دینی. مسئولان تبلیغاتی کشور، علما و جوانان فعال در حوزه فرهنگی نباید بگذارند این «درس بی نظیر» فراموش شود. درس شروع مظلومانه متکی به ایمان و غیرت دینی و برکتی که خداوند متعال به این نوع حرکت ها می دهد. اینگونه محاسبات الهی را باید برای مردم تبیین نمود تا به فراموشی سپرده نشود. 🔰تحلیل: به نظر می رسد اشاره رهبرانقلاب به این مسئله، بی ارتباط با تشییع جنازه بی نظیر حاج قاسم نیست؛ و آن اینکه اگر جبهه انقلاب «با اخلاص» و «پرتلاش» باشند، می تواند از این تشییع برای تقویت دو عنصر «ایمان» و «غیرت دینی» در مردم، بهره ببرد و این حادثه بزرگ منجر به پیروزی نهایی جبهه حق و ظهور حضرت بقیة الله شود؛ همانگونه که قیام مردم قم، سرآغاز پیروزی انقلاب اسلامی شد. تشییع جنازه بی نظیر حاج قاسم، نشانه یک «نبأ عظیم» و «خبر بزرگ» است؛ خبری که برخی دوست ندارند حتی به آن فکر کنند: 🔸«قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظِيمٌ * أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُونَ؛ بگو: اين يك خبر بزرگ است! * كه شما از آن روى گردان هستيد.» (ص:68-67) 2️⃣رهبرانقلاب فرمودند: حاج قاسم جناحی نبود، امّا «ذوب در انقلاب» بود. انقلابی گری خط قرمز او بود؛ برخی تلاش نکنند این ویژگی او را کمرنگ جلوه دهند. 🔰تحلیل: الف. برخی تلاش دارند دائماً به افراد انقلابی، انگ جناحی بودن و اصولگرا بودن بزنند؛ رهبرانقلاب با این توصیف خود از سردار سلیمانی، بر این انگاره خط بطلان کشیدند و میان انقلابی بودن و اصولگرابودن(به معنای جناحی آن)، تفکیک قائل شدند. درواقع باید گفت هر اصولگرایی، انقلابی نیست و هر انقلابی هم، لزوماً اصولگرا نیست. ب. باید مراقب خوانش های انحرافی و احتمالاً خاطره گویی های دروغ و استنادات غلط به برخی متشابهات از شخصیت حاج قاسم بود. وقتی شخصیتی گرانبها اینگونه در دل مردم جای می گیرد، عناصر غیرانقلابی تلاش خواهند کرد آن را به نفع خود مصادره نمایند. جریان انقلابی باید در این زمینه نیز یک جهاد تبیینی راه بیندازد. 3️⃣رهبرانقلاب فرمودند: آنچه دیشب صورت گرفت، یک «سیلی» بود، نه «انتقام». آنچه در مقام مقابله مهم است، کارهای نظامی اینچنینی کفایت آن را نمی کند. بایستی حضور فسادبرانگیز آمریکا در این منطقه تمام شود. 🔰تحلیل: احتمالاً برخی در روزهای آینده تلاش خواهند کرد تا حمله موشکی دیشب سپاه را همان «انتقام سخت» و اولین و آخرین اقدام در مقابل آمریکا جلوه دهند و با یک جنگ رسانه ای گسترده، سپاه و جبهه مقاومت را در موضع انفعال قرار داده و آنها را از اقدام دیگری بازدارند. هدفگذاری «خروج آمریکا از منطقه» از سوی رهبرانقلاب و «انتقام سخت» دانستن آن، در واقع در جهت جلوگیری از تأثیر این جنگ رسانه ای آینده بر روی جبهه مقاومت بود. 4️⃣رهبرانقلاب فرمودند: هرکجا آمریکایی ها قدم گذاشتند، فساد و ویرانگری به راه انداختند؛ اصرار هم دارند که همین فساد و ویرانگری را نسبت به ایران هم داشته باشند. مسئله پیشنهاد «مذاکره» از سوی آمریکایی ها، مقدمه همین دخالت ها است. 🔰تحلیل: توئیت ها و مواضع ترامپ، پس از ترور حاج قاسم، که توسط برخی عناصر غربزده داخلی نیز تکرار می شد، نشان می داد که آنان قصد دارند تا از این اتفاق بزرگ، که موجب تقویت روحیه استکبارستیزی و آمریکاستیزی مردم شده بود، برای «ترساندن ملت» از وقوع جنگ و ترغیب آنان به «مذاکره با آمریکا» بهره گیرند. این سخن رهبرانقلاب، نشان می دهد که پس از این جنایت بزرگ و واضح آمریکا، هرکسی حرف از مذاکره با آمریکا بزند، نه «غافل»، بلکه قطعاً «خائن» است. ادامه در پایین👇👇👇 ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
ادامه از بالا👆👆👆 5️⃣رهبرانقلاب فرمودند: دشمنی آمریکا با ایران، «موسمی» نیست، «ذاتی» است. برخی می گویند کاری نکنید که دشمن عصبانی شود؛ در حالیکه قرآن کریم می فرماید رشد عناصر مؤمن در نظام اسلامی برای این است که دشمن را عصبانی کند: 🔸«وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى‏ عَلى‏ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّار؛ و توصيف آنان در انجيل است، همانند زراعتى كه جوانه‏هاى خود را خارج ساخته، سپس به تقويت آن پرداخته تا محكم شده و بر پاى خود ايستاده است و بقدرى نموّ و رشد كرده كه زارعان را به شگفتى وامى‏دارد؛ اين براى آن است كه كافران را به خشم آورد.» (فتح: 29) 🔰تحلیل: رهبرانقلاب با رد استدلال این افراد، درواقع به «دشمن» و «غربزدگان داخلی» این پیام را می دهند که عصبانی تر شدن دشمن اصلاً برای ما مهم نیست؛ چون او «ذاتاً» با ما دشمنی دارد و کسی که دشمنی اش ذاتی است، حتی اگر نظام اسلامی، در مواردی هم منفعلانه عمل نماید، عصبانیتش فروکش نمی کند؛ مگر آنکه نظام اسلامی از «اسلام انقلابی» دست بردارد و کاملاً تلسم آنها شود: 🔸«وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لا النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم‏؛ يهود و نصارى هرگز از تو راضى نمى‏شوند مگر وقتى كه از كيش آنان پيروى كنى.» (بقره: 120) 6️⃣رهبرانقلاب فرمودند: حوادث آبان توسط یک عنصر آمریکایی و وطن فروشان خارج از کشور، چند روز پیش از 25 آبان برنامه ریزی شده بود! آنان می خواستند با تخریب ادارت دولتی و مراکز مردمی و کشتن انسانها، جنگ راه بیندازند. 🔰تحلیل: الف. این سخن رهبر انقلاب، به وضوح نشان می دهد که چند روز پیش از 25 آبان، «دشمن» از تاریخ گرانی بنزین خبرداشته! و این فتنه ای بود که برخی عناصر نفوذی در دولت، با همکاری دشمنان خارجی به راه انداخته بودند. ب. آمریکایی که سردار سلیمانی را به شهادت رساند، همان آمریکایی است که در آبان ماه آن آشوب ها را به راه انداخت. بنابراین، حضور آمریکا در ایران که «مذاکره» مقدمه آن است، نتیجه ای جز ویرانگری و فساد در پی ندارد. 7️⃣رهبرانقلاب فرمودند: دشمن کیست؟ آمریکا، اسرائیل و دستگاه استکباری حاکم بر دنیا، نه برخی دولت های منطقه یا خارج از منطقه که ممکن است سخنانی بر علیه ما هم بگویند. مادامی که حرکتی از سوی آنها در خدمت دشمن و برعلیه جمهوری اسلامی سرنزند، ما آنها را دشمن به حساب نمی آوریم. ما در شناخت دشمن اشتباه نمی کنیم. 🔰تحلیل: الف. ممکن است برخی همانند گذشته، با پررنگ نمودن اظهارات کینه جویانه مسئولان برخی کشورهای عربی منطقه، تلاش کنند تا بغض و کینه شکل گرفته مردم نسبت به آمریکا و اسرائیل را به سمت آن کشورها سوق دهند. ب. این سخن رهبرانقلاب، درواقع علامتی به برخی کشورهای عربی منطقه است که ما در این انتقام سخت، فعلاً با شما کاری نداریم، مگر آنکه با دشمن همکاری کنید. ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸