eitaa logo
بصائر
1.2هزار دنبال‌کننده
411 عکس
75 ویدیو
30 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ «کرونا» و درس دشمن شناسی 1️⃣شک ندارم که «کرونا» را شکست خواهیم داد؛ چرا؟ پاسخ یک جمله است: چون حقیقتاً باور کرده ایم که او «دشمن» ماست؛ و وقتی این باور در همه مردم و مسئولان شکل گرفت، همه گرفتند و در مواجهه با او و نمی کنند() و طبق دستور پزشکان، همه جوانب را رعایت می نمایند()؛ و به عبارت دیگر، برای غلبه بر او، از دو عنصر کمک گرفته اند: و ؛ و این رمز پیروزی در مواجهه با هر دشمنی است: 🔸«وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ؛ اگر (در برابر آنها) و پيشه كنيد، نقشه‏هاى (خائنانه) آنها به شما زيانى نمى‏رساند خداوند به آنچه آنها انجام مى‏دهند احاطه دارد.» (آل عمران: 120) 2️⃣اگر ما و مسئولان، را حقیقتاً دشمن فرض کنیم، آنگاه در برابر جنگ اقتصادی و رسانه ای او، خواهیم گرفت و در برابر او خواهیم کرد و همه جوانب احتیاط را نیز رعایت خواهیم نمود(). مشکل همین است که عمق دشمنی او درک نکرده ایم تا در برابرش آرایش جنگی بگیریم. به این بیانات رهبرانقلاب دقت کنید: 🔸«از همه طرف دشمن وارد شده. مسئولین کشور و آحاد توانا و آحاد مردم باید در مقابله‌ ی با این دشمن هر کاری که می توانند [انجام دهند]. در هر بخشی، در هر رشته‌ ای که می توانند، بایستی خودشان را آماده کنند، وارد میدان باشند. احساس مسئولیّت کنند. آرایش دشمن، است؛ از لحاظ اقتصادی آرایش جنگی گرفته؛ از لحاظ سیاسی آرایش جنگی گرفته؛ فقط از لحاظ نظامی علی‌الظّاهر آرایش جنگی ندارد که آن هم البتّه حواس نظامی ‌های ما جمع است؛ همان‌ طور که عرض کردم از لحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته؛ در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملّت ایران گرفته، ملّت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد، باید خودش را آماده کند در همه‌ی بخش های مختلف.» (11/2/98؛ دیدار با معلمان) 3️⃣خداوند در قرآن کریم پس از خلقت جناب آدم(ع)، خطاب به ایشان می فرماید این «شیطان» دشمن توست، مبادا دشمنی او را دست کم بگیری! 🔸«فَقُلْنا يا آدَمُ إِنَّ هذا عَدُوٌّ لَكَ وَ لِزَوْجِكَ فَلا يُخْرِجَنَّكُما مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقى؛ گفتيم: اى آدم! اين(ابلیس) دشمن تو و همسر تو است، مبادا شما را از بهشت بيرون كند كه به زحمت و رنج خواهى افتاد.» (طه: 117) اما مشکل این بود که جناب آدم(ع)، دشمنی شیطان را با همه وجود درک نکرد؛ که اگر می کرد، آنگاه باید در برابر او «آرایش جنگی» می گرفت و همه جوانب «تقوا» و «احتیاط» را رعایت می نمود و حتّی در توصیه های به ظاهر خیرخواهانه اش نیز به دیده تردید می نگریست: 🔸«فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطانُ ... * وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ * فَدَلاَّهُما بِغُرُورٍ ... وَ ناداهُما رَبُّهُما أَلَمْ أَنْهَكُما عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَ أَقُلْ لَكُما إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُما عَدُوٌّ مُبِينٌ؛ پس شيطان آنها را وسوسه كرد ... * و براى آنها سوگند ياد كرد كه من خيرخواه شما هستم! * و به اين ترتيب آنها را با فريب (از مقامشان) فرود آورد، ... و پروردگارشان آنها را ندا داد كه آيا شما را از آن درخت نهى نكردم و نگفتم براى شما است؟!» (اعراف: 22-20) خداوند در جای جای قرآن، به انسان توصیه می کند که «شیطان»، «دشمن» شماست؛ شما هم او را به دشمنی بگیرید و حقیقتاً به دیده «دشمن» به او بنگرید: 🔸«إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّما يَدْعُوا حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحابِ السَّعِيرِ؛ مسلما شيطان دشمن شماست، او را دشمن خود بدانيد، او فقط حزبش را به اين دعوت مى‏كند كه اهل آتش سوزان (جهنم) باشند!» (فاطر: 6) 🔸«أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ؛ آيا با شما عهد نكردم اى فرزندان آدم! كه شيطان را پرستش نكنيد كه او براى شما دشمن آشكارى است؟» (یس: 60) و در این میان، تنها اهل «تقوا» و «احتیاط» هستند که از گزند آسیب های شیطان مصون می مانند: 🔸«إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ؛ پرهيزكاران هنگامى كه گرفتار وسوسه‏هاى شيطان شوند به ياد (خدا و پاداش و كيفر او) مى‏افتند و (در پرتو ياد او راه حق را مى‏بينند و) بينا مى‏گردند.» (اعراف: 201) ارتباط با مدیر کانال: 👈👈 @basaer_admin جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🌹 چقدر این سخنان که ریشه در وعده‌های الهی دارد، جان‌بخش و امیدوارکننده در زندگی فردی و اجتماعی است. 📚 کانال تبیین http://eitaa.com/joinchat/1033961472C8a1cc59c8c
✍ "اسلام" بدون "ولایت" پذیرفته نیست. 🔰زمانیکه "ملکه سبا" قصد ورود به درگاه قصر سلیمان(ع) را داشت و پس از آنکه شکوه و عظمت قصر را مشاهده نمود، بلافاصله اظهار اسلام نمود. قرآن کریم در این باره می فرماید: 🔸"قِيلَ لَهَا ادْخُلِي الصَّرْحَ فَلَمَّا رَأَتْهُ حَسِبَتْهُ لُجَّةً وَكَشَفَتْ عَن سَاقَيْهَا قَالَ إِنَّهُ صَرْحٌ مُّمَرَّدٌ مِّن قَوَارِيرَ قَالَتْ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي وَأَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ؛ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺑﻪ ﺣﻴﺎﻁ ﻗﺼﺮ ﺩﺭﺁﻱ. ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﻳﺪ ، ﭘﻨﺪﺍﺷﺖ ﺁﺑﻲ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ [ﭼﻮﻥ ﺩﺭﻳﺎﭼﻪ] ﺍﺳﺖ؛ ﭘﺲ ﺩﺍﻣﻦ ﺟﺎﻣﻪ ﺍﺯ ﺩﻭ ﺳﺎﻕ ﭘﺎﻳﺶ ﺑﺎﻟﺎ ﺯﺩ [ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﻴﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﺏ ﺷﻮﺩ]، ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﮔﻔﺖ: ﺍﻳﻦ ﻣﺤﻮﻃﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﺻﺎﻑ ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭ ﺍﺯ ﺷﻴﺸﻪ [ﻧﻪ ﺍﺯ ﺁﺏ] . [ﻣﻠﻜﻪ ﺳﺒﺎ پس از مشاهده عظمت قصر سلیمان] ﮔﻔﺖ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﻗﻄﻌﺎً ﻣﻦ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺳﺘﻢ ﻛﺮﺩم؛ ﺍﻳﻨﻚ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ، ﺗﺴﻠﻴﻢ [ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺍﺣﻜﺎم]ﺧﺪﺍ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺷﺪم."(نمل:۴۴) 🔰 اما نکته مهم در این آیه شریفه این است که جناب بلقیس نفرمود: "اسلمت لله رب العالمین"، بلکه اسلامش را مستند به اسلام جناب سلیمان(ع) نموده و فرمود: " وَأَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ". این، یعنی اسلام واقعی، تنها در "معیت" ولی خدا و تنها از مسیر پذیرش ولایت او معنا می یابد و اسلام بدون پذیرش ولایت حجت خدا، اسلام واقعی نیست. 🌸میلاد امام امیرالمومنین(ع) بر همگان مبارک! @basaer_fi
✍️ «کرونا»، «شیطان» و بیماری های زمینه ای 🔰متخصصان می گویند ویروس کرونا بیشتر افرادی را از پا در می آورد که پیش از ابتلا به کرونا، دچار «بیماری های زمینه ای» بودند؛ و این، همان کار «شیطان» است که کسانی را در بزنگاههایِ زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی به پرتگاه می اندازد که از قبل، روحشان در اثر گناهان پی در پی، بیمار شده و زمینه لغزش در آنها فراهم شده باشد: 🔸«إِنَّ الَّذِينَ تَوَلَّوْا مِنْكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّيْطانُ بِبَعْضِ ما كَسَبُوا؛ آنان كه در روز روبرو شدن دو جمعيت با يكديگر (روز جنگ احد، از دشمن) فرار كردند، آنها را بر اثر پاره‏اى از گناهانى كه (از قبل) مرتكب شده بودند، به لغزش انداخت.» (آل عمران: 155) 🔰رهبرمعظم انقلاب در بیاناتی در تحلیل شخصیت کسانی که توانایی مقاومت در برابر را ندارند، پس از اشاره به همین آیه شریفه می فرمایند: 🔸«اينى كه مى ‏بينيد يك عده‏ اى در مقابل منهزم مى‏شوند، طاقت نمى‏ آورند، نمى‏ توانند ايستادگى كنند، به خاطر آن چيزى است كه قبلًا از اين ‏ها سرزده است؛ باطن خودشان را با «گناه» و با «خطا» خراب كرده‏اند. «لغزش ها» انسان را فاسد مى‏ كند. اين فساد، به «انحراف در عمل» و «گاهى به انحراف در عقيده» منتهى مى‏ شود. اين هم به مرور پيش مى‏ آيد؛ دفعتاً پيش نمى ‏آيد كه ما فكر كنيم يك نفرى شب مؤمن مى‏ خوابد، صبح منافق از خواب بيدار مى ‏شود؛ نه، به تدريج و ذره ذره پيش مى‏ آيد. اين، علاجش هم «مراقبت از خود» است. «مراقبت از خود» هم يعنى همين «تقوا». بنابراين علاجش تقواست. مراقب خودمان باشيم.» (20/ 06/ 1388؛ خطبه‏هاى نماز جمعه‏ى تهران ) ارتباط با مدیر کانال: 👈👈 @basaer_admin جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
✍چرا زینب (سلام الله علیها)، «عالمه غیر معلّمه» توصیف شده است؟ 🔰برخی مؤمنین «صابر»ند و برخی دیگر «صبور»؛ امّا خواص از مؤمنین اند که «صبّار»ند؛ یعنی در نهایت صبر. صبر در مصیبت ها و امتحانات الهی، صبر در عبودیت و اطاعت از دستورات الهی و صبر در ترک معصیت و گناه. همچنین برخی از مؤمنین «شاکر»ند و برخی دیگر «شکور». 🔰انسان مؤمنی که در تحمل مصیبت و انجام طاعت و ترک معصیت، صبّار باشد و صبرش نیز فقط برای کسب رضای خدا باشد و از همه بالاتر اینکه، نه تنها از دچار شدن به انواع سختی ها حتی اندکی هم در دلش احساس نارضایتی نمی کند، بلکه از خداوند بسیار هم شاکر باشد، آنگاه چشم دلش باز و فهمش از دین و منابع دینی، فهمش از زندگی، فهمش از موضوعات مختلف اجتماعی - سیاسی و فهمش از بسیاری مسائل دیگر، فهمی حکیمانه می شود. خداوند بندگان خاص خود را پس از طی کردن سختی هایی طاقت فرسا در زندگی، به فهمی حکیمانه نائل می سازد. و هرچه «صبر» و «شکر» انسان بیشتر باشد، فهمش نیز حکیمانه تر خواهد بود. 🔰و این همان معنای این کریمه قرآن است که می فرماید تنها کسانی به فهم عمیق و حکیمانه از آیات الهی دست می یابند که هم «صبّار» باشند و هم «شکور»: 🔸«إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ» (ابراهیم: 5، لقمان: 31، سبأ: 19، شوری: 33) 🔰 (سلام الله علیها) یکی از بارزترین مصادیق عینی این آیه شریفه است. زن مؤمنی که پس از تحمّل سختی ها و مصائب فوق العاده سنگین، همه آنان را زیبا می بیند، یعنی هم «صبّار» است و هم «شکور». و در نتیجه طبق فرمایش این آیه کریمه، علم و فهم او نیز علم و فهمی خدادای خواهد بود؛ همانگونه که امام سجاد(ع) خطاب به ایشان فرمودند: 🔸«وَ أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَة» (احتجاج طبرسی، ج2، ص305) جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 🆔eitaa.com/basaer_fi
🔸"وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا؛ ﻭ خداوند ﺟﻬﺎﺩﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﺎﻧﻪ ﻧﺸﻴﻨﺎﻥِ [ﺑﻲ ﻋُﺬﺭ] ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ." (نساء:۹۵) @basaer_fi🔸
✍️ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَ الْمَطْلُوبُ... 🔰ناتوانی انسان مدرن و مدّعی پیشرفت از مقابله با یک ویروس کوچک، و اتکاء و اعتماد او به همه ابزارهای پیشرفته مادی برای مقابله با آن، بیش از همه مضمون آیاتی از قرآن کریم را در ذهن تداعی می کند که خداوند در آن آیات، قدرت انسان در برابر «مگسی» که از او چیزی می رباید، را به چالش می کشد و آنگاه «قدرت» و «عزّت» خود را به انسان یادآور می شود: 🔸«يا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَ إِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبابُ شَيْئاً لا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَ الْمَطْلُوبُ * ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ؛ اى مردم مثلى زده شده است گوش به آن فرا دهيد: كسانى را كه غير از خدا مى‏خوانيد هرگز نمى‏توانند (حتی) یک «مگس» بيافرينند، هرچند براى اين كار دست به دست هم دهند و هرگاه «مگس» چيزى از آنها بربايد نمى‏توانند آن را باز پس گيرند؛ هم اين طلب كنندگان ناتوانند و هم آن مطلوبان (هم اين عابدان و هم آن معبودان). * آنها خدا را آن گونه كه بايد بشناسند نشناختند، خداوند قوى و شكست ناپذير است.» (حج: 74-73) گویی خداوند هر از چند گاه، با چنین پدیده هایی، بزرگی خود و کوچکی ما انسان ها و کوچکی ابزارهای پیشرفته مادی را به رخمان می کشد و به ما می فهماند که ابزارهای مادی پیشرفته که مسحور آنها شده ایم، بدون اذن و اجازه او قدرت تأثیرگذاری ندارند. 🔰به یاد دارم آیت الله مصباح یزدی(روحی له الفداء) در درس اخلاق خود درباره این سخن حضرت ابراهیم(ع) که فرمود: 🔸«وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ؛ و هنگامی که بیمار شوم، تنها اوست که شفا می دهد.» (شعراء: 80) می فرمودند ابراهیم (ع) می توانست بفرماید: «و اذا مرضت فیشفین»؛ امّا میان «فاء» و فعل «یشفین»، از ضمیر «هو» استفاده نمود تا بفهماند که او در شفای خود، با وجود بهره گیری از ابزارهای مادی همچون دارو و ...، تنها و تنها خدا را دخیل می بیند ولاغیر. 🔰در دنیایی که همه بیش از پیش به مادیات دلبسته اند، این تنها «ایمان به غیب» است که قدرت آرامش بخشی خود را نمایان کرده است. ارتباط با مدیر کانال: 👈👈 @basaer_admin جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
✍️آمریکا و پیشنهاد کمک به ایران در موضوع کرونا 🔰مقدمه نویسنده ای در برخی کانال های تلگرامی ضدانقلابی ضمن استناد به آیه ای از قرآن کریم که در آن خداوند به پیامبر(ص) توصیه می نماید که اگر دشمنان برای صلح با تو تمایلی از خود نشان دادند، تو نیز تمایل نشان بده و پیشنهادشان را رد نکن، تیجه گرفته است که رهبرانقلاب نباید پیشنهاد آمریکایی ها برای کمک به ایران در مهار ویروس کرونا را رد می نمود، حتی اگر دشمن با نیت فریب، چنین پیشنهادی داده باشد! و آن آیه شریفه چنین است: 🔸«وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ؛ و اگر (دشمنان) تمايل به صلح نشان دهند، تو نيز تمایل نشان بده و بر خداوند توکل نما كه او شنوا و داناست.» (انفال: 61) اما با دقت در تعابیر این آیه شریفه معلوم می شود که تحلیل این افراد تا چه اندازه سطحی و ساده اندیشانه است. 🔰تحلیل آیه دو تعبیر «جنحوا» و «فاجنح» در این آیه شریفه، از ماده «جَنَحَ»، به معنای «تمایل یافتن به یک جهت» است(المفردات فی الفاظ القرآن؛ ص207) و تفاوت آن با «رَغبَة»، این است که «رَغبَة» به معنای «میل باطنی» است، امّا «الجُنح» به معنای «میل همراه با عمل» است.( التحقیق فی کلمات القرآن الکریم؛ ج2، ص140) همچنین ماده «جَنَحَ» می تواند با دو حرف «لام» و «إلی» همراه شود؛ امّا زمانیکه با «لام» بکار می رود، بیانگر «میل حقیقی» است؛ یعنی گرایش آنان راستین است، نه ظاهری.( تفسیر تسنیم؛ ج32، ص658) بنابراین، معنای عبارت «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها» در این آیات شریفه این است که: ای پیامبر(ص)! اگر دشمن برای صلح با تو تمایل نشان داد، و این تمایل، نه فقط در «حرف» و «ادّعا»، بلکه در «عملش» نیز نمایان بود، و واقعی بودن آن برای تو احراز شد، آنگاه تو نیز به او برای صلح تمایل نشان بده. بنابراین، در برابر پیشنهاد صلح، مذاکره یا کمک از سوی دشمن، نباید «ذوق زده» شد و با «سرعت» و «عجله» آن را پذیرفت؛ بلکه دشمن باید ابتدا «عملاً» صداقتش را در این پیشنهاد نشان دهد؛ و اگر هیچ نشانه ای از «صداقت عملی» در پیشنهادش وجود نداشت، باید دانست که هدف دشمن از این پیشنهاد، «غافلگیری» و «فریب» است. به همین دلیل، خداوند در ادامه آیه مورد بحث، خطاب به پیامبراکرم(ص) می فرماید اگر آنها بخواهند با مطرح كردن صلح، تو را فريب دهند و نيرنگى در كار باشد، هرگز تسليم مشو و نگرانى به خود راه مده، چرا كه خداوند پشتيبان تو است(تفسیر نمونه؛ ج21، ص491): 🔸«وَ إِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ؛ و اگر بخواهند (در پیشنهاد صلح) تو را بفريبند(پیشنهادشان را نپذیر و تنها برخدا توکل نما؛ چراکه)، (يارى‏) خدا براى تو بس است. (زیرا) او بود كه تو را با يارى خود و مؤمنان نيرومند گردانيد.» (انفال: 62) ارتباط با مدیر کانال: 👈👈 @basaer_admin جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
✍️ کرونا و حکایت عجیب غربگرایان داخلی 🔰اینکه انسان از دشمنان خود، که هیچگاه راضی به پیشرفت او نیست، تقاضای کمک داشته باشد، عجیب است؛ اما عجیب تر از آن این است که آن دشمنان، در تدبیر خودشان هم درمانده باشند. 🔰و این، حکایت غربگرایان امروز کشور ماست که بجای مدیریت صحیح و بهره گیری از ظرفیت های عظیم داخلی در موضوع کرونا، از آمریکا و اروپایی کمک می طلبند که نه راضی به بهبود اوضاع ما هستند و نه حتی قادر به حل بحران های متعدّد خودشان: 🔸«وَ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لا يَسْتَطِيعُونَ نَصْرَكُمْ وَ لا أَنْفُسَهُمْ يَنْصُرُون‏؛ و كسانى را كه به جاى خدا مى‏ خوانيد، نمى ‏توانند شما را يارى كنند و نه (حتی) خودشان را يارى دهند.» (اعراف: 197) ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: 👇 @basaer_admin🔸
✳️ علامه شیخ جعفر شوشتری (رحمت الله علیه) می فرمودند : تنها ماهی که شهادت ندارد شعبان المعظم است و تنها ماهی که میلاد ندارد محرم الاحزان است ؛ این یعنی سیدنا و مولانا اباعبدالله الحسین(علیه السلام) محور شادی و غم است. 🌺 المعظم ، سالروز میلاد با سعادت سید الشهدا ، حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و روز را خدمت همراهان محترم تبریک عرض میکنیم🌺 @keshtitoofanha
✳️ رهبر معظم انقلاب: من به یکایکِ شما عزیزان توصیه میکنم تا آن‌جا که میتوانید، با مأنوس شوید. کتاب بسیار عظیمی است. این که گفته‌اند زبور آل محمّد، واقعاً همین طور است؛ پُر از نغمه‌های معنوی است، دعا و درس است؛ هم درس اخلاق است، هم درس علم‌النّفس است، هم درس امور اجتماعی است. 🌺 ، سالروز میلاد باسعادت حضرت سیدالساجدین ، امام علی ابن الحسین(علیه السلام) را تبریک و شادباش عرض می کنیم 🌺 @keshtitoofanha
امروز رهبرانقلاب در سخنرانی شان، "کرونا" را "وبای مدرن" نامیدند. به گمانم کاربرد این تعبیر با هدف التفات ذهن ها به روایاتی بوده است که به شیوع "وبا" پیش از ظهور امام عصر(عج) اشاره دارد: 🔸"إنِّي لَأَجِدُ ریِحَ یُوسُفَ لَولَا أَنْ تُفَنِّدوُنَ؛ من بوی یوسف را می یابم. البته اگر مرا کم خرد ندانید!"(یوسف: ٩۴) @basaer_fi
🔰 به چند دلیل توصیه می کنم کتاب "از سکوی شعبان" که شرحی ادبی و عاشقانه بر "مناجات شعبانیه" است و اخیرا از سوی "انتشارات جمکران" در حال عرضه شدن است، را حتما مطالعه نمائید: 1⃣ اهمیت خود مناجات شعبانیه و مضامین کم نظیر و بی نظیر آن نسبت به بسیاری از ادعیه و توصیه های مکرر حضرت امام(ره) و بسیاری از عرفا و اساتید اخلاق برای انس با این مناجات(هرچند این مناجات مخصوص ماه شعبان نیست و می توان از آن در همه ۱۲ ماه سال برای ارتباط و انس بیشتر با پروردگار بهره برد.) 2⃣ مولف محترم کتاب، جناب حجت الاسلام والمسلمین استاد علی رهبر، از برجسته ترین اساتید اخلاق و از قرآن پژوهان و نهج البلاغه پژوهان برجسته، خوش ذوق و فاضل و نسبتا گمنام کشور هستند که بی تردید انس با قلم و بیانات ایشان، افراد سلیم النفس و خواهان معنویت را بیشتر به خداوند نزدیک خواهد نمود. 3⃣سبک نگارش این کتاب، سبک ویژه ای است که در آن خداوند با ادبیاتی عاشقانه، مخاطب قرار گرفته است. 🔰برای خرید کتاب، به سایت انتشارات جمکران و کانال این انتشارات مراجعه فرمائید: http://ketabejamkaran.ir @ketabejamkaran‌
🔸«اي اهل ايمان! نعمت خدا را بر خودتان به ياد آوريد. آنگاه كه لشكریان دشمن به سراغ شما آمدند، ولي ما باد و طوفان سختي بر آنها فرستاديم و لشكرياني كه آنها را نميديديد.» (احزاب: ۹) eitta.com/basaer_fi
🌴 ... 💧کانال تبیین @tabyin
✍️ نکات زیبا و دقیق تفسیری علامه طباطبایی از «مواسات» اصحاب کهف 🔰خداوند متعال در قرآن کریم، ماجرای بیدار شدن اصحاب کهف از خواب 300 ساله را اینگونه به تصویر می کشد: 🔸«وَ كَذلِكَ بَعَثْناهُمْ لِيَتَساءَلُوا بَيْنَهُمْ قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ قالُوا لَبِثْنا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قالُوا رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِما لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَكُمْ بِوَرِقِكُمْ هذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنْظُرْ أَيُّها أَزْكى‏ طَعاماً فَلْيَأْتِكُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ وَ لْيَتَلَطَّفْ وَ لا يُشْعِرَنَّ بِكُمْ أَحَداً؛ همين گونه ما آنها(اصحاب کهف) را (از خواب) برانگيختيم تا از يكديگر سؤال كنند، يكى از آنها گفت چه مدت خوابيديد؟ آنها گفتند يك روز يا بخشى از يك روز (و چون درست نتوانستند مدت خوابشان را بدانند) گفتند پروردگارتان از مدت خوابتان آگاهتر است، اكنون يك نفر را با اين سكه‏ اى كه داريد به شهر بفرستيد تا بنگرد كدامين نفر از آنها غذاى پاكترى دارند، از آن مقدارى براى روزى شما بياورد، اما بايد نهايت دقت را به خرج دهد و هيچ كس را از وضع شما آگاه نسازد.» (کهف: 19) مرحوم علامه طباطبایی(ره) در ذیل این آیه شریفه، می فرمایند: 🔸«و سياق محاوره ‏اى كه از ايشان حكايت شده - يعنى از جمله‏ «قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ» تا آخر دو آيه- سياق عجيبى است كه از كمال محبتشان به يكديگر در راه خداى تعالى و برادريشان در دين و مساواتشان در بين يكديگر و خيرخواهى و اشفاق نسبت به هم خبر مى‏دهد. و برادرى و مواساتشان از اينجا فهميده مى‏شود كه يكى از ايشان وقتى مى‏خواهد پيشنهاد كند كه كسى را بفرستيم شهر، به يكى از رفقايش نمى‏ گويد «تو» برخيز برو، بلکه مى‏گويد «يكى» را بفرستيد؛ و نيز نگفت «فلانى» را بفرستيد. و وقتى هم خواست اسم «پول» را ببرد، نگفت «پولمان» را و يا «از پولمان» به او بدهيد برود، بلكه گفت: «پولتان» را بدهيد به يك «نفرتان»؛ و «ورق»(یا همان «پول») را به «همه» نسبت داد. همه اينها مراتب برادرى و مواسات‏ و ادب آنان را مى‏رساند. همچنین جمله‏ «فَلْيَنْظُرْ أَيُّها أَزْكى‏ طَعاماً ...» و جمله‏ «وَ لْيَتَلَطَّفْ ...»، مراتب «خيرخواهى» آنان نسبت به هم را مى‏رساند؛ و جمله‏ «إِنَّهُمْ إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ ...» اشفاق و مهربانى آنان را نسبت به يكديگر مى‏رساند كه چقدر نسبت به نفوسى كه داراى ايمان بودند مشفق بودند، و براى آن نفوس ارزش قائل بودند.»(المیزان فی تفسیرالقرآن؛ ج13، ص257) 🔰پی نوشت: روحیه «مواسات» حتی اگر در زندگی بخشی از مردم و مؤمنان مخلص نیز شکل گیرد، می¬تواند منشأ تحولات عظیمی در جامعه گردد و گره از بسیاری از مشکلات بازنماید؛ همچون روحیه ای که در جنگ تحمیلی در میان مردم وجود داشت و همان روحیه توانست 8 سال جنگ تحمیلی همه دنیا بر علیه ملت ایران را با پیروزی پایان بخشد. ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: 👇 @basaer_admin🔸
✍️ دولت غربگرا و فضای مجازی افسارگسیخته 🔰خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم، به توبیخ منافقانی می پردازد که برای کسب درآمد بیشتر، کنیزان خود را مجبور به فحشاء و خودفروشی می کنند: 🔸«وَ لا تُكْرِهُوا فَتَياتِكُمْ عَلَى الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّناً لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَياةِ الدُّنْيا؛ و كنيزان خود را، زمانیکه مي خواهند پاك بمانند، براى تحصيل متاع دنيا (و کسب درآمد بیشتر) مجبور به خودفروشى نكنيد.» (نور: 33) 🔰و این حکایت برخی مسئولان غربزده ماست که حاضرند برای کسب درآمد بیشتر از پیام رسان ها و اپلیکیشن های خارجی، فضای مجازی را رها کرده و درواقع جوانان را وادار به ابتذال و فحشاء نمایند. ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: 👇 @basaer_admin🔸
✍️ سحره فرعون و عصای موسایی سید علی 🔰هیچ چیزی به اندازه تعظیم ساحران دربار فرعون در برابر معجزه موسی(ع)، در مردم تاثیر نکرد و هیچ چیز به اندازه آن، فرعون و درباریانش را نیز عصبانی نکرد؛ چراکه هم متخصص کار بودند و هم طرفداران سابق فرعون! 🔰عصای موسایی سید علی خامنه ای کاری کرده که سحره دربار فراعنه زمان ما را هم به تعظیم واداشته است. عصبانیت زیباکلام ها و تاج زاده ها و پادوهای دیگر فراعنه هم کاملا قابل درک است. ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: 👇 @basaer_admin🔸
❇️ نیایش چهار ضلع مبارک دارد؛ عشق، نیاز، درس و مبارزه. این پیام سجادیه و سحریه امام نیایش و مبارزه است که بر تارک تاریخی عاشورایی خود نمایی میکند... ❇️ این اثر با توزیع نور سجادی دعای سحر ها، سعی بر نفوذ دادن معارف بلند انسان ساز آن، در میان شیفتگان ارتقای معنوی و عرفانی دارد... 🌺 به مناسبت ماه ضیافت الهی👇 🔷 بنیاد کشتی طوفان ها امکان تهیه کتاب سِحر سَحر؛ ترجمه و شرح دعای ابوحمزه ثمالی ، اثر استاد گرامی، حجت الاسلام و المسلمین را فراهم نموده است. همچنین امکان " " کتاب به اقصی نقاط کشور ، برای مشتاقان و شیفتگان ارتقای معنوی و عرفانی پیش بینی شده است... ✅ جهت اطلاع بیشتر و خرید کتاب ، در پیام رسان های ، ، ، و به آیدی زیر پیام دهید: @javid_shad _________ @keshtitoofanha
🔰 این سخن حکیمانه و دقیق رهبرانقلاب، در دل خود نکته مهمی نهفته دارد و آن اینکه، مدیر جهادی دارای اعتماد به نفس که نگاهش به درون است می تواند ماهواره به فضا پرتاب کند و مدیر تنبلِ غربزده که همواره نگاهش به خارج از کشور است، از عهده تولیداتی به مراتب ساده تر نیز برنمی آید. سالهاست که کشور ما درگیر یک دوقطبی واقعی مدیریتی است: دو قطبی "مجاهدین" و "قاعدین"؛ و عملکرد این دو گروه هیچگاه برابر نبوده است: 🔸 "لَّا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ..."(نساء: ٩٥) @basaer_fi
🔸اقْتَرَبَتِ السَّاعَة و انْشَقَّ الْقَمَرُ ... و ماه دو نیم شد. @basaer_fi
17.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 به مناست شب بیست و سوم 🌙 ❇️ حجت الاسلام و المسلمین استاد علی رهبر برای بهره مندی هر چه بهتر از شب بیست و سوم ماه مبارک @keshtitoofanha
«وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِيقاًتَقْتُلُونَ وَتَأْسِرُونَ فَرِيقا؛وخداونددردلهايشان هراس افكند؛گروهى را مى كشتيد و گروهى را اسير مى كرديد.»(احزاب:26)/سالروز فتح خرمشهر گرامی باد! @basaer_fi
🔸«وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا؛ و سلام بر او زمانیکه متولد شد و زمانیکه از دنیا می رود و زمانیکه زنده برانگیخته می شود.» (مریم: 15) @basaer_fi
✍️چرا با وجود 42 سال رهبری بی نظیر امامین انقلاب، هنوز بطور کامل آرمان های انقلاب محقق نشده است؟ (بخش اول) 🔰خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم می فرماید: 🔸«وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِیٍّ إِلاَّ إِذا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطانُ فِی أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللَّهُ ما يُلْقِی الشَّيْطانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آياتِهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ؛ ما هيچ رسول و پيامبرى را پيش از تو نفرستاديم مگر اينكه هرگاه آرزو مى ‏كرد (و طرحى براى پيش برد اهداف الهى خود مى‏ريخت) شيطان القائاتى در آن مى ‏كرد، اما خداوند القائات شيطان را از ميان مى‏ بَرَد. سپس آيات خود را استحكام مى‏ بخشد و خداوند عليم و حكيم است.» (حج: 52) این آیه شریفه به یکی از سنت های اجتماعی- سیاسی خداوند اشاره دارد و آن اینکه، با وجود برنامه و قانون صحیح و متقن از یک سو و رهبران الهی از سوی دیگر، همه آرزوها، آرمان ها، طرح ها و برنامه ریزی های ولیّ خدا برای پیشرفت مادی و معنوی جامعه اسلامی، «بلافاصله» محقق نمی شود؛ بلکه خداوند برای «شیطان» این زمینه را در عالم فراهم نموده است تا او بتواند با کمک جنود و حزب خود، که همان «منافقین داخلی» و «دشمنان خارجی» نظام اسلامی هستند، در مسیر پیشرفت مادی و معنوی حکومت اسلامی مانع ایجاد نماید. هرچند طبق وعده الهی، به یاری خداوند و تلاش مؤمنین انقلابی، در نهایت همه موانعی که شیطان ایجاد کرده، برداشته خواهد شد و درنهایت، آرزوها و برنامه ریزی های رهبران الهی تحقق خواهد یافت، اما سؤال این است که چرا خداوند این اجازه را به شیطان و دشمنان داخلی و خارجی داده است تا اینگونه عمل کنند؟ چرا از همان ابتدا، و بلافاصله و بدون مانع، رهبران الهی را به اهداف و آرمان هایشان نمی¬رساند؟ پاسخ این سؤال در آیات بعد داده شده است: 🔸«لِيَجْعَلَ ما يُلْقِی الشَّيْطانُ فِتْنَةً لِلَّذِينَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ وَ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَفِی شِقاقٍ بَعِيدٍ * وَ لِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَ إِنَّ اللَّهَ لَهادِ الَّذِينَ آمَنُوا إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ؛ هدف اين بود كه خداوند القاى شيطان را آزمونى براى آنها كه در قلبشان بيمارى است و آنها كه سنگدل اند قرار دهد، و ظالمان در عداوت شديدى دور از حق قرار گرفته‏اند * و نيز هدف اين بود که كسانى كه به آنان علم داده شده است، بدانند اين حقى است از سوى پروردگار تو، تا در نتيجه به آن ايمان آورده و دلهايشان در برابر آن خاضع گردد و خداوند كسانى را كه ايمان آوردند به سوى صراط مستقيم هدايت مى‏كند.»(حج: 54-53) طبق فرمایش این آیه شریفه، موانعی که «شیطان» با کمک جنود و حزب خود و به اذن «تکوینی» خداوند، در مسیر حرکت نظام اسلامی ایجاد می نماید، برای «آزمایش» مردم است؛ هم آزمایش عموم مردم و هم خواصّ جامعه؛ و در متن این طرّاحیِ خداوند است که گروههای مختلف معرفتی، اخلاقی و سیاسی شکل می گیرند: «بیماردلان» (الَّذِينَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ)، «مرده دلان» (الْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ) و «اهل علم و بصیرت» (الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ). 🔰درواقع باید گفت علاوه بر «قانون الهی» و «رهبر الهی»(که امام معصوم(ع) و یا نائب حکیم امام معصوم(ع) است)، مؤلّفه سومی هم در مسیر پیشرفت مادی و معنوی جامعه اسلامی تأثیرگذار است و آن «مردم»(اعمّ از توده مردم و خواصّ سیاسی و نخبگان و اندیشمندان) و میزان «صبر» و «بصیرت» آنهاست. مردم در حکومت ولیّ خدا، از سوی خداوند دچار «فتنه» و «آزمایش» می شوند؛ همچنانیکه امام امیرالمؤمنین(ع) پس از پذیرش خلافت، پیرامون امتحان شدن و غربال شدن مردم در حکومت خود فرمودند: 🔸«آگاه باشيد آزمون هاى شما درست همانند روزى كه خداوند پيامبرش را مبعوث ساخت، بازگشته است! به خدايى كه پيامبر(ص) را به حق فرستاده سوگند، كه همه شما به هم مخلوط و غربال مى‏شويد و همچون محتواى ديگ به هنگام جوشش، زير و رو خواهيد شد؛ آن گونه كه افراد پايين‏نشين، بالا و بالانشينان، پايين قرار خواهند گرفت؛ و آنان كه در اسلام پيشگام بوده‏اند و بركنار شده بودند، بار ديگر سركار خواهند آمد و كسانى كه با حيله و تزوير پيشى گرفتند، كنار زده خواهند شد!» (نهج البلاغه؛ خطبه16) ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: 👇 @basaer_admin🔸