eitaa logo
بافرهیختگان بسیج اساتید دانشکده امام خمینی(ره) علی آبادکتول
171 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.1هزار ویدیو
49 فایل
کانون بسیج اساتید دانشکده ملی مهارت (فنی و حرفه ای ) امام خمینی(ره) علی آباد کتول
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد گرامی سلام علیکم؛ ایام رحلت فخر کائنات و زمین، رحمت للعالمین و نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) و شهادت دو اختر پاک آسمان امامت و‌ ولایت، امام حسن مجتبی(ع) کریم اهل‌بیت و امام رئوف حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) را محضر شما تسلیت و‌ تعزیت عرض می نمایم. التماس دعا محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور
🟢 از ویژگی‌های پیامبر اعظم(ص) در قرآن 🔸پیامبر اکرم(ص) حریص بر هدایت مردم: لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمؤمنین رؤف رحیم (توبه/۱۲۸) 🔹عدم نزول عذاب الهی با وجود پیامبر اکرم(ص): ما کان الله لیعذبهم و انت فیهم (انفال/۳۳) 🔸پیامبر(ص) دارای خُلق عظیم: انک لعلی خلق عظیم (قلم/۴) 🔹نعمت بزرگ در پرتو بعثت پیامبر(ص): لقد منّ الله علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا (آل‌عمران/۱۶۴) 🔸صلوات خداوند و فرشتگان بر پیامبر(ص): ان الله و ملائکته یصلون علی النبی (احزاب/۵۶) 🔹جهانی بودن رسالت پیامبر(ص): و ما ارسلناک الا کافه للناس بشیرا و نذیرا (سبأ/۲۸) 🔸پیامبر(ص) گواه بر پیامبران: فکیف اذا جئنا من کل امة بشهید و جئنا بک علی هولاء شهیدا (نساء/۴۱) 🔹عظمت شهر مکه در پرتو وجود پیامبر(ص): لا اقسم بهذا البلد و انت حل بهذا البلد (بلد/۲) 🔸رفعت مقام و منزلت پیامبر(ص): و رفعنا لک ذکرک (شرح/۴) 🔹پیامبر(ص) الگوی مؤمنان: لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنه (احزاب/۲۱) 🔸جلب رضایت پیامبر(ص): و لسوف یعطیک ربک فترضی (ضحی/۵) 🔹سفر معراج پیامبر(ص): سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی (اسراء/۱) 🔸عصمت پیامبر(ص) در مرحله دریافت وحی: و انک لتلقی القرآن من لدن حکیم علیم (نمل/۶) 🔹عصمت پیامبر(ص) در مرحله ضبط و نگهداری وحی: سنقرئک فلا تنسی (اعلی/۶) 🔸عصمت پیامبر(ص) در مرحله تعلیم وحی: و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی (نجم/۱-۳)
🏴 در محضر قرآن کریم/ ۱۳۹۴ ✅ لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِى رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُواْ اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِيراً (احزاب/۲۱) 🔹همانا براى شما در (سیره‌ى) رسول خدا الگو و سرمشقى نیكوست، (البتّه) براى كسانى كه به خدا و روز قیامت امید دارند و خدا را بسیار یاد مى‌كنند. 🔸«اُسوة» در مورد تأسّى و پیروى كردن از دیگران در كارهاى خوب به كار مى‌رود. در قرآن دو بار این كلمه در باره‌ى دو پیامبر عظیم الشّأن آمده است: حضرت ابراهیم علیه السلام و پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله. جالب آن كه اُسوه بودن حضرت ابراهیم(ع) در برائت از شرک و مشركان است و اُسوه بودن پیامبر اکرم(ص) در آیات مربوط به ایستادگى در برابر دشمن و ... مطرح شده است. 🔸نقش پیامبر(ص) در جنگ احزاب، الگوى فرماندهان است: هدایت لشكر، امید دادن، خندق كندن، شعار حماسى دادن، به دشمن نزدیک بودن و استقامت نمودن. حضرت على علیه السلام فرمود: در هنگامه‌ى نبرد، خود را در پناه پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله قرار مى‌دادیم و آن حضرت از همه‌ى ما به دشمن نزدیک‌تر بود. « اتّقینا برسول اللّه صلى الله علیه و آله فلم یكن منّا اقرب الى العدوّ منه »(نهج‌البلاغه، حکمت ۲۶۰). این آیه در میان آیات جنگ احزاب است؛ امّا الگو بودن پیامبر(ص)، اختصاص به مورد جنگ ندارد و پیامبر اکرم(ص) در همه‌ى زمینه‌های زندگی فردی و اجتماعی، بهترین الگو براى مؤمنان است. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️در الگو بودن پیامبر(ص) شک نكنید. «لقد» ▫️الگو بودن پیامبر(ص)، دائمى است. «كان» ▫️گفتار، رفتار و سكوت معنادار پیامبر(ص) حجّت است. «لكم فى رسول اللّه اسوة حسنة» ▫️معرّفى الگو، یكى از شیوه‌هاى تربیت است. «لكم - اسوة» ▫️باید الگوى خوب معرّفى كنیم، تا مردم به سراغ الگوهاى بَدَلى نروند. «رسول اللّه اسوة» ▫️بهترین شیوه‌ى تبلیغ، دعوت عملى است. «اُسوة» ▫️كسانى مى‌توانند پیامبر اكرم(ص) را الگو قرار دهند كه قلبشان سرشار از ایمان و یاد خدا باشد. «لمن كان یرجوا اللّه ...» ▫️الگوها هر چه عزیز باشند؛ امّا نباید انسان خدا را فراموش كند. «رسول اللّه اُسوة - ذكر اللّه كثیرا»
هدایت شده از یوسف قویدل رحیمی
آقای ظریف تا دیر نشده پوزش بخواهید! ۱- دیروز آقای ظریف، وزیر سابق امور خارجه در یک نشست دانشجویی که با عنوان «‌نظم جدید در دنیا‌» برگزار شده بود، گفت: «‌موشک مهم است به ابالفضل مهم است، به خدا مهم است. اما مردم مهم‌تر هستند»! این بخش از سخنان ایشان به‌گونه‌ای است که انگار تلاش متخصصان نظامی ایران برای ساخت موشک، به معنای کم‌اهمیت! دانستن مردم است! و در این میان، ساخت و تولید موشک، با‌اهمیت‌تر از مردم تلقی و تصور شده است! باید از ایشان پرسید؛ آقای ظریف چه کسی گفته است موشک مهم‌تر از مردم است که جنابعالی احساس تکلیف کرده‌اید این تلقی را به زعم خود اصلاح کنید؟! مگر «‌موشک» و «‌مردم‌» در دو نقطه مقابل و متضاد با یکدیگر قرار دارند که توجه به یکی از آن دو به معنای کم‌اهمیت دانستن دیگری باشد؟! موشک برای حفظ جان مردم است. مگر برای شما، جان و مال و نوامیس مردم اهمیتی ندارد؟! اگر این‌گونه نیست، چرا توان موشکی را که برای حفظ جان مردم است، از اهمیت دادن به مردم تفکیک می‌کنید؟!. آن‌هم در دنیایی که قدرت‌های وحشی نظیر آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی بارها نشان داده‌اند که به خون مردم ایران تشنه‌اند و اگر از توانمندی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران که برخورداری از موشک‌های دوربرد و مدرن از جمله آنهاست، بیم نداشتند تاکنون بارها خاک میهن اسلامی را شخم زده و مردم این مرز و بوم را به خاک و خون کشیده و از میان برداشته بودند. آیا غیر از این است؟! آیا آنچه امروزه در غزه شاهد آنیم برای آقای ظریف درس‌آموز نیست؟! رژیم صهیونیستی با حمایت آشکار و بی‌پرده مالی، سیاسی و تسلیحاتی آمریکا و اروپا و برخی کشورهای بی‌غیرت و دست‌نشانده منطقه، نزدیک به ۳۰ هزار انسان مظلوم و بی‌پناه را در غزه به خاک و خون کشیده است و این جنایت وحشیانه و هولناک همچنان با حمایت قدرت‌های یاد شده و بی‌توجه به اعتراض‌های گسترده مردمی در سراسر جهان ادامه دارد.  ۲- آقای ظریف! آیا قدرت‌های یاد شده، ایران اسلامی را اصلی‌ترین دشمن خود نمی‌دانند؟! و آیا طی ۴۵ سالی که از عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌گذرد، کمترین فرصتی را برای مقابله با ایران از دست داده‌اند؟! و آیا اگر از توان نظامی ایران وحشت نداشتند تاکنون ده‌ها بار به میهن اسلامی حمله نکرده بودند؟! جنابعالی از کدام منطق عقلی و سیاسی پیروی می‌کنید که برخورداری ایران از توان موشکی را نشانه کم‌اهمیت‌تر دانستن مردم در مقایسه با آن معرفی فرموده‌اید؟! آیا دشمنان ما به هیچیک از مبانی اخلاقی و قوانین بین‌المللی پایبند هستند؟! آیا هنوز هم تصور می‌فرمائيد که حرف جان کری سند است؟! دیدید که نبود! جناب ظریف آیا جان و مال و نوامیس مردم ایران برای شما اهميت ندارد!!! https://eitaa.com/serat12110
🟢 سیمای پیامبر اکرم(ص) ▫️رسول خدا صلی الله علیه و آله، دارای نام‌ها، لقب‌ها و اوصاف متعدّدی در قرآن کریم است که به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم. البته توضیح برخی از این آیات در بخش «در محضر قرآن کریم» - که ظهرها تقدیم می‌شود - بیان شده است که می‌توانید مراجعه نمایید. 🔸احمد (صف/۶) 🔸محمّد (آل‌عمران/۱۴۴، فتح/۲۹، محمد/۲، احزاب/۴۰) 🔸عبدالله (جن/۱۹) 🔹خاتم النبیین (احزاب/۴۰) 🔹رحمة للعالمین (انبیاء/۱۰۷) 🔹بشیر و نذیر (احزاب/۴۵) 🔸دارای خلق بزرگ (قلم/۴) 🔸نرم‌خویی (آل‌عمران/۱۵۹) 🔸دارای نام و نشان مکتوب در تورات و انجیل (اعراف/۱۵۷) 🔹وعده پیروزی بر همه ادیان (توبه/۳۳، فتح/۲۸، صف/۹) 🔹مبعوث بر همه بشریت (سباء/۲۸) 🔹مبعوث بر همه جنّیان (جن/۱) 🔸شاهد بر امّت خود و بر تمام انبیا (نساء/۴۱) 🔸مورد تأیید الاهی در برابر مسخره کنندگان (حجر/۹۵) 🔸تثبیت دل با آیات قرآن (فرقان/۳۲) 🔹مقام محمود و پذیرش شفاعت‌شان (اسراء/۷۹، ضحی/۵) 🔹دارای سعه صدر (انشراح/۱) 🔹صاحب کوثر (کوثر/۱) 🔸بر راه مستقیم الهی (زخرف/۴۳) 🔸الگوی ابدی برای بشریت (احزاب/۲۱) 🔸دارای رأفت و رحمت (توبه/۱۲۸)
🏴
شناخت رسول اکرم(ص)

🔹چون حقیقت رسول گرامی(ص)، همان حقیقت قرآن است و معرفت حقیقت قرآن، برای افراد معمولی و متعارف ممکن نیست، شناخت رسول اکرم(ص) هم برای همگان میسّر نیست؛ با این تفاوت که گروهی تنها گوشه‌ای از حقیقت نبوّت را درک می‌کنند و به آن مؤمن می‌شوند؛ ولی فرورفتگان در چاه طبیعت، هرگز حقیقت رسالت را نمی‌بینند و در نتیجه به آن کفر می‌ورزند. از این رو در قرآن آمده است: «تَراهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ وَ هُمْ لا يُبْصِرُونَ»؛ می‌بینی که به تو می‌نگرند؛ در حالی که نمی‌بینند! 🔹حاصل آنکه شناخت پیامبر(ص)، بدون شناخت قرآن ممکن نیست. آنچه در حدیث آمده است که «رسول خدا(ص) را جز خدا و علی بن ابی طالب(علیهما السلام)، کسی نشناخت»، به معرفت‌های نوری نظر دارد. پیامبر(ص)، قرآن را در نشئه کثرت، در لباس الفاظ به زبان عربی مبین، از خداوند آموخت و در نشئه وحدت آن را به صورت بسیط و بدون لفظ، در مرحله «امّ الکتاب» از خداوند تلقّی کرد. پس شناخت پیامبر(ص) بدون
شناخت همه مراحل قرآن
، به ویژه مرحله «امّ الکتاب» میسّر نیست. 📚 پیامبر رحمت(ص)، ص۸۶ و ۸۷
🔴 در محضر قرآن کریم ✅ إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَآئِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِىِّ يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ صَلُّواْ عَلَيْهِ وَ سَلِّمُواْ تَسْلِيماً (احزاب/۵۶) 🔹همانا خداوند و فرشتگان او بر پیامبر درود مى‌فرستند؛ اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! شما (نیز) بر او درود فرستید و به او سلام كنید، سلامى همراه با تسلیم. 🔸در كتاب‌هاى ششگانه‌ى اهل سنّت روایاتى آمده كه از پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله پرسیدند: چگونه صلوات بفرستیم؟ فرمود: بگویید: «اللّهم صلّ على محمّد و آل محمّد». در صحیح بخارى (باب چگونگى صلوات بر پیامبر، حدیث۵۸۸۰) وقتى این حدیث را نقل مى‌كند، در همان نقل حدیث، كلمه‌ى «آل محمّد» را حذف كرده، چنین مى‌نویسد: از محمّد «صلّى اللّه علیه و سلّم» پرسیدند: چگونه صلوات بفرستیم؟ فرمود: بگویید: «اللّهم صلّ على محمّد و على آل محمّد»!؟ در كنار نام پیامبر(ص)، ذكر صلوات مهم است. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «هركه دركتاب و نوشته‌اى بر من صلوات فرستد تا آن صلوات در آن نوشته باقى است، براى او پاداش خواهد بود».(تفسیر روح‌البیان) 🔸در حدیث مى‌خوانیم: «هركس بر حضرت محمّد صلى الله علیه و آله یک صلوات فرستد، خداوند ده صلوات بر او مى‌فرستد و ده لغزش او را مى‌پوشاند» (تفسیر مجمع‌البیان). صلوات، كلید استجابت دعا و سبب سنگین شدن میزان مؤمن در قیامت مى‌شود. خداوند در قرآن به پیامبرش مى‌فرماید: به زكات‌دهندگان صلوات فرست: «خذ من اموالهم صدقة... صلّ علیهم» (توبه/۱۰۳)، در این آیه به مردم سفارش مى‌كند كه بر پیامبر(ص) صلوات فرستاده شود. آرى، در اسلام رابطه مردم و رهبر، رابطه صلوات و درود است همان‌گونه كه در آیه ۵۴ سوره انعام خدا به پیامبرش دستور مى‌دهد به كسانى كه به ملاقاتت مى آیند سلام كن: «اذا جاءک الّذین یؤمنون بآیاتنا فقل سلام علیكم». امام صادق علیه السلام فرمود: «درود خداوند به معناى رحمت، درود ملائكه به معناى به پاكى یاد كردن و درود مردم به معناى دعاست» (تفسیر نورالثقلین) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️هرگاه خواستید دیگران را به كار خیرى دعوت كنید، اوّل خود و دست اندركاران شروع كنید. (خداوند براى فرمان صلوات به مردم، اوّل از صلوات خود و فرشتگان نام مى‌برد.) «انّ اللّه و ملائكته یصلّون» ▫️صلوات خدا و فرشتگان، دایمى است. «یصلّون» ▫️صلوات بر پیامبر، لازمه ایمان و از وظائف مؤمنان است. «یا ایّها الّذین آمنوا صلّوا» ▫️درود لفظى كافى نیست، تسلیم عملى نیز لازم است. «صلّوا علیه و سلّموا» ▫️رابطه‌ى مردم و رهبر در حكومت الهى، صلوات و سلام است. (علاقه‌ى قلبى كافى نیست، اظهار علاقه و تسلیم بودن، لازم است.) «صلّوا علیه و سلّموا»
202030_970472432.pdf
282.6K
🟢 کتاب «اُسوه‌ی حسنه» 🔸مروری بر سیره فردی و اجتماعی پیامبر اعظم صلوات‌الله‌علیه بر اساس بیانات امام خامنه‌ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | کارستان مقدس رضوی ✏️ رهبر انقلاب: سیاست ائمّه چه بود؟ اینکه امام با همه‌ی آن مقامات، با همه‌ی آن مرتبتِ الهی که دارد و امانت الهی که دستش هست، اکتفا کند به اینکه مثلاً یک مقدار احکام بگوید و یک مقدار اخلاق بگوید و مانند اینها، این به نظر اصلاً برای انسان وقتی که درست توجّه کند قابل فهم نیست؛ آنها هدفهای بزرگی داشتند. هدف عمده‌ی آنها هم ایجاد جامعه‌ی اسلامی [بوده]؛ که ایجاد جامعه‌ی اسلامی بدون ایجاد حاکمیّت اسلامی امکان‌پذیر نیست؛ پس دنبال حاکمیّت اسلامی بودند. ✏️ ... بعد از نوزده سال یا بیست سال كه پایان دوران امامت و شهادت علیّ‌بن‌موسی‌الرّضا است، وقتی شما نگاه میكنید، می‌بینید كه همان تفكّر ولایت اهل‌بیت و پیوستگی به خاندان پیغمبر آن‌چنان گسترشی در دنیای اسلام پیدا كرده كه دستگاه ظالم و دیكتاتور بنی‌عبّاس از مواجهه‌ی با آن عاجز است؛ این را علیّ‌بن‌موسی‌الرّضا انجام داده.
🔸🔶اخلاق مدیریت🔸🔶 ☘فروتنی در دوران ریاست☘ یکی از مهم‌ترین اخلاقیات و شؤون مدیریت، تواضع و فروتنی دربرابر ذی‌نفعان و ارباب رجوع است. البته فروتنی و خوش‌خلقی هرگز به معنای نادیده گرفتن قانون نیست؛ بلکه مجریان و مدیران موفق کسانی‌اند که بدون آنکه ذره‌ای از اجرایی قانون فروگذار کنند، هرگز تکریم و بزرگداشت ارباب رجوع را نیز نادیده نمی‌گیرند. از تبعات دنیوی تکبر و خودبزرگ‌بینی در دوران مسؤولیت، خواری در دوران بعد از آن است. علیه السلام می‌فرماید: تَكَبُّرُكَ فِى الْوِلايَةِ ذُلٌّ فِى الْعَزْلِ. تكبّر ورزيدن تو در دوران ریاست، موجب ذلّت در ايّام بركنارى است. ✍ عاف https://eitaa.com/joinchat/3098018198C9cecc9def4 https://t.me/+yIDLfeflqjtjZTc0
🟢 هم خدا راضی و هم بنده‌ی خدا ! 🔸امام رضا علیه السلام؛ تجلّی تام و کمال رضای پروردگار در نظام هستی است. عبارت «رضی الله عنهم و رضوا عنه» در چهار جای قرآن آمده است؛ با دقت در این آیات در می‌یابیم که با تأسی به اهل‌بیت علیهم السلام، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشیم تا خداوند منّان از ما راضی باشد. 🔹قَالَ اللَّهُ هَذَا يَوْمُ يَنفَعُ الصَّٰدِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّٰتٌ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَٰرُ خَٰلِدِينَ فِيهَآ أَبَداً رَّضِىَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (مائده/۱۱۹)؛ خداوند فرمود: این، روزى است كه راستگویان را صداقتشان سود دهد، برایشان باغ‌هایى است كه زیر درختانش نهرها جارى است، همیشه در آن ماندگارند، خداوند از آنان راضى است، آنان نیز از او راضى‌اند، این رستگارى بزرگ است. 🔹وَ السَّٰبِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَٰجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ وَ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِىَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ وَ أَعَدَّلَهُمْ جَنَّٰتٍ تَجْرِى تَحْتَهَا الْأَنْهَٰرُ خَٰلِدِينَ فِيهَآ أَبَداً ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (توبه/۱۰۰)؛ و نخستین پیشگامانِ از مهاجران و انصار و كسانى كه با نیكوكارى آنان را پیروى كردند، خداوند از آنها راضى است و آنان نیز از خدا راضى، و (خدا) براى آنان باغ‌هایى فراهم ساخته كه نهرها از پاى (درختان) آن جارى است، همیشه در آن جاودانه‌اند. این است رستگارى و كامیابى بزرگ. 🔹لَا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَآدُّونَ مَنْ حَآدَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كَانُواْ آبَآءَهُمْ أَوْ أَبْنَآءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُوْلَئِكَ كَتَبَ فِى قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَ أَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ وَ يُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِىَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ أُوْلَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ‌ (مجادله/۲۲)؛ هیچ قومى را نمى‌یابى كه به خدا و قیامت مؤمن باشند و (در همان حال) با كسى كه در برابر خدا و رسولش موضع گرفته است، مهرورزى كنند، حتّى اگر پدران یا پسران یا برادران یا خویشانشان باشند. آنها كسانى هستند كه خداوند، ایمان را در دل‌هایشان ثابت فرموده و با روحى از جانب خویش آنان را تأیید نموده است و آنان را در باغ‌هایى كه نهرها از پاى (درختان) آنها جارى است، وارد مى‌كند در حالى كه در آنجا جاودانه هستند، خداوند از آنان راضى است و آنان نیز از او راضى هستند. آنان حزب خدا هستند، آگاه باشید كه تنها حزب خدا پیروز و رستگارند. 🔹جَزَآؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَآ أَبَداً رَّضِىَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِىَ رَبَّهُ‌ (بینه/۸)؛ پاداش آن گروه در نزد پروردگارشان، باغ‌هاى جاودانه‌اى است كه زیر آن نهرها جارى است. (آنان) براى همیشه در بهشت جاودانه‌اند، خدا از آنان راضى است و آنان نیز از او راضى. این مقام مخصوص كسى است كه از پروردگارش خشیت دارد.
🏴 در محضر قرآن کریم / ۱۳۹۶ ✅ وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَٰتِ جَنَّٰتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَٰرُ خَٰلِدِينَ فِيهَا وَ مَسَٰكِنَ طَيِّبَةً فِى جَنَّٰتِ عَدْنٍ وَ رِضْوَانٌ مِّنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ‏ (توبه/۷۲) 🔹خداوند به مردان و زنان با ایمان، باغ‌هایى (از بهشت) كه از پاى (درختان) آن، نهرها جارى و در آن جاودانند و (نیز) مسكن‌هایى دل‌پسند در بهشت برین را وعده داده است. ولى رضایت و خرسندى خداوند، برتر و والاتر (از اینها) است. این همان رستگارى بزرگ است. 🔸این آیه چگونگى تحقّق رحمتى را كه در آیه‌ى قبل بود، «سیرحمهم» بیان مى‌كند. «جنّاتِ عَدن»، طبق روایات، بهترین و شریف‌ترین منطقه‌ى بهشت و جایگاه پیامبران و صدّیقان و شهداست، منطقه‌اى كه از نظر خوبى، به خیال كسى خطور نكرده است. از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس دوست دارد، زندگی‌اش هم‌چون من و مرگش نیز همانند من باشد و در بهشتی که خدا به من وعده داده، در جنات عدن ساکن شود، باید امام علی علیه السلام و فرزندان پس از او را دوست بدارد(خصال شیخ صدوق) 🔸مقصود از مقام رضوان یا خشنودی خدا از مؤمنان، همان لذت معنوی و روحانی است که انسان را به جهت خشنودی و رضایت خدا فرا می‌گیرد که از تمام بهشت و نعمت‌ها و مواهب گوناگون آن برتر و بالاتر است. زیرا مقام رضوان متعلق به روح و نعمت‌های مادی متعلق به جسم انسان است و روح گوهر وجود و جسم هم‌چون صدف برای آن است. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️زن و مرد، در برخوردارى از پاداش الهى، برابرند. «وعد اللَّه المؤمنین و المؤمنات» ▫️بزرگ‌ترین امتیاز بهشت، خلود در آن و جاودانگى نعمت‌هاى آن است. «خالدین فیها» ▫️زندگى آخرت تنها معنوى نیست، بلكه مادّى و جسمانى است. «جنّات، مساكن طیّبة» ▫️مسكن خوب، وقتى ارزشمند است كه در منطقه‌ى خوب باشد. «مساكن طیّبة فى جنّات عدن» ▫️از تمایلات طبیعى انسان به آب، سرسبزى، باغ، بوستان و منزل، در جهت گرایش به معنویت استفاده كنیم. «وعداللَّه... جنّات تجرى من تحتها الانهار...» ▫️لذّت‌هاى معنوى، بالاتر از لذّت‌هاى مادّىِ بهشت است. «رضوان من اللَّه اكبر» ▫️بهشت نیز درجات و مراتبى دارد. «جنّات تجرى، جنّات عدن و رضوان من اللَّه اكبر» ▫️رسیدن به پاداش اخروى و رضایت الهى، رستگارى بزرگ است. «الفوز العظیم»
🌷 ماه ربیع الاول، بهار زندگی است
اهمیت نماز صبح نماز صبح نسبت به دیگر نمازهای واجب روزانه، نقش فوق العاده ای در تقویت بُعد معنوی انسان بازی میکند. علاوه بر این بخاطر زمان خواندن آن در هنگامی که تاریکی شب توسط فجر شکافته میشود و در شرایطی که عمده مردم در خواب هستند، از لحاظ ارزش زمانی و تأثیرگذاری آن در استجابت دعاها از جایگاه بخصوصی برخوردار است. به همین دلیل احادیث بسیاری بر خواندن نماز صبح آن هم بصورت اول وقت تاکید بسیاری دارند. ✍عاف
🔶🔸فلسفه وجودی نماز🔸🔶 🔹نماز به سایر اعمال انسان ارزش و روح می دهد ـ چرا كه نماز روح اخلاص را زنده می‌كند, زیرا نماز مجموعه ای است از نیت خالص و گفتار پاک و اعمال خالصانه, تكرار این مجموع در شبانه روز بذر سایر اعمال نیک را در جان انسان می پاشد و روح اخلاص را تقویت می كند.. ✍عاف