قرآن ترجمه المیزان
سوره 5
سوره مبارکه المائدة
صفحه 127
قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيدًا لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِنْكَ ۖ وَارْزُقْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ (114)
عيسى بن مريم گفت: بار خدايا، اى پروردگار ما! از آسمان مائده اى بر ما نازل کن که براى اول ما و آخر ما عيدى باشد و نشانه اى از [قدرت ]تو باشد و به ما [از نعمت هاى خودت] عطا کن که تو بهترين عطا کنندگانى. (114)
قَالَ اللَّهُ إِنِّي مُنَزِّلُهَا عَلَيْكُمْ ۖ فَمَنْ يَكْفُرْ بَعْدُ مِنْكُمْ فَإِنِّي أُعَذِّبُهُ عَذَابًا لَا أُعَذِّبُهُ أَحَدًا مِنَ الْعَالَمِينَ (115)
خدا گفت: من آن را حتماً بر شما نازل خواهم کرد، پس هر کس از شما بعد از آن کافر شود بى ترديد او را چنان عذابى خواهم کرد که هيچ يک از جهانيان را اينگونه عذاب نمى کنم. (115)
وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَٰهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ ۖ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ ۚ إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ ۚ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلَا أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ ۚ إِنَّكَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ (116)
و [ياد کن ]هنگامى را که خدا مى گويد: اى عيسى بن مريم! آيا تو به مردم گفتى: جز خدا، من و مادرم را دو معبود براى خود برگيريد؟ [عيسى ]مى گويد: عجبا! من حق ندارم چيزى را بگويم که سزاوار من نيست، اگر آن را گفته باشم قطعاً آن را مى دانى. تو آنچه را در ضمير من است مى دانى و من آنچه در علم تو است نمى دانم; بى شک تو خود غيب ها را به طور کامل مى دانى. (116)
مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ ۚ وَكُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَا دُمْتُ فِيهِمْ ۖ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ ۚ وَأَنْتَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ (117)
من جز آنچه تو مرا بدان امر کردى چيزى به آنان نگفتم، و آن اينکه خدا را که پروردگار من و پروردگار شماست بپرستيد و تا وقتى در ميانشان بودم بر [اعمال ]آنان شاهد بودم; پس هنگامى که مرا بر گرفتى تو خود بر آنان نگهبان بودى و تو بر هر چيزى گواهى. (117)
إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ ۖ وَإِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (118)
اگر عذابشان کنى، بى شک آنان بندگان تواند و اگر بر آنان ببخشايى [از ناتوانى تو نيست زيرا ]تو خود عزّتمند و حکيمى. (118)
قَالَ اللَّهُ هَٰذَا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ ۚ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۚ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (119)
خدا مى گويد: اين روزى است که راستى پيشگان را راستى شان سود مى بخشد. براى آنان بوستان هايى است که از پايين آنها نهرها جريان دارد; براى هميشه جاودانه در آنها مى مانند. خدا از آنان راضى است و آنان از او راضى اند. اين است آن کاميابى بزرگ. (119)
لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا فِيهِنَّ ۚ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (120)
فرمانروايى آسمان ها و زمين و آنچه در آنهاست مختصّ خداست، و او بر هر چيزى تواناست. (120)
💐💐💐💐
کَلِمَةُ الیَوم
رَقَم 126
🍒 غَدَق 🍒
غَدَق :الماءِ الغامِر الکثیر.
غَدَق :آب(باران )بسیار که سبب خیس شدن زمین می گردد.
📖 وَ أَن لَوِ استَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسقَینَاهُم مَاءً غَدَقاََ /جنّ:۱۶
و این که اگر آنها [جنّ و انس] در راه (ایمان) استقامت ورزند با آب فراوان (باران) سیرابشان مى کنیم.
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
#بسیج_صداوسیما
#خراسان_رضوی
https://eitaa.com/basijsedasima
*حجةالاسلام دکتر ناصر رفیعی:*
بحث ما انتظارات امام رضا(ع) از ماست. ما وقتی به مشهد، کربلا و نجف اشرف میرویم غالباً انتظارات و حاجات خودمان را از معصومین طلب میکنیم. این اشکالی ندارد؛ چون معصومین ملجأ ما هستند، *امّا یکبار از خودمان بپرسیم که امام رضا(ع)، امیرالمؤمنین(ع) و بقیه ائمه چه انتظاراتی از ما دارند؟* انتظارات رضوی از ما از انتظارات مهدوی و نبوی و علوی و حسینی جدا نیست. البته این بحث گسترده است و به چند مورد اشاره میشود.
*الف) خردورزی*
مورد اوّل اینکه انتظار امام رضا(ع) از ما عقلانیت و خردورزی در امور و کارهایمان است. آقا فرمود: «صَدِیقُ کُلِّ اِمْرِئٍ عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُه»؛ یعنی خرد، دوست حقیقی انسان و جهل، دشمن اوست. (الکافي ج1 ص11)
*قرآن در اینباره میفرماید: «بگو: «آیا به شما خبر دهیم که زیانکارترین (مردم) در کارها، چه کسانی هستند؟ آنها که تلاشهایشان در زندگی دنیا گم (و نابود) شده؛ با این حال، میپندارند کار نیک انجام میدهند!»(کهف، آیات 103- 104)*
گاهی جهل انسان را به جایی میکشاند که او گمان میکند در حال انجام کار ثواب است.
*ب) اعتدالگرایی*
دومین انتظار امام رضا(ع) از ما اعتدال است. نباید افراط و تفریط داشت. ابن ابی محمود به آقا عرض کرد: مخالفین شما روایاتی در مورد شما نقل میکنند. تکلیف ما چیست؟ آقا فرمودند بدان که مخالفین ما به سه شکل به ما لطمه زدند. اوّل اینکه وقتی شما میخواهید کسی را تخریب کنید، از او بیش از حد تعریف میکنید. گاهی اوقات ما هم اینچنین عمل میکنیم. وقتی میخواهیم از شخصیتی تجلیل کنیم، طوری از او تعریف میکنیم که او را تخریب میکنیم.
امام رضا(ع) میفرمایند ما از اعمال شب و روز شما خبر داریم. آقا در ادامه فرمودند: مگر قرآن نخواندهای که میگوید: *«اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ»؛ هر کاری انجام میدهید، توسط خدا، پیامبر و مؤمنون کنترل میشود.(توبه،آیه 105)* مؤمنون در اینجا منظور ما اهل بیت هستیم.
*ج) توجه به قرآن و سنت*
انتظار سوم امام محوریت قرآن و سنت است. امیرالمؤمنین(ع) بعد از ضربه ابن ملجم در نامه ۲۳ نهجالبلاغه فرمودند: مردم، به خدا مشرک نشوید. توحید ثمره همه قرآن و ثمره همه تلاش اهل بیت است. بعد *میفرمایند: سنت پیغمبر را ضایع نکنید، سنت پیغمبر رشد است.* این دو عمود را نگه دارید تا نجات پیدا کنید. نگذارید این دو چراغ خاموش شود.
*د) عملگرایی*
انتظار بعدی امام از ما عملگرایی است. در زمان امام رضا(ع) و قبل از ایشان گروهی به نام مرجئه آمدند و گفتند ایمان به دل است، نه به عمل. تو شراب بخور و *گناه هم بکن، ولی دلت پاک باشد. ائمه این گروه را لعنت کردند و فرمودند خدا لعنت کند آنانی را که فکر میکنند این اسلام، رحمانی است و در دین مفاهیم غلط تبلیغ میکنند.* این تفکر غلط الآن هم خیلی طرفدار دارد. بالأخره ما در کنار الرحمنالرحیم، غیرالمغضوب علیهم هم داریم.هارون الرشید میگفت مرجئه خوبند و به درد ما
میخورند، چراکه آنها به عمل ما کار ندارند.
*ه) ولایتمداری*
گروهی به دیدن امام رضا(ع) آمدند، امّا امام راهشان نداد. خیلی ناراحت شدند. هر روز به دم در میآمدند، ولی مدتی امام رضا راهشان نداد. بعد گفتند که جرم ما چیست؟ چرا امام رضا ما را نمیپذیرد؟ ما شیعه امیرالمؤمنین(ع) و شیعه آقا هستیم.
آقا فرمودند که بیایند. وقتی آمدند، گفتند آقا جرم ما چیست؟ چرا ما را راه نمیدادید؟ آقا فرمودند بهخاطر همین ادعایتان گفتم شما را راه ندهند. چه کسی گفته شما شیعه امیرالمؤمنین هستید؟ شیعه امیرالمؤمنین، عمار، سلمان، اباذر، محمدابن ابیبکر و مقدادند.
گفتند آقا عیب ما چیست؟ *فرمود عیب شما این است که در بسیاری از کارهایتان خلاف امیرالمؤمنین(ع) عمل میکنید، بعد میگویید که ما شیعه امیرالمؤمنین(ع) هستیم. در واجبات و نماز و عباداتتان کوتاهی میکنید. حقوق مردم را رعایت نمیکنید. آنجایی که باید، تقیه را رعایت نمیکنید. بعضی جاها نباید حرفی بزنید، امّا میزنید. یک جاهایی هم باید حرف بزنید، امّا نمیزنید. عملتان خلاف ادعایتان است.* البته آقا تفقدی هم کردند و از دلشان درآوردند و بعد آنها شروع به استغفار کردند. خیلی خوب است که آدم عیب خود را بپذیرد.
*در کل انتظارات امام رضا(ع) از ما عقلانیت، اعتدال، قرآنمحوری و سنتمحوری، عملگرایی و ولایتمداری است. باید در مسیر ولایت و امامت حرکت کرد.*
🖤🏴🖤🏴🖤🏴🖤🏴
شهادت امام رئوف حضرت علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) بر محبین و دلدادگانش تسلیت و تعزیت باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*🎥 عزاداری روز شهادت امامرضا (ع) در حرم مطهر رضوی
🔹* هیئتهای مختلف عزاداری از سراسر ایران، زائران و مجاوران حرم امام رضا (ع) از صبح امروز همزمان با سالروز شهادت امام رئوف در جوار حرم مطهر رضوی به عزاداری پرداختند.
#مهمان_داریم
#رسانه_تصویری_شهرآرا
#روایت_رضوی
@khurasaniha
29.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نام اثر:
"شمس الشموس"
🏴 به مناسبت شهادت امام رضا علیه السلام.
🎙 خواننده: استاد محمود اسماعیلیان
( ازجوانان روستای باسفر .شهرستان رشتخوار)
🕌 تهیه شده درموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی
@asateed
رهبر انقلاب: بعضی از اهل معرفت و اهل سلوک معنوی معتقدند که ماه #ربیعالاول، به معنای حقیقی کلمه، ربیع حیات است، ربیع زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابیعبدالله جعفربنمحمدالصّادق ولادت یافتهاند و ولادت پیغمبر سرآغاز همهی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است.
۱۳۹۱/۱۱/۱۰
http://Farsi.Khamenei.ir
4_5776112838477091222.mp3
2.04M
🌷 ماه ربیع الاول، بهار زندگی است
💻 Farsi.Khamenei.ir
4_6030408123972322812.mp3
1.99M
🔸ترتیل صفحه 128 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام رست
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
قرآن ترجمه المیزان
سوره 6
سوره مبارکه الانعام
صفحه 128
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ۖ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ (1)
ستايش مختصّ خدايى است که آسمان ها و زمين را آفريد، و تاريکى ها و روشنى را پديد آورد، باز هم کسانى که کفر ورزيده اند با پروردگار خود [غير او را ]برابر مى کنند. (1)
هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا ۖ وَأَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ۖ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ (2)
او است کسى که شما را از گِلى آفريد، سپس اَجَلى مقررّ کرد، و اَجَلى که تعيين شده است نزد او است، باز هم شما [در معاد] شک مى کنيد. (2)
وَهُوَ اللَّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَفِي الْأَرْضِ ۖ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهْرَكُمْ وَيَعْلَمُ مَا تَكْسِبُونَ (3)
و او است خدا در آسمان ها و در زمين، نهان و آشکار شما را مى داند، و آنچه به دست مى آوريد [نيز ]مى داند. (3)
وَمَا تَأْتِيهِمْ مِنْ آيَةٍ مِنْ آيَاتِ رَبِّهِمْ إِلَّا كَانُوا عَنْهَا مُعْرِضِينَ (4)
و هيچ آيتى از آيات پروردگارشان برايشان نمى آيد مگر اينکه از آن رويگردانند. (4)
فَقَدْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ ۖ فَسَوْفَ يَأْتِيهِمْ أَنْبَاءُ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ (5)
در نتيجه حق را هنگامى که برايشان آمد تکذيب کردند، ولى به زودى خبرهاى آنچه مسخره اش مى کردند به آنان خواهد رسيد. (5)
أَلَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ مَا لَمْ نُمَكِّنْ لَكُمْ وَأَرْسَلْنَا السَّمَاءَ عَلَيْهِمْ مِدْرَارًا وَجَعَلْنَا الْأَنْهَارَ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمْ فَأَهْلَكْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَأَنْشَأْنَا مِنْ بَعْدِهِمْ قَرْنًا آخَرِينَ (6)
آيا نديده اند که پيش از آنان چقدر نسل ها را هلاک کرديم که در زمين امکاناتى به آنها داده بوديم که آن امکانات را به شما نداده ايم، و باران را پى در پى بر آنان فرستاديم، و نهرها را از زير پايشان جارى ساختيم، پس آنها را به سبب گناهانشان هلاک کرديم و بعد از آنان نسل هاى ديگرى پديد آورديم؟ (6)
وَلَوْ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ كِتَابًا فِي قِرْطَاسٍ فَلَمَسُوهُ بِأَيْدِيهِمْ لَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَٰذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ (7)
و اگر نوشته اى را در کاغذى بر تو نازل مى کرديم و آن را با دست هاى خود لمس مى کردند، آنان که کفر ورزيده اند مى گفتند: اين جز سحرى آشکار نيست. (7)
وَقَالُوا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْهِ مَلَكٌ ۖ وَلَوْ أَنْزَلْنَا مَلَكًا لَقُضِيَ الْأَمْرُ ثُمَّ لَا يُنْظَرُونَ (8)
و گفتند: چرا فرشته اى بر او نازل نشده است [تا با وى همکارى کند]؟ و اگر فرشته اى مى فرستاديم کار تمام مى شد (همه هلاک مى شدند و به آنان مهلت داده نمى شد. (8)
💐💐💐