✅سوالات وارده در کانال ثامن
🌀سوال نهم
💠 آیا مشکات اقتصادی امروز هزینه مبارزه با آمریکا است؟
🛑پاسخ کوتاه:
🔻 اگر منظورِ این سوال این باشد که اگر مبارزه با آمریکا را کنار بگذاریم مشکلات اقتصادی حل می شود، قطعاً این تصور اشتباهی است، اما اگر منظور این است که باعث و بانی بسیاری از مشکلات امروز جامعه، جنایت و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران است، مطلب صحیحی است. آمریکا به تجربه نشان داده است جز به تسلیم محض مخالفان خود راضی نیست و با هر قدم عقبنشینی در برابر زیادهطلبیها و قلدریهای او، آمریکا چند قدم جلوتر خواهد آمد، تجربه مصر (قرارداد کمپ دیوید) لیبی (کشتن قذافی و جنگ داخلی) و کره شمالی، تنها چند نمونه از تعامل با آمریکاست که هزینه سازش آنها با آمریکا به مراتب بیشتر از هزینه ایستادگی آنها بوده است.
💢ملاحظات:
🔹1) این درست است که فشار حداکثری آمریکا به جنایت اقتصادی آنها علیه ملت ایران تبدیل شده است، اما این نظر که ما مقابل آمریکا کوتاه بیاییم تا مشکلات اقتصادی حل شود، درست نیست. عدم نظارت صحیح بر بازار، تصمیمات غلط اقتصادی، حجم نقدینگی بالا، خصوصی سازیهای بی ضابطه و مسئلهدار شرکتهای بزرگ دولتی مانند هفت تپه، کشت و صنعت دشت مغان و ... که ربطی به آمریکا ندارد. عدم توجه بایسته و شایسته به اقتصاد مقاومتی و کم توجهی دولت فعلی و دولتهای قبلی به رهایی از اقتصاد نفتی که تقصیر آمریکا نیست.
🔸2) آمریکا خواهان مذاکره و بدهبستان نیست، روش شناختهشده او نده و بستان است و به کمتر از کرنش دیگران مقابل خود راضی نیست، او حتی با متحدان اروپایی خود چنین رفتاری دارد، لذا کنار آمدن آمریکا به معنای پایان مشکلات اقتصادی نیست.
🔹3) ما و هر ملتی حق دارد براساس فرهنگ، هویت و منافع ملی خود عمل کند و برای امنیت ملی و گسترش عمق راهبردی خود برنامهریزی و اقدام کند، حالا اگر عنصر مزاحمی از آنسوی کره زمین آمد و منافع و امنیت ملی شما را تهدید کرد و شما دست به مقابله زدید، اسم این، مبارزه است یا دفاع از استقلال و منافع ملت است. کدام عقل سلیمی چنین ایستادگی را رد میکند.
🔺4) قطع به یقین امکانات و ظرفیتهای درونی ملت ایران پاسخگوی حل و رفع مشکلات فعلی هست، فقط شرط آن حضور مدیران جهادی در مصادر امور است که آن را هم ملت باید اراده کند و تصمیم بگیرد.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
در حاشیۀ توصیۀ رهبرِ انقلاب به «ترسوها»:
«ترس»فروشی و «عقل»نمایی!
مهدی جمشیدی
[1]. «جنگِ شناختی» بیش از هر چیز، «جنگِ زبانی» است؛ یعنی در این جنگ، با «بازیِ زبانی» و «مغالطههای لفظی»، شناختها و درکهای مردم نسبت به واقعیّتها تغییر داده میشوند و مردم، گرفتارِ «تحریف» میشوند. «واقعیّت» در متنِ خود، «زبان» ندارد که به سخن آید و خویش را توصیف کند، بلکه این ما هستیم که آن را «روایت» میکنیم. و روایتِ انسانها از واقعیّتها، گاه مطابقِ با آن است و گاه، مخالفِ با آن. و ازآنجاکه بسیاری از مردم، برداشت و تفسیرِ مستقیمی از واقعیّتها ندارند، بهسراغِ «روایتها» و «تحلیلها» میروند و آنها را مبنای «انتخابها» و «تصمیمها»ی خود قرار میدهند. اینجاست که روشن میشود روایتهای زبانی از واقعیّت، تا چه اندازه میتواند جامعه را دستخوشِ «چرخشها و دگرگونیهای بنیادی» قرار دهد.
عالَمی را یک سخن، ویران کند
روبهانِ مرده را شیران کند
(مثنویِ معنوی، دفترِ اوّل، بیتِ 1597).
[2]. جنگِ شناختی در دهۀ اخیر، بهخصوص در عرصۀ سیاسی، به اوجِ خودش رسیده است؛ چنانکه حسن روحانی در انتخابهای سالهای نودودو و نودوشش، بیآنکه در مقامِ «عمل» و در عالمِ «عین»، برگِ برندهای در اختیار داشته باشد، فقطوفقط با تکیه بر «جنگِ شناختی» و «بازیِ زبانی»، بخشهایی از مردم را به مردابِ تفسیرها و روایتهای آغشته به «تحریف» افکند. تمام یا اغلبِ روایتهای او در این صحنۀ سیاسی، چنین بودند. اینکه «علتالعللِ مشکلات، تحریم است»؛ اینکه «تحریمها از طریقِ مذاکره برطرف خواهند شد»؛ اینکه «در سیاستِ خارجی، باید واقعبین بود نه خوشبین یا بدبین»؛ اینکه «برجام، فتحالفتوح بوده است»؛ اینکه «بهمحضِ اجراشدنِ برجام، تحریمها برطرف خواهند شد»؛ اینکه «مقاومت بهمعنیِ ماجراجویی است»؛ اینکه «مردم باید میانِ جنگ و مذاکره، یکی را انتخاب کنند»؛ اینکه «مردم باید میانِ تقابلِ با جهان یا تعاملِ سازنده با جهان، یکی را انتخاب کنند»؛ اینکه «ما حتّی در آبخورنِ خویش خویش هم، محتاجِ برطرفشدنِ تحریمها هستیم»؛ اینکه «اقتضای عقلانیّت، مذاکره با کدخدای جهان است»؛ و ... .
[3]. «عقل» و «عقلانیّت»، سخنی است که در طولِ دهۀ اخیر، بارهاوبارها، با ابزاری برای تحقیر و طردِ «فکر و فرهنگِ انقلابی» و «نیروهای انقلابی» تبدیل شده است؛ گویا «انقلاب» و «انقلابیگری»، سرِ سازگاری با «عقلانیّت» ندارد. هم جریانِ اصلاحات و هم جریان ِاعتدالگرا، همواره با تکیه بر این مفهوم، هر گونه «تحرّک و تلاشِ مجاهدانه و انقلابی» را ملامت کرده و اینچنین به مردم القاء نمودهاند که عقلانیّت، حکمِ متفاوتی دارد. در حقیقت، آنچهکه آنها عقلانیّت میخوانند، «عقبنشینی» و «وادادگی» و «تسلیم» و «ترس» و «گریز» است، امّا برای آنکه خویش را توجیه کنند و بر ضعفهای خویش، «عنوانهای مقبول» بگذارند، واقعیّتهایی را که بر این عنوانها دلالت دارند، «عقلانیّت» مینامند. برایمثال، اگر معنای واقعیِ «مذاکره با آمریکا» این باشد که ایران به زانو درآمده و فشارهای اقتصادی، بهسرانجامِ خویش رسیدهاند، آنها اینطور استدلال میکنند که اکنون اقتضای عقلانیّت، مذاکره کرد و باید بر اساسِ منافعِ ملّی، تصمیم گرفت و بهانه بهدستِ طرفِ مقابل نداد. یا چنانچه رئیسِ مجلس، برخلافِ رویّۀ رئیسِ جمهوری، به میانِ مردم برود و حتّی با رعایتِ دستورالعملها، از بیمارانِ کرونایی عیادت کند، متهم به بیعقلی میشود؛ چراکه خود را بیدلیل، به ورطۀ خطر افکنده است! حالآنکه این حکم، حکمِ ترس و مسئولیّتگریزی و تنبلی است، نه حکمِ عقل! فراترازاین، باید گفت فاصلهای بسیاری که رئیسجمهور مردم گرفته است، حتّی اقتضای عقلِ سیاسیِ محض نیست و محاسباتِ سیاسی و انتخاباتی نیز این اندازه گسستگی و بریدگی از مردم را تجویز نمیکند. بدینسبب این که مقبولیّت و پایگاهِ اجتماعیِ وی، بهطورِ بیسابقهای کاهش یافته است.
[4]. پس در اینجا، با نوعی فرآیندِ آلوده به «تحریف» و «وارونهنمایی» روبرو هستیم که بهطرزی ماهرانه، افکارِ عمومی را میفریبد و «خطا» را بر جای «راست» و «خائن» را بر جای «قهرمان» مینشاند. این عنوانبندیهای دروغین، اهمّیّتِ جدّی دارند و تعیینکننده هستند. ازاینرو، امروز آیتالله خامنهای بهطورِ صریح، از کسانیکه «ترس» و «فرار» و «تسلیم» و «انفعالِ» خویش را با تعبیرِ «عقلانیّت»، توجیه میکنند، انتقاد کرد و گفت «ترسوها»، ترسِ خود را در پسِ لفظِ «عقلانیّت»، پنهان نکنند. البتّه این ما هستیم که باید بدانیم که در معرکۀ جنگِ شناختی بهسرمیبریم و باید «سوادِ رسانهای» خویش را افزایش بدهیم و اسیرِ «بازیهای زبانیِ خدعهآمیز» نشویم:
علمِ تقلیدی بود بهرِ فروخت
چون بیابد مشتری، خوش بر فروخت
(مثنویِ معنوی، دفترِ دوّم، بیتِ 3265).
🆔https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
کتاب تاریخ روحانی
فصل "ابن عباس" ندارد؟!
✍️ آقای روحانی امروز گفت"امام حسن(ع)، امام صلح و پیوند بود. وقتی برخی از اصحاب آمدندبا زبان معترضانه که چرا صلح کردی، حضرت فرمودند جامعه اسلامی که فقط شما ۱۰- ۲۰ نفر نیستید. من در مسجد رفتم برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع صلح می خواهند، صلح را انتخاب میکنم... اگر در روز صلح، جنگیدیم و در روز جنگ، صلح کردیم، هر دو اشتباه است. به موقع باید بایستیم و بجنگیم و به موقع باید صلح کنیم".
♦️آقای روحانی چندمین بار است که اصرار دارد صلح امام حسن (ع) را مصادره به مطلوب کند و به خیانت برخی خواص و فرماندهان لشکر در این صلح تحمیلی نپردازد؛ چرا؟! آیا فصل خیانت یارانی مانند عبید الله بن عباس، از کتاب تاریخ آقای روحانی سرقت شده؟ یا تعمدی برای کتمان این فصل مهم وجود دارد؟!
🔹عبید الله بن عباس، فردی با نفوذ و فرمانده لشکر امام حسن (ع) بود، اما به نصایح و هشدار های امام (ع) هنگام مذاکره با معاویه و عمروعاص تمکین نکرد.
♦️معاویه، هم او را فریب داد و هم با رشوه ای هنگفت خرید! عبید الله به همراه هشت هزار نفر، همان وسط جنگ، به جبهه دشمن پیوست! اگر صلح و نرمش قهرمانانه، برای امام حس (ع) تدبیری شجاعانه محسوب می شود، برای ابن عباس ها که در اطراف امام (ع) فراوان بودند، خیانت و ننگ و عار ابدی است.
🔹امام خمینی (ره) در باره خیانت خواص، بیان موشکافانه ای دارند: "قصه امام حسن و قضیه صلح؛ آن هم صلحِ تحمیلی بود. برای این که امام حسن، دوستان خودش یعنی آن اشخاص خائنی که دور او جمع شده بودند، او را جوری کردند که نتوانست خلافش بکند، صلح کرد. صلح تحمیلی بود. این صلحی هم که حالا به ما می خواهند بگویند، این است".
♦️ایشان همچنین فرمودند "امام حسن (سلام الله علیه) آن قدر گرفتاری که از این دوستان و اصحابش داشت، از دیگران نداشت. اصحابی که توجه نداشتند که امام زمان شان روی چه نقشه دارد عمل کند. با خیال کوچکشان با افکار ناقصشان در مقابلش می ایستادند و غارتش کردند، اذیتش کردند و عرض می کنم که شکستش دادند، معاهده با دشمنش کردند و هزار جور بساط درست کردند".
🔹صلح بر جنگ ترجیح دارد؛ اما زمانی که دشمن بنای زورگویی و تعدی و باج خواهی نداشته باشد. در مقابل دشمن متخاصم باید ایستاد و جنگید. پرچم صلح را در چنان شرایطی بالا بردن، عین خیانت و حماقت است.
♦️در چنین موقعیتی، خواص و صاحب منصبان و تریبون داران هستند که می توانند مردم را به مقاومت -با سرانجام عزت و پیروزی- فرا بخوانند، یا در اثر آلودگی به دنیاطلبی و اشرافیت و نفوذ، نسخه تسلیم را تجویز کنند.
🔹رویکرد آقای روحانی و هاشمی و مدعیان اصلاح طلبی و برخی شبه اصولگرایان، در معرفی نسخه سازش به عنوان راه رونق اقتصاد کشور، بی تردید خطای خسارت باری بود که با تحریف صلح امام حسن (ع)، یا ادعای این که "درس کربلا، درس مذاکره بود"(!) جبران نخواهد شد.
♦️او نمی تواند نسخه غلط مطلوب دشمن را دو بار تجویز کند بلکه باید پاسخگوی خسارت های حاصل از تجویز سال 92 باشد. ضمن این که فریب افکار عمومی و تحمیل صلح به امام جامعه، رفتاری طاغوتی و عین خیانت است.
"محمد ایمانی"
🔴 بیداری ملت
@bidariymelat
@bidariymelat
🔴 #اینفوگرافیک/ ۹ راهکار برای نجات اقتصاد از دیدگاه رهبرانقلاب
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
🔺 وضعیت بیکاری در کشور🔺
🔺براساس آمارهای موجود، از 23/5 میلیون شاغل در کشور حدود 60 درصد آنها 44 ساعت در هفته کار میکنند و اشتغال کامل دارند. استان چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری 16/3 درصد، خوزستان 15/3 درصد کرمانشاه 15/2 درصد، لرستان 14/7 درصد، هرمزگان 13/3 درصد بالاترین نرخ بیکاری را دارند. کمترین میزان نرخ بیکاری مربوط به استان های خراسان رضوی با 5/7 درصد، خراسان جنوبی 5/8 درصد، ایلام 6/2 درصد، تهران 6/4 درصد و همدان 6/8 درصد است.
🔺احتمال آزادی دو جاسوس آمریکایی!🔺
♦️طبق خبرهای رسیده، دو جاسوس جنجالی و مهم در ایران یعنی «مراد موشه طاهباز» جاسوس محیط زیستی که در پوشش پروژههای محیط زیستی اقدام به جاسوسی میکرده به همراه «سیامک نمازی» که در قالب پروژههای استارت آپی، شرکتهای مشاورهای و شبکهسازی در ایران به دنبال جاسوسی و جمعآوری اطلاعات از ایران بوده است به زودی با آمریکا تبادل و مورد معامله قرار خواهند گرفت. در این تبادل که مورد اصرار طرف آمریکایی و شخص ترامپ است، قرار است ٣ ایرانی که در تایلند به جرم عملیات علیه رژیم صهیونیستی در بازداشت قرار دارند، آزاد شوند و علاوه بر آن ۷ میلیارد دلار از اموال ایران توسط آمریکا در این معامله استرداد شود.
@basir3najaf
❌ شبهه
کاش دینی بود بنام انسانیت...
مذهبی بنام محبت...
قبله ای بنام عشق...
نه ترس از خدا باشد نه وسوسه شیطان
نه وعده جنت نه اتش نه نفاق نه جنگ . . . .
انسانیت بهترین دین است و
انسانی که نیک زندگی کند
نیازی به دین ندارد
و انسانی که نیک زیستن را نداند
هیچ دینی اصلاحش نخواهد کرد
✅ پاسخ
اتفاقا آنچه مدنظر نویسنده شبهه است اتفاق افتاد و پس از رنسانس، آنچه در جهان، مخصوصا غرب رواج پیدا کرد، انسانگرایی بود. اما نتیجه چه شد؟ متلاشی شدن کانون عشق و محبت یعنی خانواده، بزرگترین و خونبارترین جنگهای جهان، یعنی جنگ جهانی اول و دوم، رواج تنهایی، افسردگی، خودخواهی و... که هم آمار نشان می دهد و هم لازمهی طبیعی لذت جویی و فردگرایی انسانگراها است. پیامدهای بیشمار دیگری که فهرست بلندبالایی میطلبد.
🔹 اینکه گمان می شود با رواج انسانیت، نیازی به دین نخواهد بود، تنها یک ادعای شاعرانه است، چراکه اولا دین است که انسانیت و انسانگرایی واقعی را تعریف میکند. و ثانیاً حتی اگر دین هم نباشد بالآخره بشر ناگزیر است برای تعیین حق و تکلیف انسان ها قانونگذاری کند (آنگونه که مثلاً در سازمان ملل و شورای امنیت و سایر نهادهای بینالمللی قوانینی نوشته میشود که بی تاثیر از گرایشات افراد و گروهها نیست). بنابراین چه بهتر اینکه خالق انسان در لباس قانون حق و تکلیف انسانها را مشخص کند چرا که هم به نیازهای او آگاهتر است و هم نفع شخصی را در نوشتن قوانین لحاظ نمیکند که این میشود؛ دین!
بنابراین قوانین دینی لطفی است از جانب پروردگار عالم برای بهتر زندگی کردن. اما دین ستیزان با تفسیر غلط از قوانینی که به ظاهر خشن هستند اینطور القاء می کنند که این سراسر خشونت است و با نادیده گرفتن تمام جنایاتی که در اثر رواج انسانگرایی رخ داده است، چنین وانمود می کنند که انسانیت مدنظرشان سراسر مهر و محبت است! که نه این درست است و نه آن!
@basir3najaf
از امام هشتم من توشه میخام - @Maddahionlin.mp3
9.21M
🔳 #شهادت_امام_رضا(ع)
🌴از امام هشتم من توشه میخوام
🌴طواف ضریح شش گوشه میخوام
🎤 #سید_رضا_نریمانی
⏯ #زمینه
👌فوق زیبا
@basir3najaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناطقی که از ایران جدا شد
این ویدئو نشان دهنده تغییرات مرزی و مناطقی است که در 200 سال گذشته از سرزمین ایران جدا شده و یا بازگردانده شده است.
به یاد شهیدانی که با جان خود مانع از تسخیر ایران شدند و حتی یک وجب را به دشمن ندادند یادشان گرامی و روحشان شاد..
@basir3najaf
⭕️ تجاوزی که امروز به ما میشود حاصل تنفروشی است که دیروز نکردیم.
کل حرف بنفشها در سیاست خارجی اینه.
🤔
@basir3najaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جانم به این پلیس
جیگرم حال اومد😍😍😍
@basir3najaf
🔴از مظلومیتهای امام مجتبی(ع) با آن شجاعت حیدری، یکی هم اینکه ترسوها، بزدلی خودرا با صلح آن بزرگوار مقایسه میکنند
سید امیر سیاح
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 موقعیت جمهوری اسلامی مانند دوران سخت امام حسن (ع) نیست
🔻 روحانی امروز گفت"امام حسن(ع)، امام صلح و پیوند بود. وقتی برخی از اصحاب آمدندبا زبان معترضانه که چرا صلح کردی، حضرت فرمودند جامعه اسلامی که فقط شما ۱۰- ۲۰ نفر نیستید. من در مسجد رفتم برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع صلح می خواهند، صلح را انتخاب میکنم" و ....
👈جهت پاسخ به این صحبت ایشون، فیلم را ببینید
@basir3najaf
🔴 علت شکست امام حسن(ع)
🔻 چیزی که امام حسن مجتبی(ع) را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسی نداشتند.
▪️چیزی که فتنهی خوارج را بوجود آورد و امیرالمؤمنین (ع) را آنطور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آنگونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود و اِلّا همهی مردم که بیدین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند.
▪️یک #شایعه دشمن میانداخت؛ فوراً این شایعه همهجا پخش میشد و همه آن را قبول میکردند!
📚 #مقام_معظم_رهبری ۱۳۷۲/۸/۱۲
@basir3najaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تصاویری زیبا از حضور پرشور مردم شهید پرور قائمشهر در شب وداع با شهید مدافع حرم «محمد بلباسی»
@basir3najaf
🔴 صلح تحمیلی امام حسن(علیهالسلام) از زبان #امام_خمینی(ره):
🔹امام حسن - سلام اللَّه علیه- آن قدر گرفتاری که از این دوستان و اصحابش داشت از دیگران نداشت. اصحابی که توجه نداشتند که امام زمانشان روی چه نقشه دارد عمل می کند، با خیال های کوچکشان، با افکار ناقصشان در مقابلش می ایستادند و غارتش کردند و اذیتش کردند، و- عرض می کنم که- شکستش دادند، معاهده با دشمنش کردند و هزار جور بساط درست کردند. (صحیفه امام، ج9، ص: 30)
🔹قصه امام حسن و قضیه صلح، این هم صلح تحمیلی بود؛ برای اینکه امام حسن، دوستان خودش، یعنی آن اشخاص خائنی که دور او جمع شده بودند، او را جوری کردند که نتوانست خلافش بکند، صلح کرد؛ صلح تحمیلی بود. این صلحی هم که حالا به ما می خواهند بگویند، این است. بعد از اینکه صلح کردند، به حسب روایت، به حسب نقل، معاویه به منبر رفت و گفت که تمام حرفهایی که گفتم، من قرار دادم، زیر پایم؛ مثل پاره کردن این مردیکه آن قراردادها را. آن صلح تحمیلی که در عصر امام حسن واقع شد، آن حکمیت تحمیلی که در زمان امیر المؤمنین واقع شد و هر دویش به دست اشخاص حیله گر درست شد، این ما را هدایت می کند به اینکه نه زیر بار صلح تحمیلی برویم و نه زیر بار حکمیت تحمیلی. (صحیفه امام، ج20، ص: 118 و..
@basir3najaf