⭕ جشن متفاوت مردم مراکش در روز عاشورا
🔹جشن عجیب مردم مراکش در روز عاشورا یا (روز زمزم) مناسبتی است که در آن مراکشی ها هر ساله در روز دهم محرم با مراسمی متفاوت از سایر کشورهای عربی و اسلامی جشن می گیرند و در این روز آداب و رسومی دارند که ویژگی های محلی خاص خود را دارد.
🔸جشن عجیب مردم مراکش در روز عاشورا با رسمی به نام «لعشور» همراه است که در آن تجار بزرگ منطقه هدایایی که اغلب نقدی است، بین کودکان و مردان و زنان جوان توزیع میکنند که بر شادی این روز میافزاید.
🔹«حق بابا عیشور» نیز یکی از رسوم مهم عاشورا است که در آن کودکان در روز عاشورا با نقاب و لباس ناشناس از خانه ای به خانه دیگر می روند و با گفتن عبارت «حق بابا عیشور» به کسی که در را باز کند، از او شیرینی یا میوه خشک یا حتی پول میگیرند. این سنت اخیراً بیشتر رایج شده است زیرا جایگزینی برای آتش بازی است که معمولاً منجر به حوادث زیادی می شود.
🔸در شهرهای مراکش روز دهم محرم را روز زمزم نیز می نامند. در این روز به یکدیگر آب می پاشند. اولین نفری که بیدار می شود به بقیه آب سرد می پاشد و بچه ها و پسران جوان به خیابان ها می آیند و روی همه آب می پاشند. با سپری شدن ساعات اولیه صبح، بازار «نبردهای آبی» به ویژه بین دوستان و همسایگان داغ می شود. مراکشی ها در این روز سینی های غذای «کوسکوس مراکشی» را بر سر میگذارند که با گوشت خشک شده قربانی عید قربان پخته شده است.
🔹در صحراها و حومه مراکش، آب در این روز از قداست خاصی برخوردار است و کشاورزان و زنان خانه دار از سحرگاه و قبل از طلوع خورشید، به همه دارایی های خود مانند گله های گوسفند و گاو، غلات و کوزه های روغن و قیمه آب سرد می پاشند. مادران به صورت بچه ها که در این روز برای زود بیدار شدن با هم رقابت می کنند، آب می پاشند زیرا به گفته نیاکان خود معتقدند که هر کس در این روز با نشاط باشد، تمام سال را به همین ترتیب سپری می کند و هرکس بخوابد تا خورشید طلوع کند، بقیه سال در تنبلی غرق می شود. همچنین ساکنین روستاهای مراکش معتقدند هر چیزی که در این روز با آب تماس پیدا کند، زیاد می شود و خداوند آن را برکت می دهد و ممکن است در همان سال چیزی که آب به آن برخورد نکرده باشد، از بین برود.
🔸در جشن عجیب مردم مراکش در روز عاشورا رسم آب پاشی به باورهای یهودیان مراکشی باز می گردد که قرنها به آن پایبند بودهاند، زیرا معتقدند که در این روز آب باعث زنده ماندن حضرت موسی (ع) و نجات او و یارانش از دست فرعون و سپاهیانش شده است. آنان معتقدند که آب در این روز به نمادی از رشد و خیر و حیات تبدیل میشود.
🔹غیرقابل تصور نیست که این رسم در میان بازرگانان ریشه یهودی نیز داشته باشد، با توجه به اینکه یهودیان مراکشی در چند دهه پیش اکثریت را در برخی از بازارهای مراکش تشکیل می دادند و با وجود خروج اکثریت قاطع آنها به شرق، برخی از آداب و رسوم آنها و سنت ها هنوز بخشی از بافت مراکش تا به امروز هستند.
🔸تجار در روز عاشورا به دنبال افزایش فروش به ویژه در بازارهایی هستند که به مناسبت عاشورا ایجاد شده است، زیرا هر گونه خرید و فروش در این روز برکت دارد و تجارت آنها را در بقیه ایام سال تحت تأثیر قرار می دهد. آنها با کاهش قیمت ها و انجام هر کار دیگری مشتریان خود را به خرید تشویق می کنند و به طوری که با غروب آفتاب بازارهای عاشورا از اجناس خالی می شوند. بازرگانان روز یازدهم محرم را روز بد یمنی میدانند و مغازه های خود را می بندند و خرید و فروشی انجام نمیدهند.
🔹غیرقابل تصور نیست که این رسم در میان بازرگانان نیز ریشه یهودی داشته باشد چرا که یهودیان مراکشی تا چند دهه پیش در بازارهای مراکش اکثریت را تشکیل می دادند و با وجود مهاجرت اکثریت آنها به شرق، هنوز برخی از آداب و رسوم آنها در بافت فرهنگی مراکش ریشه دوانیده است.
🔸آنچه عاشورا را در مراکش که آمیزه ای از ادیان و مذاهب مختلف است، متمایز می کند، این است که مراکشی ها فقط به یک چیز اعتقاد دارند و آن این است که جشن های آنها فقط رسومی مراکشی است که از پدر و مادر و اجدادشان به ارث رسیده است و آن را مغایر با اسلام نمی دانند.
🔹روز پس از عاشورا یعنی یازدهم محرم در مراکش روز بد شگونی شمرده می شود و مراکشی ها در آن شب که آن را به عنوان شب «الشعاله» می شناسند، در میادین و بیابانها آتش های عظیم روشن می کنند و کودکان و زنان گرداگرد آتش جمع شده و سرودهایی می خوانند که برخی از آنها از مرگ اشخاصی به نامهای حسن و حسین حکایت می کند.
#️⃣ #اربعین
#️⃣ #ماه_صفر
#️⃣ #امام_حسین
🏴@basir_bashiim| 🌱کانال بصیر
Salar-e-Zeynab.mp3
5.86M
🏴 سالار زینب😭
🎤 عبدالرضا هلالی 🇮🇷
#️⃣ #استودیویی
#️⃣ #محرم
#️⃣ #امام_حسین
🏴@basir_bashiim| 🌱کانال بصیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ ۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان قهرمان و صبور به میهن گرامی باد.
🔹 تصاویر مربوط به زندانهای رژیم بعثی میباشد.
#️⃣ #اسراء
#️⃣ #آزادگان
🏴@basir_bashiim| 🌱کانال بصیر
🔹امام حسین علیهالسلام در آخرین لحظات عمر با برکت خویش، به امام سجاد علیهالسلام فرمودند:یا وَلَدی بَلِّغْ شیعَتی عَنِّیَ السَّلامَ فَقُلْ لَهُمْ إِنَّ أَبی ماتَ غَریباً فَانْدُبُوهُ وَ مَضى شَهیداً فَابْکُوهُ.
🔸فرزندم! سلام مرا به شيعيانم برسان! و به آنان بگو که پدرم غريبانه به شهادت رسيد؛ پس بر او اشك بريزيد.
📚معالى السبطين، ج ۲، صص ۲۱-۲۲
#️⃣ #ماه_صفر
#️⃣ #امام_حسین
🏴@basir_bashiim| 🌱کانال بصیر
⭕ زخمی باران سنگ؛عابس بن ابی شبیب شاکری
🌅 مجموعه پوستر یاران عاشورایی
#️⃣ #محرم
#️⃣ #امام_حسین
#️⃣ #یاران_عاشورایی
🏴@basir_bashiim| 🌱کانال بصیر
enc_17140904366438793649501.mp3
3.63M
🏴 نماهنگ پریشونم 🥺
🎤 حسین ستوده 🇮🇷
#️⃣ #استودیویی
#️⃣ #محرم
#️⃣ #امام_حسین
🏴@basir_bashiim| 🌱کانال بصیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ معجزهای دیگر از امام حسین علیه السلام که توسط دوربین نیز ثبت شده است
🔹طوفان شهر کربلا را به هم ریخته ولی وقتی به حرم امام حسین علیه السلام رسیده جلوتر نمیآید.
🔸این فیلم برای چند سال پیش میباشد.
#️⃣ #اربعین
#️⃣ #ماه_صفر
#️⃣ #امام_حسین
🏴@basir_bashiim| 🌱کانال بصیر
47.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕ مستند دست پنهان
🔹 پیشنهاد دانلود ✅
#️⃣ #ماه_صفر
#️⃣ #قمه_زنی
#️⃣ #امام_حسین
🏴@basir_bashiim| 🌱کانال بصیر
🔹قال الامام الحسین علیه السلام: أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَةِ لَا یَذْکُرُنِی مُؤْمِنٌ إلا استعبر
🔸من کشته شده اشک هستم، مؤمنی مرا یاد نمیکند مگر اینکه اشک بر چشمانش جاری میشود.
#️⃣ #ماه_صفر
#️⃣ #امام_حسین
🏴@basir_bashiim| 🌱کانال بصیر
⭕ دشمنان از هر سو گرد تو را گرفتند.....😭
#️⃣ #ماه_صفر
#️⃣ #امام_حسین
#️⃣ #زیارت_ناحیه_مقدسه
🏴@basir_bashiim| 🌱کانال بصیر
babol-hosein.mp3
3.65M
🏴 خدا هر گناهی باشه به حسین میبخشه 🥺
🎤 حسین خلجی 🇮🇷
#️⃣ #استودیویی
#️⃣ #محرم
#️⃣ #امام_حسین
🏴@basir_bashiim| 🌱کانال بصیر
basem_karbalaei_banate_nabi 128.mp3
34.42M
🏴 بنات النبی ص 🖤
🎤 باسم کربلایی 🇮🇶
#️⃣ #استودیویی
#️⃣ #محرم
#️⃣ #امام_حسین
🏴@basir_bashiim| 🌱کانال بصیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ سخت ترین امتحان امام حسین علیه السلام
#️⃣ #اربعین
#️⃣ #ماه_صفر
#️⃣ #امام_حسین
🏴@basir_bashiim| 🌱کانال بصیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ رفتار کربلایی جواد مقدم با روحانیون
#️⃣ #جواد_مقدم
#️⃣ #ماه_صفر
#️⃣ #امام_حسین
🏴@basir_bashiim| 🌱کانال بصیر
🔹للمفيد اَلصَّدُوقُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ جَمَعَ اَللَّهُ اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ فِي صَعِيدٍ وَاحِدٍ فَيُنَادِي مُنَادٍ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ وَ نَكِّسُوا رُءُوسَكُمْ حَتَّى تَجُوزَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلصِّرَاطَ قَالَ فَتَغُضُّ اَلْخَلاَئِقُ أَبْصَارَهُمْ فَتَأْتِي فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ عَلَى نَجِيبٍ مِنْ نُجُبِ اَلْجَنَّةِ يُشَيِّعُهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ فَتَقِفُ مَوْقِفاً شَرِيفاً مِنْ مَوَاقِفِ اَلْقِيَامَةِ ثُمَّ تَنْزِلُ عَنْ نَجِيبِهَا فَتَأْخُذُ قَمِيصَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِيَدِهَا مُضَمَّخاً بِدَمِهِ وَ تَقُولُ يَا رَبِّ هَذَا قَمِيصُ وَلَدِي وَ قَدْ عَلِمْتَ مَا صُنِعَ بِهِ فَيَأْتِيهَا اَلنِّدَاءُ مِنْ قِبَلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَا فَاطِمَةُ لَكِ عِنْدِيَ اَلرِّضَا فَتَقُولُ يَا رَبِّ اِنْتَصِرْ لِي مِنْ قَاتِلِهِ فَيَأْمُرُ اَللَّهُ تَعَالَى عُنُقاً مِنَ اَلنَّارِ فَتَخْرُجُ مِنْ جَهَنَّمَ فَتَلْتَقِطُ قَتَلَةَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَمَا يَلْتَقِطُ اَلطَّيْرُ اَلْحَبَّ ثُمَّ يَعُودُ اَلْعُنُقُ بِهِمْ إِلَى اَلنَّارِ فَيُعَذَّبُونَ فِيهَا بِأَنْوَاعِ اَلْعَذَابِ ثُمَّ تَرْكَبُ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ نَجِيبَهَا حَتَّى تَدْخُلَ اَلْجَنَّةَ وَ مَعَهَا اَلْمَلاَئِكَةُ اَلْمُشَيِّعُونَ لَهَا وَ ذُرِّيَّتُهَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَ أَوْلِيَاؤُهُمْ مِنَ اَلنَّاسِ عَنْ يَمِينِهَا وَ شِمَالِهَا.
🔸حضرت فرمود: چون روز قیامت شود، خداوند تمامى اولین و آخرین را در سرزمین واحدى گرد آورد، سپس منادی را فرمان دهد و او صدا زند: چشمانتان را فرو خوابانید و سرهاى خود را به زیر اندازید تا فاطمه دخت محمّد از صراط عبور کند. فرمود: پس تمام آفریدگان چشمان خود را فرو خوابانند و فاطمه (س) در حالى که بر مرکبى از مرکبهاى بهشتى سوار شده و هفتاد هزار فرشته وى را مشایعت مىکنند، وارد صحنه محشر شود، سپس در جایگاهى شریف از جایگاههاى قیامت توقف کند و از مرکبش فرود آید و پیراهن خون آلود حسین بن على (ع) را به دست گیرد و گوید:
اى پروردگار من، این پیراهن فرزند من است و تو مىدانى که با او چهها شد! از جانب خداوند عزّ و جل ندا آید: اى فاطمه، من خرسندى تو را خواهانم. عرض مىکند: اى پروردگار من، براى من از قاتلش انتقام بگیر. خداوند به پارهاى از آتش فرمان دهد، از دوزخ بیرون آمده و تمام کشندگان حسین بن على (ع) را مانند پرندهاى که دانه از روى زمین بر مىچیند مىرباید، سپس همه را بسوى آتش مىبرد، و آنان در آتش به انواع عذاب معّذب شوند. آنگاه فاطمه(س) بر مرکب خود سوار مىشود و در حالى که فرشتگان مشایعتکننده با او هستند و فرزندان آن حضرت از جلو و دوستان فرزندانش از طرف راست و چپ وى هستند، داخل بهشت میشود.
#️⃣ #ماه_صفر
#️⃣ #امام_حسین
#️⃣ #احادیث_عاشورایی
🏴@basir_bashiim| 🌱کانال بصیر
⭕ درخواست امام زمان عج از مردم برای تعجیل در فرج
#️⃣ #ظهور
#️⃣ #ماه_صفر
#️⃣ #امام_حسین
🏴@basir_bashiim| 🌱کانال بصیر
enc_17205895659325571388226.mp3
4.31M
🏴 یه جوری آرومم کن 🥺
🎤 مجتبی رمضانی 🇮🇷
#️⃣ #استودیویی
#️⃣ #محرم
#️⃣ #امام_حسین
🏴@basir_bashiim| 🌱کانال بصیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ پاسخ به شبهه پر تکرار: پول زیارت رو بدیم به فقراء!!!
#️⃣ #ماه_صفر
#️⃣ #امام_حسین
#️⃣ #پاسخ_به_شبهات
🏴@basir_bashiim| 🌱کانال بصیر
⭕ چگونه بنی امیه عاشورا را به عنوان عید معرفی کردند؟
از لابهلای تاریخ و از تصریحات وقایعنگاران به دست میآید که برگزاری جشن در روز عاشورا مثل روز عید و شادی و شادمانی از بدعتهای اوباش بنیامیه و کارگزاران آنها مثل حجاج بن یوسفو همفکرانشان از قبیل حاکمان بنی ایوب، میباشد.
بنیامیه در این روز لباس جدید میپوشیدند و خود را آراسته و سرمه به چشم میکشیدند و به یکدیگر تبریک میگفتند... و تا حکومت آنان برقرار بود، اینگونه مراسم اجرا میشد.
از لابهلای تاریخ و از تصریحات وقایعنگاران به دست میآید که برگزاری جشن در روز عاشورا مثل روز عید و شادی و شادمانی از بدعتهای اوباش بنیامیه و کارگزاران آنها مثل حجاج بن یوسف و همفکرانشان از قبیل حاکمان بنی ایوب، میباشد.
مقریزی در «الخطط» و ابوریحان بیرونی در «الاثار الباقیه»، تصریح نموده اند که بنیامیه در این روز لباس جدید میپوشیدند و خود را آراسته و سرمه به چشم میکشیدند و به یکدیگر تبریک میگفتند... و تا حکومت آنان برقرار بود، اینگونه مراسم اجرا میشد... و حتی با زوال سلطنت آنها، آثار جشنهای روز عاشورا تا به امروز در بعضی از بلاد اسلامی باقی مانده است بعضی دیگر اضافه کرده اند که: «بنیامیه روز اول ماه صفر را برای خود عید قرار میدادند چراکه در این روز، سر امام حسین علیهالسلام را به شام آوردند.»
۱. ابوریحان مینویسد: «مردم روز عاشورا را بزرگ میشمردند تا اینکه شهادت حسین بن علی بن ابیطالب (ع) و اصحاب وی، در این روز به وقوع پیوست که بر حسین (ع) و یارانش جنایاتی وارد ساختند که هیچ امتی با شریرترین مخلوق، چنین اعمالی را انجام نمیدهد. آنان حسین (ع) و اصحابش را با زبانی تشنه به شهادت رساندند و سرهایشان را بر نیزه کرده و بر اجساد پاکشان اسب تاختند، لذا مردم این روز را بد یمن میشمارند.
اما بنیامیه در این روز، لباس نو به تن کرده و خود را آراسته، سرمه به چشم کشیده و به یکدیگر تبریک میگفتند و در این روز، ولیمه و مهمانی میدادند؛ و با شیرینیها و نقل و نبات از مهمانان پذیرائی مینمودند که این مراسم در آن ایام در میان مردم شایع بوده و بعد از زوال سلطنت آنان، آثارش باقی ماند؛ اما شیعه، روز عاشورا را در نوحه و گریه به خاطر کشته شدن سید الشهدا (ع) به سر میبردند و عزاداری بر حسین (ع) را در شهر مدینه و سایر شهرها، علنی برپا میکردند و در این روز، خاک قبر حسین (ع)را در کربلا زیارت مینمودند و به همین جهت عامه مردم از نو کردن ظروف و اثاث منزل در روز عاشورا، کراهت داشتند.»
۲. مقریزی در کتاب الخطط مینویسد: «وقتی خلفاء فاطمی بر مصر، تسلط پیدا نمودند، با فرارسیدن عاشورا، بازارها را تعطیل مینمودند و جماعتی بزرگ از مردم که به گروه حزن نامیده میشدند، به عزاداری میپرداختند و شتر قربانی مینمودند و تا سایه حکومت فاطمیون در مصر، گسترده بود، همین مراسم ادامه داشت، اما با سرنگونی حکومت فاطمی در مصر و تشکیل دولت بنی ایوب، حاکمان آنان، روز عاشورا را روز شادمانی قرار داده و در این روز برای خانوادههای خود، اموالی را تهیه مینمودند و ظروف منزل را نو کرده، سرمه به چشم میکشیدند و به حمام میرفتند که مطابق عادت شامیها که حجاج در زمان عبدالملک بن مروان پایهگذاری کرده بود، عمل میکردند تا به این وسیله بینی شیعه علی بن ابیطالب (ع) را به خاک مالند. چرا که شیعه، روز عاشورا را به خاطر کشته شدن حسین بن علی (ع) روز عزا و مصیبت میدانستند.
مقریزی در ادامه میگوید: ما امروزه شاهد باقیمانده اعمال بنیامیه که این روز را، روز شادمانی و جشن قرار میدادند، هستیم.»
۳. مصاحب در دایره المعارف میگوید: «همیشه در تونس و مراکش و لیبی، روز عاشورا، روز شادمانی بوده در این روز مردم مراسم خاصی برپا میکنند و به زیارت قبور میروند و حلقههایی از آتش درست کرده و از آن میپریدند و سپس حلقهها را در نهرها میانداختند و نیز اعمال دیگری انجام میدادند که از بربرها به ارث برده بودند.»
بنابراین آنچه که از کلمات مقریزی و دیگران به ذهن تبادر میکند این است که قرار دادن روز عاشورا به عنوان روز عید و سرمه کشیدن و آراستن خود و بر پا نمودن مراسم شادمانی از بدعتهای شجره خبیثه و ملعونهی اموی میباشد، به طوریکه حجاج به خاطر تأسی به سروران اموی خویش، اصرار زیادی بر اقامه جشن و سرور در روز عاشورا مینمود و وی شخصی است که از عدم حضورش در کربلا، تأسف میخورد. تأسف از اینکه چرا خود متولی ریختن خون سید شباب اهل بهشت، حضرت حسین بن علی (ع) نشد؛ اما بعضی از عاداتی که مصاحب در دایره المعارف آورده؛ و کراجکی نیز آن را نقل کرده، برگرفته از بربرها بود که اراذل و اوباش بنیامیه برای تکمیل شادی و سرور خود در روز عاشورا، در آداب خود وارد کردند تا شاهدی باشد بر اینکه ریشههای شجره ملعونه به کجا منتسب است.
۴. کراجکی مینویسد: «کار مردم شگفتانگیز است، ازیکطرف ادعای دوستی و محبت با اهلبیت (ع) دارند و از طرف دیگر، در روزی که حسین (ع)دچار مصائب گردید، اعمالی از قبیل اعطای صدقه و انفاق و بخشش بر مستمندان و خریدن نمک یک سال به خاطر متبرک بودن این روز، پوشیدن لباسهای رنگارنگ و فخر نمودن به یکدیگر، استفاده از بوهای خوش و در اجتماع به همدیگر دست میدهند و این روز را تبریک میگویند و در این روز به مهمانی رفته و ضیافت فراوانی برپا میکنند؛ و از اینکه توانستند به جشن در این روز بپردازند، خداوند را شکر مینمایند؛ و دلیلشان این است که این روز از قبیل سایر روزها نیست بلکه روزی مخصوص هست که مناقب زیادی در آن به وقوع پیوست و ادعا میکنند که در چنین روزی خداوند، توبه آدم را پذیرفت.
حال چطور هست که حق آدم در این روز باید ادا گردد و به جشن و شادی پرداخت ولی حق سید اولین و آخرین محمد خاتم (ص)که در مصیبت نوه و فرزند و ریحانه و نور چشمش و اهلبیتش که اسیر شده و مورد هتک حرمت قرار گرفتند، نباید ادا گردد؟؛ پس برخیز و در این روز با حزن و اندوه به سر ببر و اعمال آن را به نحو کامل انجام ده و کاش فرزندان، کینههای پدران خود را به ارث نمیبردند.»
۵. زینالدین حنفی میگوید: «روایتشده که عاشورا روز زینت است که میعاد موسی (ع) با فرعون در همین روز بود؛ و نیز روایتشده که در این روز موسی (ع) پارچهای از کتان میپوشید و با سنگ سرمه، به چشم سرمه میکشید؛ و یهود اهل مدینه و خیبر در زمان رسول خدا (ص) این روز را عید میگرفتند و به همین عمل، عرب جاهلی، اقتداء و تأسی میکردند و در همین روز، پرده بر روی کعبه میانداختند. لکن در شریعت ما، خلاف آن وارد شده است. در صحیحین از ابوموسی روایتشده که: «روز عاشورا، روزی هست که یهود آن را باعظمت میشمارد و لذا، عید قرار داده است؛ پس شما این روز را روزه بدارید»؛ و در روایتی مسلم نقل کرده: «روز عاشورا روزی هست که یهود خیبر آن را بزرگ شمرده و عید قرار میدادند و زنانشان لباسهای نو می پوشند»؛ و رسول خدا (ص) فرمود: «این روز را روزه بدارید.»
۶. سقاف مینویسد: «ماکیاولی کتابی نوشت که نامش را الامیر گذاشت؛ که در آن ویژگیهای یک سیاستمدار را برشمرد، درجایی از این کتاب آمده که: «هدف وسیله را توجیه میکند. بر این اساس برای حاکم سیاسی جایز هست که تلاش کند و از هر وسیلهای استفاده نماید تا حادثه کربلا را دفن کند. هرچند این عمل با دین و اخلاق منافات داشته باشد اما چون در راه خاموش کردن شعله عاشورا و دفن قضیه کربلا هست، اشکال ندارد.» لذا میبینیم که حکمرانان ستمگر، شروع به جعل اخبار کردند.
و این احادیث را به جد حسین (ع) یعنی پیامبر اسلام به دروغ نسبت دادند، اما چون جاعلین زیاد بودند و روشهای متفاوتی در جعل حدیث به کار بردند، اخبار متناقض و متضارب در آمد، لذا این اخبار با همه کثرتش نتوانست قضیه کربلا را دفن کند و حادثه هولناک کربلا، به همان صورت واقعیاش باقی ماند که باید گفت این حادثه قضیهای بزرگ میباشد که ریختن خون حسین (ع) را حلال شمردند.
شریف رضی در وصف حادثه هولناک کربلا میگوید:
کانت مآتم بالعراق تعدّها امویه بالشام من اعیادها
جنایتی که در عراق رخ داد، امویها آن را در شام جزء عید و جشنهای خود میشمارند
جعلت رسولالله من خصمائها فلبئس ما ادّخرت لیوم معادها
که با این عمل، رسول خدا (ص) را ازجمله دشمنان خود قرار دادند و بد چیزی برای معاد خود ذخیره کردند
نسل النّبی علی صعاب مطیها و دم النبی علی رءوس صعادها.
نسل پیامبر (ص) زیر فشار اسبان بنیامیه قرار گرفت و خون پیامبر (ص) بر روی بلندی ریخته شد.
معاویه عاشورا را روز عید اعلان نمود.
از جمله چیزهایی که تأیید میکند اعلان عاشورا به عنوان عید از بدعتهای بنیامیه هست، روایتی هست که بیان می کند معاویه از روز عاشورا به عید تعبیر نموده است.
درحالیکه نه از پیامبر گرامی (ص) و نه از صحابه آن حضرت، چنین تعبیری نرسیده است. البته صحابی اموی یا کسانی که محبت آل امیه را در دل داشتند و یا تابع شرع یهود بودند، از عاشورا تعبیر به عید نمودند.
۱. عبدالرزاق از ابن جریج نقل میکند که وی گفته است: «یحیی بن محمد بن عبدالله صیفی، به من خبر داده که عمرو بن ابی یوسف (برادر بنی نوقل) به او خبر داد: «در حالی که معاویه بر روی منبر بود، از او شنید که میگفت: «روز عاشورا، روز عید است پس کسی که این روز را روزه بگیرد، روزهاش را گرفته است و کسی که روزهٔ این روز را ترک کند، حرجی بر او نیست.»
با توجه به این عبارت، مشخص میشود که معاویه اولین کسی است که بر روز عاشورا، صفت عید اطلاق نموده است؛ و به نظر میآید، معاویه و بنیامیه همگی، انتظار داشتند که مقتل حسین شهید (ع) در این روز به وقوع بپیوندد. چراکه اینان عنایت خاصی به خبرهای که پیامبر (ص) و علی(ع) در مورد جنگهای خونین و فتنهها، گزارش داده بودند، داشتند که در میان اخبار جنگهای خونین، روایات زیادی پیرامون مقتل امام حسین (ع) وجود داشت و مشخصشده بود که آن امام همام (ع) در چه زمانی و در چه زمینی به شهادت خواهند رسید.
گاهی در بعضی از کتابها مینویسند که بر طبق برخی از نصوصی که به پیامبر (ص) نسبت میدهند، آن حضرت عاشورا را عید نامید. از ابوهریره نقلشده که رسول خدا (ص)فرمود: «عاشورا عید پیامبر قبل از شما بود پس این روز را شما روزه بگیرید.» اما باید گفت اوّلا در سند روایت، ابراهیم هجری واقع شده است که دانشمندان علم حدیث او را تضعیف نمودند؛ و همچنان که هیثمی گفته، افرادی چون ابن عیینه و یحیی بن معین و نسائی، وی را قبول ندارند.
ثانیاً حافظ زینالدین حنبلی، این روایت را از هجری نقل کرده ولی در روایت کلمه عید وجود ندارد؛ که روایتش این است: «عاشورا را انبیاء روزه میگرفتند پس شما (هم) این روز را روزه بدارید.»
ثالثاً به رغم جستجو و مراجعه به احادیث، به روایتی خبر از روایت هجری دسترسی پیدا ننمودهام که از روز عاشورا تعبیر به عید کرده باشد که شبهه جعلی بودن حدیث هجری را تقویت میکند و یا این احتمال وجود دارد که در حدیث دست برده شده است؛ اما به هر حال، هجری نزد علمای فن رجال ضعیف است و فقط بخاری حدیثی نقل کرده که مضمونش این است:
«روز عاشورا را یهود عید میشمردند.»
رابعاً توصیف عاشورا به عید، در زمان انبیای گذشته، ملازم با این نیست که در زمان پیامبر بزرگوار هم عید شمردهشده است.
#️⃣ #ماه_صفر
#️⃣ #امام_حسین
🏴@basir_bashiim| 🌱کانال بصیر