eitaa logo
بصیرت رسانه‌ای
7.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
633 ویدیو
36 فایل
🔹اینجا «بصیرت رسانه‌‌ای» می آموزید! رسانه‌ای که سکولار نیست و به خدمت آرمان‌های انقلاب می‌آید.
مشاهده در ایتا
دانلود
❌ پویش سامان‌دهی فوری فیلترشکن‌ها ⚔ تقابل قدرتمندانۀ پدافند هوایی کشور، با تجاوز اخیر رژیم غاصب صهیونیستی به ایران عزیز اسلامی، بار دیگر اثبات کرد در دوران نبرد با دشمن متخاصم، همواره باید بالاترین سطح از آمادگی را حفظ کرد. این در حالی‌ است که به تأکید رهبر حکیم انقلاب، تأثیر قدرت رسانه‌ای در عقب‌راندن دشمن، بیش‌ از موشک و پهپاد است. 🔰 رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شاعران فرمودند: «امروز در دنیا چالش‌ها و درگیری‌ها چالش‌های رسانه‌ای است.بیش‌ازآنچه موشک و پهپاد وهواپیما وابزارهای جنگی و ماننداین‌ها تأثیر بگذارنددر عقب راندن دشمن، رسانه‌ها هستند که تأثیر می‌گذارند...هرکس رسانه‌ی قوی‌تر داشته باشد، در اهدافی که دارد موفّق‌‌تر خواهد بود» (۶ فروردین ۱۴۰۳) 🛡در این میان، یکی از مصادیق بارز قدرت رسانه‌ای، حفظ امنیت روانی است. امروز حفظ امنیت روانی جامعه، توسط حکمرانیِ قانون‌مندِ فضای مجازی، ضرورتی انکارناپذیر است. در چنین فضایی، رها‌گذاشتن دسترسی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی متعلق به دشمن به حریم افکار عمومی و بازگذاشتن دست او درهرگونه شبهه‌افکنی و شایعه‌پراکنی، یک خطای بزرگ و راهبردی است. 🙏 بدین‌وسیله از «رئیس‌جمهور محترم»،«قوای محترم سه‌گانه»،«شورای‌عالی محترم فضای مجازی» و«شورای‌عالی محترم امنیت ملی» و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، درخواست می‌گردد که درراستای تقویت امنیت روانی جامعه، نسبت به «سامان‌دهی فعالیت فیلترشکن‌ها» و همچنین «تقویت پیام‌رسان‌های داخلی»، اقدامات لازم را با قید فوریّت، انجام دهند. ♨️ لینک امضای پویش در فارس من👇 🌐 farsnews.ir/CyberResearcher/1730033109427791812
هدایت شده از استاد علی‌ نهاوندی
حجه الاسلام و المسلمین دکتر علی نهاوندی مدیر گروه فقه هنر، ارتباطات و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، در ابتدای درس خارج فقه خود با اشاره به موضوع گفت: دقیق از فضای سایبری و فهم مساله اجازه دسترسی مستقیم یا غیر مستقیم به را یکی از ضروری ترین مسائل قبل از هر گونه سیاستگذاری، تدوین و تصویب تقنینی دانست. وی افزود: معتقدم نگاه به فضای سایبر و اتصال به پلتفرم های خارجی به عنوان ابزار تعامل و بستر ارتباطاتی، یک نگاه بسیار سطحی، بسیط و ناقص است، بلکه امکان دسترسی آزاد به تکنولوژی های ارتباطی فراگیر و پلتفرم های خارجی به شکل کنونی اساسا خود حکمرانی فکری، فرهنگی و حکومت کردن بر زیست فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بشر معاصر است. استاد نهاوندی در خصوص طرح دسترسی به پلتفرم‌های خارجی از طریق پوسته‌های داخلی با توجه به ضوابط فقهی و حقوق به نکات زیر اشاره کرد. این نظرات ناظر به مصوبه نود و ششم جلسه است که از زوایای مختلف فقهی حقوقی این مصوبه بررسی و تبیین شد. دکتر نهاوندی محل بحث را بند چهارم مصوبه نود و ششم شورای عالی فضای مجازی دانست و گفت: وجود برخی ابهامات در متن مصوبه مانعی در جهت تحقق اهداف مصوبه است. عباراتی مانند خدمات و سکوهای پرکاربرد بالقوه و بالفعل، شاخصه‌های حکمرانی‌پذیری و خدمات مفید خارجی، از جمله این عبارات هستند که زمینه شمول گسترده مصوبه بر بسیاری از فعالیت‌ها را فراهم می‌سازند. ایشان افزود:استفاده از پوسته‌های داخلی در نرم‌افزارهای خارجی در تضاد با برخی اصول از جمله اصل سوم، دهم، یازدهم، بیست و پنجم و چهل و سوم  است و انجام این اقدام را زمینه‌ساز شکل‌گیری تسلط و سلطه دانست. وی امکان استعمار را در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اطلاعاتی دانست و گفت: حتی در فرض حکمرانی‌پذیری خارجی، حداقل تسلط که پدید می‌آید استعمار اطلاعاتی خواهد بود که به هیچ وجه قابل اغماض و چشم‌پوشی نیست. به همین جهت دستگاه‌های ذی ربط و مسئول در این زمینه باید در راستای رفع این ایرادات اقدامات لازم را انجام دهند. حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی، ملاحظات دیگری از استفاده آزاد فضای سایبر بر اساس سند منتشر شده در چند محور ارائه نمود: الف) نکات ناظر به قالب کلی سند مصوبه:  ۱- عدم ارتباط با سایر اسناد مصوب ۲- سندمحتوایی است که از چهارچوب نظری تا ارائه راهکارها باید در فرآیند متقن قرار گیرد. اصول و مبانی با چهارچوب‌های نظری و زمینه‌ای ارتباطی ندارد. ب) نکات ناظر به محتوای سند مصوبه: ۱- عدم مسئله‌شناسی درست: به نظر می‌رسد در این مصوبه مسئله‌شناسی مناسبی صورت نگرفته و این اشکال، کل مصوبه را تحت الشعاع قرار داده است. مسئله‌شناسی به شرح ذیل است: * ارتباط ضعیف مسائل ذکر شده با مسائل حوزه فرهنگ، سبک زندگی، کسب و کار و تجارت و… * توجه نداشتن به فرآیندها به خصوص فرآیند محدود سازی طبیعی پلتفرم‌های داخلی ۲- شفاف نبودن نسبت حاکمیت با مساله پوسته‌ها و پلتفرم‌های داخلی و خارجی:  پوشش یک مسئله با ابعاد متعدد سیاسی، امنیتی، فرهنگی و …یک مسئله حاکمیتی است، باید نسبت حاکمیت و مسئله فرهنگی مشخص باشد و برنامه‌های آینده و راهکارها شفاف باشد و میزان مداخله یا تسهیل‌گری حاکمیت مشخص گردد طوری که فعالان این حوزه محدود نشوند و در عین حال برنامه‌های راهبردی در برابر ارائه شود. ۳- عدم ضمانت اجرا برای راهکارهای ارائه شده: متاسفانه مانند بسیاری از مصوبات دیگر، ضمانت اجرایی مشخصی برای اجرای دستورالعمل‌ها در سند وجود ندارد. کم توجهی به ابعاد گوناگون مسئله در مرحله اجرایی‌سازی اقدامات نیز از جمله ایرادات این می‌باشد. ۴- لزوم توجه به اقلیم و جغرافیای مختلف و کم توجهی به نیاز و ذائقه مخاطبین:  لازم است چالش‌ها و مسائل کلیدی احصاء گردد و نسبت به حل آن‌ها ایده‌های مشخصی ارائه شود و برنامه‌ها در راستای عملیاتی کردن ایده‌ها باشد. ۵- عدم تبیین فرایند نظارت و شفاف با مشخص. کانال استاد علی نهاوندی @nahavandi_ir
هدایت شده از استاد علی‌ نهاوندی
... مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در بخش دیگری از سخنان خود به بیان تاملات فقهی در خصوص این مصوبه پرداخت و ابراز داشت: در مورد شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های خارجی باید به طور کامل جانب احتیاط رعایت شود زیرا شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب کنونی در جهان متعلق به با نظام جمهوری اسلامی بوده و حضور این شبکه‌ها مسلما زمینه ایجاد سلطه کفار بر مسلمانان را فراهم می‌سازد. و به مقتضای قاعده نفی سبیل، هرگونه تسلط کفار بر مسلمانان از لحاظ فقهی و شرعی نفی شده و است. امروز دیگر هیچ جای شک و شبهه نیست که اسرائیل و آمریکا از فضای سایبر و برخی پلتفرم ها برای و ضربه زدن به استفاده می کنند. از طرف دیگر همان‌طور که می‌دانید مهم‌ترین راه ایجاد سلطه، مهندسی افکار عمومی و مهندسی انتشار محتوا در فضای مجازی است. یکی از موارد مهم سلطه، سلطه اطلاعاتی است. حتی با فرض تاسیس دفتر و معرفی نماینده توسط شبکه‌های اجتماعی خارجی، باز فرض تسلط صاحبان این سکوهای انتشار بر اطلاعات جامعه فراهم است و این امر یکی از مهم‌ترین مصادیق در مورد نفی سبیل است.  همچنین به مقتضای قاعده دفع ضرر محتمل، حضور شبکه‌های بیگانه دولت‌های متخاصم هر چند قابلیت حکمرانی پذیری را داشته باشد اما مسلما دارای مضراتی خواهد بود. چرا که به موجب آیه: «وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْکَ الْیَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» در مسیر تحقق اهداف اسلام قدم بر نخواهند داشت و لحظه‌ای از آسیب زدن به دین اسلام کوتاه نخواهند آمد. بنابراین استفاده از شبکه‌های اجتماعی بیگانه تا موقعی که مضرات و آن به صورت کامل برطرف نشود به موجب این قاعده محکوم به حرمت است. همچنین به مقتضای قاعده‌های نفی عسر و حرج، لاضرر و حرمت اعانه بر ظلمه، اجتناب از نشر اکاذیب و شایعه‌سازی، اجازه حضور شبکه‌های اجتماعی خارجی، بدون ضمانت های لازم، تعیین و التزام پذیر کردن آنها را از لحاظ فقهی و شرعی دارای اشکال دانست. وی افزود: دولت‌ها به عنوان امانت‌دار مردم، وظیفه رعایت مصلحت عامه، جلوگیری از مفاسد آن و نیز مدیریت صحیح و عادلانه را دارند. از منظر فقه اسلامی، مسئولیت دولت‌ها در مدیریت فضای مجازی به عنوان یک امانت عمومی باید به گونه‌ای باشد که هم منافع عمومی را حفظ کنند و هم حقوق فردی را محترم شمارند. بنابراین فیلترینگ باید با رعایت این اصل انجام شود. ایشان در پایان افزود: در حکومت اسلامی، یکی از مهمترین وظایف دولت ها، حفظ ارزش‌های اخلاقی و ایمانی، امنیت و نیز جلوگیری از فساد اجتماعی است و نتیجه هر تصمیمی باید پاسداری از ارزش های اسلامی باشد. کانال استاد علی نهاوندی 🆔 @nahavandi_ir
🔹 وزیر ارتباطات کشور شده مسئول تسهیل دسترسی مردم ایران به محصولات آمریکا، البته با وفاق ملی، بدون هیاهو و غوغاسالاری 🔹 الان اگر یک آمریکایی، وزیر ارتباطات ایران بود، غیر از پیگیری شبانه روز رفع فیلتر اینستا و واتساپ و حل مشکل رجیستری اپل، چه چیز دیگری را پیگیری می‌کرد؟ ✅ حال بیایید مهمترین دغدغه ها و مطالبات مردم از دولت را در نظرسنجی ایسپا (کلیک کنید) مرور کنیم! هیچ خبری از رفع فیلتر و یا حل مشکل رجیستری آیفون نیست ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📲 کانال تشکیلات 👇 https://eitaa.com/joinchat/240058421Cb84049d5f7
🔻هم‌داستانیِ تکنوکرات‌ها و لیبرال‌ها 🖊مهدی جمشیدی [یکم]. همزمان با چرخش ایدئولوژیک دولت از اقتصاد دولتی به اقتصاد آزاد در جریان انتقال از دولت موسوی به دولت هاشمی، محمد خاتمی با وجود آنکه در سِمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت موسوی، مواضع ناموجّهی را به نام انقلابی‌گری برگرفته بود، به‌تدریج در دولت هاشمی‌رفسنجانی، رویّۀ خود را تغییر داد و به لیبرالیسم فرهنگی گرایید؛ با این توجیه که جمهوری اسلامی نمی‌تواند بر منع و سلب در فضای فرهنگی تکیه کند و از آزادی‌های فرهنگی جلوگیری نماید. در واکنش به عملکرد لیبرالیستی خاتمی در وزارت ارشاد و به عرصه عموم کشیده شدن بحث‌ها و مناقشات در این‌باره، شورای عالی امنیت ملّی جلساتی را برای گفتگو در این رابطه تشکیل می‌دهد. در طی این گفتگوها، اعضای حاضر در جلسات، بیشترین انتقادات و معایب را به رویّه و مواضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت می‌دهند. خاتمی نیز در مواجهه با این نقدها، تصمیم به استعفا می‌گیرد. برای این منظور، نزد هاشمی‌رفسنجانی رفته و با این توضیح که عده‌ای از نیروهای سیاسی و فرهنگی، مجال فعالیّت را از من ستانده‌اند، تقاضای استعفا می‌کند. در مقابل، هاشمی‌رفسنجانی از خاتمی می‌خواهد که ناملایمات را تحمل کرده و همچنان در این جایگاه بماند، اما پاره‌ای از مواضع خویش را عمومی و آشکار نسازد. ولی خاتمی بر تصمیم خود پای می‌فشرد و سرانجام، موافقت رئیس‌جمهور وقت را برای پذیرش استعفا، جلب می‌کند. او، متن استعفا‌نامه‌اش را در سوم خردادماه سال هفتادویک نوشت و در آن از ضرورت تحوّل فرهنگی در جامعه در راستای فراهم‌شدن فضای متناسب با نیازهای انسان معاصر و اقضائات زمانه سخن گفت و بر ترجیح مصونیّت‌بخشی به نسل جوان به‌جای سلب آزادی‌های عمومی اصرار ورزید. وی تصریح کرد اهتمام به رونق فرهنگی، لوازم و تبعاتی دارد که فقط ظاهربینانِ تنگ‌حوصله، حتی به قیمت تعطیلی اندیشه و نفی آزادی‌های مشروع و قانونی که نتایج سهمگین و ویرانگری به دنبال خواهد آورد، آن را برنمی‌تابند. [دوم]. نکته مهم تاریخی در این ‌باره آن است که هاشمی‌رفسنجانی با سیاست فرهنگی خاتمی، شکاف و زاویه‌ای نداشت، بلکه آن را تأیید می‌کرد: «گویا افکارشان [خاتمی] کم‌کم عوض شد. به‌تدریج تفکرات خوبی پیدا کرد، وقتی که [او] کار را [در وزارت ارشاد] شروع کرد، بعضی‌ها با ایشان مخالف شدند»(علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی، هاشمی بدون روتوش، ص۲۲۵). وی در جای دیگری به صراحت می‌گوید که از یک سو به خاتمی توصیه کرد که در وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی باقی بماند و در مقابل فشارها، کناره‌گیری نکند، و از سوی دیگر، از وزیر بعدی نیز خواست در امتداد سیاست فرهنگیِ خاتمی حرکت کند و طرح فضای فرهنگیِ باز را بیشتر محقّق گرداند: «وقتی [خاتمی برای کناره‌گیری از وزرات ارشاد] پیش من آمد، به ایشان گفتم که اگر من جای تو بودم، استعفا نمی‌دادم و می‌ایستادم. بالاخره اگر هدف‌دار هستید، باید کارتان را بکنید، ضمن آن‌که به ایشان در عین حال گفتم می‌دانم که فشار هم بر روی شما زیاد است ولی بایستید. آقای لاریجانی هم که بعد از آقای خاتمی آمد، به او گفتم که شما در آن مقداری که آقای خاتمی پیش رفته است، عقب‌گرد نکنید و بیشتر باید به طرف باز شدن [فضای فرهنگی] حرکت کنید.»(همان، ص۱۴۸). [سوم]. یکی از اصلاح‌طلبان می‌گوید هر چند خاتمی، اصرار هاشمی‌رفسنجانی بر ماندن وی را واقعی تلقّی نکرده بود و بر این باور بود که هاشمی‌رفسنجانی نمی‌خواهد دولت سازندگی، بهای حضور خاتمی را بپردازد، اما پس از جلسه مشترک به او گفته بود که هاشمی‌رفسنجانی در برخی از موضوعات فرهنگی، نظرات و دیدگاه‌های پیشروانه‌تر دارد، اما نمی‌خواهد با مطرح‌کردن آنها در فضای عمومی و رسمی جامعه، مقاومت و مخالفت ایجاد کند(عبدالواحد موسوی‌لاری، «هاشمی، آمادگی پرداخت هزینه برای خاتمی را نداشت»، ماهنامه نسیم بیداری، سال دوم، شماره ۲۱، آبان ۱۳۹۰، صص۶۴-۶۵). جهت‌گیری فرهنگیِ تکنوکرات‌ها، زیرپوستی و نهانی بود و اینان می‌کوشیدند از طریق تغییر بافت اقتصادی و مناسبات مادّی، انقلاب‌زدایی کنند، اما لیبرال‌های اصلاح‌طلب، شتابزده و آشکار بودند و می‌خواستند در کوتاه‌مدّت، به نتیجه برسند. در نظر تکنوکرات‌ها، فرهنگ هیچ انگاشته می‌شد و اقتصاد، اصل و اساس بود و در نظر لیبرال‌ها، سیاست، عامل تعیین‌‌کننده بود. این دو جریان در پی آن بودند از فرهنگ به‌عنوان یک کاتالیزور در راستای طرح‌های تجدّدی خود استفاده کنند؛ یکی به دنبال توسعه بود و دیگری به دنبال دموکراسی. این دو جریان، بعدها تا حدی تلفیق شدند و به الگوی توسعۀ دموکراتیک رسیدند، اما از آغاز، هر دو در گرایش به لیبرالیسم فرهنگی، مشابه بودند و تفاوت‌شان فقط در روش‌ بود یکی محافظه‌کار بود و دیگری رادیکال. https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
8.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💬آشنایی با NSA؛ بزرگترین مرکز جاسوسی جهان! 📌چرا و چگونه داده‌های کاربران فضای مجازی و کاربران شبکه‌های اجتماعی توسط جمع‌آوری و پردازش می‌شود؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📲 کانال تشکیلات 👇 https://eitaa.com/joinchat/240058421Cb84049d5f7
♦️گزارش تصویری نشست ۱-هـ|1E با موضوع «خوانش انتقادی شعار رفع فیلتر در ایران امروز» توسط دکتر محمد محمدی‌نیا، دکتر احسان فرزانه و حجت‌الاسلام محمد کهوند پخش زنده: http://tv.cysp.ir برای دریافت اطلاعیه‌های این رویداد، در کانال کنفرانس عضو شوید: https://eitaa.com/joinchat/3452829881Cbd0fc42858 🌐 https://cysp2024.ut.ac.ir 🌐 https://conf.cysp.ir/links 🆔 @cysp_conf
🔸 مصاحبه خبرگزاری ایکنا با دکتر حکمت‌نیا و دکتر محمدی‌نیا درباره 📍قطعا در مقطعی از زمان، با توجه به مقدورات موجود، فیلترینگ اقدام درست و اجتناب‌ناپذیری بود. این یک اقدام سلبی لازم بود. 📍آیا کسانی که در سیاست‌های کلی مربوط و مصوبات شوراهای عالی، مکلف شده بودند جنبه‌های ایجابی را به موازاتِ اِعمال مسدودی، پیش ببرند، به تکلیفشان به‌طور کامل عمل کردند؟ آیا در پیِ ترکِ فعل یا تخلف، پیگرد و مجازات شدند؟ آیا بقای آنها در مسئولیت‌هایشان مورد بازنگری قرار گرفت؟ آیا روندها و نظام‌ها و فرایندهای تولید اختلال در تحقق قوانین، مصوبات و سیاست‌های کلی ابلاغی، در مسیر اصلاح و ترمیم هستند؟ اینها سوال‌های مهمی است. 📍اقدام به مسدودسازی نیاز دارد که درون پلن‌ جامع‌تری جانمایی شود. پالایش محتوا، صرفا با تشخیص و حذف محتوا به سرانجام نخواهد رسید، بلکه لازم است چیزهای دیگری، از جمله، پروتکل‌ها از حیث سیاست پروتکل نگریسته شوند. 📍ما هنوز هم در بحث فیلترینگ، دولت را حاکم «بر» فضا تصور می‌کنیم و نه «در» فضا. البته این دوگانه به‌صورت صفر و یکی نیست که یا حاکم «بر» یا حاکم «در» باشد. 🔗 لینک مصاحبه ایکنا @Andishnaak | اندیشناک | محمدی‌نیا ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📲 کانال تشکیلات 👇 https://eitaa.com/joinchat/240058421Cb84049d5f7
برای فاطمیه شمعی روشن کنید! با کمک بهترین استادان کشور در مسـیر تبیینِ مقاومت جهاد کنیـد! ▫️آموزش‌های کاربردی و ▫️پاســـخ به شبهـات روز مقــاومت ▫️ارتباط و تعامل با اساتید مطرح 🔖گواهی مورد تایید سازمان تبلیغات اسلامی اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در «مدرسهٔ شمع»👇 https://eitaa.com/joinchat/2184446670Cbffbff23ec ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📲 کانال تشکیلات 👇 https://eitaa.com/joinchat/240058421Cb84049d5f7
Revayat- 1.mp3
18.01M
📻 🔻با موضوع‌ 🔸نشست اول؛ ضرورت و منزلت روایت در جهت جامعه سازی و 🔻کارشناسان برنامه؛ 🔹حجت الاسلام‌ محمد کهوند 🔹حجت الاسلام علیرضامحمدلو 🔻پخش زنده برنامه؛ پنجشنبه ها ساعت ۱۴:۴۵ از موج FM ردیف ۹۶ مگا هرتز ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📲 کانال تشکیلات 👇 https://eitaa.com/joinchat/240058421Cb84049d5f7
Revayat- 2.mp3
18.29M
📻 / برنامه نقد و نظر 🔻با موضوع‌ 🔸؛ "چیستی و اضلاع روایت در جهت و چگونگی تولید پیام در رسانه" 🔻کارشناسان برنامه؛ 🔹حجت الاسلام‌ محمد کهوند 🔹حجت الاسلام علیرضامحمدلو 🔻پخش زنده برنامه؛ پنجشنبه ها ساعت ۱۴:۵۰ از موج FM ردیف ۹۶ مگا هرتز ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📲 کانال تشکیلات 👇 https://eitaa.com/joinchat/240058421Cb84049d5f7