ت به اعتبار نیابت او از امام است، پس نقش سازنده و بزرگ عالمان شیعه در سراسر اعصار غیبت، اثری است از آثار وجود حجت بالغه الهى که جامعه منتظر باید با پیروی از دستورات فردی و اجتماعی این نائبان امام عصر، جامعه را از انحرافها بازداشته و قدرت سیاسی خود را حفظ کند.
نفوذناپذیری در برابر کفار
خداوند متعال در صفات مؤمنان میفرماید: «أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرِینَ»؛ آنها بر کفار سختگیرند. از این رو علامه طباطبایی در تفسیر این آیه مینویسد: عبارت «أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرِینَ» کنایه است از اینکه این اولیای خدا خود را بزرگتر از آن میدانند که اعتنایی به عزت کاذب کفار کنند؛ کفاری که اعتنایی به امر دین ندارند، همچنان که خدای تعالی پیامبر خود را همینطور ادب کرده و به وی فرمود: «لا تمدن عَینَیک إِلى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ وَلَا تَحْزَنْ عَلَیهِمْ وَاخْفِضْ جَناحَک لِلْمُؤْمِنِینَ»؛ به زر و زیورهایی که ما به بعضی از خانوادههای کفار دادهایم تا چند صباحی سرگرم آن باشند، چشم مدوز و بر زندگی آنان غبطه مخور، بلکه در برابر مؤمنین خضوع و تواضع کن!
بر همین اساس است که خداوند متعال میفرمایند: «لا تَتَّخِذُوا الْیهُودَ وَ النَّصاری أَوْلِیاءَ»؛ یهودیان و مسیحیان را دوستان و سرپرستان خود قرار ندهید! زیرا این دو گروه در عین اینکه دو طایفه جدای از هم و دشمن هم هستند، در عینحال علیه شما مسلمانان یکدست و متحدند، پس در نزدیک شدن به آنها و در دوستی و محبت با آنها هیچ سودی برای شما نیست؛ بنابراین جامعه منتظر باید مراقب باشد تا دشمنان با فتنهانگیزی در آنها نفوذ نداشته باشند و با وعدههای فریبنده به اسلام ضربه نزنند.
استقرار عدالت فراگیر
مشکل اصلی در جوامع امروزی آتش ظلم و بیدادی است که بشر را در کام خود فرو برده است؛ بنابراین، ایجاد عدالت، سرلوحه برنامههای منجی عالم است، همانگونه که از اهداف اصلی همه پیامبران در آغاز رسالت بوده است. در عصر غیبت نیز جامعهای که رو به کمال موعود گام برمیدارد، باید برقراری عدالت را در رأس برنامههای اصلاحی خود قرار دهد؛ زیرا همه ساختارهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بهشدت متأثر از میزان تأمین عدالت در جامعه هستند. بشر در نظام عادل و دادگستر بهدرستی تربیت میشود؛ با آسایش و فراغت به تکلیف تن میدهد و به حقوق دیگران نیز احترام میگذارد. از همین منظر بشر در سایه این مسئولیتپذیری و تعهد به جامعه به سعادت میرسد؛ لذا باید پایههای اصلی جامعه و ارکان مدیریت که در همه زوایای اجتماعی تأثیر مستقیم دارد و جهت حرکت جامعه را مشخص میکند، عادلانه باشد تا کل روابط اجتماعی در تمامی زمینهها رنگ عدالت و دادگری به خود بگیرد.
شاخصههای اقتصادی
ساماندهی اقتصاد
همه انقلابها و اصلاحها برای گسترش یافتن و باقی ماندن، نیازمند هزینهاند، جامعه و افراد هم در مواردی نیازمند کمک مالی هستند. به طور کلی همه ابعاد جامعه برای پیشرفت و تکامل به هزینه نیاز دارد؛ بنابراین بقا و تکثیر ثروتهای سودمند عمومی میان جامعه دینی جزء وظایف همگانی است. یکی از ابعاد مقاومت، همین توانمندی مالی است. بنابراین، قرآن کریم مال را مایه «قوام و قیام» شمرده است و میفرماید: «وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَکمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَکمْ قِیامِاً»؛ اموالی را که خدا قوام زندگی شما را به آن مقرر داشته است، به تصرف سفیهان ندهید.بنابراین حفظ دین، فرهنگ، مظاهر دینی و همچنین گسترش و تبلیغ آن، نیازمند قدرت مالی و اقتصادی است. اعضای جامعه دینی و منتظر ظهور باید بکوشند با کار حلال، به توانگری دست یابند و آن را در خدمت نشر دین خدا و آرمانهای والای انسانی بهکارگیرند.
عدالت اقتصادی
اهمیت عدالت اقتصادی به این دلیل است که روزمره، زندگی انسان را تحتالشعاع قرار میدهد و به وسیله آن میتوان در فکر و اندیشه و مذهب دیگران رسوخ کرد. اساساً در اقتصاد، سه هدف مهم وجود دارد: «استقلال اقتصادی»، «عدالت اقتصادی» و «رشد اقتصادی».
استقلال اقتصادی به معنای خودکفایی جهان اسلام و بینیازی از کفار است و این است سخن خداوند متعال که فرمود: «وَ لَنْ یجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سبیلاً»؛ خداوند هرگز برای کافران بر مؤمنان سلطهای قرار نداده است. بنابراین عدالت اقتصادی به معنای آن است که موضوع اقتصاد، چه در بخش تولید و چه در بخش توزیع، از خطوط کلی عدالت پیروی میکند. از این رو خداوند متعال در آیات و روایت متعدد سفارش کرده است که اموال در دست ثروتمندان جمع نشود و به نیازمندان نیز برسد. بنابراین، با استناد به این موضوع میتوان گفت، در این شرایط است که جامعه از نظر اقتصادی به تعادل میرسد. رشد اقتصادی یا افزایش تولید ناخالص ملی نیز از اهداف مهم اقتصاد است؛ اما مهم رعایت عدالت و ارزشهای اسلامی است که از نقاط عطف و فرق اساسی اقتصاد اسلامی با غی
ر اسلامی به شمار میرود.
آبادسازی زمین
عمران و آبادانی جغرافیایی و بهرهبرداری از امکانات تا سرحد ممکن از دیگر اقدامات امام زمان است. رسول اکرم(ص) در روایتی فرمودهاند: «یتَنَعَّمُ أُمَّتِی فِی زَمَنِ الْمَهْدِی نِعْمَةٌ لَم یتَنَعَمُوا قَبْلَهَا قَط یرْسِلُ السَّمَاءَ عَلَیهِمْ مِدْرَاراً وَ لَا تَدَعُ الْأَرْضُ شَیئاً مِنْ نَبَاتِهَا إِلَّا أَخْرَجَتْهُ»؛ امت من در زمان مهدی از نعمتی بهرهمند میشوند که هرگز به چنان نعمتی بهرهمند نشدهاند. آسمان باران رحمت خود را فرو میریزد و زمین هم گیاه خود را از برای ایشان خارج میکند.
البته چنین چیزی زمانی ممکن خواهد بود که از همه امکانات بهرهبرداری شود و از اسراف گروهی اندک نیز جلوگیری شود. همچنین از تکنیکهای دقیق علمی و فنی متناسب با محیطها و سرزمینهای گوناگون باید بهرهبرداریهای لازم صورت پذیرد. پس جامعه منتظر باید برای آبادسازی زمین و حفظ محیطزیست تلاش کند تا خود را به سطح پذیرفتنی از توسعه علمی و فنی پایدار برساند و بتواند زمینه ظهور حکومت امام عصرانه را فراهم آورد.
«صبح صادق»
مصادیق ستون پنجم در شرایط امروز کشور کدامند؟.mp3
17.29M
🔰مصادیق ستون پنجم در جنگ ترکیبی دشمن
1⃣اقتصادی ، کانالهای فردایی تلگرامی
2⃣فرهنگی ، مسمومیت مدارس و دانشگاهها و تعطیلی علم
3⃣رسانه ای ، روزنامه و استاد دانشگاه
4⃣ادارات ، نارضایتی ارباب و رجوع
5⃣امام جمعه و تفرقه اندازی
6⃣مذهبی ، فرقه سازی و عرفانهای کاذب
7⃣آندلسی سازی کشور(عادی سازی مشروب خوری ، مطرب بازی، قمار بازی و سگ بازی)
نیمه شعبان روز سربازان گمنام امام زمان مبارک باد
شماره ارتباطی ما در فجازی
۰۹۱۵۳۰۳۳۶۷۸
✍#بازیاد_رجبعلی
https://eitaa.com/t_momenan
موضوع : حکمت های غیبت حضرت وليّ عصر علیه السلام
✅مقدمه :
مرحوم صدوق از امام صادق (علیهالسّلام) روایت کرده است. عبدالله بن فضل هاشمی میگوید: از امام صادق (علیهالسّلام) شنیدم که فرمود: «برای صاحب این امر، غیبتی مقرر شده است که باید به آن عمل کنند، و در زمان غیبت او اهل باطل دچار شک و تردید میشوند؟»
به امام (علیهالسّلام) عرض کردم گفتم: فدایت شوم! این غیبت برای چیست؟
امام (علیهالسّلام) پاسخ داد: برای امری است که ما ماذون به کشف آن نیستیم.
گفتم: پس وجه حکمت الهی در غیبت او چیست؟
امام (علیهالسّلام) فرمود: «وجه حکمت آن، جز پس از ظهور او آشکار نخواهد شد، چنانکه وجه حکمت سوراخ کردن کشتی، و کشتن جوان، و ساختن دیوار توسط خضر (علیهالسّلام)، برای موسی (علیهالسّلام) روشن نشد، مگر هنگام مفارقت آن دو از یکدیگر. ای فرزند فضل! این امر، امری الهی، و سری خدایی و غیبی از غیوب خداوند است. هر گاه ما دانستیم که خداوند ـ عزوجل ـ حکیم است، تصدیق میکنیم که همه افعال او حکیمانه است، هر چند وجه حکمت آنها برایمان روشن نگردد
در روایات برخی از حکمت های غیبت بیان شده است
1⃣ آزمایش الهی
تا باطن انسان ها را آشکار سازد، که آیا گرفتار شک و تردید شده یا ایمانی استوار دارند، و آیا سختی ها و فشارها، ایمان انسان ها را دگرگون مى سازد.
2⃣ ترس از قتل
اگر حضرت از همان آغاز در بین مردم زندگی می کردند و یا پیش از موعد ظهور می کردند، جان ایشان در معرض خطر بود و موفق به انجام مأموریت الهی و اهداف بلند اصلاحی خود نمی شدند.
3⃣روگردانى بشر از همه مكتبها و آمادگى براى پذیرش حكومت حق
آمادگی روانی و اجتماعی و فرهنگی جامعه بشری برای ظهور و برپایی حکومت عدل جهانی است. یعنی احساس یأس از تمامی مکاتب انسانی و غیروحیانی و احساس نیاز به نوع دیگری از حکومت.
4⃣امتناع از بیعت با حاکمان ستمگر
امام، دين خدا را به طور كامل و بى هيچ پرده پوشى اجرا مى كند و مأمور به تقيه از هيچ حاكم و سلطانى نيست، و برای آن که در بیعت هيچ ستمگری نباشد، بر اساس فرمان الهی از نظرها غائب شده اند.
از امام رضا (ع) نقل میکند، آن حضرت در پاسخ این پرسش که چرا امام مهدی (ع) از دیده شیعیانش پنهان میشود؟ میفرماید: «لِئَلاّ یَکُونَ لِأحَدٍ فی عُنُقِهِ بَیْعَةٌ إِذا قامَ بِالسَّیْفِ؛ برای اینکه در هنگام ظهور و قیام به شمشیر، بیعت و عهد و پیمان کسی را بر گردن خویش نداشته باشد»
5⃣یکی از سنتهای رایج در میان انبیای پیشین غیبت بوده است، امام مهدی (ع) نیز باید غایب شوند تا اراده الهی مبنی بر جریان سنتهای پیامبران پیشین در وجود آن حضرت، محقق شود.
بسیاری از انبیای الهی در زمان خود غیبت یا غیبتهایی داشته اند که از آن جمله میتوان به حضرت ادریس، نوح، صالح، ابراهیم، یوسف، موسی، شعیب، الیاس، سلیمان، دانیال، لوط، عزیر و عیسی (ع) اشاره کرد
چالشهای اقتصادی دولت سیزدهم 2.mp3
9.32M
چالشهای اقتصادی دولت سیزدهم
بخش دوم2️⃣
🎙#سیدفخرالدین_موسوی
⚠️گوش کنید و اگر پسندیدید منتشر کنید
از دولت سیزدهم چگونه دفاع کنیم؟!
✅ کانال سخنرانی سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/567345168Ce3301f68f1
💯انتشار این صوت صدقه جاریه است.
به نظرتان چه چیزی عوض شده است ؟
🔸️در دوره خاتمی با این که غنی سازی هنوز شروع نشده بود ، ۵ قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران صادر شد.
🔸️امروز با عبور از نقطه گریز اتمی و ذخیره ۸۰ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد و غنی سازی ۶۰ درصدی در زیر کوه، غرب دیگر جرات صدور قطعنامه علیه ایران ندارد .
🔸️به نظرتان چه چیزی عوض شده ؟
علیه ایران قطعنامه تصویب نشد
🔸️با وجود تلاش های بسیار اسرائیل ، در نشست ساعتی پیش شورای حکام آژانس اتمی ، علیه ایران قطعنامه ای تصویب نشد.
🔸️در واقع غرب ملتفت گردید که اگر علیه ایران قطعنامه ای تصویب شود، ممکن است ایران به سمت غنی سازی ۹۰ درصدی و یا قطع همکاری با آژانس برود.
@taghaviniaa
✍️18 اسفند 1275 درگذشت سید جمال الدین اسدابادی یا افغانی است که متفکری روشن بود هم انتقاد از دوری مسلمین از اسلام میکرد و هم غربزده نبود ولی با دربار های ترکیه و ایران ارتباط داشت فکر میکرد میتواند ناصرالدین شاه را اصلاح کند. شاه دوبار از ایران اورا بیرون نمود. نهایتا سید به میرزا رضای کرمانی دستور ترور این شاه را داد و بعد منزوی شد و سرطان فک گرفت و درگذشت. او بر ایران و مصر و افغانستان نفوذ داشت و البته بعضی او را فراماسون و جاسوس غرب در دیار مسلمین دانستند. مدفن او در کابل است و ظاهرشاه یک سازه با شکوه بر مرقد او ساخت که موجود است. استاد مطهری و دکتر شریعتی او را از مصلحین شمرده و البته نقدهایی هم به او دارند. ظاهرا 58 سال عمر کرد و نام خود را در میان روشنفکران جریان ساز ثبت کرد و ... حال که انقلاب اسلامی شده است نباید تلاشهای آنها را یاد نکرد.
@qavami
✍️ 9مارس 1990پروفسور حسابی به عنوان مرد سال فیزیک در سطح بین المللی انتخاب شد دانشمندی که علاوه بر فیزیک در متافیزیک هم بهره وری معنوی داشت و هیچگاه دین وملیت خود را فراموش نکرد و تفرش و ایران به او می بالد او در ردیف خواجه نصیر ، جابربن حیان ، زکریای رازی و بوعلی در آسمان نورانی ایران میدرخشد . ایران آبستن چنین نوابغی همچنان هست ایرن اسلامی سلمانی وسلیمانی .
@qavami
امام خمینی فرمودند:
"من با جرات مدعی هستم ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر، بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله و کوفه و عراق در عهد امیرالمومنین و حسین بن علی میباشند"
#ThePromisedSaviour