eitaa logo
بَیان
70 دنبال‌کننده
146 عکس
18 ویدیو
1 فایل
بیانی ازمجموعه موضوعاتی چون احکام ,احادیث٫ایات و روایت ها و داستان های اخلاقی و...... @bayan_ah.......‌ https://eitaa.com/joinchat/3951951888C6be2a9ed1d 🔶 🔶
مشاهده در ایتا
دانلود
بَیان
۹- فساد، به معنی خروج از حدّ اعتدال است که نتیجه اش تباهی و به هدر رفتن استعدادها است؛ این واژه ۵۰ ب
۱۵- لمم، (بر وزن قلم) به معنی نزدیک شدن به گناه وبه معنی اشیای اندک است و در گناهان صغیره بکار می‌رود. و در قرآن یکبار آمده است. ۱۶- وزر، به معنی سنگینی است، و بیشتر در مورد حمل گناه دیگران به کار می‌رود، «وزیر» کسی است که کار سنگینی از حکومت را به دوش خواهد کشید، این واژه در قرآن ۲۶ بار آمده است. گاهی در قرآن واژه «ثقل» نیز که به معنی سنگینی است در مورد گناه به کار رفته است، چنانچه آیه ۱۳ سوره عنکبوت به این مطلب دلالت دارد. ۱۷- حنث، (بر وزن جنس) در اصل به معنی تمایل به باطل و بازخواست آمده است و بیشتر در مورد گناه پیمان شکنی و تخلف، بعد از تعهد، آمده است. این واژه دوبار در قرآن آمده است. این واژه‌های هفده گانه هر کدام بیانگر بخشی از آثار شوم گناه و حاکی از گوناگونی گناه می‌باشند، و هر یک با پیام مخصوص و هشدار ویژه ای، انسان‌ها را از ارتکاب گناه برحذر می‌دارند. @bayan_ah
💎غیبت امام عصر 💎 امام صادق علیه السلام : هر گاه خدا را به حق رسولان آشکار قسم دادی به حق رسولان پنهان و غائب هم قسم بده. 🤔 شاید عده ای سوال کنند که چرا امام شما غائب است ؟؟ مگر میشود امام باشد و غائب باشد؟؟ مرحوم شیخ صدوق در کتابشان به این سوال پاسخ میدهند . ما پیامبرانی داشتیم که پیامبر بودند اما برای مدتی غائب بودند . مانند حضرت موسی . منبع : 📚 کتاب شریف کمال الدین و تمام النعمه @bayan_ah
واژه‌های گناه در روایات در روایات اسلامی، واژه‌های دیگری نیز در مورد گناهان مختلف به کار رفته مانند: جریره، جنایت، زَلّت، عثرت، عیب، و... که هرکدام بیانگر نوعی از گناه است که ممکن است به سراغ انسان بیاید. @bayan_ah
AUD-20200517-WA0058.mp3
2.2M
♨️باطن بداخلاقی در خانواده 🎤حجت الاسلام @bayan_ah
♻️ نظر آیت الله سیستانی درباره برگزاری آیین های محرم در شرایط کرونا ✔️ در مجالس عمومی، باید همه ضوابط بهداشتی با دقت تمام رعایت گردد؛ بدین معنا که فاصله اجتماعی بین حاضران منظور شود و ماسکهای بهداشتی و دیگر لوازم بازدارنده از گسترش ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد. 📗 منبع: sistani.org @resaleh_sistani
💥کلامکم نور 💥 4 گروه هستند که خداوند در روز قیامت به آنها نظر می اندازد و آنها را پاکیزه میکند. قال رسول الله صلی الله علیه و آله : أَربَعَةٌ یَنظُرُ اللهُ اِلیهِم و یُزِکّیهِم : 🔹من فَرَّجَ عن لَهْفانَ كَرْبَه ؛ کسی که برطرف کند غمی از دل اندوهگینی 🔹و من أعتَقَ نَسَمَةً مُؤمِنَةً ؛ و کسی که آزاد کند بنده مؤمنی را 🔹و من زَوَّجَ عَزَباً ؛ و کسی که به ازدواج دربیاورد جوان مجردی را ( وسائل و مقدمات ازدواج جوان مجردی را فراهم کند) 🔹و من أَحَجَّ صَرُورَةً ؛ و کسی که به حج بفرستد شخص دیگری را منبع : 📚 معدن الجواهر و ریاضة الخواطر صفحه 66 @bayan_ah
⏳ آثاری که بر حلم و بردباری مترتب است ⌛️ ۱۹۷ - أَوَّلُ عِوَضِ الْحَلِیمِ مِنْ حِلْمِهِ أَنَّ النَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَی الْجَاهِلِ إِنْ لَمْ تَکُنْ حَلِیماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَکَ أَنْ یَکُونَ مِنْهُمْ اولین ثمره بردباری آن است که مردم برابر نادان او را یاری کنند . 🚰راهکاری برای صبور شدن 🚰 : اگر بردبار نیستی خود را به بردباری وادار ساز که کم می‌شود کسی که خود را شبیه گروهی کند و از جمله آنها نشود. در دعواها و نزاع‌ها آنکه حلم به خرج می‌دهد و پاسخش متین و منطقی و مورد تایید مردم قرار می‌گیرد ؛ چون اکثر مردم از آدم‌های زورگو و پرخاشکر نفرت دارند و به آنکه ملایم و آرام است احترام می‌گذارند و از او حمایت می‌کنند . طبق بیان امام علیه السلام این اولین ثمره بردباری است و الا آثار دیگری هم بر آن مترتب است که باید به آنها نیز توجه کرد. امام علیه السلام در موارد دیگر آثار و ثمرات دیگر حلم را اینگونه برمی شمرد. مَن حَلُمَ سادَ [۱] هر که بردبار باشد اقایی کند. اَلحِلمُ حِلیَهُ العِلمِ وَ عِلَّهُ السِّلمِ [۲] بردباری زیور دانش است و علت صلح و آشتی اَلحِلمُ عِندَ شِدَّهِ الغَضَبِ یُومِنُ غَضَبَ الجَبّار [۳] بردباری کردن در اوج خشم آدمی را از خشم خدای جبار در امان می‌دارد. کسانی که علاقمندند این صفت ارزشمند را در وجود خود نهادینه کنند باید تمرین کظم غیظ داشته باشند وقتی چندین بار در برابر رفتارهای ناهنجار افراد خشم خود را فرو ببرند در مرور زمان حلیم شده و در برابر گستاخان حلم به خرج می‌دهند و به همین طریق بر یاران و حامیان خود می‌افزایند. چنانکه امام علیه السلام فرمودند که حتی اگر انسان خود را شبیه گروهی در آورد در گذشت زمان از جمله آنها می‌شود. ---------- [۱]: بحار ج۷۷ص۲۰۸ [۲]: غرر الحکم ۱۳۳۶و۱۷۷۶ [۳]: غرر الحکم ۱۳۳۶و۱۷۷۶ @bayan_ah
🍇 یک حبه انگور 🍇 🔥 موضوع : (پندانه) 🔥 روزی به مسجدی رفتیم که امام مسجد دوست پدرم بود گفت : داستان بنا شدن این مسجد قصه عجیبی است. روزی شخص ثروتمندی دو کیلو انگور می خرد و به خدمتکار خود می گوید انگور را به خانه ببر و به همسرم بده و خود شخص به سر کارش رفت، بعد الظهر از کار به خانه می آید و می گوید لطفا انگور را بیاورید تا بخورم، همسرش گفت: من و فرزندان انگور ها را خورده ایم، مرد گفت دو کیلو انگور خریدم یه دونه هم برای من نگذاشته اید! از خانه خارج می شود و همسرش او را صدا می زند هیچ جوابی نداد... رفت جایی که زمین خرید و فروش می کردند و با ورود به آنجا، گفت: یک قطعه زمین می خواهم در بهترین جای شهر. آن را خرید، و رفت نزد پیمانکار ساختمان، جهت ساخت و ساز و گفت: بی زحمت همراه من بیایید. او را با خود برد و زمینی که خریده بود بهش نشان داد. به پیمانکار گفت می خواهم مسجدی برای من بنا کنید و همین الان هم جلو چشمانم ساخت و ساز را شروع کنید. پیمانکار تمام وسایل و کارگران را آورد و شروع کرد به کار کردن و ساخت مسجد، مرد ثروتمند به خانه برگشت زنش بهش گفت کجا بودی ؟ مرد گفت : الان اگر بمیرم خیالم راحته، شما حتی با یک دانه انگور هم بیاد من نیستید در صورتی که بین شما زنده هستم، چگونه انتظار داشته باشم بعد از مرگم مرا بیاد بیاورید و برایم صدقه دهید ؟ الان چهارصد سال است که این مسجد بنا شده، 400 سال است و این مسجد صدقه جاریه برای آن مرد می باشد، چون از یک دانه انگور درس و عبرت گرفت . *ای انسان قبل از مرگ برای خود عمل خیر انجام بده و به انتظار کسی منشین که بعد از مرگت کار خیری برایت انجام دهد، محبوب ترین مردم تو را فراموش می کنند حتی اگر فرزندانت باشند.* @bayan_ah
بَیان
۱۵- لمم، (بر وزن قلم) به معنی نزدیک شدن به گناه وبه معنی اشیای اندک است و در گناهان صغیره بکار می‌رو
راه دیگر جهت شناخت گناه: در قرآن هیجده گروه بخاطر گناهان مختلف، مورد لعن قرار گرفته اند؛ «لعن» در اصل به معنی طرد و دور ساختن از رحمت، آمیخته با خشم و غضب است، با اینکه رحمت خداوند شامل همه چیز می‌شود؛ «وَ رَحمَتی وَسعَت کُلّ شَیی» [۱] «و رحمت من بر هر چیزی گسترده است. » ولی انسان بخاطر سوء انتخاب خود به جایی می‌رسد که همچون توپ دربسته در اقیانوس رحمت الهی قرار دارد اما ذره ای آب رحمت را به درون نمی پذیرد. ---------- [۱]: ۶) اعراف / ۱۵۲. @bayan_ah
بَیان
راه دیگر جهت شناخت گناه: در قرآن هیجده گروه بخاطر گناهان مختلف، مورد لعن قرار گرفته اند؛ «لعن» در
«لعنت شدگان در قرآن» کافران و مشرکان، یهودیان لجوج، مرتدان، قانون شکنان حیله گر، پیمان شکنان، کتمان کنندگان حق، سردمداران کفر بخاطر فساد در زمین، منافقان چند چهره، آزار دهندگان به رسول خدا صلی الله علیه وآله، ظالمان، قاتلان، ابلیس، تهمت زنندگان به بانوان پاک دامن، مخالفان رهبران راستین، شایعه سازان دروغ پرداز، ناپاک دلان و دروغ گویان. @bayan_ah
۴۳ (- سَیِّئَةٌ تَسُوءُکَ خَیْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُکَ: ) گناهی که باعث شرمندگی و نگرانی تو شود نزد خدا بهتر است از کار خوبی که به خودپسندی مبتلا سازد. احساس شرمندگی به خاطر گناهانی که از ما سر زده موجب می‌شود که خداوند بنده اش را مورد لطف و مرحمت خویش قرار دهد و چه بهتر که این حالت تا آخر عمر حتی بعد از توبه و انابه در درگاه الهی انجام اعمال شایسته حفظ شود و هیچ گاه انسان خود را طلبکار خدا نداند. امام صادق علیه السلام بیان جد بزرگوار خود را در قالب یک مثال بسیار زیبا تشریح فرموده است دو مرد وارد مسجد می‌شوند یکی از آن دو عابد است و دیگری فاسق اما هنگامی که از مسجد بیرون می‌روند آن فاسق به مومن راستین تبدیل شده است و آن عابد به فاسق. علتش این است که وقتی آن عابد وارد مسجد می‌شود به عبادت خود می‌نازد و همه اش در این باره می‌اندیشد. اما فاسق در اندیشه پشیمانی از بدکرداری خویش است و از این رو برای گناهان خود از خدا طلب آمرزش می‌کند! در بیان دیگر امیرمومنان علی علیه السلام فرمود: ضاحِکٌ مُعترِفٌ بِذَنبِهِ اَفضَلٌ مِن باکٍ مُدِلٍّ عَلی رَبِّهِ [1] خندان معترف به گناه خویش برتر است ازگ ریانی که به سبب کثرت عبادات خود بر پروردگار خود بنازد! ---------- [1]: علل الشرایع ص ۳۵۴ @bayan_ah
💭 آزمایش 💭 هر فردی در این جهان پهناور با هر نوع اعتقاد و شیوه ای که زندگی کند مورد آزمایش قرار خواهد گرفت . چه بخواهد و چه تمایل نداشته باشد. این آزمایش گاهی از ناحیه بندگان خداست و گاه از جانب پروردگار در مورد بندگان. این امکان هست که انسان خود را در معرض امتحان آنان قرار ندهد و با انزواطلبی و دور شدن از اجتماع از ازمایش خلق خدا مصون بماند اما از امتحان الهی هیچ کس را رهایی نیست چرا که خداوند تبارک و تعالی بدون استثنا همه مردم حتی پیامبران و معصومین را آزمایش می‌کند. امام سجاد علیه السلام میفرمودن : اللَّهُمَّ إِنَّکَ ابْتَلَیْتَنَا فِی أَرْزَاقِنَا بِسُوءِ الظَّنِّ، وَ فِی آجَالِنَا بِطُولِ الْأَمَلِ حَتَّی الْتَمَسْنَا أَرْزَاقَکَ مِنْ عِنْدِ الْمَرْزُوقِینَ، وَ طَمِعْنَا بِآمَالِنَا فِی أَعْمَارِ الْمُعَمَّرِینَ [1] خداوندا تو ما را در مورد مسایل اقتصادی خویش به سوء ظن و در دوران عمرمان به آرزوی طولانی امتحان کردی تا آنجا که به سراغ روزی خوارانت رفتیم و از آنها کمک گرفتیم و به خاطر همین آرزوهای طولانی به آنهایی که عمر دراز کرده اند طمع نمودیم. یکی از دعاهایی که مستجاب نشدنی است دعا به درگاه الهی که : خدایا ما را امتحان مکن بر همین اساس امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرمود: لا یَقُوَلَّن اَحَدَکُم: اَلّلهُمَّ اِنّی اَعوذُبِکَ مِنَ الفِتنَهٍ لِاَنَّه لَیسَ اَحَدٌ اِلّا وَ هُوَ مُشتَمِلٌ عَلی فِتنَهٍ وَ لکِن مَنِ استَعاذَ فَلیَستَعِذ مِن مُضِّلات الفَتِنِ [2] هیچ یک از شما نگوید: خدایا از فتنه و آزمایش به تو پناه می‌برم زیرا هیچ کس نیست که از فتنه و ازمایش برکنار باشد بلکه کسی که از آزمایش به خدا پناه می‌برد باید از فتنه‌ها و ازمایش‌های گمراه کننده به خدا پناه برد. أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ [3] آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم رها می‌شوند و مورد آزمایش قرار نمی گیرند؟ به یقین کسانی را که پیش از ایشان بودند آزمودیم تا خدا آنان را که راست گفته اند معلوم دارد و دروغگویان را نیز معلوم دارد و خداوند پیامبران را نیز امتحان کرد ---------- [1]: دعای ۲۹ صحیفه [2]: نهج البلاغه حکم -۹۳ [3]: عنکبوت۱و۲ @bayan_ah