eitaa logo
بَیان
70 دنبال‌کننده
146 عکس
18 ویدیو
1 فایل
بیانی ازمجموعه موضوعاتی چون احکام ,احادیث٫ایات و روایت ها و داستان های اخلاقی و...... @bayan_ah.......‌ https://eitaa.com/joinchat/3951951888C6be2a9ed1d 🔶 🔶
مشاهده در ایتا
دانلود
✅چرا خداوند نماز را واجب نموده است؟ ✍برای واجب شدن نماز علت هایی ذکر شده است که به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم: 1⃣ جلوگیری از تحریف دین امام صادق علیه السلام : "اگر خداوند در فرستادن دین، تنها به فرستادن کتاب آسمانی اکتفا می‌کرد و عملی برای محافظت و یادآوری روزانۀ آن قرار نمی‏داد، حتما دین تحریف می‏ گردید و به سرنوشتی دچار می‌شدند که ادیان گذشته گرفتار شدند؛ که دینشان از بین رفت و به عاقبتی دچار شدند که نبایست می‌شدند". 📚 علل الشرایع، ج‏2، ص317 2⃣ جلوگیری از فراموشی زحمت های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله امام صادق علیه السلام : "یکی از علت‌های واجب شدن نماز این است که خداوند می خواست مسلمانان هرگز یاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و کوشش‌های او برای اسلام را فراموش نکنند". چون در اذان واقامه و تشهد نماز نام پیامبر به میان آمده است. 📚 علل الشرایع ، ج‏2، ص317 @bayan_ah
بَیان
#گناه - معنای گناه گناه به معنی خلاف است و دراسلام هر کاری که برخلاف فرمان خداوند باشد، گناه محسو
واژه‌های گناه در قرآن در زبان قرآن و پیامبر صلی الله علیه وآله و امامان علیهم السلام با واژه‌های مختلف، از گناه یاد شده است، که هر کدام گویی از بخشی از آثار شوم گناه پرده بر می‌دارد و بیانگر گوناگون بودن گناه است. واژه‌هایی که در قرآن در مورد گناه آمده، عبارتند از: ۱- ذنب ۲- معصیت ۳- اثم ۴- سیئه ۵- جرم ۶- حرام ۷- خطیئه ۸- فسق ۹- فساد ۱۰- فجور ۱۱- منکر ۱۲- فاحشه ۱۳- خبث ۱۴- شر ۱۵- لمم ۱۶- وزر و ثقل ۱۷- حنث @bayan_ah
بَیان
#ایه مباهله خداوند می فرماید:فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ اَبْناءَنا وَ اَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساء
🔴 اعمال روز مباهله اوّل : غسل دوّم : روزه سوّم : دو ركعت نماز و آن مثل روز عید غدیر است (دو ركعت است ؛ در هر ركعت ، یك مرتبه حمد و ده مرتبه توحید ، ده مرتبه آیة الكرسى و ده مرتبه قدر خوانده مى شود و بهتر است پیش از اذان ظهر خوانده شود.) و نیز روایت شده است بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفار كند. چهارم : خواندن دعای مباهله كه شبیه به دعای سحرهای ماه رمضان است اللهم انی اسئلك من بهائك بابهاء ......... ( متن کامل دعا را در مفاتیح بخوانید) شایسته است در این روز تصدّق بر فقراء به جهت تَاءسّی به مولای متقیان امیر المؤمنین علیه السلام و زیارت كردن آن حضرت و بهتر است زیارت جامعه خوانده شود. التماس دعا @bayan_ah
بَیان
واژه‌های گناه در قرآن در زبان قرآن و پیامبر صلی الله علیه وآله و امامان علیهم السلام با واژه‌های
۱- ذنب، به معنی دنباله است، چون هر عمل خلافی یک نوع پی آمد و دنباله به عنوان مجازات اخروی یا دنیوی دارد؛ این واژه، در قرآن ۳۵ بار آمده است. ۲- معصیت، به معنی سرپیچی و خروج از فرمان خدا و بیانگر آن است که انسان از مرز بندگی خدا بیرون رفته است؛ این واژه در قرآن ۳۳ بار آمده است. ۳- اثم، به معنای سستی و کندی و واماندن و محروم شدن از پاداش‌ها است زیرا در حقیقت گنهکار یک فرد وامانده است و مبادا خود را زرنگ پندارد؛ این واژه در قرآن ۴۸ بار آمده است. ۴- سیئه، به معنی کار قبیح و زشت است که موجب اندوه و نکبت گردد، در برابر «حسنه» که به معنی سعادت و خوشبختی است؛ این واژه ۱۶۵ بار در قرآن آمده است. کلمه «سوء» از همین واژه گرفته شده که ۴۴ بار در قرآن آمده است. @bayan_ah
بَیان
#معانی_گناه_در_قرآن ۱- ذنب، به معنی دنباله است، چون هر عمل خلافی یک نوع پی آمد و دنباله به عنوان مج
۵- جُرم، در اصل به معنی جدا شدن میوه از درخت و یا به معنی پست است، جریمه و جرایم از همین ماده می‌باشد، جرم عملی است که انسان را از حقیقت، سعادت، تکامل و هدف جدا می‌سازد؛ این واژه ۶۱ بار در قرآن آمده است. ۶- حرام، به معنی ممنوع است، چنانکه لباس احرام لباسی است که انسان در حج و عمره می‌پوشد و از یکسری کارها ممنوع می‌شود. و ماه حرام ماهی است که جنگ در آن ممنوع می‌باشد و مسجد الحرام یعنی مسجدی که دارای حرمت و احترام خاصی بوده، و ورود مشرکین به آن ممنوع است؛ این واژه حدود ۷۵ بار در قرآن آمده است. ۷- خطیئه، غالباً به معنی گناه غیر عمدی است. و گاهی در معنی گناه بزرگ نیز استعمال شده است، چنانکه آیه ۸۱ سوره بقره و ۳۷ سوره الحاقه بر این مطلب گواه می‌باشد. این واژه در اصل حالتی است که برای انسان بر اثر گناه پدیدمی آید و او را از طریق نجات، قطع می‌کند، و راه نفوذ انوار هدایت به قلب انسان را می‌بندد. [۱] این واژه ۲۲ بار در قرآن آمده است. ۸- فسق، در اصل به معنی خروج هسته خرما از پوست خود می‌باشد، و بیانگر خروج گنهکار از مدار اطاعت و بندگی خدا است که او با گناه خود حریم و حصار فرمان الهی را شکسته و در نتیجه بدون قلعه و حفاظ مانده است؛ این واژه ۵۳ بار در قرآن آمده است. ---------- [۱]: ۴) المیزان، ج ۱ ص ۲۱۸. @bayan_ah http://sapp.ir/bayan_ah
داستان همت بلند.mp3
466.1K
📌داستان کوتاه 📌 🔖داستان همت بلند پیرزن بنی اسرائیل @bayan_ah
بَیان
۵- جُرم، در اصل به معنی جدا شدن میوه از درخت و یا به معنی پست است، جریمه و جرایم از همین ماده می‌باش
۹- فساد، به معنی خروج از حدّ اعتدال است که نتیجه اش تباهی و به هدر رفتن استعدادها است؛ این واژه ۵۰ بار در قرآن آمده است. ۱۰- فجور، به معنی دریدگی و پاره شدن پرده ی حیا و آبرو و دین است که باعث رسوایی می‌گردد؛ و ۶ بار در قرآن آمده است. [۲] ۱۱- منکر، در اصل از انکار به معنی نا آشنا است، چرا که گناه با فطرت و عقل سالم، هماهنگ و مانوس نیست، و عقل و فطرت سالم، آن را زشت و بیگانه می‌شمرد؛ این کلمه ۱۶ بار در قرآن آمده و بیشتر در عنوان نهی از منکر، طرح شده است. ۱۲- فاحشه، به سخن و کاری که در زشتی آن تردیدی نیست، فاحشه گویند. در مواردی به معنی کار بسیار زشت و ننگین و نفرت آور به کار می‌رود؛ این واژه ۲۴ بار در قرآن آمده است. ۱۳- خبث، به هر امر زشت و ناپسند، خبیث گویند در مقابل «طیّب» به معنای پاک و دل پسند. این واژه در ۱۶ مورد از قرآن بکار رفته است. ۱۴- شرّ، به معنی هر زشتی است که نوع مردم از آن نفرت دارند، و بر عکس، واژه ی «خیر» به معنی کاری است که نوع مردم آن را دوست دارند، این واژه غالباً درمورد بلاها و گرفتاری‌ها استعمال می‌شود، ولی گاهی نیز در مورد گناه به کار می‌رود، چنانکه در آیه ۸ سوره زلزال به معنی گناه به کار رفته است. ---------- [۲]: ۵) مفردات راغب، ص ۳۷۳. @bayan_ah
حکمت196 وسعت ظرف علم: - کُلُّ وِعَاءٍ یَضِیقُ بِمَا جُعِلَ فِیهِ إِلَّا وِعَاءَ الْعِلْمِ فَإِنَّهُ یَتَّسِعُ بِهِ هر ظرفی به آنچه در او جای دهند تنگ شود جز ظرف علم که هر چه در او قرار دهند وسیع تر می‌گردد. از آنجایی دامنه علم به وسعت عمر زمین و آسمان و تاریخ گذشته و حال و آینده بشر است ظرف دریافت کننده آن نیز وسیع ترین ظروف است. هر انسان تا آنجایی که قدرت فهم و درک مطالب علمی را دارد می‌تواند بر دانش خویش بیفزاید و از خداوند متعال درخواست افزونی علم نماید چنانکه پروردگار به پیامبرش فرمود: قُل رَبِّ زِدنی عِلماً [۲] بگو پروردگار من بر علمم بیفزای البته همین انسان زمانی از عمرش فرا می‌رسد که ظرف علمش می‌شکند و گرفتار نقصان در درک و فهم می‌شود و حتی هر آنچه را که کسب علم کرده از یاد می‌برد و این از خواص دنیاست که: کُلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ وَیَبْقَی وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِکْرَامِ [۱] هر چه روی زمین است فانی شدنی است و فقط ذات پروردگارت که دارای جلالت و کرامت است باقی می‌ماند. وَمِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْ لَا یَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَیْئًا إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ قَدِیرٌ [۲] بعضی را به پست ترین مراتب عمر انسان می‌رساند تا آنجا که تمام دانشی را که فرا گرفته فراموش می‌کنند خداوند آگاه ومقتدر است. این آیه بدون کم وکاست در سوره حج تکرار شده ونشان تذکر جدی به انسان مغرور است به ویژه آنانی که دانستنی هایشان باعث بلند پروازی آنها شده و احدی را قبول ندارند و به انکار وحی و نبوت و علوم الهی و معنوی مبتلا می‌شوند. به هر تقدیر اگر انسان به اَرذَلِ العُمُر هم برسد و تمام علومش را از یاد ببرد آثار علمیش ماندگار است و مورد استفاده آیندگان خواهد بود و تا مادامی که حافظه و هوش کار می‌کند ظرف وجودش قابلیت دریافت نکات و ظرایف علمی را دارد باید در کسب علم قصور نکند چرا که به گفته امام علیه السلام فرمود: العُلَماءُ باقُونَ ما بَقِیَ اللَّیلُ و النَّهارُ [۳] تا گردش شب و روز هست علما هستند. ---------- [۲]: طه ۱۴ [۱]: الرحمن ۲۶و۲۷ [۲]: نحل ۷۰ و حج۵۰ [۳]: غرر الحکم ۱۴۸۱ @bayan_ah
بَیان
۹- فساد، به معنی خروج از حدّ اعتدال است که نتیجه اش تباهی و به هدر رفتن استعدادها است؛ این واژه ۵۰ ب
۱۵- لمم، (بر وزن قلم) به معنی نزدیک شدن به گناه وبه معنی اشیای اندک است و در گناهان صغیره بکار می‌رود. و در قرآن یکبار آمده است. ۱۶- وزر، به معنی سنگینی است، و بیشتر در مورد حمل گناه دیگران به کار می‌رود، «وزیر» کسی است که کار سنگینی از حکومت را به دوش خواهد کشید، این واژه در قرآن ۲۶ بار آمده است. گاهی در قرآن واژه «ثقل» نیز که به معنی سنگینی است در مورد گناه به کار رفته است، چنانچه آیه ۱۳ سوره عنکبوت به این مطلب دلالت دارد. ۱۷- حنث، (بر وزن جنس) در اصل به معنی تمایل به باطل و بازخواست آمده است و بیشتر در مورد گناه پیمان شکنی و تخلف، بعد از تعهد، آمده است. این واژه دوبار در قرآن آمده است. این واژه‌های هفده گانه هر کدام بیانگر بخشی از آثار شوم گناه و حاکی از گوناگونی گناه می‌باشند، و هر یک با پیام مخصوص و هشدار ویژه ای، انسان‌ها را از ارتکاب گناه برحذر می‌دارند. @bayan_ah
💎غیبت امام عصر 💎 امام صادق علیه السلام : هر گاه خدا را به حق رسولان آشکار قسم دادی به حق رسولان پنهان و غائب هم قسم بده. 🤔 شاید عده ای سوال کنند که چرا امام شما غائب است ؟؟ مگر میشود امام باشد و غائب باشد؟؟ مرحوم شیخ صدوق در کتابشان به این سوال پاسخ میدهند . ما پیامبرانی داشتیم که پیامبر بودند اما برای مدتی غائب بودند . مانند حضرت موسی . منبع : 📚 کتاب شریف کمال الدین و تمام النعمه @bayan_ah
واژه‌های گناه در روایات در روایات اسلامی، واژه‌های دیگری نیز در مورد گناهان مختلف به کار رفته مانند: جریره، جنایت، زَلّت، عثرت، عیب، و... که هرکدام بیانگر نوعی از گناه است که ممکن است به سراغ انسان بیاید. @bayan_ah