eitaa logo
بیان‌الصدق
131 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
227 ویدیو
115 فایل
کانال بیان الصدق مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق کانال ما در تلگرام https://t.me/Bayanalsidq صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/mirzskhan_hamed ارتباط با روابط‌عمومی @Bayanalsidq_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شرح حدیثی از امام صادق (علیه‌السّلام) در ابتدای جلسه درس خارج فقه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۱۳۸۳/۰۳/۱۹ ✅هشت خصلت مؤمنانه 1⃣ حفظ آرامش و نباختن خود در حوادث دشوار 2⃣ صبر و استقامت در بلاها 3⃣ شکرگزاری در آسایش و گشایش کارها 4⃣ راضی بودن به رزق بدست آمده از زحمات 5⃣ ظلم نکردن به دشمنان 6⃣ ستم نکردن به دیگران بخاطر دوستان خود 7⃣ و 8⃣ تحمل سختی‌ها و ترجیح راحتی دیگران بر راحتی خود 🎦 مشاهده ویدئو در سایت و مطالعه متن کامل 💻 @khamenei_maaref https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
بسم الله الرحمن الرحیم «ولا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدوا بغیر علم... ثم الی ربهم مرجعهم فینبئهم بما کانوا یعملون؛ (به معبود) کسانی که غیر خدا را می‌خوانند دشنام ندهید، مبادا آنها (نیز) از روی (ظلم و) جهل، خدا را دشنام دهند! اینچنین برای هر امتی عملشان را زینت دادیم سپس بازگشت همه آنان به سوی پروردگارشان است و آنها را از آنچه عمل می‌کردند، آگاه می‌سازد (و پاداش و کیفر می‌دهد).» در قرآن کریم خداوند در آیه 108 سوره انعام بیان کرده که به مقدسات دیگر ادیان توهین نکنید تا به مقدسات شما توهین نکنن. این آیه نشان دهنده عظمت اسلام و مسلمین جهان است تا احترام به مقدسات دیگر ادیان را محترم می‌شمارد. حال از کشوری اسلامی چون عربستان سعودی که پادشاهان این کشور خود را خادم الحرمین میدانن روزنامه های این کشور به خود اجازه میدهم تا به مرجعیت شیعه و یکی از بزرگترین علمای اسلام که مورد احترام علمای جهان اسلام از شیعه و سنی می باشد توهین کند و کاریکاتوری توهین آمیز درباره این شخصیت عالی مقام را در روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» چاپ و نشر دهد. این حرکت بسیار توهین آمیز به مرجع عالی قدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله را محکوم میکنیم و از مسئولین امور خارجه کشورهای اسلامی و حقوق دانان جهان اسلامی می‌خواهیم تا اقدامات لازم درباره پاسخ به این روزنامه سعودی را انجام دهند تا دیگر نظاره‌گر این گونه توهین ها به مقدسات و علمای اسلام نباشیم. أللّهُمَّ اشغَلِ الظّالِمِینَ بِالظّالِمِینَ والسلام علیکم ورحمه الله شیخ حامد میرزاخان 1399/04/15 ایران/قم
💠 حدیث روز 💠 💎 توصیه‌ای به والدین 🔻رسول‌اللّه صلی‌الله‌علیه‌وآله: اَحِبُّوا الصِّبْيانَ وَ ارْحَمُوهُمْ، وَ اِذا وَعَدتُموهُمْ شَيْئا فَفُوا لَهُمْ، فَاِنَّهُمْ لايَدْرونَ اِلاّ اَنَّـكُمْ تَرْزُقونَهُمْ 🌸 كودكان را دوست بداريد و با آنان مهربان باشيد و هرگاه به آنان داديد، به آن وفا كنيد؛ زيرا آنان، روزی‌دهنده خود را كسى غير از شما نمی‌دانند. 📚 كافى، ج۶، ص۴۹، ح۳ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
🔸دلايل امامت امام رضا علیه السلام حضرت علاوه بر ادّلۀ امامت ائمه دوازده‌گانه شيعه، از قرار ذيل است: ۱. تصريح امام موسى كاظم به امامت امام رضا عليه السّلام، كه در روايات متعدد وارد شده است (كافى، ج ۱، ص ۳۱۹؛ ارشاد، ص ۹۵؛ كفاية الأثر، ص ۸۲) شيخ مفيد دوازده تن از اصحاب امام كاظم عليه السّلام را كه موضوع جانشينى و امامت امام رضا عليه السّلام را نقل كرده‌اند، نام برده است (ارشاد، ص ۵۹۱) از جمله آنها داود رقى است، او مى‌گويد: «به حضرت موسى بن جعفر عرض كردم: امام ما پس از رحلت شما كيست‌؟ حضرت به فرزند بزرگوارش امام رضا عليه السّلام اشاره كرده فرمود: امام شما پس از من او (امام رضا) مى‌باشد (كافى، ج ۲، ص ۸۹) ۲. تصريح پيامبر خدا به امامت امام رضا عليه السّلام از دلايل مهم امامت آن حضرت است كه در روايات به آن تصريح شده است؛ در روايتى كه از سلمان، صحابو بزرگ نقل شده آمده است: پيامبر اسلام وقتى به ائمه دوازده‌گانه بعد از خود اشاره مى‌كند، سلمان از آن حضرت مى‌خواهد كه به نام‌هاى آنان نيز تصريح نمايد، ازاين‌رو پيامبر همه آن بزرگواران را به اسم نام مى‌برد كه امام رضا عليه السّلام هشتمين امام در ميان آنها مى‌باشد (كفاية الاثر، ص ۴۲؛ غاية المرام، ج ۱، ص ۲۴۲) همچنين از جابر روايت شده كه پيامبر نام مبارك على بن موسى الرضا عليه السّلام را جزء ائمه دوازده‌گانه ذكر فرموده است (كمال الدين، ص ۲۵۲؛ الميزان، ج ۴، ص ۴۰۹؛ ينابيع الموده، ج ۳، ص ۲۹۹). ۳. از ديگر دلايل امامت آن حضرت مى‌توان به مسئلۀ عصمت در آن حضرت ياد نمود، زيرا تنها معصوم در آن دوران آن حضرت بوده است، پس او امام است (شرح جمل العلم و العمل، ص ۲۱۵). ۴. گستردگى علم و آگاهى امام رضا عليه السّلام به تمام احكام شرعى از ديگر دلايل امامت آن حضرت است (ارشاد، ج ۲، ص ۲۳۹) زيرا هيچ‌كس غير از آن حضرت در آن زمان داراى چنين ويژگى نبوده است (مناقب، ج ۴، ص ۳۳۲) امام رضا عليه السّلام در مناظره‌اى كه از طرف مأمون برگزار گرديد، همۀ سران مذاهب و اديان از قبيل يهودى، مسيحى، زردشتى، برهمن، صابئى، منكر خدا... را در بحث مغلوب نمود (عيون، ج ۱، ص ۲۳۹) علاوه بر آن، خبر دادن آن حضرت از امور غيبى و آشنايى به تمام لغات از ديگر دلايل امامت آن حضرت مى‌باشد، اباصلت هروى مى‌گويد: «كان الرضا عليه السّلام يكلّم الناس بلغاتهم فقلت له فى ذلك فقال: يا أبا صلت أنا حجة اللّه على خلقه و ما كان اللّه ليتخذ حجّة على قوم و هو لا يعرف لغاتهم؛ امام رضا عليه السّلام با مردم به زبان خودشان گفت و گو مى‌كرد، روزى به آن حضرت عرض كردم يابن رسول اللّه از آشنايى شما با اين زبان‌ها در شگفتم‌؟ حضرت فرمود: اى ابا صلت من حجت خدا بر خلق او هستم و حق تعالى حجتى را بر قومى فرانگيرد، در حالى‌كه آن حجت به لغت‌هاى ايشان آشنا نباشد (مناقب، ص ۳۳۳؛ كشف الغمه، ج ۳، ص ۱۱۹). ————————————————— دانشنامه کلام اسلامی، صفحه: ۴۴۶، مؤسسه امام صادق علیه السلام، قم - ایران، 1387 ه.ش. https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
🔻مصاحبه مهمّی با پیشوای بزرگ شیعیان جهان: 🔳 پاسخ آیت‌الله‌العظمی بروجردی به دبیر سازمان ملل در خصوص ممنوعیت مصرف الکل 🔹 مرحوم حضرت آیت الله بروجردی به آرشه تونگ دبیر وقت انجمن مبارزه با مواد مخدر و الکل سازمان ملل، در خصوص علت ممنوعیت الکل به میزان کم که موجب مستی نمی‌شود، جواب دادند که خبرگزاری حوزه مصاحبه با پیشوای بزرگ شیعیان جهان را بازنشر می دهد: ✍️ آیت‌الله‌العظمی بروجردی: ◻️ وقتی دانسته شد که فضیلت انسان نسبت به حیوان همانا بواسطه داشتن و شعور است و وقتی مسلم گردید که انسان موظف است در حفظ تکامل این موهبت های آسمانی که عقل و شعور و ادراک بشری می‌باشد سعی کافی مبذول دارد بنابراین شرب هر آنچه این قوا را سست و کند کند جایز نخواهد بود و قطع است که شرب مواد خمری به هرمقدار و اندازه ای که باشد مشار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این موضوع دیگری که درخور اهمیت است آنکه خداوند تبارک و تعالی به خصوصیات طبع بشری وقوف کامل دارد و از طبع مخلوق خود واقف است و بدین جهت اگر مقدار کم آن را جائز می شمرد تعیین حدود آن خالی از اشکال نمی‌گردید و بدین جهت برای اینکه بشر از بلیه مستی که با هستی او منافات دارد نجات یابد شرب جزء و کل آن را قدغن فرموده است. ✍️ آرشه تونگ: متجاوز از ده سال است که اداره امر مبارزه با الکل در دنیا بعده این جانب می باشد، در این مدت با شخصیت های بزرگ ممالک مختلف اعم از مذهبی سیاسی و اجتماعی مذاکره و مصاحبه های مفصلی داشتم ولی اذغان دارم که تاکنون هیچ کس در دنیا بیانات جامع و مستدلی چنانچه آن حضرت فرمودند اظهار نداشته و فرمایشات شما ما برای مبارزه با شرب مواد الکلی در دنیا خواهد بود. ◽️فی الحقیقه بزرگترین راه نیل به هدف همانا پیروی از دستورات و فرمایشات آن حضرت می‌باشد بنام خود و تمام سازمان‌های بین‌المللی مبارزه با الکل از حضرت آیت الله و همکاران ارجمند سپاسگزار بوده و امیدوارم به رهبری آن حضرت در این مبارزه مقدس توفیق کامل نصیب گردد. ◽️ در پایان مصاحبه مجدداً به دست بوسی حضرت آقا نائل شده و از محضر حضرت آیت الله که سادگی و شکوه واقعی آن آرشه تونگ را سخت تحت تاثیر قرار داده بود کسب اجازه نموده مرخص شدیم. ◽️ آقای آرشه تونگ پس از مراجعت به سوئیس کتباً خواستار شده که مراتب احترام و شیفتگی و سپاسگزاری ایشان را مجدداً به عرض حضرت آیت الله برسانم. متن کامل این مصاحبه را در خبرگزاری حوزه بخوانید:👇 hawzahnews.com/news/908935 https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
💠شرح حدیث 🌻امام علی علیه السلام فرمودند: مَنْ غَرَسَ اَشْجارَ التُّقى جَنى ثِمارَ الْهُدى؛ 🌹🌹 کسى که در وجود خویش نهال تقوى بکارد، میوه هاى هدایت را از آن به دست مى آورد(1). 🌻🌻شرح حدیث: مضمون و محتواى روایت فوق، که ثمره و نتیجه تقوى در همین دنیاست، در آیات و روایات مختلفى مطرح شده است; ثمره تقوى در آیه شریفه 282 سوره بقره تعلیم و دانش الهى، و در آیه شریفه 29 سوره انفال دست یافتن به قدرت تمیز بین حق و باطل (فرقان) و در آیه دوم سوره بقره ثمره آن هدایت مطرح شده است. امّا آنچه در روایت فوق مطرح شده فقط ارتباط میان هدایت و تقوى است که هر چه تقوى بیش تر شود هدایت الهى بیش تر نصیب انسان مى گردد; زیرا قلب همچون آینه است، وقتى آینه غبارآلود شود حقایق را منعکس نمى کند، امّا اگر آینه دل را با قراردادن در مسیر نسیم تقوى از غبار گناه بزداییم، چهره حقیقت به خوبى در آن منعکس مى شود. بنابراین نور هدایت همواره در حال تابیدن است و لحظه اى قطع نمى گردد. جمال یار ندارد حجاب و پرده اى *** غبار ره بنشان تا نظر توانى کرد! ضمناً از روایت فوق مى توان استفاده کرد که علاوه بر پیمودن راه معرفت از طریق جاده استدلال و فلسفه، مسیر دیگرى نیز وجود دارد. و آن، طریق عرفان اسلامى است که از راه شهود حاصل مى گردد. همان چیزى که در آیه 29 سوره انفال به آن اشاره شده است، که با تقوى و گام نهادن در جادّه وسیع عرفان اسلامى براى شخص متّقى قدرتى حاصل مى گردد که به راحتى حقّ و باطل و حقیقت و سراب را از یکدیگر تشخیص خواهد داد. نکته دیگر این که تأثیر تقوى و هدایت دو طرفه است؛ یعنى همانطور که هر چه تقوى زیادتر شود هدایت فزونى مى یابد، هر چه هدایت هم بیش تر شود انسان به مراحل عالى ترى از تقوى دست مى یابد. بنابراین باید سعى و تلاش نماییم تقوى الهى را در زندگى فردى و اجتماعى، در مسایل دینى و سیاسى و اقتصادى و ادارى و خلاصه تمام زوایاى زندگى خود پیاده کنیم، تا تمام امّت اسلامى میوه هاى هدایت الهى را از این درخت بارور و تنومند بچینند و از آن به نحو شایسته بهره مند گردند. __________________________ پی نوشت: 1. بحار الانوار، جلد 75، صفحه 90. منبع: ۱۱۰ سرمشق از سخنان حضرت على علیه السلام، مؤلّف: حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى، تهیّه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادى. https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
شیوه های از منظر قرآن و حدیث 💎جلسه اول: مقدمه بحث جوامع بشری با علوم انسانی‌ای اداره می‌شود که مبانی هستی شناختی، انسان شناختی، روش شناختی و معرفت شناختی سکولار شکل گرفته‌اند. داشتن یک جامعه اسلامی، نیز مستلزم داشتن علوم انسانی اسلامی است؛ از این رو در قرآن کریم و در روایات معصومین (ع) مفاهیم روان‌شناختی بسیاری وجود دارد. یکی از مباحث روانشناختی بحث احساس و ادراک می‌باشد که در قرآن و روایات به آن تأیید شده است. 📌بقای ارگانیزم و استمرار حیات مادی و معنوی آن، در گام نخست، به دریافت‌های حسی ما از پیرامون و درون خودمان وابسته است. وقتی فرزند از مادر متولد می‌شود چیزی نمی‌داند و به کمک ابزارهایی که خداوند در وجود او قرار داده به تدریج خود و محیط خودش را شناخته. (سوره نحل، آیه 78). 📍یکی از روش‌های تربیت که از بحث احساس و ادراک در آیات و روایات موجود می‌باشد بحث تربیت کلامی و یا همان ادراک حسی در موضوع صوت می‌باشد که چه تاثیراتی بر تربیت دارد؟! تربیت یکی از پایه‌های مهم و اساسی سعادت و به معنای سازندگی و پرورش شخصیت انسانهاست، یکی از حقوق اولیه فرزندان که بر عهده پدر و مادر است تربیت صحیح می‌باشد. اما باید توجه داشت که والدین امروزی با شیوه‌های پرورش کودکان تا چه اندازه آشنایی دارند. 📍اغلب والدین سعی می‌کنند در تربیت فرزندان خود بهترین راه را انتخاب کنند تا آن‌ها در آینده از جایگاه تحصیلی و شغلی مناسبی برخوردار شوند. کودکان براساس روشی که در سه سال اولیه زندگی‌شان اعمال می‌شود، تربیت می‌شوند و آموزش می‌بینند و سبک رفتاری خاصی پیدا می‌کنند. این سبک رفتاری، نقش بسیار مهمی‌ در نوع ارتباطات آن‌ها در طول زندگی‌شان دارد که موجب می‌شود کودکانی با شخصیت‌های متفاوت شکل بگیرند. 📌در ادامه به بررسی ادارک حسی صوت و نقش تربیتی آن می‌پردازیم. ادامه دارد.... https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
💠شرح حدیث 🔸امام علی علیه السلام فرمودند: اَلا لا خَیْرَ فى عِلْم لَیْسَ فیهِ تَفَهُّمٌ، اَلا لاخَیْرَ فى قِرائَة لَیْسَ فیها تَدَبُّرٌ، اَلا لاخَیْرَ فى عِبادَة لا فِقْهَ فیها؛ 🌸آگاه باشید! علمى که در آن فهم نباشد فایده اى ندارد. بدانید! قرائت قرآن اگر همراه با تدبّر و اندیشه (در معانى آن) نباشد بى فایده است. آگاه باشید! عبادتى که در آن تفکّر و اندیشه نباشد خیرى ندارد(1). 🌹شرح حدیث: 🌸سؤال: در جمله اوّل مى خوانیم: «علمى که در آن فهم نباشد خیرى ندارد» مگر مى شود علم و دانشى بدون تفهّم حاصل گردد؟ 🌻🌻پاسخ: بله، بسیار است علم و دانش هایى که حاصل آن تنها ذخیره کردن مشتى دانستنى ها و قواعد یا فورمول هاى خشک است که صاحب آن، در آن تفکّر نمى کند و به نتیجه آن نمى اندیشد. دانشمندى که توانست هسته اتم را بشکافد و این نیروى عظیم را آزاد کند، براى چه هدفى این کار را کرد؟ آیا هدفش نابودى همه موجودات زنده و از بین بردن تمام آثار حیات و زندگى در شهر «ناکازاکى» و «هیروشیماى» ژاپن بود، که هنوز هم بعد از ده ها سال متأسّفانه آثار شوم آن موجود است!؟ یا منظورش تولید نیروگاه هاى برق بود، تا به وسیله آن جهان را روشن کند و چرخ هاى کارخانجات را به گردش درآورد و استفاده هاى مثبت فراوان دیگر از آن بشود؟ متأسّفانه بسیارى از دانشمندان مادّى در علوم و دانش هاى خویش تفهّم ندارند، بدین جهت دنیا تبدیل به ظلمتکده اى مى گردد. دنیایى که دانشمندان آن هدفى جز لذّات مادّى ندارند و براى آن ها تفاوتى نمى کند که با اختراعات و اکتشافات آن ها کارخانجات داروسازى فعّال شود یا کارخانجات بمب سازى، بلکه هر کدام درآمد بیش ترى عاید آن ها کند و دلارهاى فزون ترى به جیب آن ها سرازیر نماید، همان را ترجیح مى دهند! چنین دنیایى حقیقتاً ظلمتکده و چنان دانشى در حقیقت زیانبار است! در جمله دوم مى خوانیم: «آگاه باشید تلاوت قرآن اگر توأم با اندیشه نباشد سودى ندارد» آرى، بسیارند کسانى که قرآن تلاوت مى کنند، ولى مورد لعن قرآن هستند(2)! زیرا به دستورات این نسخه شفابخش آسمانى عمل نمى کنند; آن ها هنگامى که آیات مربوط به غیبت را مى خوانند، در حالى که خود غیبت مى کنند مورد لعن این آیات قرار مى گیرند! هنگامى که آیات مربوط به ربا را قرائت مى کنند، در حالى که آلوده به این گناه بزرگ و کثیف هستند، مورد لعن آیات ربا واقع مى شوند! و همچنین در سایر آیاتى که به آن عمل نمى کنند. «تدبّر» از ریشه «دَبْر» (بر وزن ابر) گرفته شده و به معناى عاقبت اندیشى است، تلاوت کننده قرآن هنگام تلاوت آیات شریفه باید به عاقبت کسانى که آیات تلاوت شده در مورد آن ها سخن مى گوید بیندیشد که قرائت یک آیه همراه با تدبّر از یک ختم قرآن بى تدبّر ارزشمندتر است! 🌻در جمله سوم مى فرماید: «عبادت بدون تفکّر هم فایده اى ندارد». آیا هنگامى که در مقابل پروردگار مى ایستیم و آیات بلند و پرمحتواى سوره حمد را مى خوانیم، در معانى آن آیات تفکّر مى کنیم؟ وقتى به (اِیّاکَ نَعْبُدُ وَ اِیّاکَ نَسْتَعینُ)مى رسیم، نگاهى به قلب خویش کنیم و ببینیم آیا حقیقتاً فقط خدا را مى پرستیم و فقط از او کمک مى گیریم؟ یا هواى پرستى، مال پرستى، مقام پرستى در کُنج دل ما جایى براى پرستش خدا نگذارده است!؟ هنگامى که به تشهّد مى رسیم و به یگانگى خداوند شهادت مى دهیم، سرى به قلب خویش بزنیم و ملاحظه کنیم که آیا هیچ بتى در خانه قلب ما وجود ندارد، یا این خانه خدا به اشغال انواع بت ها در آمده است؟ آرى باید عبادت همراه با تفکّر باشد، چرا که یک عبادت همراه با تفکّر مى تواند سرنوشت ما را متحوّل و دگرگون نماید. ____________________________ پی نوشت: 1. اصول کافى، کتاب فضل العلم، باب صفة العلماء، حدیث سوم. 2. میزان الحکمة، باب 2311، حدیث 16250، (جلد 8، صفحه 90). منبع: ۱۱۰ سرمشق از سخنان حضرت على علیه السلام، مؤلّف: حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى، تهیّه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادى. https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
📖📖📖📖📖 💠 یکی از کارهایی که بسیار در یادگیری زندگی و نیز تقویت روابط زن و شوهر اثر دارد کتابهای مربوط به تفاوتهای روانشناسی زن و مرد است. 💠 دلیل بسیاری از و مشاجرات لفظی همسران عدم شناخت این تفاوتهاست. 💠 با شناخت یکدیگر و یادگیری مهارتهای رفتار با همسر، لذت زندگی را بچشیم! https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
📜 فرازی از خطبه غدیر: 💎 🔻پیامبر اکرم(ص) فرمود: مَعاشِرَالنّاسِ أُعْلِمَ کلَّ أَبْیضَ وَأَسْوَدَ: أَنَّ عَلِی بْنَ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیی وَ خَلیفَتی ( عَلی أُمَّتی ) وَالْإِمامُ مِنْ بَعْدی ❇️ به همه شما از سفید و سیاه اعلام کنم که همانا علی بن ابیطالب(ع) وصی من و جانشین من و امام پس از من است. ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
شیوه های از منظر قرآن و حدیث 📌جلسه دوم :ادراک حسی از دیدگاه قرآن 📍رابطه ارگانیسم با محیط خود و به وسیله اندام‌های گیرنده و پاسخ دهنده صورت می‌گیرد. دریافت محرک به وسیله گیرنده حسی و انتقال آن به مراکز عصبی خاص، احساس نامیده می‌شود. در دریافت و انتقال اثر تحریک به مراکز حسی، قانونینی وجود دارند که مهم‎ترین آنها عبارتند از: ✔️«قانون همه یا هیچ»، ✔️«قانون مقاومت مطلق»، ✔️«قانون مقاومت نسبی»...؛ احساس عبارت است از انتقال اثر محرک از گیرندگان حسی، به سیستم اعصاب مرکزی، که به صورت عینی قابل پیگیری است. این احساس، ارزش شناختی ندارد و به گونه‌ای منفعل خاصل می‌شود و اساس کاملاً فیزیولوژیک دارد. (کاویانی، 1393، ص 60) 📍ادراک، فرایند ذهنی یا روانی است که گزینش و سازماندهی اطلاعات حسّی و در نهایت معنی بخشی به آنها را به گونه‌ای فعّال به عهده می‌گیرد. 📍 به سخن دیگر، پدیده درک را باید فرایندی دانست که طی آن تجربه های حسی، معنادار شده و از طریق، انسان، روابط امور و معانی اشیاء را در می‌یابد (ایروانی و خداپناهی،1381) https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
💠 حدیث روز 💠 ❇️ بالاترین عبادت 🔻امام جواد عليه‌السلام: القَصدُ إلَى اللّه ِتعالي بِالقُلُوبِ، أبلَغُ مِن إِتعابِ الجَوارِحِ بِالأعمالِ 💎به دل آهنگ خدا داشتن برتر است تا خسته كردن جوارح به عبادت. 📚 بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۳۶۴ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
شیوه های ‎ از منظر قرآن و حدیث 📌جلسه سوم: صوت از دیدگاه قرآن 📍صداها از ویژگی‌های روان شناختی برخوردار می‌باشد؛ صداها با احساسات و عواطف لحظه‌ای انسان مرتبط می‌شوند. براساس این ویژگی‌هاست که هم گوینده و هم شنونده، بدون اینکه توافقی با هم کرده باشند، در ارسال و دریافت یک حس مشترک، موفق می‌شوند. 📍شنونده از طریق صدا، همان حسی را که در گوینده وجود دارد دریافت می‌کند. این ارسال و دریافت، ممکن است، به نوع كلمات انتخاب شده، تن صدا، بلند یا آرام بودن کلام، نرم و دل انگیز یا خشن و رعب آور بودن گفتار مربوط شود (کاویانی، 1393، ص 64)؛ 📍برای مثال، جناب لقمان به فرزندش سفارش می‌کند که: «پسرم، در راه رفتن اعتدال را رعایت کن و از صدای خود بکاه (و هرگز فریاد مزن) که زشت‌ترین صداها، صدای خران است»(لقمان، آیه 20). 📍بعضی از اصحاب پیامبر (ص) به علت نادانی، پیامبر (ص) را نیز همانند خودشان با صدای بلند و فریاد، خطاب می‌کردند، خداوند به آنان فرمود: این کار را نکنید (حجرات، آیه 4)، آنان که صدای خود را نزد رسول خدا کوتاه می‌کنند، همان کسانی هستند که خداوند دل‌هایشان را برای تقوا خالص نموده است و آنان که پیامبر را از پشت حجره‌ها بلند صدا می‌زنند، بیشترشان نمی‌فهمند (حجرات، آیه 5). 📍به هنگام مناجات با خداوند، لازم نیست فریاد بزنیم، چون در هر صورت، چه فریاد بزنیم و چه آرام و در دل دعا کنیم برای خداوند تفاوتی ندارد (اعراف، آیه 5). اما هر گاه به کسی ظلم شده باشد، اگر برای دفع ظلم از خود، فریاد بزند و ظلم را افشا کنند، اشکالی ندارد (نساء، آیه 149). ‎ https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حدیث روز 💠 ❓چگونه عمر خود را طولانی کنیم؟ 🔻امام صادق عليه ‏السلام: يَعيشُ النّاسُ بِاِحْسانِهِمْ اَكْثَرَ مِمّا يَعيشونَ بِاَعْمارِهِمْ وَ يَموتون بِذُنوبِهِمْ اَكْثَرَ مِمّا يَموتونَ بِآجالِهِمْ؛ ❗️مردم، بيشتر از آن‏كه با عمر خود زندگى كنند، با و نيكوكارى زندگى مى‏كنند و بيشتر از آن‏كه با أجل بميرند، بر اثر خود مى‏ميرند. 📚 دعوات الراوندى: ص ۲۹۱، ح ۳۳ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیوه های از منظر قرآن و حدیث 📌جلسه چهارم: صوت از دیدگاه قرآن 📍در آیه‌ای دیگر، خداوند با همسران پیامبر اتمام حجت می‌کند؛ این هم ناظر به تن صداست، مربوط به رعایت عفت در سخن گفتن است: «ای همسران پیامبر...! به گونه‌ای نازک و هوس انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند و شایسته سخن بگویید»(احزاب، آیه 32). 📍جمله «فلا تخضعن بالقول» اشاره به کیفیت سخن گفتن و جمله «قلن قولا معروفا» اشاره به محتوای سخن دارد (مکارم شیرازی،۱۳۷۱، ج17، ص213 ). 📍یکی دیگر از ویژگی‌های روان شناختی صوت، نرم یا خشن بودن آن است؛ خداوند متعال به موسی (ع) و هارون (ع) می‌گوید: به سوی فرعون بروید و او را به سوی حق دعوت کنید و با نرمی با او سخن بگویید تا شاید متذکر شود، یا خشیت الهی پیشه کند. (طه، آیه 44) 📍در کنار این نوع اثرگذاری که مربوط به حالت روان شناختی صوت است، نوع دیگری از اثرگذاری نیز در آن وجود دارد که به بعد معرفت شناختی آن مربوط است، یعنی، محتوای سخن و دعوت به استدلال‌های مورد نظر؛ این نوع دوم در قرآن بسیار فراوان است، به گونه‌ای که در هر صفحه و هر سوره‌ای از کلام خداوند، این نوع مطلب را می‌توان دید. 📍برای مثال، شیطان از طریق صوت و صدایش افراد انسانی را تحریک می‌کند، اما نه به واسطه تن صدا و تند يا ملایم بودن صدا و، بلکه به واسطه استدلال و وعده و فریبی که می‌دهد (اسراء، آیه 65)، 📍یا مجادله‌ای که بین افراد صورت می‌دهد؛ این‌ها هر دو از طریق صوت هستند، اما جدال، به محتوای سخن برمی گردد، اگرچه معمولاً در لحن گفتار نیز خودش را نشان می‌دهد (حج، آیه 3؛ کهف، آیه 56) https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
📜 فرازی از خطبه غدیر: 💎 🔻 فرازی از خطبه پیامبر(ص) در روز غدیر پیامبر اکرم(ص) فرمود: مَعاشِرَالنّاسِ یریدُالله عَزَّوَجَلَّ فی کلِّ حالٍ ❇️ ای مردم، اوست(علی) که در همه حال و همه کار تنها خدای عزوجل را می‌جوید. ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
🌍 فضائل و اعمال شب و روز دحوالارض ▫️دحوالارض به روز ۲۵ ذی القعده اطلاق می شود. در چنین روزی خداوند زمین را از زیر کعبه گسترش داد. در این روز روزه و غسل مستحب است و مخصوصا روزه که ثوابش معادل ثواب شصت سال عبادت است...👇 hawzahnews.com/news/909795 https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
شیوه های از منظر قرآن و حدیث 📌جلسه چهارم:پنج شیوه تربیت کلامی از منظر سوره لقمان و روایات 📍مقدمه: قرآن کریم حاوی بزرگترین دستورات، اصول، مبانی و روش‌های تربیتی است که خداوند توسط پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) برای هدایت وتربیت انسان‌ها فرستاده شده است. 📍قرآن کریم دربردارنده روایت‌ها، زندگی نامه‌ها، پندها و نصایح زیادی از پیامبران و افراد خاص می‌باشد یکی از این افراد لقمان حکیم است خداوند روش وشیوه تربیت اورا درقران کریم، به عنوان الگو و منشور تربیتی برای انسان بازگو نموده است 📍تربیت موفق بر اصول و پایه‌هایی مبتنی است که شامل: ✔️اصل اعتدال، ✔️ اصل تسامح و تساهل، ✔️اصل تدریج، ✔️اصل عزّت، ✔️اصل ارتباط ظاهر و باطن می‌باشد. 📍 لقمان هنگام تربیت و موعظه کردن به فرزندانش مهر و محبت، و شخصیت دادن و احترام نمودن دوری از خشونت و تندی و تحقیر را رعایت می‌کرد. 📍مواعظ و روش لقمان امروزه از نظر عالمان تربیتی از بهترین الگوهای تربیتی محسوب شده که هم موفقیت در حيات دنيوي و همچنین حیات اخروی را در پی دارد. https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حدیث روز 💠 💎 محبوب‌ترین اعمال نزد خدا 🔻امام علی علیه‌السلام: انتظروا الفرج و لا تیأسوا من روح الله، فان احب الاعمال الى الله عزوجل انتظار الفرج ... والمنتظر للفرج کالمتشحط بدمه فى سبیل الله ❇️ انتظار فرج بکشید و از رحمت خدا ناامید نگردید، زیرا محبوبترین اعمال نزد خداى عزوجل، انتظار فرج است و همانا منتظران فرج مانند شهیدانى هستند که در راه خدا در خون خود می‌غلتند. 📚 بحارالانوار، جلد ۵۲، ص ۱۲۳ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
📜 فرازی از خطبه غدیر: 💎 🔻پیامبر اکرم(ص) فرمود: مَعاشِرَ النّاسِ أَلا وَ إِنَّهُ لایبْغِضُ عَلِیاً إِلاّشَقِی ، وَ لایوالی عَلِیاً إِلاَّ تَقِی ❇️ ای مردم پس بدانید و یقین کنید که با علی دشمنی نمی‌کند، مگر کسی که سیاهدل و ناپاک است و دل به ولایت علی نمی‌دهد، مگر کسی که پاک نهاد و پرهیزگار است. •┈┈••✾••┈┈• ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
💠مباحث اعتقادی 🔸✍توحید در اندیشه محمد بن عبدالوهاب (استغاثه به احیاء) محمدبن عبدالوهاب در باب سیزدهم کتاب خود، درخواست از شخص زنده را نیز شرک می‌شمرد. بنابراین از نظر شیخ، طلب یاری از پیامبر هم در حال حیات و هم در حال ممات شرک اکبر دانسته شده است. این در حالی است که این کلام، مخالف با آیات قرآن و کلمات بزرگان اسلام است. 1⃣یکی از پیروان حضرت موسی (ع) برای نجات خود، از حضرت موسی طلب استغاثه و نجات و کمک نمود. قرآن می فرماید: «فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِي مِنْ شِيعَتِهِ عَلَى الَّذِي مِنْ عَدُوِّهِ{قصص/15} آن كس كه از پيروانش بود بر علیه كسى كه دشمن وى بود از او يارى خواست»؛ 2⃣حضرت سلیمان از دیگران طلب یاری می کند: «قال يا أَيُّهَا الْمَلَؤُا أَيُّكُمْ يَأْتيني‏ بِعَرْشِها قَبْلَ أَنْ يَأْتُوني‏ مُسْلِمين{نمل/38} (حضرت سليمان) گفت: «اى بزرگان! كدام يك از شما تخت او را براى من مى‏آورد پيش از آنكه به حال تسليم نزد من آيند» 3⃣افزون بر این آیات، باید گفت که محمد بن عبدالوهاب به نظام فکری نظریه‌پرداز خود خط بطلان کشیده است. چرا که ابن‌تیمیه که به عنوان تئورسین وهابیت در نظر گرفته شده است، استغاثه در زمان حیات را می‌پذیرد. متن کامل مقاله👇: http://alwahabiyah.com/fa/Article/View/128774 🌿🔘 عضویت در کانال 🌿https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412