eitaa logo
بیان‌الصدق
131 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
227 ویدیو
115 فایل
کانال بیان الصدق مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق کانال ما در تلگرام https://t.me/Bayanalsidq صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/mirzskhan_hamed ارتباط با روابط‌عمومی @Bayanalsidq_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حدیث روز 💠 💎 فضل خود را اینگونه نشان بده 🔻 امام علی علیه‌السلام: اِختَصِر مِن کَلامِکَ مَا استَحسَنتَهُ؛ فَإِنَّهُ بِکَ أجمَلُ، وعَلى فَضلِکَ أدَلُّ ❇️ سخن نیکو و مختصر بگو؛ زیرا این براى تو زیباتر است و بر فضل تو دلالت بیشترى دارد. 📚 غررالحکم، حدیث ۲۷۳۵ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
🔰 اطلاع‌نگاشت | مجلس امید و انتظار 🔻اطلاع نگاشت «مجلس امید وانتظار» مبتنی بر توصیه های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ارتباط تصویری با مجلس شورای اسلامی (۲۲/۰۴/۹۹) https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیوه های از منظر قرآن و حدیث 📌جلسه پنجم:اصل تذكر و روش موعظه 📍موعظه روشي است كه لقمان براي تربيت فرزند خود به كار مي‌گيرد. او از پسرش گفت: اي پسرم پذيرفتن موعظه بر سفيه سخت است همان‌گونه كه بالا رفتن از كوه بر پير سخت است. (مجلسی، ج 13، ص 426) 📍لقمان گفت: بر تو لازم است كه موعظه را بپذيري و بدان عمل كني زيرا موعظه نزد مؤمن از عسل مصفا شيرين‌تر است (ديلمي، ص 72). 📍موعظه از ديرباز در جوامع بشري از جايگاه والايي برخوردار بوده است و جوامع از طريق تجربيات و تأملات خود را به نسل‌هاي بعدي منتقل مي‌كردند. موعظه از ماده وعظ در معناي مصدر به كار مي‌رود. منع و بازدارندگي از راه ترساندن و بيم دادن (تاج العروس، ص 112). 📍یکی از روش‌های تربیتی از طریق نصیحت، صحبت و موعظه است. موعظه مانند ساير روش‌هاي تربيتي در صورتي مؤثر خواهد بود كه شرايط آن رعايت شده باشد از ويژگي‌ها و شرايط آن مي‌توان به پنج شیوه در روش تربیت کلامی از منظر سوره لقمان و روایات اشاره كرد. https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
📜 فرازی از خطبه غدیر: 💎 🔻پیامبر اکرم(ص) فرمود: مَعاشِرَ النّاسِ ماضٍ حُکمُهُ، جازٍ قَوْلُهُ، نافِذٌ أَمْرُهُ، مَلْعونٌ مَنْ خالَفَهُ، مَرْحومٌ مَنْ تَبِعَهُ ای مردم حُکمش(علی) لازم الاجراست و کلامش جواز و مجوز، و فرمانش نافذ، مخالف او ملعون است و از دایره رحمت خدا بیرون، آمرزیده است هر که از او پیروی کند. ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
❇️ 15 ویژگی اهل بیت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در قرآن 👈 بخش اول ✳️ 1. ادله عصمت امامان ائمه اطهار(ع) در حقیقت باطن هر آیه از قرآن هستند و تاویل قرآن نیز تنها مخصوص آنان است در ادامه به 15 ویژگی اهل بیت عصمت و طهارت در قرآن اشاره می شود: ۱آیه تطهیر إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا(احزاب/۳۳) 👈۲.آیه ابتلاء: امامت به ظالمان نمیرسد وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ(بقره/۱۲۴) 👈 ۳ آیه صادقین: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ(توبه/۱۱۹) ✳️ ۲.ادله امامت حضرت علی (علیه السلام) 👈۱ آیه تبلیغ: يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ(مائده/۶۷) 👈۲ آیه اکمال: ٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا(مائده/۳) 👈۳ .آیه ولایت إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُون(مائده/۵۵) وَمَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ َ(مائده/۵۶) ✳️ 3.وجوب اطاعت از اولی الامر(امامان معصوم) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا(نساء/۵۹) ✳️ 4. وجود هدایت کننده برای همه زمانها وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا أُنزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ(رعد/۷) ✳️ 5.تعیین وصی توسط موسی برای مدت کوتاه ۴۰ روز که به میقات رفته بودند.(پس به تبع پیامبر هم همچنان که در غزوه تبوک، امام علی را به عنوان جانشین خود تعیین کرده بودند باعبارت(انت منی بمنزله هارون من موسی الا انه لانبی بعدی )پس برای بعد از خودشون که مدت طولانی هم هست، لازم است جانشین تعیین کنند وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِين.(اعراف/۱۴۲) https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
شیوه‌های از منظر قرآن و حدیث 📌جلسه ششم: مهر و محبت در گفتار 📍يكي از شيوه‌هاي تربیت، اصل حریت وروش محبت متربي است. روش‌هاي تربيتي كه براي تربيت فرزند كاربرد بسياري دارد برقراري روابط مناسب با فرزند بر اساس محبت مي‌باشد. منظور از محبت ايجاد شرايطي است كه در آن محبت واقعي و معقولي نثار فرزند گردد و بدين ترتيب معضل بي‌تفاوتي نسبت به او و سهل‌انگاري در تربيت حل شود. در تربیت کلامی باید متربی لحن كلامش مشفقانه و با ملايمت و مدارا باشد. (اخلاق و تربيت اسلامي، ص 137). 📍نرمی در سخن گفتن و ملایمت داشتن از دیگر آداب شکلی است که در آیه 159 سوره آل عمران و 28 سوره اسراء و 44 سوره طه بدان توجه داده شده است؛ زیرا هرگونه درشت‌گویی و فریاد زدن می‌تواند شنونده را در موضع تقابل و واکنش شدید قرار دهد. 📍قرآن با ‌اشاره به بیزاری آدمی از فریادهای خران، از گوینده خواسته است که نرمی در سخن گفتن را مراعات نموده از داد و فریاد در هنگام سخن گفتن پرهیز کند. 📍«وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْواتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ» (سوره لقمان، آیه 19) صداى خود را كوتاه كنيد، از فرياد بيهوده بپرهيزيد و بيانى نرم و آرام داشته باشيد. چرا که فرياد كشيدن و بلند كردن صدا، امرى ناپسند و نكوهيده است (حجرات آیه 4)، 📍در آیات پرخاشگری و فریاد در سخن گفتن را ناپسند می‌شمارد و در آیه 19 لقمان از زبان پدر به پسر سفارش می‌کند که شیوه اعتدال را در پیش گیرد و مراعات آهنگ صوت را بکند. https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
📜 فرازی از خطبه غدیر: 💎 🔻پیامبر اکرم(ص)فرمود: مَعاشِرَ النّاسِ مامِنْ عِلْمٍ إِلاَّ وَ قَدْ أَحْصاهُ الله فِی ، وَ کلُّ عِلْمٍ عُلِّمْتُ فَقَدْ أَحْصَیتُهُ فی إِمامِ الْمُتَّقینَ، وَ ما مِنْ عِلْمٍ إِلاّ وَقَدْ عَلَّمْتُهُ عَلِیاً، وَ هُوَ الْإِمامُ الْمُبینُ ❇️ ای مردم دانشی نیست مگر آنکه خداوند به منَش بازسپرده و من هم تمام آنچه آموخته و اندوخته‌ام، به علی منتقل کرده‌ام که پیشوای پرواپیشگان است، هیچ علمی در عالم نیست که من به علی نیاموخته باشم و او (علی )پیشوای روشنگر است. ‌‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
عيون أخبار الرضا عليه السلام : حدّثنا عليّ بن أحمد بن عمران الدقّاق ، قال : حدّثنا محمّد بن هارون الصوفى ، قال : حدّثنى أبو تراب عبيد اللَّه بن موسى الرويانى ، عن عبد العظيم بن عبد اللَّه الحسنى ، قال : قُلتُ لِأَبى جَعفَرٍ مُحمَّدِ بنِ عَلِيِّ الرِّضا عليه السلام : يَابنَ رَسولِ اللَّهِ ! حَدِّثنى بِحَديثٍ عَن آبائِكَ عليهم السلام ... فَقالَ : حَدَّثَنى أبى، عَن جَدّى، عَن آبائِهِ عليهم السلام، قالَ : قالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام : مَن أيقَنَ بِالخَلَفِ جادَ بِالعَطِيَّةِ . عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‌۲ ص‌۵۳ - ۵۴ ح‌۲۰۴ ، بحار الأنوار : ج‌۹۳ ص‌۱۱۵ ح‌۶ . نيز ، ر . ك : همين كتاب : ح ۹۳ . ترجمه‌ حضرت عبد العظيم عليه السلام : به امام جواد عليه السلام گفتم : اى فرزند پيامبر خدا! از پدرانت براى من حديثى روايت فرما ... . فرمود : «پدرم از جدّم از پدرانش نقل نمود كه امير مؤمنان عليه السلام فرمود : كسى كه به جاى‌گزين شدن [مالى كه آن را انفاق مى‌كند] باور داشته باشد ، بذل و بخشش مى‌كند» . شرح‌ اين سخن، اشاره به اين معناست كه مردم در بذل و بخشش، دو دسته اند: دسته اوّل: كسانى كه سخن خداوند متعال را در باره جايگزين كردن، باور ندارند. چنين افرادى از بخشيدن مال خود به ديگران بخل مى‌ورزند ؛ چون بخشش را موجب كاهش مال خود مى‌پندارند. دسته دوم: كسانى كه وعده خداى متعال را در جاى‌گزين ساختن، باور دارند . چنين افرادى به آسانى، مال خود را به نيازمندان مى‌بخشند. https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 سالروز پیوند آسمانی امام علی(ع) و حضرت زهرا(ع) مبارک‌باد ▫️پیامبر گرامی اسلام ازدواج دخترش را به ساده‌ترین و راحت‌ترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی باقی بماند. https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
Balīgh055.pdf
27.73M
از سوی پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له منتشر شد: انتشار پنجاه و پنجمین شماره ماهنامه الکترونیکی خبری - تحلیلی بلیغ [ماه نامه بلیغ] به اطلاع مخاطبین عزیز می رساند پنجاه و پنجمین شماره ماهنامه الکترونیکی خبری - تحلیلی بلیغ (مرداد 99) منتشر https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیوه‌های از منظر قرآن و حدیث 📌جلسه هفتم: شخصیت دادن 📍یکی دیگر از روشهای تربیت کلامی بحث شخصیت دادن به مخاطب در صحبت کردن می‌باشد؛ مخاطب ما کسی است که دارای شخصیتی میباشد که در هنگام صحبت کردن و تذکر دادن باید به آن شخصیت احترام بگذاریم تا باعث سر خوردگی او نگردد. 📍بهترین روش شخصیت دادن استفاده از القاب و الفاظی است که شخصیت او را میسازد از قبیل فرزندم، پسرکم و یا با صدا زدن نام او، این روش باعث میشود هم شخصیت او را حفظ کرده و به او شخصیت داده ایم و هم صدا کردن نام فرزند توجه او را به حرفهای شما جلب میکند، فرزندان کوچکتر اغلب به زمانهایی محدود توجه دارند بنابراین برای جلب توجه باید مدام نامش را صدا کنید . 📍در سوره لقمان این امر در خاطب قرار دادن و صحبت کردن با فرزندش مکرراً تکرار شده که او را با الفاظ مانند "یا بنی" مورد خطاب قرار داده است . 📍سوره لقمان، آیه «... یَا بُنَیَّ إِنَّهَا إِنْ تَکُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَکُنْ فِی صَخْرَۀٍ» 16 ( پسرکم! اگر عمل هم وزن دانه خردلی و در درون سنگی یا در آسمانها یا در دل زمین باشد. 📍در سور ه ى مریم« یا ابت » در این سوره و تکرار «یا بُنىّ» براى هر توصی هاى نام مخاطب را تکرار کنیم.(تکرار آیات 40 تا 45 ) (قرائتی ، ج 10 ، ص 260 ) و همین طور در آیه 17 سوره لقمان از این موارد میباشد. https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
شیوه‌های از منظر قرآن و حدیث 📌جلسه هشتم:احترام گذاشتن 📍احترام به دیگران، دوری از خشونت و تندی و تحقیر، یکی از عوامل مهم در جذب و اطاعت آنهاست و این احترام دربارۀ کودکان بیشتر صادق است. اگر پدر و مادر ی به فرزند خود احترام بگذارند، در تربیت او موفقترند. 📍چون کودکان در این صورت بهتر به سخنان و نصایح وال دین خود گوش میدهند؛ اگر به شخصیت آنها بی احترامی یا توهین شود، این رفتار دشمنی و کینه آ نها را به همراه خواهد داشت. 📍پیامبر در این باره میفرمایند : أَکْرِمُوا أَوْلَادَکُمْ وَ أَحْسِنُوا آدَابَهُمْ یغْفَرْ لَکُم (حر عاملى، 1409 ، 21 ، ص 476)؛ به فرزندان خود احترام بگذاری د و آنها را نیک و تربیت کنید تا بخشیده شوید . 📍در روانشناسی همه رفتارهای انسان یک معنی و توجیه دارد و آنهم فرار از حقارت است. بنابراین اکرام کردن و بزرگ دانستن، همه تربیت خواهد بود از جمله کودکان. احترام به کودکان در شخصیت آنها تأثیر بسزایی دارد . 📍پیامبر(ص) هیچگونه توهین و بدگوئی نسبت به فرزندان را نمی پسندیدند و در مقابل مردی که فرزند خود را نکوهش کرده و عیبجویی نموده بود، فرمودند : همانا فرزند تو تیری از تیرهای توست. پیامبر به آن شخص فرمودند که فرزند او پشتیبان و یاور اوست و دارای شخصیت است و نباید او را تحقیر کرد بلکه باید فرزند را مورد لطف و محبت قرار داد و احترام کرد. (کنزالعمال، بی تا، ج 16 ، ص 419 . ) 📍دین ما، توجه به نیازهای معنوی و تأمین احتیاجات روانی کودک را به طرز ظریفی پیش بینی کرده است. از این روست که می گویند به کودکان احترام بگذارید این به عنوان یک حق مسلم بر عهدۀ والدین و دیگران، مورد تأکید قرار گرفته است. زیرا که دورۀ کودکی مهمترین دورۀ زندگی انسان و دورۀ شکل پذیری و اثر پذیری اوست. هر چه در کودکی در قالب انسان ریخته میشود شخصیت فردای او را میسازد. https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
15146-fa-raho-rasem-talabegi-j1.ghm
270.8K
📕کتاب راه و رسم طلبگی جلد اول ✍نویسنده:محمد عالم زاده نوری نسخه اندروید و موبایل https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
⚫️ شهادت امام محمد باقر(ع) را تسلیت عرض می نماییم. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ✳️ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع) قَالَ: إِنَّ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ قُفْلًا وَ قُفْلُ الْإِيمَانِ الرِّفْقُ. ❇️ حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند : هرچیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا است. ✅(مدارا با مردم موجب تثبیت و حفظ ایمان در دل می‌شود). 📚کافی، ج2، ص11 پایگاه اطلاع رسانی بیان الصدق https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
شیوه‌های از منظر قرآن و حدیث 📌 جلسه نهم: تأثیر عمل بر گفتار 📍شاید بعضاً انسانهایی بخاطر برخورداری از قوّۀ حافظه قوی بتوانند جملات زیادی را به خاطر بسپارند و از آنها در سخن گفتن استفاده کنند، و یا بخاطر داشتن ذوقی سرشار، توان استفاده از کلمات زیبا و دلنواز را داشته باشند، اما کسی که پایبند به اصول دینی نباشد، در عمل دچار سستی میشود. 📍معزلی که امروز بعضاً در جامعه با آن مواجه هستیم این است که خوب حرف می‌زنیم اما بد عمل میکنیم، یا زیاد حرف میزنیم ولی کم عمل میکنیم، یا قشنگ حرف میزنیم اما زشت عمل میکنیم . 📍قرآن کریم با صراحت تمام این رفتار ناشایست را در بوته نقد قرار میدهد و میفرماید: 📍آیا مردم را به نیکی فرا میخوانید و خودتان را فراموش میکنید، (أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ) (سوره بقره، آیه 44 ) 📍در تربیت و تأثیر آن بر فرزندان همان طور که کودک را از اموری نهی و یا امر به کارهای خوب میکنیم خود متربی هم باید عامل به آن باشد تا در فرزند تأثیر متقابل بگذارد و الا اگر فقط در حرف زدن متربی، سخن خوب بگوید ولی در عمل و رفتار خود، آن کار را انجام ندهد تأثیر زیادی بر رفتار فرزند و کودک ندارد . 📍در روایت از امیر المومنین (ع) آمده است که فرمودند: وقال علیه السلام: الْعِلْمُ مَقْرُونٌ بِالْعَمَلِ: فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ; وَ الْعِلْمُ یَهْتِفُ بِالْعَمَلِ: فَإِنْ أَجَابَهُ وَإِلاَّ ارْتَحَلَ عَنْهُ. 📍امام (علیه السلام) فرمود: علم با عمل همراه است و هرکس(به راستى) عالم باشد عمل می‌کند. علم، عمل را فرا مى خواند اگر اجابت کرد و آمد، علم میماند و الاّ کوچ میکند.(نهج البلاغه، حکمت366) 📍حضرت لقمان خود عامل به حرفها و نصایحی است که به فرزند خود میگوید، به همین دلیل که لقمان دستورات الهی را عمل میکند و به فرزند خود می آموزد‌‌؛خداوند در قرآن از نصایح او به فرزندش نام میبرد. 📍اعتدال بر اساس آیات قرآن کریم رعایت اعتدال در رفتارهای اجتماعی به ویژه راه رفتن و سخن گفتن سفارش شده است. 📍(واقصد فی مشیک واغضض من صوتک ان) : نمونه ای از این اعتدال در سخن سفارش لقمان به فرزندش است. 📍انکر الاصوات لصوت الحمیر: (پسرم!) در راه رفتن، اعتدال را رعایت کن؛ از صدای خود بکاه (و هرگز فریاد مزن) که زشتترین صداها صدای خران است. (سوره لقمان ، آیه 13) . 📍در این آیه سفارش به اعتدال در راه رفتن و سخن گفتن بیان شده است. 📍با این حال، اگر حرف زدن از حد اعتدال خارج شد و به پرگویی مبدل گشت، به جای نعمت، نقمت خواهد شد. https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412