eitaa logo
بیّنات
11.5هزار دنبال‌کننده
689 عکس
1.4هزار ویدیو
35 فایل
﷽ وَلَقَدْ أَنزَلْنا إِلَيْكَ آياتٍ بَيِّنَاتٍ وَما يَكْفُرُ بِهَا إِلَّا الْفاسِقُون | ۹۹ بقره پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله وفسی استاد اخلاق تهران http://www.vafsi-bayyenat.ir ارتباط با مدیر @bayyenat110_admin بخش صوت @bayyenat_media
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈••✾•💕🌹💕•✾••┈ 🎞 💓 ز یوسف، غیر یوسف مطلب (۲) 💐حضرت آیت الله وفسی ╭━⊰•❀🍃🌹🍃❀•⊱━╮ @bayyenat110 ╰━⊰•❀🍃🌹🍃❀•⊱━╯
بیّنات
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈ ❓❓سوالات یکی از مخاطبین از حضرت آیت الله وفسی سلام علیکم خدا قوت متن زیر را در یکی ا
┊ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊ 🌸 ┊ ┊ 🌸 ┊ 🌸 🌸 💐 پاسخ به سوالات سؤال ۲۲. چرا باید به اسطوره های عربی احترام گذاشت؟ سؤال ۲۳. آیا اسطوره های عربی به فکر ما ایرانیان بودند؟ خدماتشان به ایرانیان چه بوده است؟ پاسخ: اولاً باید بدانیم که خودپرستی و همه ی شاخه‌های آن مانند نژادپرستی و وطن پرستی و ملی‌گرایی و...، اموری باطل و خرافی است و بشریت بر اساس این ارزش‌های واهی از حق پرستی دور می‌شود و لازمه آن، تفرقه افکنی و برافروخته شدن آتش جنگ‌های خانمانسوز است. ثانیاً اسطوره‌ها همگی دروغ بوده و در بازار حقیقت به پشیزی نمی‌ارزند و مهم نیست برای چه کشور یا ملتی باشند؛ به هرصورت موجب افتخاری نیست. ثالثاً انبيا و امامان معصوم اشخاصي واقعی هستند که به سبب کمالات انسانی فخر بشریت هستند و فلسفه وجود بشر بر روی زمین، آن عزیزان میباشند؛ زیرا خلیفه و مظهر تام حضرت حق هستند. بنابراین هریک از پیامبران الهی و امامان معصوم از هر نژاد، قبیله، زبان و... که باشند باید به آنها افتخار نموده و تلاش کنیم تا ما هم مثل آنان شویم. بعلاوه پیامبران الهی و امامان معصوم، هدفشان خدمت به یک گروه و طبقه نیست؛ بلکه برای رستگاری و نجات و سعادت همه افراد بشر تلاش می‌نمایند. سوال ۲۴. در نبرد قادسیه و پس از آن برای ایرانیان چه رخ داد؟ پاسخ: در مقدمه عرض کنم: مردم ایران به مدت ۵۵۰ سال تحت حکومت ساسانیان بودند. بنیان‌گذار آن اردشیر حاکم محلی منطقه کوچکی بود ( استان فارس امروزی ) وی از خانواده موبدان زرتشتی است؛ پس از شکست آخرین پادشاه اشکانی، حکومت مقتدری تأسیس نمود. وی پایه‌گذار نظام ظالمانه طبقاتی ( کاست ) میباشد. مردم ایران در چهار طبقه قرار گرفتند که امکان نداشت فردی هر چند نابغه باشد، بتواند به طبقه بالاتر صعود نماید. طبقه نخست بزرگان بودند مثل خاندان سلطنتی و ملّاکین بزرگ و موبدان زرتشتی و... . طبقه دوم نظامیان و طبقه سوم دبیران ( کارمندان و منشیان دیوان های اداری ) . طبقه چهارم توده‌های مردم. این نظام ظالمانه عامل اصلی نارضایتی توده‌های مردم از ساسانیان بود. در اولین حمله مسلمانان به وسیله بهمن جادویه شکست خوردند، ولی وی نتوانست آنها را تعقیب کند؛ زیرا مردم مدائن از فرصت استفاده کرده، شورش کردند. در جنگ قادسیه سپاه ساسانیان چندین برابر سپاه مسلمانان بود و تمدن ساسانی در تجهیزات نظامی و آموزش نیروها و تدابیر جنگ، قطعاً بسیار قدرتمندتر بودند اما اعراب بدوي پیروز شدند و در دو جنگ بعد هم همین داستان رخ داد و قدرت عظیم نظامی تمدن ساسانیان فرو ریخت. علت آن که چنین قدرتی به وسیله نیروی کوچکتری نابود می‌شود، این است که نظامیان و توده‌های مردم ناراحت و ناراضی هستند. از طرف دیگر ساسانیان این ستم‌هایشان را به نام دین زرتشت انجام می‌دادند، پس طبیعی است که به دنبال شکست نظامی، شکست فرهنگی نیز رخ می‌دهد. سؤال ۲۵. آیا ایرانیان خود اسلام را با اختیار پذیرفتند یا به زور شمشیر و قتل و جنایت و غارت و تجاوز، مجبور به پذیرش اسلام شدند؟ پاسخ: در مقدمه باید توجه شما را به آمار جمعیت جلب نمایم: سرزمین تحت سلطه پادشاهی ساسانی دو برابر ایران امروزی با ده‌ها میلیون جمعیت تخمین زده شده؛ سرزمین روم شرقی که شامل شرق اروپا، ترکیه، سوریه و لبنان، سودان، حبشه و فلسطین بوده و سرزمین پهناور مصر، که با مسلمانان جنگیدند و به تصرف آنان درآمدند. حضرت رسول اکرم - ص - سال هشتم هجری با ده هزار نفر بوده است، سپاه قریش که به آنها اضافه گشت دوازده هزار نفر شدند پس از چند سال عمر‌بن‌خطاب به دو تمدن‌ بزرگ حمله کرد. نیروهای اعزامي به جنگ ساسانیان بیش از ده هزار بوده و برای رومیان پانزده هزار، و اعراب بدوي سرزمین آبادی نداشتند تا دارای جمعیت فراوانی باشند. بنابراین محال است که این جمعیت اندک بدوي با تمدنی ضعیف بتوانند سه سرزمین پهناور، متمدن و پرجمعیت را حتی پس از پیروزی خارق‌العاده برای مدت کوتاهی‌ نگهداری کنند. قطعا ملت‌ها افرادی باشعور بودند و ندای عدالت اسلامی و منتفی کردن طبقات ظالمانه، موجب جذب توده‌های مردم ستم‌دیده می‌شود. بعلاوه در طول تاریخ صدر اسلام، بسیاری از مردم زرتشتی، یهودی و مسیحی و... در امنیت و صلح با مسلمانان زندگی می‌کرده‌اند و تا امروز قوانین اسلام ضامن جان و مال غیر مسلمانان است. بله همیشه ممکن است یک سرباز یا سردار یا حاکمی بر خلاف احکام دینی بر مسلمانان و غیر مسلمانان ظلم کند و این مطلب را نباید به پای دین و کل مسلمین نوشت. در پایان عرض میکنم روحانیت شیعه و اساتید معارف اسلامی بدون هیچگونه چشم داشت مالی همیشه آماده مناظره و پاسخگویی به سوالات و شبهات هستند. حامد وفسی ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ 🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵جلسه ۱۷۳ حکمت عملی ( ۱۴۰۰.۹.۹ ) 🔷 شرح عرفانی کتاب حضرت امام خمینی -ره- «جلسه صد و دوم» 🔹اقسام سه گانه ی طالبان علم، به حسب انگیزه و نیّت 🔹دو حیثیّت برای الهی و اسلامی برشمردن همه ی علوم حقیقی 🔹نفس، منبع و محلّ قبول علم 🔹تفاوت علوم، به حسب تفاوت وسائط در فیض، و همچنین تفاوت قوابل 🔹اشاره ای به مسئله ی عدمِ وجودِ شرّ حقیقی در نظام تکوین ( به حیث ایجاد ) 🔹اشاره ای به مسئله ی عدم تبعیض در خلقت 🔹عوامل مؤثّر در قبول و قرب نفس ( نزدیکی نفس به کدام مُلهِم؟ ) 🔹عدم تغییر واقعیّات و مَفسدات محرّمات، به سبب شعار و تبلیغ ( حلال و بی اثر نشدن حرام بموجب تبلیغات ) 🔹نقدِ تمجید برخی از معمّمین از اهل فساد 🔹عدم تصحیح اعمال، بواسطه ی صِرف محبّت به مقدّسات 🔹تأثیر ارتکاب گناه، در قویتر شدن نفس در دریافت وساوِس شیطانی ( گناه، نزدیک کننده ی نفس به شیطان ) ♦️سیاسی 🔻عدم برخورد به هنگام و صحیح مسئولین با مسئله ی ماهواره، موجب رواج و عادی شدن بی غیرتی و بی عفّتی در جامعه 🔹دوستی با دشمنان دین و فسّاق و مفسدین، موجب قوی شدن نفس در دریافت وساوس شیطانی ( خطر دوستی با عوامل شیطان ) 🔹ارتباط امر به معروف و نهی از منکر، با دور شدن از وساوس شیطانی 🔹اقرار و اذعان شیطان پرستان، به ارتباط بین ارتکاب منکرات و ملاقات بی واسطه ی شیطان 🔹تبیین دو جهت غیر الهی ( شیطانی ) در کسب علوم 🔹ضرورت حفظ انگیزه ی الهی در حدوث و بقای همه ی اعمال، بویژه کسب علم 🔹اشاره ای به برتری ارزش علم نسبت به ثروت ( غیر قابل مقایسه بودن ارزش علم با ارزش ثروت ) 🔹اشاره ای به دلیل ارج نهادن دنیای غرب، به علومی چون جامعه شناسی، روانشناسی و ... 🔹کسب علم، با نیّات پلید و غیر الهی، موجب ازدیاد خباثت نفس .
هدایت شده از بیّنات مدیا
استاد آیت الله وفسی ۱۴۰۰.۹.۹.mp3
10.72M
💐سلسله مباحث شرح عرفانی کتاب حضرت امام خمینی (ره) 🌷حضرت استاد وفسی 🗓جلسه صد و دوم ( ۱۴۰۰.۹.۹ ) 🎥| نمایش فیلم کامل👇🏻 https://www.aparat.com/v/5DQJz 🆔 @bayyenat_media
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈••✾•💐🥀💐🥀💐•✾••┈ 🎞 : ⏳ اهمیت عاقبت نگری در اسلام 🌹حضرت آیت الله وفسی ╭━━🍃❀🌺❀🍃━━╮ @bayyenat110 ╰━━🍃❀🌺❀🍃━━╯
استاد آیت الله وفسی ۱۵۱.mp3
7.02M
🌸🌸🌸 🌸🌸 🌸 🌷پند های پیامبر اکرم -ص- به ابوذر ●━━━━━━────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ 🌹حضرت استاد وفسی 📆 جلسه صد و پنجاه و یکم 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐🍃🌻💐🍃🌻 📽/: ❓❓آیا ما اهل تقوائیم؟ ⛔️ مراقبت دقیق و ریزبینانه اهل تقوا، بر رفتار خویش 💐 استاد آیت الله وفسی ╭━⊰•❀🍃🌸🍃❀•⊱━╮ @bayyenat110 ╰━⊰•❀🍃🌸🍃❀•⊱━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈••✾•💕🌹💕•✾••┈ 🎞|ببینید: 🌹کربلا، درخششی استثنائی 🌀تفاوت جدّی نگاه سیاسی شیعه با اهل سنّت 💐استاد آیت الله وفسی ╭━⊰•❀🍃🌸🍃❀•⊱━╮ @bayyenat110 ╰━⊰•❀🍃🌸🍃❀•⊱━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┊ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊ 💓 ┊ ┊ 💓 ┊ 💓 💓 🎞|ببینید: 🕊 قدسی سازی، هدف فرهنگ عاشورا و انقلاب اسلامی 🌗 تفاوت رویکرد امام حسین -علیه السلام- به دنیا، با رویکرد مسئولین امروزی 💐حضرت آیت الله وفسی ┏━✨🌹✨🌸✨━┓ 🌸 @bayyenat110 🌸 ┗━✨🌸✨🌹✨━┛
✅ سؤالاتی که باعث هدایت جوانان شیعه شد‼️ 🔴 ۸۰ ♻️وقتي منافقان و مرتدان آنچنان در ميان اصحاب زياد بودند كه شيعه ادعا مي‌كند، پس چگونه اسلام گسترش يافت؟! و چگونه فارس و روم سقوط كردند و بيت‌المقدس فتح شد؟! 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🌷 به ۸۰ ۱. زيادي و كمي مرتدان را ما ادعا نمي‌كنيم. در تاريخ اهل سنت و شيعه نوشته شده است كه براي جنگ احد هزارنفر مسلمان از مدينه خارج شدند و عبدالله‌بن‌ابي‌ابن‌ابي‌سلول با ۳۰۰ نفر بازگشتند كه اين تعداد يك‌سوم سپاه پيامبر بودند. ۲. وقتي حضرت موسي -علیه السلام- قومش را ترك نمود و هارون را جانشين قرار داد همه آن‌ها به فريب سامري گوساله‌پرست شدند. ۳. آيات قرآن دائماً خطر منافقين را به پيامبر و مؤمنين گوشزد مي‌كرد. ۴. سستي و ضعف ايمان مؤمنين موجب تقويت منافقين مي‌گرديد. ۵. نمي‌توانيم بگوييم: فتح كشورها ـــ همان‌طور كه قبلا هم گفتيم ـــ دليل بر قداست و عدالت افراد فاتح است. یعنی چون پيروز شدند پس محبوب خدا هستند و چون شكست خوردند مغضوب خدا هستند. مغول‌ها دولت قدرتمند خوارزمشاهيان سني را شكست دادند. عثماني‌هاي مسلمان سني از مسيحي‌هاي اروپايي در جنگ اول جهاني شكست خوردند و... عثماني‌هاي سني از شاه‌عباس شيعي شكست خوردند... همچنين مواردي چون فتح اسپانيا به وسيله مسلمانان سني و شكست آن‌ها به وسيله اروپاييان و قبايل وحشي و... پس پیروزی و شکست، دليل بر قداست و عدالت نمی باشد. 📚برگرفته از کتاب 📌نقد و بررسی شبهات وهابیت آل سعود ✍🏻حامد وفسی 🆔 @bayyenat110
استاد آیت الله وفسی ۱۵۲.mp3
6.71M
🌸🌸🌸 🌸🌸 🌸 🌷پند های پیامبر اکرم -ص- به ابوذر ●━━━━━━────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ 🌹حضرت استاد وفسی 📆 جلسه صد و پنجاه و دوم 🆔 @bayyenat110
استاد آیت الله وفسی نیمه شعبان ۱۴۴۳.mp3
3.62M
╭━━⊰•❀❀•⊱━━╮ 💓یا مهدی💓 ╰━━⊰•❀❀•⊱━━╯ 🔉/ 💖 سخنرانی آیت الله وفسی به مناسبت ولادت با سعادت قائم آل محمد حضرت بقیة الله -ارواحنا فداه- 📆 شعبان ۱۴۴۳ 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 ╔═.🍃🕊.══💝═╗ @bayyenat110 ╚═💝══.🍃🕊.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭━━⊰•❀❀•⊱━━╮ 💓یا مهدی💓 ╰━━⊰•❀❀•⊱━━╯ 🎥/ 💖 سخنرانی آیت الله وفسی به مناسبت ولادت با سعادت قائم آل محمد حضرت بقیة الله -ارواحنا فداه- 🌹شرحی بر دعای سلامتی امام زمان -سلام الله علیه- 📆 شعبان المعظّم ۱۴۴۳ ╔═.🍃🕊.══💝═╗ @bayyenat110 ╚═💝══.🍃🕊.═╝
بیّنات
📚 ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ در سال ۱۴۰۰، سیزدهمین کتاب مفسّر حکیم حضرت آیت الله وفسی با عنوان «منجی» منتشر گردید. این کتاب، که از آثار کلامی استاد ارجمند، بشمار می آید، عهده دار بررسی دو مسئله مهم، در زمینه مهدویّت که اهمیت امروزه ی آن بر کسی پوشیده نیست، گردیده است. اولین مسئله ای که به آن پرداخته شده، تحریف شخصیت خود منجی است؛ در بخش اول کتاب، تلاش شده با بررسی و نقد کتاب «در انتظار کدام منجی»، دیدگاه صحیح در مورد اسلام ناب و انسان کامل و قیام حضرت صاحب -عجل الله تعالی فرجه الشّریف- تبیین و تأیید گردد. استاد عظیم الشّأن، با قلم نقّادانه معروف خویش، اسلام رحمانی ادعا شده و ثمراتش مانند خدای بدون غضب، رسول و امام بدون خشونت و قیام مهدوی بدون شمشیر و خونریزی و حکومت عادل عاری از اجرای حدود تعیّن یافته را مورد خدشه قرار داده و تزییف نموده اند. بخش دوم این اثر، محملیست برای طرح مسئله ای جذّاب و پر هیاهوی امکان مشاهده ی حضرت حجت -عجل الله تعالی فرجه الشّریف- در دوران غیبت. مؤلّف بارع، بعد از بررسی عقلی مسئله ی مشاهده و بیان انواع مشاهده و برخی از حکمت های غیبت، و همچنین بعد از تبیین ادله ی امکان مشاهده، به نقد و بررسی دیدگاه جناب آقای سید کمال حیدری (عدم امکان مشاهده در دوران غیبت) همّت گمارده اند. در خاتمه ی کتاب، عالم مجاهد، از باب حسن خِتام و ترغیب، ملاقات بزرگوارانی چون شیخ اکبر جناب محیی الدین ابن عربی -ره- و جناب کربلایی کاظم ساروقی -ره- با قطب عالم امکان حضرت مهدی -ارواحنا فداه- را ذکر نموده و بر شرافت درک محضر حضرت -عجل الله تعالی فرجه الشّریف- برای افرادی این چنین پای فشرده اند. نکته ی قابل ذکر اینکه، آثار قبلی این عالم مجاهد جلیل القدر، در مقابله ی با اشاعه ی شبهات دینی، فساد و فحشاء، بیشتر جلوه گر است؛ حال آنکه در این اثر گرانسنگ، به عنایت خاصه ی حضرت حقّ ایشان با صلابت علمی، به نبرد و جهاد با تحریف اسلام ناب و ظهور تامّش یعنی حضرت مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشّریف- شتافته اند که البته برای مجاهدان اجریست عظیم. 🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران ┏━✨🌹✨🌸✨━┓ 🌸 @bayyenat110 🌸 ┗━✨🌸✨🌹✨━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈••✾•💕🌹💕•✾••┈ 🎞| 🌀توصیه های مهم استاد اخلاق تهران حضرت آیت الله وفسی درباره روزهای پایانی ماه مبارک شعبان ╭━⊰•❀🍃🌸🍃❀•⊱━╮ @bayyenat110 ╰━⊰•❀🍃🌸🍃❀•⊱━╯
🔵جلسه ۱۷۴ حکمت عملی ( ۱۴۰۰.۹.۱۶ ) 🔷 شرح عرفانی کتاب حضرت امام خمینی -ره- «جلسه صد و سوم» 🔹تأثیر شناخت اصناف طالبان علم، در برگزیدن استاد 🔹خسارت بودنِ تحصیل علم، با نیّت دنیوی صِرف 🔹اهداف و نیّات غیر الهی، موجب حجاب شدنِ علم 🔹تمثیلی در بیان حقیقت عالمانِ فاسد 🔹ارزش و شرافت ذاتی حکمت ( حتّی اگر نزد مشرک باشد ) 🔹مشروط و مقیّد بودنِ ارزش موعظه و جدل 🔹شروط جدل أحسن، و آداب مناظره 🔹اشاره ای به دشواری کار قضاوت 🔹اشاره ای به آیه ی کریمه ی "إذا خاطبهم الجاهلون" 🔹مِراء، موجب دشمن تراشی و رسیدن به جهل 🔹التفاتی به معنای جهل و عقلِ متقابل 🔹اشاره ای به جهالت و جنایت انسان امروزی 🔹بوزینه، حقیقتِ مردان و زنانِ مقلّدِ در فحشاء .
هدایت شده از بیّنات مدیا
استاد آیت الله وفسی ۱۴۰۰.۹.۱۶.mp3
12.04M
💐سلسله مباحث شرح عرفانی کتاب حضرت امام خمینی (ره) 🌷حضرت استاد وفسی 🗓جلسه صد و سوم ( ۱۴۰۰.۹.۱۶ ) 🎥| نمایش فیلم کامل👇🏻 https://www.aparat.com/v/FNdLC 🆔 @bayyenat_media
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ ⬅️ فاجعه در راه است‼️ ❌ تا چه زمانی می‌توانید امّت حزب‌الله را فریب دهید⁉️ 📍عیان شدن فریبکاری برخی از مسئولین در تظاهر به دینداری، برای عموم امّت حزب‌الله 🌹استاد آیت الله وفسی ╭━━🍃❀🌺❀🍃━━╮ @bayyenat110 ╰━━🍃❀🌺❀🍃━━╯
استاد آیت الله وفسی ۱۵۳.mp3
7.63M
🌸🌸🌸 🌸🌸 🌸 🌷پند های پیامبر اکرم -ص- به ابوذر ●━━━━━━────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ 🌹حضرت استاد وفسی 📆 جلسه صد و پنجاه و سوم 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈••✾•🍃🌷🎍🌷🍃•✾••┈ 📽| ببینید: 💞رابطه با امام زمان -علیه السلام- معیار سنجش سلامت نفس 🚨بیماری های نفس، موجب بی بهره ماندن از برکات وجود حضرت حجت -ارواحنا فداه- 🌹حضرت آیت الله وفسی ╭━⊰•❀🍃🌸🍃❀•⊱━╮ @bayyenat110 ╰━⊰•❀🍃🌸🍃❀•⊱━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌بررسی رسوماتی چون نوروز، چهارشنبه سوری و 🌹استاد آیت الله وفسی 🌷 ╭━━⊰•❀🍃🌹🍃❀•⊱━━╮ @bayyenat110 ╰━━⊰•❀🍃🌹🍃❀•⊱━━╯
✅ سؤالاتی که باعث هدایت جوانان شیعه شد‼️ 🔴 ۸۱ ♻️شيعيان براي اثبات اين‌كه اصحاب بعد از پيامبر -ص- مرتد شده‌اند از اين حديث استدلال مي‌كنند كه پيامبر فرمود: «مرداني بر من وارد مي‌شوند كه آن‌ها را مي‌شناسم و آنان مرا مي‌شناسند و آن‌ها از حوض من بازداشته مي‌شوند و آن‌گاه من مي‌گويم اصحاب من هستند؛ گفته مي‌شود تو نمي‌داني كه چه چيزهايي بعد از تو پديد آورده‌اند». به شيعه بايد گفت: كه اين حديث عام است و كسي را به‌طور خاص نام نبرده است و عماربن‌ياسر و مقدادبن‌اسود و ابوذر و سلمان فارسي و كسان ديگري كه از ديدگاه شيعه مرتد نشده‌اند نیز در اين حديث استثناء نشده‌اند. بلكه خود علي‌بن‌ابي‌طالب [علیهما السلام] هم مستثني نشده است! پس چگونه شما حديث را مختص بعضي قرار مي‌دهيد و بعضي را مي‌گوييد كه حديث به آن‌ها تعلق ندارد؟ هركسي كه با فردي از اصحاب كينه و دشمني داشته باشد مي‌تواند ادعا كند كه اين حديث در مورد همان فردي است كه او نسبت به وي كينه دارد! 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🌷 به ۸۱ ۱. اصل حديث از صحيح بخاري است و شما آن را قبول داريد. ۲. حديث عام است و شامل همه افراد اطراف پيامبر -صلی الله علیه و آله- مي‌شود. ۳. كساني كه منافق واقعي بودند به تخصص از حديث بيرون مي‌روند، يعني خارج از موضوع هستند؛ زيرا مي‌گويد اصحاب من؛ پس موضوعاً شامل حال منافقين نمي‌شود. ۴. براي خروج بعضي از اصحاب دليل و برهان قطعي لازم است تا خاص را از تحت عام خارج كنيم. ۵. به وسيله حديث ثقلين كه متواتر است يعني اهل بيت كه افراد آن هم محصور قطعي هستند حتماً تخصّصاً خارج مي‌باشد؛ زيرا آن‌ها اصحاب نيستند و اين حديث درباره اصحاب است و در روايت اهل سنت از آن‌ها به عنوان صاحب حوض كوثر ياد شده است. بنابراين حديث به هيچ‌وجه شامل علي و فاطمه و حسن و حسين -علیهم السلام- نمي‌شود. ۶. از اصحاب پيامبر -صلی الله علیه و آله- آن‌ها كه مطيع اهل بيت بودند حتماً مستثناء بوده‌اند ( و اما آن‌ها كه فاطمه -سلام الله علیها- بر آن‌ها غضبناك بود و به قدري كه وصيت نمود حضرت علي پنهاني او را كفن و دفن نمايد، به فرمايش رسول اكرم -صلی الله علیه و آله- مورد غضب خدا و رسولش مي‌باشند ). [اشاره به حديث صحيح بخاري .3767] نتيجه: با توجه به اين حديث تعداد زيادي از اصحاب در عذاب جهنم هستند؛ زيرا عام وقتي استثناء برايش مي‌آورند نبايد تعداد آن‌ها زياد شود و مستهجن گردد، در اصطلاح اهل ادب استثناء به اكثر، مستهجن است و حكيم، سخن مستهجن نمي‌گويد ( مثل اين‌كه كسي بگويد: صد نفر نزد من آمدند بعد آن قدر از آن‌ها استثناء كند به نحوي كه در آخر كار بگويد ۸۰ نفر نيامدند ) . 📚برگرفته از کتاب 📌نقد و بررسی شبهات وهابیت آل سعود ✍🏻حامد وفسی 🆔 @bayyenat110