May 11
101-GHAREE.mp3
602.3K
🎙 ترتیل و ترجمه همزمان سوره مبارکه قارعه
✅ کانال قرآنی بیّنات:
⭐️ @bayyenat114
💎"کُلُوا وَاشْرَبُوا"
✍خوردن، مسئولیت داره.
یکی از دستورات قرآن، که بدون استثناء، همهمون بهش عمل میکنیم دستور خوردنه:
"کُلُوا" 👈 بخورید.
همهمون این قسمت آیه رو بلدیم و بهش عمل میکنیم:
"کُلُوا وَاشْرَبُوا..." 👈 بخورید و بیاشامید.
امّا یادمون باشه که از نظر قرآن، خوردن مسئولیت داره !
در قرآن چندین بار دستور "کُلُوا" اومده، ولی هیچ کجا نمیگه بخورید، و برید دنبال کارِتون.
👌 هر کجا گفته بخورید، بعدش از ما یه چیزی خواسته.
🔸با هم چند تا از این آیات رو مرور کنیم:
کُلُوا وَاشْرَبُوا مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَ لَا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ (بقره/60)
👈 بخورید، ولی گناه نکنید.
کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَ لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ (بقره/168)
👈 بخورید، ولی دیگه دنبال شیطان راه نیفتید.
کُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَ اشْکُرُوا لِلَّهِ (بقره/172)
👈 بخورید، ولی شکر خدا رو بجا بیارید.
کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَیِّبًا وَ اتَّقُوا اللَّهَ (مائده/88)
👈 بخورید، ولی تقوا هم داشته باشید؛ و خدا ترس باشید.
کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لَا تُسْرِفُوا (اعراف/31)
👈 بخورید، ولی اسراف نکنید.
کُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَ لَا تَطْغَوْا فِیهِ (طه/81)
👈 بخورید، ولی طغیان نکنید
فَکُلُوا مِنْهَا وَ أَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ (حج/28)
👈 بخورید، ولی دیگران رو هم اطعام کنید؛ و فقرا رو یادتون نره.
کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَ اعْمَلُوا صَالِحًا (مومنون/51)
👈 بخورید، ولی اعمال صالح هم انجام بدید.
‼️ حتّی قرآن میگه ما به زنبور عسل وحی کردیم:
کُلِی مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا (نحل/69)
👈 از شیره گلها بخور، ولی راه پرودگارت رو طی کن.
👈 یعنی خوردن، برای حیوانات هم مسئولیت داره.👌
آدمهایی که میخورن و از زیر بار مسئولیت شونه خالی میکنن، از حیوانات هم کمتر هستند.
از این به بعد، هر وقت خواستیم غذا بخوریم، با دقّت بیشتری غذا بخوریم.
با هر غذا خوردنی، یه مسئولیتی رو دوشمون داریم.👌
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ کانال قرآنی بیّنات:
⭐️ @bayyenat114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎖اعجاز علمی قرآن کریم🎖
♻️سقف محفوظ🌌
📌سوره الانبیاء آیه/32📚
🎥کلیپ زیبای اعجاز علمی قرآن 🎆
✅ کانال قرآنی بیّنات:
⭐️ @bayyenat114
.
✍امام صادق عليه السلام :
💠خانه اى كه در آن قرآن خوانده
نمى شود و از خدا ياد نمى گردد،
سه گرفتاری در آن خانه بوجود می آید:
۱-بركتش كم شده،
۲- فرشتگان آن را ترك مى كنند
۳- و شياطين در آن حضور مى يابند.
(مجادلات و اختلافها را شیاطین در
خانه ها ایجاد میکنند)
📚اصول كافى، ج 2، ص 499
✅ کانال قرآنی بیّنات:
⭐️ @bayyenat114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و برای انسان جز آنچه تلاش کرده دستاوردی نیست 🙇🏼♂
از شما حرکت از خدا برکت 🏃♂
سوره نجم آیات ۳۹ و ۴۰📖
✅ کانال قرآنی بیّنات:
⭐️ @bayyenat114
📖ترجمه مفردات قرآن کریم- قسمت اول
اَبّ (به تشديد باء)
چراگاه. در مفردات و نهايه گويد: چراگاهى كه براى چريدن و چيدن آماده است. در اقرب الموارد گفته گياهان خودرو كه چهارپايان خورند. [عبس:31] كلام مجمع نيز نظير مفردات و نهايه است. بايد دانست مراد ازآن در آيه، علفهاى خود رواست زيرا كه «ابّ» مفعول «اَنبتنا» است و روئيدن در علفهاست نه در محلّ آنها و آنجا كه چراگاه معنى شده محل بالتبع مراد است. اين كلمه در كلام اللّه مجيد فقط يكبار يافته است و اصل آن چنانكه اهل لغت گفتهاند به معنى تَهيّاءِ و آمادگى است: «اَبّ للسيراباً تَهيّاءَله» در نهايه گفته: در حديث قُسّ بن ساعده هست: «فجعل برتع اَبّاً». يكى از محققين پس از نقل اقوال علما در معنى «اَبّ» احتمال داده كه واو در «وابّا» جزءِ كلمه است و آن بى تشديد مىباشد، آيه: «وفاكهة و ابّا» مركب است از دو لفظ «فاكهة» به معنى ميوه و «وأباً» به معنى درشت و شاداب و گوناگون على هذا بقول ايشان و او عاطفه نيست، و «وأب» بر وزن دهر صفت «فاكهة» است. و آنگاه احتمال خويش را نزديك به يقين دانسته است. روح سخن ايشان در اين احتمال آن است كه اهل لغت و تفسير معناى صريحى و روايت صحيحى درباره اين كلمه نگفته و نقل نكردهاند. ولى براى «وأب» معناى روشنى است، ايضاً مىگويد: علماى لغت «اَبّ» را دخيل و غير عربى گفتهاند. (ديوان دين ص 106 - 124). نگارنده پس از تعمق و دقت، تحقيق ايشان را مورد قبول ندانستم زيرا اولا: هيچ يك از قُرّاءِ باءِ «ابّ» را بى تشديد نخوانده است. ثانيا: در آنصورت تناسب و معنى آيات درست نخواهد بود كه آيات بدين قرارند: «فَانْبَتْنا فيها حَبَّاً. و عِنَباً وَ قَضَباً. وَ زَيتوُناً وَ نَخْلَاً. وَ حَدائِقَ غُلباً. وَفاكِهَةً وَ اباً. مَتاعاً لَكُمْ وَ لِاَنَعْامكُمْ» در اين آيات چنانكه مىبينيم فرموده: از زمين براى شما دانه، انگور، تره، زيتون، درخت خرما باغهاى انبوه يا درختان بزرگ، ميوه و چراگاه رويانديم. پس از آن مىفرمايد: اينها متاعند براى شما و چهارپايان شما. معلوم است كه انگور، تره و غيره معمولاً خوراك انسان است، اگر «أبّاً» را و أب خوانده و وصف فاكهه بدانيم و درشت معنى كنيم به جمله «متاعاً... لانعامكم» محلّى باقى نخواهد ماند زيرا مذكورات ما قبل، همه «متاعاً لكم» اند و اينكه قضب به معنى يونجه است و در صحاح گويد آن اسفست (اسپست: يونجه) فارسى است مطلبى تمام نمىشود زيرا ظاهراً مراد از آن در آيه تره خوردنى است و به مناسبت آنكه پشت سر هم چيده مىشود قضب گفته شده وانگهى اگر يونجه باشد براى اَنعام كافى نيست. اما اگر «اَبّ» را چراگاه بگيريم مطلب تمام خواهد بود. ثالثاً: وصف فاكهه در آيات ديگر مؤنث آمده مثل «فاكهة كثيرة» [زخرف:73]، [واقعة:32]، [ص:51]، لازم بود در آيه ما نحن فيه گفته شود: «فاكهة و أبة» تا صفت با موصوف در تأنيث موافق باشد، و لفظ و أب از صفات مشترك نيست تا مذكر و مؤنث در آن يكسان باشد و در لغت آنگاه كه موصوفش مؤنث باشد آمده: «قِدر و أبة» و نيز آمده «اناءِ وَ أبٌ» (اقرب الموارد). وانگهى وَأب بمعنى ضخيم و واسع، وصف ميوه استعمال نشده بلكه وصف كاسه، گودال و نظير آنها آمده است نويسنده فوق الذكر پس از توجّه به اين نكته استعمال آن را در ميوه درشت معناى مُوَلّد (تازه) گرفته است تا اشكالى وارد نشود. در خاتمه لازم است بدانيم: اَبّ از اوّل پر ماجرى است. شيخ مفيد رحمةاللّه در ارشاد نقل ميكند: از ابوبكر راجع به لفظ اَبّ سئوال شد در جواب گفت: فاكهه را مىشناسيم اَمّا اَبّ خدا به آن داناتر است. اين سخن به اميرالمؤمنين «عليه السلام» رسيد فرمود: سبحان اللّه آيا ندانسته كه اَبّ علف و چراگاه است و خدا در «فاكهة وَ اَبّاً» نعمتهاى خود را كه بر خلق و چهار پايان داده مىشمارد؟! ز مخشرى در كشاف ذيل آيه فوق قسمتى از روايت را نقل كرده و نظير آن را از عمر نقل مىكند و در مقام اعتذار مىگويد: همت آنها مصروف به عمل بود نه بدانستن آنچه مورد عمل نبود. علّامه امينى در الغدير ج 7 ص 103 و ج 6 ص 100 قول ابن حجر شارح صحيح بخارى را نقل كرده كه گفته: بقولى اَبّ دخيل است و عربى نيست. مؤيّد اين قول خِفاءِ معنى آن بر شيخين است. آنگاه فرمود: احدى از اهل لغت به دخيل بودن آن اشاره نكردهاند. نگارنده نيز در صحاح و قاموس و اقرب و نظير آنها، نديدم كه به دخيل بودن آن اشارهاى شده باشد.
100-ADIYAT.mp3
688.8K
🎙 ترتیل و ترجمه همزمان سوره مبارکه عادیات
✅ کانال قرآنی بیّنات:
⭐️ @bayyenat114
📖ترجمه مفردات قرآن کریم- قسمت دوم
اَبَد:
یعنی هميشه. پيوسته. اين كلمه 28 بار در قرآن مجيد بكار رفته است [كهف:3] يعنى مؤمنان در آن اجر هميشگى هستند راغب در مفردات گويد: اَبَد زمان مستمرّى است كه قطع نمىشود و در مادّه «اَمَد» گويد «اَبَد» به معنى زمان غير محدود است. در اقرب الموارد هست كه: اَبَد ظرف زمان است و براى تأكيد مستقبل مىآيد نه براى دوام و استمرار آن، چنانكه قَطّ و البَتَّه براى تأكيد زمان ماضى است گويند: «ما فعلت قَطّ و البتّه و لا افعله اَبَداً» بنابراين سخن، كلمه اَبَد هميشه معناى ما قبل خود را تأكيد مىكند، به عبارت ديگر تأكيد است نه تأسيس. تدبّر در آيات قرآن مجيد خلاف اين مطلب را مىرساند و ثابت مىكند كه ابد فقط براى تأكيد نيست آياتى هست كه بوسيله «اَبَدا» از آنها دوام و هميشگى فهميده مىشود نظير [كهف:3]، [توبه:108]، [احزاب:53]، و آيات ديگر. ناگفته پيداست كه از مكث و عدم قيام و عدم تزويج زنان حضرت رسول «صلى اللّه عليه و آله» بعد از فوتش، در صورتى دوام و استمرار فهميده مىشود كه «اَبَداً» به آنها اضافه شود و بدون آن دوام و عدم آن هر دو محتمل خواهد بود. در اين صورت «اَبَداً» براى تأسيس معناى جديدى است نه تأكيد معناى ما قبل. مخفى نماند «اَبَداً» به معنى دَهر بكار رفته چنان كه در قاموس و غيره هست و نيز وصف استعمال شده چنان كه در نهج البلاغه خطبه 107 آمده «اَنتَ الاَبَدُ فَلا اَمَدَلَكَ» يعنى خدايا تو دائم و هميشگى هستى و براى تو زمان محدودى نيست. در اين استعمال هم، معناى اصلى كه دوام باشد در نظر است.
✅ کانال قرآنی بیّنات:
⭐️ @bayyenat114
📖 پیامبران در قرآن
🌹 حضرت یونس(ع)🌹
(قسمت اول)
🌼نام مبارك حضرت يونس(عليهالسلام) چهار بار در قرآن مجيد ذكر شده است، به علاوه در چند آيه ديگر، درباره اوصاف و سرگذشت وي بدون ذكر نامش سخن به ميان آمده،
☘️و يك سوره قرآن (سوره دهم) به نام اوست.
حضرت يونس(عليهالسلام) يكي از پيامبران بني اسرائيل است، كه چهار هزار و هفتصد و بيست و هشت سال بعد از هبوط آدم(عليهالسلام) متولد شد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
☘️نام پدرش «متي» از عالمان و زاهدان وارسته و شاكر بود، به همين جهت خداوند به حضرت داوود (عليهالسلام) وحي كرد كه همسايه تو در بهشت، متي پدر يونس(عليهالسلام) است
و نام مادرش «تنجيس» بود.
☘️وي از ناحيه پدر از نوادههاي حضرت هود(عليهالسلام) و از ناحيه مادر از بني اسرائيل بود. به خاطر اينكه در شكم ماهي قرار گرفت با لقب «ذوالنون و صاحب الحوت» از او ياد شده.
🌸ابن بابويه گفته است: يونس(عليهالسلام) را براي آن يونس (عليهالسلام) گفتهاند، كه چون بر قومش غضب كرد و از ميان ايشان بيرون رفت، به پروردگار خود انس گرفت، و چون به سوي قوم برگشت مونس ايشان گرديد.
☘️قبر وي هم اكنون در نزديك كوفه، در كنار شط، به نام مرقد يونس معروف است.
رسالت حضرت يونس(عليهالسلام)
شهر نينوا در منطقه موصل (در عراق كنوني) پايتخت دولت آشوريان به شمار ميرفت، اين دولت قدرت و استيلاي خود را بر بيشتر كشورهاي اسيا گسترش داد. نينوا در آن دوران، از غنيترين و بزرگترين شهرهاي مشرق زمين محسوب ميگشت و داراي جمعيتي بيش از صد هزار نفر بود.
☘️فراوني نعمت و ثروت بي حد و حصر، مردم آن سامان را به وسيله انجام كارهاي ناروا و گناهانشان به ورطه گمراهي كشاند، از طرفي مردم نينوا بت پرست بوده و به خداي متعال ايمان نميآوردند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
☘️خداوند يونس(عليهالسلام) را به سوي آنان فرستاد. يونس(عليهالسلام) در سي سالگي به نينوا رفته و دعوتش را آغاز نمود. آنها را به ايمان به خدا و توبه و بازگشت از گناهانشان دعوت ميفرمود: ولي آنان بر انجام كارهاي خود پافشاري كرده و دعوت وي را نميپذيرفتند، سي و سه سال از آغاز دعوتش گذشت، اما هيچكس جز دو نفر به او ايمان نياوردند.
🌺يكي از آن دو نفر دوست قديمي یونس (عليهالسلام) و از دانشمندان و خاندان علم و نبوت به نام «روبيل» و ديگري عابد و زاهدي به نام «مليخا» بود. هنگامی كه دعوت یونس (عليهالسلام) در مورد قومش به هدف دلخواه نرسيد و آنها همچنان بر بيايماني خود پافشاري كردند، آن حضرت كاسه صبرش لبريز شد و تصميم گرفت مردمش را مورد نفرين خويش قرار دهد.
☘️«روبيل» به آن حضرت ميگفت: قومت را نفرين مكن، زيرا كه خداوند هلاكت آنها را نميپسندد، ولي «مليخاي» عابد با تصميم يونس(عليهالسلام) هم عقيده بود، و ميگفت: نفرين كن بر ايشان. آن حضرت سخن «مليخا» را قبول كرد و آنها را نفرين نمود.
☘️حق تعالي وحي فرستاد به سوي او كه عذاب خواهم فرستاد بر ايشان، در فلان سال و فلان ماه و فلان روز، چون وقت آن وعده نزديك شد، يونس(عليهالسلام) با «مليخا» از شهر خارج شدند، ولي «روبيل» در ميان مردم شهرش ماند، چون روز نزول عذاب شد، به مردم گفت: فزع و استغاثه كنيد به سوي خدا، شايد كه بر شما رحم فرموده و عذاب را از شما برگرداند.
☘️گفتند: چگونه فزع كنيم، گفت: بيرون رويد به سوي بيابان و فرزندان را از زنان جدا كنيد و ميان شترها و گاوها و گوسفندان و فرزندان آنها جدايي بيندازيد و گريه كنيد و دعا كنيد، همه از شهر بيرون رفتند و چنين كردند، خداوند نزول عذاب قطعي را از آنان مرتفع ساخت.
🌷كمي بعد از ساعت موعود، يونس(عليهالسلام) به ميان شهر بازگشت كه نحوه هلاكت مردم را بنگرد، اما با كمال تعجب مشاهده كرد كشاورزان در مزارع خويش مشغول كار هستند و اوضاع و احوال شهر بسيار عادي به نظر ميرسد. يونس(عليهالسلام) از آنها پرسيد كه چگونه شد احوال قوم يونس(عليهالسلام)؟ (ايشان نشناختند او را) يكي از افراد قوم كه يونس(عليهالسلام) را شناخته بود به او گفت:
☘️یونس(عليهالسلام) قومش را نفرين كرد دعاي او مستجاب شد، عذاب بر آنها نازل شد.
پس ايشان جمع شدند و گريستند و دعا كردند و خدا رحم كرد ايشان را، و عذاب را از ايشان برگردانيد و بركوهها متفرق كرد، اكنون ايشان به دنبال يونس(عليهالسلام) هستند، كه او را پيدا كنند، تا به او ايمان آورند.
☘️قرار گرفتن يونس(عليهالسلام) در شكم ماهي
يونس(عليهالسلام) با شنيدن اين سخن خشمگين شد و بدون اذن پروردگارش شهر را ترك كرد و رفت تا به كنار دريايي رسيد، كشتياي را ديد كه پر از مسافر و بار است و ميخواهد برود، پس يونس(عليهالسلام) تقاضا كرد كه او را سوار كشتي كنند، به او جا دادند، او سوار كشتي شد.
✍️ادامه دارد....
✅ کانال قرآنی بیّنات:
⭐️ @bayyenat114
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
099-ZELZELE.mp3
603.4K
🎙 ترتیل و ترجمه همزمان سوره مبارکه زلزال
✅ کانال قرآنی بیّنات:
⭐️ @bayyenat114
03 Fatir 8 e 11 -- Hamd.MP3
21.76M
🎙تلاوت زیبای آیات 8 تا 11 سوره مبارکه فاطر با صدای قاری ممتاز کشورمان استاد حامد شاکر نژاد
✅ کانال قرآنی بیّنات:
⭐️ @bayyenat114
📖ترجمه مفردات قرآن کریم- قسمت سوم
اِباق
یعنی رفتن در حال خشم. [صافات:140] يعنى آنگاه كه يونس در حال خشم و نارضائى به طرف كشتى پر شده رفت. اكثر اهل لغت اِباق را فرار معنى كردهاند گويند: اَبَقَ العَبْدُ يعنى غلام از آقايش فرار كرد. ولى قاموس آن را رفتن بدون ترس و زحمت و نيز رفتن پس از مخفى شدن نوشته است. با در نظر گرفتن [انبیاء:78] كه ظاهراً عبارت اخراى «اِذْاَبَقَ اِلى الفُلْكِ» است، روشن مىشود كه اَبَق به معنى رفتن در حال قهر و خشم است و سخن قاموس درست است با اضافه قيد ناراحتى و انزجار. و اينكه اباق را به معنى فرار گفتهاند و عبدآبِق بغلام فرار كننده اطلاق شده، منظور دويدن و فرار نيست بلكه رفتن در حال قهر از مولاى خود است.
🤲 دعاهای بسيارخوب از قرآن؛
❤️اگه فرزند صالح ميخواي:
رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً
إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ
رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ
💛اگه ميترسي قلبت گمراه بشه:
رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا
وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّاب
🌷اگه ميخواي شهيد از دنيا بري:
رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ
فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ
☝️اگه غم و غصه ي بزرگي داري:
حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ
وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ
🌸 اگه ميخواي خودت و فرزندانت
پايبند نماز باشيد:
رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي
رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ
💓اگه ميخواي همسر و فرزندانت
بهت وفادار باشن:
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ
أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
💝 اگه خونه ي خوب ميخواي:
رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبَارَكًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِين
👌 اگه ميخواي شيطان ازت دور باشه:
رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ وَأَعُوذُ
بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ
💢اگه از عذاب جهنم ميترسي:
رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا
كَانَ غَرَامًا
🌻اگه ميترسي خدا اعمالت رو قبول نکنه:
رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
👆اگه ناراحتي:
إنما أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ کانال قرآنی بیّنات:
⭐️ @bayyenat114
📖ترجمه مفردات قرآن کریم- قسمت چهارم
اِبِل
به كسر الف [غاشيه:17] ابل به معنى مطلق شتر است اعّم از نر و ماده و از هر جنس كه باشد و لفظ آن مفرد است و دلالت بر جنس دارد. چنانكه جمل شتر نر، و ناقه شتر ماده است. ابل فقط دو بار در قرآن مجيد آمده است [انعام:144]، [غاشيه:17].
098-BAYENA.mp3
1.28M
🎙 ترتیل و ترجمه همزمان سوره مبارکه بیّنه
✅ کانال قرآنی بیّنات:
⭐️ @bayyenat114
📖ترجمه مفردات قرآن کریم- قسمت پنجم
اَبابیل:
دستهها و گروهها. به قول كسائى، مفرد آن اَبول است مثل عَجول (مجمع البيان) راغب مىنويسد: مفرد آن اَبيل است و گفتهاند: اسم جمع است و از خود مفرد ندارد [فيل:3] ابابيل حال است از طيراً و يا صفت آن است يعنى بر آنها مرغانى را فرستاد در حالى كه دستهها و گروهها بودند. در افواه عوام هست كه ابابيل علم جنس مرغانى است كه بر سر لشگريان ابرهه سنگ ريختند، ولى اين كلمه چنانكه گفتيم وصف و به معنى گروهها و دستههاست. در تفسير برهان از امام باقر «عليه السلام» نقل است كه هر پرنده سه سنگ در چنگال و منقار خود داشتند. سنگها را بر روى لشگريان ريختند، در اثر آن در ميان آنها مرض آبله پديد آمد و پرندگان بدان وسيله هلاكشان كردند و پيش از آنكه آبله در آنجا ديده نشده بود.
ابن اثير در تاريخ كامل ج 1 ص 263 مىنويسد: بيشتر اهل تاريخ بر آنند كه حصبه و آبله اوّلين بار در عرب بعد از واقعه فيل ديده شد. نگارنده گويد: به نظر مىآيد كه اين پرندگان از بحر اَحمر آمده و سنگريزههايشان با ميكرب حصبه و آبله آلوده بوده است و بر اثر ريختن آنها اين دو مرض در ميان لشگريان بروز كرده و خداوند باين طريق آنها را تارو مار نموده است. در بعضى از روايات فريقين هست كه سنگريزهها بسر هر كه مىخورد از دو برش بيرون مىشد.
✅ کانال قرآنی بیّنات:
⭐️ @bayyenat114
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 تلاوت تصویری استاد محمدصدیق منشاوی
📖 سوره انعام آیات 158 تا 160
✅ کانال قرآنی بیّنات:
⭐️ @bayyenat114
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيم
سوره مبارکه حجرات آیه ۱۲
📖 ای کسانی که ایمان آوردهاید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید، که برخی از گمانها، گناه است، و جاسوسی و پردهدری نکنید، و یکی از دیگری غیبت ننماید؛ آیا هیچ یک از شما دوست دارد که گوشت برادر مردهی خود را بخورد؟ به یقین همهی شما از مُردهخواری بدتان میآید (و از آن بیزارید، غیبت نیز چنین است و از آن بپرهیزید و) از خدا پروا کنید، بیگمان خداوند بسیار توبهپذیر و مهربان است.
#لحظه_ای_تدبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 آموزش تجوید - تلفّظ صحیح حرف « ث »
✨ مدرّس: استاد سید محسن موسوی بلده
✅ کانال قرآنی بیّنات:
⭐️ @bayyenat114
📖ترجمه مفردات قرآن کریم- قسمت پنجم
اَبْ:
پدر. بزرگِ قوم. مصلح.
راغب گويد: پدر و نيز هركه سبب اصلاح، يا ايجاد و ظهور چيزى بشود نسبت به آن اَبْ (پدر) است. بدين علّت حضرت رسول «صلى اللّه عليه وآله وسلم» به على گفت: (اَنا وَاَنْتَ اَبَوا هذهِ الاُمُّةِ) و به آنكه از ميهمانان پذيرائى كند ابوالضياف و به آنكه آتش جنگ بر افروزد ابوالحرب گويند... بمعلّم نيز اَب گفتهاند.
تفصيل اين سخن در (آزر) خواهد آمد (اَبَتِ) بكسر تاء اصلش اَبى است ياء متكلم به تاء عوض شده است: مثل [مريم:۴۴]
✅ کانال قرآنی بیّنات:
⭐️ @bayyenat114
🌸﷽🌸
✍🏻 #رزق_معنوی
✨ زمانی که خواب هستی و ناگهان، به تنهایی و بدون زنگ زدن ساعت بیدار میشوی رزق است.چون بعضیها بیدار نمیشوند.
✨ زمانی که با مشکلی رو به رو می شوی خداوند صبری به تو میدهد که چشمانت را از آن بپوشی، این صبر، رزق است.
✨ زمانی که در خانه لیوانی آب به دست پدرت میدهی این فرصت نیکی کردن ، رزق است.
✨ گاهی اتفاق می افتد که در نماز حواست نباشد، ناگهان به خود می آیی و نمازت را با خشوع می خوانی. این تلنگر، رزق است.
✨ یکباره یاد کسی میافتی که مدتهاست ازو بی خبری و دلتنگش میشوی و جویای حالش میشوی، این رزق است.
✨ رزق واقعی این است... رزق خوبی ها، نه ماشین نه درآمد، اینها رزق مال است که خداوند به همه ی بندگانش میدهد،اما رزق خوبیها را فقط به دوستدارانش میدهد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ کانال قرآنی بیّنات:
⭐️ @bayyenat114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺نماهنگ همخوانی قرآن کریم
💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠
✨بر اساس تلاوت به یادماندنی شیخ محمد صدیق منشاوی
📜آیات پایانی سوره مبارکه حشر و آیات ابتدایی سوره مبارکه علق
🕌تصویر برداری شده در:
مسجد تاریخی جامع اصفهان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ کانال قرآنی بیّنات:
⭐️ @bayyenat114
📖ترجمه #مفردات قرآن کریم- قسمت ۶
اِباء:
امتناع. خوددارى.
راغب آن را امتناع شديد گفته و در قاموس بمعنى كراهت مطلق است. مىشود گفت كه سخن راغب قريب به تحقيق است؛ زيرا لازم است با امتناع فرق مختصرى داشته باشد. ناگفته نماند علت اِباء و امتناع، گاهى خود پسندى و تكبر است. نظير [بقره:۳۴] علت امتناع گاهى خود پسندى و استكبار بود. گاهى سبب آن عدم قدرت است؛ چنانكه از آیه كريمه [احزاب:۷۲] استفاده مىشود و ممكن است علت آن بى اعتنايى باشد كه نوعى از خود پسندى است. چنان كه در آيه [اسراء:۸۹] بهنظر مىرسد از صدر آيه كه درباره معاد است روشن مىشود كه انكار و امتناع مردم در اثر بى اعتنائى است.
✅ کانال قرآنی بیّنات:
⭐️ @bayyenat114