🔻رازت را [مثل علی ع] با چاه بگو
▫️عن جَابِر قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو جَعْفَرٍ ع تِسْعِينَ أَلْفَ حَدِيثٍ لَمْ أُحَدِّثْ بِهَا أَحَداً قَطُّ وَ لَا أُحَدِّثُ بِهَا أَحَداً أَبَداً قَالَ جَابِرٌ فَقُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّكَ قَدْ حَمَلْتَنِي وِقْراً عَظِيماً بِمَا حَدَّثْتَنِي بِهِ مِنْ سِرِّكُمُ الَّذِي لَا أُحَدِّثُ بِهِ أَحَداً فَرُبَّمَا جَاشَ فِي صَدْرِي حَتَّى يَأْخُذَنِي مِنْهُ شِبْهُ الْجُنُونِ قَالَ يَا جَابِرُ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فَاخْرُجْ إِلَى الْجِبَالِ فَاحْفِرْ حَفِيرَةً وَ دَلِّ رَأْسَكَ فِيهَا ثُمَّ قُلْ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ بِكَذَا وَ كَذَا (از جابر نقل شده است: امام باقر ع به من نود هزار حدیث گفت که هرگز با کسی در میان نگذاشتهام و هرگز نیز با کسی نخواهم گذاشت. جابر گفت: «ای ابو جعفر (ع)، بار سنگینی از آنچه که درباره سرّ شما به من گفتی، بر دوشم گذاتشی که هرگز با کسی در میان نخواهم گذاشت و ممکن است حالتی در سینه ام بیفتد تا به جنون نزدیک شوم.» ابو جعفر (ع) فرمود: «ای جابر، اگر چنین است، به کوهها برو و گودالی بکن و سرت را در آن بگذار، سپس بگو: محمد بن علی (ع) به من چنین و چنان گفت[و احادیثی که باید کتمان کنی را با زمین بازگو تا سینه ات سبک شود]»)
#کتمان
#صدر
#جابر
#جلد2/ص69
@bazm_behar
🔻نشر معارف زمان دارد
▫️عنْ جَابِرٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع وَ أَنَا شَابٌّ فَقَالَ مَنْ أَنْتَ قُلْتُ مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ جِئْتُكَ لِطَلَبِ الْعِلْمِ فَدَفَعَ إِلَيَّ كِتَاباً وَ قَالَ لِي إِنْ أَنْتَ حَدَّثْتَ بِهِ حَتَّى تَهْلِكَ بَنُو أُمَيَّةَ فَعَلَيْكَ لَعْنَتِي وَ لَعْنَةُ آبَائِي وَ إِنْ أَنْتَ كَتَمْتَ مِنْهُ شَيْئاً بَعْدَ هَلَاكِ بَنِي أُمَيَّةَ فَعَلَيْكَ لَعْنَتِي وَ لَعْنَةُ آبَائِي (از جابر نقل شده است که گفت: به حضور ابو جعفر (ع) وارد شدم و جوان بودم. ایشان پرسیدند: تو کیستی؟ گفتم: من از اهل کوفه هستم و برای طلب علم به نزد شما آمدهام. ایشان نوشته ای به من دادند و فرمودند: اگر این کتاب را تا بنی امیه سر کار است، نشر دهی، لعنت من و لعنت پدرانم بر تو خواهد بود. و اگر چیزی از آن را پس از هلاکت بنی امیه کتمان کنی، لعنت من و لعنت پدرانم بر تو خواهد بود)
#کتمان
#بنی_امیه
#جابر
#جلد2/ص70
@bazm_behar
🔻اختلافات شیعه قبل از فرج به جایی میرسد که...
▫️امیرالمومنین علیه السلام: أَمَا إِنَّكُمْ لَنْ تَرَوْا مَا تُحِبُّونَ وَ مَا تَأْمُلُونَ يَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ حَتَّى يَتْفُلَ بَعْضُكُمْ فِي وُجُوهِ بَعْضٍ وَ حَتَّى يُسَمِّيَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً كَذَّابِينَ وَ حَتَّى لَا يَبْقَى مِنْكُمْ عَلَى هَذَا الْأَمْرِ إِلَّا كَالْكُحْلِ فِي الْعَيْنِ وَ الْمِلْحِ فِي الزَّادِ وَ هُوَ أَقَلُّ الزَّادِ (ای جماعت شیعه، بدانید که شما هرگز آنچه را که دوست دارید و به آن امید دارید، نخواهید دید تا زمانی که برخی از شما به صورت یکدیگر آب دهان بی اندازند و برخی از شما یکدیگر را دروغگو بنامند. تا اینکه از شما جز مانند سرمه در چشم و نمک در غذا باقی نماند و این کمترین زاد و توشه است)
#اختلاف
#فرج
#تشکیلات
#جلد2/ص79
@bazm_behar
🔻گوش فرا دادن به کسی، عبادت کردن اوست
▫️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي ع قَالَ: مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِيسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيس (امام جواد (ع) فرمودند: هر کس به سخنگویی گوش فرا دهد، در واقع او را عبادت کرده است. اگر سخنگو از جانب خدا باشد، پس او خدا را عبادت کرده است و اگر سخنگو به زبان ابلیس سخن بگوید، پس او ابلیس را عبادت کرده است.)
#تبلیغ
#رسانه
#جلد2/ص94
@bazm_behar
🔻اگر با افراد، در دین وارد شوی با افراد هم از دین خارج میشوی
▫️عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: مَنْ دَخَلَ فِي هَذَا الدِّينِ بِالرِّجَالِ أَخْرَجَهُ مِنْهُ الرِّجَالُ كَمَا أَدْخَلُوهُ فِيهِ وَ مَنْ دَخَلَ فِيهِ بِالْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ زَالَتِ الْجِبَالُ قَبْلَ أَنْ يَزُولَ (از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمودند: «هر کس به این دین از طریق مردان [افراد] وارد شود، مردان او را از آن خارج خواهند کرد، همانطور که او را وارد کردند. اما هر کس به این دین از طریق کتاب و سنت وارد شود، باید کوه ها جابجا شوند که او بلغزد»)
#جلد2/ص105
@bazm_behar
13.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻روضه خواندن ام البنین که حتی مروان حکم را هم میگریاند/به مناسبت وفات حضرت ام البنین، روز مادران شهدا
▪️عن جابر عن أبي جعفر عليه السلام: كانت أم البنين أم هؤلاء الأربعة الإخوة القتلى [بکربلاء] تخرج إلى البقيع فتندب بنيها أشجى ندبة وأحرقها فيجتمع الناس إليها يسمعون منها (جابر از امام باقر علیه السلام نقل میکند: ام البنین مادر چهار برادر شهید [کربلا] بود، او به بقیع میرفت و سوزناک ترین ندبه ها را در عزای فرزندانش زمزمه میکرد و مردم جمع شده و گوش میدادند) فكان مروان يجيء فيمن يجيء لذلك فلا يزال يسمع ندبتها ويبكي (مروان حکم نیز از کسانی بود که آنقدر گوش میداد (که از شدت سوزناکی حتی) او هم به گریه می افتاد)
#ج45/ص40
🎞فیلم سینمایی شیار 143
@bazm_behar
🔻کم ترین کاری که با آنها میکنم این است که حلاوت مناجاتم را از آنها میگیرم/عالِمِ راهزن
▫️امام صادق علیه السلام: أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى دَاوُدَ ع لَا تَجْعَلْ بَيْنِي وَ بَيْنَكَ عَالِماً مَفْتُوناً بِالدُّنْيَا فَيَصُدَّكَ عَنْ طَرِيقِ مَحَبَّتِي فَإِنَّ أُولَئِكَ قُطَّاعُ طَرِيقِ عِبَادِيَ الْمُرِيدِينَ إِنَّ أَدْنَى مَا أَنَا صَانِعٌ بِهِمْ أَنْ أَنْزِعَ حَلَاوَةَ مُنَاجَاتِي مِنْ قُلُوبِهِمْ (امام صادق علیه السلام: خداوند متعال به داوود علیه السلام وحی فرمود: بین من و خود عالمی قرار نده که فریفته دنیا باشد. او تو را از محبت من دور کند. اینها راهزنان بندگانِ خواهانِ من هستند، کمترین کاری که با آنها انجام میدهم این است که حلاوت مناجات خود را از دل آنها بردار می دارم)
#جلد2/ص107
@bazm_behar
🔻شش طائفه به خاطر شش چیز عذاب میشوند
▫️أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُعَذِّبُ سِتَّةً بِسِتٍّ الْعَرَبَ بِالْعَصَبِيَّةِ وَ الدَّهَاقِنَةَ بِالْكِبْرِ وَ الْأُمَرَاءَ بِالْجَوْرِ وَ الْفُقَهَاءَ بِالْحَسَدِ وَ التُّجَّارَ بِالْخِيَانَةِ وَ أَهْلَ الرُّسْتَاقِ بِالْجَهْلِ(خداوند عز و جل شش گروه را به خاطر شش چیز عذاب میکند: عربها را به خاطر عصبیت [جاهلی]، دهقانان را به خاطر کبر، امراء را به خاطر ظلم، فقها را به خاطر حسد، تاجران را به خاطر خیانت و اهل رستاق [روستا و دِه] را به خاطر جهل)
#جلد2/ص108
@bazm_behar
🔻روایت فوق العاده ای که حضرت رضا (ع) فرمود، خیر دنیا و آخرت را در آن جمع کرده ام
▫️عنِ الرِّضَا ع فِي خَبَرٍ طَوِيلٍ قَالَ: ... يَا ابْنَ أَبِي مَحْمُودٍ إِذَا أَخَذَ النَّاسُ يَمِيناً وَ شِمَالًا فَالْزَمْ طَرِيقَتَنَا فَإِنَّهُ مَنْ لَزِمَنَا لَزِمْنَاهُ وَ مَنْ فَارَقَنَا فَارَقْنَاهُ إِنَّ أَدْنَى مَا يُخْرِجُ الرَّجُلَ مِنَ الْإِيمَانِ أَنْ يَقُولَ لِلْحَصَاةِ هَذِهِ نَوَاةٌ ثُمَّ يَدِينَ بِذَلِكَ وَ يَبْرَأَ مِمَّنْ خَالَفَهُ يَا ابْنَ أَبِي مَحْمُودٍ احْفَظْ مَا حَدَّثْتُكَ بِهِ فَقَدْ جَمَعْتُ لَكَ فِيهِ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ (از امام رضا (ع) در خبری طولانی آمده است که فرمودند: ...«ای پسر ابی محمود، وقتی مردم به راست و چپ میروند، به راه ما ملتزم باش. زیرا هر کس ملازم ما شد، همراهش میشویم و هر کس از ما جدا شود، ما نیز از او جدا خواهیم شد. کمترین چیزی که انسان را از ایمان خارج میکند این است که به سنگریزهای بگوید این هسته است و سپس به آن ایمان بیاورد و از کسی که با او مخالفت کند، برائت بجوید*. ای پسر ابی محمود، آنچه را که به تو گفتم، حفظ کن؛ زیرا در آن خیر دنیا و آخرت را برای تو جمع کردهام)
*یعنی چیزی برای خودش بافته، به آن اعتقاد هم پیدا کرده و حالا اگر کسی هم در مورد آن چیز با او مخالفت کند، از او برائت میجوید.
#جلد2/ص115
@bazm_behar
🔻دیوانه است کسی که به هر سوالی جواب دهد
▫️قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ مَنْ أَجَابَ فِي كُلِّ مَا يُسْأَلُ عَنْهُ لَمَجْنُونٌ (امام صادق (ع) فرمود: «کسی که هر چیزی که از او سؤال میشود را پاسخ دهد، دیوانه است [بلاخره باید بفهمد که خیلی چیزها را نمیداند و بگوید نمیدانم]»
#جلد2/ص117
@bazm_behar
بزم روایت|بِحار الأنوار
🔻خداوند به عهدی که بابت رزق داده وفا میکند ▫️عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْ
✍ این روایت شریف به اشتباه، «سَیْفی: شمشیرم» خوانده شده بود حال آنکه همانطور که یکی از عزیزان مخاطب تذکر فرمودند «سَیَفی: وفا میکند» صحیح است. لذا عنوان این روایت اصلاح شد.
*عنوان قبلی این بود:
ضمانت با شمشیر
🔻بگو نمیدانم. و الا گاهی با برداشت از قرآن هم سقوط میکنی
▫️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَا عَلِمْتُمْ فَقُولُوا وَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَقُولُوا اللَّهُ أَعْلَمُ* إِنَّ الرَّجُلَ لَيَنْتَزِعُ بِالْآيَةِ مِنَ الْقُرْآنِ يَخِرُّ فِيهَا أَبْعَدَ مِنَ السَّمَاءِ. (از امام باقر(ع) نقل شده است که فرمود: «آنچه را که میدانید بگویید. و آنچه را که نمیدانید بگویید: خدا داناتر است. بهراستی که مردی با استناد به آیهای از قرآن، به اندازه آسمان تا زمین سقوط میکند)
* در روایات دیگر هست که جمله «الله اعلم» مخصوص علماست. دیگران بگویند نمیدانم. البته برای همان «الله اعلم» هم در روایات ایرادی ذکر شده و آن این است که این جواب، شک در دل مخاطب می اندازد. پس چه بسا بتوان گفت «نمیدانم» برای همه بهتر است.
#جلد2/ص119
@bazm_behar
🔻با همه این شرایط مگر بتوانی در دین نظر بدهی.../معلوم نیست
▫️قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع لِقَاضٍ هَلْ تَعْرِفُ النَّاسِخَ مِنَ الْمَنْسُوخِ قَالَ لَا قَالَ فَهَلْ أَشْرَفْتَ عَلَى مُرَادِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي أَمْثَالِ الْقُرْآنِ قَالَ لَا قَالَ إِذاً هَلَكْتَ وَ أَهْلَكْتَ وَ الْمُفْتِي يَحْتَاجُ إِلَى مَعْرِفَةِ مَعَانِي الْقُرْآنِ وَ حَقَائِقِ السُّنَنِ وَ بَوَاطِنِ الْإِشَارَاتِ وَ الْآدَابِ وَ الْإِجْمَاعِ وَ الِاخْتِلَافِ وَ الِاطِّلَاعِ عَلَى أُصُولِ مَا أَجْمَعُوا عَلَيْهِ وَ مَا اخْتَلَفُوا فِيهِ ثُمَّ حُسْنِ الِاخْتِيَارِ ثُمَّ الْعَمَلِ الصَّالِحِ ثُمَّ الحِكْمَةِ ثُمَّ التَّقْوَى ثُمَّ حِينَئِذٍ إِنْ قَدَر(امیرالمؤمنین (ع) به یک قاضی فرمود: «آیا ناسخ را از منسوخ میشناسی؟» قاضی گفت: «خیر» فرمود: «آیا بر مراد خداوند عزّ و جلّ در امثال قرآن آگاهی داری؟» قاضی گفت: «خیر» فرمود: «پس هلاک شدهای و هلاک کردی. نظر دهنده در دین(فتوا) نیازمند آگاهی از معانی قرآن، حقایق سنت، باطن اشارات، آداب، اجماع و اختلاف، و آگاهی بر اصول آن چیزهایی است که بر آن اجماع کردهاند و آنچه در آن اختلاف دارند. سپس حسن انتخاب، سپس عمل صالح، سپس حکمت، سپس تقوا. در آن زمان،[تازه] اگر بتواند...»
#جلد2/ص121
@bazm_behar
🔻سکوت جاهل = رفع اختلاف
▫️ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع: لَوْ سَكَتَ مَنْ لَا يَعْلَمُ سَقَطَ الِاخْتِلَافُ (امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «اگر کسی که نمیداند سکوت کند، اختلاف از بین میرود)
#جلد2/ص123
@bazm_behar
🔻اسم اینها را از بین انسانها قلم بگیر
▫️عَنْ أَبِي يَحْيَى الْوَاسِطِيِّ عَمَّنْ ذَكَرَهُ أَنَّهُ قَالَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَ تَرَى هَذَا الْخَلْقَ كُلَّهُ مِنَ النَّاسِ فَقَالَ أَلْقِ مِنْهُمُ التَّارِكَ لِلسِّوَاكِ وَ الْمُتَرَبِّعَ فِي مَوْضِعِ الضَّيِّقِ وَ الدَّاخِلَ فِيمَا لَا يَعْنِيهِ وَ الْمُمَارِيَ فِيمَا لَا عِلْمَ لَهُ بِهِ وَ الْمُتَمَرِّضَ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ وَ الْمُتَشَعِّثَ مِنْ غَيْرِ مُصِيبَةٍ وَ الْمُخَالِفَ عَلَى أَصْحَابِهِ فِي الْحَقِّ وَ قَدِ اتَّفَقُوا عَلَيْهِ وَ الْمُفْتَخِرَ يَفْتَخِرُ بِآبَائِهِ وَ هُوَ خِلْوٌ مِنْ صَالِحِ أَعْمَالِهِمْ... (از ابی یحیی واسطی نقل شده که از کسی که آن را ذکر کرده، شنید که گفت: به ابی عبدالله (ع) گفتم: آیا این خلق همه از مردم هستند؟ او پاسخ داد: «از آنها کسانی را دور بی انداز:
- ترککننده مسواک.
- چهار زانو نشستگان در مکان تنگ.
- کسانی در امور غیر مرتبط به خود دخالت میکنند.
- کسانی که در مسائلی که علم ندارند، مِراء میکنند.
- کسانی که خود را به بیماری میزنند بدون اینکه عارضهای داشته باشند.
- کسانی که بی مصیبت، وجهه مصیبت زده میگیرند.
- کسانی که بر خلاف حق با دوستان خود مخالفت میکنند، در حالی که بر آن توافق کرده بودند.
- کسانی که به پدران خود افتخار میکنند، در حالی که خود از اعمال صالح آنها بیبهرهاند...)
#جلد2/ص129
@bazm_behar
🔻از تواضع فرد است که...
▫️عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ: إِنَّ مِنَ التَّوَاضُعِ أَنْ يَرْضَى الرَّجُلُ بِالْمَجْلِسِ دُونَ الْمَجْلِسِ وَ أَنْ يُسَلِّمَ عَلَى مَنْ يَلْقَى وَ أَنْ يَتْرُكَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ كَانَ مُحِقّاً وَ لَا يُحِبَّ أَنْ يُحْمَدَ عَلَى التَّقْوَى (از ابی عبدالله (ع) از پدرانشان نقل شده است که فرمودند: «از نشانههای تواضع این است که مرد به نشستن در جایی غیر از جایگاه خود راضی باشد، و به کسی که ملاقات میکند سلام کند، مراء را ترک کند، حتی اگر حق با او باشد، و دوست نداشته باشد که به خاطر تقوایش ستایش شود.»
#جلد2/ص131
@bazm_behar
🔻شما دینتان را از محمد(ص) و علی(ع) گرفتید اما بقیه، از مردم
▫️... ذَرُوا النَّاسَ* فَإِنَّ النَّاسَ أَخَذُوا عَنِ النَّاسِ وَ إِنَّكُمْ أَخَذْتُمْ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ عَلِيٍّ ع وَ لَا سَوَاءٌ إِنِّي سَمِعْتُ أَبِي ع يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ إِذَا كَتَبَ عَلَى عَبْدٍ أَنْ يَدْخُلَ فِي هَذَا الْأَمْرِ كَانَ أَسْرَعَ إِلَيْهِ مِنَ الطَّيْرِ إِلَى وَكْرِه (امام صادق (ع) فرمودند: «مردم را رها کنید، زیرا مردم از مردم آموختهاند، و شما از رسول خدا (ص) و علی (ع) آموختهاید. و اینها مساوی نیستند. من شنیدم پدرم (ع) میفرمود: وقتی خداوند بر بندهای مقدر کند که وارد این امر شود، سریعتر از پرندهای که به آشیانهاش میرود، به آن میشتابد.»)
*مرتبط با این روایات.
#جلد2 /ص133
@bazm_behar
🔻من به دین و هدایتم بصیر هستم/مناظره برای چه...
▫️رُوِيَ أَنَّ رَجُلًا قَالَ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع اجْلِسْ حَتَّى نَتَنَاظَرَ فِي الدِّينِ فَقَالَ يَا هَذَا أَنَا بَصِيرٌ بِدِينِي مَكْشُوفٌ عَلَيَّ هُدَايَ فَإِنْ كُنْتَ جَاهِلًا بِدِينِكَ فَاذْهَبْ وَ اطْلُبْهُ. مَا لِي وَ لِلْمُمَارَاةِ وَ إِنَّ الشَّيْطَانَ لَيُوَسْوِسُ لِلرَّجُلِ وَ يُنَاجِيهِ وَ يَقُولُ نَاظِرِ النَّاسَ فِي الدِّينِ كَيْلَا يَظُنُّوا بِكَ الْعَجْزَ وَ الْجَهْل... (روایت شده است که مردی به حسین بن علی (ع) گفت: «بنشین تا در دین با هم گفتگو کنیم.» امام (ع) فرمودند: «ای شخص، من به دین خود بینا هستم و هدایت من بر من روشن است. اگر تو در دین خود جاهلی، برو و آن را جستجو کن. مرا با ممارات چه کار؟ و همانا شیطان به مرد وسوسه میکند و به او میگوید: در دین با مردم بحث کن تا آنها درباره تو به ناتوانی و جهل گمان نبرند.»
#جلد2/ص135
@bazm_behar
🔻میخواهم در بین شیعه افرادی مثل تو دیده شوند
▫️نضر [نَصْرُ] بْنُ الصَّبَّاحِ قَالَ: كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لِعَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ يَا عَبْدَ الرَّحْمَنِ كَلِّمْ أَهْلَ الْمَدِينَةِ فَإِنِّي أُحِبُّ أَنْ يُرَى فِي رِجَالِ الشِّيعَةِ مِثْلُكَ (نصر بن صباح نقل کرده است که ابی عبدالله (ع) به عبدالرحمن بن حجاج میفرمودند: «ای عبدالرحمن، برای اهل مدینه سخن بگو، زیرا من دوست دارم در میان مردان شیعه، افرادی چون تو دیده شوند.»
#جلد2/ص136
@bazm_behar
🔻چهل حدیث
▫️قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ حَفِظَ مِنْ أُمَّتِي أَرْبَعِينَ حَدِيثاً مِمَّا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ بَعَثَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَقِيهاً عَالِماً(پیامبر خدا (ص) فرمودند: «کسی که از امتم چهل حدیث را که در امور دینشان به آن نیاز دارند، حفظ کند، خداوند او را روز قیامت، فقیه و عالم برمیانگیزد.»
#جلد2/ص153
@bazm_behar
🔻هر چه برای بهشت و جهنم نیاز بوده را گفته ام
▫️قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي خُطْبَتِهِ فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّهَ مَا مِنْ شَيْءٍ يُقَرِّبُكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ النَّارِ إِلَّا وَ قَدْ نَهَيْتُكُمْ عَنْهُ وَ أَمَرْتُكُمْ بِهِ (پیامبر خدا (ص) در خطبهاش در حجة الوداع فرمودند: «ای مردم! تقوای الهی پیشه کنید. هیچ چیز وجود ندارد که شما را به بهشت نزدیک کند و از آتش دور سازد، مگر اینکه من شما را از آن نهی کردهام یا به آن امر کردهام»
#جلد2/ص171
@bazm_behar
🔻اینگونه علم امام، به امام بعد میرسد
▫️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص دَعَا عَلِيّاً ع فِي الْمَرَضِ الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ فَقَالَ يَا عَلِيُّ ادْنُ مِنِّي حَتَّى أُسِرَّ إِلَيْكَ مَا أَسَرَّ اللَّهُ إِلَيَّ وَ أَئْتَمِنَكَ عَلَى مَا ائْتَمَنَنِيَ اللَّهُ عَلَيْهِ فَفَعَلَ ذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ ص بِعَلِيٍّ ع وَ فَعَلَهُ عَلِيٌّ ع بِالْحَسَنِ ع وَ فَعَلَهُ حَسَنٌ ع بِالْحُسَيْنِ ع وَ فَعَلَهُ الْحُسَيْنُ ع بِأَبِي ع وَ فَعَلَهُ أَبِي ع بِي صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ... (از امام باقر (ع) نقل شده است که فرمود: «رسول خدا (ص) در بیماریای که در آن وفات یافت، علی (ع) را فراخواند و گفت: ای علی، نزدیک بیا تا آنچه را که خدا به من وحی کرده است، به تو بگویم و تو را بر آنچه که خدا مرا بر آن امین قرار داده، امین قرار دهم. رسول خدا (ص) این کار را با علی (ع) انجام داد و علی (ع) نیز این کار را با حسن (ع) و حسن (ع) با حسین (ع) و حسین (ع) با پدرم (ع) انجام داد و پدرم (ع) نیز این کار را با من انجام داد. صلوات خدا بر همه آنها)
#جلد2/ص174
@bazm_behar
🔻روایات هم مانند آیات، محکم و متشابه دارد/نسخ
▫️عنِ الرِّضَا ع قَالَ: مَنْ رَدَّ مُتَشَابِهَ الْقُرْآنِ إِلَى مُحْكَمِهِ هُدِيَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ ثُمَّ قَالَ ع إِنَّ فِي أَخْبَارِنَا مُتَشَابِهاً كَمُتَشَابِهِ الْقُرْآنِ وَ مُحْكَماً كَمُحْكَمِ الْقُرْآنِ فَرُدُّوا مُتَشَابِهَهَا إِلَى مُحْكَمِهَا وَ لَا تَتَّبِعُوا مُتَشَابِهَهَا دُونَ مُحْكَمِهَا فَتَضِلُّوا(از امام رضا (ع) نقل شده است که فرمود: «هر کس متشابهات قرآن را به محکمات آن بازگرداند، به صراط مستقیم هدایت میشود.» سپس ایشان فرمودند: «در اخبار ما نیز متشابهاتی وجود دارد مانند متشابهات قرآن و محکماتی مانند محکمات قرآن. پس متشابهات را به محکمات آنها بازگردانید و متشابهات را بدون محکمات دنبال نکنید که موجب گمراهی شما خواهد شد.)
#جلد2/ص186
* امیرالمومنین ع: إِنَّ أَمْرَ النَّبِيِّ ص مِثْلُ الْقُرْآنِ نَاسِخٌ وَ مَنْسُوخٌ وَ خَاصٌّ وَ عَامٌّ وَ مُحْكَمٌ وَ مُتَشَابِهٌ وَ قَدْ كَانَ يَكُونُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص الْكَلَامُ لَهُ وَجْهَانِ وَ كَلَامٌ عَامٌّ وَ كَلَامٌ خَاصٌّ مِثْلُ الْقُرْآن...
#جلد2/ص230
@bazm_behar
🔻روایت میشنوی، به قلبت گوش کن
▫️امام باقر ع: فَمَا وَرَدَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَدِيثِ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ فَلَانَتْ لَهُ قُلُوبُكُمْ وَ عَرَفْتُمُوهُ فَاقْبَلُوهُ وَ مَا اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُكُمْ وَ أَنْكَرْتُمُوهُ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلَى الْعَالِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ع (هر چه از احادیث آل محمد (ص) بر شما وارد شد، اگر قلوب شما به آن نرم شد و آن را شناختید، پس آن را بپذیرید. و اگر قلوب شما از آن ناخوشنود شد و آن را نپذیرفت، آن را به خدا و رسول و عالِم از آل محمد (ع) برگردانید[و نظری ندهید])
#جلد2/ص189
@bazm_behar
🔻مهدی ما بیاید، مردانمان از شیر پرجرأت تر میشوند
▫️امام باقر ع: فَإِذَا وَقَعَ أَمْرُنَا وَ جَاءَ مَهْدِيُّنَا ع كَانَ الرَّجُلُ مِنْ شِيعَتِنَا أَجْرَأَ مِنْ لَيْثٍ وَ أَمْضَى مِنْ سِنَانٍ يَطَأُ عَدُوَّنَا بِرِجْلَيْهِ وَ يَضْرِبُهُ بِكَفَّيْهِ وَ ذَلِكَ عِنْدَ نُزُولِ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ فَرَجِهِ عَلَى الْعِبَادِ (پس هنگامی که امر ما واقع شود و مهدی ما (ع) بیاید، مردی از شیعه ما از شیر جرأتمندتر و از سنان تندتر خواهد بود. او با پاهایش بر دشمنان ما میتازد و با دستانش به آنها ضربه میزند، و این در زمان نزول رحمت خدا و فرج او بر بندگان خواهد بود.»
#جلد2/ص190
@bazm_behar
🔻پیامبران از کجا میفهمند پیامبر شده اند؟ مؤمن از کجا
▫️عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع بِأَيِّ شَيْءٍ عَلِمَتِ الرُّسُلُ أَنَّهَا رُسُلٌ قَالَ قَدْ كُشِفَ لَهَا عَنِ الْغِطَاءِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع بِأَيِّ شَيْءٍ عَلِمَ الْمُؤْمِنُ أَنَّهُ مُؤْمِنٌ قَالَ بِالتَّسْلِيمِ لِلَّهِ فِي كُلِّ مَا وَرَدَ عَلَيْهِ (از مفضل بن عمر نقل شده است که گفت: به امام صادق(ع) گفتم: به چه چیزی رسولان دانستند که رسولان هستند؟ فرمود: "برای آنها از پردهها برداشته شده است." سپس گفتم: "مؤمن به چه چیزی میداند که مؤمن است؟" فرمود: "به تسلیم در برابر خدا در هر آنچه که به او میرسد)
#جلد2/ص201
@bazm_behar
🔻شیعیانت را در اختلاف رها کردی
▫️عَنْ سَدِيرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع تَرَكْتَ مَوَالِيَكَ مُخْتَلِفِينَ يَتَبَرَّأُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ قَالَ مَا أَنْتَ وَ ذَاكَ إِنَّمَا كُلِّفَ النَّاسُ ثَلَاثَةً مَعْرِفَةَ الْأَئِمَّةِ وَ التَّسْلِيمَ لَهُمْ فِيمَا يَرِدُ عَلَيْهِمْ وَ الرَّدَّ إِلَيْهِمْ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ (از سدیر نقل شده است که گفت: به امام باقر (ع) گفتم: «تو پیروان خود را در حال اختلاف رها کردهای، برخی از آنها از برخی دیگر بیزاری میجویند.» ایشان فرمودند: «تو را با آنچه میگویی چه کار؟ مردم تنها به سه چیز مکلف شدهاند: شناخت ائمه، تسلیم شدن به آنها در آنچه به آنها میرسد، و بازگشت به آنها در مواردی که اختلاف دارند)
#جلد2/ص202
@bazm_behar
نباید گفت ای کاش خدا یا پیامبر(ص) کار دیگری میکرد/ #تسلیم
🔻قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَوْ أَنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَ آتَوُا الزَّكَاةَ وَ حَجُّوا الْبَيْتَ وَ صَامُوا شَهْرَ رَمَضَانَ ثُمَّ قَالُوا لِشَيْءٍ صَنَعَهُ اللَّهُ أَوْ صَنَعَهُ النَّبِيُّ ص أَلَّا صَنَعَ خِلَافَ الَّذِي صَنَعَ أَوْ وَجَدُوا ذَلِكَ فِي قُلُوبِهِمْ لَكَانُوا بِذَلِكَ مُشْرِكِينَ ثُمَّ تَلَا فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ عَلَيْكُمْ بِالتَّسْلِيم (امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: اگر گروهی تنها خداوند را بپرستند و برای او شریکی قرار ندهند، نماز را برپا دارند، زکات دهند، حج کنند و در ماه رمضان روزه بگیرند، سپس بگویند در مورد چیزی که خداوند یا پیامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) انجام دادهاند، آیا نمیتوانستند به گونهای دیگر عمل کنند یا این مسأله را در دلهای خود داشته باشند، در آن صورت آنان مشرک خواهند بود. سپس آیهای را تلاوت کردند:"به پروردگارت سوگند که آنها مؤمن نخواهند بود، مگر اینکه در اختلافات خود، تو را به داوری طلبند؛ و سپس از داوری تو، در دل خود احساس ناراحتی نکنند؛ و کاملا تسلیم باشند". سپس ابو عبدالله (علیهالسلام) فرمودند: "بر شماست که تسلیم باشید)
#جلد2/ص205
@bazm_behar
🔻با گریه فرمود این شیعه ها کم اند
▫️[امام صادق ع] بَكَى وَ رَفَعَ يَدَيْهِ وَ قَالَ اللَّهُمَّ إِنَّ هَذِهِ [الشیعه] الشِّرْذِمَةَ الْمُطِيعِينَ لِأَمْرِكَ قَلِيلُونَ اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ مَحْيَاهُمْ مَحْيَانَا وَ مَمَاتَهُمْ مَمَاتَنَا وَ لَا تُسَلِّطْ عَلَيْهِمْ عَدُوّاً فَإِنَّكَ إِنْ سَلَّطْتَ عَلَيْهِمْ عَدُوّاً لَنْ تُعْبَدَ (ایشان گریستند و دستهایشان را بلند کرده و فرمودند: «خداوندا، این گروه کوچک مطیعان فرمان تو، بسیار کم هستند. خداوندا، زندگی آنها را زندگی ما قرار ده و مرگ آنها را مرگ ما قرار ده و بر آنها دشمنی مسلط نکن، زیرا اگر بر آنها دشمنی مسلط کنی، دیگر پرستش نخواهی شد)
#جلد2/ص210
@bazm_behar
🔻گاهی آدم خوبی از بس خلاف علی(ع) شنیده باور کرده
▫️رُبَّمَا رَأَيْتَ الرَّجُلَ يُذْكَرُ بِالْخَيْرِ وَ لَعَلَّهُ أَنْ يَكُونُ وَرِعاً صَدُوقاً يُحَدِّثُ بِأَحَادِيثَ عَظِيمَةٍ عَجِيبَةٍ مِنْ تَفْضِيلِ بَعْضِ مَنْ قَدْ مَضَى مِنَ الْوُلَاةِ لَمْ يَخْلُقِ اللَّهُ مِنْهَا شَيْئاً قَطُّ وَ هُوَ يَحْسَبُ أَنَّهَا حَقٌّ لِكَثْرَةِ مَنْ قَدْ سَمِعَهَا مِنْهُ مِمَّنْ لَا يُعْرَفُ بِكَذِبٍ وَ لَا بِقِلَّةِ وَرَعٍ وَ يَرْوُونَ عَنْ عَلِيٍّ ع أَشْيَاءَ قَبِيحَةً وَ عَنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ع مَا يَعْلَمُ اللَّهُ أَنَّهُمْ رَوَوْا فِي ذَلِكَ الْبَاطِلَ وَ الْكَذِبَ وَ الزُّور (شاید مردی را ببینی که به خوبی از او یاد میشود و ممکن است او فردی با ورع و صادق باشد که احادیثی شگفتانگیز و عظیم درباره فضیلت برخی از والیان گذشته نقل میکند، در حالی که خداوند هیچ چیز از آنها نیافریده است. او گمان میکند که این حق است به خاطر کثرت افرادی که از آنها شنیده و آنها نیز به دروغگویی یا کمتقوایی شناخته نمیشوند. و آنها از علی (ع) چیزهای زشتی نقل میکنند و از حسن و حسین (ع)، آنچه را که خدا میداند آنها در آن دروغ و باطل روایت کردهاند)
#جلد2/ص218
@bazm_behar