🔻بگو نمیدانم. و الا گاهی با برداشت از قرآن هم سقوط میکنی
▫️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَا عَلِمْتُمْ فَقُولُوا وَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَقُولُوا اللَّهُ أَعْلَمُ* إِنَّ الرَّجُلَ لَيَنْتَزِعُ بِالْآيَةِ مِنَ الْقُرْآنِ يَخِرُّ فِيهَا أَبْعَدَ مِنَ السَّمَاءِ. (از امام باقر(ع) نقل شده است که فرمود: «آنچه را که میدانید بگویید. و آنچه را که نمیدانید بگویید: خدا داناتر است. بهراستی که مردی با استناد به آیهای از قرآن، به اندازه آسمان تا زمین سقوط میکند)
* در روایات دیگر هست که جمله «الله اعلم» مخصوص علماست. دیگران بگویند نمیدانم. البته برای همان «الله اعلم» هم در روایات ایرادی ذکر شده و آن این است که این جواب، شک در دل مخاطب می اندازد. پس چه بسا بتوان گفت «نمیدانم» برای همه بهتر است.
#جلد2/ص119
@bazm_behar
🔻با همه این شرایط مگر بتوانی در دین نظر بدهی.../معلوم نیست
▫️قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع لِقَاضٍ هَلْ تَعْرِفُ النَّاسِخَ مِنَ الْمَنْسُوخِ قَالَ لَا قَالَ فَهَلْ أَشْرَفْتَ عَلَى مُرَادِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي أَمْثَالِ الْقُرْآنِ قَالَ لَا قَالَ إِذاً هَلَكْتَ وَ أَهْلَكْتَ وَ الْمُفْتِي يَحْتَاجُ إِلَى مَعْرِفَةِ مَعَانِي الْقُرْآنِ وَ حَقَائِقِ السُّنَنِ وَ بَوَاطِنِ الْإِشَارَاتِ وَ الْآدَابِ وَ الْإِجْمَاعِ وَ الِاخْتِلَافِ وَ الِاطِّلَاعِ عَلَى أُصُولِ مَا أَجْمَعُوا عَلَيْهِ وَ مَا اخْتَلَفُوا فِيهِ ثُمَّ حُسْنِ الِاخْتِيَارِ ثُمَّ الْعَمَلِ الصَّالِحِ ثُمَّ الحِكْمَةِ ثُمَّ التَّقْوَى ثُمَّ حِينَئِذٍ إِنْ قَدَر(امیرالمؤمنین (ع) به یک قاضی فرمود: «آیا ناسخ را از منسوخ میشناسی؟» قاضی گفت: «خیر» فرمود: «آیا بر مراد خداوند عزّ و جلّ در امثال قرآن آگاهی داری؟» قاضی گفت: «خیر» فرمود: «پس هلاک شدهای و هلاک کردی. نظر دهنده در دین(فتوا) نیازمند آگاهی از معانی قرآن، حقایق سنت، باطن اشارات، آداب، اجماع و اختلاف، و آگاهی بر اصول آن چیزهایی است که بر آن اجماع کردهاند و آنچه در آن اختلاف دارند. سپس حسن انتخاب، سپس عمل صالح، سپس حکمت، سپس تقوا. در آن زمان،[تازه] اگر بتواند...»
#جلد2/ص121
@bazm_behar
🔻سکوت جاهل = رفع اختلاف
▫️ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع: لَوْ سَكَتَ مَنْ لَا يَعْلَمُ سَقَطَ الِاخْتِلَافُ (امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «اگر کسی که نمیداند سکوت کند، اختلاف از بین میرود)
#جلد2/ص123
@bazm_behar
🔻اسم اینها را از بین انسانها قلم بگیر
▫️عَنْ أَبِي يَحْيَى الْوَاسِطِيِّ عَمَّنْ ذَكَرَهُ أَنَّهُ قَالَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَ تَرَى هَذَا الْخَلْقَ كُلَّهُ مِنَ النَّاسِ فَقَالَ أَلْقِ مِنْهُمُ التَّارِكَ لِلسِّوَاكِ وَ الْمُتَرَبِّعَ فِي مَوْضِعِ الضَّيِّقِ وَ الدَّاخِلَ فِيمَا لَا يَعْنِيهِ وَ الْمُمَارِيَ فِيمَا لَا عِلْمَ لَهُ بِهِ وَ الْمُتَمَرِّضَ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ وَ الْمُتَشَعِّثَ مِنْ غَيْرِ مُصِيبَةٍ وَ الْمُخَالِفَ عَلَى أَصْحَابِهِ فِي الْحَقِّ وَ قَدِ اتَّفَقُوا عَلَيْهِ وَ الْمُفْتَخِرَ يَفْتَخِرُ بِآبَائِهِ وَ هُوَ خِلْوٌ مِنْ صَالِحِ أَعْمَالِهِمْ... (از ابی یحیی واسطی نقل شده که از کسی که آن را ذکر کرده، شنید که گفت: به ابی عبدالله (ع) گفتم: آیا این خلق همه از مردم هستند؟ او پاسخ داد: «از آنها کسانی را دور بی انداز:
- ترککننده مسواک.
- چهار زانو نشستگان در مکان تنگ.
- کسانی در امور غیر مرتبط به خود دخالت میکنند.
- کسانی که در مسائلی که علم ندارند، مِراء میکنند.
- کسانی که خود را به بیماری میزنند بدون اینکه عارضهای داشته باشند.
- کسانی که بی مصیبت، وجهه مصیبت زده میگیرند.
- کسانی که بر خلاف حق با دوستان خود مخالفت میکنند، در حالی که بر آن توافق کرده بودند.
- کسانی که به پدران خود افتخار میکنند، در حالی که خود از اعمال صالح آنها بیبهرهاند...)
#جلد2/ص129
@bazm_behar
🔻از تواضع فرد است که...
▫️عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ: إِنَّ مِنَ التَّوَاضُعِ أَنْ يَرْضَى الرَّجُلُ بِالْمَجْلِسِ دُونَ الْمَجْلِسِ وَ أَنْ يُسَلِّمَ عَلَى مَنْ يَلْقَى وَ أَنْ يَتْرُكَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ كَانَ مُحِقّاً وَ لَا يُحِبَّ أَنْ يُحْمَدَ عَلَى التَّقْوَى (از ابی عبدالله (ع) از پدرانشان نقل شده است که فرمودند: «از نشانههای تواضع این است که مرد به نشستن در جایی غیر از جایگاه خود راضی باشد، و به کسی که ملاقات میکند سلام کند، مراء را ترک کند، حتی اگر حق با او باشد، و دوست نداشته باشد که به خاطر تقوایش ستایش شود.»
#جلد2/ص131
@bazm_behar
🔻شما دینتان را از محمد(ص) و علی(ع) گرفتید اما بقیه، از مردم
▫️... ذَرُوا النَّاسَ* فَإِنَّ النَّاسَ أَخَذُوا عَنِ النَّاسِ وَ إِنَّكُمْ أَخَذْتُمْ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ عَلِيٍّ ع وَ لَا سَوَاءٌ إِنِّي سَمِعْتُ أَبِي ع يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ إِذَا كَتَبَ عَلَى عَبْدٍ أَنْ يَدْخُلَ فِي هَذَا الْأَمْرِ كَانَ أَسْرَعَ إِلَيْهِ مِنَ الطَّيْرِ إِلَى وَكْرِه (امام صادق (ع) فرمودند: «مردم را رها کنید، زیرا مردم از مردم آموختهاند، و شما از رسول خدا (ص) و علی (ع) آموختهاید. و اینها مساوی نیستند. من شنیدم پدرم (ع) میفرمود: وقتی خداوند بر بندهای مقدر کند که وارد این امر شود، سریعتر از پرندهای که به آشیانهاش میرود، به آن میشتابد.»)
*مرتبط با این روایات.
#جلد2 /ص133
@bazm_behar
🔻من به دین و هدایتم بصیر هستم/مناظره برای چه...
▫️رُوِيَ أَنَّ رَجُلًا قَالَ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع اجْلِسْ حَتَّى نَتَنَاظَرَ فِي الدِّينِ فَقَالَ يَا هَذَا أَنَا بَصِيرٌ بِدِينِي مَكْشُوفٌ عَلَيَّ هُدَايَ فَإِنْ كُنْتَ جَاهِلًا بِدِينِكَ فَاذْهَبْ وَ اطْلُبْهُ. مَا لِي وَ لِلْمُمَارَاةِ وَ إِنَّ الشَّيْطَانَ لَيُوَسْوِسُ لِلرَّجُلِ وَ يُنَاجِيهِ وَ يَقُولُ نَاظِرِ النَّاسَ فِي الدِّينِ كَيْلَا يَظُنُّوا بِكَ الْعَجْزَ وَ الْجَهْل... (روایت شده است که مردی به حسین بن علی (ع) گفت: «بنشین تا در دین با هم گفتگو کنیم.» امام (ع) فرمودند: «ای شخص، من به دین خود بینا هستم و هدایت من بر من روشن است. اگر تو در دین خود جاهلی، برو و آن را جستجو کن. مرا با ممارات چه کار؟ و همانا شیطان به مرد وسوسه میکند و به او میگوید: در دین با مردم بحث کن تا آنها درباره تو به ناتوانی و جهل گمان نبرند.»
#جلد2/ص135
@bazm_behar
🔻میخواهم در بین شیعه افرادی مثل تو دیده شوند
▫️نضر [نَصْرُ] بْنُ الصَّبَّاحِ قَالَ: كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لِعَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ يَا عَبْدَ الرَّحْمَنِ كَلِّمْ أَهْلَ الْمَدِينَةِ فَإِنِّي أُحِبُّ أَنْ يُرَى فِي رِجَالِ الشِّيعَةِ مِثْلُكَ (نصر بن صباح نقل کرده است که ابی عبدالله (ع) به عبدالرحمن بن حجاج میفرمودند: «ای عبدالرحمن، برای اهل مدینه سخن بگو، زیرا من دوست دارم در میان مردان شیعه، افرادی چون تو دیده شوند.»
#جلد2/ص136
@bazm_behar
🔻چهل حدیث
▫️قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ حَفِظَ مِنْ أُمَّتِي أَرْبَعِينَ حَدِيثاً مِمَّا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ بَعَثَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَقِيهاً عَالِماً(پیامبر خدا (ص) فرمودند: «کسی که از امتم چهل حدیث را که در امور دینشان به آن نیاز دارند، حفظ کند، خداوند او را روز قیامت، فقیه و عالم برمیانگیزد.»
#جلد2/ص153
@bazm_behar
🔻هر چه برای بهشت و جهنم نیاز بوده را گفته ام
▫️قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي خُطْبَتِهِ فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّهَ مَا مِنْ شَيْءٍ يُقَرِّبُكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ النَّارِ إِلَّا وَ قَدْ نَهَيْتُكُمْ عَنْهُ وَ أَمَرْتُكُمْ بِهِ (پیامبر خدا (ص) در خطبهاش در حجة الوداع فرمودند: «ای مردم! تقوای الهی پیشه کنید. هیچ چیز وجود ندارد که شما را به بهشت نزدیک کند و از آتش دور سازد، مگر اینکه من شما را از آن نهی کردهام یا به آن امر کردهام»
#جلد2/ص171
@bazm_behar
🔻اینگونه علم امام، به امام بعد میرسد
▫️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص دَعَا عَلِيّاً ع فِي الْمَرَضِ الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ فَقَالَ يَا عَلِيُّ ادْنُ مِنِّي حَتَّى أُسِرَّ إِلَيْكَ مَا أَسَرَّ اللَّهُ إِلَيَّ وَ أَئْتَمِنَكَ عَلَى مَا ائْتَمَنَنِيَ اللَّهُ عَلَيْهِ فَفَعَلَ ذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ ص بِعَلِيٍّ ع وَ فَعَلَهُ عَلِيٌّ ع بِالْحَسَنِ ع وَ فَعَلَهُ حَسَنٌ ع بِالْحُسَيْنِ ع وَ فَعَلَهُ الْحُسَيْنُ ع بِأَبِي ع وَ فَعَلَهُ أَبِي ع بِي صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ... (از امام باقر (ع) نقل شده است که فرمود: «رسول خدا (ص) در بیماریای که در آن وفات یافت، علی (ع) را فراخواند و گفت: ای علی، نزدیک بیا تا آنچه را که خدا به من وحی کرده است، به تو بگویم و تو را بر آنچه که خدا مرا بر آن امین قرار داده، امین قرار دهم. رسول خدا (ص) این کار را با علی (ع) انجام داد و علی (ع) نیز این کار را با حسن (ع) و حسن (ع) با حسین (ع) و حسین (ع) با پدرم (ع) انجام داد و پدرم (ع) نیز این کار را با من انجام داد. صلوات خدا بر همه آنها)
#جلد2/ص174
@bazm_behar
🔻روایات هم مانند آیات، محکم و متشابه دارد/نسخ
▫️عنِ الرِّضَا ع قَالَ: مَنْ رَدَّ مُتَشَابِهَ الْقُرْآنِ إِلَى مُحْكَمِهِ هُدِيَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ ثُمَّ قَالَ ع إِنَّ فِي أَخْبَارِنَا مُتَشَابِهاً كَمُتَشَابِهِ الْقُرْآنِ وَ مُحْكَماً كَمُحْكَمِ الْقُرْآنِ فَرُدُّوا مُتَشَابِهَهَا إِلَى مُحْكَمِهَا وَ لَا تَتَّبِعُوا مُتَشَابِهَهَا دُونَ مُحْكَمِهَا فَتَضِلُّوا(از امام رضا (ع) نقل شده است که فرمود: «هر کس متشابهات قرآن را به محکمات آن بازگرداند، به صراط مستقیم هدایت میشود.» سپس ایشان فرمودند: «در اخبار ما نیز متشابهاتی وجود دارد مانند متشابهات قرآن و محکماتی مانند محکمات قرآن. پس متشابهات را به محکمات آنها بازگردانید و متشابهات را بدون محکمات دنبال نکنید که موجب گمراهی شما خواهد شد.)
#جلد2/ص186
* امیرالمومنین ع: إِنَّ أَمْرَ النَّبِيِّ ص مِثْلُ الْقُرْآنِ نَاسِخٌ وَ مَنْسُوخٌ وَ خَاصٌّ وَ عَامٌّ وَ مُحْكَمٌ وَ مُتَشَابِهٌ وَ قَدْ كَانَ يَكُونُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص الْكَلَامُ لَهُ وَجْهَانِ وَ كَلَامٌ عَامٌّ وَ كَلَامٌ خَاصٌّ مِثْلُ الْقُرْآن...
#جلد2/ص230
@bazm_behar