eitaa logo
بزم روایت|بِحار الأنوار
1.4هزار دنبال‌کننده
0 عکس
3 ویدیو
0 فایل
روایات خاص بحار الأنوار...🕯 علی بن موسی الرضا علیه السلام: إِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا... ارتباط با بنده: @bearanvand 📜نشر بدون نام کانال مانعی ندارد
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻اینگونه علم امام، به امام بعد می‌رسد ▫️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص دَعَا عَلِيّاً ع فِي الْمَرَضِ الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ فَقَالَ يَا عَلِيُّ ادْنُ مِنِّي حَتَّى أُسِرَّ إِلَيْكَ مَا أَسَرَّ اللَّهُ إِلَيَّ وَ أَئْتَمِنَكَ عَلَى مَا ائْتَمَنَنِيَ اللَّهُ عَلَيْهِ فَفَعَلَ ذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ ص بِعَلِيٍّ ع وَ فَعَلَهُ عَلِيٌّ ع بِالْحَسَنِ ع وَ فَعَلَهُ حَسَنٌ ع بِالْحُسَيْنِ ع وَ فَعَلَهُ الْحُسَيْنُ ع بِأَبِي ع وَ فَعَلَهُ أَبِي ع بِي صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ... (از امام باقر (ع) نقل شده است که فرمود: «رسول خدا (ص) در بیماری‌ای که در آن وفات یافت، علی (ع) را فراخواند و گفت: ای علی، نزدیک بیا تا آنچه را که خدا به من وحی کرده است، به تو بگویم و تو را بر آنچه که خدا مرا بر آن امین قرار داده، امین قرار دهم. رسول خدا (ص) این کار را با علی (ع) انجام داد و علی (ع) نیز این کار را با حسن (ع) و حسن (ع) با حسین (ع) و حسین (ع) با پدرم (ع) انجام داد و پدرم (ع) نیز این کار را با من انجام داد. صلوات خدا بر همه آن‌ها) /ص174 @bazm_behar
🔻روایات هم مانند آیات، محکم و متشابه دارد/نسخ ▫️عنِ الرِّضَا ع قَالَ: مَنْ رَدَّ مُتَشَابِهَ الْقُرْآنِ إِلَى مُحْكَمِهِ هُدِيَ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ ثُمَّ قَالَ ع إِنَّ فِي أَخْبَارِنَا مُتَشَابِهاً كَمُتَشَابِهِ الْقُرْآنِ وَ مُحْكَماً كَمُحْكَمِ الْقُرْآنِ فَرُدُّوا مُتَشَابِهَهَا إِلَى مُحْكَمِهَا وَ لَا تَتَّبِعُوا مُتَشَابِهَهَا دُونَ مُحْكَمِهَا فَتَضِلُّوا(از امام رضا (ع) نقل شده است که فرمود: «هر کس متشابهات قرآن را به محکمات آن بازگرداند، به صراط مستقیم هدایت می‌شود.» سپس ایشان فرمودند: «در اخبار ما نیز متشابهاتی وجود دارد مانند متشابهات قرآن و محکماتی مانند محکمات قرآن. پس متشابهات را به محکمات آن‌ها بازگردانید و متشابهات را بدون محکمات دنبال نکنید که موجب گمراهی شما خواهد شد.) /ص186 * امیرالمومنین ع: إِنَّ أَمْرَ النَّبِيِّ ص مِثْلُ الْقُرْآنِ نَاسِخٌ وَ مَنْسُوخٌ وَ خَاصٌّ وَ عَامٌّ وَ مُحْكَمٌ وَ مُتَشَابِهٌ وَ قَدْ كَانَ يَكُونُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص الْكَلَامُ لَهُ وَجْهَانِ وَ كَلَامٌ عَامٌّ وَ كَلَامٌ خَاصٌّ مِثْلُ الْقُرْآن‏... /ص230 @bazm_behar
🔻روایت میشنوی، به قلبت گوش کن ▫️امام باقر ع: فَمَا وَرَدَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَدِيثِ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ فَلَانَتْ لَهُ قُلُوبُكُمْ وَ عَرَفْتُمُوهُ فَاقْبَلُوهُ وَ مَا اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُكُمْ وَ أَنْكَرْتُمُوهُ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلَى الْعَالِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ع‏ (هر چه از احادیث آل محمد (ص) بر شما وارد شد، اگر قلوب شما به آن نرم شد و آن را شناختید، پس آن را بپذیرید. و اگر قلوب شما از آن ناخوشنود شد و آن را نپذیرفت، آن را به خدا و رسول و عالِم از آل محمد (ع) برگردانید[و نظری ندهید]) /ص189 @bazm_behar
🔻مهدی ما بیاید، مردانمان از شیر پرجرأت تر می‌شوند ▫️امام باقر ع: فَإِذَا وَقَعَ أَمْرُنَا وَ جَاءَ مَهْدِيُّنَا ع كَانَ الرَّجُلُ مِنْ شِيعَتِنَا أَجْرَأَ مِنْ لَيْثٍ وَ أَمْضَى مِنْ سِنَانٍ يَطَأُ عَدُوَّنَا بِرِجْلَيْهِ وَ يَضْرِبُهُ بِكَفَّيْهِ وَ ذَلِكَ عِنْدَ نُزُولِ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ فَرَجِهِ عَلَى الْعِبَادِ (پس هنگامی که امر ما واقع شود و مهدی ما (ع) بیاید، مردی از شیعه ما از شیر جرأت‌مندتر و از سنان تندتر خواهد بود. او با پاهایش بر دشمنان ما می‌تازد و با دستانش به آن‌ها ضربه می‌زند، و این در زمان نزول رحمت خدا و فرج او بر بندگان خواهد بود.» /ص190 @bazm_behar
🔻پیامبران از کجا می‌فهمند پیامبر شده اند؟ مؤمن از کجا ▫️عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع بِأَيِّ شَيْ‏ءٍ عَلِمَتِ الرُّسُلُ أَنَّهَا رُسُلٌ قَالَ قَدْ كُشِفَ لَهَا عَنِ الْغِطَاءِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع بِأَيِّ شَيْ‏ءٍ عَلِمَ الْمُؤْمِنُ أَنَّهُ مُؤْمِنٌ قَالَ بِالتَّسْلِيمِ لِلَّهِ فِي كُلِّ مَا وَرَدَ عَلَيْهِ (از مفضل بن عمر نقل شده است که گفت: به امام صادق(ع) گفتم: به چه چیزی رسولان دانستند که رسولان هستند؟ فرمود: "برای آن‌ها از پرده‌ها برداشته شده است." سپس گفتم: "مؤمن به چه چیزی می‌داند که مؤمن است؟" فرمود: "به تسلیم در برابر خدا در هر آنچه که به او می‌رسد) /ص201 @bazm_behar
🔻شیعیانت را در اختلاف رها کردی ▫️عَنْ سَدِيرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع تَرَكْتَ مَوَالِيَكَ مُخْتَلِفِينَ يَتَبَرَّأُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ قَالَ مَا أَنْتَ وَ ذَاكَ إِنَّمَا كُلِّفَ النَّاسُ ثَلَاثَةً مَعْرِفَةَ الْأَئِمَّةِ وَ التَّسْلِيمَ لَهُمْ فِيمَا يَرِدُ عَلَيْهِمْ وَ الرَّدَّ إِلَيْهِمْ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ (از سدیر نقل شده است که گفت: به امام باقر (ع) گفتم: «تو پیروان خود را در حال اختلاف رها کرده‌ای، برخی از آن‌ها از برخی دیگر بیزاری می‌جویند.» ایشان فرمودند: «تو را با آنچه می‌گویی چه کار؟ مردم تنها به سه چیز مکلف شده‌اند: شناخت ائمه، تسلیم شدن به آن‌ها در آنچه به آن‌ها می‌رسد، و بازگشت به آن‌ها در مواردی که اختلاف دارند) /ص202 @bazm_behar
نباید گفت ای کاش خدا یا پیامبر(ص) کار دیگری می‌کرد/ 🔻قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَوْ أَنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَ آتَوُا الزَّكَاةَ وَ حَجُّوا الْبَيْتَ وَ صَامُوا شَهْرَ رَمَضَانَ ثُمَّ قَالُوا لِشَيْ‏ءٍ صَنَعَهُ اللَّهُ أَوْ صَنَعَهُ النَّبِيُّ ص أَلَّا صَنَعَ خِلَافَ الَّذِي صَنَعَ أَوْ وَجَدُوا ذَلِكَ فِي قُلُوبِهِمْ لَكَانُوا بِذَلِكَ مُشْرِكِينَ ثُمَّ تَلَا فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ عَلَيْكُمْ بِالتَّسْلِيم‏ (امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: اگر گروهی تنها خداوند را بپرستند و برای او شریکی قرار ندهند، نماز را برپا دارند، زکات دهند، حج کنند و در ماه رمضان روزه بگیرند، سپس بگویند در مورد چیزی که خداوند یا پیامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) انجام داده‌اند، آیا نمی‌توانستند به گونه‌ای دیگر عمل کنند یا این مسأله را در دل‌های خود داشته باشند، در آن صورت آنان مشرک خواهند بود. سپس آیه‌ای را تلاوت کردند:"به پروردگارت سوگند که آنها مؤمن نخواهند بود، مگر اینکه در اختلافات خود، تو را به داوری طلبند؛ و سپس از داوری تو، در دل خود احساس ناراحتی نکنند؛ و کاملا تسلیم باشند". سپس ابو عبدالله (علیه‌السلام) فرمودند: "بر شماست که تسلیم باشید) /ص205 @bazm_behar
🔻با گریه فرمود این شیعه ها کم اند ▫️[امام صادق ع] بَكَى وَ رَفَعَ يَدَيْهِ وَ قَالَ اللَّهُمَّ إِنَّ هَذِهِ [الشیعه] الشِّرْذِمَةَ الْمُطِيعِينَ لِأَمْرِكَ قَلِيلُونَ اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ مَحْيَاهُمْ مَحْيَانَا وَ مَمَاتَهُمْ مَمَاتَنَا وَ لَا تُسَلِّطْ عَلَيْهِمْ عَدُوّاً فَإِنَّكَ إِنْ سَلَّطْتَ عَلَيْهِمْ عَدُوّاً لَنْ تُعْبَدَ (ایشان گریستند و دست‌هایشان را بلند کرده و فرمودند: «خداوندا، این گروه کوچک مطیعان فرمان تو، بسیار کم هستند. خداوندا، زندگی آن‌ها را زندگی ما قرار ده و مرگ آن‌ها را مرگ ما قرار ده و بر آن‌ها دشمنی مسلط نکن، زیرا اگر بر آن‌ها دشمنی مسلط کنی، دیگر پرستش نخواهی شد) /ص210 @bazm_behar
🔻گاهی آدم خوبی از بس خلاف علی(ع) شنیده باور کرده ▫️رُبَّمَا رَأَيْتَ الرَّجُلَ يُذْكَرُ بِالْخَيْرِ وَ لَعَلَّهُ أَنْ يَكُونُ وَرِعاً صَدُوقاً يُحَدِّثُ بِأَحَادِيثَ عَظِيمَةٍ عَجِيبَةٍ مِنْ تَفْضِيلِ بَعْضِ مَنْ قَدْ مَضَى مِنَ الْوُلَاةِ لَمْ يَخْلُقِ اللَّهُ مِنْهَا شَيْئاً قَطُّ وَ هُوَ يَحْسَبُ أَنَّهَا حَقٌّ لِكَثْرَةِ مَنْ قَدْ سَمِعَهَا مِنْهُ مِمَّنْ لَا يُعْرَفُ بِكَذِبٍ وَ لَا بِقِلَّةِ وَرَعٍ وَ يَرْوُونَ عَنْ عَلِيٍّ ع أَشْيَاءَ قَبِيحَةً وَ عَنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ع مَا يَعْلَمُ اللَّهُ أَنَّهُمْ رَوَوْا فِي ذَلِكَ الْبَاطِلَ وَ الْكَذِبَ وَ الزُّور (شاید مردی را ببینی که به خوبی از او یاد می‌شود و ممکن است او فردی با ورع و صادق باشد که احادیثی شگفت‌انگیز و عظیم درباره فضیلت برخی از والیان گذشته نقل می‌کند، در حالی که خداوند هیچ چیز از آن‌ها نیافریده است. او گمان می‌کند که این حق است به خاطر کثرت افرادی که از آنها شنیده و آن‌ها نیز به دروغ‌گویی یا کم‌تقوایی شناخته نمی‌شوند. و آن‌ها از علی (ع) چیزهای زشتی نقل می‌کنند و از حسن و حسین (ع)، آنچه را که خدا می‌داند آن‌ها در آن دروغ و باطل روایت کرده‌اند) /ص218 @bazm_behar
17.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻بالاترین فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها از نظر امام خمینی رحمة الله علیه و توضیح رهبر انقلاب ▫️کافی شریف (ج2ص489): عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «إِنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلَامُ مَكَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْماً، و كَانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِيدٌ عَلى‏ أَبِيهَا، و كَانَ يَأْتِيهَا جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلَامُ فَيُحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلى‏ أَبِيهَا، و يُطَيِّبُ نَفْسَهَا، و يُخْبِرُهَا عَنْ أَبِيهَا و مَكَانِهِ، و يُخْبِرُهَا بِمَا يَكُونُ بَعْدَهَا فِي ذُرِّيَّتِهَا، و كَانَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَكْتُبُ ذلِك‏ (از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمودند: «فاطمه (سلام‌الله‌علیها) بعد از رسول خدا (ص) هفتاد و پنج روز در دنیا باقی ماند و دچار حزن شدید بر پدرشان بودند. در این مدت، جبرئیل (ع) نزد او می‌آمد و به او تسلیت می‌گفت و قلبش را تسلی داده و به او خبر می‌داد درباره پدرش و جایگاه او، و همچنین به او می‌گفت که بعد از او چه بر ذریه‌اش خواهد گذشت. و علی (ع) آن‌ها را می‌نوشت) *امام صادق (ع): ... فَهَذَا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ (‌این [همان] مصحف فاطمه(س) است) /ص546‏ @bazm_behar
🔻آنقدر به رسول خدا دروغ بستند که... ▫️امیرالمومنین ع: قَدْ كُذِبَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَى عَهْدِهِ حَتَّى قَامَ خَطِيباً فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ كَثُرَتْ عَلَيَّ الْكَذَّابَةُ فَمَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّداً فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ ثُمَّ كُذِبَ عَلَيْهِ مِنْ بَعْدِه‏ (آنقدر بر رسول خدا (ص) در زمان ایشان دروغ گفته شده بود، تا اینکه ایشان خطبه‌ای ایراد کردند و فرمودند: ای مردم! دروغ‌گویی بر من بسیار شده است. هر کس عمدًا بر من دروغ بگوید، باید جایگاه خود را در آتش جهنم آماده کند. سپس بعد از ایشان نیز بر ایشان دروغ گفته شد) /ص229 @bazm_behar
🔻اینطور نبود که همه اصحاب سوال کنند و بفهمند/خلوت امیرالمومنین ع با رسول الله ص ▫️امیرالمومنین ع: لَيْسَ كُلُّ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ ص يَسْأَلُهُ عَنِ الشَّيْ‏ءِ فَيَفْهَمُ كَانَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْأَلُهُ وَ لَا يَسْتَفْهِمُهُ حَتَّى إِنْ كَانُوا لَيُحِبُّونَ أَنْ يَجِي‏ءَ الْأَعْرَابِيُّ وَ الطَّارِي فَيَسْأَلَ رَسُولَ اللَّهِ ص حَتَّى يَسْمَعُوا وَ كُنْتُ أَدْخُلُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص كُلَّ يَوْمٍ دَخْلَةً وَ كُلَّ لَيْلَةٍ دَخْلَةً فَيُخْلِينِي فِيهَا أَدُورُ مَعَهُ حَيْثُمَا دَارَ وَ قَدْ عَلِمَ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ أَنَّهُ لَمْ يَصْنَعْ ذَلِكَ بِأَحَدٍ مِنَ النَّاسِ غَيْرِي وَ رُبَّمَا كَانَ ذَلِكَ فِي بَيْتِي يَأْتِينِي رَسُولُ اللَّهِ ص أَكْثَرَ ذَلِكَ فِي بَيْتِي وَ كُنْتُ إِذَا دَخَلْتُ عَلَيْهِ بَعْضَ مَنَازِلِهِ أَخْلَانِي وَ أَقَامَ عَنِّي نِسَاءَهُ فَلَا يَبْقَى عِنْدَهُ غَيْرِي وَ إِذَا أَتَانِي لِلْخَلْوَةِ مَعِي فِي بَيْتِي لَمْ تَقُمْ عَنْهُ فَاطِمَةُ وَ لَا أَحَدٌ مِنْ بَنِيَّ وَ كُنْتُ إِذَا سَأَلْتُهُ أَجَابَنِي وَ إِذَا سَكَتُّ عَنْهُ وَ فَنِيَتْ مَسَائِلِي ابْتَدَأَنِي‏ (این نبود که همه اصحاب رسول خدا (ص) درباره چیزی از ایشان بپرسند و بفهمند. برخی از آن‌ها از ایشان می‌پرسیدند و نمی‌فهمیدند، تا جایی که آن‌ها دوست داشتند که اَعرابی یا کسی از بیرون بیاید و از رسول خدا (ص) سوال کند تا آن‌ها بشنوند. من هر روز و هر شب به حضور رسول خدا (ص) می‌رفتم و ایشان با من خلوت میکرد و من با ایشان هر جا که می‌رفتند، می‌رفتم. اصحاب رسول خدا می‌دانستند که او این رفتار را با هیچ‌کس غیر از من نداشت. گاهی این ملاقات‌ها در خانه من بود. رسول خدا (ص) بیشتر اوقات به خانه من می‌آمد. وقتی وارد برخی از خانه‌های ایشان می‌شدم، ایشان زنان خود را از نزد خود دور می‌کرند و تنها من در کنار ایشان می‌ماندم. و اگر برای خلوت با من به خانه‌ام می‌آمد، فاطمه یا هیچ‌یک از فرزندانم از کنار ایشان برنمی‌خاستند. وقتی از ایشان سوال می‌کردم، جواب می‌دادند و اگر سکوت می‌کردم و سوالاتم تمام می‌شد، خودشان شروع به صحبت می‌کردند) /ص230 @bazm_behar
🔻به این علت گفتم بر خلاف فقه عامه (اهل سنت) عمل کنید ▫️عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ الْأَرَّجَائِيِّ رَفَعَهُ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَ تَدْرِي لِمَ أُمِرْتُمْ بِالْأَخْذِ بِخِلَافِ مَا تَقُولُ الْعَامَّةُ فَقُلْتُ لَا نَدْرِي فَقَالَ إِنَّ عَلِيّاً ع لَمْ يَكُنْ يَدِينُ اللَّهَ بِدِينٍ إِلَّا خَالَفَ عَلَيْهِ الْأُمَّةُ إِلَى غَيْرِهِ إِرَادَةً لِإِبْطَالِ أَمْرِهِ وَ كَانُوا يَسْأَلُونَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع عَنِ الشَّيْ‏ءِ لَا يَعْلَمُونَهُ فَإِذَا أَفْتَاهُمْ جَعَلُوا لَهُ ضِدّاً مِنْ عِنْدِهِمْ لِيَلْبِسُوا عَلَى النَّاسِ (از ابی اسحاق الارجائی نقل شده است که او گفت: ابی عبدالله (ع) به من فرمود: آیا می‌دانی چرا به شما دستور داده شده است که بر خلاف آنچه عامه می‌گویند عمل کنید؟ گفتم: نمی‌دانیم. فرمودند: زیرا علی (ع) هیچ دینی را نمی‌پذیرفت (به حکمی معتقد نمیشد) مگر اینکه امت بر خلاف آن عمل می‌کردند تا امر او را ابطال کنند. و آن‌ها از امیر المؤمنین (ع) درباره چیزی که نمی‌دانستند سؤال می‌کردند، و وقتی که او به آن‌ها فتوا می‌داد، برای آن فتوا از جانب خود حکم مخالفی می‌ساختند تا امر بر مردم مشتبه کنند) /ص237 @bazm_behar
🔻امتحان و اُنس ▫️عنْ جَابِرٍ قَالَ [ابو جعفر] قَدْ كَانَ الشَّيْ‏ءُ يُنْزَلُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَعَمِلَ بِهِ زَمَاناً ثُمَّ يُؤْمَرُ بِغَيْرِهِ فَيَأْمُرُ بِهِ أَصْحَابَهُ وَ أُمَّتَهُ حَتَّى قَالَ أُنَاسٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّكَ تَأْمُرُنَا بِالشَّيْ‏ءِ حَتَّى إِذَا اعْتَدْنَاهُ وَ جَرَيْنَا عَلَيْهِ أَمَرْتَنَا بِغَيْرِهِ فَسَكَتَ النَّبِيُّ ص عَنْهُمْ فَأُنْزِلَ عَلَيْهِ قُلْ ما كُنْتُ بِدْعاً مِنَ الرُّسُلِ ... إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا ما يُوحى‏ إِلَيَّ وَ ما أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ مُبِينٌ (امام باقر ع: گاهی چیزهایی بر رسول خدا (ص) نازل می‌شد و او مدتی بر اساس آن عمل می‌کرد، سپس به غیر آن دستور می‌داد و به اصحاب و امت خود می‌فرمود. تا اینکه برخی می‌گفتند: ای رسول خدا، تو ما را به چیزی امر می‌کنی و وقتی که به آن عادت کردیم و بر آن عمل کردیم، به غیر آن دستور می‌دهی. پیامبر (ص) در آن لحظه سکوت کردند. سپس آیه‌ای نازل شد که: بگو، من بِدع(نوظهور اولین) نیستم از میان رسولان... من فقط از آنچه به من وحی می‌شود پیروی می‌کنم و من فقط نذیری آشکار هستم.» /ص243 @bazm_behar
🔻بعضی دنبال دنیا هستند و می‌خواهند با حدیث ما سری بین سرها پیدا کنند ▫️يَا فَيْضُ إِنَّ النَّاسَ أُولِعُوا بِالْكَذِبِ عَلَيْنَا إِنَّ اللَّهَ افْتَرَضَ عَلَيْهِمْ لَا يُرِيدُ مِنْهُمْ غَيْرَهُ وَ إِنِّي أُحَدِّثُ أَحَدَهُمْ بِالْحَدِيثِ فَلَا يَخْرُجُ مِنْ عِنْدِي حَتَّى يَتَأَوَّلَهُ عَلَى غَيْرِ تَأْوِيلِهِ وَ ذَلِكَ أَنَّهُمْ لَا يَطْلُبُونَ بِحَدِيثِنَا وَ بِحُبِّنَا مَا عِنْدَ اللَّهِ وَ إِنَّمَا يَطْلُبُونَ الدُّنْيَا وَ كُلٌّ يُحِبُّ أَنْ يُدْعَى رَأْساً إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ عَبْدٍ يَرْفَعُ نَفْسَهُ إِلَّا وَضَعَهُ اللَّهُ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ وَضَعَ نَفْسَهُ إِلَّا رَفَعَهُ اللَّهُ وَ شَرَّفَهُ... (ای فیض! مردم به دروغ‌گویی درباره ما عادت کرده‌اند. خداوند بر آن‌ها واجب کرده است که جز او چیزی نمی‌خواهد. من با یکی از آن‌ها سخن می‌گویم، ولی او از نزد من خارج نمی‌شود مگر اینکه آن را به غیر از تأویل صحیحش تأویل می‌کند. این به این دلیل است که آن‌ها به خاطر حدیث ما و محبت ما، آنچه را که نزد خداست نمی‌جویند، بلکه دنیا را طلب می‌کنند و هر کس دوست دارد که به او عنوانی داده شود. هیچ بنده‌ای نیست که خود را بلند کند مگر اینکه خدا او را پایین می‌آورد و هیچ بنده‌ای نیست که خود را پایین بیاورد مگر اینکه خدا او را بلند می‌کند و شرافت می‌دهد) /ص246 @bazm_behar
🔻اصلاح همه امور، جا پای محکم می‌خواهد ▫️قُلْنَا [للامام الصادق ع] مَا مَنَعَهُ أَنْ يُبَيِّنَ ذَلِكَ لِلنَّاسِ قَالَ خَشِيَ أَنْ لَا يُطَاعَ وَ لَوْ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع ثَبَتَتْ قَدَمَاهُ أَقَامَ كِتَابَ اللَّهِ كُلَّهُ وَ الْحَقَّ كُلَّهُ (چه چیزی مانع او [امیرالمؤمنین] شد که این [بعض امور اصلاحی که به مردم نمی‌فرمودند] را برای مردم توضیح دهد؟ امام باقر ع فرمود: او می‌ترسید که مورد اطاعت قرار نگیرند و اگر امیرالمؤمنین (ع) قدمهایش استوار می‌شد، تمام کتاب خدا و حق را برقرار می‌کرد) /ص252 @bazm_behar
🔻فاصله بگیرید که دچار نشوید ▫️امام باقر علیه السلام: ... مَنْ رَعَى مَاشِيَتَهُ قُرْبَ الْحِمَى نَازَعَتْهُ نَفْسُهُ إِلَى أَنْ يَرْعَاهَا فِي الْحِمَى أَلَا وَ إِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى أَلَا وَ إِنَّ حِمَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَحَارِمُهُ فَتَوَقَّوْا حِمَى اللَّهِ وَ مَحَارِمَهُ (هر کس که دام‌هایش را نزدیک حریم بچراند، نفسش او را به چرانیدن در حریم وسوسه می‌کند. آگاه باشید که برای هر پادشاهی حریمی وجود دارد. آگاه باشید که حریم خداوند عزوجل، محارمش است. پس از حریم خدا و محارمش پرهیز کنید[فاصله بگیرید که وارد نشوید]) /ص260 @bazm_behar
🔻میخواهم آنگونه که من می‌خواهم، اطاعت شوم [نه آنگونه که تو میخواهی] ▫️عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ: أُمِرَ إِبْلِيسُ بِالسُّجُودِ لآِدَمَ فَقَالَ يَا رَبِّ وَ عِزَّتِكَ إِنْ أَعْفَيْتَنِي مِنَ السُّجُودِ لآِدَمَ لَأَعْبُدَنَّكَ عِبَادَةً مَا عَبَدَكَ أَحَدٌ قَطُّ مِثْلَهَا قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ إِنِّي أُحِبُّ أَنْ أُطَاعَ مِنْ حَيْثُ أُرِيدُ (از حضرت صادق (ع) نقل شده است: ابلیس به سجده برای آدم مأمور شد اما گفت: «ای پروردگار، به عزتت سوگند، اگر مرا از سجده به آدم معاف کنی، عبادتی برای تو انجام می‌دهم که هیچ کس مانند آن را هرگز انجام نداده است. خداوند جل جلاله فرمود: «من دوست دارم آنگونه که می‌خواهم، اطاعت شوم) /ص262 @bazm_behar
🔻از کمی پیمایندگان طریق هدایت، وحشت نکنید/عذاب به خاطر رضایت ▫️امیرالمؤمنین ع:... أَيُّهَا النَّاسُ لَا تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيقِ الْهُدَى لِقِلَّةِ مَنْ يَسْلُكُهُ إِنَّ النَّاسَ اجْتَمَعُوا عَلَى مَائِدَةٍ قَلِيلٍ شِبَعُهَا كَثِيرٍ جُوعُهَا وَ اللَّهُ‏ الْمُسْتَعَانُ وَ إِنَّمَا مجمع [يَجْمَعُ‏] النَّاسَ الرِّضَا وَ الْغَضَبُ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ صَالِحٍ وَاحِدٌ فَأَصَابَهُمْ بِعَذَابِهِ بِالرِّضَا (امیر المؤمنین علی (ع): در مسیر هدایت به خاطر کمی کسانی که آن را می‌پیمایند، وحشت نکنید. مردم بر سر سفره‌ای جمع شده‌اند که سیری آن کم و گرسنگی آن زیاد است. و خداوند یاری‌دهنده است. مردم را رضایت و غضب، جمع می‌کند. ای مردم! همانا کسی که شتر صالح را ذبح کرد تنها یک نفر بود، اما عذاب او به همه رسید به خاطر رضایت آنها به این کار) /ص266 @bazm_behar
🔻نمی‌توان حق را با دیدن باطل کوچکی، رها کرد ▫️عَنْ زُرَارَةَ: حَضَرَ أَبُو جَعْفَرٍ ع جَنَازَةَ رَجُلٍ مِنْ قُرَيْشٍ وَ أَنَا مَعَهُ وَ كَانَ عَطَاءٌ فِيهَا فَصَرَخَتْ صَارِخَةٌ فَقَالَ- عَطَاءٌ لَتَسْكُتَنَّ أَوْ لَنَرْجِعَنَّ قَالَ فَلَمْ تَسْكُتْ فَرَجَعَ عَطَاءٌ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع إِنَّ عَطَاءً قَدْ رَجَعَ قَالَ وَ لِمَ قُلْتُ كَانَ كَذَا وَ كَذَا قَالَ امْضِ بِنَا فَلَوْ أَنَّا إِذَا رَأَيْنَا شَيْئاً مِنَ الْبَاطِلِ تَرَكْنَا الْحَقَّ لَمْ نَقْضِ حَقَّ مُسْلِمٍ الْخَبَرَ (از زراره نقل شده که گفت: امام باقر (علیه‌السلام) در تشییع جنازه مردی از قریش حاضر بود و من نیز با او بودم. در آنجا عطا حضور داشت. ناگهان صدایی [که احتمالا مذموم یا حرام بوده است] بلند شد. عطا گفت باید ساکت شوی یا ما بازمی‌گردیم. اما او ساکت نشد و عطا برگشت. من به امام باقر ع گفتم: «عطا برگشت.» فرمود: «چرا؟» گفتم: «چون چنین و چنان بود.» فرمود: «برویم. اگر هر بار که چیزی از باطل دیدیم، حق را ترک کنیم، هرگز حق مسلمانی را ادا نخواهیم کرد) *سند: همه راویان امامی ثقه/ صحیحه /ص280 @bazm_behar
🔻حب نمی‌گذارد روی حرفت بمانی ▫️قال [ابو حنیفه] لَا تَكَلَّمْتُ بِالرَّأْيِ وَ الْقِيَاسِ فِي دِينِ اللَّهِ بَعْدَ هَذَا الْمَجْلِسِ قَالَ كَلَّا إِنَّ حُبَّ الرِّئَاسَةِ غَيْرُ تَارِكِكَ كَمَا لَمْ يَتْرُكْ مَنْ كَانَ قَبْلَك‏ (او [بعد از اینکه استدلالهایش توسط حضرت صادق ع باطل شد] گفت: بعد از این مجلس، دیگر با رأی و قیاس در دین خدا سخن نگویم. حضرت فرمودند: خیر، حب ریاست تو را رها نخواهد کرد، همان‌طور که کسانی که پیش از تو بودند را رها نکرد) /ص288 @bazm_behar
🔻حرف مرا گوش نمی‌دهند اگر بگویم خلاف چیزی نگویند ▫️...قالَ أَبُو حَنِيفَةَ أَصْلَحَكَ اللَّهُ إِنَّ عِنْدَنَا قَوْماً بِالْكُوفَةِ يَزْعُمُونَ أَنَّكَ تَأْمُرُهُمْ بِالْبَرَاءَةِ مِنْ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ فَقَالَ وَيْلَكَ يَا أَبَا حَنِيفَةَ لَمْ يَكُنْ هَذَا مَعَاذَ اللَّهِ فَقَالَ أَصْلَحَكَ اللَّهُ إِنَّهُمْ يُعَظِّمُونَ الْأَمْرَ فِيهِمَا قَالَ فَمَا تَأْمُرُنِي قَالَ تَكْتُبُ إِلَيْهِمْ قَالَ بِمَا ذَا قَالَ تَسْأَلُهُمْ الْكَفَّ عَنْهُمَا قَالَ لَا يُطِيعُونِّي قَالَ بَلَى أَصْلَحَكَ اللَّهُ إِذَا كُنْتَ أَنْتَ الْكَاتِبَ وَ أَنَا الرَّسُولُ أَطَاعُونِي قَالَ يَا أَبَا حَنِيفَةَ أَبَيْتَ إِلَّا جَهْلًا كَمْ بَيْنِي وَ بَيْنَ الْكُوفَةِ مِنَ الْفَرَاسِخِ قَالَ أَصْلَحَكَ اللَّهُ مَا لَا يُحْصَى فَقَالَ كَمْ بَيْنِي وَ بَيْنَكَ قَالَ لَا شَيْ‏ءَ قَالَ أَنْتَ دَخَلْتَ عَلَيَّ فِي مَنْزِلِي فَاسْتَأْذَنْتَ فِي الْجُلُوسِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَلَمْ آذَنْ لَكَ فَجَلَسْتَ بِغَيْرِ إِذْنِي خِلَافاً عَلَيَّ كَيْفَ يُطِيعُونِّي أُولَئِكَ وَ هُمْ ثَمَّ وَ أَنَا هَاهُنَا قَالَ فَقَنَّعَ رَأْسَهُ وَ خَرَجَ وَ هُوَ يَقُولُ أَعْلَمُ النَّاسِ وَ لَمْ نَرَهُ عِنْدَ عَالِمٍ... ("ابوحنیفه گفت: در کوفه گروهی هستند که ادعا می‌کنند تو آنها را به برائت از فلانی و فلانی امر می‌کنی. گفت: وای بر تو ای ابوحنیفه! این هرگز نخواهد بود. گفت: آنها در این مورد بسیار بزرگ‌نمایی می‌کنند. گفت: چه باید بکنم؟ گفت: به آنها نامه بنویس. گفت: با چه چیزی؟ گفت: از آنها بخواه که از این دو نفر دست بردارند. گفت: آنها از من اطاعت نخواهند کرد. گفت: چرا اگر تو نویسنده باشی و من فرستاده، آنها از من اطاعت خواهند کرد. گفت: ای ابوحنیفه، تو به جهل اصرار ورزیدی! چه مقدار فاصله بین من و کوفه است؟ گفت: مقدار زیادی. گفت: چه مقدار فاصله بین من و تو؟ گفت: هیچ. گفت: تو به منزل من آمدی و سه بار اجازه نشستن خواستی و من اجازه ندادم [ابتدای نقل او چندین بار اجازه خواست و چون جواب نشنید، بی اذن نشست] پس بدون اجازه من نشستی. چگونه آنها از من اطاعت کنند در حالی که من اینجا هستم؟ پس او سرش را پایین انداخت و خارج شد و می‌گفت: داناترین مردم است در حالیکه او را نزد عالِمی ندیدیم...) /ص294 @bazm_behar
🔻 ها اینگونه آغاز می‌شود ▫️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: خَطَبَ عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع النَّاسَ فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ يُخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ اللَّهِ يُقَلِّدُ فِيهَا رِجَالٌ رِجَالًا وَ لَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ‏ خَلَصَ لَمْ يَخْفَ عَلَى ذِي حِجًى وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ لَمْ يَكُنِ اخْتِلَافٌ وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ فَيَجِيئَانِ مَعاً فَهُنَالِكَ اسْتَحْوَذَ الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ وَ نَجَا الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنَى (از امام باقر (ع) روایت شده که فرمودند: علی، امیر مؤمنان (ع)، بر مردم خطبه خواند و فرمود: ای مردم! آغاز وقوع فتنه‌ها، پیروی از هوس‌ها و بدعت در احکام است که در آن‌ها با کتاب خدا مخالفت می‌شود. در این موارد، مردان، مردان دیگر را تقليد می‌کنند. اگر باطل خالص می‌بود، بر کسی که عقل داشته باشد، پنهان نمی‌ماند و اگر حق خالص می‌بود، اختلافی وجود نمی‌داشت. اما از این، آمیخته ای گرفته می‌شود و از آن، آمیخته ای دیگر، و این دو با هم مخلوط می‌شوند. در آنجا، شیطان بر دوستانش تسلط می‌یابد و کسانی که پیش از این، از جانب خدا نیکی برایشان مقرر شده، نجات می‌یابند) /ص315 @bazm_behar
💠پایان «جلد2» - شروع «ج3»💠
هیچ از یادم نمی‌رود آن سفر و آن لحظاتی که سید محبوبیِ پدر، با چه ذوقی و چه قند توی دل آب شدنی، داشت سید رضا را نگاه می‌کرد و با چشمانش به اطرافیان می‌گفت می‌بینید چه حلواییست... سید رضا که حرف می‌زد انگار داشت نمایشنامه اجرا می‌کرد. انگار از قبل تمرین کرده بود. لحن و کلمات، در تاثیر گذارترین حالت انتخاب شده بودند. چهره هم که گویی گریم شده بود تا مخاطب را آرام و مجذوب کند برای پذیرش... چیزی که گمانم بعد از رفتن سید رضا به ذهن خیلی ها می‌آید این است که تو که اینقدر خواستنی و جذاب و نورانی بودی و رفتنت اینقدر ما را به هم ریخت و آرزو می‌کنیم دوباره لا اقل یکبار تو را ببینیم و آنقدر در آغوشمان بفشاریمت که راضی شویم بروی...، رفتن آن جوانِ همه چی تمام، چه بر سر پدرش آورد... بُنَیَّ...
بزم روایت|بِحار الأنوار
💠پایان «جلد2» - شروع «ج3»💠
بحار الانوار، 25 کتاب (موضوع) دارد که در چاپ های جدید در 110 جلد به طبع رسیده است. البته عمده روایات تا جلد 100 است. تا کنون کتاب اول با عنوان العقل و العلم و الجهل (که شامل موارد عقل و علم و جایگاه علما و ... بود/ 2 جلد) تمام شد. کتاب جدید که زین پس روایاتش را با هم میخوانیم، کتاب التوحید (که از جلد 3 شروع میشود) است. ان شاءالله...
🔻اگر اقرار به خدا و خشیت اش نبود سنگ روی سنگ بند نمی‌شد ▫️امام رضا علیه السلام: فَلَوْ لَا الْإِقْرَارُ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ خَشْيَتُهُ بِالْغَيْبِ لَمْ يَكُنْ أَحَدٌ إِذَا خَلَا بِشَهْوَتِهِ وَ إِرَادَتِهِ يُرَاقِبُ أَحَداً فِي تَرْكِ مَعْصِيَةٍ وَ انْتِهَاكِ حُرْمَةٍ وَ ارْتِكَابِ كَبِيرَةٍ إِذَا كَانَ فِعْلُهُ ذَلِكَ مَسْتُوراً عَنِ الْخَلْقِ غَيْرَ مُرَاقَبٍ لِأَحَدٍ وَ كَانَ يَكُونُ فِي ذَلِكَ هَلَاكُ الْخَلْقِ أَجْمَعِين‏ (اگر اقرار به خداوند عز و جل و ترس از او در غیاب وجود نمی‌داشت، هیچ‌کس وقتی با شهوت و خواسته‌های خود تنها می‌شد، حرمت کسی را در ترک معصیت و هتک حرمت‌ها و ارتکاب گناهان نگه نمیداشت وقتی عمل او از دید خلق پنهان باشد و هیچ‌کس او را زیر نظر نداشته باشد، در این صورت هلاکت و فساد تمام مخلوقات حتمی بود) /ص11 @bazm_behar
🔻اگر خدا را می‌دیدیم حساب نمی‌بردیم/ سند روایت ضعیفه ولی به نکته ای اشاره شده که در درون خود می‌یابیم ▫️[بحار از علل الشرایع نقل کرده] عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع لِأَيِّ عِلَّةٍ حَجَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْخَلْقَ عَنْ نَفْسِهِ قَالَ ... لَوْ أَنَّهُمْ كَانُوا يَنْظُرُونَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَمَا كَانُوا بِالَّذِينَ يَهَابُونَهُ وَ لَا يُعَظِّمُونَهُ نَظِيرُ ذَلِكَ أَحَدُكُمْ إِذَا نَظَرَ إِلَى بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ أَوَّلَ مَرَّةٍ عَظَّمَهُ فَإِذَا أَتَتْ عَلَيْهِ أَيَّامٌ وَ هُوَ يَرَاهُ لَا يَكَادُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَيْهِ إِذَا مَرَّ بِهِ وَ لَا يُعَظِّمُهُ ذَلِكَ التَّعْظِيمَ (ابی حمزه ثمالی می‌گوید: «به امام سجاد (ع) گفتم: به چه دلیل خداوند عز و جل مخلوقات را از خود پنهان کرده است؟» ایشان پاسخ دادند: «... اگر آن‌ها به خداوند عز و جل نگاه می‌کردند، هرگز از او نمی‌ترسیدند و او را عظیم نمی‌شمردند. این مشابه حالتی است که یکی از شما وقتی برای اولین بار به خانه خدا (کعبه) نگاه می‌کند، آن را عظیم می‌شمارد؛ اما وقتی روزها بر او بگذرد و او آن را ببیند، دیگر به آن عظمت نمی‌نگرد و آن را مانند روز اول بزرگ نمیدارد) /ص15 @bazm_behar
🔻زندیقی گفت مرا بر معبودم راهنمایی کن/ شگفتی های تخم مرغ ▫️[حضرت صادق علیه السلام تخم مرغی در دست گرفته و فرمودند]: هذَا حِصْنٌ مَكْنُونٌ لَهُ جِلْدٌ غَلِيظٌ وَ تَحْتَ الْجِلْدِ الْغَلِيظِ جِلْدٌ رَقِيقٌ وَ تَحْتَ الْجِلْدِ الرَّقِيقِ ذَهَبَةٌ مَائِعَةٌ وَ فِضَّةٌ ذَائِبَةٌ فَلَا الذَّهَبَةُ الْمَائِعَةُ تَخْتَلِطُ بِالْفِضَّةِ الذَّائِبَةِ وَ لَا الْفِضَّةُ الذَّائِبَةُ تَخْتَلِطُ بِالذَّهَبَةِ الْمَائِعَةِ فَهِيَ عَلَى حَالِهَا لَمْ يَخْرُجْ «1» مِنْهَا خَارِجٌ مُصْلِحٌ فَيُخْبِرَ عَنْ إِصْلَاحِهَا وَ لَمْ يَدْخُلْ فِيهَا دَاخِلٌ مُفْسِدٌ فَيُخْبِرَ عَنْ إِفْسَادِهَا لَا يُدْرَى لِلذَّكَرِ خُلِقَتْ أَمْ لِلْأُنْثَى تَنْفَلِقُ عَنْ مِثْلِ أَلْوَانِ الطَّوَاوِيسِ أَ تَرَى لَهَا مُدَبِّراً قَالَ فَأَطْرَقَ مَلِيّاً ثُمَّ قَالَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَنَّكَ إِمَامٌ وَ حُجَّةٌ مِنَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ أَنَا تَائِبٌ مِمَّا كُنْتُ فِيهِ («این [تخم مرغ] یک دژ محفوظ است که دارای پوستی ضخیم است و زیر این پوست ضخیم، پوستی نازک وجود دارد. و زیر این پوست نازک، طلا و نقره مایع وجود دارد. نه طلا مایع با نقره ذوب شده مخلوط می‌شود و نه نقره ذوب شده با طلا مایع. بنابراین، آن‌ها در حالت خود باقی مانده‌اند و هیچ چیز اصلاح‌کننده‌ای از آن خارج نمی‌شود تا از اصلاح آن‌ها خبر دهد و هیچ چیز مُفسدی نیز وارد آن‌ها نمی‌شود تا از فساد آن‌ها خبر دهد. نمی‌دانیم که آیا برای جنس مذکر خلق شده‌اند یا مؤنث. می‌توانند به رنگ‌های مختلف طاووس‌ها شکوفا شوند. آیا برای این مدبری وجود دارد؟ سپس زندیق مدتی سکوت کرد و گفت: «شهادت می‌دهم که هیچ معبودی جز الله نیست، او یگانه و بدون شریک است و شهادت می‌دهم که محمد (ص) بنده و فرستاده اوست و تو امام و حجت خدا بر خلق او هستی و من از آنچه که در آن بودم، توبه می‌کنم.) /ص32 @bazm_behar
🔻این حرفها از قدیم بوده/این کعبه چیست که دورش می‌چرخید ▫️... فَقَالَ [ابن ابی العوجا] إِلَى كَمْ تَدُوسُونَ هَذَا الْبَيْدَرَ وَ تَلُوذُونَ بِهَذَا الْحَجَرِ وَ تَعْبُدُونَ هَذَا الْبَيْتَ الْمَرْفُوعَ بِالطُّوبِ وَ الْمَدَرِ وَ تُهَرْوِلُونَ حَوْلَهُ كَهَرْوَلَةِ الْبَعِيرِ ... فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ مَنْ أَضَلَّهُ اللَّهُ وَ أَعْمَى قَلْبَهُ اسْتَوْخَمَ الْحَقَّ وَ لَمْ يَسْتَعْذِبْهُ وَ صَارَ الشَّيْطَانُ وَلِيَّهُ يُورِدُهُ مَنَاهِلَ الْهَلَكَةِ ثُمَّ لَا يُصْدِرُهُ وَ هَذَا بَيْتٌ اسْتَعْبَدَ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ لِيَخْتَبِرَ طَاعَتَهُمْ فِي إِتْيَانِهِ فَحَثَّهُمْ عَلَى تَعْظِيمِهِ وَ زِيَارَتِهِ وَ جَعَلَهُ مَحَلَّ أَنْبِيَائِهِ وَ قِبْلَةً لِلْمُصَلِّينَ لَهُ فَهُوَ شُعْبَةٌ مِنْ رِضْوَانِهِ وَ طَرِيقٌ يُؤَدِّي إِلَى غُفْرَانِهِ ... ( ابن ابی العوجا به امام صادق علیه السلام گفت: چقدر بر این بیدر (کعبه) پا می‌گذارید و به این سنگ پناه می‌برید و این خانه بلند را که با آجر و خاک ساخته شده، عبادت می‌کنید و دور آن مثل هروله شتر می‌چرخید ... امام صادق (ع) فرمودند: «کسی که خدا او را گمراه کرده و دلش را کور کرده، حقیقت را ناخوشایند می‌داند و آن را نمی‌چشد و شیطان ولی او می‌شود و او را به چشمه‌های هلاکت می‌برد و سپس او را رها نمی‌کند. این خانه‌ای است که خداوند بندگانش را به وسیله آن به بندگی خود دعوت کرده است تا طاعت آن‌ها را در آمدن به آن بیازماید. او آن را محل تعظیم و زیارت قرار داده و آن را محل انبیای خود و قبله نمازگزاران قرار داده است. این خانه، شعبه‌ای از رضایت او و راهی است که به مغفرت او منتهی می‌شود. /ص33 @bazm_behar