eitaa logo
بزم روایت|بِحار الأنوار
1.4هزار دنبال‌کننده
1 عکس
4 ویدیو
2 فایل
روایات خاص بحار الأنوار...🕯 علی بن موسی الرضا علیه السلام: إِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا... ارتباط با بنده: @bearanvand 📜نشر دهید، نام کانال اهمیتی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻آنچه تو می‌خواهی یا آنچه خدا می‌خواهد؟ ▫️عنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: قِيلَ لِعَلِيٍّ ع إِنَّ رَجُلًا يَتَكَلَّمُ فِي الْمَشِيَّةِ فَقَالَ ادْعُهُ لِي فَقَالَ فَدُعِيَ لَهُ فَقَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ خَلَقَكَ اللَّهُ لِمَا شَاءَ أَوْ لِمَا شِئْتَ قَالَ لِمَا شَاءَ قَالَ فَيُمْرِضُكَ إِذَا شَاءَ أَوْ إِذَا شِئْتَ قَالَ إِذَا شَاءَ قَالَ فَيَشْفِيكَ إِذَا شَاءَ أَوْ إِذَا شِئْتَ قَالَ إِذَا شَاءَ قَالَ فَيُدْخِلُكَ حَيْثُ يَشَاءُ أَوْ حَيْثُ شِئْتَ فَقَالَ حَيْثُ يَشَاءُ...(امام صادق علیه السلام: به امیرالمومنین (ع) گفته شد که مردی درباره مشیت خدا صحبت می‌کند. امیرالمومنین (ع) فرمود: «او را برای من بخوانید.» وقتی او را دعوت کردند، امیرالمومنین (ع) به او گفت: «ای عبد الله! آیا خداوند تو را برای آنچه می‌خواهد خلق کرده یا برای آنچه تو می‌خواهی؟» او گفت: «برای آنچه می‌خواهد.» امیرالمومنین (ع) ادامه داد: «پس آیا او تو را زمانی که بخواهد، بیمار می‌کند یا زمانی که تو بخواهی؟» او گفت: «زمانی که بخواهد.» امیرالمومنین (ع) پرسید: «آیا او تو را زمانی که بخواهد، شفا می‌دهد یا زمانی که تو بخواهی؟» او پاسخ داد: «زمانی که بخواهد.» امیرالمومنین (ع) گفت: «آیا او تو را به جایی که بخواهد، وارد می‌کند یا به جایی که تو بخواهی؟» او گفت: «به جایی که بخواهد....) /ص106 @bazm_behar
🔻آرام باش، کسی رزق تو را نمی‌بَرد ▫️قالَ امیرالمومنین علیه السلام: الرِّزْقُ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَ رِزْقٌ يَطْلُبُكَ فَإِنْ لَمْ تَأْتِهِ أَتَاكَ فَلَا تَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِكَ عَلَى هَمِّ يَوْمِكَ كَفَاكَ كُلَّ يَوْمٍ مَا فِيهِ فَإِنْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَدُّهُ سَيُؤْتِيكَ فِي كُلِّ غَدٍ جَدِيدٍ مَا قَسَمَ لَكَ وَ إِنْ لَمْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَمَا تَصْنَعُ بِالْهَمِّ لِمَا لَيْسَ لَكَ وَ لَنْ يَسْبِقَكَ إِلَى رِزْقِكَ طَالِبٌ وَ لَنْ يَغْلِبَكَ عَلَيْهِ غَالِبٌ وَ لَنْ يُبْطِئَ عَنْكَ مَا قَدْ قُدِّرَ لَكَ (امیرالمومنین (ع): رزق دو نوع است: رزق‌هایی که تو آن‌ها را طلب می‌کنی و رزق‌هایی که تو را طلب می‌کنند. اگر به دنبال آن‌ها نروی، خودشان به سراغت خواهند آمد. پس نگرانی سال خود را بر سر روزت نریز زیرا هر چه در هر روز است برایت کافی است. اگر سالی از عمرت باشد، خداوند متعال به تو در هر روز جدید، آنچه را که برایت مقدر کرده، خواهد داد. و اگر آن سال از عمرت نباشد، چه فایده‌ای دارد که نگران چیزی باشی که برای تو نیست؟ هیچ طلب‌کننده ای نمی‌تواند بر رزق تو پیشی بگیرد و هیچ غالبی نمی‌تواند بر تو غلبه کند و آنچه برای تو مقدر شده، دیر نمیکند) /ص147 @bazm_behar
🔻اگر دنبال حرام بروی از رزق حلالت کم می‌شود ▫️عنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي حَجَّةِ الْوَدَاع‏... إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَسَّمَ الْأَرْزَاقَ بَيْنَ خَلْقِهِ حَلَالًا وَ لَمْ يُقَسِّمْهَا حَرَاماً فَمَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ صَبَرَ أَتَاهُ رِزْقُهُ مِنْ حِلِّهِ وَ مَنْ هَتَكَ حِجَابَ سِتْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَخَذَهُ مِنْ‏ غَيْرِ حِلِّهِ قُصَّ بِهِ مِنْ رِزْقِهِ الْحَلَالِ وَ حُوسِبَ عَلَيْهِ (رسول الله (ص) در حجة الوداع فرمود: ... خداوند متعال، روزی‌ها را بین مخلوقاتش به حلال تقسیم کرده و آن‌ها را به حرام تقسیم نکرده است. هر کس که تقوای الهی را پیشه کند و صبر نماید، روزی‌اش از حلال به او خواهد رسید. و هر کس که حجاب ستر خداوند عز وجل را دریده و از غیر حلال برگیرد از روزی حلالش کاسته می‌شود و بر او حسابرسی خواهد شد) /ص149 @bazm_behar
🔻وصی به حق را رها کردند، کار بین خودشان به حیرت و اختلاف کشید ▫️امیرالمومنین(ع): ...فَخَالَفُوا مَا وَصَّاهُمُ اللَّهُ تَعَالَى بِهِ وَ اتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُمْ فَحَرَّفُوا دِينَ اللَّهِ جَلَّتْ عَظَمَتُهُ وَ شَرَائِعَهُ وَ بَدَّلُوا فَرَائِضَهُ وَ أَحْكَامَهُ وَ جَمِيعَ مَا أُمِرُوا بِهِ كَمَا عَدَلُوا عَمَّنْ أُمِرُوا بِطَاعَتِهِ وَ أَخَذَ عَلَيْهِمُ الْعَهْدَ بِمُوَالاتِهِ وَ اضْطَرَّهُمْ ذَلِكَ إِلَى اسْتِعْمَالِ الرَّأْيِ وَ الْقِيَاسِ فَزَادَهُمْ ذَلِكَ حَيْرَةً وَ الْتِبَاساً ... ثُمَّ افْتَرَقُوا وَ اخْتَلَفُوا وَ لَعَنَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً وَ اسْتَحَلَّ بَعْضُهُمْ دِمَاءَ بَعْضٍ فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلالُ ... (پس آن‌ها با آنچه خداوند متعال به آن وصیت کرده بود، مخالفت کردند و از هوای نفس خود پیروی کردند. بدین ترتیب، دین خداوند جلت عظمته و شریعت‌های او را تحریف کردند و فرایض و احکام او و همه آنچه را که به آن‌ها امر شده بود، تغییر دادند. همان‌طور که از کسی که به طاعت او مأمور شده بودند و عهد برموالاتش از آنها گرفته شده بود، عدول کردند. این امر آن‌ها را مجبور کرد که به رأی و قیاس روی آورند، و این باعث شد که آن‌ها بیشتر در حیرت و ابهام فرو بروند ... سپس آن‌ها پراکنده شدند و اختلاف کردند و برخی از آن‌ها یکدیگر را لعنت کردند و برخی از آن‌ها خون یکدیگر را حلال دانستند. پس بعد از حق چه چیزی جز گمراهی خواهد بود...) /ص209 @bazm_behar
🔻آنقدر اَلَک می‌شوید که عده کمی می‌ماند ▫️أبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: وَ اللَّهِ لَتُمَحَّصُنَّ وَ اللَّهِ لَتُمَيَّزُنَّ وَ اللَّهِ لَتُغَرْبَلُنَّ حَتَّى لَا يَبْقَى مِنْكُمْ إِلَّا الْأَنْدَرُ... (امام صادق علیه السلام: به خدا قسم، شما تصفیه خواهید شد و جدا خواهید شد و غربال خواهید شد تا اینکه جز اندکی نماند...) /ص216 @bazm_behar
🔻یا علی تو به آتش می‌گویی این برای من و این برای تو/قسیم النار و الجنة ▫️قالَ النَّبِيُّ ص يَا عَلِيُّ أَنْتَ قَسِيمُ النَّارِ تَقُولُ هَذَا لِي وَ هَذَا لَك‏ (پیامبر (ص) فرمود: «ای علی، تو تقسیم‌کننده آتش [جهنم] هستی، می‌گویی: "این برای من [و بهشت] است و این برای تو) /ص162 @bazm_behar
🔻بعد از گناه نعمت می‌دهد تا استغفار را فراموش کند/نقمت می‌دهد تا استغفار کند ▫️قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنَقِمَةٍ وَ يُذَكِّرُهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنِعْمَةٍ لِيُنْسِيَهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ يَتَمَادَى بِهَا وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ» بِالنِّعَمِ عِنْدَ الْمَعَاصِي (امام صادق(ع) فرمود: «خداوند وقتی بخواهد به بنده‌ای خیری برساند و او مرتکب گناهی میشود، او را به عذاب دچار می‌سازد و به او یادآوری می‌کند که باید استغفار کند. اما اگر بخواهد به بنده‌ای شری برساند، و او مرتکب گناهی میشود، به او نعمت می‌دهد تا او را از یاد استغفار غافل کند و او در نعمت‌ها غرق شود. و این همان قول خداوند عز و جل است که می‌فرماید: «ما آنها را از جایی که نمی‌دانند، به تدریج عذاب می‌کنیم، با نعمت‌ها در حال عصیانشان...) /ص217 @bazm_behar
🔻اقراری که قبل از دنیا کرده اند را به یاد نمی‌آورند/اگر آن نبود کسی خدایش را نمی‌شناخت ▫️عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِهِ «وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى‏ شَهِدْنا» قُلْتُ مُعَايَنَةً كَانَ هَذَا قَالَ نَعَمْ فَثَبَتَتِ الْمَعْرِفَةُ وَ نَسُوا الْمَوْقِفَ وَ سَيَذْكُرُونَهُ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَمْ يَدْرِ أَحَدٌ مَنْ خَالِقُهُ وَ رَازِقُهُ فَمِنْهُمْ مَنْ أَقَرَّ بِلِسَانِهِ فِي الذَّرِّ وَ لَمْ يُؤْمِنْ بِقَلْبِهِ فَقَالَ اللَّهُ «فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ» (امام صادق(ع) در مورد آیه‌ای که می‌فرماید: «و هنگامی که پروردگارت از فرزندان آدم از پشت آن‌ها ذریه‌شان را گرفت و آن‌ها را بر نفس‌هایشان گواه گرفت، آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: بله، گواهی دادیم.» گفتم: این دیدن [با قلب] بود؟ فرمود: بله، پس شناخت ثابت شد و آن‌ها آن موقف را فراموش کردند و به زودی آن را به یاد خواهند آورد. اگر آن نبود هیچ‌کس نمی‌دانست خالق و روزی‌دهنده‌اش کیست. برخی از آن‌ها با زبانشان در ذرّ (عالم ذر) اقرار کردند، اما با قلبشان ایمان نیاوردند. خداوند فرمود: «پس آن‌ها به چیزی که قبلاً تکذیب کرده بودند ایمان نیاوردند» /ص237 @bazm_behar
🔻از قنبر (غلام امیرالمومنین ع) پرسیدند تو غلام چه کسی هستی و او با چنین خطبه زیبایی جواب داد که من غلامِ... /رَئِيسِ الْبَكَّاءِينَ/أَفْخَرِ مَنْ مَشَى مِنْ قُرَيْشٍ أَجْمَعِينَ/أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ حَقّاً حَقّاً ... 🎉 امیرالمومنین علیه السلام مبارک باد🎉 ▫️سئِلَ قَنْبَرٌ مَوْلَى مَنْ أَنْتَ فَقَالَ... أَنَا مَوْلَى صَالِحِ الْمُؤْمِنِينَ وَ وَارِثِ النَّبِيِّينَ وَ خَيْرِ الْوَصِيِّينَ وَ أَكْبَرِ الْمُسْلِمِينَ وَ يَعْسُوبِ الْمُؤْمِنِينَ وَ نُورِ الْمُجَاهِدِينَ وَ رَئِيسِ الْبَكَّاءِينَ وَ زَيْنِ الْعَابِدِينَ وَ سِرَاجِ الْمَاضِينَ وَ ضَوْءِ الْقَائِمِينَ وَ أَفْضَلِ الْقَانِتِينَ وَ لِسَانِ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ أَوَّلِ الْمُؤْمِنِينَ ... قَاتِلِ النَّاكِثِينَ وَ الْمَارِقِينَ وَ الْقَاسِطِينَ وَ الْمُحَامِي عَنْ حَرَمِ الْمُسْلِمِينَ وَ مُجَاهِدِ أَعْدَائِهِ النَّاصِبِينَ وَ مُطْفِئِ نَارِ الْمُوقِدِينَ وَ أَفْخَرِ مَنْ مَشَى مِنْ قُرَيْشٍ أَجْمَعِينَ ... بَدْرِيٌّ مَكِّيٌّ حَنَفِيٌّ رُوحَانِيٌّ شَعْشَعَانِيٌّ ... الْبَطَلُ الْهُمَامُ وَ اللَّيْثُ الْمِقْدَامُ وَ الْبَدْرُ التَّمَامُ مِحَكُّ الْمُؤْمِنِينَ وَ وَارِثُ الْمَشْعَرَيْنِ وَ أَبُو السِّبْطَيْنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ اللَّهِ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ حَقّاً حَقّاً عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ الصَّلَوَاتُ الزَّكِيَّةُ وَ الْبَرَكَاتُ السَّنِيَّةُ... (از قنبر سوال شد، غلام و عبد چه کسی هستی؟ جواب داد من عبد صالح مؤمنان و وارث پیامبران و بهترین وصی‌ها و بزرگ‌ترین مسلمان‌ها و رهبر مؤمنان و نور مجاهدان و بزرگ و رئیس اهل بکاء و زینت عبادت‌کنندگان و سراج رهروان و نور قائمین و افضل قانتین و زبان رسول رب العالمین و اولین مؤمنان هستم... قاتل ناکثین و مارقین و قاسطین و حامی حرم مسلمانان و مجاهد در برابر دشمنان ناصبی و خاموش‌کننده آتش آتش افروزان و پر افتخار ترین شخص قریش ...بدری، مکی، حنفی، روحانی، شعشعانی... قهرمان بزرگ و شیر دل پیشرو و ماه کامل، معیار مؤمنان و وارث مشعرین و پدر دو سبط حسن و حسین علیهماالسلام و به خدا، امیر مؤمنان به راستی علی بن ابی‌طالب که بر او از جانب خداوند درودهای پاک و برکات عالی است...) * جناب قنبر به جرم محبت امیرالمومنین علیه السلام به دست حجاج بن یوسف به شهادت رسید (أنّ الحجاج قال ذات يوم: أحب أن أصيب رجلا من أصحاب أبي تراب، فأتقرّب إلى اللّه بدمه...(کشف الغمة/اربلی/ج1ص275) *خطبه کامل /ص134 @bazm_behar
🔻امتحانی که در گرفته شد/وارد آتش شوید ▫️امام باقر علیه السلام: ... أَمَرَ [الله] نَاراً فَأُسْعِرَتْ فَقَالَ لِأَصْحَابِ الشِّمَالِ ادْخُلُوهَا فَهَابُوهَا وَ قَالَ لِأَصْحَابِ الْيَمِينِ ادْخُلُوهَا فَدَخَلُوهَا فَقَالَ كُونِي بَرْداً وَ سَلَاماً فَكَانَتْ بَرْداً وَ سَلَاماً فَقَالَ أَصْحَابُ الشِّمَالِ يَا رَبِّ أَقِلْنَا فَقَالَ قَدْ أَقَلْتُكُمْ فَادْخُلُوهَا فَذَهَبُوا فَهَابُوهَا فَثَمَّ ثَبَتَتِ الطَّاعَةُ وَ الْمَعْصِيَةُ فَلَا يَسْتَطِيعُ هَؤُلَاءِ أَنْ يَكُونُوا مِنْ هَؤُلَاءِ وَ لَا هَؤُلَاءِ أَنْ يَكُونُوا مِنْ هَؤُلَاءِ (... در عالم ذر خداوند آتش را فرمان دادند و آن را افروختند. سپس به اصحاب الشمال فرمود: «وارد آن شوید»، اما آنها از آن ترسیدند. سپس به اصحاب الیمین فرمود: «وارد آن شوید»، و آنها وارد شدند. سپس به آتش فرمود: «ای آتش سرد و سالم باش»، و آن آتش سرد و سالم شد. اصحاب شمال گفتند: «لغزشمان را ببخش»، و او فرمود: «من شما بخشیدم [و دوباره فرصت می‌دهم] وارد آن شوید»، و آنها رفتند و از آن ترسیدند. در آنجا اطاعت و نافرمانی ثابت شد، پس اینها نمی‌توانند از آن گروه باشند و آن گروه نیز نمی‌توانند از اینها باشند...) /ص253 @bazm_behar
🔻جناب ابراهیم علیه السلام و ساره سلام الله علیها متولی نگاهداری اطفال... ▫️عنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَدْفَعُ إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَ سَارَةَ أَطْفَالَ الْمُؤْمِنِينَ يَغْذُوَانِهِمْ بِشَجَرَةٍ فِي الْجَنَّةِ... فِي قَصْرٍ مِنَ الدُّرِّ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ‏ الْقِيَامَةِ أُلْبِسُوا وَ أُطِيبُوا وَ أُهْدُوا إِلَى آبَائِهِمْ فَهُمْ مُلُوكٌ فِي الْجَنَّةِ مَعَ آبَائِهِمْ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى «وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُم‏» (امام صادق (ع) نقل شده است: «خداوند تبارک و تعالی به ابراهیم و ساره، کودکان مؤمنین را می‌دهد و ایشان، آنها را در قصری از جواهر با درختی در بهشت... تغذیه می‌کنند. زمانی که روز قیامت فرابرسد، آنها را می‌پوشانند و خوشبو می‌کنند و به پدرانشان هدیه می‌کنند. پس آنها در بهشت با پدرانشان مانند پادشاهان خواهند بود. و این همان گفته خداوند تعالی است که می‌فرماید: "و کسانی که ایمان آورده و ذریه‌شان با ایمان به آنها پیوسته است، ما ذریه‌شان را به آنها ملحق می‌کنیم) * تا اینجای بحارالانوار نقلهایی که به حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در موضوع نگاهداری اطفال اشاره میکند، سند درستی نداشتند. /ص293 @bazm_behar
🔻حق و باطل در قلب مومن و کافر/شک ▫️عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: أَبَى اللَّهُ أَنْ يُعَرِّفَ بَاطِلًا حَقّاً أَبَى اللَّهُ أَنْ يَجْعَلَ الْحَقَّ فِي قَلْبِ الْمُؤْمِنِ بَاطِلًا لَا شَكَّ فِيهِ وَ أَبَى اللَّهُ أَنْ يَجْعَلَ الْبَاطِلَ فِي قَلْبِ الْكَافِرِ الْمُخَالِفِ حَقّاً لَا شَكَّ فِيهِ وَ لَوْ لَمْ يَجْعَلْ هَذَا هَكَذَا مَا عُرِفَ حَقٌّ مِنْ بَاطِلٍ (امام صادق علیه السلام: «خداوند ابا دارد که باطل را حق معرفی کند. خداوند ابا کرده است که حق را در قلب مؤمن به صورت باطلی قرار دهد که در آن شکی نیست. و خداوند ابا کرده است که باطل را در قلب کافر به صورت حقی قرار دهد که در آن شکی نیست. و اگر اینگونه نبود، حق از باطل شناخته نمی‌شد.) /ص303 @bazm_behar