🔻به این علت گفتم بر خلاف فقه عامه (اهل سنت) عمل کنید
▫️عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ الْأَرَّجَائِيِّ رَفَعَهُ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَ تَدْرِي لِمَ أُمِرْتُمْ بِالْأَخْذِ بِخِلَافِ مَا تَقُولُ الْعَامَّةُ فَقُلْتُ لَا نَدْرِي فَقَالَ إِنَّ عَلِيّاً ع لَمْ يَكُنْ يَدِينُ اللَّهَ بِدِينٍ إِلَّا خَالَفَ عَلَيْهِ الْأُمَّةُ إِلَى غَيْرِهِ إِرَادَةً لِإِبْطَالِ أَمْرِهِ وَ كَانُوا يَسْأَلُونَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع عَنِ الشَّيْءِ لَا يَعْلَمُونَهُ فَإِذَا أَفْتَاهُمْ جَعَلُوا لَهُ ضِدّاً مِنْ عِنْدِهِمْ لِيَلْبِسُوا عَلَى النَّاسِ (از ابی اسحاق الارجائی نقل شده است که او گفت: ابی عبدالله (ع) به من فرمود: آیا میدانی چرا به شما دستور داده شده است که بر خلاف آنچه عامه میگویند عمل کنید؟ گفتم: نمیدانیم. فرمودند: زیرا علی (ع) هیچ دینی را نمیپذیرفت (به حکمی معتقد نمیشد) مگر اینکه امت بر خلاف آن عمل میکردند تا امر او را ابطال کنند. و آنها از امیر المؤمنین (ع) درباره چیزی که نمیدانستند سؤال میکردند، و وقتی که او به آنها فتوا میداد، برای آن فتوا از جانب خود حکم مخالفی میساختند تا امر بر مردم مشتبه کنند)
#جلد2/ص237
@bazm_behar
🔻امتحان #عادت و اُنس
▫️عنْ جَابِرٍ قَالَ [ابو جعفر] قَدْ كَانَ الشَّيْءُ يُنْزَلُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَعَمِلَ بِهِ زَمَاناً ثُمَّ يُؤْمَرُ بِغَيْرِهِ فَيَأْمُرُ بِهِ أَصْحَابَهُ وَ أُمَّتَهُ حَتَّى قَالَ أُنَاسٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّكَ تَأْمُرُنَا بِالشَّيْءِ حَتَّى إِذَا اعْتَدْنَاهُ وَ جَرَيْنَا عَلَيْهِ أَمَرْتَنَا بِغَيْرِهِ فَسَكَتَ النَّبِيُّ ص عَنْهُمْ فَأُنْزِلَ عَلَيْهِ قُلْ ما كُنْتُ بِدْعاً مِنَ الرُّسُلِ ... إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا ما يُوحى إِلَيَّ وَ ما أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ مُبِينٌ (امام باقر ع: گاهی چیزهایی بر رسول خدا (ص) نازل میشد و او مدتی بر اساس آن عمل میکرد، سپس به غیر آن دستور میداد و به اصحاب و امت خود میفرمود. تا اینکه برخی میگفتند: ای رسول خدا، تو ما را به چیزی امر میکنی و وقتی که به آن عادت کردیم و بر آن عمل کردیم، به غیر آن دستور میدهی. پیامبر (ص) در آن لحظه سکوت کردند. سپس آیهای نازل شد که: بگو، من بِدع(نوظهور اولین) نیستم از میان رسولان... من فقط از آنچه به من وحی میشود پیروی میکنم و من فقط نذیری آشکار هستم.»
#جلد2/ص243
@bazm_behar
🔻بعضی دنبال دنیا هستند و میخواهند با حدیث ما سری بین سرها پیدا کنند
▫️يَا فَيْضُ إِنَّ النَّاسَ أُولِعُوا بِالْكَذِبِ عَلَيْنَا إِنَّ اللَّهَ افْتَرَضَ عَلَيْهِمْ لَا يُرِيدُ مِنْهُمْ غَيْرَهُ وَ إِنِّي أُحَدِّثُ أَحَدَهُمْ بِالْحَدِيثِ فَلَا يَخْرُجُ مِنْ عِنْدِي حَتَّى يَتَأَوَّلَهُ عَلَى غَيْرِ تَأْوِيلِهِ وَ ذَلِكَ أَنَّهُمْ لَا يَطْلُبُونَ بِحَدِيثِنَا وَ بِحُبِّنَا مَا عِنْدَ اللَّهِ وَ إِنَّمَا يَطْلُبُونَ الدُّنْيَا وَ كُلٌّ يُحِبُّ أَنْ يُدْعَى رَأْساً إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ عَبْدٍ يَرْفَعُ نَفْسَهُ إِلَّا وَضَعَهُ اللَّهُ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ وَضَعَ نَفْسَهُ إِلَّا رَفَعَهُ اللَّهُ وَ شَرَّفَهُ... (ای فیض! مردم به دروغگویی درباره ما عادت کردهاند. خداوند بر آنها واجب کرده است که جز او چیزی نمیخواهد. من با یکی از آنها سخن میگویم، ولی او از نزد من خارج نمیشود مگر اینکه آن را به غیر از تأویل صحیحش تأویل میکند. این به این دلیل است که آنها به خاطر حدیث ما و محبت ما، آنچه را که نزد خداست نمیجویند، بلکه دنیا را طلب میکنند و هر کس دوست دارد که به او عنوانی داده شود. هیچ بندهای نیست که خود را بلند کند مگر اینکه خدا او را پایین میآورد و هیچ بندهای نیست که خود را پایین بیاورد مگر اینکه خدا او را بلند میکند و شرافت میدهد)
#جلد2/ص246
@bazm_behar
🔻اصلاح همه امور، جا پای محکم میخواهد
▫️قُلْنَا [للامام الصادق ع] مَا مَنَعَهُ أَنْ يُبَيِّنَ ذَلِكَ لِلنَّاسِ قَالَ خَشِيَ أَنْ لَا يُطَاعَ وَ لَوْ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع ثَبَتَتْ قَدَمَاهُ أَقَامَ كِتَابَ اللَّهِ كُلَّهُ وَ الْحَقَّ كُلَّهُ (چه چیزی مانع او [امیرالمؤمنین] شد که این [بعض امور اصلاحی که به مردم نمیفرمودند] را برای مردم توضیح دهد؟ امام باقر ع فرمود: او میترسید که مورد اطاعت قرار نگیرند و اگر امیرالمؤمنین (ع) قدمهایش استوار میشد، تمام کتاب خدا و حق را برقرار میکرد)
#جلد2/ص252
@bazm_behar
🔻فاصله بگیرید که دچار نشوید
▫️امام باقر علیه السلام: ... مَنْ رَعَى مَاشِيَتَهُ قُرْبَ الْحِمَى نَازَعَتْهُ نَفْسُهُ إِلَى أَنْ يَرْعَاهَا فِي الْحِمَى أَلَا وَ إِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى أَلَا وَ إِنَّ حِمَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَحَارِمُهُ فَتَوَقَّوْا حِمَى اللَّهِ وَ مَحَارِمَهُ (هر کس که دامهایش را نزدیک حریم بچراند، نفسش او را به چرانیدن در حریم وسوسه میکند. آگاه باشید که برای هر پادشاهی حریمی وجود دارد. آگاه باشید که حریم خداوند عزوجل، محارمش است. پس از حریم خدا و محارمش پرهیز کنید[فاصله بگیرید که وارد نشوید])
#جلد2/ص260
@bazm_behar
🔻میخواهم آنگونه که من میخواهم، اطاعت شوم [نه آنگونه که تو میخواهی]
▫️عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ: أُمِرَ إِبْلِيسُ بِالسُّجُودِ لآِدَمَ فَقَالَ يَا رَبِّ وَ عِزَّتِكَ إِنْ أَعْفَيْتَنِي مِنَ السُّجُودِ لآِدَمَ لَأَعْبُدَنَّكَ عِبَادَةً مَا عَبَدَكَ أَحَدٌ قَطُّ مِثْلَهَا قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ إِنِّي أُحِبُّ أَنْ أُطَاعَ مِنْ حَيْثُ أُرِيدُ (از حضرت صادق (ع) نقل شده است: ابلیس به سجده برای آدم مأمور شد اما گفت: «ای پروردگار، به عزتت سوگند، اگر مرا از سجده به آدم معاف کنی، عبادتی برای تو انجام میدهم که هیچ کس مانند آن را هرگز انجام نداده است. خداوند جل جلاله فرمود: «من دوست دارم آنگونه که میخواهم، اطاعت شوم)
#جلد2/ص262
@bazm_behar
🔻از کمی پیمایندگان طریق هدایت، وحشت نکنید/عذاب به خاطر رضایت
▫️امیرالمؤمنین ع:... أَيُّهَا النَّاسُ لَا تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيقِ الْهُدَى لِقِلَّةِ مَنْ يَسْلُكُهُ إِنَّ النَّاسَ اجْتَمَعُوا عَلَى مَائِدَةٍ قَلِيلٍ شِبَعُهَا كَثِيرٍ جُوعُهَا وَ اللَّهُ الْمُسْتَعَانُ وَ إِنَّمَا مجمع [يَجْمَعُ] النَّاسَ الرِّضَا وَ الْغَضَبُ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ صَالِحٍ وَاحِدٌ فَأَصَابَهُمْ بِعَذَابِهِ بِالرِّضَا (امیر المؤمنین علی (ع): در مسیر هدایت به خاطر کمی کسانی که آن را میپیمایند، وحشت نکنید. مردم بر سر سفرهای جمع شدهاند که سیری آن کم و گرسنگی آن زیاد است. و خداوند یاریدهنده است. مردم را رضایت و غضب، جمع میکند. ای مردم! همانا کسی که شتر صالح را ذبح کرد تنها یک نفر بود، اما عذاب او به همه رسید به خاطر رضایت آنها به این کار)
#جلد2/ص266
@bazm_behar
🔻نمیتوان حق را با دیدن باطل کوچکی، رها کرد
▫️عَنْ زُرَارَةَ: حَضَرَ أَبُو جَعْفَرٍ ع جَنَازَةَ رَجُلٍ مِنْ قُرَيْشٍ وَ أَنَا مَعَهُ وَ كَانَ عَطَاءٌ فِيهَا فَصَرَخَتْ صَارِخَةٌ فَقَالَ- عَطَاءٌ لَتَسْكُتَنَّ أَوْ لَنَرْجِعَنَّ قَالَ فَلَمْ تَسْكُتْ فَرَجَعَ عَطَاءٌ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع إِنَّ عَطَاءً قَدْ رَجَعَ قَالَ وَ لِمَ قُلْتُ كَانَ كَذَا وَ كَذَا قَالَ امْضِ بِنَا فَلَوْ أَنَّا إِذَا رَأَيْنَا شَيْئاً مِنَ الْبَاطِلِ تَرَكْنَا الْحَقَّ لَمْ نَقْضِ حَقَّ مُسْلِمٍ الْخَبَرَ (از زراره نقل شده که گفت: امام باقر (علیهالسلام) در تشییع جنازه مردی از قریش حاضر بود و من نیز با او بودم. در آنجا عطا حضور داشت. ناگهان صدایی [که احتمالا مذموم یا حرام بوده است] بلند شد. عطا گفت باید ساکت شوی یا ما بازمیگردیم. اما او ساکت نشد و عطا برگشت. من به امام باقر ع گفتم: «عطا برگشت.» فرمود: «چرا؟» گفتم: «چون چنین و چنان بود.» فرمود: «برویم. اگر هر بار که چیزی از باطل دیدیم، حق را ترک کنیم، هرگز حق مسلمانی را ادا نخواهیم کرد)
*سند: همه راویان امامی ثقه/ صحیحه
#جلد2/ص280
@bazm_behar
🔻حب #ریاست نمیگذارد روی حرفت بمانی
▫️قال [ابو حنیفه] لَا تَكَلَّمْتُ بِالرَّأْيِ وَ الْقِيَاسِ فِي دِينِ اللَّهِ بَعْدَ هَذَا الْمَجْلِسِ قَالَ كَلَّا إِنَّ حُبَّ الرِّئَاسَةِ غَيْرُ تَارِكِكَ كَمَا لَمْ يَتْرُكْ مَنْ كَانَ قَبْلَك (او [بعد از اینکه استدلالهایش توسط حضرت صادق ع باطل شد] گفت: بعد از این مجلس، دیگر با رأی و قیاس در دین خدا سخن نگویم. حضرت فرمودند: خیر، حب ریاست تو را رها نخواهد کرد، همانطور که کسانی که پیش از تو بودند را رها نکرد)
#جلد2/ص288
@bazm_behar
🔻حرف مرا گوش نمیدهند اگر بگویم خلاف #وحدت چیزی نگویند
▫️...قالَ أَبُو حَنِيفَةَ أَصْلَحَكَ اللَّهُ إِنَّ عِنْدَنَا قَوْماً بِالْكُوفَةِ يَزْعُمُونَ أَنَّكَ تَأْمُرُهُمْ بِالْبَرَاءَةِ مِنْ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ فَقَالَ وَيْلَكَ يَا أَبَا حَنِيفَةَ لَمْ يَكُنْ هَذَا مَعَاذَ اللَّهِ فَقَالَ أَصْلَحَكَ اللَّهُ إِنَّهُمْ يُعَظِّمُونَ الْأَمْرَ فِيهِمَا قَالَ فَمَا تَأْمُرُنِي قَالَ تَكْتُبُ إِلَيْهِمْ قَالَ بِمَا ذَا قَالَ تَسْأَلُهُمْ الْكَفَّ عَنْهُمَا قَالَ لَا يُطِيعُونِّي قَالَ بَلَى أَصْلَحَكَ اللَّهُ إِذَا كُنْتَ أَنْتَ الْكَاتِبَ وَ أَنَا الرَّسُولُ أَطَاعُونِي قَالَ يَا أَبَا حَنِيفَةَ أَبَيْتَ إِلَّا جَهْلًا كَمْ بَيْنِي وَ بَيْنَ الْكُوفَةِ مِنَ الْفَرَاسِخِ قَالَ أَصْلَحَكَ اللَّهُ مَا لَا يُحْصَى فَقَالَ كَمْ بَيْنِي وَ بَيْنَكَ قَالَ لَا شَيْءَ قَالَ أَنْتَ دَخَلْتَ عَلَيَّ فِي مَنْزِلِي فَاسْتَأْذَنْتَ فِي الْجُلُوسِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَلَمْ آذَنْ لَكَ فَجَلَسْتَ بِغَيْرِ إِذْنِي خِلَافاً عَلَيَّ كَيْفَ يُطِيعُونِّي أُولَئِكَ وَ هُمْ ثَمَّ وَ أَنَا هَاهُنَا قَالَ فَقَنَّعَ رَأْسَهُ وَ خَرَجَ وَ هُوَ يَقُولُ أَعْلَمُ النَّاسِ وَ لَمْ نَرَهُ عِنْدَ عَالِمٍ... ("ابوحنیفه گفت: در کوفه گروهی هستند که ادعا میکنند تو آنها را به برائت از فلانی و فلانی امر میکنی. گفت: وای بر تو ای ابوحنیفه! این هرگز نخواهد بود. گفت: آنها در این مورد بسیار بزرگنمایی میکنند. گفت: چه باید بکنم؟ گفت: به آنها نامه بنویس. گفت: با چه چیزی؟ گفت: از آنها بخواه که از این دو نفر دست بردارند. گفت: آنها از من اطاعت نخواهند کرد. گفت: چرا اگر تو نویسنده باشی و من فرستاده، آنها از من اطاعت خواهند کرد. گفت: ای ابوحنیفه، تو به جهل اصرار ورزیدی! چه مقدار فاصله بین من و کوفه است؟ گفت: مقدار زیادی. گفت: چه مقدار فاصله بین من و تو؟ گفت: هیچ. گفت: تو به منزل من آمدی و سه بار اجازه نشستن خواستی و من اجازه ندادم [ابتدای نقل او چندین بار اجازه خواست و چون جواب نشنید، بی اذن نشست] پس بدون اجازه من نشستی. چگونه آنها از من اطاعت کنند در حالی که من اینجا هستم؟ پس او سرش را پایین انداخت و خارج شد و میگفت: داناترین مردم است در حالیکه او را نزد عالِمی ندیدیم...)
#جلد2/ص294
@bazm_behar
🔻#فتنه ها اینگونه آغاز میشود
▫️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: خَطَبَ عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع النَّاسَ فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ يُخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ اللَّهِ يُقَلِّدُ فِيهَا رِجَالٌ رِجَالًا وَ لَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ لَمْ يَخْفَ عَلَى ذِي حِجًى وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ لَمْ يَكُنِ اخْتِلَافٌ وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ فَيَجِيئَانِ مَعاً فَهُنَالِكَ اسْتَحْوَذَ الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ وَ نَجَا الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنَى (از امام باقر (ع) روایت شده که فرمودند: علی، امیر مؤمنان (ع)، بر مردم خطبه خواند و فرمود: ای مردم! آغاز وقوع فتنهها، پیروی از هوسها و بدعت در احکام است که در آنها با کتاب خدا مخالفت میشود. در این موارد، مردان، مردان دیگر را تقليد میکنند. اگر باطل خالص میبود، بر کسی که عقل داشته باشد، پنهان نمیماند و اگر حق خالص میبود، اختلافی وجود نمیداشت. اما از این، آمیخته ای گرفته میشود و از آن، آمیخته ای دیگر، و این دو با هم مخلوط میشوند. در آنجا، شیطان بر دوستانش تسلط مییابد و کسانی که پیش از این، از جانب خدا نیکی برایشان مقرر شده، نجات مییابند)
#جلد2/ص315
@bazm_behar
هیچ از یادم نمیرود آن سفر و آن لحظاتی که سید محبوبیِ پدر، با چه ذوقی و چه قند توی دل آب شدنی، داشت سید رضا را نگاه میکرد و با چشمانش به اطرافیان میگفت میبینید چه حلواییست...
سید رضا که حرف میزد انگار داشت نمایشنامه اجرا میکرد. انگار از قبل تمرین کرده بود.
لحن و کلمات، در تاثیر گذارترین حالت انتخاب شده بودند. چهره هم که گویی گریم شده بود تا مخاطب را آرام و مجذوب کند برای پذیرش...
چیزی که گمانم بعد از رفتن سید رضا به ذهن خیلی ها میآید این است که تو که اینقدر خواستنی و جذاب و نورانی بودی و رفتنت اینقدر ما را به هم ریخت و آرزو میکنیم دوباره لا اقل یکبار تو را ببینیم و آنقدر در آغوشمان بفشاریمت که راضی شویم بروی...، رفتن آن جوانِ همه چی تمام، چه بر سر پدرش آورد... بُنَیَّ...
بزم روایت|بِحار الأنوار
💠پایان «جلد2» - شروع «ج3»💠
بحار الانوار، 25 کتاب (موضوع) دارد که در چاپ های جدید در 110 جلد به طبع رسیده است.
البته عمده روایات تا جلد 100 است.
تا کنون کتاب اول با عنوان العقل و العلم و الجهل (که شامل موارد عقل و علم و جایگاه علما و ... بود/ 2 جلد) تمام شد.
کتاب جدید که زین پس روایاتش را با هم میخوانیم، کتاب التوحید (که از جلد 3 شروع میشود) است.
ان شاءالله...
#توضیحات
🔻اگر اقرار به خدا و خشیت اش نبود سنگ روی سنگ بند نمیشد
▫️امام رضا علیه السلام: فَلَوْ لَا الْإِقْرَارُ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ خَشْيَتُهُ بِالْغَيْبِ لَمْ يَكُنْ أَحَدٌ إِذَا خَلَا بِشَهْوَتِهِ وَ إِرَادَتِهِ يُرَاقِبُ أَحَداً فِي تَرْكِ مَعْصِيَةٍ وَ انْتِهَاكِ حُرْمَةٍ وَ ارْتِكَابِ كَبِيرَةٍ إِذَا كَانَ فِعْلُهُ ذَلِكَ مَسْتُوراً عَنِ الْخَلْقِ غَيْرَ مُرَاقَبٍ لِأَحَدٍ وَ كَانَ يَكُونُ فِي ذَلِكَ هَلَاكُ الْخَلْقِ أَجْمَعِين (اگر اقرار به خداوند عز و جل و ترس از او در غیاب وجود نمیداشت، هیچکس وقتی با شهوت و خواستههای خود تنها میشد، حرمت کسی را در ترک معصیت و هتک حرمتها و ارتکاب گناهان نگه نمیداشت وقتی عمل او از دید خلق پنهان باشد و هیچکس او را زیر نظر نداشته باشد، در این صورت هلاکت و فساد تمام مخلوقات حتمی بود)
#طراحی_دنیا
#جلد3/ص11
@bazm_behar
🔻اگر خدا را میدیدیم حساب نمیبردیم/ سند روایت ضعیفه ولی به نکته ای اشاره شده که در درون خود مییابیم
▫️[بحار از علل الشرایع نقل کرده] عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع لِأَيِّ عِلَّةٍ حَجَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْخَلْقَ عَنْ نَفْسِهِ قَالَ ... لَوْ أَنَّهُمْ كَانُوا يَنْظُرُونَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَمَا كَانُوا بِالَّذِينَ يَهَابُونَهُ وَ لَا يُعَظِّمُونَهُ نَظِيرُ ذَلِكَ أَحَدُكُمْ إِذَا نَظَرَ إِلَى بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ أَوَّلَ مَرَّةٍ عَظَّمَهُ فَإِذَا أَتَتْ عَلَيْهِ أَيَّامٌ وَ هُوَ يَرَاهُ لَا يَكَادُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَيْهِ إِذَا مَرَّ بِهِ وَ لَا يُعَظِّمُهُ ذَلِكَ التَّعْظِيمَ (ابی حمزه ثمالی میگوید: «به امام سجاد (ع) گفتم: به چه دلیل خداوند عز و جل مخلوقات را از خود پنهان کرده است؟» ایشان پاسخ دادند: «... اگر آنها به خداوند عز و جل نگاه میکردند، هرگز از او نمیترسیدند و او را عظیم نمیشمردند. این مشابه حالتی است که یکی از شما وقتی برای اولین بار به خانه خدا (کعبه) نگاه میکند، آن را عظیم میشمارد؛ اما وقتی روزها بر او بگذرد و او آن را ببیند، دیگر به آن عظمت نمینگرد و آن را مانند روز اول بزرگ نمیدارد)
#طراحی_دنیا
#جلد3/ص15
@bazm_behar
🔻زندیقی گفت مرا بر معبودم راهنمایی کن/ شگفتی های تخم مرغ
▫️[حضرت صادق علیه السلام تخم مرغی در دست گرفته و فرمودند]: هذَا حِصْنٌ مَكْنُونٌ لَهُ جِلْدٌ غَلِيظٌ وَ تَحْتَ الْجِلْدِ الْغَلِيظِ جِلْدٌ رَقِيقٌ وَ تَحْتَ الْجِلْدِ الرَّقِيقِ ذَهَبَةٌ مَائِعَةٌ وَ فِضَّةٌ ذَائِبَةٌ فَلَا الذَّهَبَةُ الْمَائِعَةُ تَخْتَلِطُ بِالْفِضَّةِ الذَّائِبَةِ وَ لَا الْفِضَّةُ الذَّائِبَةُ تَخْتَلِطُ بِالذَّهَبَةِ الْمَائِعَةِ فَهِيَ عَلَى حَالِهَا لَمْ يَخْرُجْ «1» مِنْهَا خَارِجٌ مُصْلِحٌ فَيُخْبِرَ عَنْ إِصْلَاحِهَا وَ لَمْ يَدْخُلْ فِيهَا دَاخِلٌ مُفْسِدٌ فَيُخْبِرَ عَنْ إِفْسَادِهَا لَا يُدْرَى لِلذَّكَرِ خُلِقَتْ أَمْ لِلْأُنْثَى تَنْفَلِقُ عَنْ مِثْلِ أَلْوَانِ الطَّوَاوِيسِ أَ تَرَى لَهَا مُدَبِّراً قَالَ فَأَطْرَقَ مَلِيّاً ثُمَّ قَالَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَنَّكَ إِمَامٌ وَ حُجَّةٌ مِنَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ أَنَا تَائِبٌ مِمَّا كُنْتُ فِيهِ («این [تخم مرغ] یک دژ محفوظ است که دارای پوستی ضخیم است و زیر این پوست ضخیم، پوستی نازک وجود دارد. و زیر این پوست نازک، طلا و نقره مایع وجود دارد. نه طلا مایع با نقره ذوب شده مخلوط میشود و نه نقره ذوب شده با طلا مایع. بنابراین، آنها در حالت خود باقی ماندهاند و هیچ چیز اصلاحکنندهای از آن خارج نمیشود تا از اصلاح آنها خبر دهد و هیچ چیز مُفسدی نیز وارد آنها نمیشود تا از فساد آنها خبر دهد. نمیدانیم که آیا برای جنس مذکر خلق شدهاند یا مؤنث. میتوانند به رنگهای مختلف طاووسها شکوفا شوند. آیا برای این مدبری وجود دارد؟ سپس زندیق مدتی سکوت کرد و گفت: «شهادت میدهم که هیچ معبودی جز الله نیست، او یگانه و بدون شریک است و شهادت میدهم که محمد (ص) بنده و فرستاده اوست و تو امام و حجت خدا بر خلق او هستی و من از آنچه که در آن بودم، توبه میکنم.)
#جلد3/ص32
@bazm_behar
🔻این حرفها از قدیم بوده/این کعبه چیست که دورش میچرخید
▫️... فَقَالَ [ابن ابی العوجا] إِلَى كَمْ تَدُوسُونَ هَذَا الْبَيْدَرَ وَ تَلُوذُونَ بِهَذَا الْحَجَرِ وَ تَعْبُدُونَ هَذَا الْبَيْتَ الْمَرْفُوعَ بِالطُّوبِ وَ الْمَدَرِ وَ تُهَرْوِلُونَ حَوْلَهُ كَهَرْوَلَةِ الْبَعِيرِ ... فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ مَنْ أَضَلَّهُ اللَّهُ وَ أَعْمَى قَلْبَهُ اسْتَوْخَمَ الْحَقَّ وَ لَمْ يَسْتَعْذِبْهُ وَ صَارَ الشَّيْطَانُ وَلِيَّهُ يُورِدُهُ مَنَاهِلَ الْهَلَكَةِ ثُمَّ لَا يُصْدِرُهُ وَ هَذَا بَيْتٌ اسْتَعْبَدَ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ لِيَخْتَبِرَ طَاعَتَهُمْ فِي إِتْيَانِهِ فَحَثَّهُمْ عَلَى تَعْظِيمِهِ وَ زِيَارَتِهِ وَ جَعَلَهُ مَحَلَّ أَنْبِيَائِهِ وَ قِبْلَةً لِلْمُصَلِّينَ لَهُ فَهُوَ شُعْبَةٌ مِنْ رِضْوَانِهِ وَ طَرِيقٌ يُؤَدِّي إِلَى غُفْرَانِهِ ... ( ابن ابی العوجا به امام صادق علیه السلام گفت: چقدر بر این بیدر (کعبه) پا میگذارید و به این سنگ پناه میبرید و این خانه بلند را که با آجر و خاک ساخته شده، عبادت میکنید و دور آن مثل هروله شتر میچرخید ... امام صادق (ع) فرمودند: «کسی که خدا او را گمراه کرده و دلش را کور کرده، حقیقت را ناخوشایند میداند و آن را نمیچشد و شیطان ولی او میشود و او را به چشمههای هلاکت میبرد و سپس او را رها نمیکند. این خانهای است که خداوند بندگانش را به وسیله آن به بندگی خود دعوت کرده است تا طاعت آنها را در آمدن به آن بیازماید. او آن را محل تعظیم و زیارت قرار داده و آن را محل انبیای خود و قبله نمازگزاران قرار داده است. این خانه، شعبهای از رضایت او و راهی است که به مغفرت او منتهی میشود.
#جلد3/ص33
@bazm_behar
بزم روایت|بِحار الأنوار
🔻این حرفها از قدیم بوده/این کعبه چیست که دورش میچرخید ▫️... فَقَالَ [ابن ابی العوجا] إِلَى كَمْ ت
🔻این ابن ابی العوجا آدم نمیشد هر چه هم که وقت حضرت صادق علیه السلام را میگرفت/در آخر حضرت فرمودند اگر تو راست بگویی نجات پیدا کرده ایم و چیزی از دست ندادیم اما اگر ما راست بگوییم تو هلاک شدی
▫️روِيَ أَنَّ الصَّادِقَ ع قَالَ لِابْنِ أَبِي الْعَوْجَاءِ إِنْ يَكُنِ الْأَمْرُ كَمَا تَقُولُ وَ لَيْسَ كَمَا تَقُولُ نَجَوْنَا وَ نَجَوْتَ وَ إِنْ يَكُنِ الْأَمْرُ كَمَا نَقُولُ نَجَوْنَا وَ هَلَكْتَ (امام صادق (ع) به ابن ابی العوجاء [که مدام در مورد اسلام و توحید سوال و شبهه و توهین میکرد و ایمان نمی آورد] میفرمایند: «اگر آنچه تو میگویی حقیقت داشته باشد _که ندارد_ و آنچه ما میگوییم نادرست باشد، ما نجات پیدا میکنیم و تو نیز نجات خواهی یافت. اما اگر آنچه ما میگوییم حقیقت داشته باشد، ما نجات پیدا میکنیم و تو هلاک خواهی شد)
#جلد3/ص35
@bazm_behar
🔻وقتی برنامه هایم به هم میخورد میفهمم مدبّر، دیگری است
▫️عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُ أَبِي يُحَدِّثُ عَنْ أَبِيهِ ع أَنَّ رَجُلًا قَامَ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ لَهُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ بِمَا عَرَفْتَ رَبَّكَ قَالَ بِفَسْخِ الْعَزْمِ وَ نَقْضِ الْهِمَمِ لَمَّا أَنْ هَمَمْتُ حَالَ بَيْنِي وَ بَيْنَ هَمِّي وَ عَزَمْتُ فَخَالَفَ الْقَضَاءُ عَزْمِي فَعَلِمْتُ أَنَّ الْمُدَبِّرَ غَيْرِي (امام صادق از پدرشان علیهما السلام نقل میکنند: مردی به امیرالمؤمنین (ع) گفت: «ای امیر مؤمنان! چگونه خداوند را شناختی؟» امام (ع) پاسخ داد: «با فسخ شدن عزم و تصمیمم و نقض آنچه بدان همت کرده بودم. زمانی که همت کردم، چیزی مانع همت من شد و وقتی که عزم کردم، قضا مخالف عزم من شد. اینجا بود که دانستم تدبیر کننده غیر از من است.»
#جلد3/ص42
@bazm_behar
🔻اگر از یاران جعفر صادق هستی، او اینگونه بحث نمیکند
▫️[مفضّل که در ماجرایی شبهات ابن ابی العوجا را شنید با تندی با او صحبت کرد و ابن ابی العوجا نیز گفت:] إِنْ كُنْتَ مِنْ أَصْحَابِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ فَمَا هَكَذَا يُخَاطِبُنَا وَ لَا بِمِثْلِ دَلِيلِكَ يُجَادِلُنَا وَ لَقَدْ سَمِعَ مِنْ كَلَامِنَا أَكْثَرَ مِمَّا سَمِعْتَ فَمَا أَفْحَشَ فِي خِطَابِنَا وَ لَا تَعَدَّى فِي جَوَابِنَا وَ إِنَّهُ لَلْحَلِيمُ الرَّزِينُ الْعَاقِلُ الرَّصِينُ لَا يَعْتَرِيهِ خُرْقٌ وَ لَا طَيْشٌ وَ لَا نَزَقٌ وَ يَسْمَعُ كَلَامَنَا وَ يُصْغِي إِلَيْنَا وَ يَسْتَعْرِفُ حُجَّتَنَا حَتَّى اسْتَفْرَغْنَا مَا عِنْدَنَا وَ ظَنَنَّا أَنَّا قَدْ قَطَعْنَاهُ أَدْحَضَ حُجَّتَنَا بِكَلَامٍ يَسِيرٍ وَ خِطَابٍ قَصِيرٍ يُلْزِمُنَا بِهِ الْحُجَّةَ وَ يَقْطَعُ الْعُذْرَ وَ لَا نَسْتَطِيعُ لِجَوَابِهِ رَدّاً فَإِنْ كُنْتَ مِنْ أَصْحَابِهِ فَخَاطِبْنَا بِمِثْلِ خِطَابِهِ."اگر تو از اصحاب جعفر بن محمد صادق هستی، او اینگونه با ما جدال و بحث نمیکرد. او از کلام ما بیشتر از آنچه تو شنیدهای، شنیده است و در سخنوری ما افراط نکرده و در جواب ما تجاوز نکرده است. او همانا انسان حلیم، عاقل و متین است و هیچگاه عصبی و تند نمیشود. او کلام ما را میشنود و به ما گوش میدهد و حجت ما را درک میکند تا جایی که ما آنچه را داریم بیان کردیم و گمان کردیم که او را از حجت خود مغلوب کرده ایم. اما او با کلامی ساده و سخنی کوتاه، ما را ملزم به حجت کرده و عذر ما را قطع میکند و ما نمیتوانیم به جواب او پاسخ دهیم. پس اگر تو از اصحاب او هستی، با ما مانند او سخن بگو)
#توحید_مفضل
#تبلیغ
#جلد3/ص58
@bazm_behar
🔻اگر نوزاد تام العقل بود، لذت تربیت و انس و ... از بین میرفت
▫️امام صادق علیه السلام: لَوْ كَانَ يُولَدُ تَامَّ الْعَقْلِ مُسْتَقِلًّا بِنَفْسِهِ لَذَهَبَ مَوْضِعُ حَلَاوَةِ تَرْبِيَةِ الْأَوْلَادِ وَ مَا قُدِّرَ أَنْ يَكُونَ لِلْوَالِدَيْنِ فِي الِاشْتِغَالِ بِالْوَلَدِ مِنَ الْمَصْلَحَةِ وَ مَا يُوجِبُ تَرْبِيَةً لِلْآبَاءِ عَلَى الْأَبْنَاءِ مِنَ الْمُكَلَّفَاتِ بِالْبِرِّ وَ الْعَطْفِ عَلَيْهِمْ عِنْدَ حَاجَتِهِمْ إِلَى ذَلِكَ مِنْهُمْ ثُمَّ كَانَ الْأَوْلَادُ لَا يَأْلَفُونَ آبَاءَهُمْ وَ لَا يَأْلَفُ الْآبَاءُ أَبْنَاءَهُمْ لِأَنَّ الْأَوْلَادَ كَانُوا يَسْتَغْنُونَ عَنْ تَرْبِيَةِ الْآبَاءِ وَ حِيَاطَتِهِمْ فَيَتَفَرَّقُونَ عَنْهُمْ حِينَ يُولَدُونَ فَلَا يَعْرِفُ الرَّجُلُ أَبَاهُ وَ أُمَّهُ (اگر انسانها با عقل کامل به طور مستقل به دنیا میآمدند، لذت #تربیت فرزندان و آنچه برای والدین در ارتباط با فرزندان از منفعت و وظایف تربیتی لازم است، از بین میرفت. در این صورت، فرزندان نیازی به تربیت والدین نداشتند و والدین نیز به فرزندان و فرزندان به والدین انس نمیگرفتند. چه اینکه فرزندان از تربیت والدین و حمایت آنها بینیاز میشدند. بنابراین، آنها در زمان تولد از والدین خود جدا میشدند و شخص نمیتوانست پدر و مادر خود را بشناسد.)
#تربیت_فرزند
#طراحی_دنیا
#توحید_مفضل
#جلد3/ص64
@bazm_behar
🔻میگویند خلقت کار طبیعت است!
▫️[قال مفضل]: يَا مَوْلَايَ إِنَّ قَوْماً يَزْعُمُونَ أَنَّ هَذَا مِنْ فِعْلِ الطَّبِيعَةِ فَقَالَ سَلْهُمْ عَنْ هَذِهِ الطَّبِيعَةِ أَ هِيَ شَيْءٌ لَهُ عِلْمٌ وَ قُدْرَةٌ عَلَى مِثْلِ هَذِهِ الْأَفْعَالِ أَمْ لَيْسَتْ كَذَلِكَ فَإِنْ أَوْجَبُوا لَهَا الْعِلْمَ وَ الْقُدْرَةَ فَمَا يَمْنَعُهُمْ مِنْ إِثْبَاتِ الْخَالِقِ فَإِنَّ هَذِهِ صَنْعَتُهُ وَ إِنْ زَعَمُوا أَنَّهَا تَفْعَلُ هَذِهِ الْأَفْعَالَ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لَا عَمْدٍ وَ كَانَ فِي أَفْعَالِهَا مَا قَدْ تَرَاهُ مِنَ الصَّوَابِ وَ الْحِكْمَةِ عُلِمَ أَنَّ هَذَا الْفِعْلَ لِلْخَالِقِ الْحَكِيمِ وَ أَنَّ الَّذِي سَمَّوْهُ طَبِيعَةً هُوَ سُنَّةٌ فِي خَلْقِهِ الْجَارِيَةُ عَلَى مَا أَجْرَاهَا عَلَيْهِ ("ای مولای من، گروهی ادعا میکنند که این [هماهنگی خلقت و ...] از افعال طبیعت است. امام صادق علیه السلام فرمود از آنها بپرسید: آیا این طبیعت علمی دارد و قدرت انجام چنین افعالی را داراست یا نه؟ اگر آنها علم و قدرت را برای آن اثبات کنند، چه چیزی مانع از اثبات خالق میشود؟ زیرا این کار خود اوست. و اگر ادعا کنند که این افعال بدون علم و عمد انجام میشوند و این همه در افعال از صواب و حکمت مشاهده میشود، معلوم میشود که این فعل از خالق حکیم است و آنچه را که به عنوان طبیعت نامیدهاند، سنتی است در خلقت او که بر اساس آن جاری شده است.")
#توحید_مفضل
#جلد3/ص67
@bazm_behar
🔻چرا خداوند ناخن و مو را بدون رشد قرار نداد
▫️[قال مفضل:] فَلِمَ لَمْ يَجْعَلْ ذَلِكَ خِلْقَةً لَا تَزِيدُ فَيَحْتَاجُ الْإِنْسَانُ إِلَى النُّقْصَانِ مِنْهُ فَقَالَ ع ... اعْلَمْ أَنَّ آلَامَ الْبَدَنِ وَ أَدْوَاءَهُ تَخْرُجُ بِخُرُوجِ الشَّعْرِ فِي مَسَامِّهِ وَ بِخُرُوجِ الْأَظْفَارِ مِنْ أَنَامِلِهَا وَ لِذَلِكَ أُمِرَ الْإِنْسَانُ بِالنُّورَةِ وَ حَلْقِ الرَّأْسِ وَ قَصِّ الْأَظْفَارِ فِي كُلِّ أُسْبُوعٍ لِيُسْرِعَ الشَّعْرُ وَ الْأَظْفَارُ فِي النَّبَاتِ فَتَخْرُجَ الْآلَامُ وَ الْأَدْوَاءُ بِخُرُوجِهَا وَ إِذَا طَالا تَحَيَّرَا وَ قَلَّ خُرُوجُهُمَا فَاحْتُبِسَتِ الْآلَامُ وَ الْأَدْوَاءُ فِي الْبَدَنِ فَأَحْدَثَتْ عِلَلًا وَ أَوْجَاع... (مفضل پرسید: چرا خداوند این خلقت را به گونهای قرار نداده است که رشد نداشته باشد و انسان به نقصان آن نیاز پیدا نکند؟ امام صادق (ع) فرمود:... بدان که دردهای بدن و بیماریها با خروج مو از منافذ آن و همچنین با خروج ناخنها از انگشتان، خارج میشوند. به همین دلیل انسان به نوره، اصلاح سر و کوتاه کردن ناخنها در هر هفته امر شده است تا مو و ناخنها به سرعت رشد کنند و دردها و بیماریها با خروج آنها برطرف شوند. و اگر اصلاح طول بکشد به تردید میافتند و خروج آنها کم میشود، بنابراین دردها و بیماریها در بدن حبس میشوند و باعث ایجاد عارضهها و دردها میگردند)
#توحید_مفضل
#طب
#جلد3/ص77
@bazm_behar
🔻نعمت فراموشی
▫️امام صادق علیه السلام: لوْ لَا النِّسْيَانُ لَمَا سَلَا أَحَدٌ عَنْ مُصِيبَةٍ وَ لَا انْقَضَتْ لَهُ حَسْرَةٌ وَ لَا مَاتَ لَهُ حِقْدٌ وَ لَا اسْتَمْتَعَ بِشَيْءٍ مِنْ مَتَاعِ الدُّنْيَا مَعَ تَذَكُّرِ الْآفَاتِ وَ لَا رَجَا غَفْلَةً مِنْ سُلْطَانٍ وَ لَا فَتْرَةً مِنْ حَاسِدٍ أَ فَلَا تَرَى كَيْفَ جُعِلَ فِي الْإِنْسَانِ الْحِفْظُ وَ النِّسْيَانُ وَ هُمَا مُخْتَلِفَانِ مُتَضَادَّانِ وَ جُعِلَ لَهُ فِي كُلٍّ مِنْهُمَا ضَرْبٌ مِنَ الْمَصْلَحَة (اگر نبود فراموشی، هیچکس از مصیبتها آرام نمیگرفت و هیچ حسرتی پایان نمییافت و هیچ کینهای نمیمرد و هیچکس از متاع دنیا لذت نمیبرد در حالی که به آفات آن فکر میکرد. همچنین هیچکس امیدی به غفلت از سلطانی و یا رهایی از حسود نداشت. آیا نمیبینی که چگونه در انسان، حفظ و فراموشی قرار داده شده است، در حالی که این دو متضاد و متفاوت هستند و برای هر یک از آنها نوعی مصلحت وجود دارد؟)
#طراحی_دنیا
#توحید_مفضل
#جلد3/ص81
@bazm_behar
🔻لذت و نعمتِ نداشتن/ اگر هر چه بخواهی داشته باشی شیرینی زندگی از بین میرود
▫️امام صادق علیه السلام: لَوْ كُفِيَ النَّاسَ كُلُّ مَا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ لَمَا تَهَنَّئُوا بِالعَيْشِ وَ لَا وَجَدُوا لَهُ لَذَّةً أَ لَا تَرَى لَوْ أَنَّ امْرَأً نَزَلَ بِقَوْمٍ فَأَقَامَ حِيناً بَلَغَ جَمِيعَ مَا يَحْتَاجُ إِلَيْهِ مِنْ مَطْعَمٍ وَ مَشْرَبٍ وَ خِدْمَةٍ لَتَبَرَّمَ بِالْفَرَاغِ وَ نَازَعَتْهُ نَفْسُهُ إِلَى التَّشَاغُلِ بِشَيْءٍ فَكَيْفَ لَوْ كَانَ طُولُ عُمُرِهِ مَكْفِيّاً لَا يَحْتَاجُ إِلَى شَيْءٍ وَ كَانَ مِنْ صَوَابِ التَّدْبِيرِ فِي هَذِهِ الْأَشْيَاءِ الَّتِي خُلِقَتْ لِلْإِنْسَانِ أَنْ جُعِلَ لَهُ فِيهَا مَوْضِعُ شُغُلٍ لِكَيْلَا تَبَرَّمَهُ الْبِطَالَةُ وَ لِتَكُفَّهُ عَنْ تَعَاطِي مَا لَا يَنَالُهُ وَ لَا خَيْرَ فِيهِ إِنْ نَالَه (اگر به مردم هر آنچه نیاز دارند داده میشد، هرگز از زندگی لذت نمیبردند و هیچ خوشیای در آن نمییافتند. آیا نمیبینی که اگر فردی به قومی نازل شود و مدتی در میان آنها بماند و تمام نیازهایش از غذا و نوشیدنی و خدمت به او تأمین شود، او از بیکاری خسته میشود و نفسش او را به مشغولیت به چیزی دیگر وادار میکند؟ پس چگونه است اگر عمرش به طور کامل تأمین باشد و به هیچ چیز نیاز نداشته باشد؟ از این رو، حکمت در این است که برای انسان در این امور، جایی برای مشغولیت قرار داده شده تا از بیکاری دلزده نشود و از پرداختن به چیزهایی که نه به او میرسد و نه در آن خیر است اگر هم که برسد، باز داشته شود)
#طراحی_دنیا
#توحید_مفضل
#جلد3/ص87
@bazm_behar
🔻در دسترس بودن همه چیز، فساد به بار میآورد
▫️[حضرت صادق علیه السلام در جواب اینکه چرا رزق در دسترس و مهیا نیست؟]... لَمْ يَجْعَلْهُ مَبْذُولًا وَ يُنَالُ بِالْهُوَيْنَا إِذْ كَانَ لَا صَلَاحَ فِي ذَلِكَ فَإِنَّهُ لَوْ كَانَ يُوجَدُ مَجْمُوعاً مُعَدّاً كَانَتِ الْبَهَائِمُ تَتَقَلَّبُ عَلَيْهِ وَ لَا تَنْقَلِعُ حَتَّى تَبْشَمَ فَتَهْلِكَ وَ كَانَ النَّاسُ أَيْضاً يَصِيرُونَ بِالْفَرَاغِ إِلَى غَايَةِ الْأَشَرِ وَ الْبَطَرِ حَتَّى يَكْثُرَ الْفَسَادُ وَ يَظْهَرَ الفَواحِش (امام صادق علیه السلام: ... آن را به راحتی در دسترس نگذاشته است، چون در آن صلاحی نیست چه اینکه اگر روزی به صورت آماده وجود داشت، حیوانات بر آن میچرخیدند و آنقدر از آن جدا نمیشدند که فراوان بخورند و هلاک شوند. همچنین مردم نیز با فراغت به نهایت رفاه و ول انگاری و خوش گذرانی میرسیدند تا اینکه فساد زیاد شده و فواحش ظاهر میگردد)
#طراحی_دنیا
#توحید_مفضل
#جلد3/ص106
@bazm_behar
🔻هوا، نامه رسانِ خدا
▫️امام صادق علیه السلام: فَجَعَلَ الْخَلَّاقُ الْحَكِيمُ جَلَّ قُدْسُهُ هَذَا الْهَوَاءَ قِرْطَاساً خَفِيّاً يَحْمِلُ الْكَلَامَ رَيْثَمَا يَبْلُغُ الْعَالَمُ حَاجَتَهُمْ ثُمَّ يُمْحَى فَيَعُودُ جَدِيداً نَقِيّاً وَ يَحْمِلُ مَا حَمَلَ أَبَداً بِلَا انْقِطَاعٍ...(پس خالق حکیم، جلت قدسه، این هوا را به عنوان کاغذی پنهان قرار داد که کلمات را حمل میکند، تا زمانیکه که جهان به نیازهای خود برسد. سپس محو میشود و دوباره به شکلی جدید و پاک بازمیگردد و همیشه مشغول حمل آن خواهد بود...)
#توحید_مفضل
#جلد3/ص120
@bazm_behar
🔻اگر پادشاهی به مردمش طلای فراوان بدهد چیز عجیبی میپندارید اما حواستان به باران نیست
▫️امام صادق علیه السلام: لَوْ أَنَّ مَلِكاً مِنَ الْمُلُوكِ قَسَمَ فِي أَهْلِ مَمْلَكَتِهِ قَنَاطِيرَ مِنْ ذَهَبٍ وَ فِضَّةٍ أَ لَمْ يَكُنْ سَيَعْظُمُ عِنْدَهُمْ وَ يَذْهَبُ لَهُ بِهِ الصَّوْتُ فَأَيْنَ هَذَا مِنْ مَطْرَةٍ رَوَاءٍ إِذْ يُعْمَرُ بِهِ الْبِلَادُ وَ يَزِيدُ فِي الْغَلَّاتِ أَكْثَرَ مِنْ قَنَاطِيرِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ فِي أَقَالِيمِ الْأَرْضِ كُلِّهَا أَ فَلَا تَرَى الْمَطْرَةَ الْوَاحِدَةَ مَا أَكْبَرَ قَدْرَهَا وَ أَعْظَمَ النِّعْمَةَ عَلَى النَّاسِ فِيهَا وَ هُمْ عَنْهَا سَاهُون (اگر پادشاهی از پادشاهان در میان مردم مملکتش طلا و نقره فراوان تقسیم کند، آیا این امر در نظر آنها بزرگ نخواهد بود و بلند مرتبه اش نمیپندارند؟ این کجا و بارانی که با آن بیشتر از طلا و نقره در تمام اقلیمهای زمین سرزمینها آباد میشود و در محصولات افزوده میشود؟ آیا نمیبینی که یک #باران چه قدر بزرگ و چه نعمت عظیمی برای مردم است، در حالی که آنها از آن غافلند؟)
#توحید_مفضل
#جلد3/ص126
@bazm_behar
🔻بد پنداشتن #بلا و #مشکلات در دنیا مثل کراهت بچه ها از دوا است
▫️امام صادق علیه السلام: ...الْمُنْكِرُونَ لِهَذِهِ الْأُمُورِ الْمُوذِيَةِ [مشکلات و بلایای دنیوی] بِمَنْزِلَةِ الصِّبْيَانِ الَّذِينَ يَذُمُّونَ الْأَدْوِيَةَ الْمُرَّةَ الْبَشِعَةَ وَ يَتَسَخَّطُونَ مِنَ الْمَنْعِ مِنَ الْأَطْعِمَةِ الضَّارَّةِ وَ يَتَكَرَّهُونَ الْأَدَبَ وَ الْعَمَلَ وَ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَفَرَّغُوا لِلَّهْوِ وَ الْبِطَالَةِ وَ يَنَالُوا كُلَّ مَطْعَمٍ وَ مَشْرَبٍ وَ لَا يَعْرِفُونَ مَا تُؤَدِّيهِمْ إِلَيْهِ الْبِطَالَةُ مِنْ سُوءِ النُّشُوءِ وَ الْعَادَةِ وَ مَا تُعْقِبُهُمُ الْأَطْعِمَةُ اللَّذِيذَةُ الضَّارَّةُ مِنَ الْأَدْوَاءِ وَ الْأَسْقَامِ وَ مَا لَهُمْ فِي الْأَدَبِ مِنَ الصَّلَاحِ وَ فِي الْأَدْوِيَةِ مِنَ الْمَنْفَعَةِ وَ إِنْ شَابَ ذَلِكَ بَعْضُ الْكَرَاهَة ...(منکران این امور آزاردهنده مانند کودکانی هستند که داروهای تلخ و ناخوشایند را سرزنش میکنند و از منع شدن از غذاهای مضر ناراحت میشوند. آنها ادب و کار را دوست ندارند و ترجیح میدهند که به بازی و بیکاری بپردازند و هر نوع غذایی را که میخواهند، بخورند. آنها نمیدانند که #بیکاری چه آسیبهایی به #تربیت و #عادت آنها میزند و غذاهای خوشمزه و مضر چه بیماریها و مشکلاتی برایشان به همراه دارد. و نمیدانند چه صلاحی در تادیبشان و چه منفعتی در دوا وجود دارد حتی اگر [از تلخیِ تادیب و دارو] مقداری کامشان را تلخ کند)
#تربیت_فرزند
#توحید_مفضل
#جلد3/ص138
@bazm_behar