eitaa logo
بزم روایت|بِحار الأنوار
1.4هزار دنبال‌کننده
1 عکس
4 ویدیو
2 فایل
روایات خاص بحار الأنوار...🕯 علی بن موسی الرضا علیه السلام: إِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا... ارتباط با بنده: @bearanvand 📜نشر دهید، نام کانال اهمیتی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠پایان «جلد4» - شروع «جلد5»💠 * کتاب(موضوع) «التوحید» به پایان رسید. * کتاب بعد، «العدل و المعاد».
🔻خدا جلوی اطاعت بندگان را نمیگیرد اما به معصیت گاهی اجازه میدهد و گاهی خیر ▫️عنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: ذُكِرَ عِنْدَهُ الْجَبْرُ وَ التَّفْوِيضُ فَقَال‏... فَإِنِ ائْتَمَرَ الْعِبَادُ بِطَاعَتِهِ لَمْ يَكُنِ اللَّهُ عَنْهَا صَادّاً وَ لَا مِنْهَا مَانِعاً وَ إِنِ ائْتَمَرُوا بِمَعْصِيَتِهِ فَشَاءَ أَنْ يَحُولَ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ ذَلِكَ فَعَلَ وَ إِنْ لَمْ يَحُلْ وَ فَعَلُوهُ فَلَيْسَ هُوَ الَّذِي أَدْخَلَهُمْ فِيه (نزد ایشان صحبت از جبر و تفویض(سپردن کار به خلائق) به میان آمد امام رضا(ع) فرمودند: اگر بندگان به اطاعت نیت کنند خداوند مانع آنها نخواهد شد و از اطاعت باز نخواهد داشت. و اگر آنها به معصیت نیت کنند اگر بخواهد می‌تواند میان آنها و آن معصیت حائل شود. و اگر حائل نشود و آنها مرتکب آن شوند، او نیست که آنها را در آن معصیت وارد کرده است) *سند: صحیح /ص16 @bazm_behar
🔻هر چه امر و نهی شده ایم توانایی اش را داریم ▫️امام صادق(ع): مَا نَهَاهُ اللَّهُ عَنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا وَ قَدْ عَلِمَ أَنَّهُ يُطِيقُ تَرْكَهُ وَ لَا أَمَرَهُ بِشَيْ‏ءٍ إِلَّا وَ قَدْ عَلِمَ أَنَّهُ يَسْتَطِيعُ فِعْلَهُ لِأَنَّهُ لَيْسَ مِنْ صِفَتِهِ الْجَوْرُ وَ الْعَبَثُ وَ الظُّلْمُ وَ تَكْلِيفُ الْعِبَادِ مَا لَا يُطِيقُون‏ (خداوند هیچ چیزی را از بندگانش نهی نکرده است مگر اینکه می‌داند آنها توانایی ترک آن را دارند و هیچ چیزی را به آنها امر نکرده است مگر اینکه می‌داند آنها توانایی انجام آن را دارند، زیرا از صفات او نیست که ظلم و عبث و ستم کند و نیز تکلیف کند بندگان را به چیزی که نمی‌توانند انجام دهند) /ص19 ▫️در روایتی دیگر نیز امام صادق علیه السلام بعد از ذکر چند مورد از تکالیف الهی میفرمایند: ...هُمْ يُطِيقُونَ أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ وَ إِنَّمَا كَلَّفَهُمْ دُونَ مَا يُطِيقُون‏... («آنها توانایی انجام بیشتر از این را دارند، اما خداوند آنها را به چیزی کمتر از آنچه که می‌توانند، تکلیف کرده است) /ص41 @bazm_behar
🔻با گناه، از ایمان خارج میشود (و نه از اسلام) و با توبه به ایمان باز میگردد ▫️امام صادق علیه السلام: ...فَإِذَا أَتَى الْعَبْدُ بِكَبِيرَةٍ مِنْ كَبَائِرِ الْمَعَاصِي أَوْ صَغِيرَةٍ مِنْ صَغَائِرِ الْمَعَاصِي الَّتِي نَهَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهَا كَانَ خَارِجاً مِنَ الْإِيمَانِ وَ سَاقِطاً عَنْهُ اسْمُ الْإِيمَانِ وَ ثَابِتاً عَلَيْهِ اسْمُ الْإِسْلَامِ فَإِنْ تَابَ وَ اسْتَغْفَرَ عَادَ إِلَى الْإِيمَانِ...(... پس اگر بنده‌ای یکی از کبائر معاصی یا یکی از صغائر معاصی که خداوند عزّ و جلّ از آن نهی کرده است، مرتکب شود، او از ایمان خارج می‌شود و نام ایمان از او ساقط می‌گردد، اما نام اسلام بر او ثابت می‌ماند. اگر توبه کند و استغفار نماید، به ایمان بازمی‌گردد...) /ص32 @bazm_behar
🔻گفتند یا رسول الله، مردم را مجبور کن، تا تعدادمان زیاد شود/ / ▫️... علِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع أَنَّ الْمُسْلِمِينَ قَالُوا لِرَسُولِ اللَّهِ ص لَوْ أَكْرَهْتَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ قَدَرْتَ عَلَيْهِ مِنَ النَّاسِ عَلَى الْإِسْلَامِ لَكَثُرَ عَدَدُنَا وَ قَوِينَا عَلَى عَدُوِّنَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا كُنْتُ لِأَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِبِدْعَةٍ لَمْ يُحْدِثْ إِلَيَّ فِيهَا شَيْئاً وَ ما أَنَا مِنَ‏ الْمُتَكَلِّفِينَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَا مُحَمَّدُ وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً عَلَى سَبِيلِ الْإِلْجَاءِ وَ الِاضْطِرَارِ فِي الدُّنْيَا كَمَا يُؤْمِنُونَ عِنْدَ الْمُعَايَنَةِ وَ رُؤْيَةِ الْبَأْسِ فِي الْآخِرَةِ وَ لَوْ فَعَلْتُ ذَلِكَ بِهِمْ لَمْ يَسْتَحِقُّوا مِنِّي ثَوَاباً وَ لَا مَدْحاً لَكِنِّي أُرِيدُ مِنْهُمْ أَنْ يُؤْمِنُوا مُخْتَارِينَ غَيْرَ مُضْطَرِّينَ لِيَسْتَحِقُّوا مِنِّيَ الزُّلْفَى وَ الْكَرَامَةَ وَ دَوَامَ الْخُلُودِ فِي جَنَّةِ الْخُلْد... (امیرالمومنین علیه‌السلام نقل می‌فرمایند که مسلمانان به رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) گفتند: ای رسول خدا، اگر بر آنان که میتوانی برای اسلام آوردن فشار بیاوری، تعداد ما زیادتر و قدرت ما بر دشمنان بیشتر می‌شود. رسول خدا (ص) فرمودند: من نمی‌توانم با بدعتی که خداوند عز و جل در آن چیزی به من نازل نکرده، با او ملاقات کنم و من از متکلفین نیستم. سپس خداوند تبارک و تعالی نازل فرمود: ای محمد، اگر پروردگارت می‌خواست، همه کسانی که در زمین هستند، به اجبار و اضطرار ایمان می‌آوردند، همان‌طور که در آخرت وقتی عذاب را مشاهده می‌کنند، ایمان می‌آورند. و اگر من این کار را با آنها می‌کردم، آنها از من پاداش و مدحی نمی‌داشتند، اما من می‌خواهم که آنها به صورت اختیاری ایمان بیاورند، نه به صورت اجباری، تا شایسته قرب و کرامت و دوام در بهشت جاودان شوند) /ص50 @bazm_behar
🔻حالات عجیب قلب از زبان امیرالمؤمنین علیه السلام/قلب، عجیب ترین چیز در انسان ▫️عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنَّهُ قَالَ يَوْماً أَعْجَبُ مَا فِي الْإِنْسَانِ قَلْبُهُ فِيهِ مَوَادُّ مِنَ الْحِكْمَةِ وَ أَضْدَادٌ لَهَا مِنْ خِلَافِهَا فَإِنْ سَنَحَ لَهُ الرَّجَاءُ وَلَّهَهُ الطَّمَعُ وَ إِنْ هَاجَ بِهِ الطَّمَعُ أَهْلَكَهُ الْحِرْصُ وَ إِنْ مَلَكَهُ الْيَأْسُ قَتَلَهُ الْأَسَفُ وَ إِنْ عَرَضَ لَهُ الْغَضَبُ اشْتَدَّ بِهِ الْغَيْظُ وَ إِنْ أُسْعِدَ بِالرِّضَا نَسِيَ التَّحَفُّظَ وَ إِنْ نَالَهُ الْخَوْفُ شَغَلَهُ الْحُزْنُ وَ إِنْ أَصَابَتْهُ مُصِيبَةٌ قَصَمَهُ‏ الْجَزَعُ وَ إِنْ وَجَدَ مَالًا أَطْغَاهُ الْغِنَى وَ إِنْ عَضَّتْهُ فَاقَةٌ شَغَلَهُ الْبَلَاءُ وَ إِنْ أَجْهَدَهُ الْجُوعُ قَعَدَ بِهِ الضَّعْفُ وَ إِنْ أَفْرَطَ بِهِ الشِّبَعُ كَظَّتْهُ الْبِطْنَةُ فَكُلُّ تَقْصِيرٍ بِهِ مُضِرٌّ وَ كُلُّ إِفْرَاطٍ لَهُ مُفْسِد (از امیر مؤمنان (ع) نقل شده که او روزی گفت: شگفت‌انگیزترین چیز در انسان، قلب اوست که در آن مواد حکمت و ضد آن‌ها وجود دارد. اگر امید به او روی آورد، طمع او را به سمت خود می‌کشاند و اگر طمع در او به شدت بروز کند، حرص او را هلاک می‌کند. اگر یأس بر او غالب شود، اندوه او را می‌کشد و اگر خشم به او روی آورد، غیظش شدت می‌گیرد. اگر از رضایت بهره‌مند شود، نگاهداری را فراموش می‌کند و اگر خوف به او برسد، غم او را مشغول می‌کند. اگر مصیبتی به او برسد، جزع او را می‌شکند و اگر مالی پیدا کند، بی نیازی او را به طغیان می‌کشاند. اگر فقر به او فشار آورد، بلا او را مشغول می‌سازد و اگر گرسنگی او را به زحمت اندازد، ضعف او را به زمین میزند. اگر در شکم‌پر شدن افراط کند، پری شکم او را آزار می‌دهد. پس هر گونه کوتاهی در او مضر و هر گونه افراط در او مفسِد است) /ص56 @bazm_behar
🔻به دنبال خدای دیگری باشید اگر قضای من را قبول ندارید ▫️قَالَ النَّبِيُّ ص يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْ لَمْ يَرْضَ بِقَضَائِي وَ لَمْ يَشْكُرْ لِنَعْمَائِي وَ لَمْ يَصْبِرْ عَلَى بَلَائِي فَلْيَتَّخِذْ رَبّاً سِوَائِي‏ (پیامبر (ص) فرمود: خداوند عز و جل می‌فرماید: «هر کس به قضا و قدر من راضی نباشد، و نعمت‌های من را شکر نکند، و بر بلایای من صبر نکند، باید پروردگاری غیر از من اختیار کند) /ص95 @bazm_behar
🔻ارتباط قلبی حضرت جواد الائمه (ع) با سیدة النساء العالمین حضرت زهرا (س) * «به مناسب میلاد پر برکت ترین مولود» ▫️عَنْ زَكَرِيَّا بْنِ آدَمَ قَالَ: إِنِّي لَعِنْدَ الرِّضَا إِذْ جِي‏ءَ بِأَبِي جَعْفَرٍ ع وَ سِنُّهُ أَقَلُّ مِنْ أَرْبَعِ سِنِينَ فَضَرَبَ بِيَدِهِ إِلَى الْأَرْضِ وَ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ فَأَطَالَ الْفِكْرَ فَقَالَ لَهُ الرِّضَا ع بِنَفْسِي فَلِمَ طَالَ فِكْرُكَ فَقَالَ فِيمَا صُنِعَ بِأُمِّي فَاطِمَةَ... فَاسْتَدْنَاهُ وَ قَبَّلَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ ثُمَّ قَالَ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي أَنْتَ لَهَا يَعْنِي الْإِمَامَةَ...(زكريا بن آدم گفت من خدمت حضرت رضا عليه السّلام بودم كه حضرت جواد را آوردند آن وقت كمتر از چهار سال داشت. دست خود را بر زمين زد و صورت به آسمان بلند نمود مدتى در انديشه بود. حضرت رضا فرمود جانم به قربانت در چه فكرى چنين فرو رفته‏اى؟ فرمود در فكر آنچه که در حق مادرم فاطمه عليها السّلام روا داشتند هستم... حضرت رضا عليه السّلام او را پيش كشيد و پيشانى مباركش را بوسيد، سپس فرمود پدر و مادرم فدايت تو شايسته امامتى...) /ص59 ▫️حضرت رضا علیه السلام در حق حضرت جواد علیه السلام فرمودند: لَمْ يُولَدْ مَوْلُودٌ أَعْظَمُ عَلَى شِيعَتِنَا بَرَكَةً مِنْهُ (برای شیعه ما مولودی پر برکت تر از او متولد نشده است) که ممکن است به خاطر تردید هایی باشد که تاخیر در فرزند دار شدن حضرت رضا علیه السلام در مورد امامت ایشان به وجود آورده بود (شیعه می‌دانست که امام هشتم باید فرزند پسری داشته باشد) و تولد حضرت جواد علیه السلام نه تنها مُهر امامت را در نگاه شیعه بر رقعه ایشان زد که انحرافات و اختلافات را نیز پایان داد. *مطالعه بیشتر: اینجا و اینجا /ص23 @bazm_behar
🔻آخرش همان میشود که خدا می‌خواهد ▫️عنِ الْأَصْبَغِ قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى دَاوُدَ يَا دَاوُدُ تُرِيدُ وَ أُرِيدُ وَ لَا يَكُونُ إِلَّا مَا أُرِيدُ فَإِنْ أَسْلَمْتَ لِمَا أُرِيدُ أَعْطَيْتُكَ مَا تُرِيدُ وَ إِنْ لَمْ تُسْلِمْ لِمَا أُرِيدُ أَتْعَبْتُكَ فِيمَا تُرِيدُ ثُمَّ لَا يَكُونُ إِلَّا مَا أُرِيدُ (امیرالمومنین (ع): خداوند متعال به داوود وحی کرد: «ای داوود! تو می‌خواهی و من هم می‌خواهم، و جز آنچه من می‌خواهم، نخواهد بود. اگر به آنچه من می‌خواهم تسلیم شوی، آنچه تو می‌خواهی به تو می‌دهم؛ و اگر به آنچه من می‌خواهم تسلیم نشوی، در آنچه تو می‌خواهی خسته‌ات می‌کنم، و سپس جز آنچه من می‌خواهم، نخواهد بود) /ص104 @bazm_behar
🔻آنچه تو می‌خواهی یا آنچه خدا می‌خواهد؟ ▫️عنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: قِيلَ لِعَلِيٍّ ع إِنَّ رَجُلًا يَتَكَلَّمُ فِي الْمَشِيَّةِ فَقَالَ ادْعُهُ لِي فَقَالَ فَدُعِيَ لَهُ فَقَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ خَلَقَكَ اللَّهُ لِمَا شَاءَ أَوْ لِمَا شِئْتَ قَالَ لِمَا شَاءَ قَالَ فَيُمْرِضُكَ إِذَا شَاءَ أَوْ إِذَا شِئْتَ قَالَ إِذَا شَاءَ قَالَ فَيَشْفِيكَ إِذَا شَاءَ أَوْ إِذَا شِئْتَ قَالَ إِذَا شَاءَ قَالَ فَيُدْخِلُكَ حَيْثُ يَشَاءُ أَوْ حَيْثُ شِئْتَ فَقَالَ حَيْثُ يَشَاءُ...(امام صادق علیه السلام: به امیرالمومنین (ع) گفته شد که مردی درباره مشیت خدا صحبت می‌کند. امیرالمومنین (ع) فرمود: «او را برای من بخوانید.» وقتی او را دعوت کردند، امیرالمومنین (ع) به او گفت: «ای عبد الله! آیا خداوند تو را برای آنچه می‌خواهد خلق کرده یا برای آنچه تو می‌خواهی؟» او گفت: «برای آنچه می‌خواهد.» امیرالمومنین (ع) ادامه داد: «پس آیا او تو را زمانی که بخواهد، بیمار می‌کند یا زمانی که تو بخواهی؟» او گفت: «زمانی که بخواهد.» امیرالمومنین (ع) پرسید: «آیا او تو را زمانی که بخواهد، شفا می‌دهد یا زمانی که تو بخواهی؟» او پاسخ داد: «زمانی که بخواهد.» امیرالمومنین (ع) گفت: «آیا او تو را به جایی که بخواهد، وارد می‌کند یا به جایی که تو بخواهی؟» او گفت: «به جایی که بخواهد....) /ص106 @bazm_behar
🔻آرام باش، کسی رزق تو را نمی‌بَرد ▫️قالَ امیرالمومنین علیه السلام: الرِّزْقُ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَ رِزْقٌ يَطْلُبُكَ فَإِنْ لَمْ تَأْتِهِ أَتَاكَ فَلَا تَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِكَ عَلَى هَمِّ يَوْمِكَ كَفَاكَ كُلَّ يَوْمٍ مَا فِيهِ فَإِنْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَدُّهُ سَيُؤْتِيكَ فِي كُلِّ غَدٍ جَدِيدٍ مَا قَسَمَ لَكَ وَ إِنْ لَمْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَمَا تَصْنَعُ بِالْهَمِّ لِمَا لَيْسَ لَكَ وَ لَنْ يَسْبِقَكَ إِلَى رِزْقِكَ طَالِبٌ وَ لَنْ يَغْلِبَكَ عَلَيْهِ غَالِبٌ وَ لَنْ يُبْطِئَ عَنْكَ مَا قَدْ قُدِّرَ لَكَ (امیرالمومنین (ع): رزق دو نوع است: رزق‌هایی که تو آن‌ها را طلب می‌کنی و رزق‌هایی که تو را طلب می‌کنند. اگر به دنبال آن‌ها نروی، خودشان به سراغت خواهند آمد. پس نگرانی سال خود را بر سر روزت نریز زیرا هر چه در هر روز است برایت کافی است. اگر سالی از عمرت باشد، خداوند متعال به تو در هر روز جدید، آنچه را که برایت مقدر کرده، خواهد داد. و اگر آن سال از عمرت نباشد، چه فایده‌ای دارد که نگران چیزی باشی که برای تو نیست؟ هیچ طلب‌کننده ای نمی‌تواند بر رزق تو پیشی بگیرد و هیچ غالبی نمی‌تواند بر تو غلبه کند و آنچه برای تو مقدر شده، دیر نمیکند) /ص147 @bazm_behar
🔻اگر دنبال حرام بروی از رزق حلالت کم می‌شود ▫️عنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي حَجَّةِ الْوَدَاع‏... إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَسَّمَ الْأَرْزَاقَ بَيْنَ خَلْقِهِ حَلَالًا وَ لَمْ يُقَسِّمْهَا حَرَاماً فَمَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ صَبَرَ أَتَاهُ رِزْقُهُ مِنْ حِلِّهِ وَ مَنْ هَتَكَ حِجَابَ سِتْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَخَذَهُ مِنْ‏ غَيْرِ حِلِّهِ قُصَّ بِهِ مِنْ رِزْقِهِ الْحَلَالِ وَ حُوسِبَ عَلَيْهِ (رسول الله (ص) در حجة الوداع فرمود: ... خداوند متعال، روزی‌ها را بین مخلوقاتش به حلال تقسیم کرده و آن‌ها را به حرام تقسیم نکرده است. هر کس که تقوای الهی را پیشه کند و صبر نماید، روزی‌اش از حلال به او خواهد رسید. و هر کس که حجاب ستر خداوند عز وجل را دریده و از غیر حلال برگیرد از روزی حلالش کاسته می‌شود و بر او حسابرسی خواهد شد) /ص149 @bazm_behar