🔺 السلام علی الحسین المظلوم الشهید
🔹 در المیزان ذیل آیه (إنّک لبالمرصاد)، این روایت آمده است: «لا یَجوزُني ظلمُ ظالمٍ»؛ هر اندازه ظلم بیاید، هدایت میرود: (اللّه لا یهدي القوم الظالمین).
🔴 شهادت آقا امام حسین علیه السلام برای همین بیداری بود: «بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة».
🔸 خیلی از شیعیان، امامشان یزید ملعون شد؛ همان 18 هزار نفری که به آقا أبی عبدالله علیه السلام نامه نوشتند ولی لیاقت آقا را نداشتند. باید مواظب باشیم!
🔺 تفسیر قرآن در زمان ظهور
🔸 «علیکم بالتسلیم و الرد إلینا و انتظار أمرنا و أمرکم و فرَجِنا و فرَجِکم، فلو قد قام قائمنا عجّل اللّه فرَجَه و تکلّم متکلّمُنا ثمّ استأنف بکم تعلیم القرآن و شرائع الدین و الأحکام و الفرائض کما أنزل اللّه علی محمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلم لأنکر أهل التصابر فیکم ذلک الیوم إنکارا شدیدا ثمّ لم تستقیموا علی دین اللّه و طریقه إلا من تحت حد السیف فوق رقابکم».
🔹 در زمان ظهور، تفسیر قرآن را از نو شروع میکنند!
🔺 اولین توصیه استاد
✅ (قل أمر ربّي بالقسط... فَریقًا هَدَی و فَریقًا حَقَّ علیهم الضلالة، إنّهم اتّخذُوا الشیاطینَ أولیاءَ من دون اللّه، و یحسبون أنّهم مهتدون) «أعراف_29و30»
🔸 در آیه29 خداوند به قسط امر فرموده است؛ اولین چیزی هم که آيةالله العظمی بهجت رضوان الله تعالی علیه به بنده فرمودند، این بود: افراط و تفریط نداشته باشید.
🔹 البته تشخیص حد وسط در تمام امور مشکل است، لذا نیاز به هدایت انبیا و اولیا داریم.
🔺 تکبر، قدرت تشخیص را از بین میبرد
✅ (سأصرف عن آیاتي الذین یتکبرون في الأرض بغیر الحقّ، و إن یَرَوا کلَّ آیة لا یؤمنوا بها؛ و إن یروا سبیل الرشد لا یتخذوه سبیلا، و إن یروا سبیل الغي ّ یتخذوه سبیلا؛ ذلک بأنهم کذّبوا بآیاتنا و کانوا عنها غافلین) «أعراف_146»
🔹 تکبر، بر حق نیست چون مخلوقات الاهی را خوار میبیند. سنت الاهی این است که توفیق هدایت را از متکبر سلب میکند، به این صورت که قدرت تشخیص را از او میگیرد.
🔸 با کسانی باید بحث کرد که متکبر نباشند، چون متکبر هر نشانهای به او بدهی ایمان نمی آورد. ولی در مقابل، تبلیغات سوء دشمن به شدت در متکبر اثر میگذارد.
🔺 موعظه استاد
✅ (... الذین یتکبرون ... کذّبوا بآیاتنا و کانوا عنها غافلین)
🔹 تکبر به غفلت و سرانجام به تکذیب حقایق منجر میشود.
مسأله اصلی غفلت است: (و لقد ذرأنا لجهنم کثیرا من الجن و الإنس، لهم قلوب لا یفقهون بها و ... أولئک هم الغافلون) ؛ لذا در هر امتی ابتدا خدای متعال انسانها را از غفلت در می آورد. اگر غفلت نباشد، با یک اشاره صد سال راه خدا را میرود.
🔸 آيةالله میرزا جواد تهرانی رحمه الله تعالی میفرمودند: منتظر نباش تا استاد اخلاق دو زانو بزند و تو را موعظه کند؛ از همه چیز درس بگیر؛
کل ما تراه عیناک ففیه موعظة.
🔺 یک ذره «من»
🔸 در این سه بزرگواری که بعد از چهارده معصوم علیهم السلام برای بنده الگو بودهاند: حضرت امام خمینی و علامه طباطبایی و آيةالله العظمی بهجت _رضوان الله تعالی علیهم أجمعین_، در هیچکدام یک ذرّه «من» ندیدم.
🔹 کسی که هر روز 400 مرتبه بگوید: (لا إله إلّا أنت سبحانک إنّي کنتُ من الظالمین) و همچنین هر روز 1000 بار (لا إله إلّا اللّه)، بعد از آن دیگر چیزی از «من» برای او باقی نمیماند.
🔺 کیفیت ذکر و کمّیت آن
🔸 آيةالله العظمی بهجت رضوان الله تعالی علیه فرمودند: با اختیار، حضورت را از دست نده.
🔹 در نامه ای از علامه طباطبائی رضوان الله تعالی علیه پرسیدم: سجده طولانی را تا چه مدتی باید انجام دهیم؟ در جواب نوشتند: تا آخر عمر.
سلام علیکم
توصیه میشود حداقل حدیث 30 را _از دقیقه 20 تا 40_ حتما استماع بفرمایید👆.
🔺 باید معصوم از گناه شویم
✅ (من یُضلِلِ اللّه ُ فلا هادي له، و یَذَرُهم في طغیانهم یَعمَهون) «أعراف_186»
🔸 باید کاری کنیم که خدا هادی ما باشد؛ از ذکرهای دائمی آيةالله العظمی بهجت رضوان الله تعالی علیه «یا هادي» و «یا ستّار» بود.
🔹 خداوند انسانها را به کیفر گناهانشان گمراه کرده است؛ پس اگر بخواهیم هدایتمان بفرماید باید معصوم از گناه شویم.
🔺 روز انقطاع وحی
✅ «... إنّا للّه و إنّا إلیه راجعون، إنّا للّه و إنّا إلیه راجعون، إنّا للّه و إنّا إلیه راجعون، أُصِبنا بک یا حبیب قلوبنا، فما أعظَمَ المصیبةَ بک، حیث انقطع عنّا الوحي و حیث فقدناک، فإنّا للّه و إنّا إلیه راجعون ...»
🔸 روي عن علي أمیرالمؤمنین علیه السلام: أنّه قیل له: هل عندکم شيء من الوحي؟ قال علیه السلام: لا و الذي فلق الحبّة و برأ النسمة إلّا أن یعطي اللّه عبدا فهما في کتابه». (المیزان، ج 3، ص 71)
🔹 علامه طباطبایی رحمه الله تعالی از این روایت خیلی خوششان آمده، فرمودهاند: این حدیث از غرر احادیث است؛ و کمترین مدلول این روایت این است که این همه معارف شگفت انگیز و محیّر العقول که از مقام علمی امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده است، از قرآن کریم گرفته شده است!
🔰 کل نهج البلاغه از قرآن است، حضرت زهرا سلام الله علیها همه معارف دین را در خطبه فدکیه از قرآن نقل کردهاند، تمام کلمات امام حسین علیه السلام از مدینه تا کربلا قرآن است، خطبه های حضرت زینب سلام الله علیها از قرآن است.
🔺 قضا و قدر الاهی
✅ «عن أبي الحسن علي ّ بن موسی الرضا: ثمانیة أشیاء لا تکون إلّا بقضاء اللّه و قَدَره: النوم و الیقظة، و القوّة و الضعف، و الصحّة و المرض، و الموت و الحیاة» (بحار، ج 5، ب 3، ح 17)
🔹 آيةالله ستوده رحمه الله تعالی میفرمودند: پزشکان به یک کسی گفته بودند: شما یک هفته دیگر زنده ای، ولی 25 سال زنده ماند؛ به دیگری گفته بودند: شما 25 سال دیگر زنده ای، یک هفته بعد مُرد.
پس خدا همه کاره است و اگر او بخواهد ما نمیتوانیم اراده کنیم، بلکه تا وقتی او بخواهد ما میتوانیم اراده کنیم.
🔸 دعا برای خواب رفتن: «سبحان ذي الشأن، دائمِ السلطان، عظیم ِ البرهان؛ کلُّ یومٍ هو في شَأن.
یا مُشبِعَ البطونِ الجائعة! یا کاسِيَ الجنوب العاریة! یا مُنَوِّمَ العیونِ الساهرة! یا مسکِّنَ العُروقِ الضاربة! سَکِّن عُروقِيَ الضاربة، و اء°ذَن° لِعَینِي نومًا عاجلًا».
🔺 از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم
🔹 روایت: یتیمان را نوازش کنید و غریبان را گرامی بدارید؛ من در کودکی به درد یتیمی مبتلا شدم و در بزرگی به رنج غریبی گرفتار گشتم.
🔸 روایت: هر کس یتیمی را سرپرستی کرده، پرورش دهد و در عرصه زندگی مستقل نماید، در آخرت با من در یک درجه خواهد بود.
🔰 قبل از تولد° پدر، در سن6 سالگی مادر، و در سن 8 سالگی پدربزرگ خود را از دست دادند. غمخوار دردمندان و محرومان باید خود درد کشیده باشد.
🔺 برخورد رسول خدا _صلّی اللّه علیه و آله و سلم_ با همسر
🔹 رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلم کسانی را که ازدواج را فقط وسیله لذت جویی قرار میدهند لعن فرمودهاند.
🔸 حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلم هیچگونه خشونت اخلاقی نداشتند، مخصوصا در مورد زنان.
نهایت رفق و مدارا را به کار میبردند، و تندخویی و بدزبانیِ همسرانشان را تحمل مینمودند؛ بعد از گرفتن غنائم جنگیِ یهودیان، وقتی عایشه و حفصه تقاضای زر و زیور کردند، تنها به اعراض و کناره گیری از آندو تا یک ماه اکتفا کردند؛ تا اینکه آیه نازل شد: زنانت را مخیّر کن که یا افزون طلبی را ترک کنند و قانع باشند و یا اینکه اگر ثروت دنیا را بر تو ترجیح میدهند مهریه آنها را کامل بدهی و از آنان جدا شوی.
🔰 روایت: همه مردم دارای خصلتهای خوب و بد هستند. مرد نباید تنها جنبه های ناپسند همسرش را در نظر بگیرد و همسر خود را ترک کند، زیرا هر وقت یک خصلتِ او سبب نارضایتی مرد میشود، خُلق دیگرش سبب خشنودی او میگردد. این دو را باید با هم به حساب آورد.
🔺 نظافت و حیای رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلم
🔸 روایت: از کودکی بسیار به پاکیزگی بدن و لباس علاقه داشتند و در نظافت بدن و لباس بی نظیر بودند. روزانه چند بار، و مخصوصا شبها پیش از خواب و پس از بیداری، دندانهای مبارک را با دقت مسواک میزدند.
🔹 روایت: در میان جمع بشاش و گشاده رو بودند و در خلوت محزون و متفکر.
آرام و شمرده صحبت میکردند و سخن کسی را قطع نمی کردند، و با هر کسی طوری رفتار میکردند که خیال میکرد هیچکس نزد حضرتش محبوب تر از او نیست.
معمولا چشمهایشان بر زمین دوخته بود.
اگر از کسی ناراحت میشدند در چهره شان آشکار میشد ولی به زبان نمی آوردند.
🔺 علوم غریبه و رأس العلم
✅ عن ابن عباس رحمه اللّه تعالی قال: جاء أعرابيّ إلی النبي ّصلّی اللّه علیه و آله و سلم فقال: یا رسول اللّه! علِّمني من غرائب العلم. قال صلّی اللّه علیه و آله و سلم: ما صنعت َ في رأس العلم حتّی تسأل عن غرائبه؟! قال الرجل: ما رأس العلم یا رسول اللّه؟ قال صلّی اللّه علیه و آله و سلم: معرفة اللّه حقَّ معرفته. قال الأعرابي: و ما معرفة اللّه حقَّ معرفته؟ قال صلّی اللّه علیه و آله و سلم: تعرفه بلا مثل و لا شبه و لا نِد ّ [حتی أشرف مخلوقات]، و أنّه واحدٌ أحدٌ ظاهر ٌ باطنٌ أوّلُ آخِرٌ، لا کفو له و لا نظیر؛ فذلک حقُّ معرفته.
🔸 این جوامع الکلم است، که در چند کلمه همه چیز را فرمودهاند؛ هزار سال گذشت تا اینکه این اوصاف پروردگار را تا حدودی فهمیدند.
🔹 باید این روایت را برای کسانی خواند که به دنبال علوم غریبه هستند.
🔺 إحصاء أسماء اللّه تعالی
🔹 کتاب علم الیقین از فیض کاشانی رحمه اللّه تعالی: راه رسیدن به بهشت، احصاء 99 اسم خداوند است.
🔸 احصاء یعنی تخلّق به این اسماء. علامه طباطبائی رحمه اللّه تعالی در المیزان میفرماید: اسم اعظم همین احصاء است نه لفظ. به سبب همین احصاء است که خدا چشم و دست و گوش او میشود و در بهشت به هرچه بخواهد، اگر بگوئید بشو میشود. البته هر کسی در حد خودش.
🔰 باید همانطور که خودمان برای خودمان _به علم حضوری_ مکشوف هستیم، خدا هم برای ما مکشوف شود.
🔺 حقیقت تعلیم أسماء اللّه تعالی
🔸 تخلق عبد به اسماء خداوند، همان حقیقت (و علّم آدم الأسماء کلّها) است.
🔹 تخلق به اسم «اللّه»: تألّه و عشق به خدای متعال؛ و ابتدا خود و سپس هر چیز غیر خدا را هالک دیدن.
🔺 تخلق به اسم «الرحمن» و «الرحیم»
🔹 «الرحمن»: رحم به بندگان خداوند (پس هیچوقت به طور خاص کسی را لعن نکند بلکه به طور کلی بگوید: مَن صلّیتَ فصلاتي علیه، و مَن لعَنتَ فلعنتي علیه؛ و اما در موارد جزیی تنها هدایت و رحمت را برای فرد طلب کند) و هر گناهی را از هر کسی سر زد، برای خودش مصیبت ببیند و تمام تلاشش را بکند تا آن را زائل کند و لو با الگو شدن عملی.
از آيةالله العظمی بهجت رضوان الله تعالی علیه پرسیدم: چه مقدار واجب است فرزندانمان را تربیت کنیم؟ فرمود: به اندازه امر به معروف و نهی از منکر.
🔸 «الرحیم»: رحمت به فقراء با مال یا آبرو یا دعا یا ... .
🔺 زهد در ابیات منقول از امام یازدهم أبامحمّد الحسن بن عليّ الزکيّ العسکری علیهما السلام
🔹 خیلی از این ابیات خوشم آمد:
🌼 «لَکَسرةٌ من خسیس الخبز تشبعني»
تکه نانی ساده سیرم میکند
«و شربة من قراح الماء تکفیني»
و جرعه آبی در پیاله برایم کافیست
🌸 «و طمرة من رقیق الثوب تسترني»
قطعه کهنه از لباس ساده میپوشاندم
«حیًّا؛ و إن متُّ فإنّ تکفیني لیکفیني»
اگر زنده باشم؛ و اما اگر بمیرم همان لباس برای کفن کردنم کافیست
🔺 معیار تخلّق به اسم «المَلِک»:
🔹 انسان باید پادشاه شهوت و غضب و هوای نفسش شود، به طوری که آنها از او اطاعت کنند نه او از آنها؛
🔸 اگر این ضمیمه شود به احتیاج مردم به او، نه او به مردم، میشود پیامبر و در مرتبه بعدی: از علمای ربّانی که ورثة الأنبیاء هستند.