🔺 دشمن عقل
🔸 مَن قارَفَ ذنبا فارَقَه عقلٌ لم یَعُد إلیه أبدا
🔹 مشکلات ما با استغفار حل میشود؛ توبه، از ذکرهای مهم است.
🔺 توبه، توبه، توبه
✅ قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم في آخر خطبة خطبها: مَن تاب قبل موته بسنة تاب اللهُ علیه.
ثم قال: و إنّ السنة لکثیرة، مَن تاب قبل موته بشهرٍ تاب الله علیه.
ثم قال: و إنّ الشهر لَکثیر، مَن تاب قبل موته بیوم ٍ تاب الله علیه.
ثم قال: و إنّ یوما لَکثیر، من تاب قبل موته بساعة تاب اللّه علیه.
ثم قال: و إنّ الساعة لکثیرة، من تاب و قد بلغَت نفسُه هذه _و أهوی بیده إلی حلقه_ تاب الله علیه.
🔹 قال بعض المفسرین: و مِن لُطف الله بالعباد أمَرَ قابضَِ الأرواحِ بالابتداء في نزعها مِن أصابع الرِّجلَین ثم یصعد شیئا فشیئا، إلی أن تَصِل إلی الصدر ثم تنتهي إلی الحلق لیتمکّن من هذه المهلة من الإقبالِ بالقلب علی اللّه تعالی و الوصیةِ و التوبةِ _ما لم یُعایِن_ و الاستحلالِ و ذکرِ اللّه تعالی فیَخرُج روحُه و ذِکرُ اللّه علی لسانه فیرجی بذلک حسنَ خاتمته. رزقنا اللّه بمنّه و کَرَمه.
🔸 اگر توبه کنیم اهل بهشت هستیم وگرنه اهل جهنم.
🔺 خداوند عاشق مؤمن تائب است
✅ عن الإمام الرضا علیه السلام عن آبائه علیهم السلام: قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: مَثَل المؤمن عند الله عزَّ و جلَّ کمَثَل مَلَکٍ مقرَّب؛ و إنَّ المؤمن عند الله عزَّ و جلَّ أعظم مِن ذلک، و لیس شيء أحبَّ إلی الله مِن مؤمن تائب أو مؤمنة تائبة.
🔸 ببینید خداوند چه جور بنده هایش را جذب میکند! چه کسی بهتر از خدا؟! هیچکس بیشتر از خدا و معصومین علیهم السلام عاشق انسان نیست؛ لو علم المدبرون (کسانی که به من پشت کرده اند!) کیف اشتیاقي بهم لماتوا شوقا!!
🔹 هر وقت خدمت علامه طباطبائی رضوان الله تعالی علیه میرفتیم و مأیوس بودیم، میفرمود: «لا تیأسوا من رَوح اللّه». ایشان خیلی امیدوار بودند.
🔺 عطر استغفار
✅ عن الإمام الرضا علیه السلام عن آبائه علیهم السلام قال: قال أمیرالمؤمنین علیه السلام: تعطّروا بالاستغفار، لا تَفضَحکم روائح ُ الذنوب ... .
🔸 گناه، متعفّن است؛ و استغفار، عطر است.
حرمت، امر اعتباری است ولی منشأش حقیقی است که همین روائح الذنوب میباشد. همین امر حقیقی همین الآن منشأ امر حقیقی میشود: (إنّ جهنّم لمحیطة بالکافرین).
🔹 از عطر استغفار استفاده کنید.
🔺 توبه نصوح، تساوی ظاهر و باطن است
✅ سألت ُ أبا الحسن الأخیر علیه السلام عن التوبة النصوح، ما هي؟ فکتب علیه السلام: أن یکون الباطن کالظاهر، و أفضل من ذلک.
🔸 من از این تقی بی نماز خیلی خوشم آمد؛ آنقدر اخلاص داشت که حتی نفهمیدند نماز میخواند.
البته ما روحانیون حساب دیگری داریم، ولی اگر بدآموزی نداشته باشد همه چیز را مخفی کنیم.
🔹 بزرگانی که ما دیدیم مثل آيةالله العظمی بهجت _رضوان الله تعالی علیه_ و دیگران _رحمهم الله تعالی_، باطنشان خیلی بهتر از ظاهرشان بود. [یعنی هر چه به آنها نزدیکتر میشدیم، میدیدیم بهتر از آن هستند که قبلا میدانستیم]
🔰 ائمه اطهار علیهم السلام را که نه ظاهرشان را میفهمیم نه باطنشان را. امام خمینی _قدّس اللّه نفسه الزکیّة_ میفرماید: اگر ثقلین جمع شوند یک «اللّه أکبرِ» امیرالمؤمنین علیه السلام را نمیتوانند بگویند.
یک وقتی خدمت علامه طباطبائی _رضوان الله تعالی علیه_ بودم، یک «خداوند» به فارسی گفتند که تا پنج ماه در گوش من بود؛ احساس کردم با تمام وجود خدا را صدا زدند. اگر امام زمان علیه السلام در گوش ما یک «اللّه» بفرمایند، چه میشود؟!!
🔺 انواع گناهان به اعتبار بخشیده شدن و نشدن
✅ عن أمیرالمؤمنین علیه السلام: الذنوب ثلاثة: فذنب مغفور، و ذنب غیر مغفور، و ذنب نرجو لصاحبه و نخاف علیه...
🔸 أما الذنب المغفور فعبد ٌ عاقبه اللّه تعالی علی ذنبه في الدنیا؛ فالله أحکم و أکرم أن یعاقِب عبدَه مرتین (بعضی مریضها را دیده ام آنقدر بیماریشان سخت بود که میگفتند: خدا به دشمن ما هم این بیماری را ندهد)
🔴 و أما الذنب الذي لا یُغفَر فظُلمُ العباد بعضهم لبعض (ظلم یعنی وضع الشيء في غیر موضعه، پس خیلی از موارد در زندگی ما را میگیرد. إیاک و ظلم مَن لا ناصر له إلا الله)؛ إن اللّه تبارک و تعالی إذا برز لخلقه أقسَم قَسَما علی نفسه فقال: و عزتي و جلالي لا یجوزني ظلم ظالم و لو کفٌّ بکفٍّ و لو مَسحةٌ بکفٍّ و نطحةٌ (شاخ زدن) ما بین الشاة القرناء إلی الشاة الجمّاء (و إذا الوحوش حشرت، آنها هم أمم أمثالکم، پس حیوان ظالم هم عقاب میشود منتها حسابرسیِ انسان که عقل دارد به گونه ای است و حیوان به گونه دیگر)
فیقتص ّ اللّه للعباد بعضهم من بعض حتی لا یبقی لأحد عند أحد مظلمة ثم یبعثهم اللّه إلی الحساب (فما من حبة من خردل إلا أتینا بها).
🔹 و أما الذنب الثالث ... (سیأتي إن شاءالله تعالی)
🔺 حسن ظن به خدا یعنی اعتدال در خوف و رجا
🔹 و أما الذنب الثالث فذنب ستره اللّه علی عبده و رزقه التوبة فأصبح خاشعا من دنبه راجیا لرَبّه؛ فنحن (أهل َالبیت علیهم السلام) له کما هو لنفسه، نرجو له الرحمة و نخاف علیه العقاب.
🔸 پس نباید با استغفار خیالمان راحت باشد، بلکه باید بین خوف و رجا باشیم.
لذا نقل شده است: امام هفتم علیه السلام یُحیِي اللیل بمواصلة الاستغفار.
🔰 حسن ظن این است که بین خوف و رجا باشیم. اما رجای تنها ایمنی از مکر خداست، و (لا یأمن مکر اللّه إلا القوم الخاسرون)؛ چنانکه در روایت هم آمده است: رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلم و حضرت جبرئیل علیه السلام به شدت گریه میکردند، خداوند ملکی را فرستاد که من شما را بخشیده ام، گفتند: ما از مکر خدا می ترسیم، فرمود: اگر چنین است پس در همین حال باشید.
لذا محقق نراقی رحمةالله علیه فرموده است: ما که رجایمان زیاد شده، باید خوفمان را زیاد کنیم تا موزون شود.
🔺 بیماری فرزند= کفاره گناه والدین
✅ عن أمیرالمؤمنین علیه السلام في المرض یصیب الصبي ّ، قال: کفّارة لوالدیه.
🔹 یکی از علل بیماری فرزندان، گناه والدینشان است.
🔸 البته خداوند به بچه آنقدر اجر میدهد تا راضی شود.
🔰 آيةالله العظمی بهجت رضوان الله تعالی علیه به کسی که در تهران منبر میرفت، فرمود: درس بگویید، فقط به منبر سپری نشود. شاید بگویید: مزدش چه میشود؟
«مگر اینکه بچه شما مریض نمیشود و برای معالجه او لازم نیست به خارج بروید، مزد نیست؟!»
🔺 جایگاه آخرت
✅ (أفحسبتم أنّما خلقناکم عَبَثا و أنّکم إلینا لا تُرجَعون)
🔹 یعنی همه چیز در آخرت است.
🔺 هدف خلقت
✅ (و ما خلقنا السماوات و الأرض و ما بینهما إلا بالحقّ و إنّ الساعة لآتیة) «حجر_85»
🔹 هدف خلقت، در آخرت محقق میشود.
🔸 پس باید در مورد بهشت تحقیق کرد که اصلا بهشت چیست؟ و چه چیزهایی در آن هست؟
🔺 برای بازی آفریده نشدیم
✅ (و ما خلقنا السماء و الأرض و ما بینهما لاعبین، لو أردنا أن نتخذ لهوا لاتّخذناه من لدنّا إن کنّا فاعلین، بل نقذف بالحقّ علی الباطل فیدمغه فإذا هو زاهق، و لکم الویل مما تصفون) «أنبیاء علیهم السلام_16 تا 18».
🔹 همه را برای انسان آفریدیم، ولی آیا برای اینکه انسان بخورد و بخوابد؟!!
عوض اینکه خوب استفاده کند، _به عنوان ایراد_ می گوید: چرا خدا من را آفرید؟! مثل اینکه تمام امکانات را برای یک دانش آموز فراهم کنی ولی او مرتب بگوید: من نمیخواستم دانش آموز باشم، چرا من را به اینجا آوردید؟!!
بوعلی اشارات را نوشت، شما اشارات را بخوان و بفهم، آنوقت میشوی: بوعلی.
پس ما میتوانیم صد تا بوعلی بشویم؛ باید استفاده کنیم.
🔸 بیان صریح قرآن و چهارده معصوم علیهم السلام این است: ما خُلقنا للّعب.
🔺 راه تحصیل توفیق
🔹 اینکه بزرگان قدیم مثل علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه، یا شهیدین رضوان الله تعالی علیهما در سن 52 و 54 سالگی، توانستند، یک تنه، این همه خدمت کنند، مثل اینکه به خاطر تقوای آنها بوده است، وگرنه استعداد را همه دارند.
🔸 توفیق با تقوا می آید: (و من یتّق اللّه یجعل له مخرجا، و یرزقه من حیث لا یحتسب)؛ چون رزق فقط مادی نیست.
هنوز بعد از هزار سال وقتی اسم شیخ طوسی را می آورند، میگویند: رضوان الله تعالی علیه، یا رحمةالله تعالی علیه. خدا میداند این دعاها چه میکند!
مسأله اصلی، تقواست: (إنّ أکرمکم عند اللّه أتقاکم).
🔺 راه رسیدن به هدف خلقت
✅ (و ما خلقتُ الجنّ و الإنس إلا لیَعبدون ِ) «ذاریات_56»
🔹 آيةالله العظمی بهجت رضوان الله تعالی علیه: همه چیز در همین «إلا لیعبدون» است.
🔸 کافی است به هر کاری یک مُهر «اللّه» بزنی؛ همه آنها عبادت میشوند.
👌 لحظه به لحظه باید جلو برویم. باید محاسبه کنیم.
🔺 راه رسیدن به بندگی
✅ عن أبي عبدالله علیه السلام قال: خرج الحسین بن علی علیهما السلام علی أصحابه فقال: «أیها الناس! إنّ اللّه _جَلّ ذکرُه_ ما خَلَق العباد إلا لیعرفوه، فإذا عرفوه عبدوه، فإذا عبدوه استَغنَوا بعبادته عن عبادة مَن سِواه».
فقال له رجل: یابن رسول الله _بأبي أنت و أمّي_ فما معرفة اللّه؟
قال علیه السلام: «معرفة أهل کلِّ زمانٍ إمامَهم الذي یجب علیه طاعتُه».
🔸 راه رسیدن به بندگی و عبودیت خداوند، معرفت و شناخت اوست؛
🔹 و تنها راه معرفت به خداوند متعال، شناخت امام علیه السلام است، و امروز شناخت نائب امام؛ (فأمّا من کان من الفقهاء صائنا لنفسه، حافظا لدینه، مخالفا لهواه، مطیعا لأمر مولاه فللعوامّ أن یقلّدوه، فإنّهم حجّتي علیکم و أنا حجّة اللّه علیهم)؛ وگرنه لشکر یزید هم مثل لشکر امام حسین علیه السلام، نماز میخواندند و با اللّه اکبر میجنگیدند.
🔺 ما برای ابدیت آفریده شده ایم
✅ «شِبرٌ من الجَنّة خیرٌ من الدنیا و ما فیها»!!
🔸 پنجاه شصت سال زندگی در دنیا مقدمه است تا برای ابد به آنجا برسیم.
🔹 اگر ما یک ذره به این بهشت اعتقاد داشته باشیم، فکر گناه هم نمیکنیم.
کسی که گناه میکند اعتقادش به بهشت و جهنم، ضعیف است.
🔺 ویژگی مؤمن: اعتقاد به معاد
🔹 مشرکین خدا را هم قبول داشتند، چون این عقیده دخالتی در زندگیشان نداشت؛
🔸 ولی معاد و آتش جهنم را نه!
🔺 بهشت
🔸 همه سلامتی ها در بهشت است!
🔹 ما باید با عقاید و اخلاق و اعمال خوب، دنیا را بهشت کنیم؛ زید بن حارثه در همین دنیا بهشت را دیده بود.
🔺 انواع استاد با توجه به همت شاگرد
🔹 کسی که به دنبال استاد است باید حاضر باشد هزار بار در رکاب امام حسین علیه السلام شهید شود!
🔸 اگر این همت را ندارد استادش عملش است، چنانکه آيةالله العظمی بهجت رضوان الله تعالی علیه این روایت را برای اینجور افراد میخواندند: «من عمل بما علم ورّثه اللّه علم ما لم یعلم»، و میفرمودند: استاد، عمل است.
🔺 کار در واجبات و محرمات تا چند سال؟
🔸 واجبات و محرمات خیلی کار دارد؛ ممکن است لازم باشد شصت سال در غیبت کار کنی تا بتوانی دقایقش را ترک کنی، ولی این کار کردن یک لحظه و کمتر از یک لحظه اش خیلی ارزش دارد؛ آنقدر که خدا میداند!
🔹 گریه و حال از خداست؛ ما نباید به دنبال اینها باشیم، بلکه باید به دنبال بندگی باشیم.
🔺 عصمت از گناه
🔸 کسی که هیچ گناه نکرده، خیلی با تائب فرق دارد؛ آيةالله العظمی بهجت رضوان الله تعالی علیه از قول زید سلام الله علیه فرزند امام زین العابدین صلوات الله و سلامه علیه فرمودند: ما عصیت ُ اللّه منذ عرفتُ یمیني عن شمالي.
🔹 ایشان میفرمودند: عصمت شرط لازم برای معصومین علیهم السلام است، نه اینکه دیگران نتوانند به عصمت برسند.
و در مورد آيةالله آسد مرتضی کشمیری _رفیق آيةالله قاضی رضوان الله تعالی علیه_ فرمودند: قبل از بلوغ، بعضی از علومی که شبهه داشت (مثل علوم غریبه) را یاد گرفته بودند تا مبادا بعد از بلوغ مرتکب مشتبه شوند.
🔺 تأثیر خوف در خودسازی
👌 اگر بخواهیم از رجاء و عشق حرف بزنیم، کاری ندارد؛ ولی واقعیت این است که آنچه ما را در تمام مراحل تهذیب میسازد «خوف» است!
🔺 فرق ادعا و واقعیت
🔰 کسی که حال ندارد 11 دقیقه 11 رکعت نماز شب بخواند، ادعا میکند با ائمه اطهار علیهم السلام ارتباط دارد؟!
لیس منّا مَن لم یصلّ صلاة اللیل.
🔶 «لیس منّا»ها را ببینید، آنوقت می فهمید شیعه هستیم یا نه.
🔺 رحمت خداوند
🌸 کسانی که به درجات بالا رسیدهاند، قبل از هر کاری رحمت خدا را میبینند که بدون آن، انجام کار خیر ممکن نیست.