eitaa logo
روش مقاله و پایان نامه نویسی؛نظری
179 دنبال‌کننده
360 عکس
540 ویدیو
22 فایل
آموزش اصول مقاله و پایان نامه نویسی هر طلبه ای یا مبلغ است یا مدرس،یا محقق؛البته هدف نهایی او تبلیغ دین است. #بدلیل_اشکال_شرعی_تدوین_صفر_تا_صد پایان انجام #نمیشود.روش تحقیق آموزش داده میشود ٠۹۹۱٠۸۷۲۹۴۱نظری ۱۴۰۱/۶/۱۸
مشاهده در ایتا
دانلود
5.سوالات پژوهش سوالات پژوهش دقیقا برگرفته از اهداف ویژه خواهند بود. سوالات پژوهشی باید نظمی سیستماتیک و به ازا هر هدف و ویژه، یک سوال پژوهشی و دقیقا با همان متغیر یا متغیرهای موجود در آن هدف ویژه طرح گردد.   6.فرضیات پژوهش در پژوهش های کمی و تجربی و در پژوهش های ترکیبی، شاهد تدوین فرضیه هستیم. در این پژوهش ها، فرضیه همواره برگرفته از سوال پژوهش است.  
. دامنه پژوهش الف - قلمرو موضوعی: در طرح تحقیق حیطه موضوعی موضوع و مساله پژوهش باید بطور کلی و همچنین بطور خاص و جزئی بیان شود. ب - قلمرو مکانی: محیط پژوهش مکانی است که تحقیق در آن انجام می شود. محیط پژوهش بایستی به دقت توصیف شود و معلوم گردد که پژوهش در چه مکانی صورت می گیرد. در ثوصیف محیط پژوهش و ویژگی های آن باید دلیل انتخاب آن محیط برای انجام پژوهش مورد نظر را توضیح داد و استدلال نمود که چرا محیط انتخابی، محیط مناسبی برای انجام این پژوهش است. ج - قلمرو زمانی: با توجه به انجام پژوهش در دامنه زمانی خاصی و اهمیت زمان در جمع آوری داده ها و همچنین ارائه یافته های پژوهش در طرح تحقیق قلمر و زمانی به شکلی واضح و روشن مورد توجه و اشاره قرار می گیرد.  
در استناد نام مؤلف و صاحب اثر بدون القاب: آقا، خانم، استاد، دكتر، پروفسور، حجت‌الاسلام، آیت‌الله و امثال آن آورده می‌شود مگر در جایی كه لقب جزو نام مشخص شده باشد مانند خواجه نصیرالدین طوسی، آخوند خراسانی، امام خمینی، علامه طباطبایی (دهنوی، 1377، ص 27). 1- اثر با یك مؤلف: پس از آوردن متن، داخل پرانتز: نام خانوادگی،‌تاریخ انتشار، شماره صفحه به ترتیب می‌آید و پس از آن نقطه می­گذاریم مانند (ابطحی، 1382، ص 27). 2- اثر با بیش از یك مؤلف باشد، نام خانوادگی آنان به ترتیب به همراه سال انتشار و شماره صفحه می‌آید مانند (سرمد، بازرگان، حجازی، 1379، ص 50) و اگر بیش از سه مؤلف بود: نام خانوادگی اولین مؤلف و به دنبال آن عبارت «و همكاران» یا «و دیگران» سپس سال انتشار و شماره صفحه می‌آید مانند (نوربخش و دیگران، 1366، ص 75). 3- اثر با نام سازمان‌ها و نهادها: به جای نام مؤلف، نام سازمان می‌آید مانند (فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، 1382، ص 34). 4-      دو یا چند اثر یك مؤلف: همه آنها داخل پرانتز به ترتیب تاریخ نشر می‌آید مانند (والاس، 1980، ص 15؛ 1988، ص 27؛ 1990، ص 5). و اگر چند اثر یك مؤلف در یك سال منتشر شده باشد آثار مختلف او با حروف الفبا از هم متمایز می­گردند مانند (احمدی، 1365 الف، ص 22؛ 1365 ب، ص 16). 5- استناد آیات و روایات ابتدا نام سوره و سپس شماره آیه ذكر می‌شود، مانند: (بقره، 39). در خصوص نهج‌البلاغه نام كتاب و شماره خطبه یا نامه (نهج‌البلاغه، خطبه 33) و روایات غیر نهج‌البلاغه، نام گردآورنده روایات، تاریخ نشر، شماره جلد و صفحه مانند (مجلسی، 1403، ج 56، ص 198).
❗️وقتی جمعیت برای صهیونیست ها مهم است❗️ 🚨 بررسی ریشه اصلی کاهش فرزندخواهی ♻️ بهانه های که فقط بهانه است. ✅ حجت الاسلام محمدمسلم وافی 🔸۲۵ فروردین ۱۴۰۲ نمازجمعه /اردکان ━🍃❀💠❀🍃━═••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محتوای جمعیتی ... موضوع پیشنهادی مقاله؛ تاثیر افزایش جمعیت فرزندان در اخلاق و معنویت مادر از دیدگاه بیانات مقام معظم رهبری و منابع وحیانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟤 به علّـت ڪشف حجـاب، سرنشیـن خـودرو توقیـف شـد🚫 توقیـف ۱۵ روزه خـودرو، با نصـب قفـل چـرخ توسـط پلیـس راهـور 👏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب: برای جذب کودکان و نوجوانان هرچقدر می‌توانید از لحاظ کمیت و کیفیت کار کنید. هنوز داستان‌های خارجی مربوط به کودک غلبه دارد که عیب بزرگی است. 📚 💻 Farsi.Khamenei.ir
امام جعفر صادق علیه‌السلام: سزاوار است مؤمن هشت خصلت داشته باشد؛ در سختی ها با وقار، در گرفتاری صبور، در آسایش شاکر و به روزی خداوند قانع باشد، به دشمنان ستم نکند، از دوستان کینه و دشمنی به دل نگیرد، بدنش از او در رنج و مردم از او در آسایش باشند. متن حدیث:  یَنْبَغی لِلْمُؤْمِنِ اَنْ یَکونَ فیهِ ثَمانی خِصالٍ: وَقورا عِنْدَ الهَزاهِزِ ،صَبورا عِندَ البَلاءِ، شَکُورا عِنْدَ الرَّخاءِ، قانِعا بِما رَزَقَهُ اللّه، لایَظْلِمُ الاَعْداءِ، وَ لایَتَحامَلُ لِلاَْصْدِقاءِ، بَدَنُهُ مِنْهُ فی تَعَبٍ وَ النّاسُ مِنْهُ فی راحَةٍ.   "اصول کافی، جلد2، صفحه 47" شهادت ششمین اخترتابناک امامت و ولایت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد.
🌴منابع تفسیر روایی (منبع شناسی در پژوهش) تفسیر روایى البرهان فى تفسیر القرآن/ سید هاشم بحرانى / عربى. تفسیر الامام العسكرى/ امام ابومحمد حسن بن على عسكرى / عربى.القرآن و فضائل اهل البیت/ صالحى اندیمشكى محمد / عربى.تأویل الآیات الظاهرة/ حسینى استرآبادى سید شرف الدین على / عربى. تفسیر الحبرى/ حبرى كوفى ابوعبدالله حسین بن حكم / عربى. تفسیر الصافى/ فیض كاشانى ملا محسن / عربى. تفسیر القرآن الكریم (ثمالى)/ ابوحمزه ثمالى ثابت بن دینار / عربى. تفسیر المعین/ كاشانى محمد بن مرتضى / عربى. تفسیر فرات الكوفى/ فرات كوفى ابوالقاسم فرات بن ابراهیم / عربى. تفسیر على بن ابراهیم قمى/ قمى على بن ابراهیم / عربى. تفسیر مقاتل بن سلیمان/ بلخى مقاتل بن سلیمان / عربى. تفسیر نورالثقلین/ عروسى حویزى عبد على بن جمعه / عربى. عین العبرة فی غبن العترة/ سید احمد بن طاووس / عربى. تفسیر عیاشى/ عیاشى محمد بن مسعود / عربى. نهج البیان عن كشف معانى القرآن/ شیبانى محمد بن حسن / عربى. ترجمه شواهد/ روحانى احمد / فارسى. تفسیر جامع/ بروجردى سید محمدابراهیم / فارسى. تفسیر شریف لاهیجى/ شریف لاهیجى محمد بن على / فارسى.سیماى امام على علیه‌السلام در قرآن/ جعفرى یعقوب / فارسى. #اسماءالحسنی شناسی روایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴منابع تفسیر(منبع شناسی پژوهش از دیدگاه تفسیری) تفسیرالمیزان فى تفسیر القرآن/ طباطبائی سید محمدحسین. الاصفی فی تفسیر القرآن/ ملا محسن فیض کاشانی/ عربی. البرهان فی تفسیر القرآن/ ابی القاسم عبدالوهاب بن محمد القرطبی/ عربی. التبیان فی اعراب القرآن/ عبدالله بن حسین عکبری/ عربی. التفسیر المنسوب الی الامام الحسن العسکری علیه‌السلام/ امام حسن عسکری علیه‌السلام/ عربی. الفرقان فی تفسیر القرآن/ محمد خیر درع/ عربی. تفسیر صافى/ ملا محسن فیض کاشانی/ عربی. تفسیر القرآن الکریم (ثمالی)/ ابوحمزه ثمالی ثابت بن دینار/ عربی. تفسیر القمی/ علی بن ابراهیم قمی/ عربی. تفسیر فرات كوفى/ فرات بن ابراهیم کوفی/ عربی. تفسیر نورالثقلین/ ابن جمعه هویزی/ عربی. تفسیر كنزالدقائق و بحرالغرائب/ محمد بن محمدرضا مشهدی/ عربی. سعد السعود للنفوس منضود/ سید ابن طاووس/ عربی. متشابه القرآن و مختلفه/ ابن شهر آشوب مازندرانی/ عربی. مجمع البیان فى تفسیر القرآن/شیخ طبرسی/ عربی. تفسیر عیاشى/ محمد بن مسعود عیاشی/ عربی. فتح البیان فیما روی عن علی من تفسیر القرآن/ سید مصطفی حسینی/ عربی. تفسیر التستری/ سهل بن عبدالله تستری/ عربی. تفسیر ابن عربی (تاویلات عبدالرزاق)/ ابن عربی ابوعبدالله محیی الدین محمد/ عربی. تفسیر بیان السعاده فی مقامات العباده/ سلطان محمد گنابادی/ عربی. تاویل الآیات الظاهره فی فضایل العتره الطاهره/ سید شرف الدین حسینی/ عربی. عین العبره فی غبن العتره/ سید احمد بن طاووس/ عربی. مباحث فی التفسیر الموضوعی/ مصطفی مسلم/ عربی. فقه القرآن/ قطب‌الدین راوندی/ عربی.ترجمه قرآن (دهم هجری)/ نامشخص/ عربی-فارسی. تفسیر صفی/ حسن بن محمدباقر صفی علیشاه/ عربی-فارسی. انسان و قرآن/ آیت الله حسن زاده آملی/ فارسی. ترجمه مجمع البیان/ مترجمان/ فارسی. تفسیر نوین/ محمدتقی شریعتی/ فارسی. آفاق تفسیر/ محمدعلی مهدوی راد/ فارسی. بررسی صحت و اعتبار روایات تفسیر منسوب به امام عسکری علیه‌السلام/ سیده فاطمه هاشمی/ فارسی. تفسیر سوره حمد/ امام خمینی/ فارسی. تفسیر نور/ محسن قرائتى #اسماءالحسنی شناسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منابع دست اول پژوهش از دیدگاه کلامی (منبع شناسی دوره های کلامی) 🌴دوره کلام شیعی ۱ – شیخ صدوق (۳۸۶)، اعتقادات، المؤتمر العالمی للشیخ المفید اعتقادات، کتاب مختصری (۱۲۶صفحه) در ۴۵ مسأله اعتقادی است. شیخ صدوق به صورت خلاصه به بررسی آیات و روایاتی استنباط اعتقاد در هر مسأله پرداخته است. مثلاً به مسأله عدل در یک بند و تنها با ذکر یک آیه بسنده شده است.   ۲ – شیخ مفید(۴۱۳)، تصحیح اعتقادات الامامیه، قم، کنگره این کتاب شرح و نقدی است عقلی- نقلی بر کتاب اعتقادات شیخ صدوق که بیشتر جنبه اخباری داشته است.   ۳ – شیخ مفید(۴۱۳)، النکت الاعتقادیه، قم، المؤتمر العالمی للشیخ المفید این کتاب در واقع جزوه ای ۳۰ صفحه ای و منشوری از اعتقادات است. این کتاب پنج فصل دارد: معرفت خداوند، عدل، نبوت، امامت و معاد.   ۴ – شیخ مفید (۴۱۳)، اوائل المقالات فی المذاهب و المختارات، قم، المؤتمر العالمی للشیخ المفید اوائل المقالات مشتمل بر ۱۵۶ مسأله کلامی است که بدون نظم رایج کتاب‌های کلامی در کنار هم تدوین شده‌اند.   ۵ – شیخ مفید (۴۱۳)، الفصول المختاره، قم، المؤتمر العالمی للشیخ المفید این کتاب گلچینی است که سید مرتضی از کتاب‌های مجالس، العیون و امالی شیخ مفید جمع آوری کرده است. محتوای این کتاب مجموعه مباحثات و مناظرات شیخ مفید با علمای اهل سنت در اثبات اعتقادات کلامی شیعه است.   ۶ – شریف مرتضی، (۴۳۶) الذخیره فی علم الکلام، قم، موسسه نشر اسلامی سید مرتضی در این کتاب مفصل هرچند به توحید و معاد نپرداخته، اما افزون بر نبوت و امامت به مسأله تکلیف، قاعده لطف، نظام اصلح، قبح مفسده، امر به معروف، آلاء، ارزاق و آجال و مسائل دیگری پرداخته‌اند.   ۷ – طوسی(۴۶۰)، الاقتصاد فیما یتعلق بالاعتقاد، بیروت، دارالاضواء پنج فصل اول این کتاب از توحید تا امامت تدوین شده و فصل آخر مشتمل بر عبادات است.   ۸ – ابومنصور طبرسی(۵۴۸)، احتجاح، تهران، اسلامیه این کتاب مجموعه‌ای جمع آوری شده از دفاعیات امامان از عقاید دینی است.   ۹ – سدید الدین حمصى رازى‏ (اوائل قرن هفتم)، المنقذ من التقلید، مؤسسه النشر الإسلامی‏ حمصی این کتاب را در دو جلد مفصل در همه مسائل و ابواب کلامی تدوین کرده است.   ۱۰ – نصیر الدین طوسی(۶۷۲)، تجرید الاعتقاد بخش‌های نخست و پرحجم این کتاب در مسائل فلسفی است. اللهیات این کتاب از مهم‌ترین منابع کلامی شیعه است.   ۱۱ – نصیر الدین طوسی(۶۷۲)، تلخیص المحصل، بیروت، دار الاضواء این کتاب نقد کتاب محصل فخر رازی در بحث‌های هستی شناسانه، اعتقادات و سمعیات می‌باشد.   ۱۲ – ابن میثم(۶۷۹)، قواعد المرام فی علم الکلام، قم، کتاب خانه آیت الله مرعشی نجفی این کتاب در ۸ قاعده تنظیم شده است: تصور و تصدیق و راه‌های رسیدن به آن، احکام کلی معلومات، حدوث عالم، اثبات علم به صانع و صفات آن، افعال و اقسام آن، نبوت، معاد و امامت.   ۱۳ – علامه حلی(۷۲۶)، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، قم، نشر اسلامی کشف المراد مهم ترین شرح بر تجرید الاعتقاد خواجه نصیر الدین طوسی است و همانند اصلش بخش مهمی از آن در تبیین مسائل فلسفی و هستی شناسی است.   ۱۴ – علامه حلی(۷۲۶)، نهج الحق و کشف الصدق، بیروت این کتاب شامل معرفت شناسی، خداشناسی، نبوت، معاد، امامت، اصول فقه و فقه است. علامه حلی برای اثبات امامت و فضیلت حضرت امیر علیه السلام در این کتاب به ۸۴ آیه و ۲۷ روایت استناد کرده‌اند. علامه این کتاب را به سفارش الجایتو تدوین کرده بودند.   ۱۵ – علامه حلی(۷۲۶)، نهایه المرام فی علم الکلام، قم، موسسه امام صادق این کتاب در سه جلد منتشر شده است و بیشتر جنبه فلسفی دارد.   ۱۶ – علامه حلی(۷۲۶)، الباب الحادی عشر، تهران، موسسه مطالعات اسلامی این کتاب در واقع رساله‌ای بوده است که به عنوان باب یازدهم در تکمله کتاب منهاج الصلاح فی مختصر المصباح، (در عبادات و ادعیه، نوشته شیخ طوسی) از سوی علامه اضافه شده است.   ۱۷ – علامه حلی (۷۲۶)، انوار الملکوت فی شرح الیاقوت این کتاب علامه شرحی است بر الیاقوت فی علم الکلام نوشته ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت. کتاب الیاقوت از نخستین کتاب‌های نوشته شده در علم کلام است.   ۱۸ – فاضل مقداد(۸۷۶)، ارشاد الطالبین الی نهج المسترشدین، قم، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی چهار فصل اول این کتاب از احکام معلوم و موجود بررسی می‌کند و در ۸ فصل دیگر فصول کلامی از توحید تا امر به معروف تدوین شده‌اند.   ۱۹ – فاضل مقداد(۸۷۶)، اللوامع الهیه فی مباحث الکلامیه، قم نیمه نخست این کتاب مربوط به مباحث فلسفی است. متن از نیمه دوم با اثبات حدوث عالم و نیاز به محدث وارد بحث های کلامی می‌شود.
  ۲۰ – نورالله تستری(۱۰۱۹)، احقاق الحق و ازهاق الباطل، قم، مکتبه ایه الله مرعشی نجفی پس از آنکه علامه حلی کتاب نهج الحق و کشف الصدق را به درخواست الجایتو نوشتند، فضل الله امین، فرزند روزبهان، آن را در کتاب ابطال نهج الباطل و اهمال کشف العاطل، نقد کرد. قاضی شوشتری در احقاق الحق این نقد را پاسخ داده است.   ۲۱ – صدرالدین شیرازی(۱۰۵۰)، اسرار الآیات، تهران، انجمن حکمت و فلسفه این کتاب مشتمل بر هستی شناسی فلسفی و عرفانی و بررسی مسائل معاد است.   ۲۲ – صدرالدین شیرازی(۱۰۵۰)، المبداء و المعاد مباحث این کتاب در دو فصل الهیات (مبداء وجود، صفات خدا، افعال خدا) و معاد (مقدمات معاد، معاد جسمانی، معاد در نظر عرفان، علم به اخبار غیبی و حکمت عملی) تدوین یافته است.   ۲۳ – فیاض لاهیجی(۱۰۷۲)، گوهرمراد، تهران، سایه بعدها جناب فیاض (داماد و شاگرد ملاصدرا) محتوای این کتاب را در کتاب سرمایه ایمان، تلخیص و ساده سازی کردند. فیاض لاهیجی کتابی با عنوان شوارق الالهام فی شرح تجرید الکلام دارند که شرح بحث‌های فلسفی کتاب تجرید خواجه نصیرالدین است و در بخش کلامی ناقص است که یا تکمیل نشده و یا به دست ما نرسیده است.   ۲۴ – فیض کاشانی(۱۰۹۱)، علم الیقین فی اصول الدین، قم، بیدار مرحوم فیض یک دوره عقاید شیعه را در این کتاب را به روشی نقلی – عقلی به نگارش درآوردند ۲۵ – محمد حسین مظفر(۱۳۸۱)، دلائل الصدق لنهج الحق، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث این کتاب پاسخ دیگری است به کتاب ابطال الباطل فضل الله بن روزبهان که در نقد نهج الحق علامه حلی نگاشته شده است. این کتاب در شش جلد تدوین شده است. جلد اول مقدمه علامه مظفر و بررسی راویان غیرثقه اهل سنت است. جلدهای بعدی مطابق بحث های و شبهات ابن روزبهان پیش رفته. به این واسطه تمام شبهات به آیات و روایات در فضل حضرت نیز بحث و بررسی شده است. #اسماءالحسنی شناسی# دوره شیعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴روش مواجهه با سخنان مقام معظم رهبری در پژوهش هایی با محوریت بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) 🟪پیش از هر چیز اساساً باید توجه داشت که بیانات رهبری به‌مثابه‌ی یک «مجموعه‌ متن»، همانند سایر مجموعه متون در دسترس، از دو منظر قابل مراجعه است:    🌹۱.رویکرد ترتیبی و زمانی هدف از این رویکرد، پیگیری منویات رهبر انقلاب در شرایط زمانی روز است. مخاطبین عام و آحاد مردم عموماً در فهم بیانات رهبری چنین رویکردی دارند. عنصر «زمان» در چنین رویکردی واجد اهمیت زیاد است و به‌‌تبع آن، بیاناتی که حسب شرایط روز بیان می‌شوند، مورد رجوع بیشتری قرار می‌گیرند. به‌تبع ضریب اهمیت این سنخ از بیانات برای عموم، در رسانه‌های عمومی نیز چنین برش‌هایی از بیانات بیشتر مورد تأکید قرار می‌گیرند. حال‌آنکه ممکن است در بیانات رهبر انقلاب مباحث عمیق‌تری وجود داشته باشد که عمدتاً به فراموشی سپرده می‌شود. این رویکرد هرچند به‌منظور جریان‌سازی و مطالبه‌گری در جامعه می‌تواند مفید باشد، اما عدم توجه به محتوای سایر قسمت‌های بیانات رهبری، خطر غفلت از مبانی اندیشه‌ی رهبر انقلاب را در پی دارد.   🌹۲. رویکرد موضوعی در این رویکرد که مستلزم تفقه و تدبر در بیانات رهبر انقلاب و پرهیز از مواجهه‌ی سطحی و گزینشی با بیانات ایشان است، باید به‌صورت ویژه مورد استفاده‌ی پژوهشگران واقع شود. این رویکرد که در بسیاری از متون دینی از جمله آیات و روایات نیز به کار رفته است، منظومه‌ی فکری و هندسه‌ی آرای رهبر انقلاب را در موضوعی خاص مورد تحقیق قرار می‌دهد. برای مثال، موضوع «هنر انقلاب» به‌عنوان یک موضوع مورد پژوهش، انتخاب می‌شود و سیر بیانات رهبر انقلاب درخصوص آن در طول سالیان مختلف احصا می‌گردد. طبعاً در این مدل پژوهش، موضوعات مرتبط با شعر انقلاب، سینمای انقلابی، موسیقی انقلاب، بزرگان هنر انقلاب و نظایر این‌ها، در همه‌ی موقعیت‌ها (و به‌طور خاص در بیانات و پیام‌ها با گروه‌های مرتبط با هنر و رسانه) باید بررسی شوند. با توجه به اینکه مجموعه بیانات رهبر انقلاب تعیین‌کننده‌ی مسیر حرکت انقلاب اسلامی و ترسیم‌کننده‌ی جهت‌گیری مطلوب و لازم اجتماع در برهه‌های مختلف زمانی است، لذا بهره‌برداری از این بیانات نیز باید «نظام‌مند» و «هدفمند» باشد. از قضا رهبر انقلاب مشابه همین دغدغه را نسبت به بیانات امام راحل (ره) دارند و مواجهه با بیانات امام را به‌عهده‌ی(پژوهشگر) دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی می‌گذارند. ◽️در پژوهش با رویکرد موضوعی، پس از انتخاب موضوع، عمدتاً باید به سه پرسش اساسی در آن موضوع پاسخ داد که عبارت‌اند از: چیستی، چرایی و چگونگی. در بررسی چیستی مسئله، ماهیت موضوع و ابعاد مفهومی آن در اندیشه و نظرگاه رهبر انقلاب جمع‌آوری می‌شود. در بررسی چرایی، ضرورت موضوع، علل پرداخت به آن و آسیب‌های عدم توجه به موضوع، از منظر ایشان مورد تأکید قرار می‌گیرد. برای بررسی چگونگی پرداختن به موضوع نیز راهکارهای عملیاتی و اجرایی برای حل مسئله از دیدگاه رهبر انقلاب مدنظر قرار می‌گیرند. #اسماءالحسنی شناسی# بیانات مقام معظم رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴مدل مواجهه با بیانات رهبر انقلاب(حفظه الله تعالی) با توجه به اینکه مجموعه بیانات رهبر انقلاب تعیین‌کننده‌ی مسیر حرکت انقلاب اسلامی و ترسیم‌کننده‌ی جهت‌گیری مطلوب و لازم اجتماع در برهه‌های مختلف زمانی است، لذا بهره‌برداری از این بیانات نیز باید «نظام‌مند» و «هدفمند» باشد. از قضا رهبر انقلاب مشابه همین دغدغه را نسبت به بیانات امام راحل رحمه‌الله‌ دارند و مواجهه با بیانات امام را به‌عهده‌ی(پژوهشگر) دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی می‌گذارند: «نظرات امام یک مجموعه است و خوشبختانه ثبت شده است و همین است که هست. مثل همه‌ی متونی که از آن‌ها می‌شود تفکر گوینده را استنباط کرد، منتها با شیوه‌ی درست استنباط. شیوه‌ی درست استنباط این است که همه‌ی حرف‌ها را ببینند، آن‌ها را در کنار هم قرار بدهند. توی آن‌ها عام هست، خاص هست، مطلق هست، مقید هست. حرف‌ها را باید با همدیگر سنجید، تطبیق کرد. مجموع این حرف‌ها، نظر امام است. البته کار خیلی ساده‌ای نیست، اما روشن است که باید چه‌کار کنیم. یک کار اجتهادی است. اجتهادی است که از عهده‌ی شما جوان‌ها برمی‌آید. بنشینند واقعاً گروه‌های کاری در زمینه‌های مختلف، نظر امام را استنباط کنند، از گفته‌های امام به دست بیاورند.» طبعاً مشابه همین شیوه‌ی مواجهه با بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان راهبر و تبیین‌کننده‌ی رئوس و وظایف بخش‌های مختلف، درحال‌حاضر برای حراست انقلاب، مطلوب است. برای بهره‌گیری هدفمند و کاربردی(پژوهشگران)دانشجویان و نهادهای تبیین‌کننده‌ی آرا و نظرات مقام معظم رهبری، مدل زیر که برگرفته از مبانی و اصول پژوهش کاربردی و تلفیقی از دو رویکرد ترتیبی و موضوعی است، پیشنهاد می‌شود: #اسماءالحسنی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 قدرت روح ▫️ وجود مبارك امام صادق به همه ما فرمودند ما مثل فرشته ها، یك حقیقت بسیط نیستیم كه جسم نداشته باشیم و روح محض باشیم؛ ولی دو حقیقت هم نیستیم كه یكی بدن باشد یكی روح، بلکه یك حقیقت مركب هستیم نه دو حقیقت و این دو جزء هم همتای هم نیستند كه روح و بدن، معادل باشند، بلكه روح، اصل است و بدن فرع. ▫️ بر اساس این بیان نورانی، وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) همه ما پروراند؛ فرمود شما می‌ خواهید به جایی برسید، باید هم به جایی برسید، حق هم با شماست و این نه تنها حق شماست بلکه هم است كه باید به جایی برسید؛ اما را تقویت كنید را تقویت كنید، با قدرت اراده، بدن تبعیت می‌ كند. ▫️ این از غرر روایات امام صادق (سلام الله علیه) است؛ فرمود: «مَا ضَعُفَ بَدَنٌ عَمَّا قَوِیتْ عَلَیهِ النِّیةُ»؛ فرمود اگر بود، بدن اطاعت می ‌كند. بدن را روح می ‌سازد؛ اگر روح، توانمند باشد، بدن را سالم نگه می ‌دارد و خوب هم می ‌سازد. اگر استخری یك مقدار آب داشته باشد و بماند، بو می گیرد اما اگر آب چشمه ‌ای مرتب وارد استخر بشود و از راه دیگر بگذرد كه این هرگز بو نمی گیرد؛ این روح به چشمه ‌ای وصل است كه دائماً از آن جا فیض می ‌گیرد و به این بدن می ‌رساند.
🔹مَن تَعَلَّمَ للّه‏ِ و عَمِلَ للّه‏ِ وعَلَّمَ للّه‏ِ دُعِيَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظيما، فقيلَ: تَعَلَّمَ للّه‏ِ، وعَمِلَ للّه‏ِ، وعَلَّمَ للّه‏ِ!  📗امالی طوسی: ص168 ، ح280 🔸امام صادق عليه ‏السلام : هر كه براى خدا علم بياموزد و براى خدا [به آن] عمل كند و براى خدا به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها از او به بزرگى ياد شود و گفته شود: براى خدا آموخت، براى خدا عمل كرد و براى خدا آموزش داد.