eitaa logo
مجموعه قرآنی ریحانِ بهشت
1.8هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
742 ویدیو
71 فایل
آموزشهای قرآنی ویژه تمامی بانوان گرامی زیرنظر حافظان ومرتلان ومربیان قرآنی وطلاب مسئول ثبت نام کلاسها: @Reyhanebehesht2 لینک گروه مباحثه ریحان بهشت:⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3360555187Cf6ae27ebce ⭕کپی و نشر مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌟نکات مهم بخش هفتم تا یازدهم🌟 ✨ابلاغ پیام غدیر یک تکلیف است✨ 💠با وجود تأکید فراوانی که در خطبه غدیر بر موضوع ولایت علی(ع) و مقام بی‌بدیل ایشان به چشم می‌خورد، در عین حال نباید فراموش کرد که غدیر و پیام آن در حقیقت بیان مفهوم امام و امامت و مشروعیت بخشیدن به امامت دوازده امامی است که از اهل‌بیت رسول خدا(ص) هستند و به فرمان خدا جانشینی حضرت را بر عهده دارند. لذا اینگونه می‌توان گفت که غدیر خم، عید ولایت است و پیام غدیر پیام امامت و امام نیز در هر دوازده امام معصوم است. 💠به فرازهایی از خطبه غدیر در این زمینه نگاه می‌کنیم. رسول خدا(ص) فرمود این مردم، دیدید که خداوند علی(ع) را بر شما، امام و ولی واجب‌الاطاعه‌ای قرار داد که همه مسلمانان اعم از مهاجران و انصار، شهرنشینان و بادیه‌نشینان، عجم و عرب و آزاد و برده باید از علی(ع) اطاعت کنند و پذیرش امامت او و تن دادن به لوازم این پذیرش واجب است. خداوند مولای شما و خدای شما است. پس از خدا، ولایت از آنِ رسول او است. رسولی که اکنون با شما سخن می‌گوید. پس از من علی(ع) ولی و امام شما است که به فرمان خدا است و پس از علی(ع) امامت در نسل و ذریه من است، تا روزی که خدا و رسول ش را ملاقات کنید. 💠رسول خدا(ص) فرمود، ای مردم بدانید که فرزندان من از اهل بیت من که امام شما هستند، امینان خدا بر زمین و حاکمان خدا در میان مردم هستند. ای مردم، من جانشینی خود را در فرزندان خودم و در نسل خودم به صورت پی‌ در پی تا روز قیامت قرار داده‌ام و آنچه را که مامور به ابلاغ بوده‌ام را به شما باز گفته‌ام تا حجتی باشد بر همه آنان که هستند و نیستند و بر همه کسانی که در این عرصه غدیر حضور دارند و یا ندارند. اما نکته مهم خطبه، این فراز از جمله است که فرمود پس باید که حاضران به غایبان اطلاع دهند و باید که پدران و مادران به فرزندان، پیام غدیر را ابلاغ کنند. 💠فرمان رسول خدا(ص) همچون فرمان خدا بر هر مسلمانی واجب و لازم‌الاطاعه است که می‌خوانیم «مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ»، و این فرمان الهی بر همه است که رسول خدا(ص) فرمود بر همه واجب است که پیام غدیر را به عنوان یک تکلیف شرعی به دیگران ابلاغ کنند. این یک اختیار نیست بلکه یک تکلیف شرعی است. بر همه والدین واجب است که در تربیت فرزندان، پیام غدیر را به فرزندان خودشان منتقل کنند و این باور را در آن‌ها نهادینه سازند. ✨اهمیت مهدویت در خطبه غدیر✨ 💠در چارچوب ابلاغ پیام الهی در غدیر خم توسط حضرت رسول(ص)، در مورد موضوع امام و امامت پس از بیان تفصیلی مقام علی‌بن‌ابی طالب(ع) و امامت او به عنوان یک فریضه واجب الهی و اشاره به امامت ائمه(ع) که از فزندان علی(ع) هستند، پیامبر اکرم(ص) اشاره تفصیلی و مبسوطی به حضرت خاتم‌الاوصیاء یعنی امام مهدی(عج) دارند. در حقیقت در موضوع امامت، پیامبر(ص) تأکیدی بر نخستین عنوانِ امامت دارند و واپسین عنوان امامت را نیز حضرت مهدی(عج) معرفی می‌کنند و در این مورد در خطبه غدیر فرمود ای مردم بدانید که واپسین امامان خاندان ما، قائم ما مهدی(عج) امت است. او کسی است که بر همه ادیان قبل چیره می‌شود و او کسی خواهد بود که پیام نهایی همه ادیان الهی را ظاهر خواهد کرد. 💠ای مردم، بدانید که مهدی(عج) ما کسی است که از همه مظلومان انتقام خواهد گرفت. بدانید که مهدی(عج) ما کسی است که همه دژهای مستکبران و ستمگران و استثمارگران را ویران می‌کند. بدانید که مهدی(عج) ما همه قبایل اهل شرک و کفر را مغلوب خواهد کرد و همه را به راه راست هدایت می‌کند. ای مردم، بدانید که خاتم اوصیاء ما، یاور دین خدا است و بدانید که او کسی است که هر صاحب فضیلتی را به اندازه فضلش در جای بایسته خود قرار می‌دهد، چنانکه هر ظالمی را نیز به اندازه ظلمش در جای بایسته‌اش قرار می‌د‌هد. 💠ای مردم، بدانید که مهدی(عج) ما برگزیده خدا و انتخاب شده او است و او وارث همه دانش‌های همه انبیاء الهی است و به همه دانش‌ها و فهم‌ها احاطه دارد. بدانید که او از خدای خویش خبر خواهد داد و آیت الهی را برپا خواهد کرد. بدانید که مهدی(عج) همانی است که تمام پیشینیان به ظهور او در فرجام حیات بشر بشارت داده‌اند. بدانید که او حجت و باقی مانده خدا است. هیچ حجتی بعد از او نیست، هیچ حقی جز آنچه او به همراه دارد نیست و هیچ نوری نیست مگر اینکه نزد او است، مرم بدانید که مهدی(عج) ما ولی خدا در زمین است و حَکم و داور خدا در میان آفریده‌هایش و امانت‌دار خدا در پیدا و پنهان او خواهد بود. ✨روح نماز و زکات علی(ع) است✨ 💠از محورهای اصلی سفارشات پیامبر اکرم(ص) در خطبه غدیر، سفارش و تأکید بر فریضه اقامه نماز و پرداخت زکات است. در دو جا پیامبر(ص) بر این دو فریضه تاکید می‌کنند. در جایی فرمودند ای مردم، نماز را اقامه و زکات را پرداخت کنید، همانطور که خداوند شما را بر آن فرمان داده است. https://eitaa.com/Beheshtenoor ⬇️⬇️⬇️
🌟ادامه نکات🌟 💠در حقیقت بیان مفهوم اساسی حدیث ثقلین است که فرمودند کتاب خدا و عترت را در بین شما می‌گذارم که از هم جدا نمی‌شوند. تاکید پیامبر(ص) بر این است که علی(ع) بدون قرآن و قرآن بدون علی(ع) ضامن هدایت انسان نیستند و آنچه انسان را از ضلالت حفظ می‌کند، دوگانه علی(ع) و اهل بیت(ع) به همراه قرآن است. 💠لذا در این خطبه پیامبر(ص) هم به ولایت علی(ع) و هم به تدبر در قرآن و انس با قرآن سفارش دارند. شاید مصیبت بزرگ جهان اسلام این باشد که گروهی به علی(ع) متمسک شدند و به قرآن بی توجهی کردند و گروهی دیگر به قرآن توجه کردند اما اهل بیت(ع) را فراموش کردند و این هردو به مقصد غایی که مد نظر دین بود نرسیدند. 💠در این زمینه پیامبر(ص) فرمودند ای مردم در قرآن تدبر کنید و آیاتش را بفهمید. تدبر نیز به معنای تفکر عمیق است. تأکید فراوانی در سخنان معصومین است که قرآن نباید به تنهایی خوانده شود، بلکه باید به آن عمل کرد و لذا خواندن مقدمه‌ای برای تدبر است و تدبر مقدمه‌ای برای فهم و فهم مقدمه‌ای برای عمل است و در نهایت باید قرآن را در عمل ترجمه کرد. 💠چنانکه در زیارت آل یاسین عرض می‌کنم که «السلام علیکم یا تالی کتاب الله و ترجمانه» امام زمان(عج) ترجمان عینی و عملی کلام خدا است و خوب است که از این فرصت غدیر استفاده شود و این پیام ایشان به مخاطبان ارائه شود که قرآن را در حاشیه زندگی قرار ندهید، قرآن پایه اصلی دین است و در حقیقت همه ائمه(ع) اطهار افتخارشان این بود که ترجمان قرآن هستند. 💠فرمود ای مردم در محکمات آیات خدا بیندیشید و از متشابه آن که تأویلش را خدا و راسخون در علم که ائمه(ع) هستند می‌دانند، تبعیت نکنید و به خدا سوگند حقیقت قرآن را بر شما بیان نمی‌کند و آیات را تفسیر نمی‌کند مگر کسی که الآن دست او را در دست خود دارم که اشاره به علی(ع) است. https://eitaa.com/Beheshtenoor
🌟ادامه نکات🌟 💠در چند جمله بعد پیامبر(ص) مجددا این دستور را تکرار می‌کند و می‌فرماید دوباره سفارشم را تکرار می‌کنم که نماز را برپا دارید و زکات را پرداخت کنید، با توجه به اینکه محور اصلی خطبه ولایت علی(ع) است، اینگونه می‌توان گفت که روح نماز، علی‌ابن‌ابی طالب(ع) است و جان نماز را علی(ع) احیا کرد و در مورد زکات نیز همین گزاره صادق است. 💠آیه «انِّما وَليُّكُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصلَّوهَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاهَ وَ هُمْ راكِعُونَ» در ستایش انفاق علی(ع) است که در رکوع نماز خود، انگشتری را به فقیر دادند و آیه‌ای نازل شد که این انفاق را زکات نامید. البته انگشتر هیچ کدام از معیارها و مصداق‌هایی که در فقه زکات به آن اشاره می‌شود نیست و آن چیزی که فراتر از مفهوم فقهی زکات می‌فهمیم این است که هر نعمتی را که خداوند به انسان عنایت می‌کند، دیگر انسان‌ها نیز باید از آن بهره ببرند. مثلا اگر خداوند به انسان ثروت می‌دهد، زکاتش بخشش بخشی از آن مال به نیازمندان است، یا اگر خداوند به انسان علمی می‌دهد، به ما گفته‌اند که «زکات العلم نشره»، یا اگر سلامتی می‌دهد، زکات آن دستگیری از افتادگان و عیادت از بیماران است و لذا می‌شود یک نوع پیوستگی ماهوی را بین تأکید پیامبر(ص) بر ولایت علی(ع) و تأکید همزمان ایشان بر اقامه نماز و ایتاء زکات مورد توجه قرار داد. 💠به این معنا که نماز واقعی در چارچوب قبول ولایت اهل‌بیت(ع) اقامه می‌شود و زکات واقعی نیز در راستای پیروی از مکتب اهل‌بیت(ع) محقق خواهد شد و مورد قبول خداوند قرار می‌گیرد. در همین راستا رسول اسلام(ص) سفارش مکرری دارند بر پارسایی و تقواپیشگی و فرمودند ای مردم، شما را سفارش می‌کنم به پارسایی و دوری از معصیت خداوند. 💠ای مردم، از قیامت و روز محشر بر حذر باشد، آنچنان که خداوند فرمود زلزله روز قیامت امری بزرگ است. زیاد به یاد مرگ و به فکر قیامت باشید و شاید این جمله رسول خدا(ص) اشاره به این آیه باشد که فرمود ای مؤمنان، تقوا را پیشه کنید و هر روز از خود بپرسید که برای فردای قیامت چه چیزی فرستاده‌اید. زیاد به یاد روز حساب و کتاب باشید. همچنین به فکر روزی باشید که باید در پیشگاه خداوند حساب پس بدهید. ✨بالاترین مصداق امر به معروف دعوت به ولایت علی(ع) است✨ 💠از محورهای قابل توجه فرمایشات رسول خدا(ص) در خطبه غدیر، تکیه به فریضه امر به معروف و نهی از منکر است. قرآن کریم با تعابیر مختلفی بر وجوب این دو فریضه مهم اشاره کرده است و به تبع قرآن، پیامبر(ص) نیز در سخنان خود از جمله در خطبه غدیر بر وجوب امر به معروف و نهی از منکر صحه گذاشته و فرموده‌اند، به خوبی‌ها فرمان دهید و از بدی‌ها و زشتی‌ها نهی کنید. آگاه باشید که بالاترین معروف و غایت نهایی خوبی‌ها این است که به این گفته امروز من یعنی ولایت اهل بیت(ع) و همراهی با آنها برسید و این پیام را به آنان که در این محضر حاضر نیستند ابلاغ کنید و آنها را به ولایت علی(ع) دعوت کنید. 💠در ادامه فرمود باید مردم را نهی کنید از مخالفت با اعتقاد به امامت و بدانید که ولایت علی(ع) و دعوت به ولایت ایشان، فرمانی از سوی خدا و من است و سپس پیامبر(ص) به نکته مهمی اشاره می‌کنند و می‌گویند مردم بدانید که نهی از منکر و امر به معروف به عنوان دو تکلیف واجب شرعی محقق نمی‌شود و به عنوان تکلیف شرعی و واجب مستحق ثواب از سوی خدا قبول نمی‌شوند، مگر در چارچوب اعتقاد به امامت و پیروی از امامان معصوم(ع). 💠این نکته مهمی است که امر به معروف و نهی از منکر امری است که علی(ع) فرمود ارزشش در مقایسه با تمام مستحبات نماز و روزه یکسال، مانند دریا است نسبت به قطره. یعنی اگر کسی یک سال اعمال عبادی مستحب انجام دهد، در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکری که واجب است، مانند نسبت قطره به دریا است. علی(ع) فرمود امر به معروف و نهی را منکر را ترک نکنید که در این صورت گرفتار دو بلیه می‌شوید، اول اینکه شروران بر شما تسلط پیدا می‌کنند و دوم اینکه دعای شما مستجاب نمی‌شود. علی‌رغم این تاکید، باید نسبت به دعوت دیگران به ولایت اهل بیت(ع) توجه داشت و بالاترین نهی از منکر نیز نهی از مخالفت با اهل بیت(ع) است. ✨دوگانه علی(ع) و قرآن ضامن هدایت بشر✨ 💠از محورهای اصلی و مهم سفارشات مهم رسول خدا(ص) در خطبه غدیر، سفارش به قرآن و تدبر در قرآن و فهم صحیح و عمیق آیات قرآن است. اصولا این نکته کاملا قابل انتظار بود که رسول خدا(ص) علی(ع) را بدون‌ قرآن و قرآن را بدون‌ علی(ع) نبیند. چراکه ایشان فرمودند که «علی مع القرآن و القرآن مع علی». این حقیقت مهمی است که پیامبر(ص) به زبان‌های گوناگون بر آن تاکید کرد که نمی‌شود علی(ع) را بدون قرآن و قرآن را بدون علی(ع) فهمید. نمی‌شود قرآن را بدون علی(ع) مورد توجه قرار داد و قرآن هم بدون علی(ع) معنا ندارد. https://eitaa.com/Beheshtenoor ⬇️⬇️⬇️
🌼🌼اطلاعیه ضمن عرض تبریک عید سعید غدیر مسابقه غدیر امروز بعد ازظهر تقدیم نگاهتان میگردد.
باعرض سلام خدمت همه بزرگواران مجدد عید سعید غدیر را تبریک عرض میکنیم 💐 بابت اختلالی که متاسفانه از صبح تا همین ساعت پیش آمد عذرخواهیم هم اکنون به فضل الهی مشکل برطرف شد و لینک مسابقه تا دقایقی دیگر در اختیار شما قرار خواهد گرفت از صبر و شکیبایی شما سپاسگزاریم 🌿
جهت شرکت در مسابقه ویژه عید غدیر وارد لینک زیر شوید:👇👇👇 https://digiform.ir/wb8ab1d39
⭐سوالات مسابقه از خطبه غدیر و نکاتش هست⭐ 🗒️تعداد سوالات : ۱۰ ⏳زمان پاسخ : ۲۰ دقیقه ♦️تا ساعت ۱۲ شب فردا فرصت دارید در مسابقه شرکت کنید♦️ استفاده از گوگل، کتاب و... در حین مسابقه ممنوعه ❌ اما میتونید با دوستان، آشنایان و... مشورت کنید و حتی گروهی به سوالات پاسخ بدید 🤝😃 دوستانتون رو دعوت کنید 👇 https://eitaa.com/Beheshtenoor
به دلیل استقبال فراوان شما بزرگواران از مسابقه ویژه عید غدیر مهلت شرکت در مسابقه تا ساعت ۱۲ ظهر فردا تمدید شد 😍 از دستش ندید 👇 https://digiform.ir/wb8ab1d39
🔰4. حضور در انتخابات، زمینه­ سازی برای نصرت خدا 🔸هرچند ممکن است با محاسبات مادی و ظاهری دشمنان از نظر «عِده»، یعنی تعداد نفر و جمعیت نظامی و «عُده»، یعنی تسلیحات برتری داشته باشند، امروز جمهوری اسلامی به­ صورت معجزه­ آسایی در اوج اقتدار نظامی قرار دارد و همین موجب وحشت استکبار جهانی شده است. اگر هم در جهاتی آسیب­ پذیر باشد، آنچه در محاسبات دشمنان قرار نمی­گیرد امدادهای غیبی و نصرت حق تعالی است؛ از همین رو قرآن کریم خطاب به سپاه اسلام و همه­ کسانی که دنبال نصرت رساندن حق‌اند، وعده داده و می‌فرماید: 👇 ✨«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إن تَنصُرُوا اللهَ يَنصُركُم وَ يُثَبِّت أَقدامَكُم؛ [7 محمد] ای کسانی که ایمان آوردید، اگر خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گام­هایتان را استوار می‌سازد.»✨ 🔸بی­ تردید شرکت در انتخابات، به معنای نصرت و یاری رساندن به جبهه حق و مستضعفین است. اگر چنین نصرت خالصانه­ ای انجام گیرد، نباید شک کرد که نصرت الهی نصیب امت اسلامی خواهد شد. https://eitaa.com/Beheshtenoor
🔰5. حضور در انتخابات، مصداق تغییر در سرنوشت 🔸انتخاب رئیس قوه­ مجریه، به معنای مسلط ساختن وی بر سرنوشت کشور در حوزه­ مدیریتی، سیاسی و فرهنگی است و این سرنوشت، با رأی مستقیم مردم رقم می‌خورد. حال که این چنین است، نباید اجازه بدهیم هر کسی سرنوشت کشور را برعهده گیرد. باید با حضور اکثریت و انتخاب اصلح، سرنوشت سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی، به شایسته­ ترین فرد محول شود؛ چراکه این پیام قرآنی است:👇 ✨«إنَّ اللهَ لايُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إذا أَرادَ اللهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ؛[11 رعد] همانا خداوند حال قومى را تغییر نمى‌دهد تا آن­که آنان حال خود را تغییر دهند و هرگاه خداوند براى قومى آسیبى بخواهد، پس هیچ برگشتى براى آن نیست و در برابر او، هیچ دوست و کارساز و حمایت­ کننده‌اى براى آنان نیست.»✨ https://eitaa.com/Beheshtenoor
🔰6. حضور در انتخابات، مصداق شکر نعمت 🔸بدون شک نظام جمهوی اسلامی، نعمتی است که به برکت رهبری فقیه بلندمرتبه، عارف و سالک، حضرت امام خمینی; در کشور ما استقرار پیدا کرده و سی سال پس از وی، همان راه با صلابت و قدرت بیشتر، توسط مقام معظم رهبری ادامه پیدا کرده است. براساس آموزه­ وحیانی و قرآنی، کمترین وظیفه شکر این نعمت است. یکی از راه­ های شکر نعمت، حضور در انتخابات است که تأیید دیگری بر مشروعیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی است؛ چرا‌که قرآن می‌فرماید: 👇 ✨«لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إنَّ عَذابي‏ لَشَديدٌ؛[7 ابراهیم] اگر شکرگزارى کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى کنید، مجازاتم شدید است.»✨ https://eitaa.com/Beheshtenoor
🔰7. حضور در انتخابات، سپردن امانت به اهلش 🔸از منظر قرآن، حکومت امانت الهی است و باید آن را به دست فردی سپرد که شایستگی عملیاتی کردن محتوایش (همان اوامر و نواهی الهی و اجرای عدالت) را داشته باشد؛ از همین ­رو می‌فرماید: 👇 ✨«إنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إلى‌ أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إنَّ اللهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إنَّ اللهَ كانَ سَميعاً بَصيراً؛[58 نساء] همانا خداوند فرمانتان مى‌دهد که امانت­ها را به صاحبانش بدهید و هرگاه میان مردم داورى کردید، به عدل حکم کنید. چه نیک است آنچه خداوند شما را بدان پند مى‌دهد. بى‌گمان خداوند شنواى بیناست.»✨ حضور امت اسلامی در پای صندوق انتخابات و انتخاب شخص شایسته، به معنای سپردن حکومت و امانت به اصلح است که وظیفه­ شرعی و تکلیف دینی است و آیه­ مبارکه برعهده­ همه گذاشته است. کسی که تعهد دینی دارد، نمی­تواند شانه از انجام این تکلیف خالی کند؛ از همین ­رو رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: 👇 🔸یقیناً ورودی‌های میدان سیاست باید کنترل شود. میدانِ اداره‌ی کشور و مدیریت کشور است؛ مگر شوخی است؟ یک کشور را می‌خواهند دست یک نفر بسپرند؛ لذا باید ورودی‌های این میدان کنترل شود و معلوم گردد کسی که دارد می‌آید، کیست؛ اصلاً عُرضه‌ی این کار را دارد یا ندارد؛ بعد، اعتقاد به این کار دارد یا ندارد؛ بعد، اصلاً می‌فهمد در کشور چه کار باید کرد یا نه. ملاک‌هایی وجود دارد. باید کسانی باشند که این ملاک‌ها را ببینند و بسنجند. قانون اساسی این را پیش‌بینی کرده است. شما معیارها را می‌دانید. خوشبختانه کشور ما کشور جوانی است؛ لذا چهره‌ی جوان کشور اقتضا می‌کند، نشاطی خوب و قوی و جوانانه در کل دستگاه اجرایی وجود داشته باشد. نگاه کنید و ببینید واقعاً چه کسی طرفدار انقلاب، طرفدار دین، طرفدار عدالت و طرفدار عدم تبعیض بین فقیر و غنی است؛ چه کسی کفایت و دنبال‌گیری و نشاط لازم را دارد؛ چنین کسی را پیدا کنید. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان بسیجی، 1384/3/5)🔸 https://eitaa.com/Beheshtenoor
🔸اعلام حمایت ۵۰۰۰ نفر از فعالان قرآنی از دکتر سعید جلیلی🔸 وعده ما جمعه ۸ تیرماه با توکل بر خدا و توسل به قرآن و ائمه اطهار پای صندوق رای 🇮🇷✌️ https://eitaa.com/Beheshtenoor
سپاس از همه بزرگوارانی که در مسابقه ویژه عید غدیر شرکت کردند 🙏🌼 پاسخ سوالات، برندگان مسابقه و جوایز تا فردا اعلام میشه 😍
ادامه مبحث اعجاز علمی قرآن از فردا در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت 🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲دعای امام زمان برای مومنین 🌱 ۱۰۰ صلوات هدیه به آقامون 🌸 🎙️استاد عالی https://eitaa.com/Beheshtenoor
دوستانی که دارید آماده میشید برای آزمون شفاهی سازمان تبلیغات توجه 👇 امروز حواستون به کانال باشه 😉 خبرهای خوبی براتون داریم 🤗
واما خبر خوب برای کسانی که آخر تیرماه آزمون شفاهی سازمان تبلیغات دارن 👇👇👇 🔴🔴آزمون شبیه سازی شفاهی برگزار میگردد (حسن حفظ، تجوید، صوت و لحن) ✅ویژگی آزمون : 👈اجرای آزمون شبیه سازی شده به صورت انفرادی، و استفاده از فرم های داوری سازمان تبلیغات (نمره دهی) 👈 هر داوطلب میتواند میزان اجزاء را برای هر آزمون انتخاب کند 👈 نحوه برگزاری آزمون به صورت تماس تصویری از طریق اپلیکیشن قرار ♦️تاریخ و ساعت آزمون بعد از پایان مهلت ثبت نام اعلام خواهد شد♦️ 🌹شهریه هر آزمون، ۳۰ تومان می باشد. ❌نحوه ی ثبت نام👇👇👇👇 اطلاعات زیر را به آیدی زیر ارسال کنید @Reyhanebehesht2 @Reyhanebehesht2 🔰نام و نام خانوادگی 🔰میزان محفوظات 🔰شماره تماس ایتا 🔰شهر محل سکونت 🔰اجزاء انتخابی برای آزمون 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 https://eitaa.com/Beheshtenoor
5️⃣قانون جاذبه اللّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوي عَلَى الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لأَجَلٍ مُّسَمًّى يُدَبِّرُ الأَمْرَ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لَعَلَّكُم بِلِقَاء رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ (رعد/ 2)؛ «خدا كسى است كه آسمان‏ها را، بدون ستون‏هايى كه آنها را ببينيد، برافراشت؛ سپس بر تخت (جهان‏دارى) تسلّط يافت؛ و خورشيد و ماه را رام ساخت هر كدام تا سرآمد معيّنى روان‏اند. كارها را تدبير مى‏كند؛ آيات (و نشانه‏هاى خود) را شرح مى‏دهد؛ تا شايد شما به ملاقات پروردگارتان يقين پيدا كنيد». 📍نکته علمي اين آيه با توجه به حديثي كه در تفسير آن وارد شده است، پرده از روي يك حقيقت علمي برداشته كه در زمان نزول آيات بر كسي آشكار نبود؛ چرا كه در آن زمان گمان مي‌كردند آسمان‌ها به صورت كراتي تو در تو همانند طبقات پياز روي هم قرار دارند و چنين كراتي طبعاً هيچ كدام معلّق و بي‏ستون نیست، بلكه هر كدام بر ديگري تكيه دارد، ولي حدود هزار سال بعد از نزول اين آيات، علم و دانش بشر به اينجا رسيد كه افلاك پوست پيازي، به كلي موهوم است و آنچه واقعيت دارد، اين است كه كرات آسمان هر كدام در مدار و جايگاه خود معلّق و ثابتند بي‏آنكه تكيه‌گاهي داشته باشند و تنها چيزي كه آنها را در جاي خود ثابت مي‏دارد، تعادل قوة جاذبه و دافعه است كه يكي با جرم اين كرات ارتباط دارد و ديگري به حركت آنها. اين تعادل جاذبه و دافعه به صورت يك ستون نامریي، كرات آسمان را در جاي خود نگه داشته است. ♦️حديثي كه از امير مؤمنان علي علیه السلام در اين زمينه نقل شده، بسيار جالب است. طبق اين حديث امام فرمود: «هذه النجوم التي في السماء مدائن مثل المدائن التي في الارض مربوطة كل مدينة الي عمود من نور؛ اين ستارگاني كه در آسمانند، شهرهایي هستند همچون شهرهاي روي زمين كه هر شهري با شهر ديگر (هر ستاره‏اي با ستاره ديگر) با ستونـــي از نور مربوط است» (مجلسی، بحارالانوار، 55/ 91).♦️ آيا تعبيري روشن‌تر و رساتر از ستون نامریي يا ستوني از نور در افق ادبيات آن روز براي ذكر امواج جاذبه و تعادل آن با نيروي دافعه پيدا مي‏شد؟ سپس مي‏فرمايد: خداوند بعد از آفرينش اين آسمان‌هاي بي‏ستون كه نشانه بارز عظمت و قدرت بي‏انتهاي اوست، بر عرش استيلا يافت؛ يعني حكومت عالم هستي را به دست گرفت (مکارم شیرازی، تفسير نمونه، 10/ 111). هم‌چنين در تفسير نمونه ذيل آيه‌ 10 سوره لقمان در باره نيروي جاذبه چنين آمده است: عمد (بر وزن قمر) جمع عمود به معني ستون است و مقيد ساختن آن به «ترونها» دليل بر اين است كه آسمان ستون‌هاي مریي ندارد. مفهوم اين سخن آن است كه ستون‌هایي دارد، اما غير قابل رؤيت نيست. تعبيري که دراين آيه به کار رفته است، اشاره لطيفي است به قانون جاذبه و دافعه كه همچون ستوني بسيار نيرومند اما نامرئي، كرات آسماني را در جاي خود نگه داشته است. ♦️در حديثى كه حسين بن خالد از امام على بن موسى الرضا علیه السلام نقل كرده، به اين معنى تصريح شده است. ایشان فرمودند: «سبحان اللَّه، اليس اللَّه يقول بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها؟ قلت بلى، فقال: ثم عمد و لكن لا ترونها؛ منزه است خدا، آيا خداوند نمى‏فرمايد بدون ستونى كه آن را مشاهده كنيد؟ راوى مى‏گويد: عرض كردم: آرى، فرمود: پس ستون‌هايى هست ولى شما آن را نمى‏بينيد» (تفسیر القمی، 2/ 125.)♦️ https://eitaa.com/Beheshtenoor ⬇️⬇️⬇️
ادامه 👇👇 ⭕بررسي در مورد انطباق قانون جاذبه عمومي با آيات مورد بحث، تذکر چند نکته لازم است. 📌نکته اول ـ در تفسير «بغير عمد ترونها» به نيروي جاذبه دو نکته تأمل‌برانگیز است. الف) آنکه کلمه «عمد» جمع است و به معني «ستون‌ها» مي‌باشد. پس هر چند تفسير آن به نيروي جاذبه ممکن است، ولي امکان دارد که مقصود از ستون‌ها چندين نيروي متفاوت باشد که يکي از آنها نيروي جاذبه است و چه بسا آیندگان با پیشرفت علم آن را کشف کنند. پس حصر عمد (ستون‌ها) در نيروي جاذبه، صحيح به نظر نمي‌رسد. ب) «سماوات» در قرآن معاني متعددي دارد؛ مثل: جهت بالا، جوّ زمين، کرات آسماني، آسمان‌هاي معنوي، ستارگان، سيارات و... . در اينجا در صورتي تفسير آيه به نيروي جاذبه صحيح است که آسمان را به معناي «کرات آسماني» معنا کنيم. 💢اما با توجه به سياق آيه 10 سوره لقمان که در مورد نزول باران از آسمان سخن مي‌گويد و آسمان‌ها را در مقابل زمين به کار مي‌برد و در آيه 2 و 3 سوره رعد که به دنبال ذکر آسمان‌ها از خورشيد و ماه و سپس زمين سخن مي‌گويد، معلوم مي‌شود که قدر متقين از آسمان در اين موارد، همان آسمان مادي يعني کرات آسماني يا طبقات جوّ زمين و... است. 📌نکته دوم ـ در مورد آيه 41 سوره فاطر نيز سه نکته تأمل‌برانگیز است. يکي اينکه در اينجا هم بايد «آسمان‌ها» را به معناي کرات آسماني فرض کنيم. دوم اينکه نگهداري آسمان و زمين توسط خدا را به معناي نگهداري آنها توسط نيروي جاذبه معنا کنيم. آري، ممکن است که خداوند توسط وسايل و نيروهاي متعددي آسمان‌ها و زمين را نگه‌دارد تا منحرف نشوند که نيروي جاذبه يکي از آنهاست نه تمام آنها. پس انحصار معناي آيه فوق در نيروي جاذبه صحيح نيست. سوم اينکه اين آيه دو تفسير دارد و بر اساس يکي از آنها قابل انطباق با نيروي جاذبه است. نتيجه آنكه احتمال دلالت آيات 10 سوره لقمان و آيه 2 سوره رعد بر نيروي جاذبه قوي است، ولي معناي آنها منحصر در نيروي جاذبه نيست، بلکه نيروي جاذبه يکي از مصاديق «عمد» (ستون‌ها) می‌باشد. به هر حال، اين يک اشاره علمي قرآن به شمار مي‌آيد که با توجه به عدم اطلاع مردم و دانشمندان عصر نزول قرآن از نيروي جاذبه، عظمت قرآن کريم را در بيان اسرار علمي روشن مي‌سازد و مي‌تواند اعجاز علمي قرآن به شمار آيد (رضایی اصفهانی، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، 1/ 155). https://eitaa.com/Beheshtenoor
‼️ لطفاً توجه فرمایید ‼️ ⭕کپی و نشر تمامی مطالب و رسانه ها فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
با ما همراه باشید 🌱 دوستانتون رو دعوت کنید 🙏👇 https://eitaa.com/Beheshtenoor