🌟ادامه نکات🌟
💠در حقیقت بیان مفهوم اساسی حدیث ثقلین است که فرمودند کتاب خدا و عترت را در بین شما میگذارم که از هم جدا نمیشوند. تاکید پیامبر(ص) بر این است که علی(ع) بدون قرآن و قرآن بدون علی(ع) ضامن هدایت انسان نیستند و آنچه انسان را از ضلالت حفظ میکند، دوگانه علی(ع) و اهل بیت(ع) به همراه قرآن است.
💠لذا در این خطبه پیامبر(ص) هم به ولایت علی(ع) و هم به تدبر در قرآن و انس با قرآن سفارش دارند. شاید مصیبت بزرگ جهان اسلام این باشد که گروهی به علی(ع) متمسک شدند و به قرآن بی توجهی کردند و گروهی دیگر به قرآن توجه کردند اما اهل بیت(ع) را فراموش کردند و این هردو به مقصد غایی که مد نظر دین بود نرسیدند.
💠در این زمینه پیامبر(ص) فرمودند ای مردم در قرآن تدبر کنید و آیاتش را بفهمید. تدبر نیز به معنای تفکر عمیق است. تأکید فراوانی در سخنان معصومین است که قرآن نباید به تنهایی خوانده شود، بلکه باید به آن عمل کرد و لذا خواندن مقدمهای برای تدبر است و تدبر مقدمهای برای فهم و فهم مقدمهای برای عمل است و در نهایت باید قرآن را در عمل ترجمه کرد.
💠چنانکه در زیارت آل یاسین عرض میکنم که «السلام علیکم یا تالی کتاب الله و ترجمانه» امام زمان(عج) ترجمان عینی و عملی کلام خدا است و خوب است که از این فرصت غدیر استفاده شود و این پیام ایشان به مخاطبان ارائه شود که قرآن را در حاشیه زندگی قرار ندهید، قرآن پایه اصلی دین است و در حقیقت همه ائمه(ع) اطهار افتخارشان این بود که ترجمان قرآن هستند.
💠فرمود ای مردم در محکمات آیات خدا بیندیشید و از متشابه آن که تأویلش را خدا و راسخون در علم که ائمه(ع) هستند میدانند، تبعیت نکنید و به خدا سوگند حقیقت قرآن را بر شما بیان نمیکند و آیات را تفسیر نمیکند مگر کسی که الآن دست او را در دست خود دارم که اشاره به علی(ع) است.
https://eitaa.com/Beheshtenoor
🌟ادامه نکات🌟
💠در چند جمله بعد پیامبر(ص) مجددا این دستور را تکرار میکند و میفرماید دوباره سفارشم را تکرار میکنم که نماز را برپا دارید و زکات را پرداخت کنید، با توجه به اینکه محور اصلی خطبه ولایت علی(ع) است، اینگونه میتوان گفت که روح نماز، علیابنابی طالب(ع) است و جان نماز را علی(ع) احیا کرد و در مورد زکات نیز همین گزاره صادق است.
💠آیه «انِّما وَليُّكُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصلَّوهَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاهَ وَ هُمْ راكِعُونَ» در ستایش انفاق علی(ع) است که در رکوع نماز خود، انگشتری را به فقیر دادند و آیهای نازل شد که این انفاق را زکات نامید. البته انگشتر هیچ کدام از معیارها و مصداقهایی که در فقه زکات به آن اشاره میشود نیست و آن چیزی که فراتر از مفهوم فقهی زکات میفهمیم این است که هر نعمتی را که خداوند به انسان عنایت میکند، دیگر انسانها نیز باید از آن بهره ببرند. مثلا اگر خداوند به انسان ثروت میدهد، زکاتش بخشش بخشی از آن مال به نیازمندان است، یا اگر خداوند به انسان علمی میدهد، به ما گفتهاند که «زکات العلم نشره»، یا اگر سلامتی میدهد، زکات آن دستگیری از افتادگان و عیادت از بیماران است و لذا میشود یک نوع پیوستگی ماهوی را بین تأکید پیامبر(ص) بر ولایت علی(ع) و تأکید همزمان ایشان بر اقامه نماز و ایتاء زکات مورد توجه قرار داد.
💠به این معنا که نماز واقعی در چارچوب قبول ولایت اهلبیت(ع) اقامه میشود و زکات واقعی نیز در راستای پیروی از مکتب اهلبیت(ع) محقق خواهد شد و مورد قبول خداوند قرار میگیرد. در همین راستا رسول اسلام(ص) سفارش مکرری دارند بر پارسایی و تقواپیشگی و فرمودند ای مردم، شما را سفارش میکنم به پارسایی و دوری از معصیت خداوند.
💠ای مردم، از قیامت و روز محشر بر حذر باشد، آنچنان که خداوند فرمود زلزله روز قیامت امری بزرگ است. زیاد به یاد مرگ و به فکر قیامت باشید و شاید این جمله رسول خدا(ص) اشاره به این آیه باشد که فرمود ای مؤمنان، تقوا را پیشه کنید و هر روز از خود بپرسید که برای فردای قیامت چه چیزی فرستادهاید. زیاد به یاد روز حساب و کتاب باشید. همچنین به فکر روزی باشید که باید در پیشگاه خداوند حساب پس بدهید.
✨بالاترین مصداق امر به معروف دعوت به ولایت علی(ع) است✨
💠از محورهای قابل توجه فرمایشات رسول خدا(ص) در خطبه غدیر، تکیه به فریضه امر به معروف و نهی از منکر است. قرآن کریم با تعابیر مختلفی بر وجوب این دو فریضه مهم اشاره کرده است و به تبع قرآن، پیامبر(ص) نیز در سخنان خود از جمله در خطبه غدیر بر وجوب امر به معروف و نهی از منکر صحه گذاشته و فرمودهاند، به خوبیها فرمان دهید و از بدیها و زشتیها نهی کنید. آگاه باشید که بالاترین معروف و غایت نهایی خوبیها این است که به این گفته امروز من یعنی ولایت اهل بیت(ع) و همراهی با آنها برسید و این پیام را به آنان که در این محضر حاضر نیستند ابلاغ کنید و آنها را به ولایت علی(ع) دعوت کنید.
💠در ادامه فرمود باید مردم را نهی کنید از مخالفت با اعتقاد به امامت و بدانید که ولایت علی(ع) و دعوت به ولایت ایشان، فرمانی از سوی خدا و من است و سپس پیامبر(ص) به نکته مهمی اشاره میکنند و میگویند مردم بدانید که نهی از منکر و امر به معروف به عنوان دو تکلیف واجب شرعی محقق نمیشود و به عنوان تکلیف شرعی و واجب مستحق ثواب از سوی خدا قبول نمیشوند، مگر در چارچوب اعتقاد به امامت و پیروی از امامان معصوم(ع).
💠این نکته مهمی است که امر به معروف و نهی از منکر امری است که علی(ع) فرمود ارزشش در مقایسه با تمام مستحبات نماز و روزه یکسال، مانند دریا است نسبت به قطره. یعنی اگر کسی یک سال اعمال عبادی مستحب انجام دهد، در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکری که واجب است، مانند نسبت قطره به دریا است. علی(ع) فرمود امر به معروف و نهی را منکر را ترک نکنید که در این صورت گرفتار دو بلیه میشوید، اول اینکه شروران بر شما تسلط پیدا میکنند و دوم اینکه دعای شما مستجاب نمیشود. علیرغم این تاکید، باید نسبت به دعوت دیگران به ولایت اهل بیت(ع) توجه داشت و بالاترین نهی از منکر نیز نهی از مخالفت با اهل بیت(ع) است.
✨دوگانه علی(ع) و قرآن ضامن هدایت بشر✨
💠از محورهای اصلی و مهم سفارشات مهم رسول خدا(ص) در خطبه غدیر، سفارش به قرآن و تدبر در قرآن و فهم صحیح و عمیق آیات قرآن است. اصولا این نکته کاملا قابل انتظار بود که رسول خدا(ص) علی(ع) را بدون قرآن و قرآن را بدون علی(ع) نبیند. چراکه ایشان فرمودند که «علی مع القرآن و القرآن مع علی». این حقیقت مهمی است که پیامبر(ص) به زبانهای گوناگون بر آن تاکید کرد که نمیشود علی(ع) را بدون قرآن و قرآن را بدون علی(ع) فهمید. نمیشود قرآن را بدون علی(ع) مورد توجه قرار داد و قرآن هم بدون علی(ع) معنا ندارد.
https://eitaa.com/Beheshtenoor
⬇️⬇️⬇️
🌼🌼اطلاعیه
ضمن عرض تبریک عید سعید غدیر
مسابقه غدیر امروز بعد ازظهر تقدیم نگاهتان میگردد.
باعرض سلام خدمت همه بزرگواران
مجدد عید سعید غدیر را تبریک عرض میکنیم 💐
بابت اختلالی که متاسفانه از صبح تا همین ساعت پیش آمد عذرخواهیم
هم اکنون به فضل الهی مشکل برطرف شد و لینک مسابقه تا دقایقی دیگر در اختیار شما قرار خواهد گرفت
از صبر و شکیبایی شما سپاسگزاریم 🌿
جهت شرکت در مسابقه ویژه عید غدیر وارد لینک زیر شوید:👇👇👇
https://digiform.ir/wb8ab1d39
⭐سوالات مسابقه از خطبه غدیر و نکاتش هست⭐
🗒️تعداد سوالات : ۱۰
⏳زمان پاسخ : ۲۰ دقیقه
♦️تا ساعت ۱۲ شب فردا فرصت دارید در مسابقه شرکت کنید♦️
استفاده از گوگل، کتاب و... در حین مسابقه ممنوعه ❌
اما میتونید با دوستان، آشنایان و... مشورت کنید و حتی گروهی به سوالات پاسخ بدید 🤝😃
دوستانتون رو دعوت کنید 👇
https://eitaa.com/Beheshtenoor
به دلیل استقبال فراوان شما بزرگواران از مسابقه ویژه عید غدیر
مهلت شرکت در مسابقه تا ساعت ۱۲ ظهر فردا تمدید شد 😍
از دستش ندید 👇
https://digiform.ir/wb8ab1d39
#انتخابات
#نشر_حداکثری
🔰4. حضور در انتخابات، زمینه سازی برای نصرت خدا
🔸هرچند ممکن است با محاسبات مادی و ظاهری دشمنان از نظر «عِده»، یعنی تعداد نفر و جمعیت نظامی و «عُده»، یعنی تسلیحات برتری داشته باشند، امروز جمهوری اسلامی به صورت معجزه آسایی در اوج اقتدار نظامی قرار دارد و همین موجب وحشت استکبار جهانی شده است. اگر هم در جهاتی آسیب پذیر باشد، آنچه در محاسبات دشمنان قرار نمیگیرد امدادهای غیبی و نصرت حق تعالی است؛
از همین رو قرآن کریم خطاب به سپاه اسلام و همه کسانی که دنبال نصرت رساندن حقاند، وعده داده و میفرماید: 👇
✨«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إن تَنصُرُوا اللهَ يَنصُركُم وَ يُثَبِّت أَقدامَكُم؛ [7 محمد]
ای کسانی که ایمان آوردید، اگر خدا را یاری کنید، شما را یاری میکند و گامهایتان را استوار میسازد.»✨
🔸بی تردید شرکت در انتخابات، به معنای نصرت و یاری رساندن به جبهه حق و مستضعفین است. اگر چنین نصرت خالصانه ای انجام گیرد، نباید شک کرد که نصرت الهی نصیب امت اسلامی خواهد شد.
https://eitaa.com/Beheshtenoor
#انتخابات
#نشر_حداکثری
🔰5. حضور در انتخابات، مصداق تغییر در سرنوشت
🔸انتخاب رئیس قوه مجریه، به معنای مسلط ساختن وی بر سرنوشت کشور در حوزه مدیریتی، سیاسی و فرهنگی است و این سرنوشت، با رأی مستقیم مردم رقم میخورد. حال که این چنین است، نباید اجازه بدهیم هر کسی سرنوشت کشور را برعهده گیرد. باید با حضور اکثریت و انتخاب اصلح، سرنوشت سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی، به شایسته ترین فرد محول شود؛
چراکه این پیام قرآنی است:👇
✨«إنَّ اللهَ لايُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إذا أَرادَ اللهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ؛[11 رعد]
همانا خداوند حال قومى را تغییر نمىدهد تا آنکه آنان حال خود را تغییر دهند و هرگاه خداوند براى قومى آسیبى بخواهد، پس هیچ برگشتى براى آن نیست و در برابر او، هیچ دوست و کارساز و حمایت کنندهاى براى آنان نیست.»✨
https://eitaa.com/Beheshtenoor
#انتخابات
#نشر_حداکثری
🔰6. حضور در انتخابات، مصداق شکر نعمت
🔸بدون شک نظام جمهوی اسلامی، نعمتی است که به برکت رهبری فقیه بلندمرتبه، عارف و سالک، حضرت امام خمینی; در کشور ما استقرار پیدا کرده و سی سال پس از وی، همان راه با صلابت و قدرت بیشتر، توسط مقام معظم رهبری ادامه پیدا کرده است. براساس آموزه وحیانی و قرآنی، کمترین وظیفه شکر این نعمت است. یکی از راه های شکر نعمت، حضور در انتخابات است که تأیید دیگری بر مشروعیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی است؛
چراکه قرآن میفرماید: 👇
✨«لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إنَّ عَذابي لَشَديدٌ؛[7 ابراهیم]
اگر شکرگزارى کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى کنید، مجازاتم شدید است.»✨
https://eitaa.com/Beheshtenoor
#انتخابات
#نشر_حداکثری
🔰7. حضور در انتخابات، سپردن امانت به اهلش
🔸از منظر قرآن، حکومت امانت الهی است و باید آن را به دست فردی سپرد که شایستگی عملیاتی کردن محتوایش (همان اوامر و نواهی الهی و اجرای عدالت) را داشته باشد؛
از همین رو میفرماید: 👇
✨«إنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إلى أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إنَّ اللهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إنَّ اللهَ كانَ سَميعاً بَصيراً؛[58 نساء]
همانا خداوند فرمانتان مىدهد که امانتها را به صاحبانش بدهید و هرگاه میان مردم داورى کردید، به عدل حکم کنید. چه نیک است آنچه خداوند شما را بدان پند مىدهد. بىگمان خداوند شنواى بیناست.»✨
حضور امت اسلامی در پای صندوق انتخابات و انتخاب شخص شایسته، به معنای سپردن حکومت و امانت به اصلح است که وظیفه شرعی و تکلیف دینی است و آیه مبارکه برعهده همه گذاشته است. کسی که تعهد دینی دارد، نمیتواند شانه از انجام این تکلیف خالی کند؛ از همین رو رهبر معظم انقلاب میفرمایند: 👇
🔸یقیناً ورودیهای میدان سیاست باید کنترل شود. میدانِ ادارهی کشور و مدیریت کشور است؛ مگر شوخی است؟ یک کشور را میخواهند دست یک نفر بسپرند؛ لذا باید ورودیهای این میدان کنترل شود و معلوم گردد کسی که دارد میآید، کیست؛ اصلاً عُرضهی این کار را دارد یا ندارد؛ بعد، اعتقاد به این کار دارد یا ندارد؛ بعد، اصلاً میفهمد در کشور چه کار باید کرد یا نه. ملاکهایی وجود دارد. باید کسانی باشند که این ملاکها را ببینند و بسنجند. قانون اساسی این را پیشبینی کرده است. شما معیارها را میدانید. خوشبختانه کشور ما کشور جوانی است؛ لذا چهرهی جوان کشور اقتضا میکند، نشاطی خوب و قوی و جوانانه در کل دستگاه اجرایی وجود داشته باشد. نگاه کنید و ببینید واقعاً چه کسی طرفدار انقلاب، طرفدار دین، طرفدار عدالت و طرفدار عدم تبعیض بین فقیر و غنی است؛ چه کسی کفایت و دنبالگیری و نشاط لازم را دارد؛ چنین کسی را پیدا کنید.
(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان بسیجی، 1384/3/5)🔸
https://eitaa.com/Beheshtenoor
#انتخابات
#سعید_جلیلی
#جلیلی
🔸اعلام حمایت ۵۰۰۰ نفر از فعالان قرآنی از دکتر سعید جلیلی🔸
وعده ما جمعه ۸ تیرماه با توکل بر خدا و توسل به قرآن و ائمه اطهار پای صندوق رای 🇮🇷✌️
https://eitaa.com/Beheshtenoor
سپاس از همه بزرگوارانی که در مسابقه ویژه عید غدیر شرکت کردند 🙏🌼
پاسخ سوالات، برندگان مسابقه و جوایز تا فردا اعلام میشه 😍
ادامه مبحث اعجاز علمی قرآن از فردا در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت 🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_زمان
🤲دعای امام زمان برای مومنین 🌱
۱۰۰ صلوات هدیه به آقامون 🌸
🎙️استاد عالی
https://eitaa.com/Beheshtenoor
دوستانی که دارید آماده میشید برای آزمون شفاهی سازمان تبلیغات توجه 👇
امروز حواستون به کانال باشه 😉
خبرهای خوبی براتون داریم 🤗
واما خبر خوب برای کسانی که آخر تیرماه آزمون شفاهی سازمان تبلیغات دارن
👇👇👇
🔴🔴آزمون شبیه سازی شفاهی برگزار میگردد
(حسن حفظ، تجوید، صوت و لحن)
✅ویژگی آزمون :
👈اجرای آزمون شبیه سازی شده به صورت انفرادی، و استفاده از فرم های داوری سازمان تبلیغات (نمره دهی)
👈 هر داوطلب میتواند میزان اجزاء را برای هر آزمون انتخاب کند
👈 نحوه برگزاری آزمون به صورت تماس تصویری از طریق اپلیکیشن قرار
♦️تاریخ و ساعت آزمون بعد از پایان مهلت ثبت نام اعلام خواهد شد♦️
🌹شهریه هر آزمون، ۳۰ تومان می باشد.
❌نحوه ی ثبت نام👇👇👇👇
اطلاعات زیر را به آیدی زیر ارسال کنید
@Reyhanebehesht2
@Reyhanebehesht2
🔰نام و نام خانوادگی
🔰میزان محفوظات
🔰شماره تماس ایتا
🔰شهر محل سکونت
🔰اجزاء انتخابی برای آزمون
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
https://eitaa.com/Beheshtenoor
#اعجاز_علمی_قرآن
5️⃣قانون جاذبه
اللّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوي عَلَى الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لأَجَلٍ مُّسَمًّى يُدَبِّرُ الأَمْرَ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لَعَلَّكُم بِلِقَاء رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ (رعد/ 2)؛
«خدا كسى است كه آسمانها را، بدون ستونهايى كه آنها را ببينيد، برافراشت؛ سپس بر تخت (جهاندارى) تسلّط يافت؛ و خورشيد و ماه را رام ساخت هر كدام تا سرآمد معيّنى رواناند. كارها را تدبير مىكند؛ آيات (و نشانههاى خود) را شرح مىدهد؛ تا شايد شما به ملاقات پروردگارتان يقين پيدا كنيد».
📍نکته علمي
اين آيه با توجه به حديثي كه در تفسير آن وارد شده است، پرده از روي يك حقيقت علمي برداشته كه در زمان نزول آيات بر كسي آشكار نبود؛ چرا كه در آن زمان گمان ميكردند آسمانها به صورت كراتي تو در تو همانند طبقات پياز روي هم قرار دارند و چنين كراتي طبعاً هيچ كدام معلّق و بيستون نیست، بلكه هر كدام بر ديگري تكيه دارد، ولي حدود هزار سال بعد از نزول اين آيات، علم و دانش بشر به اينجا رسيد كه افلاك پوست پيازي، به كلي موهوم است و آنچه واقعيت دارد، اين است كه كرات آسمان هر كدام در مدار و جايگاه خود معلّق و ثابتند بيآنكه تكيهگاهي داشته باشند و تنها چيزي كه آنها را در جاي خود ثابت ميدارد، تعادل قوة جاذبه و دافعه است كه يكي با جرم اين كرات ارتباط دارد و ديگري به حركت آنها. اين تعادل جاذبه و دافعه به صورت يك ستون نامریي، كرات آسمان را در جاي خود نگه داشته است.
♦️حديثي كه از امير مؤمنان علي علیه السلام در اين زمينه نقل شده، بسيار جالب است.
طبق اين حديث امام فرمود:
«هذه النجوم التي في السماء مدائن مثل المدائن التي في الارض مربوطة كل مدينة الي عمود من نور؛
اين ستارگاني كه در آسمانند، شهرهایي هستند همچون شهرهاي روي زمين كه هر شهري با شهر ديگر (هر ستارهاي با ستاره ديگر) با ستونـــي از نور مربوط است» (مجلسی، بحارالانوار، 55/ 91).♦️
آيا تعبيري روشنتر و رساتر از ستون نامریي يا ستوني از نور در افق ادبيات آن روز براي ذكر امواج جاذبه و تعادل آن با نيروي دافعه پيدا ميشد؟
سپس ميفرمايد:
خداوند بعد از آفرينش اين آسمانهاي بيستون كه نشانه بارز عظمت و قدرت بيانتهاي اوست، بر عرش استيلا يافت؛ يعني حكومت عالم هستي را به دست گرفت (مکارم شیرازی، تفسير نمونه، 10/ 111).
همچنين در تفسير نمونه ذيل آيه 10 سوره لقمان در باره نيروي جاذبه چنين آمده است:
عمد (بر وزن قمر) جمع عمود به معني ستون است و مقيد ساختن آن به «ترونها» دليل بر اين است كه آسمان ستونهاي مریي ندارد. مفهوم اين سخن آن است كه ستونهایي دارد، اما غير قابل رؤيت نيست. تعبيري که دراين آيه به کار رفته است، اشاره لطيفي است به قانون جاذبه و دافعه كه همچون ستوني بسيار نيرومند اما نامرئي، كرات آسماني را در جاي خود نگه داشته است.
♦️در حديثى كه حسين بن خالد از امام على بن موسى الرضا علیه السلام نقل كرده، به اين معنى تصريح شده است.
ایشان فرمودند:
«سبحان اللَّه، اليس اللَّه يقول بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها؟ قلت بلى، فقال: ثم عمد و لكن لا ترونها؛
منزه است خدا، آيا خداوند نمىفرمايد بدون ستونى كه آن را مشاهده كنيد؟ راوى مىگويد: عرض كردم: آرى،
فرمود: پس ستونهايى هست ولى شما آن را نمىبينيد» (تفسیر القمی، 2/ 125.)♦️
https://eitaa.com/Beheshtenoor
⬇️⬇️⬇️
#اعجاز_علمی_قرآن
ادامه 👇👇
⭕بررسي
در مورد انطباق قانون جاذبه عمومي با آيات مورد بحث، تذکر چند نکته لازم است.
📌نکته اول ـ در تفسير «بغير عمد ترونها» به نيروي جاذبه دو نکته تأملبرانگیز است.
الف) آنکه کلمه «عمد» جمع است و به معني «ستونها» ميباشد. پس هر چند تفسير آن به نيروي جاذبه ممکن است، ولي امکان دارد که مقصود از ستونها چندين نيروي متفاوت باشد که يکي از آنها نيروي جاذبه است و چه بسا آیندگان با پیشرفت علم آن را کشف کنند. پس حصر عمد (ستونها) در نيروي جاذبه، صحيح به نظر نميرسد.
ب) «سماوات» در قرآن معاني متعددي دارد؛ مثل: جهت بالا، جوّ زمين، کرات آسماني، آسمانهاي معنوي، ستارگان، سيارات و... . در اينجا در صورتي تفسير آيه به نيروي جاذبه صحيح است که آسمان را به معناي «کرات آسماني» معنا کنيم.
💢اما با توجه به سياق آيه 10 سوره لقمان که در مورد نزول باران از آسمان سخن ميگويد و آسمانها را در مقابل زمين به کار ميبرد و در آيه 2 و 3 سوره رعد که به دنبال ذکر آسمانها از خورشيد و ماه و سپس زمين سخن ميگويد، معلوم ميشود که قدر متقين از آسمان در اين موارد، همان آسمان مادي يعني کرات آسماني يا طبقات جوّ زمين و... است.
📌نکته دوم ـ در مورد آيه 41 سوره فاطر نيز سه نکته تأملبرانگیز است.
يکي اينکه در اينجا هم بايد «آسمانها» را به معناي کرات آسماني فرض کنيم.
دوم اينکه نگهداري آسمان و زمين توسط خدا را به معناي نگهداري آنها توسط نيروي جاذبه معنا کنيم. آري، ممکن است که خداوند توسط وسايل و نيروهاي متعددي آسمانها و زمين را نگهدارد تا منحرف نشوند که نيروي جاذبه يکي از آنهاست نه تمام آنها. پس انحصار معناي آيه فوق در نيروي جاذبه صحيح نيست.
سوم اينکه اين آيه دو تفسير دارد و بر اساس يکي از آنها قابل انطباق با نيروي جاذبه است.
نتيجه آنكه احتمال دلالت آيات 10 سوره لقمان و آيه 2 سوره رعد بر نيروي جاذبه قوي است، ولي معناي آنها منحصر در نيروي جاذبه نيست، بلکه نيروي جاذبه يکي از مصاديق «عمد» (ستونها) میباشد. به هر حال، اين يک اشاره علمي قرآن به شمار ميآيد که با توجه به عدم اطلاع مردم و دانشمندان عصر نزول قرآن از نيروي جاذبه، عظمت قرآن کريم را در بيان اسرار علمي روشن ميسازد و ميتواند اعجاز علمي قرآن به شمار آيد
(رضایی اصفهانی، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، 1/ 155).
https://eitaa.com/Beheshtenoor
‼️ لطفاً توجه فرمایید ‼️
⭕کپی و نشر تمامی مطالب و رسانه ها فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
با ما همراه باشید 🌱
دوستانتون رو دعوت کنید 🙏👇
https://eitaa.com/Beheshtenoor
❌ ظرفیت آزمون شبیه سازی محدود هستش ❌
اگر قصد دارید شرکت کنید هر چه سریعتر مشخصات خودتون رو برای مسئول ثبت نام ارسال کنید 👇
@Reyhanebehesht2
💢 مهلت ثبت نام فقط تا پایان سه شنبه ۱۲ تیرماه ‼️