هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️امام خمینی پیرو راستین محمد صل الله علیه وآله (1)
دعوت امام در شهر قم این کانون علم و ایمان که در آن «آیات بینات» گوناگون وجود دارد مشابه با دعوت پیامبر است در شهر مکه. آن کانون ایمان و توحید تاریخ ما. البته یک تفاوت هایی اینجا هست. پیامبر وقتی دعوت را آغاز کرد، کسانی که دعوت او را پذیرفتند بسیار اندک بودند. امام به تقدیر خداوند این شانس و توفیق را داشت که در زمانی و مکانی دعوتش را آغاز کرد که لبیک گویان به دعوت او فراوان بودند.
نوجوانها! شما که در آن زمانها بدنیا نیامده بودید یا بسیار خردسال بودید. با شروع دعوت امام، شهر قم از روحانیت جوان حوزه اش تا بسیاری از روحانیت شهری اش و بسیاری از مردم خود شهر، پیش از همه جا و بیش از همه جا به دعوت امام پاسخ مثبت دادند. من خود شاهد دگرگونیهای عظیم شهر قم بودم.
📚جاودانه تاریخ، گفتارها ۱، ص ۱۷
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️ امام خمینی پیرو راستین پیامبر صلی الله علیه وآله (۲)
امام با پیغمبر در این نقطه وجه مشترک داشت که تا موقع هجرت اجباریش از ایران و تبعیدش از ایران به ترکیه و اقامت اجباریش در عراق ( در نجف اشرف ) نتوانست شاهد پیروزی نهایی انقلاب باشد . دوران دعوت پیغمبر قبل از پیروزی نهایی انقلاب ۱۳ سال بود و دوران دعوت امام قبل از پیروزی انقلاب ۱۶ سال بود . چیزی نزدیک به هم با این تفاوت که پیغمبر آن ۱۳ سال را تقریباً بطور کامل در همان مکه گذراند ،
اما طاغوتیان زمان به امام فرصت ندادند که این ۱۶ سال را در قـم کـانون دعوت بگذراند و امام بخش عظیمی از این ۱۶ سال یعنی ۱۳ سال تمام آنرا در غربت گذراند .
از من می پرسید مگر نجف برای امام غربت بود . پاسخ من به شما این است که بله نجف برای امام غربت بود اینجا دیگر خیلی از شماها باید مطالب یادتان بیاید . یادتان می آید که امام در نجف فریاد برآورد ای نجف چرا ساکت نشسته ای و امام در نجف به انقلابیون ایران مقیم عراق و یا انقلابیون مقیم عراق در رابطه با سئوالی که از او کرده بودند که آقا چرا اینجا حرکتی نمی کنید ؟ فرموده بودند که من اینجا یک مهمان هستم. امام تمام آن مدت ۱۳ سال ، ایران را همچنان پایگاه اصلی انقلاب اسلامی می شناخت.
📚 جاودانه تاریخ، گفتارها۱، ص ۲۰_۲۱
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️امام خمینی پیرو راستین محمد صل الله علیه وآله (۳)
امام چنان قوی دل و قاطع و با ایمان و با مسئله در همان دوران ۱۵ سال یک دید روشن به افق انقلاب و افق زندگی ملت ایران سخن می گفت که وقتی برمی گشت امیدوارتر و قوی دلتر مبارزات خودش را ادامه می داد . این قوت بخشی، این روح دادن، این ایمان مجاهدان راستین را افزودن ، در طول این مدت از نقش های پر ارج امام بود . شبیه نقشی که پیغمبر داشت می دانید که پیغمبر تقریباً مدت سه سال با عده ای از بستگانش در شعب ابیطالب بودند . شعب ابیطالب یک دره ای است که الان هـم تـربت پاک ابوطالب و خدیجه ( س ) و بسیاری از چهره های برجسته صدر اسلام است در یک دره ای در اطراف مکه . مکه یک دهی بود . یک شهری خیلی کوچک است که در اطرافش یک شعبی ، یک دره ای بود نسبتاً سبز و در آنجا پیغمبر با بنی هاشم رفتند برای اینکه برابر محاصره اقتصادی قریش بتوانند دوام بیاورند . در آن سال های عسرت ، در آن سال های حرج و تنگنا ، پیغمبر برای این مسلمانان معدود زیر سلطه و زیر فشار در مکه همیشه آرامش بخش بود . علی ( ع ) می گوید ماهر وقت در بـرابـر مشکلات و سختیها دچار ناراحتی و دلهره می شدیم باید برای آرامش خاطر دست به دامن پیامبر می زدیم . پیغمبر دیدارش ، سخنش ، عملش بـرای مـاهـا مـایه آرامش خاطر و قوت قلب بود وامام برای همه کسانی که در آن سالهای طولانی عسرت با او مکاتبه داشتند یا دیدار داشتند زبانش ، قلمش و کلماتش و چهره اش امیدبخش بود.
📚جاودانه تاریخ، گفتارها۱، ص۲۲
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️امام خمینی پیرو راستین محمد صل الله علیه وآله (۴)
بزرگترین وظیفه همه ما در این برهه از زمان این است که با هوشیاری، با آگاهی و با وظیفه شناسی و وظیفه گذاری و با حرکت دقیق بدنبال امام ، این رهبری که در عین رهبری ما پیرو راستین پیامبر بزرگ اسلام است به یاری خدا چنان عمل کنیم که این بار انقلاب اسلامی پرشکوه پر برکت عزیز ما دوامش در راه راست و صراط مستقیم اش از دوام نخستین پیروزی انقلاب اسلام در عصر نبی اکرم بیشتر باشد و شرط این است که همگان همت کنیم از همین حالا راه را بر روی هرگونه تحریف و انحراف از اسلام پاک، اصيل، خالص، نه شرقی و نه غربی ببندیم که اسلام پس از آن پیروزی شکوهمندش، از این راه در معرض خطر و تهدید قرار گرفت و عـمر حاکمیت اسلام اصیل بر جامعه بشری چندان طولانی نگردید. خداوندا بما توفيق عنایت کن که با شناخت آگاهانه و روشن از اسلام اصیل پاک و رهبری اصیل اسلامی همچنان در صراط مستقیم باقی بمانیم.
📚جاودانه تاریخ، گفتارها ۱، ص۲۴
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ سیاست آمریکا علیه ایران
🎙 سخنرانی شهید آیت الله بهشتی پیرامون سیاست های آمریکا
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ما هویت خود را حتی با پیروزی معامله نمیکنیم!
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
.
♦️تساهل و بردباری سیاسی-اجتماعی در اندیشه ی آیت الله شهید بهشتی (ره)
مؤسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی به مناسبت سالروز شهادت آیت الله بهشتی برگزار میکند
🎤 سخنران :
دکتر عباس عمادی
🔸️ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران
🔸️ استاد گروه سیاست موسسه اندیشه بهشتی
⏰️ زمان :
چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ ، ساعت۱۸
⭕️پخش زنده از صفحه اینستاگرام
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️شهید بهشتی؛ شهید جهاد تبیین انقلاب اسلامی
مؤسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی به مناسبت سالروز شهادت آیت الله بهشتی برگزار میکند
🎤 سخنران :
حجت الاسلام و المسلمین مهدی سراج
🔸️ استاد حوزه و دانشگاه
🔸️ استاد گروه تاریخ موسسه اندیشه بهشتی
⏰️ زمان :
سه شنبه شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱ ، ساعت۱۸
⭕️پخش زنده از صفحه اینستاگرام
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
26.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️طاغوت طاغوته، میخواد تاج به سر میخواد عمامه به سر
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
21.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ ترور یک ملت
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
16.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️از فرزندانمان آدم بسازیم
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️نگاهی دیگر به مسأله نصب علی (ع)
در تاریخ نهضت اسلام با فرا رسیدن رحلت پیامبر قبل از اینکه اسلام آن چنان پایدار شود که بدون نگرانی بتواند على (ع) عملا بر کرسی زمامداری اسلام بنشیند چنین شرایطی فراهم نیامد. حالا که نیامد پیامبر در اصل نصب على به زمامداری نگران است. وحی میآید که ای رسول خدا در اعلام مطلب درنگ نکن، نگران مباش، تو این حقیقت را اعلام کن اگر چه على عملا زمامدار نشود بعد از تو، اعلام کن، چرا؟ چون با اعلام زمامداری مولا على (ع) اقلاً اصل عالی مشخصات زمامدار امت به وسیلهی پیامبر اعلام شد. اگر قرار است کسی زمامدار امت باشد صفاتش، صفات چه کسی باشد. اقلا من امروز که میخواهم با شما سخن بگویم، سندی عالی و زنده و عینی دارم که بگویم ای مسلمانان زمامدار امت اسلام باید چه خصلت هایی داشته باشد تا بتوان او را اصلا زمامدار اسلام نامید. این ارزش بزرگی است، این تبلیغ رسالت است، یعنی حتی اگر علی (ع) هم زمامدار نشود، با اعلام زمامداری آن حضرت یک بخشی دیگر از تعالیم اسلام به روشنی به مردم ابلاغ شد و ضابطه ی تعیین زمامدار مشخص شد.
حالا امیدوارم بتوانیم معنی این آیه ی کریمه را به صورتی فطرت پذیر و دور از هر نوع شائبه ی دیگر هضم و دفع کنیم. ای پیامبر آنچه از جانب خدایت بر تو فرستاده شده ابلاغ کن، اگر ابلاغ نکردی رسالتت را تمام نکردهای و نگران مباش که از ناحیهی این ابلاغ گزندی به تو و امت اسلام برسد و اما اگر نگران آن مردم کافر کفران پیشه هستی، بدان که «ان الله لايهدی قوم الكافرين».
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
چرا علی؟ چرا غدیر؟
اگر با شما مشورت میشد، چه کسی را غیر از علی معرفی می کردید؟
نگرانی پیامبر در مورد #میراث گرانبهایش!
قصه #شيعه و #سنى مطرح نيست
سخنرانی در سال 1351 ؛ #آبادان
در سالهايى كه ما اين جشن بزرگ را در مسجد #هامبورگ جشن مىگرفتيم، در آن چند سال كه آنجا بودم همه ساله خود به خود من سخن مى گفتم. خوب به خاطر دارم كه در هيچ سال ناچار نشدم مطلبى را تكرار كنم يا براى اجتناب از تكرار مطلب، موضوع سخنرانى #عيد_غدير را مسألهاى غير از غدير و #مولا_على، عليه السلام، قرار دهم. همواره با خودم فكر مى كردم كه #اگر_سالها_بگذرد و بخواهم براى همان مردم درباره غدير سخن بگويم قافيه سخن تنگ نيست، چون مسأله اى كه موضوع عيد غدير است يك مسأله جزئى پيش پا افتاده نيست بلكه مسأله اى بسيار مهم است. مطلب اين است كه پيامبرى به فرمان خدا مأموريت يافته در جهان پرغوغاى چهارده قرن پيش #جامعه_نمونه اى بر مبناى اسلام بسازد. جامعه اى كه به تمام معنا يك #جامعه_انقلابى است. جامعه اى است كه وضع موجود را كاملاً دگرگون كرده است. ...
پيغمبر بزرگوار اسلام به فرمان خدا و با اتكا بر وحى خدا، بر پايه #توحيد و يكتاپرستى، بر پايه احترام به#ارزشهاى_عالى_انسانى و بر پايه كنار زدن همه ارزشهاى ضد انسانى ديروز، جامعه اى نو ساخته است. حالا چنين بنيانگذارى الهام گرفته است كه ماهها، هفتهها و روزهاى پايان عمرش نزديك مى شود. #نگران است. نگران اينكه اين جامعه نوبنياد را با اين خصلتهاى نو بايد به دست چه كسى سپرد و چه كسى مى تواند پس از او اين جامعه را #اداره كند؛ اداره اى كه همراه با آن، #حتى_يك_درجه_زاويه_انحرافى در مسير #نهضت به وجود نيايد. اين #نگرانى_بزرگ است. مسأله، #شوخى_نيست ...
پيغمبر احساس مى كند، مىيابد، مىداند و به عنوان #رهبرى_الهى، دانا، تيزبين و ژرفنگر مى بيند كه با #انقلاب_اسلام، عده معدودى مسلمان زبده خالص ساخته است. بقيه هم به اسلام و #جامعه_اسلامى آمدهاند، نماز مسلمانى را مىخوانند، ماه رمضان هم روزه مىگيرند، حتى زكات هم مىدهند، حتى به ميدان جنگ و جهاد هم مىروند و براى اسلام شمشير هم مىزنند، اما آيا ساختمان درون و جسم و جان و روح و خلق و عادت آنها #ساختمان_خالص_سره_اسلامى است؟ نه! تعجب نكنيد. ...
چطور پيغمبر اسلام نگران است كه اين بزرگترين ميراث را پس از او چه كسى نگهدارى خواهد كرد؟ پيغمبر به اطراف خودش نگاه مىكند و هر بار نگاه مىكند مقدم بر همه #فقط_يك_انسان، #واجد_شرايط مىباشد؛ انسانى كه اصولاً از #نسل_انقلاب_اسلام است، چون ده ساله بوده كه مسلمان شده و چند سال از همان ده سال را نيز زير دست پيغمبر بزرگ شده است. او كسى است كه چند سال قبل از بعثت را هم با خصلتهاى پيغمبر بزرگوار اسلام رشد كرده است: #على . اين انسان زبده آگاه هوشمند بافضيلت، كودك بود كه به خانه محمد رفت. دوران كودكى را در #خانه_پاك_پيغمبر گذراند. ده ساله شد كه #نهضت_اسلام شروع شد. اولين مردى بود كه اسلام را پذيرفت .چه اسلام پذيرفتنى؟ خالص، مخلص، باصفا، باصميميت، #بىدغل، #بىطمع .نه طمع در رياست دارد، نه طمع در ثروت دارد، نه طمع در سالارى لشكر دارد. هيچ طمعى ندارد. #خالص_در_راه_خدا! شما اصلا از #فرمان_خدا صرف نظر كنيد، از تصميم پيغمبر صرف نظر كنيد؛ فكر كنيد كه به جاى پيغمبر، يك رهبر ديگر، جامعه اى را با آن #خون_دل ساخته بود، مى آمد با شما و با آنها كه با تاريخ سرنوشت اسلام آشنايى دارند و با اين حقايق اجتماعى هم كه عرض كردم آشنا هستند #مشورت مىكرد و مىگفت چه كسى مىتواند پس از من اين ميراث را به خوبى نگه دارد و نهضت اسلام را در مسيرش نگه دارد تا منحرف نشود؟ چه كسى را مىتوانيم معرفى كنيم غير از على؟ #منصف باشيد. قصه #شيعه و #سنى مطرح نيست. ...
آیا پيغمبر نگران بود كه اگر دست #على_عليهالسلام، را بگيرد و بگويد « #من_كنت_مولاه_فهذا_على_مولاه» مردم على را #ترور كنند؟ نگرانى پيغمبر اين نبود. او چنين ترسى از مردم نداشت .پيغمبر نگرانى ديگرى داشت. از اين طرف نگران بود كه اگر على بر سر كار نيايد ميراث گرانبهايش، يعنى #جامعه_نوساخته_و_نوخاسته_اسلامى، به چه سرنوشتى دچار خواهد شد، و از آن سو نگران بود كه اگر على را به فرمان خدا به #زمامدارى منصوب كند #عكسالعمل_سياسى دارد. مسأله اين است كه پيغمبر از عكسالعملهاى سياسى اين امر كه ممكن بود يك #بحران_سياسى در مسير نهضت اسلام به وجود بياورد بيمناك بود ...
منبع: #شهیدبهشتی، ولایت رهبری روحانیت (1390) صص74-83
@Shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️مسئولیت اجتماعی انسان
رابطهای که انسان با محیط اجتماعی و محیط اجتماعی با انسان دارد خود یک بستر تکامل و رشد است. تشکی است که انسان هم خودش باید بدوزد و هم رویش بخوابد، بستری است که خود انسان میسازد و خود او هم از آن استفاده میکند و در آن آرامش پیدا میکند.
📚حزب جمهوری اسلامی (مواضع تفصیلی)،ص ۲۲۷
محیط را که بسازی خودت را ساختهای و خودت را که بسازی محیط را ساختهای. اگر تک بعدی نشویم، خودسازی ما عین محیط سازی است و محیط سازی ما عین خودسازی است. لذا میگوییم اسلام دینی است که در آن عبادت، عین سیاست و سیاست عین عبادت است.
📚حزب جمهوری اسلامی (مواضع تفصیلی)، ص۲۷۳
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️وای به روزی که...
وای به روزی که علمای یک امتی در صدد برآیند بر طبق پسند مردم حرف بزنند! خواه این مردم، مردمی مرتجع و کهنه پرست باشند، خواه، مردمی نوپرداز و نوپرست. وظیفه عالم، گفتن حق است، خواه حق با «کهنه» جور در آید و خواه با «نو». حق از آن کهنه هایی است که هر چه کهنهتر شود قیمتش بیشتر است! وظیفه عالم، حق گفتن است. نکبت دنیا و آخرت نصیب آن جامعهای می شود که عالمانش و آگاهانش، به خاطر استقبال و ارادت مردم، شلوغی و رونق و گرمی بازار و مرید بازیشان چه به طرف کهنه و چه به طرف نو بروند، فرق نمی کند. نوپردازی به خاطر گرمی بازار همانقدر زشت است که کهنه گرایی. عالم باید چراغ روشنگر باشد، باید چهره حق را در پرتو علمش بشناسد و بشناساند.
📚بانکداری، ربا و قوانین مالی، ص ۱۵۸
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻