eitaa logo
بهتر بنویسیم
1.5هزار دنبال‌کننده
317 عکس
36 ویدیو
53 فایل
💡خیلی از ما نویسنده‌ایم؛ فقط باید تمرین کنیم تا #بهتر_بنویسیم. ارتباط با مدیر: @Pourjam
مشاهده در ایتا
دانلود
ابتهاج تعریف می‌کرد: «در مراسم کفن و دفن شخصی شرکت کردم، دیدم قبل از اینکه بذارنش تو قبر، چیزی حدود یک وجب سرگین و فضولات تر گوسفند، توی کف قبر ریختن. از یک نفر که اینکار رو داشت انجام میداد، سوال کردم که: این چه رسمی است که شما دارید؟ گفت: توی رساله نوشته که این کار برای فرد مسلمان مستحبه و ما مدت هاست برای مرده هامون اینکار رو انجام میدیم! می‌گفت که چون برام تعجب آور بود، سریع گشتم یه رساله پیدا کردم و رفتم سراغ طرف و بهش گفتم: کجاش نوشته؟ طرف هم میره تو بخش آیین کفن و دفن میت، آورد که بفرما دیدم نوشته کف قبر مسلمان ، مستحب است یک وجب پهن تر باشد! 👤 شفیعی کدکنی 👈پ.ن: ذهنیت‌ خواننده، تأثیر زیادی در فهم متن دارد؛ آن را دریابیم؛ یعنی: ☑️ ۱- در هنگام خواندن، مراقب ذهنیت خودمان باشیم که متن را تفسیر به رأی نکنیم. ☑️ ۲- در هنگام نوشتن، به‌ویژه در نوشته‌های با مخاطب خاص، ذهنیت خواننده‌مان را در نظر بگیریم؛ بنابراین از نشانه‌ها و علائم نگارشی و در صورت نیاز از عطف تفسیر، استفاده کنیم. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
خورد یا خرد؟! 📗 خرد صفتی در معنای کم، کوچک، ریز و ... هست، مثلا: ✅ اعصابم خرده ✅ سبزی‌ها رو خرد کردم ✅ خرد خرد بهم پس بده اما «خورد» فعل سوم شخص مفرد از مصدر خوردن است. 💠 با، غلط ننویسیم: 🆔 @behtarbenevisim
🔻به این نکته توجه کنید تا نوشته‌هایتان چند برابر زیباتر شود به این دسته از افعال مرکب یا ترکیبی دقت کنید: استراحت بکنیم/متصل می‌شد/مخلوط می‌کرد/مواظب باشند/رشد می‌کرد/متوجه نشد/تصور می‌کرد/خلاص می‌کرد/طولی نکشید/مجبور می‌کرد/شبیه بود/معطل کردم/پراکنده می‌کرد اکنون به این دسته از فعل‌های ساده هم دقت کنید و ببینید چه تفاوتی با فعل‌های بالا دارند: بیاساییم/می‌پیوست/می‌آمیخت/بپایند/می‌شکفت/درنیافت/می‌انگاشت/می‌رهانید/نپایست/وامی‌داشت/می‌مانست/درنگیدم/می‌گستراند می‌بینیم که از حیث معنی این دو گروه از فعل‌ها هیچ تفاوتی باهم ندارند؛ اما از حیث شکل و زیبایی، تعداد کلمات، قدرت اثرگذاری و گیرایی، آسان‌خوانی و خوش‌خوانی، سادگی و کوتاهی، دستۀ دوم خلاقانه‌تر و پرمایه‌تر هستند. بدون تردید با نگاهی اجمالی به فعل‌های یک نویسنده می‌توان قدرت نوشتن او را محک زد و سنجید. در یک نوشتۀ خوب، نویسنده می‌کوشد تا از فعل‌های مرکب که اکثرأ به است و بود و شد و کرد منتهی می‌شوند حتی‌الامکان بپرهیزد و به جایشان فعل‌های ساده و جان‌دار را برگزیند. برای کسب مهارت در ساخت فعل‌های ساده و جان‌دار می‌توانید دو تمرین زیر را انجام دهید: 🔸یک: یک تمرین کارا و کاربردی این است که کتابی را که نثر خوبی دارد باز کنید و فعل‌های آن را در جایی یادداشت کنید؛ سپس روزانه یکی‌دوتا از این افعال را بردارید و برای آن‌ها جمله بسازید. 🔸دو: در تمرین دوم بعد از اینکه مطلبی را نوشتید بازگردید و فعل‌های آن را بردارید و بکوشید تا فعل‌های دیگری جایگزین فعل‌های پیشین کنید. با انجام این تمرین درمی‌یابید که گاهی برای تغییر یک فعل ناگزیرید تا کل ساختار جمله را به هم بریزید. فعل‌های بالا از کتاب‌ «گفتگوها» نوشتۀ سزار آیرا با ترجمۀ ساده و زیبای ونداد جلیلی انتخاب شده‌اند. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
آیین-نگارش-و-نویسندگی.pdf
647.3K
🔰آیین نگارش و نویسندگی ◽️تهیه شده در: ▫️معاونت پژوهش حوزه علمیه ایلام 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
🙂👌 👇 کوتاهی یک جواب گاهی آنقدر کامل است که اگر هرچه به آن اضافه کنی، اضافی است‌. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
✍ تفاوت «املا» و «رسم‌الخط» 🔸 در سال‌های اخیر، دربارۀ املا و رسم‌الخط بسیار نوشته‌اند، ولی آنچه در این میان مغفول مانده تعریف و بیانِ تفاوتِ این دو بوده است. اگر میانشان تفاوتی قائل شویم، توضیح تفاوتِ صورت یا صورت‌های نوشتاریِ کلمات آسان می‌شود. 🔹به نظر نگارنده، "املا" را می‌توان نحوۀ نوشتنِ کلمه دانست هنگامی که آن کلمه "فقط یک صورتِ نوشتاریِ درست" داشته باشد، مثل «سؤال، مسائل، انضباط، حتماً، ارائه». 🔹 برای یافتنِ املای صحیحِ کلمات، باید به فرهنگ‌های معتبر رجوع کرد. 👈 بنابراین، آنجا که سخن از املا است، کسی اجازه ندارد بگوید که من دوست دارم بنویسم «حتمن» یا «مسایل» یا «ارایه». 🔹ولی "رسم‌الخط" نحوۀ نوشتن کلمه است هنگامی که آن کلمه "بیش از یک صورتِ نوشتاریِ درست" داشته باشد؛ مثل «آزادیبخش/ آزادی‌بخش، مسئله/ مسأله، نامۀ من/ نامه‌ی من، اتو/ اطو، خانه‌ای/ خانه‌ئی/ خانه‌یی». برای یافتنِ رسم‌الخطِ مُختارِ کلمات و تکواژها باید به دستورِخط‌ها و شیوه‌نامه‌های ناشران و مؤسسات معتبر فرهنگی و انتشاراتی، ازجمله فرهنگستان زبان و ادب، رجوع کرد. وقتی کلمه‌ای بیش از یک صورتِ نوشتاریِ درست داشته باشد، نویسنده و مترجم و ویراستار می‌توانند یکی از آن صورت‌های درست را، البته به شرط رعایت یک‌دستی و تطابق با رسم‌الخط ناشر، برگزینند. مثلاً ما نمی‌توانیم بگوییم «خانه‌ئی» و «خانه‌یی» "غلط" است، بلکه می‌توانیم بگوییم که «خانه‌ای» از آن دو رایج‌تر و پذیرفته‌تر است. ▫️ هومن عباسپور، «نگاه ویراستار»، مجلۀ «جهان کتاب»، ش ۳۲۷-۳۲۸ (مرداد و شهریور ۱۳۹۵)، ص ۴۲. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
؛ بکار بردن صحیح کلمه "ارائه" 📗 این کلمه به معنای «نشان دادن» و «به معرض دید گذاشتن» است و نه به معنای «تحویل دادن» یا «تقدیم کردن». در بسیاری از نوشته های معاصران ارائه کردن ( یا ارائه دادن ) و عَرضه کردن را به عنوان مترادف به کار می برند و البته صحیح نیست. پس: اعتراضم را به کمیته استیناف تحویل دادم. (ادبیات رسمی)✅ اعتراضم را به کمیته استیناف ارائه دادم. (ادبیات رسمی)❌ اعتراضم را به کمیته استیناف دادم (ادبیات غیر رسمی)✅ 💠 با، غلط ننویسیم: 🆔 @behtarbenevisim
🌐 املا و کاربرد صحیح فعل های خواستن و خاستن 🔵 کلمات خواستن و خاستن در فارسی به یک صورت تلفظ می‌شود اما تفاوت این دو کلمه در نوشتار یکی از مواردی است که خیلی‌ها را دچار خطا می‌کند. 🔶 واو معدوله عامل این تفاوت است که در کلماتی مانند خواب، خواهر، خواهش، خواستن، خوار و … نیز استثناء ایجاد می‌کند. ☑️ یکی از ساده‌ترین راه‌های تمییز این دو کلمه از یکدیگر و صحیح‌نویسی آن، توجه به معنای آن است. مثال: چو از خوان نخجیر برخاستند سبک باره مهتران خواستند در ترکیب‌هایی مانند برخاست و به پا خاست، که معنای خیزش وجود دارد، واو معدوله درج نمی‌شود و «خاست» درست است؛ اما هنگامی که معنای طلب کردن منظور باشد، «خواست» درست است. 🔴 نگارش خواستن در زبان محاوره با توجه به این که در زبان محاوره تقریبا همه جا معنای طلب کردن مد نظر است، که باید این فعل به صورت می‌خوام، می‌خوای، می‌خواد، می‌خوایم، می‌خواید، می‌خوان نوشته شود و نگارش به صورت می‌خام و … نادرست است. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
✅ هنر مورد قبول قرآن 💠 تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی- صلی الله علیه و آله و سلم- اسلام ائمه هدی- علیهم السلام- اسلام فقرای دردمند، اسلام ، اسلام تازیانه خوردگانِ تاریخِ تلخ و شرم‌آور محرومیتها باشد. 🔹 هنری زیبا و پاک است که کوبنده داری مدرن و کمونیسم خون‌آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام ، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام بی‌درد، و در یک کلمه «اسلام امریکایی» باشد. 🔻 هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی است. هنر در عرفان اسلامی ترسیمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسیم تلخکامی گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است. 🔹 هنر در جایگاه واقعی خود تصویر است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا، لذت می‌برند. 👈تنها به هنری باید پرداخت که با جهانخواران شرق و غرب، و در راس آنان امریکا و شوروی، را بیاموزد. 💎 هنرمندان ما تنها زمانی می‌توانند بی‌دغدغه کوله بار مسئولیت و امانتشان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چهارچوب مکتبشان، به حیات جاویدان رسیده‌اند. 🖋 روح الله الموسوی الخمینی‌؛پیام به هنرمندان و خانواده شهدا 30 شهریور 1367، صحیفه نور، ج21، ص 145ـ146 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
🌐 تمام نویسندگان در چهار نوع تقسیم میشوند. ❇️ بر اساس پژوهش‌های استاد محمد حسن شهسواری، از نویسندگان برتر بزرگسالان، تمام نویسندگان در چهار دسته قرار دارند؛ یک: آنهایی که تند و خوب می‌نویسند. دو: آنهایی که تند و بد می‌نویسند. سه: آنهایی که کند و خوب می‌نویسند. چهار: آنهایی که کند و بد می‌نویسند. 🍀 ما به دسته‌ی اول کاری نداریم، این گروه مشخصا از ژن پیغمبری برخوردار هستند و خوشا به حالشان! 🍀 دسته‌ی آخر هم که بهتر است قید نویسندگی را به کل بزنند.😏 رک و راست، باید چهار گوشه‌ی زمین را ببوسند و کناره‌گیری کنند.☹️ 🍀 بیشترین آمار نشان داده شده، گویای این است که درصد زیادی از نویسندگان، در گروه دوم و سوم قرار دارند. یعنی آنهایی که تند و بد و کند و خوب می‌نویسند. ✳️ قصد داریم بفهمیم این دو دسته‌ٔ عمده، چه ویژگی‌ها، نقاط ضعف و قوتی دارند و چگونه می‌توانند کیفیت کار خود را بالا ببرند. ❔❓فکر می‌کنید شما به عنوان یک نویسنده در کدام دسته قرار دارید؟ 🌀 ادامه دارد... 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
🔖 موسسه جامعة الاحکام برگزار می‌کند: 👈 فراخوان بزرگ (به روی چشم)؛ 🔖 اولین فراخوان ادبی با رویکرد احکام شرعی در سراسر کشور؛ 👌👌 📌 با موضوع آموزش احکام شرعی در قالب‌های ادبی و هنری و با محوریت ادبیات کودک، نوجوان و بزرگسال؛ 😍🎁همراه با ده‌ها میلیون جایزه🎁😍 👇اطلاعات بیشتر و راهنمایی ارسال آثار👇 🆔️ @jameatolahkam ⚘⚘⚘
بهتر بنویسیم
🌐 تمام نویسندگان در چهار نوع تقسیم میشوند. ❇️ بر اساس پژوهش‌های استاد محمد حسن شهسواری، از نویسندگ
💠 در کدام دسته‌ی چهارگانه قرار داریم؟ 🔹 الف. تند و خوب یعنی کسانی که نسخه‌ی اول رمانشان را هم سریع می‌نویسند و هم آنقدر خوب که چنان نیاز به بازنویسی ندارد. 🔸 ب. تند و بد این گروه نسخه اول را زود تمام می‌کنند، اما واقعا قابل ارائه به ناشر نیست. 🤭 بین خودمان بماند؛ قلمشان جنایتی در حق ویراستاران است. آنها باید حسابی وقت بگذارند و چندین و چند بار بازنویسی کنند. 😩 🔹 ج. کند و خوب این گروه نسخه اول را کند می‌نویسند. خیلی کند. پاراگراف به پاراگراف، کلمه به کلمه، پرنده به پرنده! اما در همین مرحله آنقدر روی آن تمرکز می‌کنند که وقتی اثرشان تمام می‌شود، چندان نیاز به بازنویسی ندارد. 🔸 د.کند و بد این گروه هم از توضیحات بی‌نیازند.😷 ⚪️ تجربه نشان داده که گروه الف، تنها ده درصد از نویسندگان را تشکیل می‌دهد. البته کم نیستند کسانی‌که به‌نوعی به آن‌ها حسودی‌شان می‌شود. 🤢 💢 گروه ب و ج هم هرکدام چهل درصد، یعنی جمعا هشتاد درصد نویسندگان، که به احتمال زیاد من و شما نیز جزء یکی از این دو گروه هستیم. گروه «د» هم ده درصد. که متاسفانه بنظر می‌رسد استعدادشان جایی غیر از نویسندگی نهفته است. 😶 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
💠 در کدام دسته‌ی چهارگانه قرار داریم؟ 🔹 الف. تند و خوب یعنی کسانی که نسخه‌ی اول رمانشان را هم سری
🔰ضعف🤒 نظریه‌ی قدرت💪 همانطور که گفتیم، به گروه الف و د کاری نداریم، روی سخن با گروه‌های ب و ج است. هیچ کدام از این دو گروه برتری خاصی نسبت به هم ندارند. شما فقط باید شیوه نگارش شخصی خودتان را بیابید تا بیهوده خود را با دوست نویسنده‌تان مقایسه نکنید. مثلا اگر شما نسخه اول کتابتان را کند می‌نویسید و دوستتان تند، حواستان باشد که در عوض شما کار خیلی کمتری در مرحله بازنویسی دارید. قدرت‌ها و توانایی‌ها همیشه به‌نوعی ضعف هم هستند. نمی‌توانید در یک چیز موفق باشید بدون اینکه در چیز دیگری ناموفق باشید. این، ضعف نظریه‌ی قدرت است. ♨️کلام آخر، از همین حالا یاد بگیرید که واحد نوشتن نویسندگان، کلمه است نه صفحه. ❓سوالی که مدام در ذهن نویسندگان شکل می‌گیرد این است که "روزی چند کلمه بنویسیم تا اسم خودمان را نویسنده بگذاریم؟" ادامه دارد... 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
🔰ضعف🤒 نظریه‌ی قدرت💪 همانطور که گفتیم، به گروه الف و د کاری نداریم، روی سخن با گروه‌های ب و ج است. ه
🕰 قانون ده هزار ساعت 💡 روانشناس سوئدی، ک.آندرس اریکسون این مسئله را مطرح کرد که «آیا چیزی به‌نام استعداد وجود دارد؟» 📊 پژوهش او و همکارانش نشان داد ممکن است چیزی مرموز به نام در ژن برخی افراد وجود داشته باشد، اما بسیاری از انسان‌های موفق در انواع رشته‌ها ( سخنرانان، نویسندگان، نقاشان، بازیکنان بسکتبال و حتی جانیان خطرناک و زیرک و...) در یک چیز مشترک بودند؛ آنها قبل از شهرت به عنوان یک فرد بسیار موفق در رشته‌شان، حداقل ده هزار ساعت در کار خود تمرین داشته‌اند. ده هزار ساعت و نه کمتر. فرقی ندارد که در گروه «ب» باشید یا «ج» یا حتی «آ». 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
دایم / دایمی 📗 دایم در فارسی در مقام صفت یا قید به کار می‌رود و بنابراین دیگر لازم نیست که «ی» صفت‌ساز بر آن بیفزاییم و دایمی بگوییم. 💠 با، : 🆔 @behtarbenevisim
📌انا لله و انا الیه راجعون ◼️در گذشت عالم جلیل القدر حضرت آیت الله ناصری را به محضر امام زمان و تمام شیعیان آن حضرت، تسلیت عرض می‌کنیم. : 🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
🕰 قانون ده هزار ساعت 💡 روانشناس سوئدی، ک.آندرس اریکسون این مسئله را مطرح کرد که «آیا چیزی به‌نام ا
یا از جَو، بارانی می‌بارد و سیل‌آسا می‌نویسی، یا هر دوازده‌ساعت، فقط با یک کپسول قلم و لیوان آبی، می‌نویسی؛ دومی تو را بهتر نویسنده می‌کند. : 🆔 @behtarbenevisim
📗 «خواه ناخواه» یا «خواهی نخواهی» این دو ترکیب را گاهی به صورت «خواه و ناخواه» و «خواهی و نخواهی» می‌‌نویسند، اما تلفظ و املای درست آن‌ها «خواه ناخواه» و «خواهی نخواهی» بدونِ «واو عطف» است. بحْبوحه املای این کلمه به همین صورت صحیح است. گاهی آن را به غلط بهبوهه می‌نویسند. 💠 با، غلط ننویسیم: 🆔 @behtarbenevisim
🌴بیچاره آن‌کسی‌ که می‌نویسد فقط برای دیگران. 🌴بیچاره آن‌کسی‌ که هنرش، فقط هنرورزی برای دیگران است؛ تاآنجا که خودش، نمیتواند هنرش را ببیند. 🌴 بیچاره آن‌کسی‌ که زندگی می‌کند، فقط برای دیگران، عمری را، بدنی را و قلمی را هزینه می‌کند تا دیگران را خشنود کند. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
از نقاط مثبت گروه «ب» این گروه بافتن🧣 را خوب بلدند. کلمات را قبل از نوشتن، می‌بینند.😌 قبل از رسیدن به طنز نوشته‌شان، می‌خندند☺️ و پیش از قسمت غم، عبوس می‌شوند.🤨 😳 جالب‌تر اینکه این گروه در اوج سرعت نوشتن، به‌ یکباره قفل می‌کنند؛🔏 احتمالا این به خاطر صحنه‌ای است که جلوتر آن را دیده‌اند.😏 ✅ : مثل راننده فولکس🚗 قدیمی به دست‌اندازها توجه نکنید و فقط به نوشتن یا بافتن خود ادامه دهید. ولی پس از پایان بدانید که نوشته شما تمام خط‌خطی است و این هنر شماست که از بین این خطوط، باید نقش مطلوبتان را کشف کنید. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
؛ "خطمی" یا "ختمی"؟ 📗خطمی به معنای «نوعی گیاه گلدار» است. بعضی این واژه را به گمان این‌که فارسی است، با حرف «ت» و به صورت «ختمی» می‌نویسند. اما این واژه عربی است و به صورت «خطمی» نوشته می‌شود. 📗 تهویه هوا تهویه خود به معنای «عوض کردن هوا» یا «هوا دادن» است و نیاز به واژه هوا ندارد. بنابراین ترکیب تهویه هوا حشو است و بهتر است از کاربرد آن خودداری شود. به جای «دستگاه تهویه هوا» می‌توان به سادگی گفت: «دستگاه تهویه». 💠 با، غلط ننویسیم: 🆔 @behtarbenevisim
💠 با، غلط ننویسیم: 🆔 @behtarbenevisim
🔰سخنی با نویسندگان کم انگیزه 🌸 اگر روزگار برایت بی معنا شد، تو به آن معنا بده. 📃 اگر کاغذ سفید افکارت خط خطی شده و دیگر جایی برای نقش های جدید نداره، آن را پاره نکن و دور نینداز. می توانی با خط و خطوط های جدید تایش کنی و شکل جدید به آن بدی؛ مثل یک ستاره ای💫 که می تواند نخ های باورت را به هم وصل کند. 🤔اگر بافته های نگارت، تافته شد و نخ های توقع‌هایت، رشته شد🧶، کنارش نگذار، آن رشته ها، تجربه های گران تواند؛ می توانی با آن، گیسوهای امیدت را بسازی. 💍 اگر النگوی خوشبختی، الان به دستت تنگ شده، به این معنا نیست که دیگر خوشبخت نیستی؛ با گردی آن النگو، صورت دیگر نعمت های خالقت را ببین. 👀 چشم و دهان، از عروسک ها یک روز کنده می شود ولی با عشق و علاقه تو، باز چسبیده می شود. ⌛️اگر توانت کم شده و باتری هایت با ضربه های روزگار کوبیده شده، داشته هایت را کنار هم بگذار، می‌بینی که خدا چقدر دوستت دارد و این یعنی گرفتن نیرویی عظیم. 🌺 پس هنوز صورت تو معنا دارد؛ معنا را از آن نگیر. ✍️علی فراهانی ❣تکه‌چسبانی از خردسال هفت‌ساله، زینب فراهانی 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
اگر کسی بخواهد، داشته باشد، یا بخواهد، برای دفاع از مظلوم، دست‌گیری از مهجور، تشویق یک مجاهد، تنبیه یک مهاجم، مطلبی بنویسد، 👈 باید بتواند ✅درست، ✅ساده، ✅و زیبا بنویسد. 💠 بیایید در تا ، و بنویسید: 🆔 @behtarbenevisim