eitaa logo
🖤🌹 بهترین مسیر خوشبختی 🌹🖤
3.8هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
2.9هزار ویدیو
526 فایل
🌷بهترین مسیر خوشبختی🌷 #تخریب_چی کانال⇩⇩⇩ @mosaferbehesht133 ⇯⇯⇯⇯⇯⇯⇯⇯ سلام خیلی خوش آمدید✋ راه ارتباطی @mersad_968 تبلیغ و تبادل هم داریم @mosaferbehesht14 https://daigo.ir/secret/9499154387 نقد و پیشنهادها
مشاهده در ایتا
دانلود
صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام اللهم صل علی محمد و آل محمدوعجل فرجهم التماس دعای فرج و شهادت👌🌷✋ ان شاءالله
شاهد عاشورا بود، چه عاشورایی و چه غوغایی؛ شاهد بود، شاهد بیماری سخت پدر، شاهد به خون غلطیدن طفل شش ماهه؛ شاهد بود، شاهد اسارت عمه اش زینب «سلام الله علیها»، شاهد طعنه ها و کنایه ها به دختران کاروان؛ شاهد بود، فقط می گویم شاهد بود "الشِمرُ جَالسٌ عَلی صَدر الحُسَین 💔 (ع)🥀 🥀
💔 دلم پر مى ‏زند امشب براى حضرت باقر که گویم شرحى از وصف و ثناى حضرت باقر ندیده دیده ى گیتى به علم و دانش و تقوا کسى را برتر و اعلم به جاى حضرت باقر (ع)🥀 🥀
🍃همه سرمایه ام تنها دل بستن به توست که پشیمانی ندارد. هر کسی از دل بستن به تو اظهار پشیمانی کند به او خواهم گفت که یا نمی‌داند دل بستن چیست یا تو را با کسی دیگر اشتباه گرفته. این حقیقت را من که هنوز دل به تو نبسته‌ام می‌فهمم. پشیمانی از دل بستن، حس کسی است که همۀ سرمایه‌اش را باخته و ورشکسته شده، مگر انسان جز دلش سرمایۀ دیگری هم دارد؟ نخواه حتی یک بار دیگر ورشکستگی را تجربه کنم. شبت بخیر همۀ سرمایه‌ام!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤 امشب سلامم میرسد خاک بقیع تو تا از تو بگیرد روضه و اشک محرم را (ع)
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 209.mp3
8.67M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 سهم روز دویست و نهم از خطبه ۹۳ تا ۹۲
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و نهم ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 1⃣ ويژگيهای علمی و سياسی امام علی (علیه السلام) ♦️پس از حمد و ستايش پروردگار؛ ای مردم! من بودم که چشم فتنه را کندم و جز من هيچ کس جرأت چنين کاری را نداشت، آنگاه که امواج سياهی ها بالا گرفت و به آخرين درجه شدّت خود رسيد. پس از من بپرسيد پيش از آن که مرا نيابيد. سوگند به خدايی که جانم در دست اوست، نمی پرسيد از چيزی که ميان شما تا روز قيامت می گذرد و نه از گروهی که صد نفر را هدايت يا گمراه می سازد، جز آنکه شما را آگاه می سازم و پاسخ می دهم. و از آنکه مردم را بدان می خواند و آنکه رهبريشان می کند و آنکه آنان را می راند و آنجا که فرود می آيند و آنجا که بارگشايند و آن که از آنها کشته شود و آن که بميرد خبر می دهم. آن روز که مرا از دست داديد و نگرانی ها و مشکلات بر شما باريدن گرفت، بسياری از پرسش کنندگان به حيرت فرو رفته می گويند، سرانجام چه خواهد شد؟ که گروه بسياری از پرسش شوندگان از پاسخ دادن فرومانند. 2⃣ خبر از فتنه های آينده ♦️ اين حوادث هنگامی رخ نشان می دهد که جنگ در ميان شما طولانی شود و دنيا چنان بر شما تنگ گردد که ايّام بلا را طولانی پنداريد، تا روزی که خداوند پرچم فتح و پيروزی را برای باقيمانده نيکان شما به اهتزار در آورد (زمان ظهور حضرت حجّت «عجل الله تعالی فرجه») فتنه ها آنگاه که روی آورند با حق شباهت دارند و چون پشت کنند حقيقت چنانکه هست نشان داده می شود، فتنه ها چون می آيند شناخته نمی شوند و چون می گذرند شناخته می شوند، فتنه ها چون گِردبادها می چرخند از همه جا عبور می کنند، در بعضی از شهرها حادثه می آفرينند و از برخی شهرها می گذرند. 3⃣ خبر از فتنه های بنی اميه ♦️ آگاه باشيد، همانا ترسناکترين فتنه ها در نظر من فتنه بنی اميّه بر شماست، فتنه ای کور و ظلمانی که سلطه اش همه جا را فرا گرفته و بلای آن دامنگير نيکوکاران است. هر کس آن فتنه ها را بشناسد نگرانی و سختی آن دامنگيرش گردد و هر کس که فتنه ها را نشناسد، حادثه ای برای او رخ نخواهد داد. به خدا سوگند، بنی اميّه بعد از من برای شما زمامداران بدی خواهند بود، آنان چونان شتر سرکشی که دست به زمين کوبد و لگد زند و با دندان گاز گيرد و از دوشيدن شير امتناع ورزد، با شما چنين برخوردی دارند و از شما کسی باقی نگذارند، جز آن کس که برای آنها سودمند باشد يا آزاری بِدانها نرساند. و بلای فرزندان اميّه بر شما طولانی خواهد ماند، چندان که ياری خواستن شما از ايشان چون ياری خواستن بنده باشد از مولایِ خويش يا تسليم شده از پيشوای خود. فتنه های بنی اميّه پياپی با چهره ای زشت و ترس آور و ظلمتی با تاريکی عصر جاهليّت بر شما فرود می آيد. نه نور هدايتی در آن پيداست و نه پرچمِ نجاتی در آن روزگاران به چشم می خورد. 4⃣ سرانجام تلخ و دردناك بنی اميه ♦️ ما اهل بيت پيامبر(صلی الله علیه و آله) از آن فتنه ها در امانيم و مردم را بدان نمی خوانيم، سپس خدا فتنه های بنی اميّه را نابود و از شما جدا خواهد ساخت، مانند جدا شدن پوست از گوشت که با دست قصّابی انجام پذيرد. خدا با دست افرادی خواری و ذلّت را به فرزندان اميّه می چشاند که به سختی آنها را کنار می زنند و جام تلخ بلا و ناراحتی و مصيبت را در کامشان می ريزند و جز شمشير چيزی به آنها نمی دهند و جز لباسِ ترس بر آنها نپوشانند. در آن هنگام قريش دوست دارد آنچه در دنياست بدهد تا يک بار مرا بنگرد، گر چه لحظه کوتاهی (به اندازه کشتن شتری) باشد، تا با اصرار چيزی را بپذيرم که امروز پاره ای از آن را می خواهم و نمی دهند. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : (پس از قتل عثمان آنگاه که مردم هجوم آوردند تا با امام علی علیه السلام بیعت کنند، در روز جمعه ٢٥ ذی الحجه سال ٣٥ هجری در مدینه فرمود. ) 🔹علل نپذیرفتن خلافت ♦️مرا واگذارید و دیگری را به دست آرید، زیرا ما به استقبال حوادث و اموری می‌رویم که رنگارنگ و فتنه‌آمیز است و چهره‌های گوناگون دارد و دلها بر این بیعت ثابت و عقل‌ها بر این پیمان استوار نمی‌ماند. چهره افق حقیقت را (در دوران خلافت سه خلیفه) ابرهای تیره فساد گرفت و راه مستقیم حق ناشناخته ماند. آگاه باشید، اگر دعوت شما را بپذیرم بر اساس آنچه که می‌دانم با شما رفتار می‌کنم و به گفتار این و آن و سرزنش سرزنش‌کنندگان گوش فرا نمی‌دهم. اگر مرا رها کنید چون یکی از شما هستم که شاید شنواتر و مطیع‌تر از شما نسبت به رییس حکومت باشم، در حالیکه من وزیر و مشاورتان باشم بهتر است که امیر و رهبر شما گردم. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
زمین و آسمان ای شیعه در حزن و غم است امشب همه اوضاع عالم زین مصیبت در هم است امشب امام پنجمین شد کشته از زهر هشام دون مدینه غم سرا از این غم و زین ماتم است امشب (ع)🥀 🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیارت+عاشورا+با+صدای+علی+فانی.mp3
28.44M
💬 قرائت "زیارت عاشــورا" 🎧 با نوای علی فانی 🌹« ۱۸» به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمــان ارواحنافداه ❤️🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🌼🌼 🗓امروز 05 تیر 1402 🌷 تا 😍 🌸یازده روز دگر تا غدیر اسٺ ✨امیرالمومنین شمس منیر اسٺ 🌸هرآنڪس از علے دور اسٺ کور اسٺ ✨ڪجا همرتبہ اعمے و بصیر اسٺ ✨🌺 ❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❁❁❁ 🗓امروز 05 تیر 1402 ▪️ تا 💔 با اشڪ دیده راه تو را مے ڪنم رصد مـטּ صفر بے بها و ٺویے در مثال صد اے کاش بعد بیست وسہ شب ڪہ مُحرَّم اسٺ یابـטּ الحسـטּ زماטּ فراقٺ بہ سر رسد 🌷 💚 🙏❤️
💔 با زهرِ کینه، تاب وتوانم‌ گرفته شد قوّت نماند و باز زبانم گرفته شد ماندم در این حوالیِ غمها چه می شود؟ در این شرایطی که‌ توانم گرفته شد تا خاطرم رسید مراثیِ کربلا ای وایِ دل که امانم گرفته شد 🥀 (ع)🥀 🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ١۶١ دیوان عالی کشور به منظور نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم و ایجاد وحدت رویه قضایی و انجام مسئولیت هایی که طبق قانون به آن محول می شود بر اساس ضوابطی که شورای عالی قضایی تعیین می کند تشکیل می گردد. ١۶٢ رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل باید مجتهد عادل و آگاه به امور قضایی باشند و رئیس قوه قضائیه با مشورت قضایت دیوان عالی کشور آنها را برای مدت پنج سال به این سمت منصوب می کند.
انسان شناسی ۲۸۱.mp3
11.1M
۲۶۶ از وقتی تصمیم گرفتم به پرورش خودم، به قدرت گرفتن باطنم، به خودشناسی و خودسازی؛ حمله‌ها و وسوسه‌های شیطان به من، چند برابر شده، و از جاهایی می‌لغزم و خطا می‌کنم، که قبلاً اصلاً به مغزم خطور هم نمی‌کرد! ✘ بدتر شدم که ... این چه وضعیه!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✒️ روز ترویه و بانگ " فلیرحل معنا" _______ امروز درمکه روز هشتم ذیحجه است، روز ترویه ! روز ترویه اگر مکه باشید حال و هوای تغییر شهر را لمس می کنید . موج بزرگ زائران بعد از طلوع آفتاب بعد از محرم شدن در مسجدالحرام سمت منا درحرکت اند. صحنه های زیبا از انبوه جمیعت سفید پوش که آرام آرام در سکوتی با هیمنه و پر ابهت و زیبا قدم بر می‌دارند تا طبق سنت نبوی شب نهم یا همان شب عرفه را در منا بگذرانند. پیرمردانی از شبه قاره که ریش های بلندشان را با حنا به رنگ آتشی در آورده اند با لباس سفید جلوه خاصی به جمیعت داده اند. زنان هم همراه مردان ،آرام و با وقار، کوله ای بر سر یا دوش در رفتن اند همه توجه ها از اطراف بریده فقط رو به جلو در اندیشه ایام پیش رواند. رفتن به منا و اقامت در آن در شب نهم از رسوم زائران اهل تسنن است که از سنت نبوی در حجه الوداع گرفته شد. که امامیه هم آن را از سنت می شمارند. ▪️اما برای شیعیان روز ترویه یاد آور یک واقعه عبرت آموز و به یاد ماندنی تاریخی و روز دعوت انسان نورانی است برای انقطاع از جاه ، مقام ، نان ، نام و منافع شخصی . روز خروج حضرت سید الشهدا علیه السلام همراه یارانش از مکه به سمت عراق که حدود یک ماه بعد واقعه دردناک و تارخ ساز و فراموش نشدنی عاشورا رقم می خورد. در مکه باشید پژواک این صدا هنوز در بلندای شهر به گوش می رسد. "فلیرحل معنا " چند روزی این مساله ذهنم را به خود مشغول داشته است که جدای از مباحث فقهی آن ، از اینکه امام قصد حج کرده یا نکرده و حج نیمه تمام گذاشته یا نه و از ابتدا در ماه غیر حج با احرام عمره مفرده وارد مکه شدند و یانه؟ از بیم ترور حکومت مکه را ترک کردند یا نه؟ اما هر مسلمانی از پاداش حج گزاری و اهمیت آن در اسلام و جایگاه بی بدیل این عبادت فاخر و جاذبه های معنوی آن آگاه است و مراسم و آیینی که هر مسلمان دلداده خداوند و معنویت را شیدای خود می سازد . امام حسین علیه السلام که ترنم نیایش قدسی عرفه اش هنوز جانها و عقول آدمی را متحیر می سازد ومی نوازد و مناجات عرشی حضرتش از تراث معنوی گرانسنگ و از منابع بی نظیر عرفان اسلامی است ، چگونه از این حضور و شرکت در این آیین قدسی دل کندند و به سوی عراق رفتند ؟! فهم این مسئله و درکش سخت است! و این همان چیزی است که نهضت و راه و سلوک حسینی را برجسته و ممتاز ساخته است . انگیزه خالص و الهی و اتصال او به عالم معنا و ملکوت است که در هنگامه دوران امر بر انجام یک فریضه اهم و سخت ، انتخاب جانب مصالح امت و منافع و یا لذایذ شخصی حتی معنوی آن. از همه لذایذ معنوی و مصالح شخصی عبور کرد و گذشت و لحظه ای در این حرکت و تصمیم تردید نکرد! نه در تشخیص تکلیف و مصالح امت و نه در عمل به آن ! دنبال تکلیف تراشی و مصلحت بافی برای موجه سازی حضور در مراسم حج و درک ثواب آن هم نرفتند. ! اما ما مدعیان هر وقت پست و مقام سراغ ما آید و یا حتی بویش به مشام رسد، احساس تکلیف می کنیم و برای در آغوش کشیدنش ایثار می کنیم و به گرمی پذیرایش می شویم و همیشه برای این نوع تکالیف آماده بذل مال خود و خرج عرض دیگران هستیم! برای رفع عطش قدرت و شهرت، همه ایام برای ما یوم الترویه است ، چون این عطش سیراب شدنی نیست و با آب برداشتن در یک روز سیراب و به کفایت تامین آب نخواهد شد.! اما هر وقت بحث گذشتن از آبرو ، لذایذ ، شهرت و بحث جهاد باشد برای صیانت از دین و آیین ، تردید دامنگیر ما می شود و آن قدر در تردید سیر می کنیم و به استخاره واستشاره با هم مسلکان و مصلحت جویان وقت می گذرانیم که صدای ساز و دهل پایان معرکه به گوش می رسد و پایان فجر دهم هم اعلام می شود. آن عبد صالح ، عارف متأله و زاهد و انسان کامل شیدای مناجات با خداوند و مستغرق در ذکر و دعا ، شجاعانه ایستاد و همه مصلحت جویی ها را به کنار نهاد و به آنچه به مصلحت اسلام و امت بود و نه مصلحت خود و منافع خویش، اندیشه کرد و تصمیم گرفت و عزم بی خلل و بی تردید خویش را بر آن جزم نمود و با صدای رسا برای همیشه در تاریخ و همه زمان ها ندا در داد : 🔸"من کان باذلاً فِينَا مهجتَه، وموطِّناً على لِقَاء الله نفسه، فلْيَرْحَل مَعَنا" 《هر کس آماده است خون خود را در راه ما نثار کند و خود را آماده لقاى خداوند سازد، با ما رهسپار شود.》 رغم انتظار مصلحت اندیشان ، زاهدان قشری ، مرفهان دنیا طلب و دشمنان کینه توز، او برای عرفات مشک ها را از آب پر نساخت، بلکه حتی حسرت نگاه را بر دل آب گذاشت و به مصارع عشاق نینوا شتافت ! همگان را دعوت به آبیاری نهال تشنه اسلام و درخت عدالت نمود.
تا ترویه برای همیشه برای هجرت و حرکت برای بقای شجره طیبه اسلام نام یابد و بماند . همه در مقابلش ایستادند تا او را از مسیرش باز دارند، از مصلحت جویان تا دلسوزان ، رقیبان ، دنیاگرایان و دشمنان ! اما او باز نمی ایستد ! او را از مرگ و از آوارگی خانواده اش بیم دادند، با ایمان به راهش فرمود: آیا مرا از مرگ می ترسانید؟! "فیا سیوف خذینی! " شمشیرها مرا بگیرید! اراده او تکیه به جای دیگر داشت. چیزی را خواست و اراده کرد که " او " می خواست و اراده اش بر آن مقدر شده بود! از این رو روز ترویه روز عزم و اراده مؤمنانه و الهی و گذر از منافع و مصالح شخصی و لذایذ معنوی برای یک امر مهم و حیاتی هرچند بسیار سخت و پر هزینه ، که دفاع از دین خدا و صیانت از مصالح ملت و عمل به تکلیف، در حیات و تاریخ اسلام مانا شد. و اسلام و حریت از او حیات گرفت و ماند. او فقط به تکلیف و مسئولیت تاریخی و الهی خویش اندیشید و غیر این هیچ ندید و نخواست. چقدر زیبا و روشن آن پیر عارف گفت؛ "سید الشهدا تکلیف همه مارا روشن کرده است. " برایم همیشه روز هشتم ذیحجه با حس غریب و نگرانی همراه است. وقتی به آن فکر می کنم که اگردر چنین موقعیتی قرار بگیریم چه خواهیم کرد؟ آن قدر سبک بال و از فراخی اندیشه و روح برخورداریم که تصمیم درست بگیریم و اساسا تکلیف مان را درست فهم کنیم ؟!ودرست و بهنگام حرکت و عمل کنیم یا عمل به ظواهر و فرایض دیگر را بهانه فرار از مسئولیت اصلی و درست می کنیم؟ باید به خداوند پناه برد و از او خواست تا شناخت شعور ،اراده ، عزم ، و شجاعت لازم را برای تصمیم درست و اقدام بهنگام به آن را عنایت کند . وا اسفا از تشخیص و تصمیم نادرست ! از مصلحت اندیشی های منفعت طلبانه و خود خواهانه! حمید احمدی مکه مکرمه ۸ ذیحجه ۱۴۴۴
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 210.mp3
10.13M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 سهم روز دویست و دهم خطبه ۹۱ بند ۱ و۲
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و دهم ┄═❁❀❈🌿🌸🌿❈❀❁═┄ 📜 ( خطبه اشباح ) (مسعدة بن صدقه از امام صادق عليه السّلام نقل كرد؛ روزی در مسجد كوفه شخصی به امام علی عليه السّلام گفت خدا را آنگونه توصيف كن كه گويا با چشم سر او را ديده ايم، تا عشق ما به خداوند بیش از پیش شود. امام علیه السلام خشمگین شد و با صدای بلند فرمود: همه برای نماز جماعت حاضر شوند. مردم آنچنان حضوری پیدا کردند که مسجد پر از جمعیت شد. امام بالای منبر رفت و در حالی که خشمگین بود و رنگ صورت امام تغییر کرده بود، فرمود:) 1⃣ خدا شناسی ♦️ستايش خدايی را سزاست که نبخشيدن بر مال او نيفزايد و بخشش او را فقير نسازد، زيرا هر بخشنده ای جز او اموالش کاهش يابد و جز او هر کس از بخشش دست کشد مورد نکوهش قرار گيرد. اوست بخشنده انواع نعمت ها و بهره های فزاينده و تقسيم کننده روزی پديده ها، مخلوقات همه جيره خوار سفره اويند که روزیِ همه را تضمين و اندازه اش را تعيين فرمود. به مشتاقان خويش و خواستاران آنچه در نزد اوست، راهِ روشن را نشان داد. سخاوت او در آنجا که از او بخواهند، با آنجا که از او در خواست نکنند، بيشتر نيست. خدا اوّلی است که آغاز ندارد، تا پيش از او چيزی بوده باشد و آخری است که پايان ندارد تا چيزی پس از او وجود داشته باشد. مردمک چشم ها را از مشاهده خود بازداشته است. زمان بر او نمی گذرد تا دچار دگرگونی گردد و در مکانی قرار ندارد تا پندار جابجايی نسبت به او روا باشد. اگر آنچه از درون معادن کوه ها بيرون می آيد و يا آنچه از لبان پُر از خنده صدف های دريا خارج می شود، از نقره های خالص و طلاهای ناب، دُرهای غلطان و مرجان های دست چپن همه را ببخشد، در سخاوت او کمتر اثری نخواهد گذاشت و گستردگی نعمت هايش را پايان نخواهد داد. در پيش او آن قدر از نعمت ها وجود دارد که هر چه انسان ها درخواست کنند تمامی نپذيرد، چون او بخشنده ای است که درخواست نيازمندان، چشمه جود او را نمی خشکاند و اصرار و درخواست های پياپی، او را به بُخل ورزيدن نمی کشاند. ┄═❁❀❈🌿🌸🌿❈❀❁═┄
┄═❁❀❈🌿🌸🌿❈❀❁═┄ 📜 (خطبه اشباح) 2⃣ صفات خدا در قرآن ♦️ای پرسش کننده! درست بنگر آنچه را که قرآن از صفات خدا بيان می دارد به آن اعتماد کن و از نور هدايتش بهره گير و آنچه را که شيطان تو را به دانستن آن وامی دارد و کتاب خدا آن را بر تو واجب نکرده و در سنّت پيامبر(صلی الله علیه و آله) و امامان هدايتگر نيامده، رها کن و علم آن را به خدا واگذار که اين نهايت حقّ پروردگار بر تو است. بدان آنها که در علم دين استوارند، خدا آنها را از فرو رفتن در آنچه که بر آنها پوشيده است و تفسير آن را نمی دانند و از فرو رفتن در اسرار نهان بی نياز ساخته است و آنان را از اين رو که به عجز و ناتوانی خود در برابر غيب و آنچه که تفسير آن را نمی دانند اعتراف می کنند، ستايش فرمود و ترک ژرف نگری آنان در آنچه که خدا بر آنان واجب نساخته را راسخ بودن در علم شناسانده است.پس به همين مقدار بسنده کن! و خدا را با ميزان عقل خود ارزيابی مکن تا از تباه شدگان نباشی. اوست خدای توانايی که اگر وهم و خيال انسان ها بخواهد، برای درک اندازه قدرتش تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غيب ملکوتش را درنوردد و قلب های سراسر عشق مشتاقان، برای درک کيفيّت صفات او کوشش نمايد و عقل ها با تلاش وصف ناپذير از راه های بسيار ظريف و باريک بخواهند ذات او را درک کنند، دست قدرت بر سينه همه نواخته بازگرداند، در حالیکه در تاريکی های غيب برای رهايی خود به خدای سبحان پناه می برند و با نااميدی و اعتراف به عجز از معرفت ذات خدا، باز می گردند که با فکر و عقل نارسای بشری نمی توان او را درک کرد و اندازه جلال و عزّت او در قلب انديشمندان راه نمی يابد. خدايی که پديده ها را از هيچ آفريد، نمونه ای در آفرينش نداشت تا از آن استفاده کند و يا نقشه ای از آفريننده ای پيش از خود که از آن در آفريدن موجودات بهره گيرد و نمونه های فراوان از ملکوت قدرت خويش و شگفتی های آثار رحمت خود که همه با زبان گويا به وجود پروردگار گواهی می دهند را به ما نشان داده، که بی اختيار ما را به شناخت پروردگار می خوانند. در آنچه آفريده آثار صنعت و نشانه های حکمت او پديدار است که هر يک از پديده ها حجّت و برهانی بر وجود او می باشند، گرچه برخی مخلوقات به ظاهر ساکت اند، ولی بر تدبير خداوندی گويا و نشانه های روشنی بر قدرت و حکمت اويند! خداوندا! گواهی می دهم، آن کس که تو را به اعضای گوناگون پديده ها و مفاصل به هم پيوسته که به فرمان حکيمانه تو در لابلای عضلات پديد آمده، تشبيه می کند، هرگز در ژرفای ضمير خود تو را نشناخته و قلب او با يقين اُنس نگرفته است، و نمی داند که هرگز برای تو همانندی نيست و گويا بيزاریِ پيروانِ گمراه، از رهبران فاسدِ خود را نشنيده اند که می گويند: «به خدا سوگند! ما در گمراهی آشکار بوديم که شما را با خدای جهانيان مساوی پنداشتيم.» دروغ گفتند مشرکان که تو را با بُت های خود همانند پنداشتند و با وَهم و خيال خود گفتند پيکری چون بُت های ما دارد و با پندار نادرست تو را تجزيه کرده و با عقل های ناقص خويش، تو را با اعضاء گوناگون مخلوقات تصور کردند. خدايا! گواهی می دهم آنان که تو را با چيزی از آفريده های تو مساوی شمارند از تو روی برتافته اند و آن که از تو روی گردان شود بر اساسِ آياتِ محکمِ قرآن و گواهی براهين روشن تو، کافر است. تو همان خدایِ نامحدودی هستی، که در انديشه ها نگُنجی، تا چگونگی ذات تو را درک کنند و در خيال و وهم نيايی تا تو را محدود و دارایِ حالاتِ گوناگون پندارند. ┄═❁❀❈🌿🌸🌿❈❀❁═┄