eitaa logo
بنیاد علم و فناوری بهیار صنعت
930 دنبال‌کننده
80 عکس
34 ویدیو
8 فایل
خرّمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، [بلکه‌] در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البتّه ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد؛ بعکس، آبادانی به دنبال دارد، امّا سختی‌اش بیشتر است. آدرس سایت: www.behyaarstf.ir راه ارتباط @masoudasad74
مشاهده در ایتا
دانلود
45.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☘خلاصه گفت و گو با مهندس نکویی، مدیر تولید بهیار صنعت (۱۲ دقیقه) دست تقدیر مهدی نکویی را به راهی می رساند که در این راه می توان به نگاهی دیگر نسبت به آینده فکر کرد. نگاهی که در آن آینده از جهتی «هیچی» است. آینده «هیچی» را نخواستن است و این مزیت آینده است. اگر شما چیزی را بخواهید، نمی توانید راهی را بروید. «هیچی» را باید خواست. نقطه ای که به یک امری توجه کردید و امر متعینی را معین کردید برای رسیدن، همان جا نقطه فریب است، نقطه ای است که شما را از رسیدن به آن وعید می دهند و وعده های دیگر به شما می دهند. این چنین می شود که شما راه را نمی توانید بروید. ما تلاش کردن را در خواستن چیزی می بینیم، در حالی که تلاش کردن در خواستن «هیچی» است؛ مسئله این جا است؛ آیا ما می توانیم «هیچی» را بخواهیم؟ شاید بتوان گفت این گفت و گو از جنس آینده است و به همین جهت ماندگار است. مشاهده ی کامل این گفت و گو (به مدت حدود یک ساعت) لینک آپارات: https://www.aparat.com/v/phtTw @behyaarstf_ir
🔹چرا امروز وقتی می خواهید وارد یک کار اقتصادی شوید می بینید مجال حرکت برای آن کار اقتصادی نیست؟ 🔹یک راهی است که وقتی انسان بتواند در این راه قرار بگیرد، آینده می تواند برایش آشکار شود و آینده را ببیند و امیدوار به آینده شود، در واقع مناسباتی است که در آن انسان آینده برایش آشکار می شود و می تواند حرکت جدی انجام دهد. ... نمایشگاه روایت پیشرفت ... 🔻با حضور مجموعه‌ی دانش‌بنیان بهیارصنعت سپاهان 📆 22 لغایت 24 اردیبهشت ماه 1403 تهران- دانشگاه امیر کبیر @behyaarstf_ir
☘مستند بهیار صنعت؛ *راهیان کربلا* (٢٧ دقیقه) 📽 لینک مشاهده: https://www.aparat.com/v/iaquq3l 🔹شهید آوینی: در نظام اسلامی کار هر کس مستقیماً بر اعتقادات و تمایزات کیفی و روحی افراد بنا می‌شود و آنچه انسان‌ها را به کار وا می‌دارد نه پول، که عشق است. مؤمن تابع اعتقاد خویش است نه اقتصاد، و عمل او مستقیماً بر نیت اوست که بنا می‌شود. در سیستم کارخانه‌ای، کارگر و کارمند پیوند اعتقادی خویش با کارش را از دست می‌دهد و بالاجبار، فقط برای امرار معاش دست به‌کار می‌زند و از آنجا که همه‌ی احتیاجات او با پول برآورده می‌شود، این پول است که غایت آمال و مبدأ و میزان همه‌ی ارزش‌ها می‌شود. 🔹در این بینش خشک و غیر انسانی، تنها انگیزه‌ای که آدم‌ها را به‌کار وا می‌دارد «کسب پول بیشتر» است و «پیوند اعتقادی» انسان‌ها با «کار»شان کاملاً منقطع شده است. اگر بخواهیم با همین بینش راهیان کربلا را، آنچنان‌که عادت غربی‌هاست، به مثابه یک «پدیده» مورد بررسی قرار دهیم، گرایش وسیع مردم برای شرکت در صفوف راهیان کربلا و جانبازی برای اسلام اصلاً قابل ادراک نیست، چرا که هیچ «توجیه اقتصادی» ندارد. @behyaarstf_ir
☘ارائه ی حجت الاسلام نجات بخش پیرامون مسئله ی گفتمان پیشرف ☘۲۴ اردیبهشت دانشگاه صنعتی شریف ساعت ۱۵ 📍مکان: دانشگاه صنعتی شریف، همکف ساختمان ابن‌سینا، دفتر بسیج دانشجویی @behyaarstf_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
*امر نامرئی بهیار، حیات بهیار...* ☘دو روز پیش جمعی از خواهران مجموعه ی سها که در مدارس با دانش آموزان پیرامون مسئله ی پیشرفت صحبت می کنند، مجموعه ی بهیارصنعت، با آقای مهندس نکویی، گفت و گویی داشتند. در این صحبت آقای مهندس نکویی قصه ی بهیار را می گویند. با وجود آنکه قبلا هم صحبت های ایشان را شنیده بودیم، به نظرمان آنقدر آن صحبت ها گرم و مهم آمد که تصمیم گرفتیم گزیده هایی از آن را در بنیاد بهیار صنعت منتشر کنیم. 🔹از کسانی که این صوت ها را گوش می کنند درخواست داریم، در صورتی که این نگاه را برای پیشرفت و گفتمان پیشرفت و کسانی که می خواهند کاری را شروع کنند، مفید می دانند، لطفا در نشر آن سهیم باشند. ☘به راستی علت آنکه کار و فعالیت و شغل ما نمی تواند حیاتی داشته باشد و رشد و پیشرفت کند چیست؟ هزار امکان و تدبیر فراهم می آوریم، اما به آن امر نامرئی که حیات نام دارد، توجه نداریم. ☘گیاه را دیده ای وقتی سر از خاک بیرون می آورد و آرام آرام قد می کشد؟ آن عامل نامرئی که در بذر آن گیاه وجود دارد و *حیات* نام دارد را توجه داری؟ مسلما آن عامل نامرئی تحمیل اراده ی ما به آن گیاه نیست، چیزی خارج از توانایی ما است چرا که اراده ی ما نمی تواند گیاهی که حیات را از دست می دهد و خشک می شود را زنده کند. حیات از هیچی بوجود می آید و به تعبیری هیچ امر محسوس و ملموسی نیست اما از جهتی همه چیز است. آیا فکر کردن به این صحبت های مهندس نکویی نمی تواند چشم ما را به دیدن آن حیات و آن امر نامرئی باز کند؟ @behyaarstf_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما و تکنولوژی ☘امروزه توسعه، توسعه ی تکنولوژی است و در دنیای امروز، تکنولوژی دیگر ابزار نیست. بلکه خود، غایت شده است و توسعه زمانی محقق می شود که تکنولوژی توسعه پیدا کرده باشد و نمی توان گفت ما یک ابزاری در توسعه داریم که آن ابزار "تکنولوژی" است و این در دنیای ما مسئله است. ☘همه ی فعالیت ها و کار ها غایتش توسعه ی تکنولوژی است و همه ی تلاش ها در دنیا برای توسعه ی فناوری و توسعه ی تکنولوژی است و اینطور نیست که بخواهند تکنولوژی را در خدمت کاری، به طور مثال امر انسانی قرار دهند. اما چگونه می شود ما تکنولوژی را یک ابزار ببینیم؟ ☘آیا می شود ما راه و افقی پیدا کنیم که در این افق یک نسبت ابزاری با تکنولوژی بگیریم؟ و تکنولوژی از آن ساحت غایت به ابزار تبدیل شود. این مسئله را با شهید آوینی ببینیم، مسئله روشن تر می شود. گویا تکنیک و سینما در اختیار شهید آوینی است و آوینی راهی را با سینما طی کرده است که می تواند آن واقعیتی را که می بیند انعکاس دهد. در واقع سینما به مثابه یک تکنیک و تکنولوژی غلبه نکرده تا غایت خودش را در کار نشان دهد. اینجا چنین چیزی پیش آمده است. گویا در افق خودمان می توانیم یک نسبت دیگری با تکنولوژی برقرار کنیم. ☘ ارائه ی حجت السلام نجات بخش دانشگاه صنعتی شریف ٢٤ اردیبهشت ١٤٠٣ @behyaarstf_ir
در مسیر انکشاف یا مصرف در قضیه ی سامری؛ به سامری می گویند که این گوساله را چگونه درست کردی که توانسته توجه همه را به خود جلب کند؟ سامری می گوید من این را از اثر رسول درست کردم. رسول فرشته ای است که با حضرت موسی(ع) گفت و گو می کرده و سامری به اثر این رسول، جای پای این رسول، توجه می کند. و از خاک پای این استفاده می کند و گوساله را می سازد. اینجا دو تا آدم داریم، موسی(ع) و سامری. موسی(ع) محو رسول است، ولی سامری به اثر رسول توجه می کند. به جای آنکه به خود انکشاف الهی توجه کند، به اثر آن انکشاف نگاه می کند و آن را استفاده می کند و گوساله ی سامری را ایجاد کرد. می شود به این فکر کرد که در ساحت علم جدید که علم فناورانه است، در واقع دو نسبت می شود داشت. در یک نسبت در انکشاف هستی و در نسبت دیگر می خواهی از اثر آن انکشاف استفاده کنی. علم جدید و علم فناورانه آنقدر اثرش مهم و مورد توجه بوده، خودش مورد توجه نبوده است. رهبری می گویند همه این قوانین مهم به هدایت الهی کشف شده، ولو خودشان نمی دانند. این بشر غربی در نسبت با این علم و انکشاف آنچه برایش مطرح شده کاربرد است و نتوانسته به خود آن توجه کند. علم جدید علم محض نیست و کاربردی است. مسئله این است در توجه به این علم جدید و علم فناورانه همت و عزم ما کجاست و ما به چه می خواهیم توجه کنیم؟ یکبار همت و عزم این است که در جهت کاربردی سازی اتفاق می افتد و یکبار یک همت دیگر داری که این انکشاف مورد همت ماست و در توجه به این، اثراتی هم است. ارائه ی حجت الاسلام نجات بخش دانشگاه‌‌ صنعتی شریف @behyaarstf_ir
باسمه تعالی در جریان جلسه ی امروز جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر در نمایشگاه روایت پیشرفت، از مهندس نجات بخش درباره ی مهاجرت سوال پرسیده شده. بیان مهندس نجات بخش در پاسخ به این سوال خواهد آمد. روایت پیشرفت سها دانشگاه صنعتی امیر کبیر ۲۵ اردیبهشت دانشگاه صنعتی امیر کبیر @behyaarstf_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیانی پیرامون مسئله ی مهاجرت در کشور به بیان مهندس نوید نجات بخش دانشگاه صنعتی امیر کبیر 25 اردیبهشت 1403 @behyaarstf_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘افق نگاه ما؛ تعریف کار برای انسان ها یا یافتن نسبت ها؟ مسئله این است. ☘چیزی که ما را گرفتار کرده است، مفهوم توسعه است. توسعه یک نوع همگانی کردن است و با مردمی کردن تفاوت دارد. در توسعه می گوییم من چه کاری انجام دهم که قابل تکرار باشد. اینجا چه اتفاقی می افتد؟ اولین اتفاقش این است که من باید یک کاری کنم که قابل تکرار باشد. و همین جا مسئله ی تکثیر پیش می آید. ☘یک نگاه دنبال تعریف کار برای دیگران است و آدم ها را نیروی کار می بیند و فقط نگاه به محصول دارد، ولی یک نگاه این است آدم ها خودشان را پیدا کنند و همدیگر را پیدا کنند و راهی بروند و کارهای ما فوق تصور پیش می آید. ☘گفت و گوی حجت الاسلام نجات بخش پیرامون مسئله ی مشارکت مردم در اداره ی کشور و نسبت دولت و مردم @behyaarstf_ir
باسمه تعالی امروز دومین دوره ی کشوری بود که توسط مجموعه ی بهیار صنعت برای فیزیسیست های پرتودرمانی برگزار شد. کاشتن بذر علم و فناوری و حراست از آن، مولودی شده که نامش "امید" است؛ شتابدهنده ی خطی درمان سرطان امید. تا ببینیم اصلی ترین مسائل این کشور با نگاهی قابل حل است و هیچ بن بستی وجود ندارد. امروز فیزیسیست های پرتو درمانی کشور، در بهیار، مهد و زادگاهی که در آن شتابدهنده ی ایرانی توسط عزم ملی متولد شده است با شتابدهنده و کارش رو به رو شدند تا امید به درمانی هر چه با کیفیت تر داشته باشیم. سخنرانی مهندس نجات بخش در این جمع تقدیم می شود. در این صحبت درباره ی تولید و راه دانش بنیان سخنی به میان می آید. @behyaarstf_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘سخنرانی مهندس نجات بخش در جمع همایش فیزیک پزشکی و پرتودرمانی ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ @behyaarstf_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت مهندس نوید نجات بخش ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ دومین روز همایش فیزیک پزشکی و پرتودرمانی گویی قصه ها ناگهانی شروع می شوند! ما گاه وقایع را با نگاه علت و معلول می نگریم؛ چنانکه می گوییم این تصمیم را گرفتیم، بعد از اینجا رفتیم آنجا و بقیه مراحل. ولی به خود زندگی که نگاه کنید، می بینید در زندگی علت نیست، چنان که بگویید من تحلیلی کردم و با آن تحلیل به جایی رسیدم. معمولاً جاهایی که به یک علتی می رویم، آن جاها خیلی راحت هم از زندگی های ما حذف می شود و گویی آن بخش در زندگی ما نیست؛ مثلاً کلاس علوم تجربی مدرسه؛ نمی توانید به راحتی بگویید قصه ای دارد. مثلاً اینکه می خواستم مدرک بگیرم، رفتم مدرسه و بعد اینجا آمدم. قصه گفتن راحت نیست؛ معمولاً وقتی می خواهیم قصه بگوییم، تحلیل گر می شویم و تلاش می کنیم بگوییم آن گونه فکر می کردم، بعد سراغ آن رفتم. سخت به یاد می آوریم که پیش آمد! @behyaarstf_ir
33.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☘مستند کوتاه *هدایت الهی* ☘نخبه کیست؟ نخبه به عنوان یک توصیف ارزشی، آن انسانِ صاحب استعدادِ پُرکارِ پُرتلاشی است که از هدایت الهی بهره گرفته باشد؛ گاهی هم خودش نمیداند که این هدایت الهی است امّا هدایت الهی است. این آنات و لحظات شگفت‌آوری که مکتشفین بزرگ عالم در آن لحظات به یک حقیقتی دست پیدا کردند، کار خدا است؛ اینها همان هدایت الهی است؛ جاذبه را کشف میکند، میکروب را کشف میکند؛ اینها همان هدایت الهی است. خب حالا شما جوانان عزیز خوشبختانه دلهایتان آلوده نیست؛ شماها جوانید، جوان ممکن است تخلّفاتی داشته باشد امّا دلتان پاک است، ضمیرتان ضمیر روشنی است، از این هدایت الهی خیلی میتوانید برخوردار باشید. پس [باید] بتوانید نخبه‌ی به معنای واقعی کلمه بشوید؛ یعنی دارای استعداد، ‌دارای تلاش و برخوردار از هدایت و توفیق الهی که البتّه «وَ مَن یُؤمِن بِاللَّهِ یَهدِ قَلبَه»؛ ایمان، هدایت را به دنبال خودش می‌آورد.۱۴۰۱/۰۷/۲۷ @behyaarstf_ir
به نام خدا تا شهید نباشی شهید نمی شوی. از دیروز تا امروز بیش از همیشه شرمنده شهدا شدیم. چرا که از نزدیک کنار این مرد برای دقایقی بودیم. در بازدید از بهیار دو بار به ما گفتند، همینطور پرقدرت جلو بروید. او دوید و ما تحلیل کردیم. ما فکر می کردیم کار می کنیم و او شبانه روز دوید. باز هم خیلی راحت مردان بزرگمان را از دست می دهیم، چرا که آنها جلو می دوند و بقیه می ایستند و نظاره می کنند و ایراد می گیرند و انتقاد و تحلیل می کنند. او که لیاقت شهادت داشت ولی ما چه کردیم. و باز هم در این رخداد فهمیدیم نقطه ای که ایستاده ایم چقدر مهم است‌. تحلیل بماند برای بعد. ان شاء الله شفاعتمان کنند. 🖋 مهندس نوید نجات بخش ٣١ اردیبهشت ۱۴۰۳ @behyaarstf_ir