🔴 بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام
خدمت برادران و خواهران گرامی
شیعیان امیرمومنان علی (ع)
🔸 ان شاءاللَّه با حول و قوه الهی
در نظر داریم هر روز یک حکمت از نهجالبلاغه را شرح کرده و تقدیم نمائیم .
امیدواریم که برای دوستان مفید واقع شود ،
🔸مطالعه شرح هر کدام از این حکمت ها کمتر از ۵ دقیقه زمان می برد ،
🔸امیدواریم " تدبر در حکمت های نهج البلاغه " در سبک زندگی علوی ما اثر گزار باشد ،
🔸 ارسال این حکمت ها برای گروه های دیگر بلامانع است ۰
التماس دعا
❤️ بسم الله الرحمن اارحیم
باسلام و احترام
خدمت نهج اابلاغه آموزان گرامی
🔴 تدبر در حکمت های نهج البلاغه ( ۱ )
❤️ شرح حکمت اول نهج البلاغه
🔸موضوع حکمت :
روش برخورد با فتنه ها
۱ - مفهوم شناسی فتنه
۲ - انگیزه های فتنه گری
۳ - وظیفه ما در زمان فتنه
❣امیر المومنین علی (ع) می فرماید :
کُنْ فِي الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ،
لاَ ظَهْرٌ فَيُرْکَبَ،
وَلاَ ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ
💠 ترجمه :
در فتنه ها همچون شتر کم سن و سال باش; نه پشت او قوى شده که سوارش شوند
نه پستانى دارد که بدوشند»
❤️ شرح حکمت :
✍ امیرمومنان علی (ع) در این حکمت وضعیت فرد را در مقابل فتنه ها بیان می کند . فتنه در اینجا به معنای آشوب است ، چرا که این حکمت اشاره به آشوب های اجتماعی دارد .
یعنی مجموعه ای از شرایط و موقعیت های که فرد از شر و خیر بودن آن آگاه نیست .
🔸 امام علی (ع) در این حکمت پیروان خود را به هوشیاری و زیرکی و به عدم همکاری با فتنه گران امر کرده و می فرماید :
"در زمان فتنه ، مانند شتر دو ساله باش که نه توان بارکشی دارد و نه شیری در پستان برای دوشیدن " .
🔴 معنا و مفهوم فتنه :
🔸 " فتنه " در لغت به معنای گمراهی ، امتحان و آزمایش کردن و آشوب و معانی دیگر آمده است .
🔸" فتنه " در اصطلاح به معنای اختلاف مردم در عقاید و آرای شان است ، به طوری که به ایجاد نا آرامی و تشویش بین آن ها ، برای رسیدن به هدفی خاص منجر گردد .
🔸 انگیزه های فتنه گری
غرض اصلی از فتنه گری ، غالبا رسیدن به مقاصد سیاسی و به دست آوردن مناصب اجتماعی است ، اما گاهی فتنه با اغراض فرهنگی و دینی هم همراه می شود .
🔸 هوشیاری در فتنه ها
امیرمومنان علی (ع) در اینجا پیروان خود را به هوشیاری و زیرگی فرا خوانده و به همکاری نکردن با فتنه گران و تایید و تقویت ننمودن افکار و اهداف منحرف آنان امر فرموده است تا بدین وسیله ، فتنه تضعیف شود و از بین برود ، چرا که عدم حمایت از فتنه ، باعث از بین رفتن فتنه می شود .
منظور امام علی (ع) این است که اگر در میان فتنه قرار گرفته ای ، نباید آلت دست این و آن قرار بگیری و به نفع فتنه گران اقدام کنید ، بلکه خود را دور نگه دار و حافظ منافع جامعه اسلامی باش و حتی اگر بتوانی ، فتنه را خاموش ساز .
🔸در فتنه ها معمولا فتنه گران به سراغ افراد با نفوذ و با شخصیت می روند تا از نفوذ و قدرت آن ها استفاده کنند . در هنگام فتنه باید افراد مومن و هوشیار مراقب رفتار خود باشند که در دام فتنه گران و غوغا سالاران نیفتند ، مبادا دین و یا دنیای آن ها آسیب ببیند .
🔸 علت تشبیه به بچه شتر
بچه شتر در بین شتران زندگی می کند ، ولی به کسی سواری نمی دهد ، چون قدرت آن را ندارد و شیر نمی دهد ، چون پستانی ندارد .
امام علی (ع) با تشبیه انسان مومن به بچه شتر نر در هنگام فتنه ها ، به این نکته اشاره می فرماید که هر مومن آگاهی باید در هنگام فتنه در میان مردم باشد و زندگی عادی خود را بگذراند ولی نباید خود را ابزار و وسیله فتنه گران قرار دهد تا آنان به اهداف استعماری خود برسند .
🔸وجود فتنه در همه زمان ها
هشدار امام علی (ع) این است که اسباب فتنه ها غالبا مادی و بر اساس هواهای نفسانی است ، و در هر زمانی فتنه ای وجود خواهد داشت ، بنابر این در زمان خودتان زیرک و هوشیار باشید ( فرزند زمان خود باشید ) تا فتنه ها را بشناسید و در دفاع از حق با تبیین و آگاهی دادن به جامعه کوشش و تلاش کنید ، چرا که هدف دشمن و فتنه گران ، ایجاد تزلزل و سستی در عقاید دینی مردم و تضعیف معنویت در جامعه و رواج دنیا طلبی برای حاکمیت دو باره استعمار است .
❤️ تکلیف ما در روزگار فتنه چیست ؟
🔸 در فتنه های اجتماعی ، همیشه فتنه گران در پی اهدافی اند که در اوضاع آشفته و غبارآلود ، به آن می رسند . مقابله با فتنه از راه روشنگری و بینش و بصیرت دادن ، بهترین راه است . طعمه فتنه گران نشدن ، وظیفه دیگری است . هم توده های مردم وظایفی دارند ، هم خواص جامعه .
بنابر این می توان تکلیف را در شرایط فتنه بار این گونه بر شمرد :
۱ - هدف سوء استفاده دشمن قرار نگرفتن ،
۲ - بصیر بودن و بصیرت دادن ،
۳ - برخورد های خیرخواهانه ،
۴ - پرهیز از اختلاف و تفرقه ،
۵ - پیروی از رهبری ( ولایت فقیه )
و ...
🔸پیام حکمت :
پیام این حکمت این است که در آشوب ها و فتنه ها ، نباید مورد سوء استفاده آشوب گران و فتنه جویان قرار گیریم . در چنین موارد به گونه ای رفتار نمایم ، که افراد و گرو ه های فتنه طلب نتوانند ، از ما بهره مالی و یا جانی ببرند ، و به اهداف استعماری خود برسند .
🔸 در پناه امام زمان ( عج ) موفق باشید .
🔴 موسسه احیای فرهنگ نهج البلاغه
🔸محمد مهدی علیقلی
۰۹۱۲۶۴۸۰۷۳۸
❤️ بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام
خدمت نهج البلاغه آموزان گرامی
🔴 تدبر در حکمت های نهج البلاغه ( ۲ )
❤️ شرح حکمت دوم نهج البلاغه
( قسمت اول )🔸موضوع حکمت : عوامل خواری انسان ۱ - طمع ورزیدن ، ۲ - آشکار کردن سختی ها ، ۳ - عدم کنترل زبان . 🔴 بخش اول حکمت : ❣امیرالمومنین علی (ع) می فرماید : أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ 💠 ترجمه : «هر کس طمع را پيشه کند خود را حقير ساخته است». ❤️ شرح حکمت : ✍ امیرمومنان علی (ع) در این گفتار حکیمانه که شامل سه بخش مربوط به هم می باشد به آثار زیانبار سه رذیله اخلاقی ( طمع ، اظهار گرفتاری و عدم کنترل زبان ) ، که موجب حقارت و خواری انسان می شود ، اشاره فرموده است ، و به طور صریح مردم را از آن ها منع می فرماید . 🔴 شرح بخش اول حکمت : ( طمع ورزیدن ) 🔸امیرمومنان علی (ع) نخست مردم را از صفت ناپسند طمع بر حذر می دارد و می فرماید : " هر کس طمع را پیشه خود کند ، خود را حقیر ساخته است " . 🔴 یکی از صفاتی که انسان را کوچک و دنیا پرست معرفی می کند " طمع " است و چه بسیار طمع سبب می شود که آدمی دین و شخصیت خود را نیز بفروشد و خود را در جامعه رسوا کند . در شرح این حکمت در بخش اول باید بدانیم طمع چیست ؟ علائم و نشانه های آن کدام است ؟ و راه درمان طمع در زندگی چیست ؟ 🔸 طَمَع چیست ؟ مقصود از طمع در این حکمت ، طمع به مال مردم داشتن است . 🔸واژه « طَمَع » به معناى بيش از حق خود طالب بودن و گرفتن مواهب زندگى از دست ديگران است . 🔸تعبير به «استشعر» که به معناى پوشيدن لباس زيرين است ، اشاره به اين است که طمع را به خود چسبانده و از آن جدا نمى شود ، بديهى است که افراد طماع براى رسيدن به مقصود خود بايد تن به هر ذلتى بدهند و دست به سوى هرکس دراز کنند و شخصيت خود را براى نيل به اهداف طمعکارانه خود بشکنند. 🔸علائم و نشانه های طمع از نشانه های طمع این است که انسان در مقابل ثروتمندان و قدرتمندان تملق می گوید و خود را در برابرآن ها ذلیل و گاهی خود را چون برده معرفی می کند . 🔸 آثار طمع ورزی در جامعه : طمع انسان را در نزد خدای بزرگ و در جامعه انسانیت ،کوچک و حقیر می کند و چقدر زشت و قبیح است برای این انسانی که خداوند او را به عنوان " خلیفه الله " معرفی کرده و یا اینکه در باره او فرموده : " و لقد کرمنا بنی آدم " خود را پست و چشم طمع به ثروت و یا مقام دیگری داشته باشد . و اجتماع برای آن ها ارزشی قائل نخواهد بود و آن ها چون پشه هائی هستند که از هر طرف بادی بیاید به همان طرف می روند . 🔸 راه درمان طمع ورزی در زندگی اما علاج و راه درمان این مریضی خطرناک این است که : ۱ - انسان به زیان های طمع در زندگی توجه کند و ببیند آن کسانی را که به طمع ریاست و یا طمع ثروت رفتند عاقبت آن ها به کجا کشید و چگونه منفور جامعه شدند و ... و با درس گرفتن از تاربخ این صفت زشت را از خود دور کنند . ۲ - در عظمت پروردگار جهانیان ، حکیم بودن و رازق بودن او دقت کنند و او را قادر بر همه امور بدانند و برای غیر او حسابی باز نکنند و بر او توکل کنند ، تا از بردگی انسان ها نجات یابد و به آن مقامات معنوی و کمالات نفسانی نائل گردند . 🔴 قناعت و عزت زندگی 🔸 نقطه مقابل طمع " قناعت " است که سبب عزت انسان می شود ، همان گونه که امیرمومنان علی (ع) فرمود : آن کس که قناعت پیشه کند عزیز خواهد بود . قناعت نه به داشتن است و نه به نداشتن . شخص قانع به آنچه خداوند برای او مقدر کرده راضی است ، زیرا طلب کردن بیشتر از اندازه ضرورت ، انسان را دچار زحمت می کند . اگر برای فرزند ذخیره می کند ، بداند که خدای او و فرزندش یکی است ، آن که به او روزی داده به فرزند او نیز خواهد داد ، مسلما خداوند به فرزند او مهربان تر از خود اوست . 🔸نکته : طمع به معنای میل داشتن به امکانات دیگران است که باعث سستی و فرسودگی مروت و انسانیت انسان می شود . انسانی که طمع را شعار خود قرار دهد و با رنج آن را طلب می کند خود را حقیر و کوچک شمرده و بی مقداری و حقارت ملازم او می شود ، چرا که خواستن و میل به هر چیزی که ارزش آن از انسان کمتر است به این معنا است که قدر خود را نشناخته و خود را به کمتر فروخته و خود را در دست دیگران اسیر نموده است . 🔸 پیام حکمت : کسی که به دنبال عزت نفس است ، باید از طمع نمودن و چشم داشتن به اموال دیگران پرهیز نماید . قناعت و چشم ندوختن به دست داشته های دیگران ، مایه کرامت و عزت نفس انسان می شود . 🔸در پناه امام زمان ( عج ) موفق باشید 🔴 موسسه احیای فرهنگ نهج البلاغه محمد مهدی علیقلی ۰۹۱۲۶۴۸۰۷۳۸
❤️ بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام
خدمت نهج اابلاغه آموزان گرامی
🔴 تدبر در حکمت های نهج البلاغه ( ۳ )
❤️ شرح حکمت دوم نهج البلاغه
( قسمت دوم )
🔸موضوع حکمت :
ضرورت مقابله با مشگلات
۱ - بیان مشکلات همراه با حقارت انسان ،
۲ - اسرار خود و دیگران را آشکار نکنید ،
۳ - گره گشایی از مشکلات برادران دینی .
❤️ دومین جمله ای که در این حکمت آمده است این است که ، کسی که سفره دل خويش را نزد اين و آن بدون هيچ فايده ای باز کند و مشکلات را فاش سازد ، رضایت به ذلت و خواری داده است .
❣امیرالمومنین علی (ع) می فرماید:
وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ
💠 ترجمه :
«کسى که سفره دل خويش را (نزد اين و آن بدون هيچ فايده) باز کند (و مشکلات خود را فاش سازد) رضايت به ذلت خود داده است»
❤️ شرح حکمت :
✍ انسان در زندگی بدون مشگل نیست ، یعنی از وقتی که به دنیا می آید تا لحظه ای که چشم از دنیا فرو می بندد ، با انواع و اقسام مشکلات و گرفتاری و مصائب رو به رو می شود . مصیبت هایی همچون فقر و نداری ، مریضی ، بی وفایی و ظلم و ستم از ناحیه اشخاص مختلف ، تنها بخش کوچکی از انبوه مشکلاتی است که هر یک از ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم .
🔸 البته میزان استقامت و پایداری اشخاص به حسب درجه ایمان و تدبیرشان در برابر مشکلات متفاوت است ، ولی به هر حال کسی بدون مشکل نیست و هرگز نباید چنین توقعی هم داشته باشد .
🔴 بیان مشکلات همراه با حقارت انسان
🔸طرح و بازگو کردن مشکل در بسیاری از موارد نه تنها مشکل را حل نمی کند، بلکه سبب به وجود آمدن مشکل جدید و ناراحتی های غیر قابل پیش بینی و موجب خواری ، ذلت و حقارت انسان در نزد دیگران می شود .
البته اگر غرض و هدف از طرح مشکل و در میان گذاشتن آن با دیگران یافتن راه حل ، چاره جویی و در خواست نظر و مشورت باشد ، خوب است در این گونه موارد هم انسان حتی الامکان از اظهار مشکلاتی که مربوط به خود اوست و جنبه راز دارد ، خود داری نماید ، تا فردا زبان به ملامت و سر زنش خود نگشاید .
🔸بدون تردید اگر انسان تمرین کند و خود را عادت دهد به اینکه گرفتاری و مشکلات و مصائب خود را نزد دیگران مطرح و بازگو نکند و از خداوند در جهت رفع و حل آن کمک بخواهد و خود با تفکر و تعقل برای آن چاره جویی نماید ، کم کم به کمالاتی دست خواهد یافت که طرح مشکل خود را نزد دیگران مناسب نمی داند ، و مطرح نخواهد کرد .
🔸روشن است هرگاه انسان نزد طبيب درد خود را بگويد و از وى راه درمان بطلبد يا پيش قاضى ظلمى را که بر او رفته بيان سازد و از او احقاق حق بخواهد يا نزد دوستش از گرفتارى خود براى گرفتن وام سخن بگويد کار خلافى نکرده و به دنبال مشکل گشايى بوده است .
🔸اما طرح مشکلات نزد کسانى که هيچ گونه توانايى بر حل آن ندارند ، اثرى جز ذلت و سرافکندگى انسان نخواهد داشت. در اين گونه موارد بايد خويشتن دار بود و لب به شکايت نگشود.
🔸 اگر به هر جهت و دلیلی انسان می خواست مشکل خود را برای دیگران نقل نماید ، خوب است انسان های با شخصیت و با فضیلت را برای این امر انتخاب نماید تا از عواقب بد و سوء آن ، مثل بازگو کردن برای دیگران یا به رخ کشیدن و امثال این امور در آینده در امان بماند .
❤️ اسرار خود و دیگران را آشکار نکنید
چرا انسان مناعت طبع را زیر پا گذارد ، و درد دل خود را برای دیگران بگوید ؟!
مخاطب یا دوست است و یا دشمن ،
اگر دوست است از شنیدن گرفتاری های دوست خود غمگین می شود ، و اگر دشمن است ، شادی می کند .
نه غمگین کردن دوستان لطفی دارد ،
و نه شاد کردن دشمنان .
🔸 گره گشایی از مشکلات برادران دینی
نکته ای که از مفهوم حکمت قابل برداشت است ، تلاش کردن در رفع نیازهای دیگران است . در صورت آگاهی از نیاز دیگران ، باید در جهت بر آوردن نیاز آن کوشید و اجازه ندهیم با بیان خواسته خود ، آبروی خود را بریزد . بنابر روایات ، گره گشایی از مشکلات برادران دینی و بر آورده نمودن نیاز آنان ، از مهم ترین راه های تقرب به خدا به شمار می آید .
🔸پیام حکمت :
شایسته است که انسان از بیان نیازمندی ها ،
دردها و گرفتاری خود به دیگران خود داری کند ، و تنها خدای سبحان را محرم اسرار و مونس شب های تار خویش قرار دهد .
🔸در پناه امام زمان (عج) موفق باشید .
🔴 موسسه احیای فرهنگ نهج البلاغه
محمد مهدی علیقلی
۰۹۱۲۶۴۸۰۷۳۸
❤️ بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام
خدمت نهج اابلاغه آموزان گرامی
🔴 تدبر در حکمت های نهج البلاغه ( ۴ )
❤️ شرح حکمت دوم نهج البلاغه
( قسمت سوم و پایانی )
🔸موضوع حکمت :
عدم کنترل زبان
۱ - سخن بجا و سنجیده گفتن
۲ - چرا باید زبان خود را کنترل کنیم ؟
۳ - آفات زبان در زندگی
❣امیر المومنین علی (ع) می فرماید:
وَهَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ
💠 ترجمه :
«کسى که زبانش را بر خود امير سازد شخصيت او تحقير مى شود» .
❤️ شرح حگمت :
✍ منظور از امير شدن زبان ، تسلط زبان بر عقل انسان است . به این معنا که انسان بدون فکر و تعقل کردن سخن بگوید و هر چه بر زبانش بیاید بیان کند .
🔸 واژه " امر " از " تامر " به معنای امیر قرار دادن است ، تامیر زبان به معنای امیر قرار دادن زبان است ، اگر کسی زبان خود را امیر قرار دهد به این معناست که زبان او بر کشور بدنش حکمفرماست .
🔸 سخنى که از فکر و عقل و تقوا سرچشمه نگيرد ، در بسيارى از موارد خطرهايى ايجاد مى کند که انسان قادر بر جبران آن نيست و گاه اسباب رنجش افراد آبرومند و سبب ايجاد اختلاف در ميان مردم و دشمنى نسبت به گوينده و ديگران مى شود.
کوتاه سخن اين که انسان عاقل بايد زبانش را در اختيار عقلش قرار دهد نه اين که عقلش را در اختيار زبان که اولى مايه سعادت است و دومى اسباب حقارت.
🔸 یکی از امتیازات انسان نسبت به سایر موجودات ، قدرت نطق و سخن گفتن و قدرت تفکر و بیان تفکرات در قالب سخن است ، یعنی انسان دارای نطق و تفکر است و آن را در قالب سخن بیان می کند .
این نعمت سخن گفتن زمانی برای انسان امتیاز محسوب می شود ، که از نعمت زبان بدرستی و به جا و در مسیر کمال استفاده شود . سخن درست و خدا پسندانه انسان را به کمال می رساند و استعدادهای انسان را شکوفا می کند . لذا رمز کمال انسان ( در سیر و سلوک الهی ) حفظ زبان است و انسان بدون حفظ زبان به جایی نمی رسد .
❤️ چرا باید زبان خود را کنترل کنیم ؟
🔸تاکید برای کنترال زبان به خاطر دو مطلب است :
۱ - پرهیز از گناه ، زیرا بسیاری از گناهان
و حتی گناهان کبیره از طریق زبان صورت می گیرد ،
۲ - پرهیز از سخنان لغو و بیهوده که باعث قساوت قلب و دل مردگی می شود .
🔸البته کنترل زبان به معنای سکوت مطلق نیست بلکه بعضی از مواقع لازم و حتی واجب است انسان ، سخن بگوید ، مثل جایی که باید امر به معروف و نهی از منکر کند .
پس کنترل زبان به معنای پرهیز از سخنان گناه آلود و سخنان لغو و بیهوده است .
🔴 آفات زبان در زندگی
🔸 اگر زبان در خدمت عقل نباشد و اگر گوینده ، خدا و دین را در نظر نگیرد ، نعمت بزرگ زبان و قدرت تکلم ، برای او آفت ها و آسیب های بسیار خواهد داشت .
برخی از آفت های زبان عبارتند از :
۱ - غیبت و تهمت ،
۲ - مراء و جدال ،
۳ - تملق و چاپلوسی ،
۴ - سخنان لغو ،
۵ - نفاق زبانی ،
۶ - زبان در خدمت شیطان ،
۷ - سخن حق ، اما هدف باطل ،
۸ - زبان تابع هوای نفس و ...
🔸شناخت آفت ها و آسیب های زبان ،
مقدمه مصونیت از آن هاست .
❤️ نکته ها :
🔸نکته اول :
همه این فتنه ها و مصیبت هایی که در خانواده ، جامعه و جهان است ، برخاسته از زبان است ، و اگر عقل بر خانواده و جامعه حاکم باشد همه این مصیبت ها و فتنه ها بر طرف می شود ، اگر یک مجتمع کوچک خانوادگی از هم متلاشی می شود و یا دو کشور به جنگ با یکدیگر بر می خیزند و یا اگر دنیا به آشوب کشیده می شود ، برگشت این همه بر اثر حاکم نبودن عقل و حاکمیت زبان است .
🔸نکته دوم :
از کلام نورانی امیرمومنان علی (ع) نتیجه می گیریم که روح انسان از چنان عظمتی برخوردار است ، که نباید گرفتار و اسیر تکه گوشتی به نام " زبان " شود ، تا با بیان سخنان نسنجیده و بدون اندیشه ، خود را به هلاکت اندازد ، بلکه این عضو تنها برای اظهار نیازها و ضرورت هاست .
🔸 نکته سوم :
شاید بتوان ارتباط میان این جملات را چنین بیان کرد که هر کس طمع ورزی خود را اظهار نماید و گرفتاری اش را آشکار سازد ، در حقیقت اختیار خود را به دست زبانش سپرده و زبان افسار گسیخته نیز گرفتاری ها ، مکنونات قلبی و اسرار درونی را افشا می سازد ، از جمله طمعکاری انسان را آشکار می کند و بدین گونه ، او را در چشم مردم کوچک و سبک می گرداند .
🔸 پیام حکمت :
افرادی که زبانشان بر آن ها فرمان می راند ، نه تنها برای خودشان ، بلکه برای دیگران هم دردسر ایجاد می کنند . زبان با تمام کوچکی اش ، اگر مهار نشود منشاء گناهان بزرگی است و در مقابل اگر به ذکر خدا گشوده و حکمت های الهی از آن شنیده شود ، باعث رسیدن به کمال خواهد شد .
🔸در پناه امام زمان (عج) موفق باشید .
🔴 موسسه احیای فرهنگ نهج البلاغه
محمد مهدی علیقلی
۰۹۱۲۶۴۸۰۷۳۸
❤️ بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام
خدمت نهج البلاغه آموزان گرامی
🔴 تدبر در حکمت های نهج البلاغه ( ۵ )
❤️ شرح حکمت سوم نهج البلاغه
( قسمت اول )🔸 موضوع حکمت : موانع رشد و کمال انسان ۱ - بُخل چیست و بَخِیل کیست ؟ ۲ - علت عار و ننگ بودن " بُخل " چیست ؟ ۳ - آثار فردی و اجتماعی بُخل و راه درمان آن. 🔴 شرح حکمت سوم نهج اابلاغه 🔸امیرمومنان علی (ع) در این حکمت نورانی به چهار نقطه ضعف اخلاقی و اجتماعی انسان اشاره می کند و آثار سوء هر یک را بر می شمارد تا همگان از آن ها فاصله بگیرند . این حکمت از چهار قسمت تشکیل شده است : قسمت اول آن صحبت از رذیله ای اخلاقی به نام " بخل " است ، قسمت دوم آن ، ترس را بیان می کند که برخاسته از طبع انسان است ، و در قسمت سوم و چهارم آن بحث از فقر و تنگ دستی است که گاهی انسان در چنین موقعیتی قرار می گیرد . ❣امیرالمومنین علی(ع) نخست می فرماید : الْبُخْلُ عَارٌ 💠 ترجمه : «بخل ننگ است» ❤️ شرح حکمت : 🔴 بُخل چیست و بَخِیل کیست ؟ ✍ بُخل چیست ؟ بخل آن است که انسان حاضر نباشد چیزى از مواهب خداداد را در اختیار دیگران بگذارد ، هرچند امکانات او بسیار بیش از نیازهاى او باشد ، 🔸 بَخِیل کیست ؟ بخیل به کسی می گویند که سرمایه و نعمت های الهی که خداوند به او ارزانی داشته را از آن خود دانسته و به جمع کردن آن ها می اندیشد و مانع به جریان انداختن آن ها می شود . 🔸معنای " بخل " این است که انسان تمکن از انفاق کردن را داشته باشد ، اما نه حاضر شود برای خود خرج کند و نه برای دیگران . کسی که با داشتن تمکن مالی ، از خرج کردن پرهیز می کند در اصطلاح " بخیل " نامیده می شود . روی این حساب کسی که با وجود تمکن از خرج کردن پرهیز می کند " بخیل " است و مرتکب عار و ننگ شده است . 🔸 نقطه مقابل "بخل "، " سخاوت و کرم " است که گاه سبب مى شود انسان حتى وسائل مورد نیاز خود را به دیگران ببخشد و خود به کمترین مواهب حیات قناعت کند. 🔴 علت عار و ننگ بودن بُخل چیست ؟ 🔸 علت عار و ننگ بودن بُخل عبارتند از : ۱ - بخل سبب نفرت مردم از بخیل مى شود و افراد نزدیک و دور از او فاصله مى گیرند ۲ - بخل سبب سنگدلى و قساوت است، زیرا بخیل ناله مستمندان را مى شنود و چهره رقت بار آنها را مى بیند و در عین حال به آنها کمکى نمى کند و این مایه قساوت است. ۳ - بخل سبب مى شود که بسیارى از منابع اقتصادى از گردش تجارى سالم خارج شود و به صورت کنز و اندوخته در آید در حالى که گروه هایى در جامعه ممکن است به آن نیاز داشته باشند. ۴ - افراد بخیل گاه به زن و فرزند خود نیز تنگ و سخت مى گیرند به اندازه اى که مرگ او را آرزو مى کنند و این عار و ننگ دیگرى است ۵ - افراد بخیل به سبب دلبستگى فوق العاده غیر منطقى به مال و ثروتشان از نظر تفکر اجتماعى بسیار ضعیف و ناتوانند و این هم ننگ و عار دیگرى است . 🔴 بُخل ورزی در امور معنوی بر داشت بسیاری از انسان ها از تنگ دستی ، بخل در امور مادی است ، اما باید گفت که مفهوم "بخل " ، عام است و نه تنها مادیات ، بلکه امور معنوی را نیز شامل می شود . برخی از مصادیق بخل ورزی در معنویات عبارتند از : ۱ - بخل ورزی در انتقال دانش ، ۲ - بخل ورزی در نصیحت ، ۳ - بخل ورزی در سلام ، ۴ - بخل ورزی در آبرو ، ۵ - بخل ورزی در گذران زمان با خانواده و ..... ❤️ آثار فردی و اجتماعی بُخل 🔸بخل در زندگی فردی و اجتماعی انسان آثار زیانباری دارد که به تعدادی از آن ها اشاره می شود : ۱ - بخل مایه ننگ و بی آبرویی ، ۲ - بخل باعث دوری از خداوند ، ۳ - بخل باعث غضب و خشم پروردگار ، ۴ - بخل جلب کننده فقر و تهی دستی ، ۵ - بخل باعث از دست دادن دوستان ، ۶ - بخل باعث خواری دنیوی و اخروی ، ۷ - بخل باعث سرزنش و نفرت مردم ، ۸ - بخل باعث دخول در آتش جهنم ، ۹ - بخل باعث کشیده شدن به سوی هر پستی و حقارت ، ۱۰ - بخل باعث از بین بردن صفت جوان مردی و برادری و ... 🔴 راه درمان بُخل در زندگی امیرمومنان علی (ع) در کلام نورانی خود ، راه نجات از " بخل " ، این صفت پلید را " انفاق و صدقه " معرفی می کند و می فرماید : بر تو باد به صدقه ، که تو را از پستی بخل نجات می دهد . 🔸 پیام حکمت : وقتی بخل ورزیدن ، این همه محرومیت از ثواب و آن همه زمینه سازی برای محاسبه دشوار در قیامت دارد ، باید این رذیله و صفت ناپسند را ، از راه انفاق ، صدقه و احسان برای رضای خدا و به قصد ذخیره سازی برای آخرت درمان کرد . 🔸در پناه امام زمان (عج) موفق باشید . 🔴 موسسه احیای فرهنگ نهج البلاغه محمد مهدی علیقلی ۰۹۱۲۶۴۸۰۷۳۹
❤️ بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام
خدمت نهج البلاغه آموزان گرامی
🔴 تدبر در حکمت های نهج البلاغه ( ۶ )
❤️ تدبر در حکمت سوم نهج البلاغه
( قسمت دوم )
🔸موضوع حکمت :
ترس ، نقصی در روح و روان انسان
۱
- ترس چیست و ترسو کیست ؟ ۲ - عوامل " ترس " در زندگی ۳ - چگونه " ترس " را مدیریت کنیم ؟❤️ شرح حکمت : امیرمومنان علی (ع) در این حکمت به موانع رشد و کمال انسان ، به چهار نقطه ضعف اخلاقی ، اجتماعی ( بخل ، ترس ، فقر، کمبود ) اشاره کرده و با شمردن این صفات ناپسند ، به همگان هشدار می دهد که از آن ها دوری کنند . در بخش اول به بخل که موجب ننگ و بی آبرویی بخیل در زندگی اجتماعی خواهد بود ، اشاره کرده اند . ❣ امیرمومنان علی (ع) در بخش دوم به ترس منفی و بدون دلیل اشاره می کند و در باره رذیله دوم اخلاقى مى فرماید: وَالْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ 💠 ترجمه : «ترس مایه نقصان مى شود» . ❤️ واژه " جُبن " به معنای " ترس " مذموم و ناپسند بوده و در مقابل صفت " شجاعت " به کار می رود . زیرا شخص به خاطر ترس در کارهایی که باید به آن ها اقدام کند کوتاهی می کند . انسان ترسو از تنهایی ، تاریکی ، شرکت در جنگ و رو به رو شدن با دشمن و ... می ترسد . بدون تردید ، چنین انسانی نقص دارد و از سلامتی کامل برخوردار نیست . 🔸البته ترس مانند هر پدیده دیگر علت دارد ، بنابر این ، ترس انسان ترسو از جهل و ضعف نفس و ضعف عقیده او سرچشمه می گیرد . ✍ترس چیست و ترسو کیست ؟ 🔸ترس ، مقابل شجاعت است و شجاعت از ارکان ایمان و ار کمالات انسان است . ترسو کسی است که به دفاع از دین ، کشور ، ناموس و آبروی خود اقدام نمی کند و در هر جایی که لازم است با شجاعت اقدام کند ، برجان خود بیمناک است . پس کسی که شجاعت ندارد ،نقصی بزرک در شخصیت والای انسانی او وجود دارد 🔸افراد ترسو هرگز نمى توانند از قابلیت ها، شایستگى ها و استعدادهاى خود استفاده کنند و نتیجه آن عقب ماندگى در زندگى است. به علاوه هنگامى که دین و جان و ناموس و کشور آنها به خطر بیفتد از جهاد کوتاهی دارند و به جاى این که در صف مجاهدان باشند در صف قاعدان و بیماران و از کار افتادگان قرار مى گیرند. 🔸هرگز هیچ آدم ترسویى به مقامى نرسیده ، نه کشف مهمى کرده نه پیروزى چشمگیرى به دست آورده و نه به قله هاى کمال رسیده است. 🔸امیرمومنان علی (ع) در این فراز ، ترس را به عنوان یک نقص برای انسان به حساب می آورد ، زیرا که آدم ترسو ، از به جریان انداختن سرمایه ها و نعمت ها و توان و نیروی خود در هراس است و همیشه بر این باور است که اگر سرمایه را به کار گیرد با شکست رو برو می شود . امام علی ( ع ) در این بیان زیبا اشاره بر این دارد که این ترس خود نقص و کمبود می باشد . انسانی که همیشه دغدغه دگرگونی و شکست و نابودی نعمت ها را دارد ، نمی تواند به درستی به وظایف و مسئولیت هایش عمل کند و غالبا کسانی به پیشرفت های مادی نائل می شوند که شجاعت ریسک به خطر افتادن را داشته باشند . ❤️ عوامل " ترس " در زندگی ترس و بزدلی یک نقص است . در اینجا منظور از ترس ، " ترس مذموم " است ، زیرا ترس ممدوح ، نقص نیست ، بلکه فضیلت و کمال انسان است . ترس باعث می شود انسان ، جرئت بر اقدام کارهای خوب و مهم زندگی را نداشته باشد ، لذا از رسیدن به خیلی از فضائل و خوبی های دنیوی و اخروی باز می ماند . برخی از عوامل ترس در زندگی عبارتند از : ۱ - جهل : خیلی از ترس ها به خاطر عدم آگاهی و نشناختن آنچه از آن ترسیده می باشد ، ۲ - غفلت از توانایی های خود ( اعتماد به نفس نداشتن ) ، ۳ - عدم توکل به خداوند و ... 🔴 چگونه " ترس " را مدیریت کنیم ؟ 🔸ترس ، یک حقیقتی است که همه انسان ها در زندگی با آن رو در رو هستند ، اما آن چه افراد موفق را از دیگران متمایز می کند ، و ترس و نقص خود را به شجاعت تبدیل می کند ، " توانایی مدیریت ترس و کنترل آن " است . این افراد ، قله های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح می کنند و توانایی ایجاد تغییر را در خود دارند . مطالعه زندگی نامه افراد موفق و یا ارتباط با دوستان موفق ، که با تمرین و پشتکار ، ترس و نقص خود را " مدیریت و مهار " کردند ، می تواند راهنما و الگوی " مدیریت ترس " در زندگی و عامل موفقیتی دیگر باشد . 🔸پیام حکمت : ترس در زندگی ، باعث شکست و ناکامی است ، چون افراد ترسو نمی توانند به وظایف و مسئولیت های خود عمل کنند . به کار انداختن فکر و اندیسه و مدیریت ترس ، همراه با تدبیر در مسائل پیش رو ، نه تنها ترس را از انسان دور می کند ، بلکه باعث جرأت او در برابر مشکلات و موفقیت در زندگی می شود . 🔸در پناه امام زمان (عج) موفق باشید . 🔴 موسسه احیای فرهنگ نهج البلاغه محمد مهدی علیقلی ۰۹۱۲۶۴۸۰۷۳۸
💚السلام علیک یابقیةالله في ارضه💚
💠 سلام حضرت دلبر،
سلام قرص قمر، سلام ای دردانه ی زهرا،
زمین که لطفی ندارد، از آسمان چه خبر؟
...تو را با لهجه ی بارانی ات خواندم!
عزیزا!
اینجا آلودگی دلهایمان از حد هشدار فراتر رفته است، نفس هایمان به شماره افتاده،
هوای باریدن نداری مولاجان؟
اگر گِره ی کور ظهورت منم، خدا را چه دیدی شاید قرار است حُرّ تو باشم...پس بیا و نفسی تازه بخش...
#امام_زمان_علیه_السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای بی نظیر اسماء زیبای خداوند به زبان شیرین ترکی که تا کنون به زبان عربی و فارسی شنیده بودیم؛ واقعا لذت بخش وزیباست👏🌺🌺🌺👏
🟩🟢🟩🟢🟩🟢🟩🟢🟩🟢🟩
✳️ عید غدیرخم عیدالله الاکبر ✳️
به اطلاع دوستان و همراهان گرامی می رساند همچون سالیان گذشته، به مناسبت عید سعید غدیر خم، جمعی از اعضای این گروه در نظر دارند ٣ برنامه و طرح را به حول و قوه الهی و مدد مولا علی علیهالسّلام و همراهی عزیزان خیّر، اجرا نمایند:
1⃣ برقراری ایستگاه صلواتی و پخش شربت مقابل مسجد خداشناس واقع در چهارراه آپادانا، انتهای خیابان ذاکر (عصر روز عید)
2⃣ طبخ و توزیع اطعام علوی شب عید (روز دوشنبه ۴ تیر) درب منازل خانواده های کم بضاعت در محلات محروم شهر
3⃣ برگزاری مسابقه حضوری و مکتوب کتابخوانی در حسینیه کانون امّ ابیها در محله حاجی پیرلو خیابان شهید محمدزاده
✅دوستان عزیزی که قصد همراهی و سهیم شدن در این امور ثواب (به لحاظ فکری، نقدی و غیرنقدی، حضور فیزیکی و...) دارند، از طریق pv بنده ابوالأمراء (مهدی حسنی) اطلاع دهند و یا با شماره همراه 09144432494 تماس حاصل نمایند.
اجرکم عندالله