eitaa logo
نرم افزار بالقرآن
316 دنبال‌کننده
37 عکس
16 ویدیو
2 فایل
نرم افزار بالقرآن app.belquran.com
مشاهده در ایتا
دانلود
بوسیله صرف، نحو، ارتباطات نحوی و سایر علوم به دنبال ارتباطات مفهومی 1397.09.20-03 $بسم الله کلامی از جانب خداست به این معنا من آغاز کننده این کلام هستم بوسیله اسماء خودم ما البته این ارتباط اسمائی رو در دل همین ساختارهای جملات قرآن و در دل هم بحث نحو قرآن رو دنبال می کنیم یعنی بالاخره شما در همون عبارت مرتبط دونستی مرتبط نحوی دونستی این دو اسم رو یا این اسم از خداوند رو به اون فعل ولی چون اسم خداوندی محور هست چون ما معرفت داریم نسبت به اینکه اسم خداوندی مبدأ و منشأ هست نسبت به افعال خداوندی نسبت به سایر مفاهیم که در کنارش شکل میگیرند پس این خودش میتونه یک مبنا باشه برای ارتباطات بین سایر موضوعات ارتباط اسماء خداوندی معنا دار هست یه مقوله هست، ارتباط دو موضوع چه ارتباطی دارند؟ ارتباط اسمائی ارتباط اسماء خداوندی، شاید یه دلیل ذکر بسم الله همین باشه در ابتدای سور قرآن چون قرآن رو خداوند داره می فرماید خب معنای بسم الله رو از جانب خداوند بگیم معنا کنیم به این معنا که آغاز میکنم به عنوان مثال اگر معنای بسم الله رو بگیریم آغاز میکنم کی آغاز میکنه؟ اگر قرآن رو در اون زمان شما از جانب خداوند نگاه کنی بفرمایید متکلم خداست یعنی خداوند داره من آغاز میکنم به وسیله ی اسماء خودم، چی رو آغاز میکنم؟ این کلام رو، چی رو پیش میبرم؟ این کلام رو، من به وسیله ی اسماء خودم این کلام رو آغاز میکنم و پیش میبرم، آغاز میکنم یعنی چی؟ یعنی منشأ یعنی مبدأ کلام خدا از بالا به پایین، خداوند وقتی میخواد کلام رو بفرماید می فرماید به وسیله ی اسماء خودم آغاز میکنم پس مبدأ آغاز کلام خدا کجاست؟ اسماء اسماء خدا، $انواع ارتباطات مانند ارتباط نحوی در فاز مفاهیم به ارتباطات مفهوم ورد فاز ترجمه به ارتباطات ترجمهای و در فاز تدبر به ارتباطات تدبری ترجمه خواهد شد پس در فاز مفاهیم ما در واقع ارتباطات نحوی رو ترجمه می کنیم به ارتباطات مفاهیمی مثلاً میگیم که نقش صفت یعنی چه رابطه ی مفهومی، نقش بدل یعنی چه رابطه ی مفهومی یه ترجمه ی به این شکل باید داشته باشیم جایگاه ارتباط مفهومیش رو نسبت به هم پیدا کنیم پس میشه یک ارتباطات مفاهیم ارتباطات نحوی ما در بخش مفاهیم ما میشه ارتباطات مفاهیم ارتباطات مفهومی، در بخش ترجمه ی قرآن ارتباطات نحوی رو باید ترجمه کنیم به ارتباطات یعنی نگاشت بدیم به ارتباطات ترجمه ای در ترجمه چه نقشی داره که تعاملی بین ارتباطات نحوی و ارتباطات مفاهیمی با هم شکل میگیره که بر اساس اون بدست اومده، در بخش تدبّر باید این ارتباطاتی که قبل از بخش تدبّر بدست آوردیم رو ترجمه کنیم به ارتباطات تدبّری یعنی میخواد تدبّر شکل بگیره این ارتباطات چه نقشی در اون ارتباطات در ایجاد اون ارتباطات برای ما ایفا می کنند، تدبّر یعنی چی؟ یعنی ارتباط یعنی ارتباط بین یک سری آیات، در جاهای مختلف و یه نوع ارتباط خاص مثلاً ارتباط چیدمان زمانی مثلاً ارتباط چیدمان مفهومی مثلاً ارتباط چیدمان عوالمی شما میخوای یه چیدمانی بکنی دیگه چیدمانی برای رسیدن به یک مقصود خاص یعنی چیدمان یه نقطه ی آغاز داره یه نقطه ی انجام داره یه مسیر داره پس یه ارتباطی بین این آیات باید شکل بگیره در بحث تدبّر تدبّر یعنی یک ارتباط یه نوع خاصی از ارتباطات بین آیات یا انواع خاصی از ارتباطات بین آیات چی رو مبنا قرار بدیم با چی به اون تدبّر برسیم؟ عرض می کنیم که با انواع ارتباطاتی که قبل از اون بدست آوردیم و اون انواع ارتباطات رو باید ترجمه کنیم به سمت ارتباطات تدبّری ارتباطات تدبّری آیات پس انواع ارتباطاتی که در بحث لسان قرآن وجود داره باید ترجمه بشه به سمت ارتباطات در مفاهیم و البته اگر چیزی لازم هست به این بخش بجزء اونها و مجزای از اونها اضافه بشه اضافه بشه و ارتباطات مختلفی از مفاهیم کشف بشه بعد با مجموعه ی این ارتباطات در مفاهیم و در لسان قرآن بریم سراغ ترجمه و همین طور ادامه بدیم بریم سراغ تدبّر در قرآن در واقع ما در قرآن به دنبال ارتباطات هستیم حتی مثلاً در بخش لسان قرآن که جستجو می کنیم بر فرض در اشتقاق جستجو می کنیم در واقع ما به دنبال ارتباطات هستیم ما تعداد قابل توجهی واژه های قرآنی داریم که کنار هم چیده شده می خوایم انواع ارتباطات بین اینها رو جستجو کنیم ارتباطات بین تک تک اینها ارتباطات بین یکی از این واژه ها با سایر واژه های جاهای دیگر ارتباط بین یکی از این واژه ها با واژه های کنارش ارتباط بین گروهی از این واژه ها با گروه دیگری از واژه ها و این بحث پیش بره و ما بتونیم انواع ارتباطات در قرآن رو کشف کنیم
$نگاشت و تابعی که ابین همه ارتباطات ماقبل فاز تدبر با فاز تدبر دارد تابع آیه است، بعد از شناخت مفهوم آیه میتوان ارتباطات این بخش را تعریف نمود یکی از ارتباطات ارتباطات مفاهیم هست در ترجمه ما ارتباطات مفاهیم پشت سر هم و پیوسته به هم رو جستجو می کنیم ترجمه در واقع مجموعه ای از واژگان قرآنی پشت سر هم و پیوسته به هم هست که ما ارتباطات اینها رو دنبال می کنیم با لحاظ مفاهیم شون یعنی تا مفهوم هم نداشته باشیم ترجمه رو به ما به معنای کامل نمیرسونه پس باید قبلش مفهوم رو دنبال کرده باشیم پس در ترجمه ما مجموعه ای از واژگان پشت سر هم رو ارتباطات اونها رو دنبال می کنیم با لحاظ مفاهیم با لحاظ ارتباطات مفهومی شون، در تدبّر ما ارتباطات مجموعه ای از واژگان که عنوان شون شده آیه اون رو دنبال می کنیم پس فیلتر عبور این ارتباطات قبلی در فازهای لسان قرآن مفاهیم و ترجمه به بحث تدبّر قرآن فیلترشون آیه هست ابزار این حرکت از این فضا به اون فضا آیه هست مفهوم آیه هست ما باید با مفهوم آیه از این فضا بریم به اون فضا در واقع ماشین ترجمه ی این ارتباطات قبلی به اون ارتباطاتی که باید در تدبّر آیات دنبال بشه مفهوم آیه هست تابع نگاشت ما تابع آیه هست یعنی مفهوم آیه رو اونجا باید دنبال کرد و بر اساس مفهوم آیه این ارتباطات برد و در بحث تدبّر قرآن دنبال کرد بر فرض ببینید در آیات قرآن در یک سوره واژه ها از ابتدا چیده شدند تا انتها در شکلهای واژه و بعد جمله و بعد جملات مرتبط به هم و انتهای تعدادی از این جملات شماره ای خورده به نام آیه و بعد آیات مرتبط به هم و بعد از یه جایی آیات بی ارتباط به هم، یعنی بی ارتباط بر اساس برخی از این مفاهیم ارتباطاتی که ما از قبل می شناسیم میگیم مثلاً ارتباط نحوی ندارد ارتباط مفهومی ندارد ارتباط ترجمه ای ندارد ترجمه ی این وابسته به اون نیست ولی ارتباط چی دارند؟ ارتباط آیه ای دارند و ارتباط چیدمان آیه ای دارند پشت سر هم این معناش چی هست؟ این رو ما در بحث تدبّر آیات فهم خواهیم کرد انشاءالله . 🔴مشاهده مطلب در سایت بالقرآن https://new.belquran.com/fa-ir/Mabani/Get/228 ✅ورود به گروه برای مباحثه بیشتر https://eitaa.com/joinchat/1741816091Cc8c42c7cdb
ارتباطات لسانی نگاشتی از ارتباطات مفهومی 1397.09.22-01 $قواعد لسانی ظاهر کار برای رسیدن به مفاهیم و مفاهیم نیز برای رسیدن به آیات است بین فازهای بین بخش های مختلف کار نرم افزار از جمله اینکه در ابتدا لسان قرآن بعد مفاهیم مفاهیم جزئی و بعد مفاهیم کلی که عنوان کلی تری به عنوان ترجمه داره و بعد آیات و تدبر آیات آیات وتحلیل آیات کدام اصل هستند بله این یه بحثه است باید این رو دنبال کرد که در بحث این چند مقوله کدامشان مبنایی تر هستند جایگاه این مقولات نسبت به هم چی هست خلاصه اینکه یک بحث یک مطلب اینکه لسان قرآن فرم هست در واقع روبناست فرم ارایه مفاهیم فرم ارایه مفاهیم جزئی و کلی فرم ارائه آیات پس روبنای کاره اصل موضوع مفاهیم هست اصل موضوع آیات هست لسان روبنای کاره درواقع ظاهره آن چیز که از کتاب خدا در کتاب مکتوب خداوند متعال ظاهر هست لسان قرآن است خوب ما از لسان قرآن به مفاهیم میرسیم یعنی در واقع به دنبال این هستیم اون موقعی که شما در قرآن مفهوم رو دنبال میکنید در واقع میخواید از لسان به مفهوم برسید پس لسان به عنوان یک فرم ارائه مفاهیم به ما کمک میکنه که ما به مفاهیم برسیم و از قواعد بین قواعد موجود در لسان میتونیم کمک بگیریم به قاعده ها و روابط موجود در مفاهیم برسیم $قواعد و ارتباطات لسانی متاثر از ارتباطات مفهومی است، یعنی چون دو واژه مرتبط مفهومی هستند از لحاظ لسان نیز مرتبط هستند البته لزوماً مفاهیم وابسته و قواعد بین مفاهیم وابسته به لسان نیست ولیکن با هم یه تناظری دارند دو واژه به عبارتی دو مفهوم بدلیل اینکه با هم ارتباط گرفته اند مثلاً با هم ارتباط مفهومی دارند و ارتباط مفهومی گرفته اند در لسان قرآن هم ارتباط میگیرند بدلیل اینکه این دو مفهوم با هم ارتباط دارند در لسان ارتباط میگیرند در لسان قرآن هم ارتباط دار بیان میشوند ارتباط دار مطرح میشوند ارتباط دار فرم میگیرند اگه کسی اون ارتباط مفهومی رو بدونه مستقل از این لسان میتونه حرکت بکنه ولی ابزار ما چی هست لسانه $روابط لسانی در واقع نگاشتی از روابط مفهومی میباشند ما در واقع از ارتباطی که این دومفهوم در این فرم با هم گرفته اند به ارتباط واقعی اون دومفهوم پی میبریم به ارتباطی پی میبریم که بین اون دو مفهوم وجود داشته مفاهیم مرتبط برای اینکه بیان بشن برای اینکه به ما مخاطبین برسن در سطحی خودشون رو در قالب لسان به نمایش گذاشته اند پس ارتباطات مفاهیم رو ما در وجهی دیگر در ارتباطات لسانی میبینیم بالاخره هر ترکیب هر نوع رابطه در لسان قرآن بین واژه ها و مفاهیم میبینیم نشان دهنده این هست که یک نوع رابطه مفهومی بین اون مفاهیم وجود داشته و در واقع نگاشت اونها به لسان در فضای لسان به این شکلی شده که ما میبینیم اگر بین این دو اگر بین این چند مفهوم رابطه ی مفهومی وجود نداشت کنار همدیگر مرتبط با هم در لسان نمیتونستند مطرح بشن حتماً بین اونها رابطه مفهومی وجود داشته 🔴مشاهده مطلب در سایت بالقرآن https://new.belquran.com/fa-ir/Mabani/Get/229 ✅ورود به گروه برای مباحثه بیشتر https://eitaa.com/joinchat/1741816091Cc8c42c7cdb
ارتباطات لسانی نگاشتی از ارتباطات مفهومی (2) 1397.09.22-01 $متکلم عالم حکیم هیچ گاه جمله ای مانند «سحاب علی را زد» را بیان نمیکند چرا که با وجود کامل بودن جمله از لحاظ لسانی ولیکن این جمله در ارتباطات مفهومی ناقص است اگر دو مفهومی بینشون رابطه ای مفهومی ومنطقی یعنی بین مفاهیمشون رابطه ای وجود نداشته باشه متکلم گوینده علیم حکیم هیچ وقت در نمایش اونها در کلام و لسان رابطه ایجاد نمیکنه به عنوان مثال هیچ وقت یک متکلم حکیم و علیم مطرح نمیکنه که سحاب به معنای ابر علی را زد این یه ساختار جمله ست در لسان جمله کاملی است در مفاهیم ارتباطات ناقصی است در مفاهیم بی ربطه در لسان کامله در مفهوم بی ربطه این برای ما واضحه چون مفهوماً ما سوار بر مفهوم سحاب هستیم یعنی مفهوم سحاب رو فهم کردیم مفهوم زدن رو هم فهم کردیم مفهوم یک انسان رو هم فهم کردیم در حدی لذا فارغ از اینکه کسی جمله ای به ما بگه برای ما واضح است که سحاب نمیتواند انسانی رو بزند پس بین مفاهیم ارتباطی است و گوینده عالم حکیم بر اساس ارتباطی که بین مفاهیم وجود داره وقتی میخواد مطلبی رو تکلم بکنه در قالب ارتباطات لسانی مطرح میکنه $ارتباطات مفهومی بر ارتباطات لسانی تقدم دارد ولیکن مسیر ما برای فهم از ارتباطات لسانی است پس اون ارتباطات مفهومی قبل از ارتباطات لسانی ست تقدم داره به ارتباطات لسانی ما از چه مسیری وارد میشیم از مسیر ارتباطات لسانی که به چی برسیم به ارتباطات مفهومی پس اگر در کلام قرآن که گوینده قرآن علیم حکیم هست اگر ارتباط لسانی بین دو مفهوم ایجاد کرده باشه حتماً بین اون دو مفهوم ارتباط مفهومی وجود داره ارتباط مفهومی میتونه اونجا تحقق پیدا کنه $در قرآن اصل بر ارتباط آیات و مفاهیم است و ارتباطات لسانی فرم نمایش و ظاهر این ارتباطات مفهومی میباشد خوب منظور از لسان یعنی مجموعه لسان و صنایع و قواعد و موضوعاتی که مربوط به لسان هست یعنی بعد از تحلیل لسان به معنای کافی و کامل آن رابطه لسانی که بین واژگان ایجاد میشه بر مبنای رابطه مفهومی ست که وجود داشته است در واقع وجود دارد و الا این رابطه لسانی ایجاد نمیشد این مطلب در مورد قرآن قابل توجه است چون گوینده قرآن عالم حکیم است پس ما چه میکنیم ما از دریچه لسان به جستجوی ارتباطات مفاهیم هستیم یعنی در واقع ما باید شبکه ها و درختها و انواع ارتباطات مفاهیم قرآنی رو بیابیم مفاهیمی که در قرآن مطرح شده اند رو بیابیم خوب این یه بحث مهم است یعنی در واقع ما باید از فضای اتباطات لسانی با لحاظ تمامی قواعد اصول و صنایع ادبی که در حوزه لسان قرآن وجود داره حرکت کنیم به سمت ارتباطات مفاهیمی مثلاً ارتباطات نحوی ما رو حرکت بده به سمت ارتباطات مفاهیمی ارتباطات صرفی ما رو حرکت بده به سمت ارتباطات مفاهیمی سایر ارتباطات مثلاً ارتباطی اگر در بحث بلاغت مطرح است ما رو حرکت بده به سمت ارتباطات مفاهیمی پس ارتباطات لسانی در قرآن در واقع صفحه نمایش مفاهیم قرآنیست فرم نمایش مفاهیم قرآنیست فرم ظاهر است و در واقع آن چیز که اصل هست ارتباطات مفهومی ست پس اصل در نزد خداوند نسبت به ارتباطات لسانی ارتباطات مفهومی ست نسبت به ارتباطات لسانی آن چیز که اصل هست ارتباطات مفهوم یست ارتباطات آیه ایست آیات نسبت به لسان قرآن اصل هستند در نزد خداوند این طور هست ارتباطات آیاتی در نزد خداوند اصل هست ارتباطات لسانی نسبت به ارتباطات آیه ای فرمه صفحه نمایشه صفحه نمایش ارتباطات آیه ای هست . 🔴مشاهده مطلب در سایت بالقرآن https://new.belquran.com/fa-ir/Mabani/Get/229 ✅ورود به گروه برای مباحثه بیشتر https://eitaa.com/joinchat/1741816091Cc8c42c7cdb
سلام بر همه دوستان محقق و قرآن دوست؛ انشاء الله عزاداریها و اقدامات خوبتان در ایام شهادت امام حسین ع مورد قبول خداوند قرار گرفته باشد، چقدر خوب بود، معارف حسینیمان را از قرآن می گرفتیم، عزیزان؛ نرم افزار بالقرآن طراحی شده تا ابزاری باشد برای به دست آوردن همه معارف صحیح و ناب از درون قرآن. سعی کنید تا می توانید از این ابزار استفاده کنید برای ارتقاء معارفی خودتان و اطرافیانتان. دوستانی که در این مدت استفاده کردند، معارف بزرگی کسب کردند، در ادامه برخی از تحقیقات و واژگان مرتبط با ماجرای امام حسین ع معرفی می شود، سعی کنید حداقل با تحقیق بر یکی از این موضوعات با استفاده از نرم افزار، نور معارف را وارد وجودمان کنیم. میتوانید محصولات این تحقیقتان را در گروه بگذارید تا باقی دوستان هم استفاده نمایند و یا اگر سوالی بود در گروه بپرسید در حد توان در خدمتتان هستیم؛ معناشناسی حُسن در قرآن (خیلی عجیبه حتما انجام بدید) معناشناسی کرب و موارد کرب در قرآن معناشناسی بلاء معناشناسی الکَرَّة و الرَّجعة معناشناسی الراجفه و الرادفه معناشناسی شنائت و تحلیل رفتار دشمن ذیل موضوع شنائت نقش مشیت خداوند در ماجرای امام حسین ع تحلیل آیه (وفدیناه بذبح عظیم) تحلیل سفینة النجاة بودن امام حسین ع از قرآن سایر عناوین ....
مقایسه دو مفهوم از راه مرتبطین نحوی 1397.09.26-02 $برای مقایسه دو مفهوم یک راه مقایسه مابین واژگان دیگری است که بواسطه ارتباطات نحوی به آنها متصل میشوند بله یه بحث در ارتباط دو مفهوم وقتی ما میخوایم دو مفهوم رو با هم بسنجیم مثلاً صلاۀ و دعا رو میخوایم با هم بسنجیم یه کار که میشه انجام داد این هست که روابط هر کدوم از این مفاهیم با سایر مفاهیم رو بسنجیم سایر مفاهیم از چه جهت؟ یکی از حوزه هاش از جهت ارتباطات نحوی هست مفهومی که در ارتباطات نحوی به خودش میگیره مثلاً ارتباطاتی که با افعال ایجاد می کنند ارتباطاتی که با فاعل ها ایجاد می کنند ارتباطاتی در فاعلیت خودشون ایجاد میشه و سایر روابط این ارتباطات رو دید و این ارتباطات رو با ارتباطات اون یکی مفهوم یعنی ارتباطاتی که دیگر مفهوم با سایر مفاهیم ایجاد میکنه مقایسه کرد و دید که دو مفهوم چه تفاوتی با هم دارند یه موقع ممکنه بشه که دو تا مفهوم در فاعلیت خیلی نزدیک به هم هستند دو مفهوم مجزا هستند ولی به لحاظ فاعل بودن یک اثر فعلی دارند یه فعل رو می تونند انجام بدند . 🔴مشاهده مطلب در سایت بالقرآن https://new.belquran.com/fa-ir/Mabani/Get/230 ✅ورود به گروه برای مباحثه بیشتر https://eitaa.com/joinchat/1741816091Cc8c42c7cdb
مقایسه دو مفهوم از راه مرتبطین نحوی 1397.09.26-02 $برای مقایسه دو مفهوم یک راه مقایسه مابین واژگان دیگری است که بواسطه ارتباطات نحوی به آنها متصل میشوند بله یه بحث در ارتباط دو مفهوم وقتی ما میخوایم دو مفهوم رو با هم بسنجیم مثلاً صلاۀ و دعا رو میخوایم با هم بسنجیم یه کار که میشه انجام داد این هست که روابط هر کدوم از این مفاهیم با سایر مفاهیم رو بسنجیم سایر مفاهیم از چه جهت؟ یکی از حوزه هاش از جهت ارتباطات نحوی هست مفهومی که در ارتباطات نحوی به خودش میگیره مثلاً ارتباطاتی که با افعال ایجاد می کنند ارتباطاتی که با فاعل ها ایجاد می کنند ارتباطاتی در فاعلیت خودشون ایجاد میشه و سایر روابط این ارتباطات رو دید و این ارتباطات رو با ارتباطات اون یکی مفهوم یعنی ارتباطاتی که دیگر مفهوم با سایر مفاهیم ایجاد میکنه مقایسه کرد و دید که دو مفهوم چه تفاوتی با هم دارند یه موقع ممکنه بشه که دو تا مفهوم در فاعلیت خیلی نزدیک به هم هستند دو مفهوم مجزا هستند ولی به لحاظ فاعل بودن یک اثر فعلی دارند یه فعل رو می تونند انجام بدند . 🔴مشاهده مطلب در سایت بالقرآن https://new.belquran.com/fa-ir/Mabani/Get/231 ✅ورود به گروه برای مباحثه بیشتر https://eitaa.com/joinchat/1741816091Cc8c42c7cdb
کمک ارتباط نحوی در مفهوم یابی 1397.10.08-02 $واژگانی که از طریق رابطه جار و مجروری به یک واژه دیگر مرتبط شدهاند میتواند در یافتن مفهوم آن واژه کمک کننده باشند پس یکی از موضوعاتی که در بحث مفاهیم می تونه در مفهوم یابی به ما کمک بکنه متعلقات جار و مجروری هست به یک مفهوم یعنی در واقع بسیاری از روابط در یک مفهوم روابط نحوی در یک مفهوم می تونه به ما کمک بکنه یکی از مفاهیم مهم متعلقات جار و مجرور هست یعنی مفاهیمی که به وسیله ی حروف جر به اون مفهوم تعلق گرفته در روابط نحوی اون تعلقات در مفهوم یابی کمک بسیاری می کنند. 🔴مشاهده مطلب در سایت بالقرآن https://new.belquran.com/fa-ir/Mabani/Get/231 ✅ورود به گروه برای مباحثه بیشتر https://eitaa.com/joinchat/1741816091Cc8c42c7cdb
بحث مفهوم شناسی با توجه به رابطه مفاهیم صرفی و مفاهیم نحوی 1399.06.30-03 $اهمیت رابطه مفاهیم صرفی و مفاهیم نحوی در تولید هم افزایی معنا یک موضوع که در بحث مفهوم شناسی در قرآن باید دنبال کرد رابطه مفاهیم صرفی و مفاهیم نحوی است. بین مفاهیم صرفی و مفاهیم نحوی بنا به رابطه مفهومی که وجود داره، میشه در تولید معنا هم افزایی صورت بگیره. در واقع همینه. مثلا به چه شکل؟ در آیه ۷ سوره بقره می فرماید، خَتَمَ اللَّهُ عَلىَ قُلُوبِهِمْ. خب شما اینجا برای قلب یک جمله ای دارید که حاکی از یک نحو است. بنابراین روابط نحوی و نقشهای نحوی که این واژگان دارند شما می توانید یک واژه صرفی یا واژگانی صرفی برای برخی از این واژگان تولید کنید. اینجا جمله فعلیه است. برای فاعل و اون جار و مجرور عَلىَ قُلُوبِهِمْ که به مثابه یک مفعول است شما می توانید واژه تولید کنید. بفرمایید الله خاتِم. عَلىَ قُلُوبِهِمْ رو استفاده کنید بگید قلب مختوم. در واقع یعنی چی؟ شما میگید این جا که این مفعول شد پس معنای اسم مفعول، اسم مفعول از آن فعل، تعلق گرفت به این مفعول، یعنی شد قلب مختوم. اسم فاعل از آن فعل تعلق گرفت به فاعل، الله خاتِم. این تبدیل، یک قدم میتونه برای مفهوم یابی سهولت ایجاد کنه. یعنی در واقع ما باید چه بکنیم؟ وقتی با کلام مواجه هستیم با واژگانی در مشخصات صرفی خودشون در موقعیت نحوی و جایگاه نحوی خودشون مواجهیم، روابط نحوی رو باید به چه شکل استفاده بکنیم؟ روابط نحوی باید برای ما تولید واژگانی در مشخصات صرفی مختلف بکنه. یعنی واژه ما به ازا تولید بشه، ما به ازای دو واژه در یک رابطه صرفی یا ممکن سه واژه در یک رابطه صرفی. این رابطه فعل و مفعول را خب ما چه بکنیم؟ میگیم رابطه فعل و مفعول برای ما یک واژه ای تولید می کند، ما به ازای مفعول به اسمِ اسم مفعول، اسم مفعول به معنای فعل و مفعول نحوی است. فعل و مفعول نحوی وقتی با هم رابطه فعل و مفعولی دارند. ما به ازای چیه؟ ما به ازای اون مفعول در اون رابطه است. پس اون رابطه را در دل خودش داره. یعنی شما به جای خَتَمَ اللَّهُ عَلىَ قُلُوبِهِمْ، ما به ازای خَتَمَ عَلىَ قُلُوبِه، می توانید بگذارید مختوم. یعنی مختوم برآیند خَتَمَ عَلىَ قُلُوبِه هست. هُوی درون مختوم به قلب برمیگرده و ختم درون مختوم به فعل خَتَمَ بر میگرده. لغتنامه یعنی این. $مفردات یعنی رفتن از واژه صرفی به یک ترکیب نحوی لغت نامه بمعنای مفردات که وجود داره یعنی رفتن از واژه صرفی به یک جمله یا عبارت یا ترکیب نحوی. مفردات این رو معلوم میکنه. این یک رابطه دو طرفه است. شما مفردات رو به یک جدول دو ستونه تبدیل کنید ستون اول یعنی واژگانی که مشخصات صرفی دارند، ستون دوم یعنی ترکیب هایی که روابط نحوه دارند. این ترکیب ممکن است در برخی موارد یک واژه باشه، عموماً یک واژه نیست و نباید باشه منطقا نباید یک واژه باشه. خب گاهی مواردی هم میتونه باشه ممکنه دو مشخصه صرفیشون، یعنی مشخصه صرفی واژه اول ستون اول در مفردات متفاوت از مشخصه صرفی واژه در ستون دوم باشد و این رابطه بتونه این رابطه تناظر اتفاق بیفتد. همین ستون دوم مفردات رو شما به عنوان ستون اول قرار بدید یعنی چی؟ یعنی شما از یک ترکیب نحوی به سمت یک واژه صرفی میرید. یه واژه ای با مشخصات صرفی. یعنی حرکت از یک ترکیب نحوی به یک واژه، به یک واژه با مشخصات صرفی. در مفردات اون واژههایی که میخواهیم معنا بکنیم بخش اقلشون مصادر هستند بخش اکثرشون مشتقات از آن مصادر هستند. هر دو رو میگه. در واقع یعنی واژگان رو مطرح میکنه. پس در بحث مفاهیم یک بحثی که باید مقدمه بحث مفاهیم دنبال بشه تناظر های ترکیبات نحوی و عناوین صرفی است. یعنی بر اساس ترکیب های نحوی عناوین صرفی تولید بشه بر اساس مشخصات صرفی واژگان در قرآنف ترکیبات نحوی تولید بشه. ترکیبات نحوی ما به ازا. حالا این یه کاری است که باید انجام بشه. 🔴مشاهده مطلب در سایت بالقرآن https://new.belquran.com/fa-ir/Mabani/Get/245 ✅ورود به گروه برای مباحثه بیشتر https://eitaa.com/joinchat/1741816091Cc8c42c7cdb
لزوم پیدا کردن کلیه روابط ادبیاتی یک واژه، در به دست آوردن فرم مفاهیم 1399.10.02-01 در به دست آوردن فرم مفاهیم، یکی از کارهایی که باید انجام بشه پیدا کردن کلیه روابط ادبیاتی یک واژه است. وقتی به دست آوردیم بعد باید بتونیم اون لیست این روابط رو اهم و مهم کنیم، اولویت بندی کنیم. نقاط کلیدی را معلوم کنیم نقطه عطفها را معلوم کنیم. ببینید اگه یه جایی موصوف و صفت است، برای همان واژه مبتدا خبر است، برای همان واژه یه جمله فعلیه است، برای همان واژه ترکیب اضافه است، ما باید این چند تا رابطه را بتونیم مشخص کنیم کدوم ثقلشون بیشتره. کدوم تو معنا تاثیرگذاریش بیشتره. یعنی شما باید الگوی پرداختن به عناوین روابط لسانی یک واژه رو پیدا بکنید. بگید با این الگو ما باید به این عناوین بپردازیم. اول باید ببینیم چنین رابطه ای رو داره یا نداره. اگه این رابطه داره، این رابطه، اول تعیین کننده است. این رو باید ببینیم. بعد اگر چنین رابطه ای داشت اون تعیین کننده است. و طبق یک الگویی باید وارد شویم یا طبق الگوهایی وارد شویم. 🔴مشاهده مطلب در سایت بالقرآن https://new.belquran.com/fa-ir/Mabani/Get/246 ✅ورود به گروه برای مباحثه بیشتر https://eitaa.com/joinchat/1741816091Cc8c42c7cdb
سلام علیکم؛ زیارت همه دوستانی که سفر اربعین تشریف برده بودند، انشاالله قبول باشه، عزاداریهای دوستانی که سفر نرفته بودند و به گونه دیگری ابراز ارادت به ساحت اهل بیت ع داشتند نیز انشاالله قبول بوده باشه.