eitaa logo
احکام تخصصی و به روز
842 دنبال‌کننده
3هزار عکس
3.4هزار ویدیو
37 فایل
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2102919389Ca8a381ab12 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
مشاهده در ایتا
دانلود
😔جهل به بلوغ و نمازهای قضا شده ‼️سؤال: آیا در زمانی که ما نمی دانستیم به رسیده ایم یعنی قبل از ۱۵ سالگی و حالا می دانیم که آن زمان به بلوغ رسیده بودیم، باید خوانده شوند؟ 🔰جواب: به هر حال، هر مقدار از نمازها را که یقین دارید پس از رسیدن به سن بلوغ نخوانده اید، باید نمایید و نسبت به مقدار مشکوک تکلیفی ندارید.
امام علی علیه السلام: إيّاكَ أن يَنزِلَ بكَ المَوتُ و أنتَ آبِقٌ مِن ربِّكَ فی طَلَبِ الدُّنيا مبادا مرگ در حالى به سراغت آيد كه تو از پروردگارت در طلب دنيا گريخته باشى غررالحكم حدیث2398 ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
🔑 ... ‼️آيا مي‌توان براي كوتاه كردن عدّه، با خوردن قرص مدّت عدّه را به بيست و شش روز و دو لحظه (يعني؛ يک لحظه طهر، سه روز حيض، ده روز طهر، سه روز حيض، ده روز طهر و يک لحظه حيض) تقليل داد؟ 🔻 (رحمة الله علیه)) بله مي‌تواند. تحريرالوسيلة، ج2، فصل فی عدة الفراق، ص337، با استفاده از م12 🔻آیت الله (رحمة الله علیه)) اگر آن سه روزها واقعاً حيض باشد مانعي ندارد. 🔻آیت الله (دام ظله العالی)) در فرض امكان مانعي ندارد. 🔻آیت الله (دام ظله العالی)) بله مي‌تواند. منهاج الصالحين، ج3، في الطلاق، ص167، م549 🔻آیت الله (دام ظله العالی)) بله مي‌تواند. توضيح المسائل، ص546، با استفاده از م2520 و مسائل ديگر 🔻آیت الله (دام ظله العالی)) مانعي ندارد. 🔻آیت الله نوری (دام ظله العالی)) در صورتي كه سه طهر به حساب آيد، اشكال ندارد. 🔻آیت الله وحید (دام ظله العالی)) بله مي‌تواند. منهاج الصالحين، ج3، ص345، با استفاده از م1476 💌 منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
🧕 ♦️ پرسش :رنگ کردن مو برای زن حائض چه حکمی دارد؟🤔 پاسخ :رنگ کردن مو به حنا و مانند آن براي زن حائض کراهت دارد✅؛ البته مکروه بودن اين کار مربوط به موي سر است و بقيه جاهاي بدن را شامل نمي شود.❌ و نیز قابل ذکر است که رنگ باقيمانده پس از شستن، مانعي براي غسل محسوب نمي شود.✋ 🔹منبع : پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم •┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈•
*📚اعلان رسمی ولايت وامامت دوازده امام* عليهم السلام *(ادامه جلسه قبل)* *📖اثبات خلافت وامامت حضرت علي* عليه السلام */ص:🔟*
🛑 🛑 ✍🏻آیت الله (رحمة الله علیه)) اشكال دارد. ✍🏻آیت الله ای (دام ظله العالی)) سؤال: کسب درآمد از طریق بازاریابی شبکه‌ای چه حکمی دارد؟ به طور کلی بازاریابی شبکه‌ای صورت شرعی ندارد و این قبیل موارد باید بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و مورد تأیید شورای محترم نگهبان باشد. ✍🏻آیت الله (دام ظله العالی)) سؤال: کسب درآمد از طریق بازاریابی شبکه‌ای چه حکمی دارد؟ حکم به صحت اینگونه معاملات نمی‌شود. ✍🏻آیت الله (دام ظله العالی)) استفاده از این طرح‌ها اكل مال به باطل است. ✍🏻آیت الله (دام ظله العالی)) این طرح‌های زنجیره‌ای همه نوعی كلاهبرداری و قمار و حرام است و باید مؤمنان عزیز از آن بپرهیزند و اموالی كه از این طریق به دست آید مشمول لاتأكلوا اموالكم بینكم بالباطل و حرام است و مالک آن نمی‌شوند. ✍🏻آیت الله وحید (دام ظله العالی)) در صورتی که بازاریابی را خود شخص یا وکیلش انجام دهد و به صورت هرمی و مانند آن نباشد و در قبال آن مبلغی را به عنوان حق العمل بگیرند اشکال ندارد. جزوه استفتائات معظم له، ص74، س290 🌐منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
📜 (خرید نان)📜 ✍ بعضی افراد در صف خرید (مثل نان) جا گرفته و برای انجام دیگر كارها رفته و باز به همان جای قبلی كه گرفته بودند بر می‌گردند و نان تهیه می‌كنند آیا اشكال دارد؟ 🌺آیت الله (دام ظله العالی)) اشكال ندارد. 🌺آیت الله فاضل (رحمة الله علیه)) خير اشكالی ندارد. 🌐منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
🔴 خانه‌قرآن با مدیریت طلاب و مجوز رسمی از سازمان دارالقرآن الکریم کشور در ششمین دوره در 7 رشته قرآنی ، ثبت نام بعمل می آورد 🔰 1⃣ثبت نام افراد بی بضاعت بصورت رایگان . 2⃣مربیان مجرب ، مسلط و در سطوح عالی. 3⃣ اعطای گواهینامه معتبر در پایان دوره 4⃣ تماسهای تلفنی تحویل محفوظات رایگان 4⃣ کیفیت عالی و شهریه خیلی کم 5⃣ کاملا غیرحضوری و بصورت مجازی ↙️فقط کافیه یکبار تجربه کنی👇 https://eitaa.com/joinchat/3560701985Cd68482a43b
🔘وطن فرزند ‼️ اگر زايشگاه خارج از باشد، و مادر ناچار باشد که چند روزی برای وضع حمل به زايشگاه منتقل شود، و بعد از برگردد، وطن اين طفل کجاست؟ آیت الله خامنه ای ✅جواب: مجرد تولد در شهری باعث نمیشود که آنجا وطن او شود، بلکه وطن وی همان وطن پدر و مادر است که بعد از تولد به آنجا برده شده و با آنها زندگی و در آنجا میکند.
⁉️ اگر در اماکن عمومی کفش نو با کهنه جا به جا شود و ما نمی‌دانیم که کفش‌های به جامانده متعلق به چه کسی است آیا استفاده از این کفش‌ها برای ما جایز است؟ 🔰🔰🔰 📩 (رحمة الله علیه)) نمی‌توانید تصرف کنید و در صورت یأس از پیدا شدن صاحبش باید از طرف او (با اجازه حاکم شرع) صدقه دهید. تحریرالوسیله، ج2، کتاب لقطه، ص233، م39 .توضیح المسائل، ص357، با استفاده از م2581 📩آیت الله (رحمة الله علیه)) اگر شاهد حالی برای رضایت صاحب کفش نباشد نمی‌توان در آن تصرّف کرد. استفتائات،ج4، ص340، با استفاده از س 5745 و 5813 📩آیت الله (دام ظله العالی)) اگر می‌داند از كسی است كه كفش او را برداشته می‌تواند برای خودش بردارد و اگر قیمت آنچه برداشته بیشتر است اضافه قیمت آن را از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهد و اگر نمی‌داند نمی‌تواند بردارد و اگر برداشت در صورت یأس از شناسایی صاحبش آن را به فقیر از طرف او صدقه دهد. 📩آیت الله (دام ظله العالی) حکم مجهول المالک را دارد و در صورت یأس از صاحبش باید صدقه دهید بنا بر احتیاط واجب با اجازه حاکم شرع باشد. منهاج الصالحین، ج2، لقطه، ص 225، م 805 📩آیت الله (دام ظله العالی)) اگر از پیدا شدن صاحبش مأیوس باشید باید آن را صدقه دهید. توضیح المسائل، ص436، م2209 📩آیت الله وحید (دام ظله العالی)) پس از مأیوس شدن از پیدا شدن صاحبش به فقرا صدقه دهید و بنابراحتیاط واجب به اذن حاکم شرع باشد. توضیح المسائل، ص696، م2645 و2646 📚منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
✍امیرمومنان علی(ع): قلب ها سخت و قسی نمی شود؛ مگر به خاطر کثرت گناه...💔 📚بحار؛۶۰:۳۷ ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
📚 اموال پیدا شده ⁉️ سؤال: برای تفریح به بیرون شهر رفته بودم در مسیر انگشتری را پیدا کردم و آن را برداشتم، چه وظیفه ای دارم؟ ✅ پاسخ مقام معظم رهبری: اگر قیمت انگشتر کمتر از ارزش مقدار تقریبی دو و نیم گرم نقره باشد، مى‏‌توانید آن را تملک کنید و اگر قیمت آن بیش از این مقدار باشد، باید یک سال اعلام کنید و اگر بعد از یک سال، صاحبش پیدا نشد، می توانید آن را تملک کنید یا دهید یا نزد خود امانت نگه دارید و اگر از پیدا شدن صاحب آن مایوس باشید، اعلام لازم نیست و آن را صدقه دهید. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خمس مواد مصرفی قرضی 🔰سؤال: آیا به خریداری شده قبل از به صورت که قصد تجارت با آن را نداریم، مانند برنج به صورت قبل از سال خمسی در صورتی که تا سال خمسی بدهی آن پرداخت نشده باشد، تعلق می گیرد یا خیر؟ آیت الله خامنه ای ✅جواب: خمس تعلق نمی گیرد.
❇️ ❇️ ⁉️بانک‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که به سپرده‌های ثابت، سود 13% پرداخت می‌شود. خواهشمند است مرقوم فرمایید اگر کسی با قصد دریافت سود پولی در حساب مذکور بگذارد، گرفتن اضافی جایز است یا خیر؟ 🔻 امام خمینی (رحمة الله علیه)) گرفتن بهره‌ی پول جايز نيست. استفتائات، ج3، ص567، ‌س11 و ج2،‌ ص130،131،132، س134 135،‌138، 139 و142 🔻آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) سود سپرده ربا و حرام است، مگر با معامله‌ی شرعيه در قبال سود معين. به اين صورت كه با سود يک معامله‌ی شرعيه انجام دهد، مثلاً يك خودكار را بانک بخرد به مبلغ سود. استفتائات، ج 3، ص 192، س3993 و ص193، با استفاده از س 4005 و 4006 🔻آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) سؤال: سودی كه بانک‌ها می‌پردازند چه حكمی دارد؟ مثلاً هر 100000 تومان 20000 تومان سود. عمليات بانكی كه به تصويب مجلس شورای اسلامی و تأييد شورای محترم نگهبان رسيده است اشكال ندارد. 🔻آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) اگر پرداخت مبلغ بر اساس معامله‌اي باشد كه به حسب موازين فقهي صحيح باشد و احتمال عمل به آن معاملات در حق بانك‌ها داده شود اشكال ندارد و تصرف در كلّ ارباح حاصله مجاز است مثل سائر معاملات مشروعي كه با اموال دولتي صورت می‌گيرد. 🔻آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) با توجه به اين كه سپرده‌ها به عنوان مضاربه گذارده می‌شود، سود مضاربه اشكالی ندارد. استفتائات، ج3، ص498 ،و499، س1335 🔻آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) وام دادن به بانک‌ها كه در آن شرط سود و فايده شده باشد ربا و حرام است ولی می‌توان به راه‌هايی از ابتلاء به ربا پرهيز كرد به اين كه مثلاً‌ بانک كالايی را به بيشتر از قيمت بازار از شخص بخرد،‌ و يا كالايی را به كمتر از قيمت بازار به او بفروشد و شرط كند مبلغی را تا مدت معينی آن شخص به بانك قرض دهد. و فرق نمی‌كند پولی كه به بانک داده می‌شود به نحو سپرده ثابت باشد يعنی صاحب پول برحسب قراداد تا مدت معينی نمی‌تواند از پول خود استفاده نمايدـ يا به نحو حساب در گردش باشد كه هر موقع بخواهد می‌تواند از پول خود استفاده كند ولی چنانچه شرط سود نشود و خود را طلبكار نداند ـ اگرچه بانک به او سود بدهد ـ گذاشتن پول نزد آن بانک جايز است. توضيح المسائل، ص746 ، 747، م 2849 و 2850.جزوه دريافتی از دفتر، ص97، س397 اگر هنگام قرارداد با بانک شرط سود نکند و خود را طلبکار بانک نداند به طوری که اگر بانک سود ندهد بازخواست نکند اشکال ندارد (هر چند بداند بانک سود می‌دهد و هر چند مايل است که بانک سود بدهد و هر چند در بانکی بگذارد که سودش هم بيش‌تر است). استفتاء شفاهی از دفتر معظم له ✍منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
🚻 پوشیدن لباس جنس مخالف ‼️سؤال: اگر زن یا مرد در خلوت های یکدیگر را بپوشند و أدای رفتارهای جنس مخالف را در آورند، آیا اشکال دارد؟ آیت الله خامنه ای ✅ جواب: اگر با قصد ، لباس او را بپوشد و مانند او رفتار کند، جایز نیست.
🔷🔹«وقت فضیلت» و «اول وقت» نماز ‼️سؤال: آیا «وقت فضیلت» با «اول وقت» تفاوت دارد؟ آیت الله خامنه ای ✅جواب: ابتدای زمانی که نماز واجب می شود ــ مانند زوال ظهرــ، «اول وقت نماز» است و « وقت فضیلت» از اول وقت شروع می شود و تا مقداری که در رسالۀ عملیۀ حضرت امام (ره) توضیح داده شده است، ادامه دارد و هر چه در زمان نزدیکتر به اول وقت خوانده شود، فضیلتش بیشتر است، مگر آنکه تأخیر به دلیل مهمی مانند انتظار برای جماعت باشد.
امیرالمؤمنین عليه السلام: لم تَخْلُ مِن لُطفِهِ مَطْرِفَ عَينٍ، فی نِعمَةٍ يُحدِثُها لَكَ، أو سَيِّئةٍ يَستُرُها علَيكَ، أو بَلِيَّةٍ يَصرِفُها عنكَ در نعمتى كه براى تو پديد آورده، يا گناهى كه از تو فرو پوشانده، يا بلايى كه از تو دور ساخته، چشم بر هم زدنى از لطف او بى بهره نبوده اى نهج البلاغه، از خطبه 223
🔴 ویروس کرونا و تحقق عذاب گناهان مردم 🌕 پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: ➖ هنگامی که مردم دسته جمعی گناه کنند خداوند بلایی فراگیر و همگانی بر ایشان نازل فرماید تا متنبه شوند و توبه کنند ➖ هنگامی که امربه معروف و همچنین نهی از منکر فراموش و ترک شود خداوند آن قوم را خانه نشین میکند ➖ و هنگامی که یاد خدا از دلهای بندگان بیرون رود، خداوند ترس از مرگ را بین آنها زیاد کند تا دیگر روی خوشی دنیا را نبینند 📜 اصول کافی جلد4 ص14
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 🍃🌹🍃🌹🍃 🌹🍃🌹🍃 🍃🌹🍃 🌹🍃 ﷽ جرعه ای از 🌷🌷فرازهایی از فرمایشات گهربار مولی متقیان حضرت علی علیه السلام درنهج البلاغه🌷🌷🌷 حکمت 👈(400) شناخت امور واقعی و خرافی وَ قَالَ (عليه السلام): الْعَيْنُ حَقٌّ، وَ الرُّقَى حَقٌّ، وَ السِّحْرُ حَقٌّ، وَ الْفَأْلُ حَقٌّ؛ وَ الطِّيَرَةُ لَيْسَتْ بِحَقٍّ، وَ الْعَدْوَى لَيْسَتْ بِحَقٍّ؛ وَ الطِّيبُ نُشْرَةٌ، وَ الْعَسَلُ نُشْرَةٌ، وَ الرُّكُوبُ نُشْرَةٌ، وَ النَّظَرُ إِلَى الْخُضْرَةِ نُشْرَةٌ. شناخت واقعيّت ها و خرافات (علمى، اعتقادى): و درود خدا بر او، فرمود: چشم زخم حقيقت دارد، استفاده از نيروهاى مرموز طبيعت حقيقت دارد، سحر و جادو وجود دارد، و فال نيك راست است، و رويداد بد را بد شگون دانستن، درست نيست. بوى خوش درمان و نشاط آور، عسل درمان كننده و نشاط آور، سوارى بهبودى آور، و نگاه به سبزه زار درمان كننده و نشاط آور است. 🌹 🍃🌹 🌹🍃🌹 🍃🌹🍃🌹 🌹🍃، 🍃🌹 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
🧕 🧕 متن سوال: حکم مراجعه مرد به پزشک زن برای ، ، و با وجود پزشک مرد چیست؟🧐 نظرات مراجع عظام تقلید 🔰🔰🔰 🌺 امام (رحمة الله علیه) 👇👇 اگر مستلزم لمس یا نظر حرام باشد، جایز نیست. مگر زمانی که ضرورت حفظ جانی بیمار متوقف بر آن باشد و راه دیگری نباشد. استفتائات، ج3، ص275، بااستفاده از س71 و 72 و ص268، بااستفاده از س43  ______________ 🌺 آیت الله (رحمة الله علیه) 👇👇 تا به حدّ ضرورت نرسيده جايز نيست. _____________ 📒 آیت الله (دام ظله العالی) 🔻🔻 اگر معالجه مستلزم لمس و نظر حرام باشد با امكان رجوع به پزشک مماثل، رجوع به غيرمماثل جايز نيست. _______________ 📒 آیت الله (دام ظله العالی) 🔻🔻 اگر مستلزم لمس يا نگاهی كه حرام است باشد جايز نيست مگر اين كه او بهتر بتواند معالجه كند. ______________ 📒 آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) 🔻🔻 در صورتی كه مستلزم نظر حرام يا لمس مستقيم بيمار مرد باشد و مراجعه به پزشک همجنس به راحتی امكان پذير باشد جايز نيست. _______________ 📒 آیت الله خراسانی (دام ظله العالی) 🔻🔻 اگر زن ناچار باشد براي معالجه به مرد نامحرم مراجعه کند و دست به بدن او بزند جايز است. توضيح المسائل، ص667، م2505  📚 منبع: سایت جامعه الزهرا سلام الله علیها. •┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈•